Pokerikeskustelu

  • 899 986
  • 6 377

lavos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
vision kirjoitti:
Antonius lauantaina wpt:lla subilla. Suosittelen katsomaan.

En tiedä miten tässä on käynyt, mutta nyt vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta lineupilta. Laak vetää varmaan jotain perus punnerruksia ja Texas Dolly näyttää miten 70v pelaa huipputason pokeria. Mielenkiintoinen jakso.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
ApZu kirjoitti:
Vaikka sä nyt tuossa saitkin hyvän osuman flopilta, niin miksi pelaat heikkoja ässiä? Itse ainakin kiskoisin tuon A7offin mäkeen jos täytys maksaa 1/3 stäkistä pf (siis tuota maksua mä itseasiassa kritisoin). Olkoonkin että M-luku lähenee 10, niin en mä lähtis tossa riehumaan tuolla kädellä, koska mille kädelle sä ton quenttin laitoit jonka sä biittaat (muista sääntö, täytyy olla parempi käsi millä maksaa verrattuna siihen että millä korottaa). Pahimmassa tapauksessa sä oisit ollut tossa dominoituna (ässä ja mikä tahansa isompi kortti kuin seiska). Itse en ainakaan halua olla pakan armoilla floppia odotellessa noin pienellä M-luvulla. Parempi tilanne olisi varmaan tullut myöhemmin quentin eliminoitua nuo kaksi jeppeä. Sä oisit myös samalla siirtynyt kaksi sijaa lähemmäs rahasijoja.
Leon kirjoitti:
A7-offarilla call n. 30% chipeistä ilman positiota? No, saadaan lukea noita vitutusviestejä luultavasti aika paljon lisääkin. Jos et ole lukenut pokerikirjallisuutta, nyt on hyvä hetki aloittaa. Vaikka Harringtonin ykkösosa nyt alkuun. En halua olla negatiivinen, mutta tuossa callissa ei ollut mitään hyvää.
Tuossa pelissähän tapahtui kaksi pahemman luokan virhettä. Ensimmäiseksihän mun ei todellakaan olisi pitänyt lähteä mukaan flopille quenttin lyömisen jälkeen, olisi positioni ollut sitten ihan mikä tahansa. Sen ymmärtämiseen ei pokerikirjoja tarvitse lukea. Kun JiiJii10 sitten vielä reissasi, niin edellisen callin jälkeen, ei enää ollut mitään järkeä foldata. Toinen virhe tulikin sitten quentiltä, kun ässän ilmestyttyä pöytään vastasi mun all inniin rouvaparilla.

On sanottava, että tossa preflop-vaiheessa sattui todella musta hetki. Voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että vastaavassa tilanteessa, on 99 prosenttisesti laput lentäneet buttonin alle ja huomattavasti paljon paremmillakin läsyillä.

Sen verran olen tapahtunutta analysoinut, että tiedän kyllä tarkalleen(ainakin osan) syyn pelini totaaliseen hajoamiseen. Pitkä alamäki, jatkuvat ohivedot selkeillä johtokäsillä(flopista setit, suorat) viimeistään riverillä all in-tilanteissa, tuohon kun vielä lisää peräkkäisissä sittareissa useat hyvät pre-flop kädet(AK-Js), jotka jouduin 5-8*bb:n reissaamisteni jälkeen flopissa heittämään menemään, niin soppa oli valmis. Päässä kiehui ja vitutuskäyrä oli huipussaan. Tuo viesti olisi ehkä pitänyt jättää postaamatta, mutta saatuani virhe callin jälkeen flopista johtokäden, jonka häviän (taas) riverillä, niin vitutuksen multihuipentuma oli valmis. No nyt se on ainakin ylhäällä, jos joskus taas tarvitsen muistutusta siitä, kuinka ei pidä pelata.

Ja Leonille vielä, että kyllä kirjoja on tullut luettua, mutta onko niistä mitään opittu on taas toinen asia. Tuon Harrington on hold'em: volume 1: strategic playn olen lukenut Ainakin vielä toistaiseksi olen voittava pelaaja ja toivottavasti sellaisena myös pysyn. Rolli vaan on välillä kovilla pitkissä alamaissa, mutta tähän asti niistä on aina onnistuttu nousemaan. Pokeri on minulle harrastus muiden joukossa, jolla voin rahoittaa muita harrastuksia ja siksi rolli on välillä vähän pieni.

P.S. Tuon Harringtonin ykkösen olen joskus lukenut. Mitä kakkos- ja kolmososa käsittelevät?
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Rapukäsi kirjoitti:
P.S. Tuon Harringtonin ykkösen olen joskus lukenut. Mitä kakkos- ja kolmososa käsittelevät?

Kakkososassa käsitellään turnauspelaamista turnauksen keski- ja loppuvaiheissa, kun mukana on eri kokoisilla stäkeillä pelaavia ja blindit alkavat kasvaa. Lisäksi käsitellään mm. heads up -pelaamista. Jonkun verran on tullut pokerikirjallisuutta luettua, ja väittäisin tuon Harringtonin kakkososan olevan paras pokerikirja, jonka olen tähän mennessä läpi kahlannut. Esim M-käsitteen sisäistäminen on ollut oman turnauspelaamiseni kehittämisessä eräs keskeisimmistä, ellei jopa keskeisin asia.

Kolmososa on sitten harjoituskirja, lukija pelaa käsiä ja joutuu tekemään ratkaisuja käden aikana valiten annetuista vaihtoehdoista. Kunkin harjoituksen lopussa harjoitus puretaan, ja annetaan pisteet eri vastauksista. Sisältää edelleen paljon hyödyllisiä vinkkejä turnauspelaamiseen.

En voi muuta kuin suositella myös kakkos- ja kolmososaan tutustumista.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Rapukäsi kirjoitti:
.... tuohon kun vielä lisää peräkkäisissä sittareissa useat hyvät pre-flop kädet(AK-Js), jotka jouduin 5-8*bb:n reissaamisteni jälkeen flopissa heittämään menemään, niin soppa oli valmis.

Mitäs mieltä muut on, omasta mielestäni tuntuu liian kovalta korottelulta ainakin jatkuvasti tehtynä turnauspelaamisessa.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Major Julli kirjoitti:
Mitäs mieltä muut on, omasta mielestäni tuntuu liian kovalta korottelulta ainakin jatkuvasti tehtynä turnauspelaamisessa.

Riippuu vähän positiosta, kädestä ja limpparien määrästä. Itseäni vituttaa sitouttaa itseäni pottiin oop jollain AJ:lla, joten ihan perusreissuna oop olen AJ:lla ja AQ:lla pitänyt vaatimatonta 3bb nostoa. Sillä saa roskat pääasiassa pois muualta kuin blindeilta, jotka ovat taas itseesi nähden oop. Isoilla pareilla voi itseään sitouttaakin jo enemmän.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Rygge kirjoitti:
Jonkun verran on tullut pokerikirjallisuutta luettua, ja väittäisin tuon Harringtonin kakkososan olevan paras pokerikirja, jonka olen tähän mennessä läpi kahlannut.

Oletko lukenut Gordonin Little Green Bookia. Oma suosikki ehdottomasti.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
E kirjoitti:
Riippuu vähän positiosta, kädestä ja limpparien määrästä. Itseäni vituttaa sitouttaa itseäni pottiin oop jollain AJ:lla, joten ihan perusreissuna oop olen AJ:lla ja AQ:lla pitänyt vaatimatonta 3bb nostoa. Sillä saa roskat pääasiassa pois muualta kuin blindeilta, jotka ovat taas itseesi nähden oop. Isoilla pareilla voi itseään sitouttaakin jo enemmän.

Samaa mietin itsekin, lisäksi noilla AQ,AJ käsillä OOPissa TPTK ei hirveästi vielä lämmitä, joten en halua nostaa pottia isoksi flopin jälkeisen position ollessa perseestä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Rapukäsi: tuo on todella terve merkki, että huomaat syyt pelisi hajoamiseen. Mitä enemmän kiinnität huomiota tuohon, sitä paremmin tulet menestymään pitkällä aikavälillä. Toki turnauksissa tuuri näyttelee aina suurta osaa, siitä ei ole epäilystäkään. Ainahan voi tulla se unelmafloppi juuri silloin, kun tuntee sen tulevan. Mutta jos edes tunnistaa tilanteet, missä on vetelemässä tuurilla, ollaan jo aika turvallisilla vesillä. Kunhan ei vain ala luottamaan siihen tuuriinsa.
 

Kapo

Jäsen
Tuli omien pelien jälkeen katsasteltua "ison rahan" pelejä FullTiltillä. Siis katsottua, ei pelattua :). Antoniuksella aika hyvä päivä näyttäisi olevan menossa. Rahaa pikaisen laskun jälkeen noin 750k muutamissa pöydissä yhteensä.

Kiva PLO pöytä muutenkin, Antonius, Townsend, Ivey, Greenstein..

Townsend itse rahoittanut Paten elintasoa yli 300k:n verran..
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
E kirjoitti:
Oletko lukenut Gordonin Little Green Bookia. Oma suosikki ehdottomasti.

Itse asiassa on menossa tilaukseen seuraavaksi. Paljon olen kuullut hyvää ko. kirjasta. Uskallatko mainostaa, mikä ko. kirjassa erityisesti sinun mielestäsi on hyvää? Entä oletko tutustunut noihin Gordonin muihin teoksiin?
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Major Julli kirjoitti:
Mitäs mieltä muut on, omasta mielestäni tuntuu liian kovalta korottelulta ainakin jatkuvasti tehtynä turnauspelaamisessa.
Mainitaan tuohon vielä, että mielestäni turnauksen alkuvaiheessa nuo eivät ole liian suuria korotuksia ja kun vielä positiokin oli joko vähintäänkin kohtuullinen tai hyvä. Blindien noustua korkeiksi ei noin suuria korotuksia noilla käsillä toki tehdä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Rapukäsi kirjoitti:
Mainitaan tuohon vielä, että mielestäni turnauksen alkuvaiheessa nuo eivät ole liian suuria korotuksia ja kun vielä positiokin oli joko vähintäänkin kohtuullinen tai hyvä. Blindien noustua korkeiksi ei noin suuria korotuksia noilla käsillä toki tehdä.

Sehän on tietysti totta, että alussa kaikki roskat eivät katoa pöydästä millään 3xbb korotuksilla kun stäkkien syvyys on 70-80xbb. En kuitenkaan ole vakuuttunut, että noilla vahvoilla TPTK-lähdöillä on hirveästi haittaa jos pöytään tulee hieman pienempi potti usealla kädellä kuin korkeampi potti harvemmalla vihulla. Roskat harvemmin täydentyy kahdeksi pariksi sillä tavalla että itse saat TPTK:n. Ja kun blindien pöllimiselläkään ei ole alkuvaiheissa suurempaa arvoa.

Tuon korotuksenhan pitäisi pudottaa vetokädet ja pikkuparit pois, jotta se parantaisi asemaasi. Vetokädet saat kuitenkin flopilta pois korottamalla siellä potillisen (tai ainakin vihun tekemään virheen) ja onko niitä pikkupareja sitten niin usein vastassa että niiden täydentyminen flopilla muodostaa todellisen uhan kokonaisuuden kannalta? Lisäksi jos pelaat pienemmän potin preflop, et häviä tappiotilanteessa puolta stäkkiä.

Mielestäni suljet muutaman hankalan tilanteen pienemmässä potissa pois aiheuttaen sitten toisia ongelmia flopilla suuremmalla potilla. Jos lyöt sen 8xbb napilta, blindit foldaa ja saat kaksi muuta mukaan, on potissa jo 25,5xBB, ja mikäli aloitit sillä standardi 70xBB:lla, on kasassasi 62xBB, jolloinka potillisen lyönnin jälkeen olet käyttänyt lähes puolet stäkistäsi keskivahvalla kädellä pelaamiseen. Ja mukaan maksaneilla on kaiken logiikan mukaan saman tason lähtökortit kuin sinulla tai paremmat kuvaparilla.

Omasta mielestäni turnausten alussa kannattaa pelata hyvin tiukkaa peliä, ja lähteä hakemaan isompia potteja vain selkeällä johdolla. Usein turneen alussa riehuu muutamat maniacit, joista hetken päästä pari on hyllyllä ja yhdellä iso kasa, joka on helposti haettavissa. Oma pöytä imagosi on tiukka, jotenka eristämispelit toimivat paremmin ja pääset iskemään näihin riehujiin. Ja vaikka kukaan ei riehuisi, on mielestäni parempi kokonaisstrategia aloittaa tiukasti ja siirtyä siitä löysempään, mutta agressivisempaan peliin, yleensä siinä saa alussa muutamat bluffit läpi flopilla ja turnilla ilmaiseksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Bismarck kirjoitti:
Vastaan omasta puolestani, että kyseinen opus on hyvin selkeä ja monipuolinen No Limit -esitys, mutta ilman puuduttavia sklanskykaavoja. Kevyt lukea, joten tankkaus moneen kertaa on miellyttävää. Hyvä ostos.

Itse omistan Harrington I ja Sklanskyn NL Teoria ja käytäntö. Harrington on miljuuna kertaa mukavampi lukea ja Sklanskyn kaavat vaikka ovatkin hyvin yksinkertaista matematiikkaa tekevät kirjoista vaikealukuisia. Lisäksi jäsentely on hiukan omituista, välistä check-bluffataan riverillä, sitten puhutaan lähtökäsistä jne.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Rygge kirjoitti:
Itse asiassa on menossa tilaukseen seuraavaksi. Paljon olen kuullut hyvää ko. kirjasta. Uskallatko mainostaa, mikä ko. kirjassa erityisesti sinun mielestäsi on hyvää? Entä oletko tutustunut noihin Gordonin muihin teoksiin?

Kirja on erittäin selkeä lukea ja lisäksi siinä on erittäin paljon ns. caseja. Sinäänsä kirjassa ei itselleni ollut paljonkaan uutta, mutta antoi ehdottomasti ajateltavaa oman pelin sokeisiin kohtiin - nimenomaan vielä turnauspelaamisen osalta. Lisäksi kirja ei käsittele peliä järin matemaattisesti vaan nimenomaan henkisellä tasolla pelaamiseen on keskitytty hyvin.

Esimerkiksi tajusin itse tätä kirjaa lukemalla, että keskivahvalla kädellä loppupositiosta ei kannata painostaa pikkustackeja, joilla on tarve tuplata merkkikasansa vaan nimenomaan niitä, jotka on averagen pinnassa, koska heillä on todennäköinen calling range paljon tiukempi kuin shorteilla tai suurilla stackeilla.

Little Blue Book on tuon lisäksi hyllyssä, mutta se on käytännössä pelkästään caseja, joten se on vain "pikainen täydennysosa" tuolle Green Bookille. Blues Bookilla ei tee mitään ilman Green Bookia, mutta täydentää ihan hyvin tuota Green Bookia kuitenkin.

Jos asut pk-seudulla (tuskin?), voisin kyllä lainatakin noita molempia.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Istun ja tylsistyn pokeripöydässä...tunnin verran nyt ollut ringissä ja pakka on todellakin kylmä: preflop fold 79% ja flop fold 21. Hyvin menee.....
Tosin pelaan vain yhtä pöytää kaiken muun tekemisen ohella.
EDIT: ja BIN alas AK:lla kun A6 oli sitten parempi...ei pitäisi alkaa riehumaan

EDIT2: päälle 3 tuntia siihen meni, että päästiin tämän päivän osalta nollatulokseen.
 
Viimeksi muokattu:

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poker Office 2 & Ongame (PAF)

Onko joku saanut Poker Office 2:n toimimaan PAF:lla, niin että kummassakin softassa on uusimmat päivitykset? Itsellä ei toimi ja meinaa mennä hermot. Live Tracker -ikkuna kyllä aukeaa ja pot-oddsit tulee keskellä pöytään, mutta mitään muita statseja ei pöytään eikä LT-ikkunaan tule. Kaiken näköisiä foorumeita on netissä luettuna, mukaanlukien PO:n oma sivusto, mutta millään ei ohjeilla ei vaan onnistu. Eli siis, toimiiko kenelläkään PO uusimmalla päivityksillä PAF:lla?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
77 taskussa, UTG:stä minireissu. Muutama lähtee mukaan, flopilta 974r. Potillisen verran panostusta, vihu puskee all-in. Muut foldaavat, lähden toki katsomaan, vihulta paljastuu TT.

Turn T.

River 7.

Joskus näinkin päin.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tinkezione kirjoitti:
77 taskussa, UTG:stä minireissu. Muutama lähtee mukaan, flopilta 974r. Potillisen verran panostusta, vihu puskee all-in. Muut foldaavat, lähden toki katsomaan, vihulta paljastuu TT.

Turn T.

River 7.

Joskus näinkin päin.

Ihan hyvä, että noinkin päin mutta miksi ihmeessä minireissu pf utg? Ellet tietysti kikkaillut ja halunnut vihujen luulevan kädeksesi AA/KK. Siinä tapauksessa gg.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
vision kirjoitti:
Ihan hyvä, että noinkin päin mutta miksi ihmeessä minireissu

Mikä vika minireissussa, kun sen tekee avauksena ja bb on tarpeeksi iso? Onko se jotenkin oleellisesti huononpi kuin limppaus? Moni tuomitsee sen johdosta sinut huonoksi pelaajaksi. Jotkut jopa sekoavat väittelemään sittä, että ei noin saisi tehdä. Jotkut alkavat hysteerisesti pelätä ässiä. Toiset taas menevät selkeästi hämilleen "oudosta" pelistä. Kaikki nämä ovat (yleensä) mukavia efektejä. Ymmärän kyllä, että minireissu limppaajien perässä on kyseenalainen peli, mutta ei mielestäni avauksena. Itse en toki moista käytä (varmaan pitäisi), mutta olisi kiva tietää, miksi avaus MR on jotenkin paha.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Riippuu kyllä täysin korteista, miten hyvä avaus minireissu on UTG:sta. Jos tarkoitus on ilmaista vahvuutta ja table image on kunnossa, se voi olla hyväkin ase. Vaikka juuri esim. nauloilla tai naulojen esittämisellä. Mutta jos reissaa seiskoillaan tarkoituksena pudottaa paskat rattailta, voi ihan oikeasti saada senkan nenästään.

Myönnän kyllä itsekin käyttäväni minireissua omituisissa paikoissa. Mutta tämä ei tapahdu kyllä koskaan sittareissa, vaan ainoastaan ringeissä. Ja silloinkin yleensä niin, että kuvittelen vastustajien edes yrittävän lukea peliäni.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
En kyllä pysty millään perustelemaan itselleni minireissua, enkä kyllä open limpiäkään 6max -rahapöydässä. Turnauksissa usein loppuvaiheessa korotetaan esim. 2,5 BB, kun blindit ovat niin suuria, että tuokin tappaa implarit tehokkaasti. Voiko joku antaa oikeasti hyvän listan syistä tehdä noita kahta 6max-rahapöydässä?
 

Astna One

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, ManU, Real Madrid, Barcelona
KK all-in?

Nyt on pari kertaa sattunut tilanne, jossa joku menee edeltä preflop all-in silloin, kun itselläni on KK kourassa. Ja tottakai AA sieltä paljastui. Mitään readeja ei ollut vihusta.

Kuinka helppoa on kipata KK tuollaisessa tilanteessa? Onko kellään täällä kokemusta tuollaisesta?

Entä jos omassa kädessä on QQ? Tai AKs?
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Leon kirjoitti:
Riippuu kyllä täysin korteista, miten hyvä avaus minireissu on UTG:sta. Jos tarkoitus on ilmaista vahvuutta ja table image on kunnossa, se voi olla hyväkin ase. Vaikka juuri esim. nauloilla tai naulojen esittämisellä. Mutta jos reissaa seiskoillaan tarkoituksena pudottaa paskat rattailta, voi ihan oikeasti saada senkan nenästään.

Tässähän kävi niin, että seiskoilla oli tarkoitus ilmaista vahvuutta positiosta. Keskiparien pelaaminen on ainakin itselleni edelleen eräs vaikeimmista jutuista, mutta jos rahat pysyy pieninä stackiin nähden, niin voihan sitä soppaa koittaa välillä vähän hämmennellä; en minä kuitenkaan tuosta positiosta samoja kortteja joka kerta noin pelaa. Vihu puolestaan näkyi heti kuvittelevan että ylipari pärjää jämäflopissa mutta seteillä oli toki helppo katsoa peli loppuun asti ja vihu teki itse ensimmäisen virheen siinä, että ei lähtenyt re-reissulle.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
sopuli kirjoitti:
Voiko joku antaa oikeasti hyvän listan syistä tehdä noita kahta 6max-rahapöydässä?
Ei välttämättä ole oikeasti hyvä perustelu, mutta juuri tuo mainitsemani poikkeuksellinen pelitapa VOI olla hyvä ase. Siitä ei tosin nettisittareissa ole paskankaan hyötyä, kun kukaan ei ainakaan alemmilla tasoilla kiinnitä sentin vertaa huomiota The Muuviisi. Ja ilman reipasta post-flop actionia tuokin menettää vaikutuksensa. Ringeissäkään siitä ei ole mitään iloa, ellet oikeasti ole päässyt näyttämään naulojasi minireissun jälkeen. Yleensä siis itselläni minireissu on merkki tietynlaisesta puutumisesta "pelaanpa tän nyt tylsyyksissäni tälleen". Silloinkin tätä täytyy edeltää pitkällinen 3-6xBB open-reissailu. Ei siis kannata sotkea strategiaa FPS:ään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös