Ralliketju

  • 1 689 931
  • 13 414

Hexa

Jäsen
Tänakin pisteet (lopuista voitot ja powereilta maksimit) ovat korkeintaan 244. Joten Kallelta puuttuu 38 pistettä MM:sta. Eli noin 13 pistettä per jäljellä oleva kisa.
Onhan tietysti jopa Neuvillellä vielä teoreettinen mahdolisuus mestaruuteen, mutta se vaatisi avukseen kaikkien aikojen tuurin. Ehkä yksi syy siihen, että Hyundai ei turvautunut tallimääräykseen oli se, että tallin kuskien välinen ero pisteissä ei kuitenkaan ole tuon suurempi, eikä Tänakillä ole myöskään tallissa selkeää ykköskuskin asemaa. Toinen syy voi olla, että Tänak todennäköisesti on joka tapauksessa lähdössä tallista, eikä Neuvilleltä haluttu myöskään viedä palkintoa hienosta ajosta tallimääräyksellä.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onhan tietysti jopa Neuvillellä vielä teoreettinen mahdolisuus mestaruuteen, mutta se vaatisi avukseen kaikkien aikojen tuurin. Ehkä yksi syy siihen, että Hyundai ei turvautunut tallimääräykseen oli se, että tallin kuskien välinen ero pisteissä ei kuitenkaan ole tuon suurempi, eikä Tänakillä ole myöskään tallissa selkeää ykköskuskin asemaa.
Totta. Evans ei enää pysty mestaruuteen, joka tietyllä tapaa sataa Kallen laariin. Ja on jokseenkin epätodennäköistä että Tänak ottaisi maksimit kolmessa peräkkäin. Realistisesti ajatellen niin hyvältä näyttää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta. Evans ei enää pysty mestaruuteen, joka tietyllä tapaa sataa Kallen laariin. Ja on jokseenkin epätodennäköistä että Tänak ottaisi maksimit kolmessa peräkkäin. Realistisesti ajatellen niin hyvältä näyttää.

Lisäksi neljäntenä autona vielä Katsuta joka tarvittaessa voidaan kikkailla Rovanperän taakse, tuo voisi esimerkiksi auttaa lähtöpaikan suhteen Uudessa-Selaanissa toiselle päivälle.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kolme nelossijaa ja kaksi pistettä kolmen rallin powereista riittää, jos Tänak vetää ihan maksimit. Kallen power stage pisteet ovat keskimäärin 4.2, joten kaksi pistettä on hyvin alakanttiin.

Tänak on voittanut kolme rallia ja keräsi niistä 79 pistettä, ei siis maksimia eli 90 pistettä.

Aika vahvasti uskon Kallen MM:een.
 

Sambody

Jäsen
Toyota heittää Lapin paikalle Uuteen-Seelantiin Sebastian Ogierin. Kalle ehti jo todeta ettei haittaisi yhtään vaikka Seb veisi täyden potin tuosta kisasta. Rallit.fi mukaan puolet ek-kilometreistä ajetaan ensimmäisenä päivänä jolloin Kalle taas piirtää uraa takana tuleville. Ei se paljoa parempi ole paikka Tänakilla tai Neuvillelläkään. Ihan mielenkiintoista nähdä ajaako esim Evans tai Ogier tavoittamattomiin ensimmäisenä päivänä vai pysyykö kärkikolmikko tai joku heistä iskuetäisyydellä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tänäk on osoittanut läpi kauden, että ei ole minkäänlainen tiimipelaaja. Miksi siis antaa yhtään siimaa ja suututtaa samalla se tallin kuski, jonka kanssa välit lienevät vielä olemassa. Tänäk on haukkunut autoa läpi kauden, jos on ottanut Rovanperältä pataan. Kysellyt tiimijohtajan osaamisen perään yms.

Lyhyen ajan tähtäimellä Tänäkille olisi fiksua antaa voitto tästä ja yrittää raapia mestaruus, mutta tässäkin on aivan valtavat riskit. Jos tuo mestaruus olisi varmaa tällä liikkeellä silloin se riski varmasti otettaisiin. Pidemmän tähtäimen suunnitelmalla sitä voittoa ei todellakaan anneta hänelle, koska silloin suututetaan Neuville ja, koska mestaruus on edelleen epätodennäköistä on järkevämpi mennä tällä pidemmän kaavan suunnitelmalla eteenpäin. Jos Neuville tuosta suuttuu ja rupeaa miettimään uusia tuulia uralleen, mistä seuraava huippukuski? Rovanperä on melko visusti kiinni Toyotalla, Tänäk vaihtanee tallia kaikesta päätellen ja Evans on jäänyt tällä kaudella täysin Rovanperän jalkoihin.

Tänään tosiaan nähtiin vasta toista kertaa oman muistini mukaan tilanne jossa talli selkeästi päättää loppukaudesta selkeässä kaksois/kolmoisjohdossa sen henkilökohtaisessa MM-taistossa paremmassa asemassa olevan kuskin huonommille pisteille(se toinen on 1986 Suurajot jossa MM-johdossa ollut Kankkunen jäi Salosen taakse toiseksi Peugeotilla, vaikka Salonen oli täysin ulkona henkilökohtaisesta MM-taistosta). Tietenkin Hyundai voi puolustautua sillä että Neuville on vielä teoriassa MM-taistossa, mutta kyllähän tässä selkeästi talli pistää Tänakin maksamaan hintaa siitä että tämä hyökkää toistuvasti mediassa omaa talliaan vastaan. Kuitenkin MM-sarjan historiassa on kyllä ollut lukuisia tilanteita joissa tallin maailmanmestaruudesta taistelevan kuskin on tiedetty jättävän tallin kauden päätteeksi, mutta niissä tapauksissa ei kuitenkaan ole ruvettu "kusemaan" suoraan tällaisen kuskin päälle.

Tosin itse uskon että Tänakin mediapelin tarkoituksena on puhtaasti saada Hyundai antamaan hänelle potkut, koska en oikein usko Wilsonin tarkan euron miehenä olevan valmis maksamaan isoa korvausta Hyundaille Tänakin sopimuksen purkamisesta. Tänakilla on saattanut olla kyllä sopimuksessa jonkinlainen pykälä jolla hän itse voisi purkaa sopimuksen jos auto ei ole suorituskykyinen, mutta ironisestihan se pykälä ei oikein nykytilanteessa toimi Hyundain voitettua viimeiset 3 MM-rallia.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Käsittääkseni eka päivänä ajetaan 156km, tokana 88km ja kolmantena 30km, joten eka päivänä ajetaan peräti yli puolet rallin EK-kilometreistä?
En ymmärrä miksi tämmöinen on edes mahdollista. Käytännössä varmistetaan, että yksi kuski ei voi ajaa voitosta sitten millään.

Ei pitäisi olla mahdotonta tehdä tuosta ekasta rallipäivästä lyhyempi.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tosiaan U-Seelannissa EK-kilsat menee näin
Pe: 158,56km
La: 88,28km
Su: 31,18km

Munkin mielestä käsittämätön systeemi, varsinkin kun tiedetään kuinka paljon auraaja kärsii yleensä avauspäivänä. Toivottavasti sade auttaa Rovanperää. Vettä vaan taivaalta koko perjantai tai vaikka koko viikko.

Mutta jos on kuivaa niin varmasti tuosta tullaan puhumaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Älytönhän tuo päiväkohtainen kilometrijakauma on ihan jo katsojien kisan seuraamisenkin kannalta, niin paikanpäällä, kuin vastaanottimienkin ääressä. Itse olisin entisen SM-rallien ratamestarin kokemuksien perusteella vaihtanut pe ja la lenkit keskenään ja su lenkki olisi ajettu omalla paikallaan.
 

Sambody

Jäsen
Älytönhän tuo päiväkohtainen kilometrijakauma on ihan jo katsojien kisan seuraamisenkin kannalta, niin paikanpäällä, kuin vastaanottimienkin ääressä. Itse olisin entisen SM-rallien ratamestarin kokemuksien perusteella vaihtanut pe ja la lenkit keskenään ja su lenkki olisi ajettu omalla paikallaan.
Älytön joo. Ei kuitenkaan yhtä älytön kuin lähtöjärjestys säännöt 2015-2016 jolloin ilmeisesti Ogierin ylivoimaisuuteen vittuuntuneina FIA pisti sarjan kärkikuskin auraamaan tietä kaksi ensimmäistä ajopäivää ja vasta viimeiselle päivälle pyöräytettiin ajojärjestys rallin tilanteen mukaan. Löysin tälläistä historiikkia lähtöjärjestyksen kehityksestä 2000-luvulla:

2002-2007: Sama systeemi kuin nykyisin.
2008-2011: Ensimmäisenä päivänä sarjan kärkimies aura-autoksi. Seuraavina päivinä rallin kärkimies auraa.
2012-2013: Soraralleissa aika-ajot minkä perusteella kuskit sai valita lähtöpaikkansa. Assulla mentiin vanhalla systeemillä.
2014: Sama systeemi kuin nykyisin.
2015-2016: Kaksi ensimmäistä päivää sarjan kärkimies aura-autona. Viimeiselle päivälle käännetty järjestys rallin tilanteen mukaan.
2017-: Nykyinen systeemi

Uudessa-Seelannissa ei ole hetkeen mm-sarjaa ajettu. 2007 Grönholm voitti mm-sarjan kärkimiehenä rallin. Silloin oli ensimmäisen päivän aamulle kosteaa tietä tarjolla ja Grönholm nykäisikin hyvän kelpo kaulan kahdella ensimmäisellä pätkällä muhin. 2006 Grönholm ajoi kärkiautona voittoon johtaen kilpailua lähdöstä maaliin. Loeb oli sivussa ja jälleen Bosse sai perjantaille apua kosteasta tienpinnasta. 2005 Solberg aurasi ja oli aamun ensimmäisen 4 pätkän jälkeen kärjen vauhdissa, mutta jostain syystä tippui täysin kyydistä seuraavilla 4 pätkällä. Tuona vuonna oli kuivaa tietä tarjolla ja Solberg oli iloisesti yllättynyt ettei aamupäivän lenkillä tullut tukkaan yhtään.

Toivotaan siis Kallen puolesta kosteaa tietä ensimmäiselle päivälle eikä koko kilpailu välttämättä pilalla ole vaikka kuivaa olisikin. Tosin voittaminen lienee aika vaikeaa mikäli koko perjantain taas pirtää uraa kuivaan tiehen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Autourheilun kansainvälisen kattojärjestön toimitusjohtajana aloittaa lähitulevaisuudessa yhdysvaltalainen Natilie Robyn. Hän on toiminut ennen FIA-pestiään isoissa rooleissa muun muassa Nissanilla, Daimler-Chryslerillä ja Volvolla. Naisen tehtävänä on vastata järjestön taloudesta sekä johdonmukaisesta toiminnasta. Robynilta halutaan myös ajatuksia järjestön johtamisesta uudessa strategiassa.

– Olen todella ilahtunut, että minut nimettiin FIA:n ensimmäiseksi toimitusjohtajaksi. Nämä ovat mielenkiintoisia ja tärkeitä aikoja järjestölle, Robyn sanoo.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni outo ratkaisu Toyotalta, eikä lupaa kovin hyvää Lapin ensi kauden suhteen. Onkohan Lappi suuntaamassa muualle ja Toyota päätyi sen vuoksi tähän ratkaisuun?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mielestäni outo ratkaisu Toyotalta, eikä lupaa kovin hyvää Lapin ensi kauden suhteen. Onkohan Lappi suuntaamassa muualle ja Toyota päätyi sen vuoksi tähän ratkaisuun?

Jos Hyundailla Tänäkin tuoli vapautuu, niin on vähintäänkin loogista että Lappi olisi sitä kysellyt jos vaihtoehtona olisi ajaa keikkaa Toyotalle. Varsinkin kun nyt kun Hyundain testipäämaja on vain noin tunnin matkan kauempana Lapin kotinurkilta kuin Toyotan vastaava
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni outo ratkaisu Toyotalta, eikä lupaa kovin hyvää Lapin ensi kauden suhteen. Onkohan Lappi suuntaamassa muualle ja Toyota päätyi sen vuoksi tähän ratkaisuun?

Ainakin Hyundailla saattaisi olla ensikaudelle jopa parikin paikkaa jos Tänäk siirtyy pois ja Sordo lopettaa. Voisiko jopa olla että Lappi joutuisi Tänäkille tekemään tilaa?
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Lappi on kyllä itse sanonut että ei edes haluaisi täyttä kautta ajaa perhesyistä johtuen sekä siksi että Toyotalla on tällä hetkellä muuan Rovanperä jonka vauhdissa on mahdoton pysyä ja näin ollen mestaruudesta ei taistelisi vaikka täyden kauden ajaisikin. Lisäksi maininnut moneen kertaan Toyotan sisällä olevan hyvän ilmapiirin niin tuntuisi oudolta että edes muualta paikkaa havittelisi, oma veikkaus on että Ogierin annetaan nyt ajaa loput kisat ja ensi kaudella Lappi ajelee sitten enemmän Toyotalla kun vanha mestari siirtyy sivuun rallin MM-sarjasta.
 

Outsider

Jäsen
Lappi on kyllä itse sanonut että ei edes haluaisi täyttä kautta ajaa perhesyistä johtuen sekä siksi että Toyotalla on tällä hetkellä muuan Rovanperä jonka vauhdissa on mahdoton pysyä ja näin ollen mestaruudesta ei taistelisi vaikka täyden kauden ajaisikin. Lisäksi maininnut moneen kertaan Toyotan sisällä olevan hyvän ilmapiirin niin tuntuisi oudolta että edes muualta paikkaa havittelisi, oma veikkaus on että Ogierin annetaan nyt ajaa loput kisat ja ensi kaudella Lappi ajelee sitten enemmän Toyotalla kun vanha mestari siirtyy sivuun rallin MM-sarjasta.

Muistan itse lukeeneeni (ja ihmetelleeni) tuon saman jutun, mutta en muista koska se oli, enkä löydä sitä nopeasti googlella. Mielestäni se oli kuitenkin ennen tätä, kun elokuun lopulla kertoi olevansa valmis ajamaan täyden sarjan, jos mahdollisuus vielä tulee.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lappi on kyllä itse sanonut että ei edes haluaisi täyttä kautta ajaa perhesyistä johtuen sekä siksi että Toyotalla on tällä hetkellä muuan Rovanperä jonka vauhdissa on mahdoton pysyä ja näin ollen mestaruudesta ei taistelisi vaikka täyden kauden ajaisikin.

Nyt toki noin, varsinkin kun Lappi rakenteli tuossa vasta omakotitaloa. Mutta en oikein usko että Lappi tyytyy tässä vaiheessa uraansa ajelemaan "vain" sillointällöin jos tarjolla on vaihtoehto ajaa voittoihin kykenevällä autolla täysi sarja ja saada siitä asiaankuuluva taloudellinen korvaus. Uskon noiden lausuntojen olevan vähän sellaista "lämmintä puhetta" jolla vakuutellaan julkisuuteen päin että nykyinen rooli on ihan OK.

Täytyy toki edelliseen kommenttiini jatkaa että en usko minkään mahdollisen tallivaihdoksen olevan tuossa taustalla, vaan ihan puhtaasti sen että Toyota katsoo Hyundain ottaneen alkukauden teknistä etumatkaa kesällä kiinni niin paljon että Ogierin asfalttiosaamista tarvitaan avuksi noihin kahteen viimeiseen kisaan. Lisäksi Lappi, Rovanperä tai Evans eivät ole ajaneet Uudessa-Seelannissa kertaakaan, kun esim Ogier, Tänak ja Neuville ovat.

E: Ja täytyy vielä näin perään jatkaa, en itse pidä Ogierin puheita "lopettamisesta" enää minkään arvoisina. Muistini mukaan kertoili jo palatessaan Citroenille itku kurkussa että ajaa vielä seuraavat kaksi kautta, mutta sitten pistää hanskat naulaan ettei ole mukana sarjassa joka saastuttaa hänen lastensa elinympäristöt tms lätinää. Täksi kaudeksihan Ogier haaveili pääsevänsä Toyota Gazoo Racingin World Endurance Championship-tiimiin ajamaan kestävyyskisoja, mutta talvitestien perusteella TGR päätti ottaa tiimiin puhtaita ratakuskeja Ogierin sijaan ja Ogier joutui tyytymään LMP2-luokan yksityistiimiin, eikä Ogier ole Le Mansin jälkeen enää noissa ratapuuhissa viihtynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Muistelen, että Lappi puheli tuosta nykyisestä roolista, että perheen kannalta ainakin hyvä ja vaikea nähdä, että Rovanperän voittaisi mestaruustaistossa, joten sillä tapaa hyvä rooli. Olisiko ollut jopa Jyväskylän yhteydessä tuo lausunto. En muista että olisi kommentoinut missään vaiheessa ettei mielisi täyttä sarjaa ajamaan, jos mahdollisuus avautuisi.

En ihmettele sinänsä, että Ogier ajaa loput rallit. Uudessa-Seelannissa varmasti Lappi olisi ollut elementissään, mutta kyllä Sebin pitäisi olla kilpailukykyisempi asfaltilla. Myös Japani on varmasti tärkeä tapahtuma Toyotalle ja kyllähän Ogierin markkina-arvo mannekiinina tuolla on hieman erilainen kuin Esapekan. Kovaa mainosta Toyotalle kun saavat viivalle todennäköisesti merkkimestaruuden voittaneella autolla kuluvan kauden maailmanmestarin, 8 kertaisen rallin maailmanmestarin ja parhaan japanilaiskuskin pitkään aikaan.

Ensi kauden kuskipaletti pyörähtää kyllä aika tavalla, jos/kun Tänak nostaa kytkintä. Tarkoittanee, että joko Breen tai Lappi löytää tiensä Hyundaille? Breen ei ole vakuuttanut eikä Lappikaan tule mikään mestariehdokas olemaan, mutta lienevät parhaat tarjolla olevat kuskit Neuvillen kaveriksi ja jos meinaavat Solbergin kanssa jatkaa niin parasta tarjolla olevaa tarvitaan eikä sekään välttämättä riitä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännä kyllä nähdä tuo kuskiruletti, että tapahtuuko lopulta yhtään mitään. Tänäkin ratkaisuahan siinä sitten odotetaan ja sen jälkeen selviää loputkin paikat. Toyota todennäköisesti jatkaa kuitenkin samoilla kuljettajilla kuin tälläkin kaudella, ainakin siihen suuntaan Latvalan lausuntoja voi tulkita. Olkoonkin, että myös Tänäkin paluuta Toyotalle on väläytelty vaihtoehtona. Jokatapauksessa on mielenkiintoista nähdä mitä Hyundai päättää tehdä Oliverin kanssa vai olisiko tiimillä peräti neljäskin auto mukana? Sunisellehan tuossa olisi paikkaa tarjolla, jos Oliver ajaa vain osan kaudessa pääluokassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta(johon mielestäni YLE:lläkin Henkka Haapamäki otti kiinni) että Katsuta taisi aika suoraan yhdessä haastattelussa Belgiassa(tai Jyväskylässä) todeta olevansa itsekin epävarma ajaako ensi kaudella mitään. Tästä voikin miettiä monenlaisia spekulaatioita miksi Toyota jättäisi Katsutan tässä vaiheessa kuin "nallin kalliolle"
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Muistelen, että Lappi puheli tuosta nykyisestä roolista, että perheen kannalta ainakin hyvä ja vaikea nähdä, että Rovanperän voittaisi mestaruustaistossa, joten sillä tapaa hyvä rooli. Olisiko ollut jopa Jyväskylän yhteydessä tuo lausunto.
Lappi on varmastikin sinut sopimuksen kanssa, että ajaa ne kisat, mitä Ogierilta jää ajettavaksi, mutta varmasti myös ajaisi koko sarjan, jos sellaista hänelle tarjottaisiin. Hän on ollut halukas ajamaan koko kauden ajan, niin paljo kisoja mitä Ogierin päätökset mahdollistaa, vaikka kaikki.
Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta(johon mielestäni YLE:lläkin Henkka Haapamäki otti kiinni) että Katsuta taisi aika suoraan yhdessä haastattelussa Belgiassa(tai Jyväskylässä) todeta olevansa itsekin epävarma ajaako ensi kaudella mitään. Tästä voikin miettiä monenlaisia spekulaatioita miksi Toyota jättäisi Katsutan tässä vaiheessa kuin "nallin kalliolle"
Katsuta on sanonut jo useampaan kertaan, ettei tiedä vielä ensi kaudesta, missä ajaa, vai ajaako lainkaan. Harkitseeko Toyota sitten, että lopettaisi neljännen auton ajattamisen, pistäisi toiminnan kenties tältä osin välillä jäähylle ja odotellaan sitten, niistä uusista japanilaisista valmennettavista, tulisiko heistä jostain uusi Katsuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös