Pitäisikö itkeä vai nauraa?

  • 3 013 703
  • 12 951

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saatana on kuvitteellinen henkilö satukirjassa nimeltä Raamattu. Miten siintä on tullut kirosana?
Ei sillä ole mitään väliä, miten siitä on tullut kirosana. Se nyt vain sattuu olemaan meidän kulttuuripiirissämme sitä. Ei kai vittu tai kyrpäkään ole tuolla perusteella kirosanoja, tai ylipäätään mikään, mutta en silti tykkäisi, jos muksuni saatana, perkelettä ja vittua hokisivat. Enkä pidä kovin fiksuna sitä aikuistakaan, joka kiroilee estoitta ilman mitään sen kummempaa syytä.
 
Suosikkijoukkue
KK
...Enkä pidä kovin fiksuna sitä aikuistakaan, joka kiroilee estoitta ilman mitään sen kummempaa syytä.
Samaa mieltä. Mutta jos nyt tulee lyhyellä välillä useampi vastoinkäyminen, niin voimasanan käyttö on mielestäni hyvä tapa purkaa hieman tuntojaan. Ja esimerkiksi sanat hitto, saatana ja helvetti on minusta aika kesyjä voimasanoja.

Työkaveri hartaana uskovaisena viljelee sanontaa, voihan kissan viikset, mikä kuullostaa kyllä niin hintiltä, että kyllä itse käytän mielummin sanontaa voihan kissan vittu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja esimerkiksi sanat hitto, saatana ja helvetti on minusta aika kesyjä voimasanoja.
Hitto on juu, mutta kyllä mun mielestäni taas vittu, saatana, perkele, helvetti ja kyrpä nyt vaikkapa menevät ihan samaan kastiin. Vaikea tätä on mitenkään oikeaksi todistaa muuta kuin mutuilemalla, mutta harvoin kyllä kuulee raivostuneen tyypin käyttävän hitonhitonhittoa, hittosaatanaa, tai helevetin helevetin hitto saatana perkelettä. Joko sen on hitto ja jotain kevyttä tai sitten tämä heleVetin perkeleen Vittuhhaatana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä minä ymmärrän tuon henkiöhahmon nimen ja viittauksen siihen, mutta kuten kirjoitin, meidän kulttuuripiirissämme saatana on kirosana. En minä sitä määrittele, vaan kyllä ympäristö sen määrittelee. Ei ehkä Jatkoajassa, jossa moni muukin määritellään pari-kolmekymppisten naimattomien miesten arvomaailman mukaisesti, mutta tuolla ihan oikeassa maailmassa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eilen oli Tampereella junnuporukan peli lajina salibandy. Vaivaudutaan Turusta paikalle, niin sitten ne tuomarit, joille maksetaan siitä hommasta, niin seisovat molemmat paikallaan käytännössä koko pelin ajan eri päissä. Sitten jaellaan käytösrangaistuksia, kun ovat nähneet väärin. Näin itsekin pikkuisen tuomaroineena tiedän kuinka tärkeää se sijoittuminen on näkemisen kannalta, niin nämä sankarit ovat ihan sama-mentaliteetilla paikalla. En ole ikinä nähnyt yhtä paskaa tuomaritoimintaa. Kummankaan en nähnyt ottavan yhtään juoksuaskelta ehtiäkseen oikeaan paikkaan. Onneksi ei ratkaissut peliä, kun toista joukkueista ei myöskään kiinnostanut pelata. Ärsyttää nuorten poikien puolesta semmoinen pillipiiparointi. Yllättäen molemmille oli kertynyt varsin merkittävä vatsavarustus. Sen sijaan alkupäivästä oli harvinaisen hyvää työtä toisilta herroilta. Jos Pirkanmaan/sisä-suomen erotuomariasettelija lukee tätä, niin heitä hiuksista hemmettiin niitä jätkiä sieltä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ei tuo mikään uutisen arvoinen juttu varmasti ole, mutta ymmärrän kyllä hyvin, ettei kaikissa perheissä välttämättä haluta kuunnella kiroilua. Jos tuota mainostetaan koko perheen elokuvana ja leffassa estoitta kiroillaan, on moka kyllä silloin tekijöiden. Se, että tästä pitää marista julkisuudessa, on sitten eri asia.

Tästähän nyt oikeen debaatti saatiin aikaseksi. Tietenkään koko perheen elokuvassa ei pitäisi kiroilla, niinkuin ei täydellisessä maailmassa muutenkaan. Mutta aika vaikeaa tulee olemaan niillä vanhemmilla & lapsilla, jotka eivät tuota kiroilemisen konseptia ymmärrä ja onnistuvat yhdellä saatanalla iltansa pilaamaan. Nämä on varmaan niitä vanhempia jotka kieltävät kakaroitaan juoksemasta, kun voi sattua ja jotka eivät anna lastensa pelata hokia kun se on niin väkivaltaista. Saati sitten kuunnella musiikkia, kun siinä voidaan sanoa sexy tai muuta saatanallista.

Eikä tuo ollut ainoa kohta mikä itketti, myös ajatus äideistä/iseistä sylivauovojen kanssa vahtaamassa jotain Robinia vetää mielen matalaksi.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikä tuo ollut ainoa kohta mikä itketti, myös ajatus äideistä/iseistä sylivauovjen kanssa vahtaamassa jotain Robinia vetää mielen matalaksi.
Sylilapsista siinä taidettiin puhua, eli 2-3 -vuotiaista tjsp. Mutta joo, olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi tuosta kokonaisuudesta. Eli ei tuo taaskaan uutisen paikka ole, enkä oikein ymmärrä, miksi lapsia pitää massahysterioihin tuupata muutenkaan mukaan.

Kiroilulta kukaan ei pysty välttymään, mutta ei sitä sen vuoksi tarvitse hyväksyäkään. Edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että jos tuo on määritelty koko perheen elokuvaksi, pitäisi siitä silloin voimasanat olla karsittu veks. Se ei ole täydellisyyden tavoittelua, vaan ihan perusfiksua käytöstä ja ikäsuositusten noudattamista.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kiroilulta kukaan ei pysty välttymään, mutta ei sitä sen vuoksi tarvitse hyväksyäkään. Edelleen peräänkuuluttaisin sitä, että jos tuo on määritelty koko perheen elokuvaksi, pitäisi siitä silloin voimasanat olla karsittu veks. Se ei ole täydellisyyden tavoittelua, vaan ihan perusfiksua käytöstä ja ikäsuositusten noudattamista.

Ensin on tietty määriteltävä se mikä luetaan voimasanojen joukkoon. Tämä on tietty kovin subjektiivinen näkemys, mutta minusta saatana tai vaikkapa perkele ovat niin lieviä kirosanoja jottei niiltä tarvitse suojella ketään, ja miksi edes suojella koska samoja termejä pappismiehetkin viljelevät lainkaan kiroilematta. Minusta edes sylilapsia ei tarvitse, eikä pidä, suojella kaikilta voimasanoilta vaan on olemassa sanoja, joita minusta voi lausua myös sylilasten kuullen. Parempi sekin, että lapsi sanoo "perkele" kuin että ryhtyy viljelemään "vittua" tai "kyrpää", joita kirosanoina voidaan pitää huomattavasti voimallisempina kuin "saatanaa", "perkelettä" tai muita lieviä kiroamisia.

Meillä kiroiltiin lapsena jonkin verran, samoin käytettiin muista varsin "vinkeitä" ilmaisuja, kuten "naama on kuin petolinnun perse", mutta en nyt oikein koe, että se ainakaan olisi lyönyt minuun sellaista leimaa, että tavattomasti kiroaisin. Kenties toisinpäin, mutta silti olen sitä mieltä ettei lasten tarvitse tälläkään saralla pumpulissa kasvaa!

vlad.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kyllä minä ymmärrän tuon henkiöhahmon nimen ja viittauksen siihen, mutta kuten kirjoitin, meidän kulttuuripiirissämme saatana on kirosana. En minä sitä määrittele, vaan kyllä ympäristö sen määrittelee. Ei ehkä Jatkoajassa, jossa moni muukin määritellään pari-kolmekymppisten naimattomien miesten arvomaailman mukaisesti, mutta tuolla ihan oikeassa maailmassa.
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.
 

Nick Neim

Jäsen
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.

En tosiaan tiedä mikä muslimi tai vastaava olet, mutta kyllä täällä Suomessa ja "meidän" (..) kulttuuripiirissä kyseinen sana on kirosana. Aivan kuten on myös aikaisemmin mainitut helvetti ja perkele.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.

Tässähän on selkeä kulttuuripiiri ero, sinä kuulut siihen kulttuuripiiriin, jossa vittu on sijamuoto (agressiivi) ja sampio vähän vanhempaan kulttuuripiiriin, jossa helvetti ja saatana ovat kirosanoja.

En tiedä minkälaisessa työpaikassa työskentelet, mutta ajatusmaailmasi puhekielestä luo tietynlaisen kuvan sinusta:

Työkaveri hartaana uskovaisena viljelee sanontaa, voihan kissan viikset, mikä kuullostaa kyllä niin hintiltä, että kyllä itse käytän mielummin sanontaa voihan kissan vittu.

Mutta onneksi kukaan ei luule sinua sentään hintiksi.
 
Suosikkijoukkue
KK
En tosiaan tiedä mikä muslimi tai vastaava olet, mutta kyllä täällä Suomessa ja "meidän" (..) kulttuuripiirissä kyseinen sana on kirosana. Aivan kuten on myös aikaisemmin mainitut helvetti ja perkele.
Samalla logiikalla silloin myös Jumala on kirosana.

Jumala vs Saatana.

Aivan sama sitäpaitsi, minusta saatana ja himskatti kuuluu samaan sakkiin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kielitieteellisesti saatana, perkele ja helvetti olisivat varsinaisia kirosanoja, koska niiden avulla ikään kuin langetetaan kirous. Tai pyydellään pimeyden voimia apuun.

Vittu, kyrpä, paska ja niin edelleen ovat enemmänkin rumia sanoja. Hienoja sanoja kaikki tyynni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kielitieteellisesti saatana, perkele ja helvetti olisivat varsinaisia kirosanoja, koska niiden avulla ikään kuin langetetaan kirous. Tai pyydellään pimeyden voimia apuun.

Kyllä. Toisaalta silloin kun minä olin nuori, sanaa "Jumalauta" pidettiin kaikkein pahimpana kirosanana. Tai noin minulle ainakin opetettiin. Miksi näin sitten on? Siinähän ei - ainakaan kirkon oppien mukaan - pyydetä pimeyden voimaa apuun... Onko kyse siitä, että "lausutaan turhaan herran nimi"?

Lukiossa uskontoa minulle opettanut kirkkoherran vaimo (nyt jo edesmennyt) moitti minua kiroilusta kun sanoin sellaisen sanan kuin "Hemmetti".

Vittu, kyrpä, paska ja niin edelleen ovat enemmänkin rumia sanoja. Hienoja sanoja kaikki tyynni.

About joo. Muistelen jonkun vanhemman sukupolven miehen todenneen joistain näistä sanoista, että "se ei ole kirosana, vaan lievä apusana". Näin minäkin asian näen.

Yhtä kaikki, arkikielessä kai kaikki yllä mainitut ovat kirosanoja, eikä tuota kirkollista yhteyttä enää edes mietitä. Itse pyrin välttämään kirosanoja parhaani mukaan, mutta onnistun tässä todella huonosti.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Kielitieteellisesti saatana, perkele ja helvetti olisivat varsinaisia kirosanoja, koska niiden avulla ikään kuin langetetaan kirous. Tai pyydellään pimeyden voimia apuun.

Yläasteella meidän luokanvalvoja heitti nokkelan kommentin aina "perkele" tai "saatana"-sanan jälkeen.
"Eipäs kutsuta kotiväkeä apuun". Öhöhöö.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eipä tarvitse TEIDÄN kulttuuripiireihin tulla. Nyt kyllä hieman itkettää ja naurattaa tämä keskustelu, mikä on kirosana ja mikä ei.
Aivan sama sitäpaitsi, minusta saatana ja himskatti kuuluu samaan sakkiin.
No, saat olla mitä mieltä tahansa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että saatana ja helvetti ovat kirosanoja.

Kyllähän kaikki kirosanat tarkoittavat jotakin eikä se silti muuta niiden luonnetta. Voisin toki seurata logiikkaasi ja alkaa huudella kadulla ihmisille fakta-tyylisiä toteamuksia tyyliin "saatanan taliaivo", "vitun paskakasa" ja "helvetin kukkakeppi". Nämähän ovat vain määritelmiä, eivät mitään kirosanoja sisältäviä loukkauksia.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kyllä. Toisaalta silloin kun minä olin nuori, sanaa "Jumalauta" pidettiin kaikkein pahimpana kirosanana. Tai noin minulle ainakin opetettiin. Miksi näin sitten on? Siinähän ei - ainakaan kirkon oppien mukaan - pyydetä pimeyden voimaa apuun... Onko kyse siitä, että "lausutaan turhaan herran nimi"?

Siinä tosiaan rikotaan toista käskyä, kun pyydetään huolimattomasti Jumalaa apuun, ja lausutaan hänen nimensä "turhaan". Jumalavit' ja jumalavita ovat tietenkin muunnoksia tästä. Muistan myös, kun aikoinaan sai kyllä melko huoletta jo sanoa että perkele, mutta "voi Jeesus" tai "voi Kristus" herättivät heristelyä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vittu, kyrpä, paska ja niin edelleen ovat enemmänkin rumia sanoja. Hienoja sanoja kaikki tyynni.
Kyrvänmittainen on huomattavan käyttökelpoinen adjektiivi, esim. "tauolla kersantti jakoi kullekin miehelleen kyrvänmittaisen pätkän makkaraa". Tässä yhteydessä adjektiivi alleviivaa sotilaselämän ronskia konstailemattomuutta. Kyrvänmittaisuuteen viittaamisella on tietenkin enemmän merkitystä itseisarvoisena tyyliseikkana kuin makkaranpätkän koon selittäjänä. Adjektiivi operoisi huomattavasti hankalammalla maaperällä jossakin muussa asiayhteydessä, kuten "Kun Viisikko istui lopulta veneessä, Dick ojensi Paulalle ja Annelle kyrvänmittaiset voileivät".

Ilmaisu antaa myös mahdollisuuden rehvakkaaseen liioitteluun, mikäli kyrvänmitta osoittautuu huomattavan kookkaaksi. Jos taas kyrvänmitasta puhuvalla on terve itsetunto, hän voi toimia päinvastaisesti ja kyrvänmitatella vaikka tikkuaskia.
 

Veripelto

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kirosana OT

Meilläpäin kirosanat ainakin lapsena olivat: vittu, kyrpä, saatana, perkele ja jumalauta. Kaikki muu oli vain vähän raisumpaa kielenkäyttöä. Helvetti, hitto(lainen) jne, ovat olleet aika laimeaa kamaa ja näitä käyttivät lapset sekä aikuiset ihan keskenään kommunikoidessa, mutta näissä äänensävy oli merkitsevämpi. Voi Luoja, herranjumala, Jeesus, Kristus ja muut tällaiset parkaisut eivät missään nimessä ole ikinä olleet kiellettyjen listalla, mutta enpä muista että niitä kukaan oikein olisi koskaan jatkuvasti käyttänytkään.

Nämä koskivat siis minun sukuani ja naapurustoa täällä kaakon seutuvilla.

En tavallisessa puheessa kiroile kovinkaan paljoa. Käytän kirosanoja melko harkitusti. Päihtyneenä tai jossain muussa hurmiossa tajuan usein jälkeenpäin kiroilleeni jonkin verran. Lapsena huusin kerran täyttä kurkkua lähikaupassa "vittukyrpäsaatanaa" kun äiskä ei jotain minulle ostanut. Ei tehonnut. Äiti ei lotkauttanut korvaakaan vaan jatkoi ostosten tekoa normaalisti. Isoveli myöskin hauskuutti kavereitaan usein käskemällä minua sanomaan erilaisia asioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös