Ralliketju

  • 1 689 931
  • 13 414
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Vuonna 1995 Carlos Sainz loukkasi itsensä maastopyörällä ajaessaan ja joutui jättämään solisluuleikkauksen takia Uuden-Seelannin rallin väliin. Saiz oli tuolloin MM-taistossa mukana ja hänen tallikaverinsa Colin McRae voitti Uuden-Seelannin rallin. Sainz ja McRae lähtivät kauden päätökseen RAC ralliin tasapisteissä ja McRae käänsi rallin itselleen ja nappasi maailman mestaruuden. Tuolloin osakilpailuja oli vain kahdeksan, joten yhden kisan väliin jättäminen oli Sainzin kannalta varsin harmittava juttu.
Lueskelin Wikipediasta Sainzin sivuja ja yllätyin kuinka kova kuski kyseessä olikaan. Mestaruuksia tuli "vain" 2, mutta ura oli todella pitkä ja paremmalla tuurilla Carloksella olisi useampikin mestaruus enemmän taskussa. Toivottavasti myös nuorempi Sainz ajaisi joskus vielä mestariksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pieniä yksittäisiä loukkaantumisia/sairastumisia taitaa enemmän olla. Toisaalta viimevuosina esimerkiksi korona tuonut omaa maustetta soppaan, jollekin yksi kisa pois ja muutamassa epäonnea niin yli 50 pisteellä voi toista lyhyessäkin ajassa ottaa kiini. Kysehän on lopulta siitä että jos ero on alle 30 pistettä niin yksittäisessä kisassa voi tapahtua kaikkea. No ero nyt niin murskaava ettei Kallen tarvitse Suomessa varmistella, mutta sen jälkeen kaikkia riskejä pitää välttää.
Ei se saikku viime kaudellakaan kaukana ollut kun niittasi Jyskälässä siihen hiekkakasaan ja selkä otti vähän kipeää siitä. Aika äkkiä selkä ottaa pahastikin itseensä tuollaisissa tilanteessa, eräällä sukulaisella tuli mm. murtuma selkään vastaavassa ulosajossa ja osumassa. Hyppyjen alastuloissakin osaa tulla kipeää selkään jos sopivasti johonkin vastapattiin laskeutuu. Tai sitten tulee "some stone through Kalle's seat, and up in the ass of Kalle".

Pari-kolme kisaa olisi nyt jo varaakin jättää vaikka kokonaan väliin, mutta silti rallin kaltaisessa lajissa mikään ei ole koskaan varmaa ennen kuin se on varmaa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Mikään ei ole varmaa ennen kuin se on varmaa ja tässä metsästetään sitä ensimmäistä, joka on se henkisesti vaikein. Huikea on ollut seurata tuota ylivoimaa ja päivitellä noita pisteitä, mutta kuten Latvalakin sen haastattelussa sanoi. Kallen ei tarvitse voittaa jokaista kilpailua ja työkalut on nyt omissa käsissä, mutta on näitä ns. varmoja mestaruuksia hävitty ennenkin. Ei kannata liian aikaisin tuuletella.

On tätä silti todella hauska seurata ja päivitellä. Ei ole kuljettaja kiinnostanut näin paljon sitten Kankkusen päivien. Onhan nämä powerit uskomatonta seurattavaa nimenomaan kokonaistilanne huomioiden, joka kerta kun mietit, että nyt ei tarvitse väkisin viittä pistettä puristaa, niin sieltä tulee taas jotain uskomatonta. Safari poikkeuksena, mutta se voitto taisi olla Kallelle extraa muutenkin.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Alkaahan tuo olemaan aika epäreilua muita kohtaan tuo Kallen meno. Purkka suussa painelee pätkäpohjia suurimman osan rallista ja Powerille länttää jenkin Yariksen kattoon ja painaa 20 sekunnin pohjat. Eihän tuollaisen pitäisi olla edes mahdollista.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kallehan voisi läpällä vetää Harjun EK.lle muutaman drifting kiekan Yliopistonkadun neulansilmässä.

Aivan huikea ukko. Erittäin hyvällä tyylitajulla muutenkin liikkeellä. Loistava koijaus oli tuo Padel tarina ja Full Send merkki sillon jossain kisassa. Kroatian PS yms.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Joku tilastonikkari voi tulla muistuttamaan onko moisia loukkaantumisia tapahtunut rallissa miten usein, ainakaan kärkitaiston osalta. Kimi teki tämän joskus Formuloissa, mutta hänkään ei tainnut olla mukana pyttyjahdissa?
Francois Delecour missasi puolet kaudesta 1994 ajettuaan siviililiikenteessä kolarin. Menikö siihen mestaruus, tuskin kun Fordilla oli vailinainen ohjelma Toyotaan nähden ja vastassa Auriol primessaan, mutta hän oli voittanut kauden avausrallin ja vakuuttavan edellisen kautensa johdosta monien suosikki mestaruuteen. Tuon kolarin jälkeen Delecour ei enää vastaavalle tasolle yltänytkään, koska Ford aloitti säästökampanjan ja Peugeot'illa mies oli jo liian kauan ollut ajamatta koko sarjaa.

Miehestä oli muuten hauska kuvaus aikoinaan WRC II -pelissä: "Ford kutsui häntä psykopaatiksi". Kertoo varmasti kaiken olennaisen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Joku tilastonikkari voi tulla muistuttamaan onko moisia loukkaantumisia tapahtunut rallissa miten usein, ainakaan kärkitaiston osalta.
Vuonna 2006 Sebastian Loeb loukkaantui kaaduttuaan enduropyörällä murtaen olkapäänsä. MM-sarjaa johtanut ranskalainen joutui leikkaukseen ja tämä avasi hyvän mahdollisuuden 35 pistettä perässä olleelle Grönholmille. Jäljellä oli neljä osakilpailua. Grönholm voitti Turkissa, mutta jäi Australiassa viidenneksi ja tämä jo varmisti Loebille mestaruuden ja näin mestari jätti loppujen lopuksi kaikki loput osakilpailut ajamatta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
ku tilastonikkari voi tulla muistuttamaan onko moisia loukkaantumisia tapahtunut rallissa miten usein, ainakaan kärkitaiston osalta. Kimi teki tämän joskus Formuloissa, mutta hänkään ei tainnut olla mukana pyttyjahdissa?
Latvala 2013-2014 (jompikumpi vuosi) missasi Ruotsin lasketteluonnettomuuden takia. Ilman tuota oisi aika miehekäs putki hänellä peräkkäisissä kisoissa.

Eipä noita nyt hirveemmin oo. Kartturit tuntuu enemmän saavan osumaa, tulee mieleen useempikin runki/ylipitkä hyppy jonka vuoksi kartturi on ollut muutaman kisan sivussa. Katsutan kartturilla ainakin ollut tälläinen tilanne. Stephane Prevot muistaakseni oli pidemmän aikaa sivussa ulosajon aiheuttamien vammojen vuoksi. Johtuu jo siitäkin et kuskin puolella on vähän enemmän tilpehööriä jotka ottaa iskua vastaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei se saikku viime kaudellakaan kaukana ollut kun niittasi Jyskälässä siihen hiekkakasaan ja selkä otti vähän kipeää siitä. Aika äkkiä selkä ottaa pahastikin itseensä tuollaisissa tilanteessa, eräällä sukulaisella tuli mm. murtuma selkään vastaavassa ulosajossa ja osumassa. Hyppyjen alastuloissakin osaa tulla kipeää selkään jos sopivasti johonkin vastapattiin laskeutuu. Tai sitten tulee "some stone through Kalle's seat, and up in the ass of Kalle".

Pari-kolme kisaa olisi nyt jo varaakin jättää vaikka kokonaan väliin, mutta silti rallin kaltaisessa lajissa mikään ei ole koskaan varmaa ennen kuin se on varmaa.

Noi selkä hommat voi olla "ikuisia". Tuttu loukkasi selkänsä rallissa, ihan mitätön hyppy. Selkä otti osumaa siinä ja on edelleen välillä aivan paskana. Liikkuminen todella vaikeaa.Siitä on jo useampi vuosi aikaa.

Edit

Eipä noita nyt hirveemmin oo. Kartturit tuntuu enemmän saavan osumaa, tulee mieleen useempikin runki/ylipitkä hyppy jonka vuoksi kartturi on ollut muutaman kisan sivussa. Katsutan kartturilla ainakin ollut tälläinen tilanne. Stephane Prevot muistaakseni oli pidemmän aikaa sivussa ulosajon aiheuttamien vammojen vuoksi. Johtuu jo siitäkin et kuskin puolella on vähän enemmän tilpehööriä jotka ottaa iskua vastaan.

Eikös se Seppo Harjanteen selkä ottanu kanssa hyvin osumaa kun Mäkinen veti San Remossa ulos ja Mannisenmäki otti osumaa Korikalla kun Mäkinen otti sisäkurvin kiviaidasta hipaisun ja auto täysiä kallioseinään, onneksi ei pudonnut rotkoon. Oli aika saatanan lähellä
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Noi selkä hommat voi olla "ikuisia". Tuttu loukkasi selkänsä rallissa, ihan mitätön hyppy. Selkä otti osumaa siinä ja on edelleen välillä aivan paskana. Liikkuminen todella vaikeaa.Siitä on jo useampi vuosi aikaa.

Edit



Eikös se Seppo Harjanteen selkä ottanu kanssa hyvin osumaa kun Mäkinen veti San Remossa ulos ja Mannisenmäki otti osumaa Korikalla kun Mäkinen otti sisäkurvin kiviaidasta hipaisun ja auto täysiä kallioseinään, onneksi ei pudonnut rotkoon. Oli aika saatanan lähellä
Latvala 2013-2014 (jompikumpi vuosi) missasi Ruotsin lasketteluonnettomuuden takia. Ilman tuota oisi aika miehekäs putki hänellä peräkkäisissä kisoissa.

Eipä noita nyt hirveemmin oo. Kartturit tuntuu enemmän saavan osumaa, tulee mieleen useempikin runki/ylipitkä hyppy jonka vuoksi kartturi on ollut muutaman kisan sivussa. Katsutan kartturilla ainakin ollut tälläinen tilanne. Stephane Prevot muistaakseni oli pidemmän aikaa sivussa ulosajon aiheuttamien vammojen vuoksi. Johtuu jo siitäkin et kuskin puolella on vähän enemmän tilpehööriä jotka ottaa iskua vastaan.

Useammin tosiaan kyllä kartturit loukkaa noissa tilanteissa. Siinä on suurimpana tekijänä varmaan se, että kuljettaja on yleensä paremmin valmistautunut ottamaan tulevan iskun vastaan. Kartturihan keskittyy etupäässä tuijottamaan nuottivihkoonsa ja seuraa tietä tavallaan vaan sivusilmällä tarkistellen että nuotti pysyy kohdallaan. Kun sitten tapahtuu joku ylipitkä hyppy tai äkillinen suistuminen, niin kartturi ei välttämättä ole siihen kovin hyvin valmistautunut. Kuljettaja taas kun keskittyy täysin siihen tiehen, niin tuntee ja tietää heti mitä tapahtuu ja pystyy reagoimaan ja valmistautumaan iskuun. Kuljettajalla on myös mahdollisuus tukea itseään ohjauspyörään, joten sekin vaikuttaa vähän ehkä miten se isku tulee "läpi".

Toinen tekijä sitten on myös istuma-asento. Kuljettaja pyritään istuttamaan autoon sillä tavalla mikä on ajamisen ja tien näkemisen kannalta optimi. Kartturin kohdalla autosta ulos näkeminen ei ole niin tärkeää kuin kuljettajalle, joten heidät yleensä istutetaan autossa paljon alemmas, koska se muuttaa auton painopistettä hitusen alemmas. Tuo matalampi istuma-asento voi vaikuttaa myös siihen, miten nuo iskut vaikuttaa.

Mutta kuten tuo Kallen töksäys viime kauden Jyväskylästä osoitti, niin kyllä myös kuljettajalla on riski loukkaantua. Vauhdit on kovia ja rallissa tien varsilla on kaikenlaisia esteitä, joten siellä voi tulla aika äkkipysäyksiä välillä. Mutta toivotaan, että tällaista ei tule, koska kyllähän tuo Rovanperä ilman loukkaantumista tulee melko lailla väistämättä tällä kaudella mestaruuden ajamaan. Tuo piste-ero on tällä hetkellä niin massiivinen, että vaatisi kyllä todella totaalista ryssimistä Kallelta menettää mestaruus. Varsinkin, kun se vaatisi vielä Neuvilleltakin lähes täydellistä onnistumista. Neuville tuskin Jyväskylässä voitosta ajaa, mikäli ei jotain ihmettä tapahdu, koska hän on aina viihtynyt huonosti nopeissa soraralleissa, joten vaikka Kalle keskeyttäisi Jyväskylässä, niin välttämättä Neuville ei isosti saa piste-eroa kurottua. Loppukaudesta on sitten kyllä Neuvillelle hyvin sopivia ralleja, kuten Belgia, Katalonia ja Japani, mutta se ei takaa vielä voittoa ja täyttä pistepottia niistä koska siellä on myös Tänak, Evans, Ogier ja Loeb (ja varauksin myös Breen ja Sordo) taistelemassa samoista sijoista. Vaikka Neuville ottaisi noista kolmesta asfalttikisasta täyden 30 pistettä, niin mikäli hän ei voita myös jotain noista jäljellä olevista soraralleista, ja ole kaikissa jäljellä olevissa kisoissa podiumilla, niin Kallelle riittää mestaruuteen sekin että on jokaisessa kisassa viides.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Useammin tosiaan kyllä kartturit loukkaa noissa tilanteissa.
Juurikin näin. Kartturi ei ole aivan yhtä valmis välttämättä joka tilanteessa, varsinkin hyppyjen alastuloissa kuin kuljettaja. Lisäksi kuljettaja todellakin saa tukea ohjauspyörästä ja kartturi oikeastaan ainoastaan jaloilla jalkatukea vastaan. Hypyn alastulossa loukkaantuminen saattaa johtua myös siitä, jos vyöt ovat vähänkään löysällä ja näin syntyy pientä liikettä. Karttureiden selkäloukkaantumisia on ollut, niin pitkään kuin rallia on ajettu, mutta nykyään autoissa on hyvät alustat pitkine joustovaroineen, niin hyppääminen pitkälle ja korkealta alas tuleminen ei aiheuta enää niin paljon loukkaantumisia. Mutta toki jossain rajat tulevat vieläkin vastaan. Jos entisaikojen kilpureilla vedettäisiin nykyloikkia, niin jälki olisi rumaa. Jos vertaa vaikka SM-rallissa R5-autojen käyttäytymistä hypyissä vanhoihin N-ryhmän tai F-ryhmän autoihin verrattuna, niin ero on valtava.

Selkävammat voivat vaikuttaa koko loppuelämään. Minulta murtui onnettomuudessa (ei rallissa) selästä nikamakaari, jonka seurauksena toiseksi alin nikama jäi pahaan asentoon (liukuma). Se on sitten myöhemmin vaikuttanut myös muihin nikamaan ja kanaviin aina yläselkään asti. Pituuttakin on lähtenyt vuosien saatossa 3-4cm pois (ennen 187cm). Nikamaliukuma todettiin 2007 ja 2013 oli tähän mennessä huonoin pitkä ajanjakso, jolloin jouduin lopettamaan entisen työni ja aloittamaan uuden työn, jota pystyn selkävammani puitteissa tekemään. Viimeiset neljä vuotta minulla on ollut ns. invakortti auton pysäköimiseen. Särkylääkettä on saanut mättää säkki tolkulla ja se on aiheuttanut taas omat juttunsa. Selkävammat ovat aina vakavasti otettava asia ja harrastajakuljettajien kannattaa todellakin muistaa kiristää vyöt hyvin pätkälle lähtiessä ja muistaa huolehtia kilpailuiden välissä että penkit ovat kunnolla kiinnitetty.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
harrastajakuljettajien kannattaa todellakin muistaa kiristää vyöt hyvin pätkälle lähtiessä ja muistaa huolehtia kilpailuiden välissä että penkit ovat kunnolla kiinnitetty.
Myös HANS-niskatukea kannattaa käyttää, jos ei oo pakollinen jo joka lajissa. Video havainnollistakoot



@JYP#44 kysymykseen loukeista kärkitaiston osalta tuli mieleen vielä yksi nimi. Ei nyt kuuminta kärkeä, mutta Gigi Galli (suomalaisten keskuudessa tunnetaan myös Hullu-Gallina) Saksassa '08 loukkasi ulosajossaan sen verran itseään et ura mm-tasolla taisi olla siinä.

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Myös HANS-niskatukea kannattaa käyttää, jos ei oo pakollinen jo joka lajissa.
Taitaa olla jo pakollinen joka lajissa. Silloin, kun itse toimin kartturina niskatuesta ei ollut vielä tietoakaan, mutta on todellakin hyvä ja tärkeä turvavaruste. Silloin, kun tuki alkoi tulla pakolliseksi, niin olin jo hommissa rallin järjestelypuolella. Muistan, miten niskatuki sai aluksi vastustusta kuljettajilta, toki lähinnä sanan varsinaisessa merkityksessä harrastajakuljettajilta ja varsinkin jokkiksen puolella oltiin kovasta sitä vastaan aluksi. Olihan se toki yksi menoerä lisää harrastajan kukkarolle, mutta sama raha oltiin sitten kuitenkin valmiita laittamaan paljon turhempaan ja epäoleellisempaan. Nykyään niskatuesta ei puhuta, vaan se on automaattinen ja luonnollinen asia.
 
Viimeksi muokattu:

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Tämähän on jotenkin vähän hanurista. Mutta sitten toisaalta. Eipä tälle oikein mitään voi jos viranomaiset ja FIA on mahdollistanut venäläisten osallistumisen niin ei mahda mitään. Toivoisi että nämä jäisi sillä tavalla marginaaliin ettei porukka alkaisi hölmöilemään näiden venäläisten vuoksi. Vaikea kysymys.

Olisihan nuo voineet ajella rallia siellä kotimaassaan. Toisaalta ovat allekirjoittaneet lausunnon jolla tuomitsevat sotatoimet. Toisaalta tuntuu että parempi olisi kun ei kukaan huomioisi näitä mitenkään. Jos tulee jotain sellaista niin se sataa vaan siihen yhteen laariin...
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tämähän on jotenkin vähän hanurista. Mutta sitten toisaalta. Eipä tälle oikein mitään voi jos viranomaiset ja FIA on mahdollistanut venäläisten osallistumisen niin ei mahda mitään. Toivoisi että nämä jäisi sillä tavalla marginaaliin ettei porukka alkaisi hölmöilemään näiden venäläisten vuoksi. Vaikea kysymys.

Olisihan nuo voineet ajella rallia siellä kotimaassaan. Toisaalta ovat allekirjoittaneet lausunnon jolla tuomitsevat sotatoimet. Toisaalta tuntuu että parempi olisi kun ei kukaan huomioisi näitä mitenkään. Jos tulee jotain sellaista niin se sataa vaan siihen yhteen laariin...
Jos tänne Suomeen saa Venäläis turistit tulla ja niille myönnetään viisumeita niin miksi joku rallikuski joka ei politisoi ,eikä edusta maataan saisi kilpailla? Miksi Venäläis urheilijat saa edustaa seurajoukkueitaan eri maissa(suomessakin) ja eri lajeissa?
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Yle näyttää elokuussa neliosaisen dokumenttidarjan "The Flying Finns", jossa suomalaiset rallilegendat vie katsojan rallimaailman sisään.


Kyllähän tämä tulee katottua heti elokuun 1. päivä kun tulee areenaan, sen verran mielenkiintoselta kuulostaa.
Nyt löytyy tämäkin areenasta!

 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Nyt löytyy tämäkin areenasta!

Hyvältä vaikuttaa. Vähän kyllä ihmettelen, että Markku Alenia tituleerataan vuoden 1978 maailmanmestariksi. Eihän se virallinen MM-sarja vielä silloin ollut.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Pari ekaa jaksoa ainakin todella mielenkiintoista matskua. Kyllä maistuu ainakin mulle.

Mäkinen ei kamalasti näköjään arvosta vuoden 1998 mestaruuttaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Okei, toivottavasti FIA tiedottaisi tällaisesta tunnustuksesta ihan virallisestikin.

Tuo on sellainen että tietyissä (julkisissa) tilaisuuksissa Alen/Kivimäki saavat saman kohtelun kuin "viralliset" maailmanmestarit, mutta FIA:n virallisilla listoilla he ovat "vain" FIA Cupin voittajia.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Pari ekaa jaksoa ainakin todella mielenkiintoista matskua. Kyllä maistuu ainakin mulle.

Mäkinen ei kamalasti näköjään arvosta vuoden 1998 mestaruuttaan.
Jäi mieleen eka jaksosta Grönholmin hiiltymiset autoihin. Ja kun katsoi paljon porukkaa oli pätkien varsilla ennen. Todellakin olivat kirjaimellisesti varrella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös