Puntit/Lahkeet/Pultut

  • 4 255
  • 15

Puntit/Lahkeet/Pultut?

  • Puntit

    Ääniä: 35 26,5%
  • Lahkeet

    Ääniä: 85 64,4%
  • Pultut

    Ääniä: 8 6,1%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 4 3,0%

  • Äänestäjiä
    132

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pieni alustus äänestykseen:

Puheet intin hyödyistä eivät ole aivan täysin puutaheinää, ainakin allekirjoittanut oppi ko. laitoksessa aivan uuden sanan.

Itse koko elämäni Hämeessä asuneena, olen tottunut kutsumaan housujen alaosaa, siis niitä, joista jalat putkahtavat pihalle, punteiksi (puntit). Myös lahkeiksi (lahkeet) olen kuullut niitä kutsuttavan, mutta tuo sana ei oikein tunnu suuhun sopivalta.

Niinisalon Tykistöprikaatiin sullotaan ilmeisesti kaikki jussi-paitaiset häjyt E-Pohjanmaalta, ainakin omassa yksikössäni heitä oli yli puolet. Näiden kummallisten hahmojen suusta alkoi toistuvasti kuulua kovin vieraalta kalskahtava sana pultut. Ensimmäinen reaktio lauseeseen "särmätään ne pultut!" oli hämäläinen "mitävittua". Tämä on ilmeisesti ihan yleisessä käytössä em. seudulla ja käyttämäni sana "puntti" herätti lähinnä hilpeyttä.

Suurin osa heistä tosin seurasi intohimoisesti pesäpalloa ja kannatti jääkiekossa Jokereita, joten kovin vakavasti niitä ei voinut ottaa.

Siinä määrin asia on kuitenkin jäänyt kaivelemaan mielen sopukoihin, että pakko tarkistaa ja:n mielipide. Mikä siis on Jatkoajan kirjoittajien käyttämä sana näistä vaihtoehdoista:

- Puntti
- Lahje
- Pulttu
- Kanada
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Joku muu - eli KÄNÄDÄ... eikä mikään Kanada - vaikka kuinka olisi nokialaisittain laitettu see-kirjain sanan eteen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Puntit kuulostaa vähän löysemmiltä ja isommilta hou~zuiltah. Lahkeet ovat normaalimmille housuille.
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jälleenkään näissä "mikä oikea sana sille"-jutuissa en ole edes kuullut mitään muuta kuin yhtä ja tässä tapauksessa lahkeita käytettävän. Puntit nyt ovat niitä painoja joita PUNTTIsalilla ja missä millonkin nostellaan. Vaikkapa 10kg puntti. En muuten tiedä että onko tuo punttisalikin joku täällä paikallinen harvemmin käytetty väännös vai ihan yleisesti tunnettu, mutta kuitenkin sekin piti päästä mainitsemaan.

Pultut taas jo kuulostavatkin niin typerältä että ei, eikä olisi ollut harmaita aavistuksia jos joku olisi tullut kysymään että mikä pulttu on.

Jännä ajatellakaan että ne voisivat olla jotkin muut kuin lahkeet, näimmä näyttävät voivan olla.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
tuuski kirjoitti:
Pieni alustus äänestykseen:

Puheet intin hyödyistä eivät ole aivan täysin puutaheinää, ainakin allekirjoittanut oppi ko. laitoksessa aivan uuden sanan.


Niinisalon Tykistöprikaatiin sullotaan ilmeisesti kaikki jussi-paitaiset häjyt E-Pohjanmaalta, ainakin omassa yksikössäni heitä oli yli puolet. Näiden kummallisten hahmojen suusta alkoi toistuvasti kuulua kovin vieraalta kalskahtava sana pultut. Ensimmäinen reaktio lauseeseen "särmätään ne pultut!" oli hämäläinen "mitävittua". Tämä on ilmeisesti ihan yleisessä käytössä em. seudulla ja käyttämäni sana "puntti" herätti lähinnä hilpeyttä.

Loput puolet jussi-paitaisista häjyistä on vissiin tungettu KaiPr:n viestipataljoonaan. "Sul on paskaa pultuus!" Alikessut komensi: "Viestimies Uleåborgir panoo ny het ne pultuut maihareiren sisähän!"

Kutsuimme näitä velikultia yleisnimityksellä "Mihinä-miehet". Tupa oli täynnä mihinä-miehiä, ja loppupeleissä puhuivat kaikki tuvassamme kaikki e-pohjanmaan murteella toisehen tyylihin: "Saatanan päästääne, helevetin koppakuoriaane. Mul on krunnis välikoppaane Eskortti."

Kun mihinä-miehet kuulivat savon/kainuun/oulun murteeksi lausutun "Käet pois taskusta" kiskoivat he kouriaan taskuista ja kukkuivat. "Noo mitkähän käet, noon käret perkeles."
 

flatfoot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kirkkonummen Salamat
Lahkeet ne kai suomeks on. Puntit tulee kait ruotsin ( byx-) buntar
sanasta eli lainasanahan tuo lienee. Pultuista en oo ikuuna kuullukaan.
 

Särki

Jäsen
Pultut ne on. On aina ollut.

Ja näistä murre-eroista jäi armeija ajalta sellaiset sanat mieleen kuin julppi (tai oikeastaan juluppi) ja pöröttäminen. Itse olen näitä "mihinä-miehiä" ja Kajaanissa toinen puoli porukasta oli Oulun liepeiltä. Jos noille pohjoisen kavereille sanoi Laita juluppis kiinni, seisoivat nämä suut auki ja ihmettelivät mikähän nyt sitten on auki ja mikähän tässä nyt pitäisi kiinni laittaa. Tuntevat julupin paremmin nimellä litsi, ihme sakkia!
Ja pöröttäminen tuli ensimmäisen kerran joskus hiihtomarssilla vastaan, kun kaveri laski mäen alla suksien kannoille ja käskin/huusin kaveria pöröttämään pois että pääsin itse jatkamaan matkaa. Kaveri seisoo taas ihmeissään ja katsoo ympärilleen kelle tuo edessä seisova tomppeli nyt meuhkaa. Ei auttanut vaikka kuinka käski pöröttämään pois suksien päältä, ei mennyt jakeluun että pöröttäminen voisi tarkoittaa peruuttamista. Ei tuon kummallisempi asia ollut, mutta liian vaikea noille pohjoisen pojille. Siitä lähtien oon pitänyt oululaisia harvinaisen yksinkertaisina ihmisinä!
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Särki kirjoitti:
Jos noille pohjoisen kavereille sanoi Laita juluppis kiinni, seisoivat nämä suut auki ja ihmettelivät mikähän nyt sitten on auki ja mikähän tässä nyt pitäisi kiinni laittaa. Tuntevat julupin paremmin nimellä litsi, ihme sakkia!
Ja pöröttäminen tuli ensimmäisen kerran joskus hiihtomarssilla vastaan, kun kaveri laski mäen alla suksien kannoille ja käskin/huusin kaveria pöröttämään pois että pääsin itse jatkamaan matkaa.

No tottakai. "Sulla on litsit auki." "Laita litsis kiinni." Itse en taas ole kuullut yllättäen koko julppia tai juluppia. Ettei tämäkin olisi joku murreväännös kun sepaluksenkin olen kuullut.

Ja mitä helvettiä, "pörrötäpä nyt sillä autolla." Siis ihan kuin pitäsi pörröttää niinkuin jotain koiraa kun rapsuttaa sen turkkia. Se minulla tulee kyllä mieleen kun joku puhuu pörröttämisestä.


Särki kirjoitti:
Pultut ne on. On aina ollut.

Särki kirjoitti:
Siitä lähtien oon pitänyt oululaisia harvinaisen yksinkertaisina ihmisinä!

No te taidatte sitten olla harvinaisen monimutkaisia ihmisiä, pörröttämistä ei varmastikaan tunnista moni peruuttamiseksi ja pultut sanoo viisi prosenttia äänestäneistä... :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lahkeet. Punteista kuulee täällä Länsi-Uudellamaalla puhuttavan myös, mutta kyllä nämä lahkeetkin tunnistavat.
 

Särki

Jäsen
Markus91 kirjoitti:
Ja mitä helvettiä, "pörrötäpä nyt sillä autolla." Siis ihan kuin pitäsi pörröttää niinkuin jotain koiraa kun rapsuttaa sen turkkia. Se minulla tulee kyllä mieleen kun joku puhuu pörröttämisestä.

Ei pörrötäpä silla autolla vaan pörötä sillä autolla. Autolla pöröttäminen oli yllättävän vaikeaa kun sitä ensimmäisen kerran kokeili kärryt perässä ja rattia pyöritteli aina väärään suuntaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
mjr kirjoitti:
Onpas taas moni vastannut väärin: pultut tietysti.

Pultut o housuissas!

Ne on joko lahkeet tai puntit mutta ei missään nimessä pultut!

Ei, on nämä murteet mielenkiitoinen asia, tätäkin ketjua lukiessa on jo oppinut monta uutta sanaa tai uusia merkityksiä sanoille. Kuten nyt tuo "pöröttää", minulle siitä tulee mieleen kyllä autolla ajaminen mutta mieltäisin sen ehdottomasti eteenpäin ajamiseksi. Meillä saatettiin lapsena sanoa "mennä pörötetään" (useimmin kyllä "mennä körötetään") ja se oli ehdottomasti eteenpäin ajamista, sitten jos koiraa tai kissaa rapsutettiin niin saatettiin sanoa "pörrötetään" mikä tarkoitti tietty turkin pörröttämistä ja jokainenhan tajuaa mitä se on.

vlad.
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Särki kirjoitti:
Ei pörrötäpä silla autolla vaan pörötä sillä autolla. Autolla pöröttäminen oli yllättävän vaikeaa kun sitä ensimmäisen kerran kokeili kärryt perässä ja rattia pyöritteli aina väärään suuntaan.

No oho! :D

Joka tapauksessa autolla pöröttäminenkin on kyllä outo sanonta autolla "pakittamiselle." ;) En olisi tajunnut sitäkään sen paremmin anyway.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastasin lahkeet, mutta myös puntit voi hyväksyä. Se tosin vaatii eteensä melkeinpä etuliitteen housun-, että tajuaa mistä on kyse. Mutta pultut? Ennen tätä ketjua en ole edes kuullut moista sanaa. Sellasia ole olemassakaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös