Nyt en puhunut lakosta vaan mielenilmauksesta.Paitsi jos lakon järjestää ammattiliitto, niin ei saa kenkiä. Vaikka lakolla ei olisi mitään tekemistä työnantajan kanssa.
Nyt en puhunut lakosta vaan mielenilmauksesta.Paitsi jos lakon järjestää ammattiliitto, niin ei saa kenkiä. Vaikka lakolla ei olisi mitään tekemistä työnantajan kanssa.
Tarkoitatko, että oikeutta aiheuttaa miekenilmauksella vahinkoa ulkopuolisille tahoille ei saisi rajoittaa?
No, minä en näe siinä mitään ongelmallista, että lakiteitse lähdetään kaventamaan oikeutta aiheuttaa vahinkoja ulkopuolisille tahoille. Itse asiassa pidän sitä erittäin myönteisenä kehityksenä.Vahinko ulkopuoliselle taholle on aika slippery slope. Mielenilmaisut tulisi sallia kunhan Suomen lakeja ei sivutuotteena rikota.
On kuitenkin ongelmallista kun lakiteitse lähdetään oikeutta kaventamaan. Varsinkin kun mennään yksilötasolle. Nyt päätettiin näin, ja siitähän on helppo lähteä entisestään tiukentamaan.
Kannattaisi ennakoivasti purkaa tilannetta jo kesällä ettei väistämätön lojahda niin pahasti. Mutta olisiko tuokin arvovaltatappio Satonen/Orpo akselille?
Nyt olisi helpompi tulla hiukan vastaan kun yksi oma tavoite on saatu läpi?
Hallituksen ministereistä mm. Orpo ja Satonen olivat valmiita tulemaan SAK:ta liittoineen vastaan. Mutta siltä puolelta halukkuutta ei löytynyt.
Eihän tämä mikään aito vastaantulo ollut kun sanottiin että voitte neuvotella toisen tavan joka täyttää hallitusohjelman kirjauksen.
Tämä on se ongelma. Pitäisi löytää järkevä linja, joka korjaa asioita pitkällä aikavälillä. Nyt haetaan kauhealla kiireellä pikavoittoja. Seuraavat vallanpitäjät siten ensitöikseen korjaa edellisten touhut. Mikään ei muutu ainakaan paremmaksi.Jos oikeistohallituksen keinot eivät nekään auta, hallitus vaihtuu viimeistään 2027. Sen jälkeen mahdollinen keskustavasemmiston hallitus voi tehdä omaa politiikkaansa.
Tämä on se ongelma. Pitäisi löytää järkevä linja, joka korjaa asioita pitkällä aikavälillä. Nyt haetaan kauhealla kiireellä pikavoittoja. Seuraavat vallanpitäjät siten ensitöikseen korjaa edellisten touhut. Mikään ei muutu ainakaan paremmaksi.
Käytännössä aikaa on 2 vuotta/hallitus kun loppu vaalikausi aletaan jo valmistautua uusiin vaaleihin.
Tähän tämä on ajautunut, mutta kuka on se joka tämän kehityksen korjaa?
Jos oikeistohallituksen keinot eivät nekään auta, hallitus vaihtuu viimeistään 2027. Sen jälkeen mahdollinen keskustavasemmiston hallitus voi tehdä omaa politiikkaansa.
Ainakin vähän tuohon suuntaan kyllä sanottiin ja sen lisäksi oli selvää, että osapuolista EK seisoi hallitusohjelman takana (kun oli ohjelmaa kirjoittamassa).
Tän täytyy olla jotakin standup komiikoo settiä? Oletko harkinnut heittäväsi tämän jutun jossakin vaikkapa lintsin ulkolavalla, sillä sen verran hupaisa kommentti eittämättä oli, kun tietää koko hallituksen touhun olevan ihan muuta kuin työtä ja yrittämistä tukevaa toimintaa.Yksi Suomen poliittisen historian parhaita päätöksiä. Hieno hetki, hieno päivä aloittaa pitkä viikonloppu! Suomen tulee olla työn ja yrittämisen, eikä lorvailun, taantumuksen ja tuhon maa.
Juu minäkin olen sitä mieltä, että monessa keski- kuin myös ylimmänkin johdon tehtävissä pärjäisi paremmin joku, jolla ei välttämättä ole rekkalastillista erilaisia papereita koulutuslaitoksista, vaan ihan oikeaa kokemusta mm alalta, johon lopulta on kenties vain sen koulutuksen kautta päätynyt. Siksi pitäisikin olla enemmän ihan sitä työssäoppimista, ja sen luomaa koulutuspolkua uralla eteenpäin. Tulisi pidempiä työuria, ja todennäköisesti omaan alaansa paremmin vihkiytyneitä. Sielläkin se asenne ratkaisee, eikä niinkään ne paperit.Siivoojan työhön on tutkinto tottakai olemassa, mutta ei siihen sitä tarvitse työllistyäkseen, asenne tärkein. Samoin kauppaan on tottakai koulutus, mutta ei se ole välttämättömyys ja ihmiset koulutetaan. Onhan noita aloja mihin ei koulutus ole välttämätön, koodarillakin se osaaminen ratkaisee eikä paperi.
Töitä ei toki välttämättä ole kaikille, mutta ei ainakaan niille jotka eivät hae muuta kuin sitä omaa alaa tai jos töitä ei ole niin ei haeta ollenkaan. Harhainen ajatus sekin, että työllistyminen muualle olisi täysin mahdoton ajatus tai että kaikki siihen edes pyrkisivät.
Neljän kuukauden lomautuksessa jos töitä ei ole en lähtisi ammattia opiskelemaan, mutta jokin omaa alaa/muuta alaa edistävä kurssi voisi olla hyvinkin järkevä ratkaisu. Ei se voi olla ainoa ratkaisu maata kotona.
Täystyöllisyyteen ei kyllä olla menossa tai ainakaan siihen ei mikään viittaa se on totta, se ei ole yksilöiden vika, mutta se ei voi olla syy siihen ettei asiaa edistä millään tapaa.
Nimenomaan on aina parempi pitää yllä järjestelmää, jossa voidaan ilmaista vapaasti mielipiteitään siten, että toiminta ei mene väkivaltaiseksi. Mitä enemmän rajoitetaan oikeuttaa mm puuttua hallitusten sekoiluun, sitä lähemmäs päästään diktatuureja, joissa valta lopulta on ihan muilla kuin sillä kansalla. Naapurissa nähdään, kun se valta on diktaattorilla, sekä yrityksillä, niin eipä siellä oikein hyvä heilu, joten enpä oikein osaa keksiä mitään syytä sille, miksi väkivallattomia keinoja pitäisi rajoittaa lakisääteisesti, kun se tosiaankin heikentää demokratiaa entisestään ja alistaa mm niiden hallitusten mielivallalle. Typerää touhua edes uskotella, että tässä olisi mitään järkeä.Vahinko ulkopuoliselle taholle on aika slippery slope. Mielenilmaisut tulisi sallia kunhan Suomen lakeja ei sivutuotteena rikota.
On kuitenkin ongelmallista kun lakiteitse lähdetään oikeutta kaventamaan. Varsinkin kun mennään yksilötasolle. Nyt päätettiin näin, ja siitähän on helppo lähteä entisestään tiukentamaan.
Juu minäkin olen sitä mieltä, että monessa kesk- ja ylimmänkin johodon tehtävissä pärjäisi paremmin joku, jolla ei välttämättä ole rekkalastillista erilaisia papereita koulutuslaitoksista, vaan ihan oikeaa kokemusta mm alalta, johon lopulta on koulutuksen kautta päätynyt. Siksi pitäisikin olla enemmän ihan sitä työssäoppimista, ja sen luomaa koulutuspolkua uralla eteenpäin. Tulisi pidempiä työuria, ja todennäköisesti omaan alaansa paremmin vihkiytyneitä. Sielläkin se asenne ratkaisee, eikä niinkään ne paperit.
Oikeus ilmaista mielipidettä myös poliittisissa asioissa on yksi niistä asioista joita soisi länsimaisen demokratian puolustavan.
Nimenomaan on aina parempi pitää yllä järjestelmää, jossa voidaan ilmaista vapaasti mielipiteitään siten, että toiminta ei mene väkivaltaiseksi.
Tästä saatiin jo esimakua viime hallituksen aikana, kun hoitajat alkoivat valmistella joukkoirtisanoutumisia pakkolakien estäessä lakkoilun.
Voihan sen toki noinkin nähdä, mutta sittenkään en lähtisi lainsäädännöllä rajoittamaan juurikaan minkäänlaisia oikeuksia, jotka kaikesta huolimatta ovat väkivallattomia. Politiikkaa kun ei kuitenkaan yrityksetkään omistajineen jätä hyödyntämättä, kuten nähty on, niin en oikein hyväksy mitenkään asemoitumista työntekijöitä vastaan, ja vain jotta voidaan heidän valtaansa vähentää sen mahdollisen työntekijäin markkinan suhteen.Uskon, että voit edelleen ilmoittaa töissä esihenkilöllesi hallituksen olevan mielestäsi huono etkä siitä johtuen suostu tekemään töitä pariin viikkoon.
Tämä oli myös yksi syy miksi Marin hävisi eduskuntavaalit. Ei ehkä ratkaiseva syy, mutta yksi tärkeimmistä. Olihan Marin luvannut 2021 aluevaaleissa laittaa hoitajien palkka- ym. asiat kuntoon. Toinen syy eduskuntavaalien tappioon oli myös ehkä hienoinen epäonnistuminen vaalitenteissä ja pienet lipsaukset tai puutteet faktoissa jotka pääministerin olisi kyllä pitänyt tietää ja joista varsinkin Purra rokotti armotta. Purra siis onnistui mielestäni vaalitenteissä huomattavasti Marinia paremmin. Ajamalla läpi pakkolait, jotka olivat ehkä enemmän Kiurun ja Lindenin suunnitelmia alun perin, Marin menetti kuitenkin paljon hoitajien ääniä.Tästä saatiin jo esimakua viime hallituksen aikana, kun hoitajat alkoivat valmistella joukkoirtisanoutumisia pakkolakien estäessä lakkoilun.
Toisaalta politiikassa pitäisi pyrkiä tekemään oikeita päätöksiä eikä pelaamaan vaalipeliä, mitä se valitettavasti paljon on. Eli Marinille pisteet munaa vaatineesta ratkaisusta, varmasti itse tiesi myös että kannatukselle huono ratkaisu.Tämä oli myös yksi syy miksi Marin hävisi eduskuntavaalit. Ei ehkä ratkaiseva syy, mutta yksi tärkeimmistä. Olihan Marin luvannut 2021 aluevaaleissa laittaa hoitajien palkka- ym. asiat kuntoon. Toinen syy eduskuntavaalien tappioon oli myös ehkä hienoinen epäonnistuminen vaalitenteissä ja pienet lipsaukset tai puutteet faktoissa jotka pääministerin olisi kyllä pitänyt tietää ja joista varsinkin Purra rokotti armotta. Purra siis onnistui mielestäni vaalitenteissä huomattavasti Marinia paremmin. Ajamalla läpi pakkolait, jotka olivat ehkä enemmän Kiurun ja Lindenin suunnitelmia alun perin, Marin menetti kuitenkin paljon hoitajien ääniä.