Ralliketju

  • 1 689 541
  • 13 413

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
C Moren lähetyksessä nostivat eilen esiin mielenkiintoisen seikan turhauttavaan köröttelyyn liittyen, mitä nykyään nähdään paljon kuljettajien toimesta, jotka eivät ajaa enää sijoituksista, vaan sääsätävät paukkuja powerstagelle. Ehdotus oli, että junnu MM-sarjassa käytössä oleva systeemi, missä kuljettajat saavat jokaisesta ajetusta pohja-ajasta yhden MM-pisteen toitaisiin myös WRC:hen. Olisi muuten aikamoinen lisä pistelaskuun ja toisi ihan eri panokset jokaiselle EK:lle, kuljettajillekin, jotka eivät ajaa enää sijoituksista.
Ensimmäinen ajatus, että hyvä idea. Suosii kaluston epäluotettavuudesta kärsivää ja jollain tasolla myös riskinottajaa, vaikkakin voi houkutella ottamaan tarpeettomia riskejä.
Miinuspuolena sitten se, että varmaan useimmiten kuitenkin se kisan nopein kuljettaja on myös voittaja ja hyötyy tästä vain entistä enemmän. Varsinkin jos olisi joku dominoiva kuljettaja, niin sehän veisi parhaimmillaan teoriassa yhdestä kisasta ~50 pistettä, kakkosen jäädessä ~22 pisteeseen. Eli ero olisi yli 25 pistettä, vastaisi käytännössä kisaa, jossa kaikki muut kärkikuskit keskeyttää.
Eli ehkä ei sittenkään hyvä idea. Voisiko välimallin ratkaisu olla esim päivittäinen Power Stage tms. Tai toimisiko se, että tuo pätkäpiste annettaisiin vain kuskeille jotka eivät ole pisteillä. Voisi aiheuttaa kyllä erikoisia tilanteita ja tahallisia aikasakkoja kun joku tukevasti kymmenentenä ennen kolmea viimeistä pätkää oleva tarvitsisi mestaruuteen esim 7 pistettä niin olisi pakko jättäytyä pisteiltä että voisi kerätä 1+1+5. Varmaan taktikointia tulisi yleisemminkin, eli ei varmaan toimisi tuo tavallaan F1:n nopeimman kierroksen käänteinen versio.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjoittelin tuonne toiselle palstalle pisteytyksestä oman mielipiteen. Voin kopsata sen tänne myös...

Mun ehdotuksessa paras ratkaisu tulisi koko pisteytyksen muuttamisen kautta. Rallin voittajalle 30p ja muut siitä samassa suhteessa kun nytkin. Sunnuntain pätkille ainoastaan nuo ekstrapisteet siten että pohja-ajasta yhden pisteen ja power kuten nykyisin. Voisi saada siis max 8pistettä (kun sunnuntaina ajetaan neljä pätkää) eikä se olisi suhteettoman paljon voittajaan verraten mikä taas olisi tilanne jos voittajalle annetaan nykyiset 25p. 8p on kuitenkin sen verran että pisteissä takamatkalla oleva koittaa ne saada jos mahdollista... Ja toisaalta 5p on vähän suhteessa 30p ja se taas saa yrittämään kaikkia 8 pistettä. Kannustaisi ajamaan täysillä koko sunnuntain ja saataisiin panosta koko päivälle...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse vähän sitä mieltä että nykyinen systeemi on melko toimiva ja on MM-taistelu myös pysynyt viimevuosina aika tiukkoina, kaikki lisäpisteet mitä tulisi voisi eroja vain kasvattaa ja tehdä epätasaista sarjasta, varsinkin jos yksi nimi hallitsee kisoja. Johtaisi myös helposti siihen että jo keskeyttäneet veisi kokoajan vain noita lisäpisteitä ja lisäisi myös kokoajan riskiä että uudestaan nämä kuskit keskeyttää jolloin autoja vielä vähemmän mukana päätöserikoiskokeilla, myös samalla tallien kulut voi nousta jos lisää romua.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

eWRC takaisin käytössä ainakin toistaiseksi... Loistava uutinen. Tätä olikin jo heti Ruotsin rallin alussa ikävä...
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Kaveri sai kaudelle vähän lisäjännitettävää, kun vihjeen perusteella latasi ison moukun Evansin Ruotsin rallin voitolle, mutta olikin vahingossa laittanut sen kausivedolle voittajaksi =D Nooh, kunhan se on Rovanperä kun mestaruuden voittaa, niin kelpaa se moukun siihenkin hävitä =P
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltasanomat julkaissut Secto rallin reitin. Paluun tekee Lankamaa ja Harjuakin muutettu. Harju 2 ajetaan jo keskellä perjantaita... Muutenkin pe näyttää "järkevältä" kun tuplapätkein välissä on ihan inhimilliset välit... Osa jengistä saattaa jäädä katsomaan molemmat.

Reitti löytyy tästä linkistä
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
tuplapätkein välissä on ihan inhimilliset välit... Osa jengistä saattaa jäädä katsomaan molemmat.
Aikoinaan, kun 1982 vai oliko se 1983 kävin eka kerran kattoo Suomen MM-rallia Jyväskylän Suurajoja, niin ei ollut tuplapätkiä ja jos oikein muistan, niin isoin pätkänumero, missä tuli käytyä oli ainakin yli 40, jos ei jopa 50? Ei tahdo enää muistaa, mutta on ne ajat muuttuneet. Nyt on tullut jo pitkään pysyttyä tuplapätkillä aina koko päivä olipa pätkien väli, mikä tahansa. Mikä sen mukavampaa kuin pitää leiriä hyvällä porukalla matkailuauton kera, asiallisin eväin ja virvokkein kuunnellen ralliradiota. Mihinkään ei ole kiire, eikä tarvitse ainakaan kovin paljoa ruuhkissa seisoskella. :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltasanomat julkaissut Secto rallin reitin. Paluun tekee Lankamaa ja Harjuakin muutettu. Harju 2 ajetaan jo keskellä perjantaita... Muutenkin pe näyttää "järkevältä" kun tuplapätkein välissä on ihan inhimilliset välit... Osa jengistä saattaa jäädä katsomaan molemmat.

Reitti löytyy tästä linkistä

Mikähän idea tuossa Harjun siirtämisessä keskelle päivää on? kuitenkin iltaisin ollut hyvä suunistaa kohti Jyväskylää ja harjun jälkeen kaupungille, tuossa vielä käy että veroeurotkin jää saamatta kun porukka ei välttämättä metsästä kaupungille palaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikähän idea tuossa Harjun siirtämisessä keskelle päivää on? kuitenkin iltaisin ollut hyvä suunistaa kohti Jyväskylää ja harjun jälkeen kaupungille, tuossa vielä käy että veroeurotkin jää saamatta kun porukka ei välttämättä metsästä kaupungille palaa.
En ole varma mutta yksi syy voi olla yritysasiakkaat. Niille hommat pitää olla taputeltu virka-aikaan...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Aikoinaan, kun 1982 vai oliko se 1983 kävin eka kerran kattoo Suomen MM-rallia Jyväskylän Suurajoja, niin ei ollut tuplapätkiä ja jos oikein muistan, niin isoin pätkänumero, missä tuli käytyä oli ainakin yli 40, jos ei jopa 50?

Tuolloin taisi olla 48, 1984-85 ajettiin tasan 50 pätkää, 1987 51, tuon jälkeen määrä lähti tippumaan, lähinnä koska hiljalleen kiristyneet viranomaismääräykset vaativat enemmän ja enemmän talkooväkeä ja teiden kunnostus maksut kävivät järjestäjälle kalliiksi. Tosin on huomattava että valtaosa pätkistä oli alle 10 km mittaisia ja kyllä noita satunnaisia pätkiä jo tuolloin ajettiin kahteen kertaan(tai samaa tietä käytettiin osittain eri pätkään).
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osa pätkistä ajettiin jo 80-luvulla kahteen kertaan. Esim 1983 mm. Ouninpohja, Ehikki, Päijälä ja Vaheri ajettiin kahdesti. 82 Ouninpohja ajettiin jopa kolmeen kertaan...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tuolloin taisi olla 48, 1984-85 ajettiin tasan 50 pätkää, 1987 51
Juu tarkoitinkin pätkämääriä yleisesti ottaen vanhoina hyvinä aikoina, en ainoastaan jossain yksittäisessä kilpailussa.
Osa pätkistä ajettiin jo 80-luvulla kahteen kertaan. Esim 1983 mm. Ouninpohja, Ehikki, Päijälä ja Vaheri ajettiin kahdesti. 82 Ouninpohja ajettiin jopa kolmeen kertaan...
Totta, mutta tuplapätkät eivät olleet yleisiä ennen siinä määrin, mitä ne nykyisin ovat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta, mutta tuplapätkät eivät olleet yleisiä ennen siinä määrin, mitä ne nykyisin ovat.
Juuri näin... Keskitetty huoltoparkki on muuttanut reitinsuunnittelua ja rajaa käytettävät pätkät... Ja toinen syy on se että sillä vältetään yleisön liikkumista pätkältä toiselle... Nykyiselle keskiarvolla MM-ralleissa kuitenkin varsin hyvän mittainen reitti. 324km ja 22 erikoiskoetta...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sunisen sopimus on nyt julkistettu. Ajaa seitsemän MM-rallia Hyundain Rally2-autolla:

Suomalaiskuskin kausi alkaa toukokuun lopulla Portugalin MM-rallista. Sunisen lisäksi Hyundain i20 N Rally2 -autolla seitsemän MM-rallin ohjelman ajaa paraguaylainen Fabrizio Zaldivar.

Korealaisvalmistajan Rally2-toimintaa pyörittää myös kaudella 2022 virolainen RedGrey-tiimi, jossa taustalla vaikuttavat Ott Tänak sekä Markko Märtin. Tallin kunnianhimoisena tavoitteena on valloittaa WRC2-luokan mestaruus tällä kaudella.

– Olen erittäin innoissani, että pääsen taas Hyundain talliin mukaan ja vieläpä ajamaan täyden kauden WRC2-luokassa. Mikko (kartanlukija Markkula) ja minä saimme autosta jo pienen maistiaisen viime vuonna Kataloniassa, jossa olimme toisia, Suninen summaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Heikki Kovalainen Japanin MM-kilpailuun Skodan R5 autolla.
Kovalainen olikin jo ajamassa Japanin rallisarjan osakilpailussa voittaen kisan selvästi.

Sääntömuutos tulossa MM-ralleihin:

Hybridiyksikköä koskevien sääntöjen mukaan autokunnan on keskeytettävä, mikäli hybridiyksikössä ei pala vihreä valo. Sama sääntö on voimassa jatkossakin, mutta rangaistuksia lievennetään. Keskeytyksen takia ajamatta jäävistä erikoiskokeista mätkäistään autokunnalle kymmenen minuutin aikasakko per pikataival. Mikäli keskeytys johtuu hybridiyksikön ongelmasta, rangaistus on jatkossa vain kaksi minuuttia erikoiskokeelta.

Muutoksen myötä hybridiyksikön pettäminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että autokunta ei pysty taistelemaan pistesijoista. Esimerkiksi Tänak olisi voinut sijoittua Ruotsissa jopa kuudenneksi, mikäli lievemmät rangaistukset olisivat olleet käytössä.

Tänakilta jäi keskeytyksen vuoksi perjantain kaksi erikoiskoetta ajamatta Ruotsissa, mistä hän sai 20 minuuttia aikasakkoa. Lauantaina kisaa jatkanut Tänak sijoittui yleiskilpailussa lopulta 20:nneksi. Jos virolaisen rangaistus olisi ollut 20 minuutin sijaan neljä minuuttia, hän olisi mitä todennäköisimmin ollut kisassa kuudes.

Sääntömuutos ei sen sijaan pelasta autokuntaa, mikäli hybridiyksikkö pettää viimeisenä kilpailupäivänä. Tällöin tuloksena on keskeytys – kuten Evansilla Ruotsissa.

Uusi sääntö on ensimmäisen kerran voimassa seuraavassa MM-rallissa, joka ajetaan kuukauden kuluttua Kroatiassa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Siirretty toisaalta:

Olen siitä samaa mieltä että Sainz ei ainakaan päällisin puolin vaikuta tuollaiselta "tappajalta", mutta toisaalta tuntuu että siellä on sellainen fiksu laskelmoija kuitenkin joka tasaisesti ottaa pisteitä. Ei nyt ihan mistään Alain Prostista tai rallin puolelta Richard Burnsista puhuta, mutta kuitenkin.

Kausihan sen näyttää, toivottavasti Sainz kuitenkin haastaa ajamalla Leclerciä hyvin niin päästään näkemään miten siellä kisataan.
Myönnettäköön, että itsellä on ehkä vähän heikko kohtaan Rikuun johtuen RikuRallista ja tietty miehen traagisesta kuolemasta. Silti aina vähän häiritsee (vaikka itsekin niin joskus ajattelin) miehen maine "kakkossijamestarina". Hän nyt kuitenkin voitti kymmenen osakilpailua sarjan historian kovimpana aikana ja varsinkin mestaruuskautensa oli todella tiukka ja sekava:

- Mestaruutta puolustanut Grönholm keskeytti kahdeksasta ensimmäisestä kisasta seitsemän. Hyvän loppukauden ja kolmen voiton myötä jäi lopulta Burnsille vain kahdeksan pistettä.
- Mäkinen hävisi mestaruuden uuteen Mitsun WRC-autoon. Ei olisi tarvinnut kuin kolme pistettä lisää ja ennätyksellinen viides titteli olisi tullut. Senpä jälkeen Tommi ei enää vanhaan vauhtiin päässytkään.
- Sainz senior ei voittanut yhtään rallia, mutta tasaisena pisteidenkerääjänä roikkui MM-taistossa loppuun asti.
- Asfalttiralleissa palkintopallille nousi täyden sarjan kuskeista vain tuhatvuotias Didier Auriol, mikä mutkisti entisestään mestaruustaistelua ja teki asfalttiralleista hyvin haastavia kärkiautoille. Ei ollut järkeä edes yrittää voittaa, kun Panizzi, Loeb, Puras to name a few ajoivat tavallaan omaa sarjaansa.
- McRae (RIP) oli varmaankin kauden nopein kuljettaja, mutta surkea alkukausi sekä klassinen colinmainen ulosajo päätöskisassa kirjaimellisesti kaatoi miehen mahdollisuudet. Samalla alkoi Colinin todella nopeaksi osoittautunut tuho, kun hänen välinsä kartturi Gristin kanssa kiristyivät eikä Fordilla enää ollut haluja maksaa miehen giganttista palkkaa kauden 2002 jälkeen. Citroenilla mies ei saanut enää mitään aikaan.

Mitä yritän sanoa, on että Burnsillä olisi varmasti nopeutta enemmänkin, tuolloin vain ajettiin erittäin korostuneesti mestaruudesta. Ei enää ole vastaavanlaista tilannetta, jossa tietyissä ralleissa on jo ennakkoon varma voittaja ja puolet kuskeista eivät pääse missään olosuhteissa kuuden joukkoon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Myönnettäköön, että itsellä on ehkä vähän heikko kohtaan Rikuun johtuen RikuRallista ja tietty miehen traagisesta kuolemasta. Silti aina vähän häiritsee (vaikka itsekin niin joskus ajattelin) miehen maine "kakkossijamestarina". Hän nyt kuitenkin voitti kymmenen osakilpailua sarjan historian kovimpana aikana ja varsinkin mestaruuskautensa oli todella tiukka ja sekava:
Juu ei itsekään ollut tarkoitus vähätellä Burnsia vaan päinvastoin korostaa sitä että kyseessä oli fiksu kuski. Ja oli kyllä nopeakin, ei siinä mitään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tää ihan kiva kun myös EM rallin erikoiskokeet näkyy C morelta, ihan kivaa välipalaa formuloita odotellessa, vaikea keli. On tää kyllä tavallaan mukavaa kuinka penkkiurheilijalle nykyään tarjotaan herkuja :)
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Seuraavassa MM-rallissa Kroatiassa nahdään kaikkiaan seitsemän suomalaiskuljettajaa. Toyotan Rally1-autoilla matkaan lähtevät Rovanperä sekä Lappi ja WRC2-luokassa ajavat puolestaan Huttunen, Lindholm ja Heikkilä. Joona sekä Pajari kilpailevat JWRC:ssä. Harmi, kun Suninen on mukana vasta sitten seuraavassa Portugalin osakilpailussa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Huttunen Pumalla Jyskälään...

No nyt on sitten Huttuselle tulossa se paikka mitä täällä on vinguttu ja tilaisuus näyttää onko hypen arvoinen kaveri.
Suninen veti toisessa(?) kisassa WRC:llä podium-vauhtia siihen vikan päivän ulosajoon asti (Suomen MM-ralli 2017).
 

Outsider

Jäsen
No nyt on sitten Huttuselle tulossa se paikka mitä täällä on vinguttu ja tilaisuus näyttää onko hypen arvoinen kaveri.
Suninen veti toisessa(?) kisassa WRC:llä podium-vauhtia siihen vikan päivän ulosajoon asti (Suomen MM-ralli 2017).

Hankala vielä tässä vaiheessa sanoa riittääkö Puma podium-vauhtiin Suomessa, mutta kunhan on Breenin jälkeen toiseksi nopein Ford, niin siinä on mielestäni riittävä suoritus ensimmäiseen kisaan. Samalla se kyllä on todennäköisesti myös minimi tavoite, jos jatkosta haaveilee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös