Pitaa Pahaa! Onko NHL-fani automaattisesti fanituksensa kohteen edustamien arvojen takana?

  • 2 146
  • 10

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Koska AO8:n ketjun jakaminen aiheuttaa ärripurria, ja ketjujen yhdistäminen aiheuttaisi ärripurria, niin ajattelin uida vähän vastavirtaan ja perustaa LISÄÄ aihetta sivuavia ketjuja. Ja hyvät kanssakirjoittajat, toivon sitä muiltakin, käyttäkää mielikuvitustanne ja avatkaa uusia aiheita pelkkien kausiketjujen ja megaketjujen sijaan. Tämä fanituskulma yleisellä tasolla ansaitsee oman ketjunsa. Tästä heitän ketjunaloitukseen vähän Ovieta, Malkinia, Bobby Hullia, John Vanbiesbrouckia...onko Karl Malone pelannut jääkiekkoa? Jos jollekulle herrojen sitoutumiset tai synnit ovat epäselviä, niin Google jauhamaan - kaikista löytyy enemmän tai vähemmän dokumentoituja tapahtumia. Niitä keissejä voisi luonnollisesti nostaa.

Entä miten pitää suhtautua johonkin patrickkaneen, jota ei tuomita, mutta näyttää pahasti siltä, etteivät ihan puhtaat jauhot ole pussissa? Onko joku kaukalon tapahtuma ollut niin mätä, että se on muuttanut sinun suhtautumistasi suosikkipelaajaan (Tervepä terve Mark Messier! Meepä pois Scott Stevens)? Kumpi on pahempi, päähän kohdisttunut vahingoittaminen vai huumekäry?

Te näette politiikkaa, minä näen urheilua. (AVM)

Enivei, tällä ketjunavauksella saa toivon mukaan mielenkiintoisen uuden aiheen ilman, että esimerkiksi Pitaa Pahaa Ovie-fanit joutuvat jokaisen maaliviestinsä jälkeen irtisanoutumaan Venäjän hyökkäyssodasta (vaikka sinua hermostuttikin jo lauseen alussa Ovie-fanien suojelu, niin kyllä, minustakin se ilakointi näyttää täysin toopelta). Ja sitten vaikka kuinka asiaa täytyy pitää esillä, sen saman kysymyksen kysyminen kerran kuukaudessa on vähän pöljää.

Sen sijaan, että pitäisi yhdistellä ketjuja, hyviä aihepiirejä tarvitaan mielestäni lisää. Onko sinun sankaristasi paljastunut vuosien varrella jotain ikävää? Miltä sen jälkeen tuntui?
 

la vida loca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Itse fanitin Teemua täydestä sydämestä...

Ja vaikka jostakin asioista (mitä Teemu on julkisuudessa kommentoinut) olenkin samaa mieltä, niin ei herran jumala mitä sisältöä hän on tässä viime vuosien aikana suoltanut pihalle eri somealustoilla... Se on ikävä nähdä kuinka pihalla oma idoli on kentän ulkopuolella.

Toivottavasti Teemu lopettaisi nämä ajattelemattomat kommentointinsa ja nauttisi elämästään ilman somea.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Lähtökohtaisesti koen, että kykenen nauttimaan erinäisten pelaajien huippusuorituksista vaikka olisivat minkälaisia ihmisperseitä. Hieno maali on hieno maali, teki sen kuka hyvänsä. Toki myös toisinpäin, jos kaukalossa on äärimmäisen pahasti toilailtu, varsinkin ilman että tapahtuma muuttaa otteita, vaikuttaa se siihen miten pelaajan näen jatkossa. Mutta sanottava on, että jääkiekko (kuten muukin urheilu) kaipaa persoonia joita rakastetaan ja joita rakastetaan myös vihata

Yleisesti ottaen inhoan nykyistä keskustelukulttuuria, kun toisen mielipiteelle ei anneta arvoa mikäli se on omasta eriävä. Tai vielä pahempaa, sen perusteella hyökätään henkilön kimppuun. Nykyään tuntuu ettei kaikilla ole oikeutta mielipiteisiinsä. Myönnän itsekin, että esimerkiksi Selänteen toilailut somessa aiheuttavat myötähäpeää, mutta taas toisaalta: Kumpi on pahempaa, olla rehellinen mielipiteissään, vai hyökätä niiden perusteella toisen kimppuun?
Ihmisen mielipiteisiin vaikuttaa myös taustat ja niitä pitäisi myös pystyä tarkastelemaan. Mielipiteessä on varmasti eroa, jos mietitään kahta samanikäistä miesoletettua, joista toinen on asunut 30 vuotta Helsingissä ja 30 vuotta Juvalla. Viekö tausta kummaltakaan oikeutta mielipiteeseen, vaikka ne ovatkin eriäviä? Itse nautin keskusteluista esim. illanvietossa henkilön kanssa, joka osaa perusteella mielipiteensä asioista ja hyväksyä, että olen joistain eri mieltä. Se jos mikä loppujen lopuksi rikastaa omaakin ajattelua ja auttaa ymmärtämään eri taustaisia ihmisiä.

Eli tiivistettynä, pystyn edelleen esim. Selännettä arvostamaan pelaajauran ansiosta ja onhan hän todella mukavaa seuraa (pariin kertaan olen tavannut). Mutta olenko samaa mieltä hänen kanssaan esim. näistä monista kohua nostattaneesta mielipiteestä? En ole. Voinko elää asian kanssa? Voin elää.
 

Alejandro

Jäsen
Lähtökohtaisesti koen, että kykenen nauttimaan erinäisten pelaajien huippusuorituksista vaikka olisivat minkälaisia ihmisperseitä. Hieno maali on hieno maali, teki sen kuka hyvänsä. Toki myös toisinpäin, jos kaukalossa on äärimmäisen pahasti toilailtu, varsinkin ilman että tapahtuma muuttaa otteita, vaikuttaa se siihen miten pelaajan näen jatkossa. Mutta sanottava on, että jääkiekko (kuten muukin urheilu) kaipaa persoonia joita rakastetaan ja joita rakastetaan myös vihata
Keihin pelaajiin tässä viittaat erityisesti? Jos vaikka miettii viimeaikaista keskustelua, niin kyllä negatiivinen huomio on keskittynyt pääasiassa vain yhteen ja ainoaan pelaajaan. Puhun siis Ovetskinista, jonka kaukalon ulkopuoliset teot ovat herättäneet voimakkaita vastareaktiota kyseistä henkilöä kohtaan. Jääkiekko on vain jääkiekkoa ja on luonnollista, että Ukrainan tapahtumat aiheuttavat inhoa Venäjän suurvaltapolitiikkaa kannattavia urheilijoita kohtaan. En minä ainakaan osaa tehdä selkeää pesäeroa urheilijan ja henkilön välillä, jos ymmärrät mitä ajan takaa.
Yleisesti ottaen inhoan nykyistä keskustelukulttuuria, kun toisen mielipiteelle ei anneta arvoa mikäli se on omasta eriävä. Tai vielä pahempaa, sen perusteella hyökätään henkilön kimppuun. Nykyään tuntuu ettei kaikilla ole oikeutta mielipiteisiinsä. Myönnän itsekin, että esimerkiksi Selänteen toilailut somessa aiheuttavat myötähäpeää, mutta taas toisaalta: Kumpi on pahempaa, olla rehellinen mielipiteissään, vai hyökätä niiden perusteella toisen kimppuun?
Samoilla linjoilla ollaan, mutta mitä tarkoitat Selänteen kimppuun hyökkäämisellä? Itsekin olen syyllistynyt Selänteelle naureskeluun, kun hän mielestäni käyttäytyy niin absurdisti somessa. Mielestäni mediakin on kohdellut Selännettä vieläkin aivan silkkihansikkain. Ei noita kohuja riepotella kovinkaan näkyvästi. Ehkä Seiskassa on juttu pari kertaa kuukaudessa, mutta siinäpä se.
Ihmisen mielipiteisiin vaikuttaa myös taustat ja niitä pitäisi myös pystyä tarkastelemaan. Mielipiteessä on varmasti eroa, jos mietitään kahta samanikäistä miesoletettua, joista toinen on asunut 30 vuotta Helsingissä ja 30 vuotta Juvalla. Viekö tausta kummaltakaan oikeutta mielipiteeseen, vaikka ne ovatkin eriäviä? Itse nautin keskusteluista esim. illanvietossa henkilön kanssa, joka osaa perusteella mielipiteensä asioista ja hyväksyä, että olen joistain eri mieltä. Se jos mikä loppujen lopuksi rikastaa omaakin ajattelua ja auttaa ymmärtämään eri taustaisia ihmisiä.
Mielestäni jokaisella saa ja pitääkin olla mielipiteitä, jotka eroavat omistani, mutta toisaalta se ei aseta henkilöä arvostelun ulkopuolelle. Jos vaikka Selänne käyttäytyy typerästi, niin ei hän ansaitse mitään erityiskohtelua. Ihmiset tulevat erilaisista taustoista ja se tietysti vaikuttaa miten maailmaa hahmotetaan.
Eli tiivistettynä, pystyn edelleen esim. Selännettä arvostamaan pelaajauran ansiosta ja onhan hän todella mukavaa seuraa (pariin kertaan olen tavannut). Mutta olenko samaa mieltä hänen kanssaan esim. näistä monista kohua nostattaneesta mielipiteestä? En ole. Voinko elää asian kanssa? Voin elää.
Uskon, että valtaosa Jatkoajan käyttäjistä on kanssasi samaa mieltä. Tuskinpa Selänteen toilailut ovat kenellekään mikään henkilökohtainen kriisi. Monelle on vaan yksinkertaisesti tullut yllätyksenä, että miten Selänne käyttäytyy (sosiaalisessa) mediassa näin pelaajauran jälkeen. Itsekin kyllä joisin vaikka mieluusti oluen Selänteen kanssa, mutta en juttelisi hänen kanssaan politiikasta, vaan jostain ihan muusta.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Keihin pelaajiin tässä viittaat erityisesti? Jos vaikka miettii viimeaikaista keskustelua, niin kyllä negatiivinen huomio on keskittynyt pääasiassa vain yhteen ja ainoaan pelaajaan. Puhun siis Ovetskinista, jonka kaukalon ulkopuoliset teot ovat herättäneet voimakkaita vastareaktiota kyseistä henkilöä kohtaan. Jääkiekko on vain jääkiekkoa ja on luonnollista, että Ukrainan tapahtumat aiheuttavat inhoa Venäjän suurvaltapolitiikkaa kannattavia urheilijoita kohtaan. En minä ainakaan osaa tehdä selkeää pesäeroa urheilijan ja henkilön välillä, jos ymmärrät mitä ajan takaa.
Ymmärrän oikein hyvin! Ovetskin esimerkkinä tässä, muita voisi olla vaikka juurikin aloitusviestissä mainittu Patrick Kane. Onhan tietenkin Auston Matthewsillakin ollut omat kaukalon ulkopuoliset ongelmansa. Siltikin koen että pystyn nauttimaan heidän suorituksistaan. Painotan, että en odotakkaan että kaikki siihen pystyvät eikä se ole myöskään minulta pois, puhun ainoastaan omasta tuntumastani.

Samoilla linjoilla ollaan, mutta mitä tarkoitat Selänteen kimppuun hyökkäämisellä? Itsekin olen syyllistynyt Selänteelle naureskeluun, kun hän mielestäni käyttäytyy niin absurdisti somessa. Mielestäni mediakin on kohdellut Selännettä vieläkin aivan silkkihansikkain. Ei noita kohuja riepotella kovinkaan näkyvästi. Ehkä Seiskassa on juttu pari kertaa kuukaudessa, mutta siinäpä se.
Lähinnä siis ajan takaa kommentointia (nimenomaan yleisellä somekeskustelujen tasolla), jossa ei lähdetä itse asiasta keskustelemaan vaan vastataan muotoa "Vitun idiootti". Media onkin tietenkin vielä erikseen, en edes sitä ajatellutkaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuossa koronan aikaan tuli muutamia esimerkkejä esiin eri pelaajista ja heitä on ollut hieman hankalampi arvostaa sen jälkeen. Esimerkiksi Tyler Bertuzzista pidin ja pidän pelaajana. Kuitenkin siinä joutui vähän hankalaan asemaan kun hänestä paljastuikin rokotehörhö joka ei ilmeisesti vieläkään ole mitään koronarokotteita ottanut vaikka tästä päätöksestä oli hänelle selkeää haittaa. Toinen oli Tony DeAngelo josta minulla ei ollut ihmeempää mielipidettä ennenkuin hänenkin sekoilunsa liittyen tuohon alkoi tulemaan läpi. Samalla tietty vahva Trumpin kannattaminen ei jättänyt herrasta erityisen fiksua kuvaa, kuten ei myöskään tapa jolla hän lähti New York Rangersista. Sen jälkeen hän on ollut enemmän tai vähemmän persona non grata minulle.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monen fanittamani urheilijan tai taiteilijan kohdalla olen halunnut pitää etäisyyden, enkä välitäkään tutustua paremmin. Ennen vanhaan tämä oli helppoa, kun ei päässyt juuri lehtijuttuja lähemmäksi. Varsinkaan uran jälkeen. Kurrilta sain aikanaan nimmarin pyydettyä ja vaikutti luonnossa aivan yhtä kankealta kuin haastatteluissa. Muita idoleita lähelle en ole päässytkään.

Matti Nykänen oli itselleni hahmo, joka alleviivasi urheilu-uran ja muun elämän täydellistä kontrastia. Ihan 50/60 äijä. Hämmentävän loistava urheilija, mutta vielä hämmentävämpi julkinen hahmo. Vai oliko sittenkin nero?

Larionov on tietysti luku sinänsä, hänet voisin pyytää Facebook-kaveriksi. Odotan, koska hänestä leivotaan Venäjän presidentti. Fetisovhan ministeriksi jo ehtikin.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Samalla tietty vahva Trumpin kannattaminen ei jättänyt herrasta erityisen fiksua kuvaa, kuten ei myöskään tapa jolla hän lähti New York Rangersista.
Noista pohjois-amerikkalaista kun blokkaisi Trumpin kannattajat pois, niin saattaisi monellekin tulla yllätyksiä, joissa ihan fiksuinakin pidetyt saattavat Trumppia kannattaa. Ainakin itselleni se ei ole mikään sellainen asia, että muuttaisi jostain pelaajasta mielipiteitäni, vaikka itse en missään nimessä Trumpia voi sietää sitten yhtään.

Meille jotkut niin itsestäänselvät asiat vaikka Trumpista näyttäytyy kuitenkin täysin eri tavalla mitä perus jenkkiläiselle.

Noin yleisesti en kyllä koe miksi minun pitäisi jakaa "lempipelaajien" poliittisia aatteita taikka virheitä, miten ne nyt tahtoo ikinä ottaa. Joku Aapeli Räsänenkin on somen perusteella vasemmalle kallellaan ja Jesse Joensuu esimerkiksi avoimesti ollut Li Andersonin kannattaja, joka on sitten ihan kirjaimellisesti punainen vaate itselleni, mutta silti tykkään näistä kahdesta pelaajasta kuin hullu puurosta.

Yleisesti ainoat persona non gratat minulle tuli Robin Pressistä ja Lukas Klokista, jotka kaikkien mahdollisuuksien jälkeenkin päättivät kuitenkin lähteä veriruplien perään Venäjälle. Varsinkin Pressin suhteen ratkaisu oli täysin käsittämätön.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Noista pohjois-amerikkalaista kun blokkaisi Trumpin kannattajat pois, niin saattaisi monellekin tulla yllätyksiä, joissa ihan fiksuinakin pidetyt saattavat Trumppia kannattaa. Ainakin itselleni se ei ole mikään sellainen asia, että muuttaisi jostain pelaajasta mielipiteitäni, vaikka itse en missään nimessä Trumpia voi sietää sitten yhtään.

Meille jotkut niin itsestäänselvät asiat vaikka Trumpista näyttäytyy kuitenkin täysin eri tavalla mitä perus jenkkiläiselle.

Noin yleisesti en kyllä koe miksi minun pitäisi jakaa "lempipelaajien" poliittisia aatteita taikka virheitä, miten ne nyt tahtoo ikinä ottaa. Joku Aapeli Räsänenkin on somen perusteella vasemmalle kallellaan ja Jesse Joensuu esimerkiksi avoimesti ollut Li Andersonin kannattaja, joka on sitten ihan kirjaimellisesti punainen vaate itselleni, mutta silti tykkään näistä kahdesta pelaajasta kuin hullu puurosta.
Niin ei se Trumpin kannattaminen itsessään vaikuta asiaan. Sen sijaan kaikki siinä ympärillä ollut sekoilu liittyen koronaan ja yleiseen toimintaan kaukalossa sekä sen ulkopuolella johti tuohon.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen sijaan kaikki siinä ympärillä ollut sekoilu liittyen koronaan ja yleiseen toimintaan kaukalossa sekä sen ulkopuolella johti tuohon.
Sitten ymmärrän vähän paremmin mielipiteesi. Itse ymmärsin aluksi vahvan Trumpin kannattamisen olleen syy ja loppu Rangers aika kamelin selän katkaisia.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Niinpä… hyvä keskustelun avaus. en urheilijoita lähe nyt tässä nimeämään, mutta yleisesti ottaen vaikkapa vaimoni kanssa ollaan monestakin asiasta hyvin vahvasti eri mieltä ja tehty asioita joita toinen ei voi sietää. Tai hän on eri mieltä, minä usein samaa mieltä. Ja siis minä oon tehnyt. Ei hän.

Kaveripiiristäkin löytyy kaikenmoisia mielipiteitä. Ihan järkyttäviä. Vai olikohan nekin mun mielipiteitä.

No mut tässä sitä ollaan vieläkin, kiitos kun ette hyljänneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös