Popeda

  • 232 583
  • 1 339

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko palstalaisissa yhtään Popeda-fania ja onko aikomuksia osallistua juhlakiertueelle. Alla oleva keikkalista on osoitteesta www.popeda.com ja itse olen todennäköisesti menossa Porin keikalle. Lippujen hinnoista en tiedä, niitä voisi joku ilmotella jos on asiasta perillä. Mukava päästä katsomaan kunnon paikkaan tätä, eikä aina minnekään juottolaan. Yön juhlakeikkakiertue vuosi sitten oli mieleenpainuva kokemus, niin varmasti tämäkin.

02.10. Oulu, Foxia
04.10. Ilmajoki, Ilmajoki-halli
05.10. Aitoo, Honkala
11.10. Jyväskylä, Paviljonki
12.10. Kuopio, Musiikkikeskus
18.10. Tampere, Pakkahuone
19.10. Pori, Promenadikeskus
25.10. Mikkeli, Mikaeli
26.10. Lahti, Sibeliustalo
27.10. Lahti, Sibeliustalo
01.11. Helsinki, Tavastia-klubi
02.11. Turku, Caribia

Ja uusi kokoelmalevy pitäisi olla piakkoin kaupoissa. Biisilista vaan oli pieni pettymys. Itse omistan melkein kaikki levyt, eikä tuo kokoelma anna juurikaan mitään uutta, paljon samoja kappaleita kuin vanhoilla kokoelmillakin.
 

ace

Jäsen
Täältä löytyy yksi Popeda-fani since 1985. Heidän juhlakiertueensa Helsingin Tavastian keikan aion mennä katsomaan. Paha vaan kun seuraavana päivänä Tavalla on Zen Cafe ja sekin pitää käydä katsomassa.

Olen nähnyt Popedan parikymmentä kertaa livenä, ja aina se jyrää samalla lailla. Ei juuri Patea ja kumppaneita ikä paina. Sen sijaan uusimmista levyistä en ole hirveesti pitänyt, ja niinkuin sanoit, on uusi kokoelma vain edellinen kokoelma eri kansissa. Täytyy vain odotella muistaakseni talvella ilmestyvää DVD:tä. Kuuleman mukaan sieltä löytyy paljon mielenkiintosta materiaalia.

Jos et ole vielä tutustunut, niin käyppä tsekkaamassa www.popeda.com Siellä mm. Costi Hautamäki vastailee lukijoiden kysymyksiin.
 

Diver

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ankkarokissa Popeda kyllä yllätti positiivisesti. Vanhat herrat laittoivat kunnolla "rasvaa koneeseen" ja jengi oli hyvin mukana. Kokonaisuudessaan erittäin hyvä keikka. Tuo Tavastian tapahtuma 1.11. pitää varmaa testata, varsinkin kun "pitkä kuuma kesä" on jo ohi. Musiikin seuraksi voisi ottaa vaikka jotain "punaista ja makeaa".
 
K

kangaroo

Popedaa on kuunneltu levyiltä ja livenä jo parikymmentä vuotta. Tavastian keikalle täytyy mennä suoraan Jokerit-Ässät pelistä.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Mielenkiintoista matskua vanhoille ja uusille Popeda-faneille löytyy hiljattain ilmestyneestä kirjasta "Ilikeesti kiitää". Hinta karkiasti jotain 27 Ekee. Jos diggaa bändiä erittäin suositeltava opus.

Lahteen tai Mikkeliin lähtö harkinnassa kun ei tule Lappeenrantaan.

Eka keikkamuisto: Husulan suurlavalla joskus v. -85-86.

Edellinen keikka muisto:

Viimeeksi nähty kun kävi v. -98 syksyllä Lappeenrannassa Iltatähdessä (Skinnarilan kulmilla) ja Pate muutti sanoja biisissä "Mää ja Tapparan miäs" tieteskin "mää ja SaiPan" mies (hymiö)
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Ilikeesti kiitää" löytyy Paten nimmarilla varustettuna! Tuli hankittua vuosi sitten taideiden yössä, kun Patea haastateltiin Suomalaisessa kirjakaupassa.

Tavastian keikalle täytyy varmaan raahautua - kuten aina, kun Popeda siellä soittaa!
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Da da, löytyi ainakin Mikkelin keikasta tietoa:

http://www.mikkeli.fi/mikaeli/

pe 25.10.2002, 19:00
POPEDA - 25-VUOTISJUHLAKONSERTTI
Mikaelin Martti Talvela -salissa
Liput 20 €

Yhteystiedot:
Lippupalvelu, Puh. (015) 194 3904

Sinänsä huvittaa Popedan esiintyminen jossakin konserttisalissa. Bändihän kuuluu ennenkaikkea savuiseen, hämärään, meluisaan ja hientäyteiseen rokkiravintolaan, jossa pullot ja lasit lentelevät.

Ajatelkaa vaikka:

Pate lopettaa vaikkapa biisin "Holmesin John" ja yleisö aploodeeraa penkeistä istualtaan "bravoo, bravoo!"
Bändi on smokeissa ja suorittaa yhteiskumarruksen ja tyttö tuo kukkapuskan Patelle...

Jokatapauksessa Bändi on ansainnut juhlahäppeninkinsä mitä suurimmassa määrin ja paikalle tarttee päästä ehdottomasti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aina kun Popedan keikka on lähettyvillä, niin Eino-Mieskin on paikalla. Siitä lähtien, kun joskus 80-luvun puolivälissä näin ja kuulin ekan kerran Paten & kumppanit livenä lavalla Köyliön Lallintalolla, olen bändiä diggaillut. Raumanlinnassa yhtyettä kuullaan muistaakseni vasta marras/joulukuun vaihteessa(?)

Paten ronski lavakarisma, Costellon upea kitarointi ja J. Melartinin jykevä basso taustalla takaavat sen että menoa keikalla riittää. Popedan historia on tallennettu kirjaksikin, joka taisi ilmestyä jo viime vuoden puolella. Siinä on kattava katsaus Mansen rock-äijien menneisyyteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin ei enää iske, vaikka vielä muutama vuosi sitten, jouluna (1997?) törsäsinkin rahani Popedan kokoelmaan. Nyt tuo kokoelma on lojunut hyllyissäni pölyyntymässä viimeiset neljä vuotta.

Popedan musiikki on jotenkin sen tyylistä, ettei se minuun iske. En ole ikinä ollut (tai no muutamaan vuoteen Ismo Alangon musiikkiin hurahtamiseni jälkeen) mikään suoran rockin ystävä. Popedan laulujen aiheet ovat myös sellaisia, etteivät ne oikein iske.

Erityisesti inhoan seuraavia kappaleita: Oodi makkaralle, Da Da, Kansainvälisen herran pelko, Maailmankaikkeuden suvijenkka ja Matkalla Alabamaan.

Hyviäkin biisejä toki löytyy. Mustameri ja mies on mielestäni hieno kappale. Samoin Svoboda-levy menee melko korkealle suomalaisten rock-levyjen rankingissani.

Olen minä tuon Popedan nähnyt livenä parikin kertaa, tosin molemmilla kerroilla noin kahden promillen humalassa. Kummallakaan kertaa se ei sytyttänyt.

Joka tapauksessa 25-vuotinen ura on komea. Hatunnosto Popedalle.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Popedan keikalle, no totta veetussa!

Niin, itse olen ravannut Popedan keikoilla jo noin kymmenkunta vuotta. Tällä juhlakiertueella täytyy suunnata ainakin tuonne Tampereelle. Keikkoja tulee nähtyä 1..4 vuodessa, eli homma alkaa olemaan hanskassa.

Omasta mielestäní Popedan lavaspektaakkelissa on jotain sellaista, jota en ole juuri muilta tavannut, Klamydia ehkä pääsee samoille leveleille, mutta muut jäävät poikkeuksetta kauas taakse.

Täältä tähän
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mää ja Popedan miäs

Niin, olen minäkin omistanut joskus muinoin Popedan vinyyleitä 80-luvulla. Liekö niitä enää tallellakaan – saati sitten, että olisin niitä vuosiin kuunnellut. Olen jotenkin kasvanut ulos tuosta 80-luvun ”suomi-rokista”. Aikansa kutakin.

Pate ei ole kasvanut. Ei, hän mahtuu mainiosti vielä noihin samaisiin pillifarkkuihinsa joita on jalkaansa pingotellut viimeiset 25 vuotta. Mitä nyt se t-paita on hieman virttynyt tuosta vatsan seudulta. Hiuksiakin saattaa olla hieman harvemmassa, mutta tuttu parturi-pirkko paikkaa vajeen onnistuneesti tiukemmilla minivogue kiharoilla – nou hätä, mallia ei vaihdeta. Kasvotkin ovat hieman joutuneet antamaan periksi, mutta tuohan antaa vain katu-uskottavuutta riehakkaan remeltämisen ryydittämään rooliinsa.

Oikeasti Patea ei saisi panetella – ainakaan jääkiekkopalstalla, sillä olen aivan saletti siitä, että jokainen tamperelainen kiakkomiäs hakee fiilistään ennen matsiin lähtöään Popedan tuotannosta. Jollottelevat pikku pöhnässä kertosäkeitä bisseä särpien. Siitä tulee tamperelaiselle nimittäin NIIN äijä-olo, että jalkakäytävät käyvät kapeiksi ja yksi istuin Hakametsässä käy auttamattoman ahtaaksi.

Naistenkin mieleen Pate on, sillä hänet on lukuisissa äänestyksissä nostettu valtakunnan seksikkäimpien urosten joukkoon. Kekkonenkin keikkui kärjessä aikoinaan noissa äänestyksissä, ei siinä mitään. Toisaalta, ilman rillejä Urkki kyllä muistutti erehdyttävästi kyrpää, mikä sinällään ohjaili alitajuisesti hameväen äänestyskäyttäytymistä. Mitähän jos Patekin parturoisi päänsä paljaaksi? Luulen, ettei pöyhösillä sun muilla siloposkilla olisi enää moisissa vaaleissa jakoa. Playboykin kaiketi heivaisi sen lurppakorvaisen pupunsa eläkkeelle logostaan uuden globaalin seksisymbolin tieltä…

Ei tartte kyllä mitään!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nostanpa tämän ketjun ylös. Nyt kun juhlakiertue on hyvässä vauhdissa, niin kiinnostaisi tietää palstalaisten kokemuksia näistä konserteista mikäli täällä on paikalla olleita. Mikä siellä on ollut meininki ja eroaako mitenkään normaaleista baarikeikoista? Itselläni on lippu Poriin Promenadiin ensi viikoksi ja olen menossa selvin päin sinne. Voisi ainakin olettaa ettei katsomossa ole pelkästään känniläisiä vai miten on? Entä missä kunnossa esiintyjät ovat? Lähteekö Patelta paita myös näissä sessioissa?
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Miksi ihmeessä juhlalevyltä on jätetty pois kappale "Silirimpsis hei" vuodelta 1983? Omien muistikuvien mukaan se oli todella suosittu kappale... suomalaista junttimusaa parhaimmillaan!

Silirimpsis hei, näitä polkuja tallaan mä elämän hetteiköllä
Kunnes vellova suo minun polkuni juo
silloin hornassa hurrataan...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Holjaa

Oiva on pruukannut tasaisin väliajoin käydä katsastamassa Popedan live-esiintymisiä. Levyjäkin tuli muinoin ja vielä nykyäänkin ostettua (uusinta lukuunottamatta taitaa olla kaikki) ja vaikka Popeda ei edusta missään määrin sitä musiikkityyliä, jonka parissa yleensä viihdyn, niin raahauduin viime viikolla Oulun Foxiaan katsomaan esitystä. Edellinen kokemus oli kesän Rotuaari-piknikiltä.

Aijät nykäisi vähän reilun tunnin setin, pitivät puoli tuntia taukoa ja paahtoivat vielä miltei puolitoista tuntia. Ja encoret.

Eka setti esitteli lähinnä "uudempia" hittejä, kuten Mää ja Tapparan mies, Punaista ja Makeaa jne. ja vanhempia ei ihan niin suuria hittejä esim. Raakaa voimaa, Raswaa koneeseen, Silimiklasikyy jne. Keikka alkoi Matkalla Alabamaan-biisillä.

Tokalla setillä tuli yksi Costellon laulama biisi, pari Paten soolo-kipaletta ja jumalaton määrä hittejä. Loppupuolella katsoin kelloa, että kohta varmaan äijät lopettavat. Sitten rupesin laskemaan, että soittamatta on vielä Kristiina, Sukset, Kakskytä senttiä, Kaasua komissaario Peppone ja Pitkä kuuma kesä. No sieltähän ne vielä lävähtivät Kristiinaa lukuunottamatta. Pääosin kaikki hitit tulivat. Erotomaniaa eivät soittaneet. Onko kukaan muuten kuullut koskaan Popedan vetävän keikalla Erotomaniaa? Minä olen yhdesti, kun äijät veti sen encorena. Costello lauloi.

Setit oli hyvin kuosissa ja soitto rullasi paremmin kuin ikinä ennen. Costellon lavaesiintyminen on ilmiselvästi saanut uusia ulottuvuuksia Hanoi-keikoista. Äijät ei näyttänyt olevan juurikaan jurrissa ja yleisöä oli pirusti 15 erkin lipuista huolimatta.

Tuon paremmin Popeda ei voi soittaa ja esiintyminen oli sitä, mitä odottaa sopii. Voin suositella niille, jotka diggaavat bändiä tai eivät ole koskaan herroja livenä nähneet. Tosikoillehan tämä ei sovi lainkaan.

Niin ja kerrottakoon, että Foxia ei ole mikään konserttisali, joten kommentteja näistäkin keikoista odotetaan mielenkiinnolla.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Holjaa

Viestin lähetti Oiva
Costellon lavaesiintyminen on ilmiselvästi saanut uusia ulottuvuuksia Hanoi-keikoista.

..oletko sattunut näkemään Costellon Hanoi Rocks esiintymisiä? Kesällä ainakin Kouvolan festareilla Hanoi Rocks soitti siten, että Mike riehui keskellä, Andy konkkasi kipeällä jalalla sen minkä pystyi ja muut soittajat oli liimattu lavan reunalle lattiaan kiinni. Eli Costellon lavaesiintyminen oli suorastaan huimaavaa...
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Holjaa

Viestin lähetti VTVH


..oletko sattunut näkemään Costellon Hanoi Rocks esiintymisiä? Kesällä ainakin Kouvolan festareilla Hanoi Rocks soitti siten, että Mike riehui keskellä, Andy konkkasi kipeällä jalalla sen minkä pystyi ja muut soittajat oli liimattu lavan reunalle lattiaan kiinni. Eli Costellon lavaesiintyminen oli suorastaan huimaavaa...

Enpä ole nähnyt noita Hanoi-keikkoja. Jotain mallia noista HR:n ikoneista tai jostain on ilmiselvästi kuitenkin otettu, kun Costellokin on innostunut rokkaamaan entistä enemmän. Ja pienet kiipeilysessiot rumpalin luona ynnä kielellä soitetut ja seläntakaa heitetyt soolot kuuluvat nykyään ohjelmistoon. Eivät kuuluneet viisi vuotta sitten.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuolla bändin kotisivuilla on vieraskirjassa aika paljon tullut palautetta Mikkelin keikasta. Ilmeisesti kuningas alkoholi oli päässyt liikaa valtaan ja mopo oli karannut käsistä. Mielestäni ei yhden keikan takia tarvitsisi koko bändiä tuomita mutta toisaalta onhan se pettymys ja varsinkin juhlakiertueella monelle fanille, jotka ovat maksaneet lipustaan sentään kohtalaisen summan, nähdä ympärikännissä toikkaroiva solisti.

Toivotaan, että tästä Pate ottaa jotain opiksi. Ja ettei koskaan tarvitse törmätä tilanteeseen, josta joku tuolla mainitsikin: "Keikka peruutettu, laulajalla flunssa". Näitä esimerkkejä on Suomessa jo ihan tarpeeksi.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Re: Re: Holjaa

Viestin lähetti VTVH


..oletko sattunut näkemään Costellon Hanoi Rocks esiintymisiä? Kesällä ainakin Kouvolan festareilla Hanoi Rocks soitti siten, että Mike riehui keskellä, Andy konkkasi kipeällä jalalla sen minkä pystyi ja muut soittajat oli liimattu lavan reunalle lattiaan kiinni. Eli Costellon lavaesiintyminen oli suorastaan huimaavaa...


Kyllä ainakin Ankkarokin Hanoi-keikan nähneenä voin sanoa, että lavashow ei rajoittunut pelkästään Andyn ja Miken toikkarointiin, vaan koko bändillä oli loistava meininki päällä. Costello pyörähteli kuin viimeistä päivää, ja rumpalin kapulakin pyöri lähes äänennopeudella :). Ankassahan Popedalla ja Hanoilla oli keikat lähes peräkkäin - vain parin tunnin erotuksella. Costi vain vaihtoi päälavalle, sekä vähän Hanoimmat vaatteet ja oli heti valmiina uuteen rokkaukseen.
 
K

kangaroo

Tavastian keikka ?

Voisiko saada kommenttia niiltä, jotka olivat eilen Popedan keikalla Tavastialla. Itse en päässytkään paikalle äkillisen esteen vuoksi. Oliko Pate kuosissa vai maistissa ?
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän kirjoituksen olisi voinut hyvin laittaa myös tuonne krapulaketjuun...

Juu, Tavastialla tuli oltua! Popeda oli mielestäni paremmassa vireessä kuin edellisellä Tavastian vierailullaa toukokuussa tai Ankkarokissa. Toki täytenä vellonut sali varmasti vaikutti myös tunnelmaan. Takavasemmalle lavan yläpuolelle oli hinattu vanha autonrämä - ilmeisesti yhtyeen nimikkomallia, vaikka oikeasti en sitä tunnistanutkaan - valonheittimet lamppuinaan.

Keikalla tosiaan soitettiin kaksi erillistä settiä, kuten huhut kertoivat. Ekassa setissä soitettiin enemmän vanhempia ja harvinaisempia biisejä kuten Silmiklasikyy ja Raswaa koneeseen. Toka setti alkoi Costellon soololla ja jatkui siitä yhtenä hittiputkena. Encoreja tuli vain yksi kierros, mihin olin hieman pettynyt. Mitään ihmeellisempää tapahtumaa ei jäänyt mieleen. Patekin taisi olla suht' selvinpäin. Itse en ollut, joten monta hauskaa juttua on saattanut kirjaimellisesti valua ohi silmien...

Ai niin, liitetään aihe vielä jääkiekkoon. Jere Karalahti oli näköjään saapunut Popedaa katsomaan! Toukokuussa keikalla oli Jere Lehtinen, ja Ankkarokissa nimenomaan Popedaa katsomassa näin Tomek Valtosen ja Ari Vallinin (ja tunnistamattoman kolmannen), eli Popeda taitaa olla kiekkoihmisten suosiossa! Onhan heillä varmaan Suomen eniten aihetta käsitteleviä kappaleita - Tapparan mies, Mannaa mammonaa... Myös Paten soolobiisissä Ukkometso (jonka Popeda soitti eilen) lauletaan jotakuinkin näin: "kun Suomi pelaa lätkää, se iskee joka jätkään..."

Sieltä sinne...
 

ace

Jäsen
Popeda oli todellakin iskussa. Patekin vaikutti olevan ihan selvinpäin, vasta parin viimeisen biisin aikana käteen ilmestyi tuoppi.

Keikka oli todella Popedamainen, eli energinen ja vauhdikas. Myöskään huumoria ei unohdettu. Kemppisen koskettimien soitto väärältä puolelta, sekä Costellon raivokkaat kitarasoolot, varsinkin toisen setin avausbiisin (Kun mies unelmoi) alussa olivat kuin suoraan -80 luvun hevibändien lavashowsta, nimenomaan positiivisella tavalla!

Esitys sisälsi kaikki takuuvarmat hitit, sekä ainakin minun, vannoutuneen Popeda-fanin mielestä myös loistavia, vähemmän tunnettuja Popeda kipaleita, sekä myös ainakin yhden Paten soolobiisin.(Ukkometso)

Lavalle oli tosiaan myös raahattu vanha autonrämä, jonka Costi esitteli muistaakseni vuoden -57 malliseksi Popedaksi. Välillä auton konepelti aukesi, ja sen alta savukone syöksi ilmaan sakeat savut.

Mitään syvällistä kokemusta Popedan musiikista ei saa hakemallakaan, mutta tuskin kukaan sitä odottaakaan. Enpä juuri keksi parempaa tapaa miten olisin voinut viettää perjantai-illan, kuin jättää aivot narikkaan ja nauttia reilut pari tuntia Popedan lavaspektaakkelista.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koska tämän loistavan rockryhmän 26. vuosi alkaa tänään taas kevätkeikkojen merkeissä, ajattelin avata ketjun tästäkin aiheesta.

Itse olen pitänyt tätä bändiä suomen ykkösenä jo parikymmentä vuotta. Kun vituttaa, eikun Popedaa soimaan ja jo alkaa helpottaa. Ja keikoillahan tunnetusti meno varsinkin on mahtavaa.

Studiolevyjä bändi ei enää niin kovin usein nykyään tee, mutta ei ole tarvettakaan, sillä keikoilla materiaalia riittää. Ja tuvat ovat edelleen aika täysiä. Rehellinen,rankka rock puree yhä.
 

jerry

Jäsen
Mää ja tapparan mies....

Olen sitä ikäluokkaa, joka on ollut mukana lähes alusta asti. Itseasiassa ainoastaan tuo ensimmäinen levy (Popeda) puuttuu hyllystäni. Asia korjataan pian.

Tuo studiolevyjen vähäisyys viime vuosina johtuu suurelta osin siitä, että Pate on tehnyt lähinnä soololevyjä. Samaa kamaa nekin on.

Loistava bändi, tosin vasta toiseksi paras kotimainen, joka jaksaa Ikurin Turbiinin johdolla tehdä hyvää kotimaista rokettirollia vuodesta toiseen.

Otsikon aiheeseen palatakseni, olisiko ollut -92 kun tuo kyseinen sinkku tuli. Samana vuonna Hockey-Reipas ja Tappara pelasivat uusintaottelun siitä, kumpi lähtee karsimaan liigapaikasta. No Tappara lähti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös