Podcasting-ketju

  • 3 158
  • 11

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Podcastingista täällä ei vielä ole yhtään ketjua.

Kyseessä on aika uusi ilmiö ja liittyy vahvasti Applen tuotteisiin, mutta silti ideana ei taida olla mikään maailman mullistavin ja kuunnellakseen/nähdääkseen podcasteja ei sinun periaatteessa tarvitse omistaa iPodia/PSP:tä. Eikä maksa mitään.

Kaipailisin nyt hyviä vinkkejä podcasteihin liittyen, koska itse olen jäänyt jo aika pahasti muutamaan podcastiin "koukkuun". Tällä hetkellä suosin enimmäkseen videopodcasteja, mutta äänitiedostojakin tulee välillä kuunneltua, mutta ei niin paljon kuin ennen.

Tässä omat suosikkini:


  1. National Geographic Video Shorts - NG:n laadukkaita ja erittäin mielenkiintoisia dokumenttielokuvia videopodcasteina. Viime viikolla mm. Unusual Food: Bull Penis ja Togo: Voodoo Festival.
  2. NHL Insider: Bob McKenzie - Jokaisen NHL-fanin "must podcast". Bob McKenzien NHL-uutisia/juttuja/huhuja jne.
  3. Comedy Central - Stand-Up Video - Amerikkalaista stand-upia videopodcasteina.
  4. MTV News - Viihdeuutisia videopodcasteina.
  5. Happy Tree Friends - Tätä väkivaltasta animaatiota voi katsoa nyt ilmaiseksi videopodcasteina.
  6. YLE:n podcast-tarjonta - YLE:n keskusteluohjelmia ja uutisia äänitiedostoina.
  7. The Official LOST Podcast - Kaikille Lost-sarjan faneille.
Kertokaa omista suosikkeistanne.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Potkitaanpa tätä ylöspäin. Itsekin tuli hankittua tuollainen video iPod, joten podcastingin ihmeelliseen maailmaan olen yrittänyt tutustua. Ozon listasta on muutama kolahtanut, mutta tällä hetkellä ylivoimainen ykkönen on Radio Helsingin tukevasti ilmassa, jossa Tuomas Nevanlinna ja Jukka Relander pohdiskelevat elämän eri aspekteja omaan kuivan humoristiseen tyyliinsä.

Podcasteja vaivaa hieman sama ilmiö kuin nettiä - paljon paskaa, vähän hyvää. Hyviä vinkkejä siis kaivataan vaikkapa tähän ketjuun. Olen omalla kohdallani huomannut, että en myöskään halua kuunnella podcastia, joissa ei ole miellyttävällä äänellä varustettuja heeboja puikoissa. Tuossa suuremmassa osassa taitaa kyllä olla äänityksen laatu.
 

DefenceX

Jäsen
Nostetaan ketjua ylös!

Onko tällä hetkellä kuinka paljon jääkiekkoon liittyviä podcasteja ja mielellään suomenkielisiä? Itselle tulee mieleen ainoastaan jokerifanien Narriradio, jatkoajan oma Hanskaajat ja nopealla googlauksella löytynyt Rightein pakki. Toki kelpaa ihan hyvin myös muutkin, kuin suomalaiset podcastit.
 

Bourque#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LA Kings|Big Bad Bruins |NUFC |FC Barcelona|KTP
No jumalauta HEP!

Täällä on jo 2006 oltu hereillä ja tiedetty mikä on kova juttu.

Itse tulee viikottain kuunneltua Joe Rogania fillaroidessa/lenkkeillessä/tj. sekä Bill Burria jonkun verran.Korporaatiota jos mielenkiintoinen vieras.

Mitäs tyä muut,suositelkaa ihmeessä jotain podcastia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen radio-ohjelmat! Ei niitä kyllä "podcastina" tartte kuunnella, vaikka toki sekin on mahdollista, sen kun striimaa areenasovelluksella, mobiiliverkot kun about koko maan kattaa.

Luottopelaajani: Ykkösaamu, Politiikkaradio, Mitä maksaa, Lindgren & Sihvonen, Ajankohtainen ykkönen, Perttu Häkkinen, Brysselin kone. Penkin päässä tuppea puree Alit ja Polinat, Peltsit, Ajantasat, Tiedeykköset ja Puheen iltapäivät saaden peliaikaa jos ei ole muutakaan.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
YLEn ohjelmat toimivat mainiosti podcasteinakin. Sitten mitä tulee "varsinaisiin" podcasteihin, niin historia-intoilijana kuuntelen/olen kuunnellut esimerkiksi sellaisia englanninkielisia tapauksia kuten: Revolutions, The Ancient World, The History Network, My History Can Beat Up Your Politics, Hardcore History, In Our Time (Melvyn Bragg/BBC), The History of the World in 100 Objects yms. Sitten lisäksi on tullut kuunneltua Neil DeGrasse Tysonin Startalkia ja This Week in Sciencea (TWIS).
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Serial

Yllä linkki viime vuonna lähetetyn podcastin Serialin sivuille, josta löytyvät kaikki jaksot. On ikään kuin dokkari Baltimoressa 1999 tehtyyn murhaan liittyen. Ko. podcast nousi ilmiöksi ja jossain vaiheessa sitä oli iTunesissa ladattu 68 miljoonaa kertaa. Suosittelen kokeilemaan.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Yllättäen menee lähinnä tuonne elokuva-aiheisiin podcasteihin minun kuunteluni. FThisMovie on niistä se paras, Patrick Bromleyn vetämä viikoittainen cast keskittyy yleensä yhteen tiettyyn elokuvaan per jakso ja perkaa sen auki. Ei varsinaisesti arvostelua, enemmänkin pari elokuvafania jakavat mietteitään tietystä leffasta. Välillä uutuuksia, välillä klassikoita ja joskus vähän harvinaisempaakin kamaa.

James Bonding (arvatkaapa aihe!) on toinen suosikki. Castin vetäjät Matt & Matt ovat hauskoja tyyppejä ja suhtautuvat Bondeihin sopivasti tunteella mutta eivät turhaan väitä kaikkea timantiksi.

Leffa-aiheen ulkopuolelta mainittakoon No Such Thing as a Fish, QI-sarjan taustatutkijoiden vetämä cast. Jos QI uppoaa, löytyy tästäkin ilon aihetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös