Playoffs 2015 välierät: Kärpät – JYP

  • 135 250
  • 836

Petr T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks | Kärpät | SoJy
Ymmärrän jossittelun JYP-leiristä, sillä alkuun kyllä näytti, että JYP peliä hallitsee. Näin myös itse kaverille mainitsin. Kärpillä oli taas vaikeuksia purkaa painetta ja karvauksen ansiosta JYP sai muutaman pitkähkön myllyn kärppäalueelle. Mikä taas oli sitten hyvää Kärppien kannalta, en muista noiden myllyjen tuottaneen kuitenkaan laatupaikkoja. Jäähyjäkään ei jouduttu ottamaan.

Maalit kääntävät pelejä ja antavat momentumin. Kärpät onnistui jälleen ylivoimalla ja Kasparin 2-0 maali oli myös todella tärkeä. Sen jälkeen ei ollut epäselvyyttä voittajasta. Jäähytkin ovat aina seurausta jostakin. Mutta kyllä mullekin jäi fiilis, että Kärpät sai maalinsa hieman helpolla.

Huominen peli voi mennä miten vain, enkä lähde veikkaamaan oikeastaan mitään. Kärppälasein on mielenkiintoista nähdä, miten T. Tarkki kasaa itsensä. Vaikka ei velipoikakaan ole vielä luottamusta sen isommin herättänyt. Kyllä molareillakin iso osansa on ollut siinä, että pelit ovat olleet runsasmaalisia. Kaikki kun ei voi mennäkään. Kärpillä näkisin olevan hieman helpompi lähteä huomiseen peliin. Kotivoitot riittävät edelleen ja ryöstö olisi ns. plussaa. JYPillä taitaa olla hieman isommat paineet. Asetelma tosin kääntyy sitten päinvastoin, jos JYP huomenna onnistuu voittamaan.

Mitä tuomarilinjaan tulee, mulle olisi aivan sama, vaikka Kärpät istuisi 10x enemmän boksissa kuin JYP. Olisin silti tyytyväinen tähän linjaan. Rikkeet tulee viheltää edelleen pudotuspeleissäkin. Tappara-Lukko sarjan paini ei sytytä yhtään. Kova kamppailupelaaminen ei ole yhtä kuin päivänselvien rikkeiden viheltämättä jättäminen. Ja kyllä tässäkin sarjassa edelleen taklata saa, ottaa miestä jne. Pahin mailahäirintä ja muut selvät rikkeet pois, kelpaa mulle. Niin ne pelaa tuolla kaikkein kovimmassakin liigassa. Playoffeissakin.

Kyllä tämä edelleen kaukana salibandysta on.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Isoveli Tarkki sai tottakai siipeensä ja kun se viimeksi tapahtui maajoukkueen matkassa Moskovassa niin seuraavat kaudet meni ulkomailla "itseään keräillessä".
Häh? Jos nyt puhutaan siitä mitä tapahtui kauden 2007-08 EHT:llä, niin tämän jälkeen isoveli Tarkki voitti Kärpissä yhden mestaruuden keväällä 2008, palkittiin samana keväänä runkosarjan parhaana veskarina ja poffien MVP:nä, voitti seuraavalla kaudella vielä hopeaa Kärppien ykkösveskarina ja pelasi vielä kauden 2009-10 melko hyvin muuten melko koomassa olleen Kärppäjoukkueen takana. Pleijareissahan Tarkki oli tuolloinkin rautaa.
 

dafjkl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos ja JYP
Roger Moore tuossa edellä kirjoitti pelkkää faktaa Tuomas Tarkista. Mies on liigassa ollut yleensä parhaimmillaan paineiden alla. Oli sitä Kärpissä ja meinasi omalla panoksellaan hoitaa JYPin viime keväänä mitalipeleihin. Blues sarjassa kolme maagista peliä tänä keväänä jo.

Ennen viime peliä ennustin Tuomaksen nousevan esille - ja vaikka silloin nousikin hieman väärällä tavalla, niin itselläni luotto mieheen on edelleen raudanluja. Ja niin muuten uskon olevan joukkueessakin.

Eiköhän ne lahjamaalit ole nyt annettu ja taistelu ottelusarjan voitosta voi todella alkaa. JYPin veräjänsuulla on kokenein pudotuspelimaalivahti ja mies, joka yleensä on näissä peleissä parhaimmillaan. Ja hänellä on vielä hyvin aikaa nousta kevään sankariksi. Kaikki edellytykset siihen on olemassa ja tilastotkin puhuvat puolestaan - jollei tuijoteta tämän kesken olevan ottelusarjan tilastoja.

Pahus vain, kun Kärppien pelaajisto ei joidenkin fanien ja lehdistön tapaan tuudittaudu siihen käsitykseen, että JYPillä olisi maalivahtiongelma. Mutta toivotaan, että tämä harhaluulo toviksi joihinkin tarttuu. Aihetta sille ei nimittäin ole.
 

Bäcks19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Washington Capitals
Viimeinkin monen vuoden lukemisen jälkeen sain tunnukset hommattua tänne ja mikäs sen parempi paikka avata oma viestittely kuin Kärppien ja JYPin välisessä väliersarjassa.

Ja vähän asiaakin eli Kärpillä hyvä ryöstön paikka tänään vieraissa. Uskoisin, että Tarkit jatkavat maalissa ja saa nähdä kumman kuuppa kestää tällä kertaa paremmin. Aikaisemmat pelit ovat olleet melkoista hurlumhei -lätkää, joten jokohan nyt molemmat joukkueet lyövät luukut kiinni ja pelataan ns. "normaali" playoffpeli.

Onko kenelläkään tietoa Kukkosen tilanteesta? Pelaako tänään? Olisi tärkeää saada Lasse takaisin kokoonpanoon, jotta akselin Glenn-Vallin minuutit saadan pidettyä mahdollisimman pieninä. Nutivaarasta vielä sen verran, että aivan upeasti on poika pelannut ja ansaitsee ehdottomasti paikan Kärppien pelaavassa kuusikossa jatkossakin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvät Tempestas ja Nelfor, en todellakaan ole sitä mieltä, että jossittelu tulisi lopettaa. Tokihan se keskustelupalstalle kuuluu. Jossittelu vain meni tuossa Nelforilla aiemmin kovin pitkäksi minun makuuni, ei sen kummempaa. Mielestäni olen tuonut ymmärtämykseni esille niille, jotka Tarkkia tappiosta haluavat syyttää. Sanon vielä kerran, jotta ymmärrän halun syyttää kovasti Tarkkia eilisestä tappiosta. Minulla on asiasta toinen näkemys, jota olen kovasti koettanut täällä perustella. Uskoisin, että olen esittänyt sellaiset perustelut mielipiteelleni, että minulla on oikeus pitää siitä kiinni, vaikka monet erimieltä kanssani ovatkin. Pystyn ymmärtämään ja hyväksymään teidän näkemyksenne ja perustelut asiasta, vaikka ne eivät minua täysin olekaan vakuuttaneet.
Kovin huvittavaa valittaa jossittelusta, kun et tunnu edes yrittävän ymmärtää mistä tämä jossittelu johtui. Haluaisitko esimerkiksi kertoa minulle, että miten olisin voinut selventää omaa kantaani tähän asiaan ilman tätä jossittelua? Kuten jo aiemmin sanoin, niin se nyt vaan oli tässä tapauksessa välttämätöntä, mikäli halusin jollain tapaa selventää näkökantaani. En kykene mitenkään ymmärtämään sitä, että miksi puutuit tuohon jossitteluun, joka oli varsin toisarvoista viesteissäni.

Lisäksi tämä "Sanon vielä kerran, jotta ymmärrän halun syyttää kovasti Tarkkia eilisestä tappiosta" ei ole oikeaa ymmärtämistä, vaan lähinnä vittuilua. Ilmeisesti tahatonta, mutta kai sen nyt itsekin näet.

Minä nimittäin niin kovin mielelläni syyttäisin tuosta tappiosta Kärppien hyvyyttä, koska mielestäni siinä tilanteessa JYPin mahdollisuudet seuraavassa matsissa olisivat paremmat. Minulla ei todellakaan ole mitään halua syyttää Tarkkia tappiosta, sillä juuri maalivahtiongelmat ovat mielestäni niitä kaikkein vaikeimpia asioita korjata pudotuspelien tiiviin ottelutahdin aikana. En vain kertakaikkiaan pysty mitenkään näkemään sitä, että jokin muu asia kuin maalivahtipeli olisi ratkaissut edellisen matsin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Lisäksi tämä "Sanon vielä kerran, jotta ymmärrän halun syyttää kovasti Tarkkia eilisestä tappiosta" ei ole oikeaa ymmärtämistä, vaan lähinnä vittuilua. Ilmeisesti tahatonta, mutta kai sen nyt itsekin näet.
Kärppien osastolta huomentapäivää. Minäkin ymmärtäisin tuon Nelforin tavalla. Ja sitä paitsihan se oli paljolti Tuomas Tarkin syytä koko tappio. Tuomas Tarkki kun olisi ollut siinä vireessä missä hän on usein keväisin ollut, niin tuo peli olisi ollut täysin toisenlainen. McTorso on siis sekä väärässä, että... niin.

Tietenkin Kärppien ylivoima on tuhoisaa. Senpä takia tämä keskustelu on mennytkin aivan liikaa tuomarilätinäksi. Ei pitäisi mennä. Pitäisi mennä yv- ja av-lätinäksi. Tässä asiassa olen rintamalinjojen tällä puolen. Kun toinen on noin valtaisassa iskussa yv-pelissä, niin turhautuminen ilmenee herkästi tuomareiden syyttelynä.
 

Puliukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänäänhän käykin sitten niin, että Jyp tulee alussa niin lujaa, että Kärppien on otettava kyseenalaisia jäähyjä ja Jyp rankaisee niistä ensimmäisen erän aikana pari kertaa jolloin tämä tuomaripelikeskustelu kääntyy taas päälaelleen ja alkaa niinsanotusti alusta. Eiku ihan oikeesti, olihan se Tuomas imuri päällä toissapäivänä ja Rajaniemi 5-0 maaliin sinetöi lopullisesti pelin, mutta toivon, että jäähyt vähenisi ja nähtäisi kunno 5vs5 kamppailua niin ei tarvisi kinastella yv:stä tai av:stä vaan tv:stä.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Salonen sai suht köykäisen jäähyn, Kärpät tasoihin
....Kolmannessa ottelussa Boycea vedetään päähän ei jäähyä.

Kato ku näillä väitteillä uskottavuus menee koko sinun argumentilta. Noihin muihin tilanteisiin en nyt ota kantaa kun ei ole videota käsillä, mutta nämä kaksi olen videolta kelaillut eilen joten voin sanoa että Salosen jäähyssä ei ollut mitään köykäistä, pelasi vastustajan karmealla virvelillä pois maalintekopaikasta. Ja Boycea taklattiin rintaan eikä päähän. Puhdas taklaus. Katso itse videolta.
 

Nemesis63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, sympatiat Pelicans
Häh? Jos nyt puhutaan siitä mitä tapahtui kauden 2007-08 EHT:llä, niin tämän jälkeen isoveli Tarkki voitti Kärpissä yhden mestaruuden keväällä 2008, palkittiin samana keväänä runkosarjan parhaana veskarina ja poffien MVP:nä, voitti seuraavalla kaudella vielä hopeaa Kärppien ykkösveskarina ja pelasi vielä kauden 2009-10 melko hyvin muuten melko koomassa olleen Kärppäjoukkueen takana. Pleijareissahan Tarkki oli tuolloinkin rautaa.

No joo, ehkä tuli vähän liioteltua tuota kyseisen sulamisen vaikutusta Tarkin peleihin sen episodin jälkeen. Toisaalta mm. wiki referoi Tarkin 09-10 -kautta seuraavasti:

"Haapakosken astuminen päävalmentajaksi piristikin joukkueen esityksiä jonkin verran. Osittain asiaan vaikutti myös maalivahti Tuomas Tarkin palaaminen huipputasolleen".

Ihan hakoteillä tuossa nyt ei kuitenkaan oltu siinä, että Tarkki ei seuraavana kautenakaan esittänyt mitään huippuotteita, jos kohta joukkue siinä edessä olikin melkoisen sekaisin ja sai kuitenkin poffeissa jotain hyviä pelejä aikaan. Oma muistijälki tuosta jaksosta nyt oli sellainen, että Tarkki sai EHT:llä maajoukkuemahdollisuuden, suli 5 maalin edestä ensimmäisessä ja viimeisessä ottelussaan ja seuraava kausi olikin sitten melkoista taaperrusta. Ikään kuin luotto meni ja sitä sitten lähdettiin hakemaan takaisin ulkomaisista sarjoista. Seison toki korjattuna tarkempien faktojen osalta.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kumpaa joukkuetta mahdat tarkoittaa?
Joo, kyllä minä nuo JYPin lukemat jo tiesin ja arvasin toki, että joku siihen tarttuu, mutta kiireessä en ehtinyt täsmentää.

JYP on tehnyt nuo yv-maalinsa Kärppiä vastaan enemmän tilanteissa, joissa pelit ovat jo ratkenneet. Kärpät on tehnyt yv-maalinsa enemmän silloin, kun on tarvittu. Käytännössä ensimmäisen pelinkin tasoitusmaali oli yv-maali, vaikka se tasakentällisin syntyikin. Siinä on se ero, joka ei pelkissä tilastoissa näy. Voihan JYPin yv. olla Kärppiä vastaan kovaa myös tosipaikassa, sitä ei vaan ole vielä liiemmin nähty.
 

Tonikarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minä ymmärrän kyllä jossittelun täysin koska mitenkäs muuten näitä voisi spekuloida ja miettiä missä mentiin metsään. Faktahan on se että minkään joukkueen peli ei saisi hajota jos vastustaja takoo kolme tai neljäkin maalia eteen, varsinkaan playoffeissa. Tässä sarjassa on tehty maaleja niin paljon ja varsinkin ylivoimilla (myös Jyp) joten tuon maalieron kiinni kurominen olisi ollut täysin mahdollista. Tällä perusteella sanon että syyttävää sormea on turhaa osoittaa pelkästään Tuomas Tarkin suuntaan vaan ennemminkin koko joukkueeseen ja erityisesti myös valmentajaan. Valmentajan olisi pitänyt ottaa aikalisä hyvissä ajoin ja koittaa kääntää pelin suuntaa ja luoda uskoa omaan joukkueeseen.

Kaikesta huolimatta sarja on vasta 2-1 Kärpille ja tänään pelataan taas, ja peli lähtee 0-0 tilanteesta. Tämän päivän pelin ratkaisukohtia on mielestäni paljolti se kuinka joukkueet ovat käsitelleet edellisen pelin. Kärppien on turha lähteä olettamaan mitään vaan taas on tehtävä 110% suoritus että olisi mahdollista taistella voitosta. Jypillä sama homma, eli molempien joukkueiden on pitänyt pystyä nollaamaan tilanne samalla tavalla. Tänään voitto Jypille ja heidän itseluottamuksensa on varmasti palautunut ja sarja voi mennä miten vain. Jos taas Kärpät onnistuu tänään kairaamaan voiton niin sitten alkaaa sarja olla paketissa.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Edellinen peli antoi onnistumisen tunnetta koko kärppätiimiin. Onnistumiset ruokkivat itseään. Näin se vain menee. Anteeks vaan ihan kauhiast.
Voihan se noinkin olla, mutta vain yhden täpän saitte sarjaan. Muistanpa sellaisen finaalisarjan jossa te hävisitte Tapparalle 13-2 ja nousitte silti mestaruuteen 3-2 voitoin! Itkin silloin, koska Tappara oli siihen aikaan suosikkiseurani SM-sarjassa ja ikääkin oli sen verran, että olin just kouluun astunut. Jyppi tahkosi silloin divaria ulkokentällä..

AV kuntoon, niin eiköhän se siitä ala lutviutumaan. Maalivahtipeli on vähän niinkuin herran hallussa, pistetään kädet ristiin ja toivotaan että Tarkille osuu hyvä päivä ja itseluottamus palautuu. Yleensä Tarkki ei montaa paskaa peliä peräjälkeen ole pelannut. Niin ja nyt puhutaan tietty Tuomaksesta.

The Kemppaiset on myös huomioitava, joillakin niiden peli-iloa pitäs saada murennettua. Ehkä enemmän taklauksia ja pikkusikaa mutta ilman jäähyjä. Siinä onkin tekemistä.

Tämän päivän pelistä vielä sen verran, että toivottavasti Jyppi lähtee kunnon höngällä liikenteeseen ja tekee maalin ennenkuin 10 minuuttia on pelattu. Kärppien jarrutteluun ei kannata lähteä.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Joo, kyllä minä nuo JYPin lukemat jo tiesin ja arvasin toki, että joku siihen tarttuu, mutta kiireessä en ehtinyt täsmentää.

JYP on tehnyt nuo yv-maalinsa Kärppiä vastaan enemmän tilanteissa, joissa pelit ovat jo ratkenneet. Kärpät on tehnyt yv-maalinsa enemmän silloin, kun on tarvittu. Käytännössä ensimmäisen pelinkin tasoitusmaali oli yv-maali, vaikka se tasakentällisin syntyikin. Siinä on se ero, joka ei pelkissä tilastoissa näy. Voihan JYPin yv. olla Kärppiä vastaan kovaa myös tosipaikassa, sitä ei vaan ole vielä liiemmin nähty.

JYPin ylivoima´maalit tässä sarjassa:

1.ottelu:

2-4 Tuppurainen

2.ottelu:

1-1 Hännikäinen
2-2 Perrin

3.ottelu

6-1 Tuppurainen
7-2 Hubacek

Eli 2 maalia on tullut tilanteessa, jossa ottelu on jo ratkennut ja ne tuli siis tuossa maanantain ottelussa. Mihin perustuu tämä olettamus, että JYPin ylivoimaa ei ole vielä testattu Kärppiä vastaan?
 

Tonikarppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllähän se on tullut selväksi että molempien ylivoima on murhaavalla tasolla, se joka ottaa enemmän jäähyjä todennäköisesti häviää pelin.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Iltasanomista poimittuja tilastoja maalivahtipelistä:

Iiro Tarkki, Kärpät

Torjuntaprosentti välierissä: 85,94 (3 ottelua)
Torjuntaprosentti runkosarjassa: 92,07 (23 ottelua)
Päästettyjen maalien keskiarvo välierissä: 4
Päästettyjen maalien keskiarvo runkosarjassa: 1,99

Tuomas Tarkki, JYP

Torjuntaprosentti välierissä: 78,14 (3 ottelua)
Torjuntaprosentti runkosarjassa 91,44 (47 ottelua)
Päästettyjen maalien keskiarvo välierissä: 4,6
Päästettyjen maalien keskiarvo runkosarjassa: 2,44

Uran vaikein paikka – karut lukemat kertovat maalivahtiveljesten romahduksesta - SM-liiga - Ilta-Sanomat

Ei nuo nyt ihan putkeen ole mennyt...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eli 2 maalia on tullut tilanteessa, jossa ottelu on jo ratkennut ja ne tuli siis tuossa maanantain ottelussa. Mihin perustuu tämä olettamus, että JYPin ylivoimaa ei ole vielä testattu Kärppiä vastaan?
Siihen, että noita ns. tosipaikan yv-maaleja on siis vain kolme. Yksi per peli. Kärppien av. on ollut loppukaudesta melkoista paskaa, siellä jossain 73 %:n tietämillä se on ollut pitkiä pätkiä, noin pari kuukautta. Eli siis osan JYPin ylivoiman hyvyydestä elittää myös Kärppien paska av. Sen sijaan Kärppien yv. vaan on niin loistavaa tälle tasolle, että siinä on jokaisen joukkueen av. lirissä.

Kyllä toki molempien ylivoimapeli sujuu, siitä nyt ei varmasti ole kenelläkään epäselvyyttä. Mutta ei nuo numerot silti ihan nyt kaikkea kerro, kun katsotaan syvemmälle "silmiin".
 
H

Hidas_ja_kankea

Voihan se noinkin olla, mutta vain yhden täpän saitte sarjaan. Muistanpa sellaisen finaalisarjan jossa te hävisitte Tapparalle 13-2 ja nousitte silti mestaruuteen 3-2 voitoin! Itkin silloin, koska Tappara oli siihen aikaan suosikkiseurani SM-sarjassa ja ikääkin oli sen verran, että olin just kouluun astunut. Jyppi tahkosi silloin divaria ulkokentällä..

Nuo ovatkin niitä kultaisia ja vaalimiani muistoja. Aivan ensimmäisenä tuli mieleen edellisen ottelun jälkeen tuo varoittava esimerkki. Olin paikalla teurastuksen jälkeisessä 6-1 kotivoitossa. Viimeisen pelin jälkeen (TV:stä aivan järkyttävällä selostuksella) taisin pirauttaa itkut, mutta niin teki myös Rauno Korpi. Rane teki aivan käsittämättömän kämmin peluuttamalla orjallisesti samoja viisikoita vastakkain viimeisessä ottelussa.

Turha tässä on pullistella mahdollisesta lopputuloksesta vielä mitään. Tämän päivän voittaja on arvioitu Kärppien hyväksi 55 vs 45, joten kaikki on auki vanhojen fraasien mukaisesti.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kärppien av. on ollut loppukaudesta melkoista paskaa, siellä jossain 73 %:n tietämillä se on ollut pitkiä pätkiä, noin pari kuukautta. Eli siis osan JYPin ylivoiman hyvyydestä elittää myös Kärppien paska av. Sen sijaan Kärppien yv. vaan on niin loistavaa tälle tasolle, että siinä on jokaisen joukkueen av. lirissä.

Kyllä toki molempien ylivoimapeli sujuu, siitä nyt ei varmasti ole kenelläkään epäselvyyttä. Mutta ei nuo numerot silti ihan nyt kaikkea kerro, kun katsotaan syvemmälle "silmiin".

Lähes janneniinimaamainen syvä anal yysi, jossa kaikki katsotaan Kärppien hyvyyden ja huonouden läpi. Miten olisi:

"Eli siis osan Kärppien ylivoiman hyvyydestä selittää myös JYPin paska av. Sen sijaan JYPin yv vaan on niin loistavaa tälle tasolle, että siinä on jokaisen joukkueen av lirissä."
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Siihen, että noita ns. tosipaikan yv-maaleja on siis vain kolme. Yksi per peli. Kärppien av. on ollut loppukaudesta melkoista paskaa, siellä jossain 73 %:n tietämillä se on ollut pitkiä pätkiä, noin pari kuukautta. Eli siis osan JYPin ylivoiman hyvyydestä elittää myös Kärppien paska av. Sen sijaan Kärppien yv. vaan on niin loistavaa tälle tasolle, että siinä on jokaisen joukkueen av. lirissä.

Kyllä toki molempien ylivoimapeli sujuu, siitä nyt ei varmasti ole kenelläkään epäselvyyttä. Mutta ei nuo numerot silti ihan nyt kaikkea kerro, kun katsotaan syvemmälle "silmiin".

Eli kolmannen pelin maaleja ei lasketa tilastoihin, mutta kolmas peli joka ehti jo ratketa ennen kuin JYP edes pääsi ylivoimalle lasketaan tilastoon? Sangen vahvaa tilastointia sinulta.
Ja tokihan oman joukkueen AV on vain paskaa... näinhän se taisi olla myös Bluessilla.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En kykene mitenkään ymmärtämään sitä, että miksi puutuit tuohon jossitteluun, joka oli varsin toisarvoista viesteissäni.
En vain kertakaikkiaan pysty mitenkään näkemään sitä, että jokin muu asia kuin maalivahtipeli olisi ratkaissut edellisen matsin.
Jälleen tulee mieleen, että tämä ei voi olla mitään muuta kuin provoa, mutta jos et kerran tarkoituksella sellaista harrasta, niin ei voi kun ihmetellä.
Ymmärrän, että et provoa tahallasi, mutta siltä tuo tuntuu, kun mielipiteesi on totaalisesti massasta poikkeava, jota en kertakaikkiaan millään tavoin pysty ymmärtämään.

Olen oman näkökantani näistä asioista esittänyt. En voi vaatia sinua olemaan kanssani samaa mieltä, enkä itse asiassa edes halua sitä. On hienoa, että maailmassa on asioista erilasia näkökantoja. Minulle tulee mieleen kirjoituksiasi lukiessa, ettet oikein ole valmis hyväksymään mielipiteenvapauttani. Tuntuu, että koet eriävän mielipiteeni loukkaavana ja minun olisi tästä syystä oltava kanssasi samaa mieltä. Toivon, että kunnioitat mielipiteenvapauttani siinä, missä minäkin kunniotan sinun.

Lisäksi tämä "Sanon vielä kerran, jotta ymmärrän halun syyttää kovasti Tarkkia eilisestä tappiosta" ei ole oikeaa ymmärtämistä, vaan lähinnä vittuilua. Ilmeisesti tahatonta, mutta kai sen nyt itsekin näet.
Toden totta, huono sanavalinta minulta. Tarkoitukseni oli sanoa, että mielestäni on kovin yksioikoista ja helppoa laittaa vastustajan paremmuus ja oman joukkueen kokonaisvaltainen romahdus pelkasästään maalivahdin syyksi. Ei ollut tarkoitukseni väittää, että sinä HALUAISIT erityisesti Tarkkia syyttää.
 

Niq

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lätkä ST84
Parit yöunet viisaampana nostan pöydälle yhden asian, jota kukaan ei ole tainnut tässä keskustelulangassa sivuta. Itselläkin meni pasmat tuosta maanantaisesta sekoilusta niin sekaisin, että vallan unohdin sen havainnon, jonka tein pelin alkupuolella ja osittain jo lauantaisenkin pelin loppuvaiheilla.

JYP ja kiekolla lähteminen omasta päästä.


Ihmettelin koko Blues -sarjan ajan, miksei Jyrki Aho tehnyt mitään tuolle JYPin ns. salibandy-lähdölle. Eli kun kiekko on omissa ja vastustaja antaa painetta, niin kiekko viedään laitaan pakin tai laiturin toimesta tai pakkipakilla rännin kautta ja aina, ja nimenomaan alleviivaan että aina, löytyy yksi JYPin pelaaja oman sinisen alapuolella keskellä valmiina ottamaan syötön ja jatkamaan joko luistelulla eteenpäin tai jatkamalla nopealla siirrolla laitaan laiturille. Tällä kuviolla purettiin Bluesin harjoittama prässi ihan 100-0. Sama kuvio toimi ensimmäisessä välierässä ja osittain vielä lauantainakin, mutta sen jälkeen on ollut aika vähän nähtävissä kyseistä kuviota. Ilmiselvästi Marjamäki on kuvion lukenut ja löytänyt siihen vastalääkkeen. Näinollen JYPin peli muuttui hiljalleen koohotukseksi ja painetta purettiin vain toivotaan-toivotaan keskialueroikuilla.

Miten JYP sitten tänään kairaa tilanteen tasoihin? Jekku ei olekaan ehkä maalivahtipelissä, vaan siinä, että JYP palaa prässin ja koohotuksen tieltä pitämään kiekkoa. Nyt on ehkä menty hieman vikasuuntaan antamalla jatkuvaa painetta Kärpille, vaikkakin se on toiminut ja Kärpät on ajoittain helisemässä ns. Hurrikaaniprässin alla, niin se vastaheilahdus on aina yhtä suuri, kun prässi saadaankin purettua ja väsyneet miehet (etenkin Perrinin vitja) ei pääse prässin jäljiltä vaihtoon, vaan joutuvat sitten vastavuoroisesti puolustamaan Kärppien hyökkäystä jalat hapoilla. Hyökkäystä, joka yleensä ei ole lyhyt ja ytimekäs maalillerynniminen mallia "silmät kiinni ja sinnepäin", vaan järkevää kiekon liikuttamista kunnes sopiva paikka aukeaa.

JYP on monta kertaa tällä kaudella väläytellyt kiekkokontrollia, varsinkin Blues -sarjassa se toimi hämmentävän hyvin, vaikkakin tuntui siltä että osa piti JYPin voittoisan sarjan avaimena siirtymistä johonkin "perinteiseen" JYP -kiekkoon, vaikka asia oli jotain täysin päinvastaista. Tai oli siinä perinteistä se osa-alue, että JYP vei playoffeissa jotain liigajoukkuetta kuin litran mittaa. Sehän onkin viime vuosina ollut melko tavallista, että totta siltä osin tietenkin. Mutta oikeasti kaukalossa pelasi järkevästi kiekkoa pitävä ja liikuttava joukkue, joka tarvittaessa kävi karvaamassa kiekon itselleen jo sieltä toisesta päästä, eikä jäänyt kalpamaisesti keskialueelle odottamaan että kaveri tulee kiekon kanssa sumppuun ja kiekko saadaan siitä omille, tai ainakin pakotetaan kaveri ampumaan huonosta paikasta ja sitten irtokiekon kautta hidasta-puolihidasta lähtöä peliin. Ajoittain kun Blues tuli täysillä päälle, tingittiin kiekon hallinnasta ja pelattiin yksinkertaisemmin kiekkoa pois omista. Ja JYPin kiekkokontrolli ei vain näy hitaina lähtöinä, jätönjättöinä tai kiekon pakollisena kuskaamisena toiseen päähän, eikä rännikiekkojakaan kaihdeta, varsinkin kun laitureina on Tuppuraista, Ikosta, Hännikäistä ja Hubacekia, jotka kyllä polkevat sinne pitkän perään monesti ensimmäisenä miehenä. Sehän on vain ajoituksesta kiinni.

Ongelmaksi muodostuukin se, että tuota pelitapaa on kohta toista kautta haettu ja pakka on hajonnut ennen viime maanantaitakin lukuisat kerrat tällä kaudella. Eli siinä missä ylläoleva vaikuttaa täydelliseltä pelisysteemiltä tämän päivän liigaan, niin sen toteuttaminen onkin sitten ihan toinen juttu, varsinkin kun keppiä on pinnojen väliin työntämässä noinkin kovatasoinen ja hyvin valmennettu joukkue seitsemän kertaa peräkkäin (ainakin toivottavasti).

Toivottavasti tuo peli tänään sujuu, tuomarit löytävät sopivan linjan ja maalivahdit on molemmissa päissä huippuvireessä, niin nähdään jännittävä ja tasainen Playoff-kamppailu, joka kestää mieluiten vähintään 60 minuuttia, etten turhaan raahaudu katsomaan Synergialle mitään vartin teurastusta, oli ottavana osapuolena kumpi tahansa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kyllähän tässä tiettyä(tämä Ihmisten Puolueen tapsamaisesti sanottuna) realismia on nyt esiin kaivettava. Tänään tasoihin, sitten ryöstö ja heti seuraavassa poikki. Noin sen on mentävä jos finaalipaikka kiinnostaa. Muussa tapauksessa Kärpät talsii 4-1 tai 4-3 voitoin finaaleihin.

Ei tässä kauheasti voi JYPin puuhastelusta valittaa. Jäähyily vähemmälle ja Tarkki lopettaa imurifirmojen mainostamisen. Muutoinhan tässä pärjätään vastustajalle ihan hyvin. Se onkin jo melko pian yksien kautta mestoille naattimaan hokista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen oman näkökantani näistä asioista esittänyt. En voi vaatia sinua olemaan kanssani samaa mieltä, enkä itse asiassa edes halua sitä. On hienoa, että maailmassa on asioista erilasia näkökantoja. Minulle tulee mieleen kirjoituksiasi lukiessa, ettet oikein ole valmis hyväksymään mielipiteenvapauttani. Tuntuu, että koet eriävän mielipiteeni loukkaavana ja minun olisi tästä syystä oltava kanssasi samaa mieltä. Toivon, että kunnioitat mielipiteenvapauttani siinä, missä minäkin kunniotan sinun.
En koe eriäviä mielipiteitä loukkaavina, mutta pidän loukkaavana tapaasi keskustella. Nytkään et kommentoinut edellistä viestiäni oikeastaan mitenkään, vaan kokosit viesteistäni lauseita irroittaen ne asianyhteydestä. Myös aiemmissa viesteissäsi olet lähinnä keskittynyt johonkin epäolennaiseen, etkä viestien oikeaan sisältöön.

Halusin vain keskustella oikeasti mielipide-eroistamme, enkä lukea sinulta jatkuvasti tällaista paskaa. Tämän vuoksi olen toistanut sitä, että en ymmärrä ajattelutapojasi, koska halusin korostaa sitä, että et ole keskustelussa keskittynyt olennaiseen.

Jos et halua tai kykene asiasta ihan oikeasti keskustelemaan, niin kannattaa jättää koko homma väliin. Kukaan ei pakota sinua jatkamaan, jos ei kerran kiinnosta. Olen yrittänyt jokaisessa viestissäni teroittaa omia mielipiteitäni ja näkemyksiäni, mutta sinä et ole keskustelun alun jälkeen edes yrittänyt, vaan sen sijaan keskittynyt ihmettelemään epäolennaisia asioita viesteissäni. Väkisinkin tällainen pistää turhauttamaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Järkevällä puolustamisella, ja nopeilla lähdöillä löytyy Kärppien puolustuksesta kyllä aukkoja mistä tulla. Vähän vielä suoraviivaisemmin voitaisiin maalille ajaa, siitä veskan läheltä yleensä ne maalit tehdään. Perrinin kenttä voisi alkaa vähän heräilemään, no viimeksi tuli täällä se jatkis voitto, mutta 5-5 pelissäkin voisi välillä maalata.

Aika kova, jopa hurrikaanimainen tuuli on tänään pyyhkinyt kaupunkia, saman uskon jatkuvan illalla Synergialla.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos et halua tai kykene asiasta ihan oikeasti keskustelemaan, niin kannattaa jättää koko homma väliin. Kukaan ei pakota sinua jatkamaan, jos ei kerran kiinnosta.
Olen kertonut oman näkemykseni perustellusti jo monta kertaa. Olen myös monta kertaa kertonut hyväksyväni sinun näkökulmasi asiaan. Kovasti haluan keskustella kanssasi asiasta. Se, että näkökulmasi eroaa niin kovin omastani, tekee tästä mielenkiintoista. Koska mitä ilmeisimmin perusteluni ovat kovasta yrityksestäni huolimatta jääneet vaisuiksi, yritän taas uudestaan.

Mitä tulee ajatelmaan, että Tarkki oli ainoa syyllinen JYPin tappioon, ymmärrän sen. Tarkki imaisi monen mielestä ottelun alkuhetkellä kaksi maalia(minusta yhden). Tämän johdosta joukkue kipsasi ja Kärpät käytti momenttuminsa. Näin ollen on ymmärrettävää sanoa Tarkin ratkaisseen pelin. Mielestäni tämä väite on kuitenkin kaikessa ymmärrettävyydessään liian yksinkertainen ja jättää liikaa jossittelun varaa. Ei kaikkea voida kataa sen henkisen tyhjenemisen varaan, jonka Tarkki epävarmuudellaan toi. Jos näin tehdään, pitää saman hengenvetoon todeta joukkueen olevan henkisesti erittäin heikko ja näin ollen sulaminen johtui joukkueen kokonaisvaltaisesta epäonnistumisesta, eikä vain Tarkin hörpyistä. JYPillä oli mahdollisuus vielä kasat rivinsä, puolustaa tiiviisti, olla ottamatta tyhmiä jäähyjä, olla kliininen maalipaikoissa, toisin sanoen siis pelata hyvin. Näin ei kuitenkaan käynyt. Tilanne oli varmasti JYPille henkisesti haastava, muttemme saa unohtaa sitä, että Kärpät teki JYPin elämän aika tukalaksi hyvällä pelillään. Näin minä asian näen, enkä sitä osaa tähän hätään paremmin perustella.

Olen aiemmin yrittänyt viedä keskustelua jo tähän päivään. Niin teen nytkin. Maanantainen ryöpytys on takanapäin. Silti sen laineet iskevät oman merkityksensä myös tähän peliin. JYP on erinomainen joukkue. Jos JYP pystyy kääntämään murskatappion henkiseksi voimavaraksi, on Kärpät tänään pulassa. Toisaalta JYPin itseluottamus voi olla haavoittuvainen. Mielenkiintoista on nähdä, miten JYP on edellisestä pelistä henkisesti palautunut. Kärpät tulee ainakin samoilla poreilla kuin aiemminkin. Toivottavasti en tuskastuttanut sinua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös