Kerropa minkälaiset hyödyt saat kannabiksesta Ms-tautiin.
Koska asettelet kysymyksen noin, niin jätän yleiset höpinät väliin ja vastaan ainoastaan subjektiiviselta kannalta. Pakko vielä sanoa, että tästäkin aiheesta olen ketjuun useaan kertaan kirjoitellut, mutta ymmärrän kyllä, että suurin osa ei ketjua seuraa mitenkään aktiivisesti, jos ollenkaan.
On vähän vaikeaa antaa mitään tiivistä vastauspakettia, koska koen kannabiksen käytön ihan yleisesti parantavan mun elämänlaatua. Esimerkiksi ahdistuksen lievittämiseen ja unen laadun parantamiseen ja nukahtamiseen käytettävät lääkkeet voin kokonaan jättää väliin käytettyäni kannabista. Noita lääkkeitä mulla ovat siis Opamox, Rivatril, Ketipinor ja Stilnoct. En käytä noita koskaan kaikkia samana iltana, se sanottakoon mahdollisen huolen lievittämiseksi. Yleisin komboni on varmaankin 25 mg Ketipinor väsyttämään ja helpottamaan nukahtamista + 1-2 0,5 mg Rivatrilia parantamaan unen laatua ja hillitsemään levottomia jalkoja. Homma toimii, saan unta ja nukun, mutta herään aamulla selvästi väsyneenä ja "sekaisin". Jos taas nautin kannabista illalla, jätän mainitsemani lääkkeet ottamatta, nukahdan ilman ongelmia, nukun levollisesti ja herään aamulla virkeänä ja "selväpäisenä". Itse asiassa olen huomannut, että kannabiksen vaikutuksen alaisena riittää lyhyempi unimäärä ja silti herään virkeänä. Samaa on kertonut moni muukin käyttäjä. Kansantajuistan tätä yleensä asiasta puhuttaessa ja kerron kannabiksen "parantavan unen laatua", vaikka mitään kovia todisteita mulla ei asiasta olekaan, jonka myös muistan aina mainita.
Sitten on se jäykkyys, joka ei ehkä ainakaan noviisista kuulosta kovinkaan vakavalta tai elämänlaatua heikentävältä oireelta. Siihen kannabis auttaa nopeammin ja toisaalta pitkäkestoisemmin, kuin siihen lääkkeeksi mulle määrätty Sirdalud, joita kaapista löytyy niin nopea- kuin pitkävaikutteistakin mallia. Tässäkin kannabiksen nauttimistavalla on suuri merkitys. Mä käytän yleensä syömällä (tästäkin juttua jossain päin ketjua), jolloin vaikutus alkaa hitaammin, mutta kestää hyvinkin paljon pidempään, nautitun kannabiksen lajikkeesta ja määrästä riippuen.
Koen myös saavani hermosärkyyn kannabiksesta apua. Kannabis ei poista niitä, mutta pehmentää ne siedettäviksi. Tähän oireeseen nautin kannabista yleensä vaporisaattorin avulla, jolloin vaikutus tulee lähes välittömästi, vaikka ei olekaan samalla lailla pitkäkestoinen kuin syömällä nautitun kannabiksen vaikutus. Hermokipuni ovat kohtausluonteisia, joten pitkäkestoista vaikutusta en siihen lääkkeeltäni kaipaakaan. Joskin tässä pitää ottaa huomioon, että kannabiksen lyhytkestoinenkin vaikutus on mulla jotain 4-6 tuntia, pitkäkestoinen sitten 10+ tuntia.
Kuten olen joskus maininnut, niin aikoinaan kun hermosärkyä koitettiin saada aisoihin, mentiin yritys ja erehdys-tekniikalla ja siinä tulivat tutuksi mm. vahvat opioidit ja monet muut myrkyt. Koska kuulun siihen onnekkaaseen osaan jonka kipua kannabis lievittää, niin huomattavasti mieluummin mä käytän siihen oireeseen kannabista kuin vaikka Oxynormia tai Indalginia.
Onko sulla kokemuksia muista vastaavaa sairautta potevista?
On kyllä ja samansuuntaista kuin kertomani on raportoitu sieltäkin. Toki sillä erotuksella, että mun kokemuksen mukaan hyvin harvalla kannabis auttaa hermokipuihin. Tunnen useamman kannabista reseptillä hakevan, joille kannabis on ainoa sairauden kulkuun käytettävä lääke.
Onko lääkkeen teholla eroa katukannabikseen?
On ja ei ole. Tämä riippuu niin helvetisti "katukannabiksen" lajikkeesta ja laadusta. Totta kai esim. lääkelajikkeet Bedrocan ja Bediol on kehitetty juuri sairautta silmällä pitäen, mutta vastaavia CBD- tai THC-dominantteja lajikkeita on saatavilla kadultakin, jos vaan tietää mitä ja mistä hakee. Sanoisin ehkä, että isossa kuvassa katukannabis eroaa lääkekannabiksesta kuin yö päivästä, mutta suurimmilta osin siksi, että lääkekannabiksessa lajike ja sen koostumus ovat tiedossa, kun taas katukannabiksen ainoa funktio on se, että käyttäjä "tulee pilveen". Kadultakin kuitenkin on saatavissa pilveä jonka lajike ja sitä kautta THC- ja CBD-prosentit, kasvattaja ja kasvatustekniikka ovat tarkkaan tiedossa, mutta sitä on saatavilla vain hyvin pienelle piirille.
MS-taudin oirekuvia on lähes yhtä monta kuin on sairastajaakin, siksi mistään kertomastani ei tule vetää liian pitkälle vieviä johtopäätöksiä kannabiksesta lääkekäytössä. Yhteenvetona sekavasta vastauksestani voisin todeta, että (vastuullinen) kannabiksen käyttö kohentaa mun elämänlaatua ja auttaa joihinkin sairauden oireisiin huomattavasti normilääkkeitä paremmin ja huomattavasti vähemmillä (olemattomilla) sivuvaikutuksilla.