Ralliketju

  • 1 690 037
  • 13 414

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvosella on pullat uunissa varsin hyvin tällä hetkellä. Aura-auton roolistaan huolimatta Mikko on pysynyt koko ajan hyvin Loebin vauhdissa ja nyt kymppipätkällä nousi ohi parin sekunnin turvin. Latvala, Ogier ja Sordo tosin ovat edellä mutta Hirvonen ei varsinaisesti heitä vastaan ajakaan vaan pääasia on kerätä enemmän pisteitä kuin Loeb. Pätkä numero 11 on peruttu joten neljä pätkää enää ajetaan tänään, jos Hirvonen saa eron pidettyä tuossa, tai jopa kasvattamaan sitä hieman kun nyt ajetaan samoja pätkiä toiseen kertaan, niin aika hyvältä näyttää huomista ajatellen.

Latvala taistelee tiukasti ykkössijasta Ogieria vastaan, eroa nyt 3,8 sekuntia Latvalan hyväksi. Toivottavasti vaan pysyy tiellä... Huomenna tulee sitten olemaan vaikeampi päivä näillä herroilla mikäli tilanne pysyy tällaisena, Latvala ainakin sanoi että taktikoimaan ei lähdetä koska näillä lyhyillä pätkillä on vaikea kiriä eroa umpeen. Ja eiköhän Fordkin mielellään "uhraa" Latvalan että Hirvoselle saadaan mahdollisimman hyvä lähtöpaikka.

EDIT: Hirvonen on jatkanut hyvää vauhtiaan nyt kun ajetaan aamun pätkiä toistamiseen. Sekä EK:lla 12 että EK:lla 13 pari sekuntia päihin Loebille ja eroa on nyt yli 6 sekuntia. Ja Hirvonen nousi pätkällä 13 myös Sordon ohitse kolmanneksi.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yöllä sitten alkaa viimeine päivä. Tuntuu että Ford jää taktikoinissa kokoajan jalkoihin, mutta saapa nähdä voittaako Hirvonen sitten ajotaidoilla kun auraa teitä. Ero kolmen kärjellä vain 0.1 sekunttia eli aika tiukkaa on :)

Toivotaan että olisi Sadetta niin ei haittaisi lähtöpaikka niin paljoa. Muutenkin tää lähtöpaikkajuttu on mun mielestä ihan perseestä nykyään, kokoajan pelataan ihan liikaa tallien kautta tätä.. Mielummin takas vaikka rengastaktikoinit kun tämmöistä paskaa että hidastellaan jotta ei jouduta aurailemaan.. Sinällään esim Latvala ollut montakertaa ihan järkevä kun vetänyt vaan omaa vauhtia eikä katso taktikointia niin paljon, mutta Ford jäänyt kyllä tappiolle aika usein näissä taktikoinissa.. MM-johtomies voi kyllä aurata ekan päivän mutta sitten pitäisi olla se käänetty järjestys kuten ennen..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas ralli on jo aikoja sitten saatu päätökseen ja niinhän siinä sitten kävi, että Ranskan poika Mr. Loeb tuli ja voitti. Mikko oli hienosti toinen ja mikä tärkeintä mahdollisen maailmanmestaruuden kannalta kukisti niukasti Sordon. Nuo 2 pistettä voivat olla äärimmäisen tärkeät pisteet.
Jotain muutosta olisi kyllä sääntöihin saatava, tuo typerä taktikointi ja hidastelu pätkillä paremman lähtöpaikan takia on ihan pepusta. Sillä pilataan rehti ja hyvä taistelu kun jokainen haluaa saada itselleen paremman lähtöpaikan seuraavalle päivälle. Tai ainakin olisi tehtävä muutos, että kuskit eivät saa autoonsa muiden kilpailijoiden väliaikoja pikataipaleilta. Ajan näkisi vasta maalissa AT asemalla taulusta.

Mestaruuden kannalta käydään jo kenties ratkaiseva taisto vajaan kuukauden kuluttua Katalonian asfaltilla. Siellä on vain ja ainoastaan yksi voittajasuosikki ja hän on kukas muukaan kuin Loeb. Loebin etuna on myös Sordo joka varmasti menee todella todella kovaa omassa kotikisassaan. Mikon olisi ehdottomasti pystyttävä kukistamaan Sordo. Loebin voittaessa Espanjassa ja Mikon ollessa toinen olisi ero Loebin eduksi Walesissa 1 piste. Jos ero on Walesissa 3 pinnaa Loebin eduksi olisi se jo "hieman" liikaa.

Jos jommalle kummalle mestaruudesta taistelevalle sankarille sattuu jonkin sortin ongelmia Walesissa tulemme aivan varmasti näkemään "mystisiä vaikeuksia" myös muille samalla automerkillä ( Ford tai Citroen ) ajavista kuljettajista. Rallille on häpeäksi jos mestaruus ratkeaa toisten pysähtelyyn pätkillä. Muistissa on kuinka eräät Citroen kuljettajat menettivät jopa yli 15 minuuttia ilman mitään ongelmia, vain sen takia että joku rankalainen pystyi nousemaan pisteille kun oli keskeyttänyt jo kerran ulosajoon.
Loebin "apuna" ovat. Sordo, Petter (joka saa C4:n kahteen vikaan ralliin) Oigner, Rauttenbach ja kenties myös Novikov
Mikon "apuna" ovat Latvala, Wilsson (valitettavasti ihan yhtä tyhjän kanssa), Henning ja myöskin Villagra
Itse näen tilanteen Loebin kannalta paremmaksi

Tämä nykyinen super rallisääntöön perustuva perseily on jo kerran ratkaissut mestaruuden Loebin eduksi.Tämä tapahtui vuonna 2006 kun Loeb ajoi ulos Monte Carlossa muistaakseni ekan päivän vikalla pätkällä ja sai näin ollen 5 minuutin "rangaistuksen". Loeb jatkoi rallia ja sijoittui rallissa toiseksi Bussen voittaessa. Mainittakoon että Busse hävisi mestaruuden 1 pisteen erolla Loeb:iin. Tilastonikkarit voivat etsiä, mutta muistaakseni samana vuonna mestaruus ratkesi kahdessa muussakin luokassa (Tuotantoautot ja Juniorit) tähän super rallisääntöön.
Eikö sääntöä voisi muuttaa sellaiseksi, että keskeyttänyt kuljettaja saa jatkaa rallia, mutta ei saa henkilökohtaisia MM-pisteitä. Perustelu: Hän ei ole ajanut hyväksytyksi kaikkia erikoiskokeita lävitse ! Käsittääkseni esim. suunnistuksessa hylätään kilpailija jos tämä ei ole käynyt kaikilla rasteilla ?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Eikö sääntöä voisi muuttaa sellaiseksi, että keskeyttänyt kuljettaja saa jatkaa rallia, mutta ei saa henkilökohtaisia MM-pisteitä. Perustelu: Hän ei ole ajanut hyväksytyksi kaikkia erikoiskokeita lävitse ! Käsittääkseni esim. suunnistuksessa hylätään kilpailija jos tämä ei ole käynyt kaikilla rasteilla ?

Niilo puhuu paljon ja asiaa, pätkäisen lyhyemmäksi pelikiellon pelossa.

Mikä vika on käännetyssä lähtöjärjestyksessä? Nopeiten autoaan kuljettanut saa parhaan lähtöpaikan eikä huonointa, vaikka edes viisi parasta käännetyssä järjestyksessä. En tiedä miten kovasti tie nykyautoilla kärsii mutta vähemmän siitä luulisi olevan haittaa kuin olla kuulalaakerisoralla tietä auraavana.

Toinen juttu mikä itseäni häiritsee siinä missä Niiloakin, on tämä superrallisääntö, paskaa koko keksintö. Tallipelillä saadaan kuski vielä pisteille keskeytyksen jälkeenkin, pahimmillaan jopa palkintopallille. Ei pitkänmatkan juoksuissakaan jänis jätä matkaa kesken ja parin kierroksen huilailun jälkeen liity taas joukkoon ja juokse palkinnoille. Niilolta hyvä ehdotus että jäisi pisteittä mutta saisi ajaa kisan loppuun, testimielessä vaikkapa.

Loppuun linkki Maikkarin Rallitietäjä blogiin, samassa aiheessa pysytään: http://blogit.mtv3.fi/rallitietaja/
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Niin, kyllä lähtöpaikkasäännöistä paras on ollut se, että x määrä parhaita ajoi käännetyssä järjestyksessä päivät 2 ja 3. Eka päivä meni kyllä MM-sarjan johtajan johdolla.

Se taisi olla 15 mutta nyt kun WRC-autoja on sen verran vähän 8 voisi olla tarpeeksi. Eli kahdeksantena oleva joutuisi auraamaan.

Tallimääräyksistä sen verran, että tallin sisäiset määräykset vielä ovat ok, mutta automerkin sisäisissä mennään jo pahemmin pieleen. Eli Latvala voisi auttaa Hirvosta ja Sordo Loebia tarvittaessa. Muita vastaavia tapauksia sitten tutkittaisiin.

Superrallisäännössä on sekin huono puoli, että viimeisenä päivänä keskeyttänyt putoaa kokonaan listalta mutta aikaisemmat ei. Muistetaan esimerkiksi se Latvalan nolo virhe Puolassa: viiden minuutin aikasakko siinä olisi pudottanut hänet kisan seitsemänneksi juuri Loebin edelle.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Dramatiikkaa! Hieno juttu silti Hirvosen kannalta, sillä ero Loebiin kasvoi jälleen...

Kunhan Hirvonen sais Loebin päänahan asfalttikisasta, niin ... Onneksi viimeinen kisa ajetaan soralla ja Mikolla on mahdollisuus lähteä siihen kisaan mm-pisteissä johdossa.
Mikäköhän on ollut aikasakon syy? Aikoinaan Toyota diskattiin suoraan, kun vesipumpun aukko oli liian suuri, joten tämä ei voi olla mikään iso "virhe", jos pysytään linjassa tuomioiden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Mikäköhän on ollut aikasakon syy? Aikoinaan Toyota diskattiin suoraan, kun vasipumpun aukko oli liian suuri, joten tämä ei voi olla mikään iso "virhe", jos pysytään linjassa tuomioiden suhteen.

Etummaisessa kallistuksen vakaajassa ei-luokiteltu kiinnitys. Onko tämä linjassa lasiepisodien ym. jälkeen niin en sano mitään.

Katsotaan nyt tuleeko protesteja ym. vielä. Kataloniassa Mikko on kyllä ajanut kataloniassa usein ihan hyvin, mutta onhan Citroenilla lyödä "kohtuu" kova kolmikko asvaltille joten saa nähdä kuinka käy.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Loebin autoa tutkitaan mahdollisen sääntörikkeen vuoksi. Liekö joku puoli milliä liian ohuet takalasit?

Ohoh, ei olisi uskonut että näinkin voi käydä. Itselleni todella iso yllätys, että Citroen on syyllistynyt tälläiseen rikkeeseen, etenkin kun he ovat viime vuosina olleet mm-sarjassa todella vahvoilla. Tämä "episodi" sai omassa pienessä mielessäni rattaa raksuttamaan ja ilmoille tupsahti pari kysymystä: Ihan alkuun kuitenkin mainitsen että en ole autojen tekniikan asiantuntija vaan todellinen ummikko, joten jotkut kysymykset saattavat tuntua oudoilta.

- Onko tämä ensimmäinen ralli jossa Citroenin etukallistuksenvakaajat ovat olleet sääntöjenvastaiset ?
- Jos on niin miksi talli on "tietoisesti" ? mennyt muuttamaan ko. osat luokittelemattomiksi ( en tiedä miten käytännössä tämä tapahtuu ). Mistään vahingosta tuskin voidaan puhua, sillä 3 autossa ovat ko. osat olleet väärät.

- Jos kyse ei ole ensimmäisestä rallista, niin kuinka kauan ko. osat ovat olleet vääränlaiset ? Ja miksi asiaa ei ole aiemmin huomattu.
- Kuinka suuri etu ko. osilla on saavutettu, eli kuinka paljon osat ovat vaikuttaneet auton ajettavuuteen, ilmeisesti sitä parantamalla. Tästä on varmasti saavutettu ajallisesti etua ?
-Miksi annettiin "vain" 1 minuutin aikasakko ?

Jotenkin nyt tuntuu, että kaikkia kuljettajia ja talleja ei kohdella MM-sarjassa samalla tavalla. Koirapojan mainitsemat puoli millimetriä liian ohuet takalasit aiheuttivat Hirvoselle ja Grönholmille 5 minuutin aikasakon (linkki Wikipediaan) Portugalin mm-rallissa 2007. Ford:in "rikos" ei ole missään suhteessa rinnastettavissa Citroenin tekemään sääntörikkeeseen. Takalasit eivät missään suhteessa vaikuta auton ajettavuuteen samalla tavalla kuin etukallistuksen vakaajat. Puolen millimetrin poikkeaman havaitseminen vaatii hieman paremman mittalaitteen kuin ihan tavallisen tönärin. Lisäksi on erittäin todennäköistä että mittausta suoritettaessa tapahtuu jonkin sortin mittavirhe. Eiköhän täältäkin palstalta löydy joku matemaatikko joka laskee suit sait sukkelaan mittauksen virheen todennäköisyyden ?


Mainittakoon vielä, että ko. Portugalin rallissa Grönholmin saama 5 minuutin aikasakko aiheutti se, että hän putosi sijalta 2 sijalle 4 ja sai näin ollen 8 pisteen sijasta 5 pistettä. Tuolla 3 pisteen muutoksella oli erittäin merkittävä osuus MM-sarjan lopputuloksissa ! (linkki wikipediaan) Voidaan sanoa, että nuo 3 pistettä maksoivat Grönholmille jälleen yhden maailmanmestaruuden. Ero lopputuloksissa kauden jälkeen oli Loebin eduksi 116-112 suhteessa Busseen. Kolme pinnaa lisää Grönholmille olisi kaventanut eron 116-115 ja ottaen huomioon sen seikan että Mikko voitti kauden päättäneen Walesin mm-rallin (linkki maikkarin sivuille), Bussen sijoittuessa toiseksi ja Loebin ollessa kolmas. Nyt kun ero olisi ollut 1 piste, olisi Ford voinut taktikoida voiton Busselle ja siten mestaruuden. Tosin pitää ottaa huomioon se tosiasia, että Loebin ei tarvinnut ajaa Walesissa tuolloin täysillä vaan hieman varmistellen. Pahasti sanottuna Grönholm on menettänyt 2 maailmanmestaruutta (myös omien virheiden vuoksi) typeriin säännöissä oleviin porsaan reikiin. Grönholm 2 (+2) maailmanmestaruutta Loeb 5 (-2) maailmanmestaruutta !

Sydämessäni toivon hartaasti, että tänä vuonna mestaruus ei ratkea tuohon "vain minuutin" aikasakkoon, jos Loeb olisi saanut 5 minuutin sakon, olisi hän pudonnut sijalta 2 sijalle 3 ja saanut 2 pistettävä vähemmän.
MM sarjan kannalta tämä "auttaa" Mikkoa jonkin verran, mutta silti on vielä 2 rallia ajamatta. Nyt kaikki on ns. Mikon omissa käsissä ja ainakin Walesissa Mikko tulee ehdottomasti tarvitsemaan vielä Latvalan apua. Mikon kannalta tilanne olisi paremi jos ero olisi 5 pinnan sijasta 7 pistettä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tainut olla ekakerta tälläkaudella kun Loeb sai aika kyseenalaisen rangaistuksen. En muista mikä oli viimekerralla syy kun sijoitusta pudotettiin mutta samassa syystä oli aikaisempina kausina kuskeja suoraan hylätty mutta Loeb taisi saada juurikin vain minuutin aikasakon tuostakin tilanteesta... Tuntuu että rallissa on sama linja kun formuloissa eli rangaistuksia jaellaan vähän miten sattuu sen mukaan kuka siinä osallisena eikä teon mukaan pelkästään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Etummaisessa kallistuksen vakaajassa ei-luokiteltu kiinnitys. Onko tämä linjassa lasiepisodien ym. jälkeen niin en sano mitään.

Käytännössä erittäin hyvin linjassa, sillä kallistuksenvakaajien voidaan suoraan osoittaa vaikuttavan auton käyttäytymiseen ja siten suorituskykyyn.

Erittäin tärkeä asia Hirvosen kannalta, nyt Kataloniasta periaatteessa riittää kolmos- tai nelossijakin jotta mestaruus on vielä omissa käsissä Walesissa. Fordilta vain uskomatonta töpeksintää päästää Solberg C4:n rattiin, nyt Loebilla on periaatteessa kaksi "aseenkantajaa" loppukauden, kun Mikolla on vain Jari-Matti.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ei tainut olla ekakerta tälläkaudella kun Loeb sai aika kyseenalaisen rangaistuksen. En muista mikä oli viimekerralla syy kun sijoitusta pudotettiin mutta samassa syystä oli aikaisempina kausina kuskeja suoraan hylätty mutta Loeb taisi saada juurikin vain minuutin aikasakon tuostakin tilanteesta... Tuntuu että rallissa on sama linja kun formuloissa eli rangaistuksia jaellaan vähän miten sattuu sen mukaan kuka siinä osallisena eikä teon mukaan pelkästään.

Sardiniassa Loebin kartanlukija Daniel Elena oli avannut turvavyöt liian aikaisin, kun autossa oli joku ongelma. Loeb oli jo hidastamassa eikä tainnut enää painaa kaasua siinä vaiheessa. Kaksi minuuttia tuli aikasakkoa, mikä pudotti Loebia kolmannelta sijalta neloseksi, Petter Solbergin taakse.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sardiniassa Loebin kartanlukija Daniel Elena oli avannut turvavyöt liian aikaisin, kun autossa oli joku ongelma. Loeb oli jo hidastamassa eikä tainnut enää painaa kaasua siinä vaiheessa. Kaksi minuuttia tuli aikasakkoa, mikä pudotti Loebia kolmannelta sijalta neloseksi, Petter Solbergin taakse.

No jokatapauksessa muistaakseni tämmöisessä oli aikaisemmin hylätty suoraan joten tuossakin kai olisi voitu ainakin näin tehdä, tosin katsottiinko sitten että vauhtia oli niin vähän että hylkäämiseen ei ollut syytä...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
- Onko tämä ensimmäinen ralli jossa Citroenin etukallistuksenvakaajat ovat olleet sääntöjenvastaiset ?
Vastauksen tietää vain osa Citroenin tiimistä. Kaikille ei ole kerrottu tästä muutoksesta.
- Jos on niin miksi talli on "tietoisesti" ? mennyt muuttamaan ko. osat luokittelemattomiksi ( en tiedä miten käytännössä tämä tapahtuu ).
Tämä tuntuu vaan lapsukselta. Ehkä on otettu ns. pieni riski, ja uskottu, ettei niitä tulla tarkistamaan. Erot näissä osissa ovat monasti niin pieniä, ettei pelkällä silmällä pysty eroja huomaamaan, vaan tarvitaan tekinistä mittausta.
- Ja miksi asiaa ei ole aiemmin huomattu.
Tämä johtuu siitä, ettei niitä autoja jälkikatsasteta ns. lattiasta kattoon. Tuomaristo päättää etukäteen, mihin asioihin se paneutuu, ja siihen listaan kuuluu vain muutama yksityiskohta autosta. Esim. moottori voidaan käskeä aukaista, mutta ei sieltä jokaista osaa mitata, vaan esimerkkinä vaikkapa kampiakseli. Kaikki luokitusmitat ko. akselista tarkistetaan, eikä välttämättä moottorista muuta.
- Kuinka suuri etu ko. osilla on saavutettu, eli kuinka paljon osat ovat vaikuttaneet auton ajettavuuteen, ilmeisesti sitä parantamalla. Tästä on varmasti saavutettu ajallisesti etua ?
Näitä osia on varmaan testattu jossain vaiheessa, ja voi olla jopa niin, ettei kuskeille ole kerrottu asiasta mitään. Monasti näissä mennään myös fiilispohjalta. Toki testeissä kello kertoo vääjäämättä, kuinka nopea auto on. Mutta kuskien fiilistä kuunnellaan myöskin.
-Miksi annettiin "vain" 1 minuutin aikasakko ?
Tämä pitää kysyä tuomaristolta. He ovat kaikessa viisaudessaan pohtineet rikkeen vaikutusta loppuaikaan, ja päätyneet sitten tällaiseen ratkaisuun.

Kuten tuossa olikin jo linkki toiseen rangaistukseen, niin välillä ei voi ymmärtää näitä rangaistuksia. Fordin takasivulasit ovat vielä hyvässä muistissa, eikä niiden vaikutus todellakaan ollut kovinkaaan iso.

Ehkä olisi helpompi, jos rikkeen tekijät hylättäisiin aina kokonaan. Silloin puhuttaisiin aina tasapuolisesta rangaistuksesta mm-pisteitä ajatellen. Voi toki tuntua kovalta tuo tyyli, mutta olisi kaikille sama ja niin kova, että ennen rikettä sitä ainakin mietittäisiin monet kerrat.

Jokatapauksessa Mikosta tuli rallin voittaja, ja se on hyvä juttu se. Kaksi kisaa on vielä jäljellä, joten kaikki on edelleen auki. Korsika tulee Fordille olemaan kova haaste. Sen verran monta nopeaa C4:ää taas ilmestyy lähtöviivalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loebin "apuna" ovat. Sordo, Petter (joka saa C4:n kahteen vikaan ralliin) Oigner, Rauttenbach ja kenties myös Novikov
Mikon "apuna" ovat Latvala, Wilsson (valitettavasti ihan yhtä tyhjän kanssa), Henning ja myöskin Villagra
Itse näen tilanteen Loebin kannalta paremmaksi

No, on Wilsonista minun mielestäni enemmän hyötyä Fordille kuin Rautencrashista ja Novikovista Citroenille. Mutta tuo Petter Solberg on sellainen joka parhaimmillaan voi olla mukana ratkaisemassa maailmanmestaruutta Citroenin hyväksi.

Vaan oli kyllä Mikon kannalta hyvä juttu tuo Loebin rangaistus. Ehkä tuo minuutin aikasakko kuitenkin oli aika lievä rangaistus tuollaisesta rikkeestä. En minä oikein jaksa uskoa että tuollaista ihan vahingossakaan tehtäisiin, vaan kyllä sillä on parempaa ajettavuutta haettu. Ja yleensä vastaavista rikkeistä on kyllä pruukattu kovempia rangaistuksia jaella. Mutta parempi näinkin kuin se että Loeb olisi kaventanut Hirvosen MM-johtoa, nyt Mikolla on kyllä elämänsä paikka. Mikon pitäisi kyllä jotenkin pystyä seuraavassa asfalttirallissa kolmen sakkiin puristamaan, vaan vaikeaa se tulee olemaan koska Sordo ja Ogier ovat olleet todella vahvoja tällä kaudella ja tulevat olemaan sitä ihan takuuvarmasti Espanjassakin kun ajetaan heidän lempialustallaan.

Onneksi siellä ei tulla kuitenkaan näkemään tätä vitun lähtöpaikkapelleilyä. Kyllä nyt pitäisi siellä rallin johtavissa elimissä alkaa tehdä jotain tälle lähtöpaikkasäännölle. Eihän tuossa ole nimittäin enää vitunkaan järkeä kun kukaan ei halua johtaa rallia ensimmäisten päivien jälkeen ja kaikki vaan hidastelee ja kyttää toisiaan. Kyllä minun mielestäni siitä pitäisi mieluummin palkita kuin rangaista että olet ollut päivän nopein, nyt jos ajat hyvin niin kärsit siitä seuraavana päivänä. Mitä vitun järkeä on enää edes ajaa kahden ensimmäisen päivän pätkiä kun niillä ei ole mitään merkitystä? Ensin ajetaan muutama pätkä kovaa ja sitten hidastellaan tahallaan ja menetetään se etu mikä ehkä näillä ensimmäisillä pätkillä on saavutettu. Ei mitään järkeä!
 

Outsider

Jäsen
Mun mielestä voitaisiin palata takaisin siihen käytäntöön, että kympin kärki valitsee päivän päätteeksi seuraavan päivän lähtöpaikkansa. Suora käänteinen järjestyskään kun ei ole hyvä, Koska ei se ensimmäinen lähtöpaikka suinkaan aina se huonoin ole.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun mielestä voitaisiin palata takaisin siihen käytäntöön, että kympin kärki valitsee päivän päätteeksi seuraavan päivän lähtöpaikkansa. Suora käänteinen järjestyskään kun ei ole hyvä, Koska ei se ensimmäinen lähtöpaikka suinkaan aina se huonoin ole.

Niin, asfaltillahan siitä on usein jopa hyötyä ajaa ensimmäisenä autona kun kukaan ei ole ehtinyt vielä levitellä hiekkoja tielle mutkia leikatessaan. Minustakin tuo olisi ehdottomasti paras että MM-sarjan kymmenen kärki saisi valita itselleen mieleiset lähtöpaikat ensimmäiselle päivälle ja sitten taas ensimmäisen ja toisen päivän kymmenen nopeinta saisi valita itselleen lähtöpaikan seuraavalle päivälle. Se olisi ehdottomasti reiluin peli koska ei minusta ole oikein järkeä siinä että sinua rangaistaan siitä että olet ajanut hyvin. Ja ennen kaikkea silloin nähtäisiin rehellistä, oikeaa kilvanajoa täysillä sen sijaan että pyritään vaan välttämään sitä ettei ainakaan johdeta kilpailua ennen kuin viimeisenä päivänä.
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo lähtöpaikkapelleily saa koko ajan vaan surkuhupaisimpia piirteitä, useimmiten lähinnä Citroenin toimesta. Turha siinä on Loebin itkeä että "en haluaisi tehdä tätä... mutta hähää, teinpä kuitenkin". No mikäs siinä kun säännöt sen sallivat. Yksi asia mikä on tullut mieleen, on että minkähän helvetin takia autoissa edes on mahdollisuus seurata muiden kuskien väliaikoja? Sen ymmärrän että hätätilanteiden takia pitää olla radio -ja/tai puhelinyhteys talliin, mutta ei tuo pätkällä toisen väliaikojen ja koko ek-ajan seuranta ainakaan vähennä taktikointia...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo lähtöpaikkapelleily saa koko ajan vaan surkuhupaisimpia piirteitä, useimmiten lähinnä Citroenin toimesta. Turha siinä on Loebin itkeä että "en haluaisi tehdä tätä... mutta hähää, teinpä kuitenkin".

No on sitä kyllä Fordkin käyttänyt ihan kiitettävästi hyväkseen, vähintäänkin yhtä paljon kuin Citroen. Ja samalla tavalla se Mikkokin sanoi että periaatteessa ei haluaisi kikkailla tuolla tavalla mutta kun säännöt tarjoaa siihen mahdollisuuden niin kaikki on pyrittävä käyttämään hyväkseen tiukassa MM-tilanteessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuo lähtöpaikkapelleily saa koko ajan vaan surkuhupaisimpia piirteitä, useimmiten lähinnä Citroenin toimesta. Turha siinä on Loebin itkeä että "en haluaisi tehdä tätä... mutta hähää, teinpä kuitenkin". No mikäs siinä kun säännöt sen sallivat. Yksi asia mikä on tullut mieleen, on että minkähän helvetin takia autoissa edes on mahdollisuus seurata muiden kuskien väliaikoja? Sen ymmärrän että hätätilanteiden takia pitää olla radio -ja/tai puhelinyhteys talliin, mutta ei tuo pätkällä toisen väliaikojen ja koko ek-ajan seuranta ainakaan vähennä taktikointia...

Niin tätä asiaahan on jo aiemmin ihmetelty tässä ketjussa. Itse en myöskään ymmärrä mitä etua siitä on, että tietää keskellä pätkää olevansa 0,1 sekuntia Loebia edellä kun on ajettu 7,23 kilometriä.
Kyllä ehdottomasti pitäisi palata siihen käytäntöön, että kuljettaja näkee toisen kuljettajan ajan vasta erikoiskokeen maalissa.
Menkööt sitten vaikka joku tallin henkilökunnan jäsen näyttämään pahvitaululla väliaikoja keskelle pätkää jos ne pitää saada kuskin tietoon.
Tosin joskus 2000 luvun alussa sattui episodi, jossa Subaru talli oli näyttämässä jos edes menneelle Richard Burns:lle jotain väliaikaa, oisko ollu Kreikan rallisssa. Seuraavassa mutkassa Riku veti pihalle ja auto juuttui pitkäksi aikaa pehmeään hiekkaan pohjastaan.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals

Liitteet

  • 6488_1132506165783_1621161872_341944_1340446_n.jpg
    6488_1132506165783_1621161872_341944_1340446_n.jpg
    49,2 KB · kertaa luettu: 397

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvoselle hyvä aloitus Katalonian MM-rallissa. Ensimmäisellä pätkällä Sordo ajoi pohjat ja Hirvonen oli kakkonen ainoastaan sekunnin jäljessä, ja Loeb jäi saman verran Hirvosesta. Ja hyvä asia on myös se että Ogier ei avannut kovin hyvin vaan jäi Hirvosesta lähes 23 sekuntia. Toivottavasti ralli jatkuu Mikolta samanlaisissa merkeissä eikä Citikat pääse karkuun. Mikon pitäisi kyllä pystyä keinolla millä hyvänsä puristamaan itsensä kolmen sakkiin.

EDIT: Nyt taikaa ikävä kyllä alkaa Citikat menemään aika kovalla vauhdilla karkuun Hirvoselta. Kakkospätkällä muutaman sekunnin ero Citikoiden hyväksi mutta kolmospätkällä jo 10,5 sekuntia päihin Loebilta ja 11,5 Sordolta. Sordo on hyvässä vauhdissa ja johtaa Loebiin nähden 4,8 sekunnilla. Ja tässä tilanteessahan Sordon annetaan ilman muuta voittaa... Hirvosella on nyt jo 19 sekuntia kärkeen ja karvan yli 14 kakkossijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös