Pisin ryyppyputki?

  • 65 080
  • 201

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Yliopiston alkupuoliskolla tuli vedettyä muutamaankin otteeseen aivan liian monta päivää putkeen ihan antaumuksella. Yhden keissin muistan, jossa käytiin kaveriporukalla puolentoista viikon sisään kolme kertaa Ruotsissa risteilyllä ja tankattiin välipäivätkin ihan liikaa. Perättäisiä päiviä tuli lopulta kait 12. Ylioppilasvuoden kesänä dokattiin koko heinäkuu samalla päiväkaavalla, mutta silloin tyyli oli tissuttelevampi, joten ei kai sitä voi laskea.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minusta ryyppyputket ovat huolestuttavan lähellä alkoholismia, enkä niitä harrastakaan. Kesällä Keski-Euroopan reissulla taisi tulla pömpöteltyä neljänä peräkkäisenä päivänä. Jokaisella kerralla ehdin olla välissä selvänä.

Kaksi peräkkäistä iltaa on ihan maksimi normaalioloissa. Yleensä on jo yhden illan juomisen jälkeen sellainen olo, että seuraavan kerran otetaan vasta pitkän ajan päästä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Oiskohan ollut avioeron jälkeisenä syksynä Thaimaan reissu, jossa viivyin muistaakseni 18 vuorokautta, ollen niistä 17 ensimmäistä humalassa. Ja muutenkin muutamat putket, joita on tullut vedettyä, ovat liittyneet eroihin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
22 päivää. Heti aamusta vodkaa. Aivan kaikki meni vituiksi. No, onneksi tuostakin selvittiin. Pun intended.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
4 päivää

- 2008 olin 2 päivän risteilyllä ja sen aikana tuli ryypättyä molemmat päivät. Myös kahtena seuraavana päivänä risteilyn jälkeen alkoholi maistui. Toisaalta, risteilyn ja kolmannen päivän välissä oli n. 24 tunnin tauko ja muutenkin tuona kolmantena päivänä meni vain n. mäyräkoirallinen olutta. Oli harvinaisen pitkä loma intistä niin helppo vetää 4 pv putkeen.

- 2009 onnistuin pitämään noin kolmen viikon tauon ryyppäämisestä ja tauon jälkeen kalja maistuikin sitten neljänä peräkkäisenä päivänä. Toisaalta viimeisenä päivänä meni ainoastaan n. mäyriksen verran olutta.

- Elämäni kovin neljän päivän putki, 2010: Kahteen aiempaan 4 päivän putkeen verrattuna tämä oli "oikea" neljän päivän putki. Jokaisena päivänä kaljaa koneeseen ihan kunnolla sammumiseen asti. Putken jälkeen aivan hirveä krapula. Jäi tuosta putkesta kevyet traumat, enkä ole onneksi noin pitkiä putkia tuon jälkeen vetänyt.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kaksi paivaa on ollut pariin otteeseen pisin putki. Kiitos vatsani, joka pitaa kylla ylimaaraisen viinaksen ulkona. Eli oksennus lentaa helposti. Samoin baarissa kun tuli liikaa juotua ehtoolla, niin vatsa ilmoitti, etta tayspuhdistus ja siita sitten jaaveden kautta kotio pikku hiljaa. Kirkkaita olen huono juomaan, koska tulee ylos aina, kun on tietyn rajan saavuttanut. Olutta pystyy kylla juomaan, mutta sita ei jaksa kylla kauheasti tinttailla, edes saman ehtoon aikana. Viinia ja muutama olut on ihan jees, etta paasee lievaan laitamyotaiseen, sitten sita yllapitaa ehtoon, niin avot. Rakakanneja en halua enaa vetaa. En ymmarra aikuisia ihmisia, jotka vetavat niin, etta on muiden holhottavana, tai muuten vain holtittomassa kunnossa. Jos ei homma pysy lapasessa, niin ei sita kannata sitten harrastaa.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Vastuullisuudentunne ja rahan himo on epäilemättä minun kohdalla pilannut erittäin hyvän juopon alun, viina maistuu ja parhaimmalle se maistuu pitemmissä pätkissä, työt kuitenkin katkaisevat aina nämä putket hyvin lyhyeen.

Kerran sai kuitenkin maistaa sitä herkkua että sai lomailla neljä viikkoa putkeen, jokainen ilta pubiin noin kuuden aikaan ja vakioni on aikalailla 2 pintia tunnissa, siihen sitten muutamat viskit ja konjakit päälle eli tuli sen neljä viikkoa joka päivä vähintään 15 alkoholiannosta illassa juotua. Toisinaan hieman enemmän, oluet pysyy aina vakiomäärässä, mutta jalojuomia kuluu sillointällöin enemmän. Todelliseksi putkeksihan tuota ei voi laskea, olin kuitenkin vähintään 4 päivää viikosta auton ratissa ja ihan ajokuntoisena, joku viikko jopa joka päivä.

Parhaana pidän kuitenkin torstaina alkavaa viikonloppua jolloin voi huoletta olla sunnuntai iltaan asti humalassa, sunnuntaina yleensä kaikista parhaita juttuja riittää kunhan löytyy pubiin joku hyvä kaveri. Lauantaita jolloin ei aamulla voi oluella aloittaa en uskalla edes kuvitella.

En kuitenkaan oikein alholisti ole, en esiinny perinteisessä suomalaisessa humalassa kuin muutaman kerran vuodessa, väittäisin että minusta ei monesti huomaa vaikka olisin istunut useamman tunnin pubissa tutulla kaavalla 2xPint/tunti, olen enemmänkin tissuttelija. Joskus tulee töissä oltua pikku pöhnässä jos ei tarvitse autolla itse ajaa, aina kuitenkin olen työni kiitettävästi hoitanut eikä kukaan ole epäillyt työkykyäni.

Kalliiksihan se tietysti tulee, jos illalla menee pubiin on se yleensä laskultaan 100-160€, päivällä kun aloittaa niin mennään yli 200€. Toivottavasti pääsen joskus viettämään kokonaisen viikon putkeen humalassa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Joskus join viikon putkeen. Ei ollut oikeastaan enää hauskaa neljännen päivän jälkeen, mutta piti antaa vain mennä. Pahin krapula on kuitenkin tullut kolmen päivän putken jälkeen, josta palautuessa meni noin viikko. Silloin kyllä herättiin joka päivä yhdekseltä ja mentiin nukkuun viiden nurkilla. Ja kokoajan läträttiin.

Nykyään ei nuo kolmen päivän putket oikein kiinnosta. Kaksi päivää menee vielä ihan ok, mutta kyllä niistäkin saa sellaisin krapulan ettei jaksa niitäkään kovin usein. Täytyy kyllä sanoa, että siinä on sitä jotain kun herää vielä pienessä kännissä ja saa ruveta heti aamulla juomaan. On semmoinen luova ja innokas olo.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuinkas pitkä on palstaveljillä ja -siskoilla pisin alkolakko? Ylihuomenna tulee kaksi päivää?

En harrasta minkään valtakunnan juomaputkia. En pysty, enkä halua. Useampana peräkkäisenä päivänä rynttääminen on onnistunut joskus opiskelijavuosina, mutta tällä vuosisadalla en ole keskitasoisenkaan rymyillan jälkeen koskenut seuraavana päivänä a-tarvikkeisiin kipenen vertoa. Jos olen ryhtynyt prosenttijuomiin peräkkäsinä päivinä, niin silloin kyse on ollut hyvin pienistä määristä, max. 1-2 lasia viiniä tms. Nuorena jannuna panostin ihan riittävästi määrään, nykyään enää korkeintaan laatuun.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viime marraskuussa taisin olla viimeksi hönössä, eli kohta vuosi sitten. Kesällä join pari olutta ja jonkun pullon punkkua (en kerralla).
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kuinkas pitkä on palstaveljillä ja -siskoilla pisin alkolakko? Ylihuomenna tulee kaksi päivää?

Jos aikuisiästä eteenpäin lasketaan, niin pisin aika juomatta mitään oli joskus 18,5 - 20 vuoden korvilla, noin parisen vuotta (en tarkkaa aikaa muista). Ei mitään eettistä, fysiologista saatika hengellistä syytä, kunhan vain ei napannut napata mitään. Olin kyllästynyt täysin teinivuosien aikana harrastettuun pussikaljoitteluun ja siihen, että piti saada joku hakumies hakemaan keppanaa (jota olen aina inhonnut maulta). Sitten kun pääsi itse ostamaan laillisesti kaupasta tai menemään baariin, niin se viimeinenkin kielletyn hedelmän maku karisi.

Ylioppilaaksi kirjoittamisen jälkeen minulla oli myös sosiaalisia syitä olla juomatta, koska en lukion jälkeen heti päässyt opiskelemaan mihinkään, eikä ollut myöskään enää vanhoja koulukuvioita. Kyllä se siitä sitten taas lähti kun pääsin aikanani taas opiskelemaan, johonkin satunnaiseen saunailtaan ja laivaristeilyyn osallistuin siinä missä muutkin.

On minulla nytkin välillä pidempiä aikoja juomatta mitään, koska en ole kehittänyt itselleni tapaa juomisesta, toisin sanoen en tissuttele säännöllisesti. Otan jos sen tarpeelliseksi katson ja panostan minäkin ennemmin laatuun kuin määrään, eli juon lähinnä vain lempijuomiani ja -makuja muutaman annoksen silloin tällöin sen sijaan, että tinttaisin jotain tikkuviinaa.

Alkoholin hinta ei kuitenkaan minulla ole laatua määrittävä tekijä, koska en halua maksaa alkoholista ylenmääräisesti enkä sijoittaa siihen. Eli en osta kalliita laatuviskejä tai vielä kalliimpia viinejä, rahoille on muutakin käyttöä. Ennemmin Puolan tai Saksan reissulta litra biisoninruohovodkaa tai Tshekistä Becherovkaa, joita sitten maistelen. Suomen paras tuote on Gambina, tuo rubiininpunainen juhlajuoma, joka sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen. Ennen sai Sorbusta ja Herbaa, mutta ne lopetettiin.

Vähäisiä määriä käyttävänä kohtuukäyttäjänä en kyllä kuollaksenikaan ymmärrä suunnitelmissa olevaa uutta alkoholilakia, joka kieltäisi loimet hevosilta ja estäisi myynnin perjantaisin klo 18. En oikein usko, että ne hevosten loimet aiheuttavat suomalaisissa alkoholismia. Kaikki viina kauppoihin vapaasti myytäväksi ja aggressiospurguille samalla oma keskityskuntoutusleiri, jonne poliisit nakkaisivat häiriköt pamppu viuhuen, sillä sitä Suomikin saataisiin uuden alkoholikulttuurin tielle.
 

Da-Capo

Jäsen
Kolmea päivää pitempiä yhtäjaksoisia putkia en ole itsekään tainnut koskaan vetää. Opiskelujen kovimpina aikoina oli kuitenkin ohjenuorana, ettei yhden päivän takia kannata edes vaivautua juomaan. Eli kaksipäiväisiä tuli vedettyä kyllä erittäin usein ja nimenomaan se toisen päivän aamu oli se pointti. Sen kun sai rullaamaan, niin olo oli kyllä hyvin miellyttävä. Nykyään ei edes uskalla kokeilla rajujen krapuloiden pelossa.
 

sinikettu

Jäsen
Yksi päivä, eli en ole koskaan kokenut ryyppyputkea. En saa yhtään mielihyvää tahi onnea elämääni sillä, että joisin pääni sekaisin useana päivänä peräkkäin. Enkä oikeastaan edes sillä yhdelläkään päivällä. Kesällä ja lomilla tosin saatan juoda parisen olutta tai siideriä useana päivänä viikossa penkkiurheilun lomassa, viilentämään päivää tai yleisen naatiskelun vuoksi vaan, muttei se ryyppäämistä ole.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Meikäläisen "ryyppyputki" on enimmillään kestänyt koko loman ajan, eli 14 päivää. Tähän kuului siis useimpina päivinä 1 olut, parhaimmillaan 4 jos oikein hyvään olutbaariin sattui. "Oikean putken" määritelmä ei ole tuttu, mutta kerran olen ollut humalassa, silloin tuli juotua ehkä 8 tunnin aikana vähän liikaa, kun kaverit oikein yrittivät juottaa aina (lähes) selvin päin olevaa känniin. Mutta darraa ei tullut siitäkään, sitä en ole koskaan kokenut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Oikean putken" määritelmä ei ole tuttu

Kymmenen vuotta sitten olen sen näköjään jo ketjuun kirjoittanut. Ei voi kuin ihmetellä tätä ketjua lukiessa kuinka vähän suomalaiset todella käyttävät alkoholia ja sehän tuskin on mikään huono asia.

Miksi valtiovalta on niin kovin huolissaan?
 

Baldrick

Jäsen
10 päivää. Nykyään vaan alkaa kroppa prakaamaan aika ikävästi jo parin päivän "otannan" jälkeen, joten parempi koittaa pysytellä yksittäisissä illanvietoissa. Tätä "ongelmaa" ei vielä muutama vuosi sitten ollut.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ei ole putket ikinä maistuneet. Liekö tiukinta minulta huikeat 4 päivää, kun muutama vuosi sitten eron, burnoutin ja syvenevän masennuksen päälle piti töistä ottaa loparit. Kaksi päivää lienee maksimi nykyään, sillä vaikka alkoholi maistuukin vihaan olla kännissä. Nousuttelu on minin juttuni, eikä mikään putkittelu.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Kuinkas pitkä on palstaveljillä ja -siskoilla pisin alkolakko? Ylihuomenna tulee kaksi päivää?
Lukion lopulla olin vuoden juomatta kun tyttöystävä oli absolutisti ja kaveriporukka varsin raitis.
Pisin putki taitaa olla 4 päivää viime vuonna Latviassa festaroidessa. Tänä kesänä provinssin aikoihin lähes vastaava. Molemmilla kerroilla niin paha darra että teki mieli kuolla, tuolla provinssissa sain ea-teltasta jonkun rokotuksenkin perseeseen oloa helpottamaan.
Sellainen tissutteluputki oli nyt kun kävin viime kuussa Itävallassa alppiseikkailemassa ja ne itävaltalaiset ja saksalaiset olivat melko hilpeää seuraa niin tuli sitten juotua 9 päivää kymmenestä, tosin humalaan vain pari kertaa, piti olla aamulla skarppina.
Mun isä on alkoholisti ja nää putkijutut ovat aina kuumottaneet mua jonkun verta, ei hirveästi huvita lähteä leikkimään tolle polulle. Toisaalta ei mulla kyllä toistaiseksi ole ollut minkäännäköistä tarvetta tai paloa ryypätä, puhtaasti sosiaalinen toimenpide on. Huomenna tyttöystävän kanssa kalsarikännit ja Archeria, harvemmin tulee juotua edes kahdestaan/pienellä porukalla vaan yleensä aina on isompaa kemua.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aloitin alkoholinkäytön joskus yläasteen alussa ja lopetin täysin 16-vuotiaana. Varmaan joku 3 päivän ränni tuli joskus kesällä vedettyä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minä uskon Lauri Marjamäkeen!
Kyllä mä olen vetänyt joskus 4 päivää putkeen. Tiedän myös henkilöitä joiden putki on valovuoden mittainen.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuinkas pitkä on palstaveljillä ja -siskoilla pisin alkolakko? Ylihuomenna tulee kaksi päivää?
Alkuvuodesta 2010 tuli oltua 35 peräkkäistä päivää selvinpäin.

Tiedän myös henkilöitä joiden putki on valovuoden mittainen.
Tämä on jännä juttu. Kuulee välillä puhuttavan useiden kuukausien tai yli vuoden pituisesta ryyppyputkesta. Omaan korvaani kuulostaa lähes mahdottomalta suoritukselta, jopa urbaanilegendalta. Johtunee siitä, että on tullut niin usein eteen valistavaa propagandaa alkoholin vaaroista. Luulisi pitkissä putkissa maksan tuhoutuvan tai sitten sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon vievän hengen. Ja entäs delirium tremensit yms. jos putki pääsee katkeamaan? Itse en ole koskaan ymmärtänyt useiden viikkojen-kuukausien putkia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos kittais joka ilta vaikka 4-5 kaljaa, lasketaanko se putkeksi? Ei varmaankaan vielä. Kyllä meidänkin suvussa moni mies vetää iltaisin ne normi iltakaljat, mutta varsinaisesti kännissä ovat harvoin. Lasketaanko putkeksi se, että aamullakin jatkaa kittaamista? Kyllä mulla on useinkin päiviä etten pistä suuhuni muuta nestettä kuin kaljaa, tai no mitä sitä nyt tarvitseekaan kun kalja on niin mietoa. Eikä se määräkään ole niin merkityksellinen kuin promillet, joillakin kun 12-päkin haihtuminen kestää 12 tuntia ja joillakin 24. Ne jotka puhuvat krapularuuasta tms. eivät varmaan pahemmin ole edes ryypänneet.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Luulisi pitkissä putkissa maksan tuhoutuvan tai sitten sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon vievän hengen. Ja entäs delirium tremensit yms. jos putki pääsee katkeamaan? Itse en ole koskaan ymmärtänyt useiden viikkojen-kuukausien putkia.
Mitään järjen kipenettä ryyppyputkissa ei tietysti olekaan. Luultavasti alkoholistien suuri enemmistö muotoilisi asian samalla tavalla.

Varsinaista kaasu pohjassa juopottelua laajempi ilmiö on nähdäkseni jatkuva tissuttelu, tai miksi tuota kutsuukaan. Tarkoitan siis päivittäistä juomista, jossa alkoholia käytetään ihan reilusti olematta varsinaisesti ihmeemmässä jurrissa kuin satunnaisesti. Tunnen muutaman tähän tahtiin elävän ihmisen, joista jokaisella epäilen olevan eriasteisia terveys- ynnä muita ongelmia juomisensa takia. Yksikään ei tietääkseni koe olevansa minkään sortin alkoholisti. Eräs näistä tyypeistä liputtaa ahkerasti mannermaisten juomatapojen ja viinikulttuurin puolesta. Lukemattomat kerrat on kuultu, kuinka "Ranskassa, Italiassa ja muissa todellisissa viinimaissa ei juoda humalaan asti, mutta aina ruoan kanssa vähäsen". Pulma on vain siinä, että tämä oman elämänsä sankari juo viiniä useamman lasin suunnilleen joka päivä, plus viikonloppuisin reilusti enemmän. Päälle tulevat vielä ravintolakäynnit ja ammattiin liittyvät tilaisuudet, joissa otetaan ns. sivistyneesti muutama lasi viiniä tai useampi olut. Sinänsä asia ei minulle kuulu, mutta vuosia jatkunut mannermaisen (höhö) juomakulttuurin harrastaminen näkyy tässä henkilössä jo aika tavalla. En ole koskaan nähnyt häntä umpijurrissa, mutta sitäkin useammin pienessä maistissa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Erään tikkaillan jälkeen tiesin, että olen ümpärihumalassa!

Paskaluennon jälkeen lähdettiin heti darts -kisaan. Kisa kesti kolmisen tuntia ja voittopikarit, jotka tulivat siinä mukana maistuivat vähintäänkin makealta, joten... mölinää, tuuletusta ja juopottelua jatkui vielä muutaman tunnin.
Himppelöityäni mietin harjotitustyön suunnittelua. Touhuilin työn kanssa, vaikka työpenkkiin olisi tarvittu nelivöiset lentokoneen turvahenkselit. Hörsin paketin kaksi jääkaappikylmiä ja lähdin viimein sammumaan.

Ajoin iltapäivällä decoderin läpi tuotokset ja olin ihmeissäni.
Yhteensä useampi sata riviä lähes virheetöntä ohjelmakoodia.
Yleensä 20 riviä oli ollut ennätys.

Seuraavaksi ryhdyn tekemään kännissä silmäleikkauksia?

Edit: Aivokirurgiakin kävisi...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eipä oikeastaan kunnon putkia ole tullut koskaan harrastettua. Jotain kymmenen vuotta sitten oli kyllä aika jolloin saatoin ottaa 6-8 kaljaa neljänä päivänä peräkkäin ja sitten kerran viikossa enemmän. Ja sitten oli vielä niitä happy hour-iltoja, kun piti vielä baarissakin käydä.
Enää ei pysty, eikä oikeastaan kiinnostakaan. Tuntuu verenpaine nousevan jo yhdestä kalsarikänni-illasta sen verran, että ei sitä doubleheaderia huvita kokeilla kuin harvoin. Vielä kun se toisen illan nousuhumala on vain varjo eilisestä ei putkittelu ole mielekästä ajanvietettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös