Polkupyörän vaihteet ja säätäminen

  • 4 335
  • 8

Jim Beam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttakaas joku osaavampi. 24-v Crescentissä etuvaihtaja on silleen että keskimmäinen ratas on nyt ykkönen ja isommalle vaihtaessa menee kakkoselle eli isomimalle rattaalle.
Eli pienin ratas eli se oikea ykkönen ei olwe käytössä ollenkaan. Säätöruuvien avulla ei onnistu. Kuinka saan kaikki rattaat käyttöön¿
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
1. Viet huoltoon, maksat n. 10-20€ asiantuntevasta vaihteiden huollosta ja säädöstä.
2. Teet käyttäjän Fillarifoorumille ja kysyt sieltä tai etsit kymmenistä samannimisistä ketjuista sopivan.
3. Katsot YouTubesta englanninkielisiä opastusvideoita.
4. Kokeilet itse ja sähläät.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itsellä oli taannoin samanlainen ongelma takavaihtajan osalta. Syy oli se, että vaihdevaijeri ajansaatossa venyy.

Korjaus oli, että avasi silleen pikkuisen vaihtajassa olevaa vaijerin kiristysruuvia ja veti hohtimilla vaijeria kireämmäksi ja lukitsi kiristysruuvin. Tällä tuon sai jo oikeille tonteille ja sitten siinä on todennäköisesti vieressä jonkinlainen mutteri jolla voi tehdä tarvittaessa hienosäädön.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Itsellä oli taannoin samanlainen ongelma takavaihtajan osalta. Syy oli se, että vaihdevaijeri ajansaatossa venyy.

Korjaus oli, että avasi silleen pikkuisen vaihtajassa olevaa vaijerin kiristysruuvia ja veti hohtimilla vaijeria kireämmäksi ja lukitsi kiristysruuvin. Tällä tuon sai jo oikeille tonteille ja sitten siinä on todennäköisesti vieressä jonkinlainen mutteri jolla voi tehdä tarvittaessa hienosäädön.

Jep - etuvaihtajan vaijerin kiristystarve selkeästi.

Btw - muista säätää säätöruuvit ennen kiristystä siten, että niissä riittää säätövaraa kumpaankin suuntaan jatkossakin => hienosäätö on tehtävä kuitenkin niillä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eli pienin ratas eli se oikea ykkönen ei olwe käytössä ollenkaan. Säätöruuvien avulla ei onnistu. Kuinka saan kaikki rattaat käyttöön¿

Mä sanoisin saman kuin sait vastaukseksi heti alkuun, eli muutama kymppi on sen verran pieni raha pyörän huoltoon viemisestä säädettäväksi että se kannattaa mielestäni maksaa. Ainakin oma kokemus on että vaikka se videoilla saadaan näyttämään helpolta niin loppujen lopuksi, jos ne rajojen säädöt (ylä- ja alaraja ruuvit) tai vaijerin kiristys-/löysäysvara ei suoraa korjaa ongelmaa, menee säätäminen sen verran hifistelyksi että paljon helpommalla pääset kun annat asiantuntijan tehdä sen.

Kyllä ne itsekin saa säädetyksi mutta aikaa se vie ja kädetkin siinä likaantuu.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Vaimon fillariin vaihtelin uuden etuvanteen. Vaihdon yhteydessä jouduin vähän roplaileen etujarruja. Nyt pyörä pelaa muuten hyvin, mutta kun etujarrulla jarruttaa ja sitten vapauttaa taas jarrukahvan, etujarru ei avaudu kunnolla vaan toinen jarrupala jää rahnuttamaan vannetta vasten.

Tähän asti on selvitty kommentilla "Älä jarruta käsijarrulla", mutta nyt toi kuulemma pitäis saada kuntoon. Onko toi helppo säädellä itse vai vienkö fillarin suosista pajalle?
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Tuo riippuu vähän etujarrusta mutta ensinnäkin sen vaijerin on oltava oikealla kireydellä ja sitä yleensä säädetään siitä palojen läheltä yritys ja erehdys taktiikalla irrottamalla vaijeri mutterin välistä ja eikös siellä palan mekanismissa lähellä ole joku toinenkin säätö jolla vaikutetaan siihen kuinka lähellä pala on rengasta?
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Vaimon fillariin vaihtelin uuden etuvanteen. Vaihdon yhteydessä jouduin vähän roplaileen etujarruja. Nyt pyörä pelaa muuten hyvin, mutta kun etujarrulla jarruttaa ja sitten vapauttaa taas jarrukahvan, etujarru ei avaudu kunnolla vaan toinen jarrupala jää rahnuttamaan vannetta vasten.

Tähän asti on selvitty kommentilla "Älä jarruta käsijarrulla", mutta nyt toi kuulemma pitäis saada kuntoon. Onko toi helppo säädellä itse vai vienkö fillarin suosista pajalle?

Tässä Juutuubi-videossa säädetään V-jarrua. Siitä voi vihjettä ottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös