Ralliketju

  • 1 678 090
  • 13 385

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä ihmeen "pakoputki" oli ainakin Greensmithin auton katolle asennettuna?
Ilmanotto... Koneelle puhdasta ilmaa kun pölyä ja kuraa niin paljon. Oli kaikissa autoissa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ilmanotto... Koneelle puhdasta ilmaa kun pölyä ja kuraa niin paljon. Oli kaikissa autoissa.
Kiitos infosta.

Aloin katsomaan tällä kertaa vasta vikaa EK:ta, ja Greensmithin jälkeisessä autossa en tuota huomannut unisin silmin.

Katolta saa puhtainta ilmaa ainakin teoriassa.

Saattoi toki olla erilaisia camouflage-värisiä imurin letkuja virityksinä WRC-kakkosissa, joten ei ihme, jos jäi joku näkemättä.

Kuinkahan pitkä letku tuo voisi käytännössä olla toimiakseen?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Snorkkeli se on. Auttaa vesiesteiden ja pölyisien kohtien ylityksessä.
Kuinka syvien jokien yli tuolla tänä vuonna piti ajaa?

Vai menikö reitti Niilin alkulähteiden yli ja vain snorkkeli näkyi pinnalla? =D
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Snorkkeli toimii myös lentohiekkaa vastaan. Olikohan Kajetanowizc jolla meni ilmanputsari tukkoon siitä hienosta hiekasta kun just siellä ei sitä snorkkelia ollut paikoillaan...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rally1-autoissa on myös kahden moottorin sääntö vuotta kohden voimassa. Kyllä sitä moottoria kannattaa vaan varjella niin paljon kuin mahdollista.

Toyota oli ainakin kehittänyt heti kärkeen version, jossa on servomoottori siellä välillä, niin saa autosta nappia painamalla läpän käännettyä oikeaan asentoon.

Hyundai meni ilmeisesti ihan mekaanisella versiolla ilman hienouksia. Siksi niitä ei joka päivä näkynytkään heidän autoissaan. Seuraavassa rallissa versio2 lienee jo käytössä, jos sille ylipäätyään Kroatiassa on mitään tarvetta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rallin uusi MM-pistejärjestelmä osoitti taas erinomaisuutensa. Varsinaisessa kisassa rikkinäisellä autolla viidentenä, liki 12 minuuttia voittajan perässä maaliin ryöminyt Thierry Neuville keräsi viikonlopulta yhden pisteen vähemmän kuin voittaja, ja kasvatti MM-pistejohtoaan. Vaikka ei ollut sunnuntainakaan nopein kuin power stagella.

Tällä pisteuudistuksella pyrittiin siihen, että sunnuntain terveisten ajelu loppuisi, ja silti tälläkin kertaa nähtiin, että kisan näytöstyyliin voittanut Rovanperä, kakkoseksi ajanut Katsuta ja podiumin täydentänyt Fourmaux eivät käytännössä edes yrittäneet sunnuntaina vaan tyytyivät varmistelemaan varsinaisen kisan ehdollisia pisteitä. Sunnuntaina kilpaa ajoivat lähinnä varsinaisessa kisassa epäonnistuneet ja keskeyttäneet kuljettajat. Ja keräsivät pisteitä kohtuuttoman paljon suhteessa varsinaisessa kisassa menestyneisiin, jotka ihan oikein eivät ottaneet sunnuntaina yhtään riskiä koska se olisi Safarin kaltaisessa rajussa kisassa yksinkertaisesti hölmöä.

Tämä pistesysteemi on jo kolmessa kisassa osoittanut oikeastaan kaikki valuvikansa. Ensinnäkin sunnuntailta on jaossa ihan kohtuuttoman paljon pisteitä suhteessa varsinaisen kisan pisteisiin. Kuten sanottu aikaisemminkin, niin varsinaisen kisan voittajan tulisi aina saada kisasta eniten pisteitä, ja missään olosuhteissa ei saisi syntyä tilannetta, jossa on mahdollista että joku muu kerää enemmän pisteitä. Jos tämä pistejärjestelmä säilytetään, niin varsinaisesta kisasta ja erityisesti sen voitosta jaettavaa pistemäärää tulisi nostaa siten, että millään kombolla ei pystyisi keräämään viikonlopulta enemmän pisteitä.

Lisäksi varsinaisen kisan pisteiden ehdollisuus pitäisi poistaa. Pisteuudistuksella pyrittiin siihen, että kaikki ajaisivat sunnuntaina kilpaa powerille säästelyn sijasta, mutta pistejärjestelmä on nyt johtanut siihen, että kisan nopeimmat ei enää aja kilpaa sunnuntaina, vaan sunnuntaina tosissaan ajavat ainoastaan kisassa epäonnistuneet. Eli tilanne ei ole kovinkaan paljon parantunut aiemmista vuosista. Mikäli tuo pisteiden ehdollisuus poistettaisiin ja sunnuntai ajettaisiin käytännössä ihan omana kisanaan, nähtäisiin paljon parempi taistelu sunnuntaina, ja samalla koko viikonlopun nopein kuljettaja keräisi huomattavasti todennäköisemmin viikonlopulta parhaan pistepotin. Tämä nykysysteemi suosii nyt liikaa varsinaisen kisan epäonnistujia, joilla ei ole sunnuntaina mitään hävittävää.

Lisäksi voi olla, että perjantaina keskeyttäneet alkavat jatkossa jättää koko lauantain väliin, kuten Lappi jo nyt tallilleen ehdotti, että saisivat säästeltyä kalustoa ja olisivat lauantaina iskussa. Tästä järjestelmästä ei voi oikein sanoa mitään muuta, kuin että susi mikä susi!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ruotsin rallin jälkeen taisin kirjoittaa, että tykkäsin pistelaskusysteemistä, koska EP ajoi niin hiljaa sunnuntaina, vaikka tie ei ollut mitenkään huono. Eli vähän niin, että kun jätti tahallaan homman ikään kuin puolitiehen, ei ollut oikeuttakaan saada eniten pisteitä siitä rallista.

Kenian jälkeen taas olen kyllä samaa mieltä kuin Dino tuossa edellä. Kalle näytti kaikille kaapin paikan ja ajoi kolmessa päivässä (to-pe-la) fiksusti itselleen kahden minuutin kaulan. Ja sunnuntain ensimmäinen EK oli viety jonnekin louhikkoon. Eihän siinä ollut Kallella mitään järkeä lähteä ajamaan täysillä, kun auto olisi hajonnut varmasti. PowerStage oli onneksi aikaa hyvää latua, niin siinä Kalle pääsi näyttämään osaamistaan ja otti pisteitä itselleen.

Mutta joo, 20 pistettä lauantain jälkeen johtaneelle ja sunnuntaina 5-4-3-2-1 nopeimmille ja sama 5-4-3-2-1 Powerin nopeimmille. Lisäksi sunnuntain ajojärjestyksessä pitäisi käyttää valintaoikeutta. Rally1-autot saavat valita paikkansa, niin että kärkimies ottaa ajopaikkansa ensin. Valinta jo lauantaina viimeisen huollon yhteydessä. Lisäksi tekisin reitit niin, että sunnuntaina ajetaan Power kaksi kertaa, ei mitään muuta. Sen pituus voisi olla myös nykymaalia pidempi, vaikkapa 25km. Yleisö, VIP-teltat yms kokoontuisi samalle EK:lle, niin tulisi kunnon karnevaalimeininkiä. Helikopterikamerasta näkisi hyvin, kun paljon kansaa liikkeellä samalla EK:lla.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Aika erikoista tosiaan. Jos olisi ollut kyseessä etähuolto, niin jotenkin voisi ymmärtää. Mutta kun huolto tehtiin ihan huoltoparkissa, niin miten voi loppua miehet kesken. Ellei sitten tosiaan ole lähdetty säästämään kuluissa ja muutama huoltomies on jätetty pois siitä vakiomäärästä, joka kolmea autoa normaalisti hoitaa.

No eihän tämä nyt ihan näin mene, nuo määrät kun on säännöissä aika tiukasti rajattu. Jokaisella tiimillä on siis ihan sääntöjen mukaisesti sama määrä mekaanikoita.

Kolmen tallin autolla saa olla 12 mekaanikkoa ja kahden tallin autolla 8 mekaanikkoa työskentelemässä autojen kanssa. Perustilanteessa siis jokaiselle autolle huollossa riittää 4 mekaanikkoa. Sitten kun käy vahinko ja on esim. 15min huolto, niin kaikki mekaanikot siirtyvät tottakai "ykköskuskin" autoon, jotta se saadaan korjattua. Lappi tulee hierarkiassa kuitenkin vasta selvästi kolmantena, ei aja täyttä kautta, eikä ollut mitään panostakaan sijoitusten osalta.

Näiden lisäksi sitten saa olla autojen määrästä riippuen 1-2 ylimääräistä ukkoa, jotka yleensä hoitavat kuskien tarpeet eli juomapullot, kypärät yms. Kaikkien auton luona olevien ja autoon koskevien tulee käyttää kädessä olevaa nauhaa/liinaa, jotta heidät tunnistetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kolmen tallin autolla saa olla 12 mekaanikkoa ja kahden tallin autolla 8 mekaanikkoa työskentelemässä autojen kanssa. Perustilanteessa siis jokaiselle autolle huollossa on riittää 4 mekaanikkoa. Sitten kun käy vahinko ja on esim. 15min huolto, niin kaikki mekaanikot siirtyvät tottakai "ykköskuskin" autoon, jotta se saadaan korjattua. Lappi tulee hierarkiassa kuitenkin vasta selvästi kolmantena, ei aja täyttä kautta, eikä ollut mitään panostakaan sijoitusten osalta.
Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?

Jossain kohtaa oli vaan niin, että maksimimäärä oli kerrottu, eikä voinut lainata tallikaverilta. Jos keskeytti, niin sitten oli eri määrä miehiä käytössä, kun autoa laitettiin kuntoon seuraavaa päivää varten.

En ole tosiaan lukenut sääntöjä niin tarkkaan, että tietäisin tuon kohdan säännöistä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämäkin systeemi voisi olla toimivampi ainakin noiden pisteiden suhteen osalta, mikäli mukana olisi reilusti enemmän kilpailukykyisiä autoja ja varsinaisessa kisassa olisi vaikeampaa päästä pisteille.

Nythän siellä mm. Evansilla, Neuvillella ja Tänakilla oli vaikka mitä ongelmaa mutta kaikki silti pisteillä. Evans ja Neuville jopa sijoilla 4 ja 5. Loppujen lopuksi 10 ja 8 pistettä on aika paljon suhteessa Kallen suvereenin ajon jälkeen saavuttamaan 18 pisteeseen, kun esimerkiksi Neuville taisi lauantain viimeisen lenkin ajella lähes kävelyvauhtia.

Toki sekään, että voiton arvoa nostettaisiin pisteytyksessä, ei poista sitä ongelmaa että erityisesti Safarin kaltaisessa rallissa lauantain voittajan ei yksinkertaisesti kannata lähteä sitä sunnuntaina riskeeraamaan. Ja oikeastaan vieläkin vähemmän, mikäli voitosta saisi enemmän (ehdollisia) pisteitä.

Eli käytännössä jos sunnuntaille halutaan kunnon kilvanajoa, niin tuo pe-la pisteiden ehdollisuus tulisi poistaa ja ajaa sunnuntai ihan pääkisasta erillisenä "bonuspäivänä".
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?
Näin tuo minusta sääntökirjassa lukee, että nuo maksimimäärät on tiimikohtaiset. Eli kahden auton tiimillä huollossa saa olla 8 miestä ja kolmen auton tiimillä 12. Ei sitä ole ainakaan sääntökirjassa rajoitettu, kuinka monta saa olla yhden auton kimpussa.

Hyundaillahan Tänak valitteli jo perjantaina, että joutui itse huoltamaan autoaan pätkien välillä kun Neuvillen törengasrikosta syntyneiden isojen vaurioiden takia hänen autoaan ei ehditty kunnolla huoltamaan. Kolmoskuskit, kuten Lappi, on sitten varmaan niitä ihan pahnanpohjimmaisia tällaisissa ralleissa joissa tulee paljon vaurioita.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Jostain luin että oli ehdotettu viimevuotista pistejärjestelmää takaisin, mutta yhden pätkän sijaan koko sunnuntai olisikin poweria, jolta saisi nuo lisäpisteet 5-4-3-2-1. Muuten yleiskilpailun mukaan pisteet voittajalle 25, kakkoselle 18, kolmoselle 15 jne. Kuulostaisi mielestäni järkevältä ehdotuksesta. Kilpailun voittaja palkittaisiin aina isoimmilla pisteillä. Päin helvettiä perjantain ja lauantain ajavan kuljettajan pistepotti ei kasvaisi kohtuuttoman isoksi. Onhan se nimittäin naurettavaa, että käytännössä täydellisen viikonlopun ajava Rovanperä johtaa rallia minuuttitolkulla ja silti joku Neuville saa lähes saman verran pisteitä kuin Kalle kisasta. Vaikka Neuville lauantaina pysähteli pätkillä ja ajeli niitä kävelyvauhtia läpi.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Onko tuo nykyisin niin, että vaikka kaikki mekaanikot kiinni samaan autoon jos on tarvetta?

Jossain kohtaa oli vaan niin, että maksimimäärä oli kerrottu, eikä voinut lainata tallikaverilta.

Tallikohtainen maksimimäärä on kerrottu, mutta ei tuota ole rajattu muuten, eli tarvittaessa kaikki mekaanikot voidaan laittaa saman auton kimppuun. Ainoa merkkaava on tuo kädessä oleva liina, jonka perusteella autoon saa koskea. Ja tätä liinaa voidaan vaihtaa kädestä toiseen kesken huollon, eli ihmiset eivät ole mitenkään "kiinnitettyjä" tiettyyn autoon.

Tämä sääntö on ollut jo kauan näin, ainakin niin kauan kuin itse muistan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyty
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Onhan tuo ihan täydellinen vitsi, että Neuville veti viikonlopusta käytännössä samat pisteet kuin Kalle. Ei sillä, että pisteillä olisi Kallelle mitään merkitystä, se tuli eilen selväksi.

Itse olen sitä mieltä, että rallin hienous nimenomaan on koko viikonlopun kestävä kilpailu, joka pitää ensinnäkin selvitä kokonaisuudessaan läpi ja sitten toiseksi ajaa kovempaa kuin kukaan muu. Juuri tämän takia en pidä myöskään ehdotuksesta, jossa pisteet lukittaisiin jo lauantaina. Tämä jakaisi rallin kahteen erilliseen kilpailuun, joka ei satu omaan suuhun sitten yhtään. Perusajatus tulisi edelleen olla yksi pitkä kisa! Toki ymmärrän myös sen, että etenkin näin pienellä automäärällä jotain on pitänyt keksiä jotta saadaan viihdettä riittämään. Kuitenkin superrallisääntö ja power riittäisi oikein hyvin. Kehitetään sitten vaikka powerista koko sunnuntain kestävä, kuten @Rautapohkeet kuvasi. Tai pudotetaan "supersunnuntailta" ja powerilta jaettavaa pottia merkittävästi. esim. 5-4-3-2-1p koko sunnuntaista ja 3-2-1p powerista. Tai 3-2-1 molemmista.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kai kohta juoksukisoissakin nostetaan 5 tullut voittajaksi jos juoksee loppu-osuuden muita nopeammin.

Kyllähän tässä paljon hyvää mutta systeemiä pitää vielä säätää.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sunnuntai on jo koko päivän kestävä "Power", päivän voittaja saa 7pistettä vaikka koko aiempi viikonloppu olisi mennyt päin honkia. Lisäksi vielä viimeinen EK oma Powerinsa, jonka voitosta saa 5p.

Suhde on vaan ihan väärä. Kalle ajoi ensimmäiset noin 300km nopeimmin, josta ansaitsi 18p. Sekin vielä ehdollisena. Tänak ja Neuville ajoivat kovaa 1/4 siitä mitä Kalle, eli sunnuntain noin 75km ja saivat kumpikin 11pst.

Sen arvo, että Kalle ei hajoittanut autoaan huonoilla osuuksilla ja muutenkin hallitsi tapahtumia kolme päivää, oli 7 pistettä. Kyllähän se niin on, kuten @-pasi- sanoo. Järjestelmässä on hyvää, mutta säätöjä tarvitaan.
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vihdoin kolmas Unibet Ride jakso Kallen kanavalla, ensimmäiset kaks oli ainakin ihan loistavia suosittelen kaikille jos ette ole nähny. Ensimmäisessä Kalle antaa McLaren kaksikolle kyydit WRC autolla, toisessa ajelevat radalla Häkkisen McLaren Sennalla.

Linkki Kalle Rovanperän youtube kanavalle ja kolmanteen Unibet ride jaksoon jossa ajellaan tällä kertaa moottorikelkoilla:
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Ei ihme ettei rallia arvosteta moottoriurheilun maailmassa entiseen tapaan! Pari tallia (4-6 autoa) jakaa 1-10 sijaa kisassa. Mistä se kattojärjestö saa rahat, kun ketään ei enää kiinnosta? Koko systeemin ja kiinnostavin kuski kyllästyi 2 mestaruuden jälkeen, kun oli liian ylivoimainen! Loeb oli ylivoimainen 8v putkeen ja rahaa löytyi. Olisiko lajin kehittäminen unohtunut? Ranska, anyone?
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ihme ettei rallia arvosteta moottoriurheilun maailmassa entiseen tapaan! Pari tallia (4-6 autoa) jakaa 1-10 sijaa kisassa. Mistä se kattojärjestö saa rahat, kun ketään ei enää kiinnosta? Koko systeemin ja kiinnostavin kuski kyllästyi 2 mestaruuden jälkeen, kun oli liian ylivoimainen! Loeb oli ylivoimainen 8v putkeen ja rahaa löytyi. Olisiko lajin kehittäminen unohtunut? Ranska, anyone?
Ei se Kallella ollu varmaan siitä kiinni että "kyllästy" 2 mestaruuden jälkeen. Nykyään vaan ralli on sitä että esimerkiks videoita katotaan enemmän kun ajetaan, vauhdit on niin kovia että jos et tuijota niitä videoita etukäteen ni jäät heti jälkeen. Nykypäivänä uskosin että lyhyemmät viikonloput ja vähemmän tai jopa ei ollenkaan niitä nuottiautoja etukäteen, menee liian isosti painotus ennakointiin ja taktikointiin ajamisen sijaan. Toki Jos ei olis nuottiautoo niin sitten tulee liian ratkasevaks rengasvalinnat, niin en tiedä miten ton voi ratkasta. Ehkä tarvis pitää reitit piilossa pidempään tai muuta. Sen tiedän varmuudella että ainakin Kallee rupes vituttaan se että jos aiot pärjätä niin videoita on katottava aivan järjetön määrä reitiltä ennenkun edes pääset ajaan, ei Kallee se ajaminen tai sen määrä oo koskaan häirinny, vaan se ylimääränen työ siinä ympärillä.
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En tiedä miten ton vois ratkasta, nuottiautoo ei voi jättää pois, se olis sit sama kun jättäs kartturinki pois ja se ei ole mikää ratkasu koska sitten ajettas hiljaa. Miten kiellät talleilta satelliittikuvien tutkimisen tai estät lähettämästä jätkiä kattoon vaikeimpia paikkoja etukäteen ns. "katsojina", et mitenkään. Ehkä kattojärjestön pitäis määrätä rengasvalinnat kaikille samois joka pätkälle, mutta siitäkin tulis kuraa kuskeilta joka pätkällä, niin nopeeks on laji menny että vaikee on sanoo yhtä helppoo ratkasua. Se on ainakin varma että siirtymien pitää olla lyhyempiä ja vähemmän EK kilometrejä päivässä jos jatketaan näillä säännöillä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sunnuntai on jo koko päivän kestävä "Power", päivän voittaja saa 7pistettä vaikka koko aiempi viikonloppu olisi mennyt päin honkia. Lisäksi vielä viimeinen EK oma Powerinsa, jonka voitosta saa 5p.

Suhde on vaan ihan väärä. Kalle ajoi ensimmäiset noin 300km nopeimmin, josta ansaitsi 18p. Sekin vielä ehdollisena. Tänak ja Neuville ajoivat kovaa 1/4 siitä mitä Kalle, eli sunnuntain noin 75km ja saivat kumpikin 11pst.

Sen arvo, että Kalle ei hajoittanut autoaan huonoilla osuuksilla ja muutenkin hallitsi tapahtumia kolme päivää, oli 7 pistettä. Kyllähän se niin on, kuten @-pasi- sanoo. Järjestelmässä on hyvää, mutta säätöjä tarvitaan.
Tämä nykymalli vie ehkä rallia enemmän nopeuskilpailuksi, tai nopeutta painottavaksi kilpailuksi, kun taas itselleni ralli on aina ollut yhdistelmä nopeutta ja luotettavuutta. Kilpailuja on aina ajettu hyvin erilaisissa olosuhteissa, ja voittaminen on vaatinut paitsi sitä, että pystyy ajamaan mahdollisimman nopeasti, niin myös hallitsemaan noita olosuhteita ja ajamaan niin, että auto pysyy nipussa. Kyllähän Safarissakin kuka tahansa pystyy lujaa ajamaan, mutta ne on eri miehiä ketkä ajaa lujaa pitäen kuitenkin myös auton ehjänä. Kuten sanoit, niin pistejärjestelmä arvosti tällä kertaa aika vähän sitä, että Rovanperä hallitsi nuo olosuhteet paremmin kuin kukaan muu koko viikonlopun aikana.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ralliviikkoa pitäisi lyhentää. Nuotitus ke-to. Pe-aamulla shakedown ja iltapäivän alussa liikkeelle. Perjantaina sitten ajoa iltaan asti ja lauantaina pitkä päivä. Sunnuntaille jää nopeatempoinen Powerstage kahteen kertaan.

Helppoa, eikö?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nykyään vaan ralli on sitä että esimerkiks videoita katotaan enemmän kun ajetaan, vauhdit on niin kovia että jos et tuijota niitä videoita etukäteen ni jäät heti jälkeen.
Safarissa oli muuten hyvä video juuri tästä, kun Tänak ja Järveoja istuivat huoltotauolla maassa läppäri sylissä ja tekivät korjauksia nuotteihin incar-videon perusteella. Eli noita videoita ei katsella vain ennen kilpailuja tai hotellilla, vaan niihin käytetään yhä enemmän aika myös siinä kisaviikonlopuna aikana kaikilla tauoilla.

Ja jonkun kisan hastatteluista pistin merkille myös jonkun Evansin kommentin, kuinka päätti tehdä jonkun muutoksen sen perusteella, että näki puhelimelta kuinka edellä lähtenyt Neuville oli törmännyt johonkin ongelmaan pätkällä. Eli ilmeisesti kuljettajat siinä omaa lähtövuoroaan odotellessaankin seurailevat jotain live-lähetystä miten edellä lähteneet pätkällä etenevät?

Kyllähän tuollainen varmasti aika henkisesti kuluttavaa on, kun olet käytännössä siinä kisamoodissa viikon ajan ilman yhtään kunnon taukoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös