Pirkka Antila – koska sieltä tulisi jotain järkevää?

  • 46 113
  • 215

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Eihän tuo jääkiekko touhu ole mitään verrattuna jääpalloon. Tänä vuonna U14 sarjan SM -lopputurnauksessa pelasi pari vuotta yli-ikäisiä kavereita joiden pääasiallinen sarja kaudella oli U18 SM -sarja. Lisäksi eivät olisi tarvinneet kokoonpanon kasaan saadakseen ainuttakaan ylimääräistä pelaajaa. Yllättäen nämä päätä pidemmät kaverit olivat täysin ylivoimaisia vahvistuksia, ei suinkaan pelipaikan takia nuoremmissa harrastelevia.

NA
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Niin, sinänsä ymmärrän vastalauseen, mutta kun kyseinen seura oli kerran tarkistanut asian liitolta... Aika tyhjältä tuntuu varmaan kummastakin joukkueesta. Amatöörimäistä toimintaa.
Säännöt ovat aika selvät. Liitolta vielä ennen jatkosarjan alkamista tullut muistutus edustuskelpoisuudesta kevään peleissä.

"Think about the children!"

Olen ehkä yksin tässä, mutta mielestäni Lindberg voisi nostaa kätensä virheen merkiksi. Jojona nuo asiat pitää tietää. Ja varmistaa ja ymmärtää liiton säännöt. Ei siellä mitään harmaan sävyjä ole. Pelaajamäärällä selittely ei Lindbergiä valitettavasti auta. Hän ja ainoastaan hän on vahvistanut kokoonpanon.

"Why doesn't anybody care about the children?"

Itse en ole mitenkään LaLulainan, mutta miettikää nyt hyvät aikuiset myös sitä, että nämä muksut voittivat tuon prenikan ja postatkaa sen jälkeen niitä vittuiluja pitkin someja. Ei siinä MJU:n tai Lauttakylän Lujan junnut ole asialla olleet. Tässä on osaamaton jojo toiminut (todennäköisesti valmennuksensa ohjaamana) ilman tätä he olisivat voittaneet kannun.

LaLu on jättänyt protestin, ehkäpä hiukan mautonta, mutta kannattaa ne jotkut ihmiset Tapparaakin ja se on myös mautonta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Ja mainittakoot vielä että MJU:lla uutisen mukaan 12+1 pelaajaa mukana. Normimäärä on 10+1 aika yleisesti tolla tasolla. Toki enemmänkin saa olla, en minä niin väitä.

Tässä on nyt kaikin puolin onnetonta viestintää.
 

Kumi_Pallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alempien sarjojen armottomat puurtajat
Jos joukkuueenjohtaja (MJU) olisi osannut säännöt, ei tätä saagaa olisi tarvinnut edes käydä läpi. Tuo pelaajien edustusoikeus on ihan selvästi kirjattu sääntöihin. Täydentävän pelaajan iällä ei tässä ole merkitystä, ainoastaan pelattujen otteluiden määrä tässä kyseisessä ikäluokassa.
Tämä tapaus on saanut ihan liikaa palstatilaa Ilta/Lehti-Sanomissa sen vuoksi että jojo ei ole ollut tehtäviensä tasalla.
Toki liiton herratkin voisivat alkaa kehittämään omaa ulosantiaan, ettei tälläisiä tapauksia tulisi. Siis niin, että annetaan samassa lauseessa lupa pelata viimeisessä sarjapelissä, mutta ei kerrota että ei voi pelata sijoitusotteluissa. He olettavat että kysyjä tietäisi tämän. Mutta miksi edes kysyä jos asia on jo tiedossa (jos osaa lukea sääntökirjaa)?
Olisiko MJU:n jojon aika nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi?
Ja ei, en asu lähelläkään kummankaan seuran paikkakuntaa, enkä tunne yhtään henkilöä kummastakaan seurasta.
Tähän sopii mainiosti erään kuuluisan Lahtelaisen erotuomarin kuolematon lause vuosien takaa: "Opetelkaa säännöt, löytyy netistä. Ne voi tulostaa sieltä ja opiskella" (Laittoi pelin poikki katsomosta kuulemansa kysymyksen vuoksi, kääntyi paakatsomoa kohti ja lausui nuo kuolemattomat sanat, ja kertoi perään mistä kohtaa peliä jatketaan opetustuokion jälkeen.)
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tähän sopii mainiosti erään kuuluisan Lahtelaisen erotuomarin kuolematon lause vuosien takaa: "Opetelkaa säännöt, löytyy netistä. Ne voi tulostaa sieltä ja opiskella" (Laittoi pelin poikki katsomosta kuulemansa kysymyksen vuoksi, kääntyi paakatsomoa kohti ja lausui nuo kuolemattomat sanat, ja kertoi perään mistä kohtaa peliä jatketaan opetustuokion jälkeen.)
Juurikin näin. Eli Aamen ja piste.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tätä ei pidä missään nimessä pitää Pirkan puolustuksena, mutta edustusoikeus joko on tai ei ja joko niistä pidetään aina kiinni tai sitten niistä luovutaan kokonaan.
 

Karmea Kiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ässät
Säännöt ovat aika selvät. Liitolta vielä ennen jatkosarjan alkamista tullut muistutus edustuskelpoisuudesta kevään peleissä.

"Think about the children!"

Olen ehkä yksin tässä, mutta mielestäni Lindberg voisi nostaa kätensä virheen merkiksi. Jojona nuo asiat pitää tietää. Ja varmistaa ja ymmärtää liiton säännöt. Ei siellä mitään harmaan sävyjä ole. Pelaajamäärällä selittely ei Lindbergiä valitettavasti auta. Hän ja ainoastaan hän on vahvistanut kokoonpanon.

"Why doesn't anybody care about the children?"

Itse en ole mitenkään LaLulainan, mutta miettikää nyt hyvät aikuiset myös sitä, että nämä muksut voittivat tuon prenikan ja postatkaa sen jälkeen niitä vittuiluja pitkin someja. Ei siinä MJU:n tai Lauttakylän Lujan junnut ole asialla olleet. Tässä on osaamaton jojo toiminut (todennäköisesti valmennuksensa ohjaamana) ilman tätä he olisivat voittaneet kannun.

LaLu on jättänyt protestin, ehkäpä hiukan mautonta, mutta kannattaa ne jotkut ihmiset Tapparaakin ja se on myös mautonta.
Masamieshän tämän casen paketoi erinomaisesti.

Itsekin olen sillä kannalla, että ensisijaisesti Merikarvian suunnalla kannattaa katsella peiliin. Sääntö on kristallinkirkas (mitä ei joka pykälästä voi sanoa). Toki pienellä paikkakunnalla ön haastavaa saada joukkueita kasaan, mutta on siinä "reilussa" ja "ansaitussa" vähän kierrettä kun yli-ikäisiä on liki puolet pelaajista. Ei kuitenkaan mitään pois pelaajilta ja onnittelut hienosta kaudesta ja voitetusta pronssista.

Ja ehkäpä tässä tapauksessa olisi protestin voinut jättää tekemättäkkn.

Isointa miinusta niille öyhöttäjille, jotka sormi pystyssä opettavat lauttakyläläisten somekanavissa miten on nyt väärin voitettu. Noitahan ylläpitää tyyliin jonkun pelaajan vanhempi ja seuraajat on lähinnä pelaajat itse ja heidän perheensä/tuttunsa. Piruako sinne tunkee lasten voittoa himmentämään.

Eli vastaus lainaamani postauksen kysymykseen kuka ajattelee lapsia. Näemmä minä
 

Glove

Jäsen

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tuo jääkiekko touhu ole mitään verrattuna jääpalloon. Tänä vuonna U14 sarjan SM -lopputurnauksessa pelasi pari vuotta yli-ikäisiä kavereita joiden pääasiallinen sarja kaudella oli U18 SM -sarja. Lisäksi eivät olisi tarvinneet kokoonpanon kasaan saadakseen ainuttakaan ylimääräistä pelaajaa. Yllättäen nämä päätä pidemmät kaverit olivat täysin ylivoimaisia vahvistuksia, ei suinkaan pelipaikan takia nuoremmissa harrastelevia.

NA
Broidin poika pelas U14-sarjaa jääpallossa, lopputurnauksessa oli vastassa naisten bandyliigaa pelaavia 16-vuotiaita. Vähemmän yllättäen luistelivat nuorilta pojilta jalat alta. Tuossa iässä kun suurin osa kundeista on vielä ihan neppariosastoa.
 
Nyt löytyy Pirkan kommentit myös ilman maksumuuria Iltasanomista:
Tässä Pirkka Antilan vastaus jutusta poimittuna:

"
Toisin kuin lehtitiedoissa on annettu ymmärtää, joukkueenjohtaja ei omassa viestissään eritellyt, mitä jäljellä olevat pelit ovat. On kysytty ainoastaan kolmea viimeistä peliä ja siihen on vastattu, kuten kuuluu, Antila aloittaa Jääkiekkoliiton puolustuspuheenvuoron.

– ”Aina”-sana lienee sekoittanut. Se koski tässä yhteydessä normaaleja perussarjan otteluita, joihin ei missään vaiheessa kautta ole mitään rajoituksia ottaa nuorempia pelaajia mukaan.


Antila huomauttaa myös urheilun oikeusturvalautakunnan linjauksesta, jonka mukaan kirjoitettu kilpailusääntö on aina se, mikä pätee. Jääkiekkoliiton virkahenkilö ei voi myöntää Antilan mukaan pelilupaa, ja jos virkahenkilö sellaisen vastauksen antaisikin, se ei ole pätevä.


– Säännöt on aina osattava. Tästä tapauksesta jäi vaikutelma, että sääntöjä ei luettu tai ei luettu oikeita sääntöjä pelejä koskien eikä ymmärretty, että mitalipeleissä pelin status muuttui, Antila sanoo.
"
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Nyt löytyy Pirkan kommentit myös ilman maksumuuria Iltasanomista:

Ikinä en ole Pirkkaa kehunut yhtään mistään, mutta ilmeisesti sieltä nyt tuli jotain järkevää. Tuo pudotuspelien sääntö on ollut voimassa jo lähemmäs 10 vuotta, josta noin 5 vuotta lähes tuollaisenaan. Ei pitäisi siis tulla kenellekään minään uutena asiana. Ja syy miksi tämä sääntö on aikoinaan luotu tuli myös Pirkalta kyseisessä haastattelussa:

"– Kyseenomainen sääntö mitalipeleihin on luotu siksi, että muutoin aikuiset valitettavasti vahvistavat joukkueitaan. Ne jotka ovat koko kauden maksaneet kausimaksua, saattavat silloin jäädä mitalipeleissä vähälle peliajalle tai jopa ilman peliaikaa."

Itse olen todistanut B2 sarjan finaalia, jossa finaali molemmissa joukkueissa pelasi yhteensä 2 pelaajaa, joilla oli edes yksi runkosarjaottelu kauden aikana kyseisissä joukkueissa. Toinen näistä puri vielä tuppia koko finaalin.
 
Pirkka-asteikolla suorastaan fiksua puhetta. Noinhan asia juuri on, miten Pirkka tuossa kuvaa. Säännölle on ihan oikea tarkoitus ja itse sääntö on varsin selkeä.

Eniten mietitytti tuo Lujan edustajan kommentti, jossa halusivat vastustajalle vain ”huomautuksen” eikä tietenkään mitään protestia olisi tehty jos seurauksena olisi ollut nähdynkaltainen. Nooh, uskoo ken tahtoo.

Ihan älyttömät mittasuhteet tämäkin tapaus saanut. Tuskin tuollainen pikkupitäjän junnujoukkueen somevastaava haluaisi olla lukemassa törkykommentteja tai jojo vastailemassa valtakunnan mediassa kysymyksiin.
 

jjuhku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
”Eniten mietitytti tuo Lujan edustajan kommentti, jossa halusivat vastustajalle vain ”huomautuksen” eikä tietenkään mitään protestia olisi tehty jos seurauksena olisi ollut nähdynkaltainen. Nooh, uskoo ken tahtoo.
Edustuskelvottomien peluuttamisesta on ymmärtääkseni aina junnupeleistä kilpapeleihin ja aikuisten puulaakiin seurauksena ottelun tuloksen mitätöiminen ja 0-5 lopputulos vastapuolelle. Ei pitäisi sinänsä tulla siis aivan puskista.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eniten mietitytti tuo Lujan edustajan kommentti, jossa halusivat vastustajalle vain ”huomautuksen” eikä tietenkään mitään protestia olisi tehty jos seurauksena olisi ollut nähdynkaltainen. Nooh, uskoo ken tahtoo.
Olin juuri samaa tulossa kirjoittamaan jutun luettuani. Harvoin tuollaista paskapuhetta saa lukea, edes iltapäivälehdistä.

Lujalle kolme lampaanpersettä, ja annetaan vaikka MJU:lle ja liitolle yhdet molemmille sääntöjen huonosta lukemisesta sekä sekavista säännöistä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Olen samaa mieltä. Nyt sieltä Pirkan suunnalta tuli jotain järkevää.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Olin juuri samaa tulossa kirjoittamaan jutun luettuani. Harvoin tuollaista paskapuhetta saa lukea, edes iltapäivälehdistä.

Lujalle kolme lampaanpersettä, ja annetaan vaikka MJU:lle ja liitolle yhdet molemmille sääntöjen huonosta lukemisesta sekä sekavista säännöistä.
Säännöt eivät ole kyllä ollenkaan sekavat. Itse asiassa varsin yksinkertaiset.

MJU:n johdolle kuuluu ne lampaanpebat, Lujalle huomautus ja liitolle ei oikeastaan mitään. Ei tässä heiltä ole virhettä ole tehty. Ainoan virheen on tehnyt MJU:n johto, joka on lähtenyt kikkailemaan. Kyllä heidän aikuisina pitäisi osata lukea ja ymmärtää lukemansa. Varsinkin, kun liitto on vielä KESKEN kauden asiasta laittanut viestiä kaikille joukkueille, että "Olkaapa hereillä nyt! Näistä tulee penalttia."

Tässä nyt on tämmöinen sääntöjen taivuttelun tarve ollut, mutta kun kyse urheilusta, niin se on varsin selvästi siellä kirjattuna.

Voi jessus kun olisikin vasta paskamyrsky alkanutkin, mikäli päätös olisi ollut joku muu edustuskelvottoman pelaajan pelaamisesta.

Liitolta ennemminkin selkärankaa olla lähtemättä sosiaalisen paineen alla voivottelemaan.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MJU:n johdolle kuuluu ne lampaanpebat, Lujalle huomautus ja liitolle ei oikeastaan mitään.
Voidaan mun puolesta antaa MJU:llekin kolme, mulla on näitä hyvin varastossa. Mutta Lujan johto teki tässä itsestään kuitenkin sen suurimman narrin. Aivan säälittävää toimintaa, ja jälkeenpäin selittely kruunaa homman.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Voidaan mun puolesta antaa MJU:llekin kolme, mulla on näitä hyvin varastossa. Mutta Lujan johto teki tässä itsestään kuitenkin sen suurimman narrin. Aivan säälittävää toimintaa, ja jälkeenpäin selittely kruunaa homman.
Selittelyt nyt olivat ihan sitä itseään, mutta itse en kyllä löydä tuosta Lujan valituksesta mitään ongelmaa tai "säälittävää". Jos vastustaja on rikkonut kilpailusääntöjä niin totta kai siitä pitää tehdä valitus. En keksi ainuttakaan syytä miksi ei pitäisi tehdä valitusta kerta sääntö on hyvin yksiselitteinen ja rikkomus ihan päivänselvä.

Se nyt on ihan irrelevanttia, jos kyseinen edustuskelvoton pelaaja ei sattunut tekemään pisteitä. Jossain määrin on kuitenkin vaikuttanut peliin kun siellä on pelannut.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En keksi ainuttakaan syytä miksi ei pitäisi tehdä valitusta kerta sääntö on hyvin yksiselitteinen ja rikkomus ihan päivänselvä.
Minä keksin yhden. Kyse on vielä aika pienten lasten joukkueista, joissa toinen joukkue on ottanut vielä kaksi vuotta nuoremman pojan pelaamaan, ja voidaan minusta aivan selkeästi katsoa ettei ole millään lailla hakenut tässä mitään kilpailuetua. Eri asia olisi, jos sinne olisi lapattu jotain yli-ikäisiä puoli joukkueellista (karrikointi).

Mielestäni tällaisia juttuja pitäisi osata katsoa tapauskohtaisesti. Lujalla oli tässä ainoastaan yksi tarkoitus: päästä kabinetin kautta finaaliin, ja se nyt onnistui. Onnea heille, sääntöpykälien mukaan meni, moraalin ja urheiluhengen mukaan mielestäni ei.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Minä keksin yhden. Kyse on vielä aika pienten lasten joukkueista, joissa toinen joukkue on ottanut vielä kaksi vuotta nuoremman pojan pelaamaan, ja voidaan minusta aivan selkeästi katsoa ettei ole millään lailla hakenut tässä mitään kilpailuetua. Eri asia olisi, jos sinne olisi lapattu jotain yli-ikäisiä puoli joukkueellista (karrikointi).

Mielestäni tällaisia juttuja pitäisi osata katsoa tapauskohtaisesti. Lujalla oli tässä ainoastaan yksi tarkoitus: päästä kabinetin kautta finaaliin, ja se nyt onnistui. Onnea heille, sääntöpykälien mukaan meni, moraalin ja urheiluhengen mukaan mielestäni ei.
No kun siellä on jo melkein puolijoukkueellista yli-ikäisiä. Vanhin listassa 2008 syntynyt. Ja neljä muuta yli-ikäistä. Ei se ole tässä se pointti. Pelaajia oli ihan riittävästi. Itse asiassa olisi ollut 11+1. Kyllä sillä pelaisi ihan mukavasti 3x15 min.

Se mitä se nuori pelaaja antaa on lepoaika. Ei sen tarvitse siellä tehoja tehdä, mutta vaikutusta sillä on peliin joka tapauksessa. Ja kaiken lisäksi sääntö on edelleen varsin selkeä.
 

Karmea Kiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ässät
Voidaan mun puolesta antaa MJU:llekin kolme, mulla on näitä hyvin varastossa. Mutta Lujan johto teki tässä itsestään kuitenkin sen suurimman narrin. Aivan säälittävää toimintaa, ja jälkeenpäin selittely kruunaa homman.
NIin, johto mitä kovin kärkkäästi olet tuomitsemassa lienee jonkun U13 sarjan pelaajan äiti, joka on pystymetsästästä päätynyt kommentoimaan asiaa valtakunnan mediaan jojon roolissa.

Ei, kukaan osapuolista ei tehnyt itsestään narria. Valitus ei ollut "aivan säälittävää" vaan ihan perusjuttu kilpailusääntöjen alaisessa toiminnassa.

Ammattilaisorganisaatioiden johdon kanssa julkisen kritiikin kynnys on aivan toinen kuin lasten harrastustoimintaa "toppatakkipalkalla" pyörittävien vanhempien. Jälkimmäisten kanssa julkisten lampaanperseiden jakelu tunnistettaville henkilöille on vähän noloa meuhkaamista.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Minä keksin yhden. Kyse on vielä aika pienten lasten joukkueista, joissa toinen joukkue on ottanut vielä kaksi vuotta nuoremman pojan pelaamaan, ja voidaan minusta aivan selkeästi katsoa ettei ole millään lailla hakenut tässä mitään kilpailuetua. Eri asia olisi, jos sinne olisi lapattu jotain yli-ikäisiä puoli joukkueellista (karrikointi).

Mielestäni tällaisia juttuja pitäisi osata katsoa tapauskohtaisesti. Lujalla oli tässä ainoastaan yksi tarkoitus: päästä kabinetin kautta finaaliin, ja se nyt onnistui. Onnea heille, sääntöpykälien mukaan meni, moraalin ja urheiluhengen mukaan mielestäni ei.
Ei tällaisia asioita voida katsoa tapauskohtaisesti, koska sitten pitäisi tehdä joka kerta objektiivinen arvio siitä oliko edustuskelvoton pelaaja tuomassa kilpailuetua vai ei. Ei se ole mitenkään poikkeuksellista, että joku pelaaja pelaa vuotta tai kahta vuotta vanhempien sarjaa ja jopa dominoi niitä. Itse olen jopa valmentanut AAA sarjan turnauksen, jossa lainattiin 3 vuotta nuorempi pelaaja samasta seurasta ja tämä poika voitti turnauksen pistepörssin puolustajan paikalta. Todennäköisesti olisi saatu pienempi etu sieltä vanhemmista ikäluokista.

En sano, että tämä kyseinen edustuskelvoton pelaaja olisi tällainen lahjakkuus, mutta korostaa sitä ettei näitä voida katsoa vain ikäluokan, tehtyjen pisteiden tai minkään muunkaan tapauskohtaisen arvioinnin perusteella vaan yksiselitteisten kilpailusääntöjen perusteella.

Mielestäni on enemmän epäurheilijamaista voittaa sääntöjä rikkomalla kun sääntö rikkomuksesta aiheutuneen hylkäyksen perusteella, mutta mielipiteitä on toki monia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös