Sinällään voin olla joistakin asioista professori Hiilamon kanssa samaa mieltä, mutta tuo "mallia Iranista"-vertaus on kyllä todella hölmö. Koska kirjoittaja on hyvinkin fiksu mies, niin pidän tätä väitettä niin erikoisena, että tekee mieli kommentoida sitä tähän.
Fakta on kuitenkin se, että Iranissa polttoaine on edelleenkin lähes ilmaista, jopa paikalliseen elintasoon nähden. Jokaista autoa kohden saa maassa ostaa 60 litraa bensaa kuussa hintaan 15 000 rialia per litra. Sen jälkeen hinta tuplaantuu 30 000 rialiin. Virallisen kurssin mukaan 1 euro vastaa noin 44 000 rialia, mutta tällä ei ole nykyisin enää
mitään tekemistä todellisen vaihtokurssin kanssa. Todellisuudessa yhdellä eurolla saa nyt jo noin 300 000 rialia eli bensalitran hinta on noin 0,05–0,10 euroa.
Ja sitten kun ottaa huomioon sen, millaisella autokannalla reilun 80 miljoonan asukkaan Iranissa (jossa muuten tiet ovat keskimäärin todella hyvässä kunnossa, nelikaistaisia motareita halki aavikoiden jne.) päristellään, niin ei kyllä kovin vahvoilla olla päästöjen vähentämisen suhteen. Maa on täynnä
Peugeot 405:n eri versioita, joita siellä tuupataan linjoilta edelleenkin, kun ei oikein parempaakaan taida olla tarjolla.
Laitoin taannoin Iranissa asuvalle kaverilleni Whatsappin kautta kuvan pumpulta Suomessa, kun loppuhintana oli 150€. Ekana kommenttina oli iso kasa epäuskoisia nauruhymiöitä. Onpahan ainakin yksi asia, mitä eivät voi edes salaa kadehtia länsimaista!