Petteri Orpon hallitus

  • 1 155 905
  • 14 870

Redimor

Jäsen
Puoluetuet ovat perseestä. Ne sementoivat vallassa olevien puolueiden valta-asemaa. Kilpailijat pistetään telkkarissakin omaan lähtykseensä kun jo vallassa olevat pitävät oman kun ovat keskenään sopineet, että kilpaillaan vaan keskenään. Jopa rahan kerääminen on eduskunnan ulkopuolisilta puolueilta rajoitettu. Ei ole yllätys, että suomessa ei uusia puolueita juurikaan ilmesty ja vanhat puolueet voivat perseillä vaikka kuinka, mutta se ei näy kannatuksessa, koska julkisuudessa ei ole muita vaihtoehtoja. Ei sikäli, että noista muista puolueista moni olisi millään tavalla vakavasti otettava, mutta aidossa demokratiassa vaaleihin pitäisi lähteä samalta viivalta.

Tänne sosialismin kehtoon ei haluta kehitystä niin siksi vallassa olevat haluavat siellä pysyäkkin. Ja koska laaditut etuisuudet sekä lait mahdollistavat laillisen korruption niin mikäpä siinä silloin on ollessa.

En ole varma onko tästä jo mainittu, mutta hallitus on päättänyt hoitotakuun pidentämisestä takaisin kolmeen kuukauteen. Tämä on kyllä näin äkkiseltään perusteluja kuulematta, aivan saatanan tyhmää. Onko hallituksella lean-kirjat lukematta? Toimenpide ei nimittän säästä yhtään mitään, vaan päinvastoin. Jonossa oleva ihminen maksaa yhteiskunnalle, hän soittelee, tarvitsee lisäapua yms. yms. ja lopulta hoidon antaminen on kalliimpaa ja lopputulos huonompi puhumattakaan asiakkaan näkökulmasta . Päinvastoin, valtion pitäisi pakottaa sotealueet toimimaan fiksusti. Jonon kasvattaminen on kuin peiton päästä leikkaamista niin, että aina takaisin ommellessa pieni osa katoaa pois. Täysin idioottia.

Tällähän pyrittiin vain tekemään laastarointia hoitamatta itse ongelmaa. Nyt voidaan parannella yksityispuolen toimintaa ja alkaa tekemään amerikkalaisempaa terveyspolitiikkaa. Saa nähdä milloin terveysvakuutukset tulevat pakollisiksi...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Typeryys, mikä osui silmään ulkomaalaislakia koskevassa uutisoinnissa oli tuo ”kaistanvaihto”. Eli jos huippuosaaja tarvitsee suojelua ja päätyy turvapaikanhakijana suomeen, ei hänenole mahdollista hakea työlupaa. Ei mennyt jakeluun minulla. Ehkä en lukenut tarpeeksi tarkasti.
Ei mene jakeluun minullakaan. Vetoaminen "kaistanvaihdon" kieltämiseen ei ole itsessään mikään peruste. Jos turvapaikanhakijoiden työluvat halutaan kategorisesti estää, eli halutaan heittää työssä käyviä veroja, maksavia, itsensä elättäviä ihmisiä pois maasta, niin se pitäisi avata, miksi tämä mainittu "kaistanvaihto" on automaattisesti negatiivinen asian.

Tämä on mielestäni hyvä esimerkki persujen tavasta tehdä mielikuvapolitiikkaa, joka ei perustu faktoihin, vaan siihen, että "näin nämä asiat nyt vain koetaan"...


Ps. vielä selvennykseksi, jos joku ei tiedä: kaistanvaihtokielto koskee vain ja ainoastaan niitä, joilla a) on työpaikka, b) elättävät itsensä, c) maksavat veroja ja d) heillä on työnantaja, joka tarvitsee heidän työpanostaan, mutta jotka eivät saa syystä tai toisesta turvapaikkaa. Se ei konkreettisesti koske ketään muita (paitsi tietenkin työnantajia, jotka menettävät halutun työntekijän):

- Se ei koske vastaanottokeskuksissa turvapaikkapäätöstä odottavia
- Työntekijän oleskelulupahakemuksia ei voi "tehtailla" hidastaakseen karkotusta, koska sitä ei voi vireyttää ilman työpaikkaa
- Se ei koske myöskään henkilöitä, joiden tunnistamisessa on epäselvyyksiä, koska työntekijän oleskelulupahakemus ei "mene prosessiin" ilman luotettavaa tunnistamista (en osaa sanoa ulkomuistista, voiko hakemusta edes jättää - SM aikanaan suunnitteli passittomien työlupahakemusten torppaamista jo kättelyssä, mutta ongelma esiintyi vain "kourallisessa" tapauksia vuodessa, joten tunnistautumispuutteita lähdettiin silloin ratkomaan kevyemmin keinoin. Mutta vaikka hakemuksen voisikin jättää, niin se menee joka tapauksessa automaattisesti suoraan hylkyyn.)
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Nykyinen työterveysjärjestelmäkin on eriarvoistava. Itse pääsen lääkäriin tai vähintään lääkärin kanssa etätapaamiseen samana päivänä. Sitten joku työelämän ulkopuolella voi joutua odottamaan päiviä, viikkoja tai joutuu jonottamaan päivystyksessä. Vaikka itse hyödyn tästä, niin järjestelmä pitäisi räjäyttää rikki (toki joskus eläkeläisenä putoan minäkin sinne jonoihin).

Se nyt ainakin on selvää, että vakuutuspohjainen terveydenhuolto on sekä tehoton että kallis, ihan kuten jenkeissä. Siihen suuntaan ei pidä ottaa askeltakaan. Itsekin huomaan, että työterveyshuollossa ollaan valmiita tekemään mitä tahansa kokeita ja testejä, koska vakuutus maksaa. Julkisella puolella on periaatteessa hyvä tarveharkinta, ainakin niin kauan kuin tutkimuksia ei jätetä tekemättä rahan puutteen takia.

Iso murhe on Lääkäriliiton liian kova sanavalta. Moni tyrmää SAKn ja AKTn toimet, mutta sanoisin että Lääkäriliitto tekee pahempaa hallaa estäessään mm. riittävän määrän lääkärien aloituspaikkoja yliopistoissa. Jos saisin päättää, niin lääkäreille tulisi samanlainen karenssi ja palvelusitoumus kuin Ilmavoimien lentäjille. Vasta tietyn ajan jälkeen pääsisi rahastamaan yksityiselle puolelle. Tämä on perusteltua lääkäripulan ja Sote puolen taloustilanteen takia.

En kyllä luota edes vähän alusta, että tämä hallitus osaisi ottaa asiassa oikean suuntaisia askelia. Toisaalta miksi kokoomus ja Satonen eivät voisi olla taas yhden liiton kanssa napit vastakkain? Ei ole ollut ongelma tähänkään asti.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oluen veroalen olisi voinut peruuttaa jo heti alkuunsa tässä kohtaa, ja kuten sanottukin, niin sijoitusvetoisen terveyspalvelun (käytännössä siis kaikki yksityiset ketjut, eli ei yksinyrittäjien tai ammattilaiskeskittymien) hintoihin olisi voinut lisätä noin 2-5% ALV maksun.
Sitten olisi voinut vaikkapa peruuttaa sen bensa-alen, mutta vastaavasti pidentää sitten jakeluvelvoite-aikaa pidemmälle, ettei ole luvassa nopeaa lisänousuakaan.
Sähköautojen , sekä työsuhdeautoilun ja asuntoedun verotusta olisi voinut nostaa kaikkia ja erityisesti sähköautojen osalta nähtyäkin enemmän, sekä kiinteistöverotustakin olisi voinut tarkistaa. Lisäksi olisi voitu tehdä se ALVn luksusverotusluokkakin.
Käsittääkseni ALV-kantoja voi olla maksimissaan vain kolme kappaletta. Tämä tulee siis EU:sta päin. Joten tuollaiset 2-5% ALV maksut tai ALVn luksusveroluokat ovat käytännössä pois suljettuja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen määrä pitäisi tuplata. Se olisi paljon halvempaa kuin lääkäripulasta johtuvat kustannukset. Lääkäriliiton mielipidettä ei kannata kuunnella, se tiedetään jo. Vähän sama jos kysyy apteekkariliitosta, että onko monopoli hyvä homma niin kyllä on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei mene jakeluun minullakaan. Vetoaminen "kaistanvaihdon" kieltämiseen ei ole itsessään mikään peruste. Jos turvapaikanhakijoiden työluvat halutaan kategorisesti estää, eli halutaan heittää työssä käyviä veroja, maksavia, itsensä elättäviä ihmisiä pois maasta, niin se pitäisi avata, miksi tämä mainittu "kaistanvaihto" on automaattisesti negatiivinen asian.

Todellisuudessa lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen taustalla on aina joku syy. Henkilöllisyyttä ei voida varmistaa, ei ole turvapaikan tarpeessa, epäillään mahdollisesti rikoksista, joku turvapaikan saanut on ilmiantanut kiduttajana jne. Nyt uutena on tullut Venäjän mahdollinen kasvanut halu ujuttaa väkeään Suomeen.

On järkevää pitää jatkossa kaistat erillään. Työperäistä oleskelulupaa voi tarvittaessa hakea Suomen ulkopuolelta ja sen voi saada jos on siihen oikeutettu.

Itse tuen hallituksen nykylinjaa, mutta en halua sitä tuputtaa niille, jotka ovat eri mieltä. Toin perusteet pari kertaa esille ja se riittää osaltani.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Todellisuudessa lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen taustalla on aina joku syy. Henkilöllisyyttä ei voida varmistaa, ei ole turvapaikan tarpeessa, epäillään mahdollisesti rikoksista, joku turvapaikan saanut on ilmiantanut kiduttajana jne. Nyt uutena on tullut Venäjän mahdollinen kasvanut halu ujuttaa väkeään Suomeen.

On järkevää pitää jatkossa kaistat erillään. Työperäistä oleskelulupaa voi tarvittaessa hakea Suomen ulkopuolelta ja sen voi saada jos on siihen oikeutettu.
Kunnioitan toki oikeuttasi olla eri mieltä!

Kuitenkaan esittämäsi perusteet eivät mitenkään liity hallituksen pyrkimykseen heittää työpaikan löytäneitä turvapaikanhakijoita pois maasta, koska...

...kaikki (paitsi yksi*) mainitsemasi tekijät ovat myös työluvan saamisen esteitä! Jos mainitsemasi turvapaikan saamisen esteet kohdistuvat työntekijän oleskelulupaa hakevaa turvapaikanhakijaan, hän ei tule saamaan myöskään työlupaa! Eli rikollisuus, Venjäjän vaikuttaminen jne. tutkitaan Migrissa ihan samalla tavalla (käytetään samoja lähteitä) työlupaa hakevien kohdalla, ja mikäli esteitä ilmenee, työlupaa ei myönnetä.

Eli hallituksen uudistus ei kohdistu heihin - se kohdistuu vain niihin, joilla ei ole mainittuja esteitä, mutta ovat jo löytäneet työpaikan, jolla pystyvät elättämään itsensä ja maksavat veroja sekä tekevät tuottavaa työtä.

* ainoa poikkeus yllä esitettyyn kohdistuu niihin, jotka eivät saa turvapaikkaa sillä yksinkertaisella perusteella, että heidän ei katsota olevan tarpeeksi vainottuja. Nykysäännöillä heillä on kuitenkin oikeus hakea työntekijän oleskelulupaa samalla, kun turvapaikkahakemus on "prosessissa". Ne käsitellään erikseen, ja ihminen voi saada työluvan, vaikka ei saisi turvapaikkaa. Tulevaisuudessa ei.

Ikävintä tämä on niille, jotka ovat töissä, ja joutuvat tulevaisuudessa jättämään työpaikkansa. Ikävä se on myös työvoimapulasta kärsivälle työnantajalle.

Myöskään uuden työlupahakemuksen jättäminen Suomen ulkopuolelta ei onnistu siten, kuten esitit. Kielteisen turvapaikkapäätöksen yhteydessä pääsääntöisesti langetetaan 2 vuoden maahantulokielto. Se estää työluvan hakemisen kahden vuoden ajan. Eli paluu samaan vanhaan työpaikkaa työluvalla ei useimmiten ole enää mahdollista. Tiedän muutaman tapauksen, joissa työnantaja on ollut niin kärsivällinen, että on odottanut kahden vuoden maahantulokiellon päättymiseen asti, ja sitten lähtenyt yhdessä maasta karkoitetun ex-turvapaikanhakijan kanssa hakemaan työperusteista oleskelulupaa - ja saanut! Toki kaikki osapuolet ovat hävinneet sen kahden vuoden turhan maastapoistumisen ajan - myös Suomen valtio: sekä karkottamisesta aiheutuneet kustannukset että menetetyt verotulot...

Täysin turhaa persuilua - ja kansantaloudelle haitallista!
 

Wilderness

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Minnesota Wild
Siis anteeksi nyt, mutta mitä ovat nämä "mittavat etuudet" ja "vastikkeeton raha"? Opintotuen ostovoima on aivan pähkinöitä, ja se asumistukikin on kuitenkin sidottu siihen asunnon vuokraan. Loput katetaan lainalla, jonka korko oli ennen käytännössä nolla, mutta joka tuossa taannoin yhtäkkiä pomppasikin helvetisti. Lopputulema on joka tapauksessa se, että ei opiskelijalle jää mitään käteen perustarpeiden jälkeen (paitsi ehkä miinusta), ja nousevat hinnat kurjistavat tilannetta entisestään. Jos nykyisillä tuilla jäädään vuokran ja laskujen jälkeen suunnilleen nollaan, niin miten sitä rahaa sinusta jaetaan jotenkin liikaa?

Opiskelijoita ei olisi tietysti koskaan pitänyt päästää yleisen asumistuen piiriin, koska sen tiedettiin vain paisuttavan yksiöiden omistajien pääomatuloja. Fiksumpaa olisi, jos Suomessa olisi vahvemmin opiskelija-asuntolakulttuuri, jolloin opiskelijat voisivat edes kandivaiheen asua perushyvissä asuntolaoloissa, eivätkä eristyisi toisistaan kalliisiin yksiöihin. Vaikea tuota nykysysteemiä on silti minään mittavana etuutena nähdä. Nyt vielä siirrytään takaisin vanhaan systeemiin sen jälkeen, kun on ensin saatu hirveä määrä opiskelijoita kalliisiin yksiöihin asumaan, mutta asumistuki putoaa 200€/kk.

En nyt oikein tiedä, mitä tuohon sanoisi, että nuorilta voisi sinun mielestäsi leikata vielä. Nuoriin ja nuoriin aikuisiin investoidut rahat tuntuvat todella pieniltä pennosilta saatuun hyötyyn ja vältettyihin nuoruudesta asti kumuloituviin ongelmiin nähden. Keneen tässä yhteiskunnassa sitten pitäisi panostaa, jos ei nuoriin? Yhteiskunta vaatii tulevaisuudessa lisää korkeakoulutettuja ja veronmaksajia, joten miten opiskelijoilta leikkaaminen mielestäsi palvelee tätä tavoitetta? Miten sen määrittelee, kuka on kaltaisesi hyvässä asemassa oleva nuori ja kuka ei?
Joo nuorilta leikkaaminen voisi pikkuhiljaa riittää.

Samaa mieltä tuosta yleisestä asumistuesta. Helpotti ainoastaan yksin asuvien asemaa, ketkä eivät käyneet töissä. Sen sijaan, jos olit parisuhteessa, tai kimppakämpässä* tai kävit kesällä töissä, niin tuo oli heikennys tilanteeseen.

Parasta mielestäni olisi Suomeenkin saada enemmän juurikin kimppa-asumista / opiskelija-asuntokulttuuria. Toki jos haluaa, niin saa asua muuallakin, mutta silloin olisi enemmän omasta pussista maksettavana.

Jos jostain positiivista viime vuosilta, niin viimein nostettiin määriä, mitä opiskelija saa tienata ennenkuin se vaikuttaa opintotukiin (asumistukeen toki vaikuttaa kaikki).

*Tämä siinä mielessä, että monesti varsinkin alkuun oli jatkuvasti esillä kuinka piti tapella Kelan kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kunnioitan toki oikeuttasi olla eri mieltä!

Kuitenkaan esittämäsi perusteet eivät mitenkään liity hallituksen pyrkimykseen heittää työpaikan löytäneitä turvapaikanhakijoita pois maasta, koska...

...kaikki (paitsi yksi*) mainitsemasi tekijät ovat myös työluvan saamisen esteitä! Jos mainitsemasi turvapaikan saamisen esteet kohdistuvat työntekijän oleskelulupaa hakevaa turvapaikanhakijaan, hän ei tule saamaan myöskään työlupaa! Eli rikollisuus, Venjäjän vaikuttaminen jne. tutkitaan Migrissa ihan samalla tavalla (käytetään samoja lähteitä) työlupaa hakevien kohdalla, ja mikäli esteitä ilmenee, työlupaa ei myönnetä.

Eli hallituksen uudistus ei kohdistu heihin - se kohdistuu vain niihin, joilla ei ole mainittuja esteitä, mutta ovat jo löytäneet työpaikan, jolla pystyvät elättämään itsensä ja maksavat veroja sekä tekevät tuottavaa työtä.

* ainoa poikkeus yllä esitettyyn kohdistuu niihin, jotka eivät saa turvapaikkaa sillä yksinkertaisella perusteella, että heidän ei katsota olevan tarpeeksi vainottuja. Nykysäännöillä heillä on kuitenkin oikeus hakea työntekijän oleskelulupaa samalla, kun turvapaikkahakemus on "prosessissa". Ne käsitellään erikseen, ja ihminen voi saada työluvan, vaikka ei saisi turvapaikkaa. Tulevaisuudessa ei.

Ikävintä tämä on niille, jotka ovat töissä, ja joutuvat tulevaisuudessa jättämään työpaikkansa. Ikävä se on myös työvoimapulasta kärsivälle työnantajalle.

Myöskään uuden työlupahakemuksen jättäminen Suomen ulkopuolelta ei onnistu siten, kuten esitit. Kielteisen turvapaikkapäätöksen yhteydessä pääsääntöisesti langetetaan 2 vuoden maahantulokielto. Se estää työluvan hakemisen kahden vuoden ajan. Eli paluu samaan vanhaan työpaikkaa työluvalla ei useimmiten ole enää mahdollista. Tiedän muutaman tapauksen, joissa työnantaja on ollut niin kärsivällinen, että on odottanut kahden vuoden maahantulokiellon päättymiseen asti, ja sitten lähtenyt yhdessä maasta karkoitetun ex-turvapaikanhakijan kanssa hakemaan työperusteista oleskelulupaa - ja saanut! Toki kaikki osapuolet ovat hävinneet sen kahden vuoden turhan maastapoistumisen ajan - myös Suomen valtio: sekä karkottamisesta aiheutuneet kustannukset että menetetyt verotulot...

Täysin turhaa persuilua - ja kansantaloudelle haitallista!

Totta, eri mieltä ollaan, mutta se kuuluu keskusteluun. Ja kunnioitan myös oikeuttasi sanoa kuten asian koet.

Sen verran korjaan, että en ole kirjoittanut uuden työlupahakemuksen jättämisen Suomen ulkopuolelta onnistuvan kielteisen päätöksen saaneelle välittömästi. Sen sijaan kirjoitin, että työperäistä oleskelulupaa voi tarvittaessa hakea Suomen ulkopuolelta ja sen voi saada jos on siihen oikeutettu. Tämä on järkevä vaihtoehto turvapaikanhaulle jos työpaikka on tiedossa.

(Uusinta tilastoa asiasta en nyt omaa, mutta kun iso osa ei saa turvapaikkaa - ja viime aikoina Venäjältä tulleista todella iso osa - eiköhän moni tiedä oikeasti, että ei ole turvapaikan tarpeessakaan. Heille hakeminen on vain keino päästä EU:n sisälle ja jatkaa Suomesta mm. Saksaan ja Ruotsiin. Ja palautua tänne Schengen-säännön takia.)

Ja toki, vaikka sinä tiedät sen, voi vielä mainita, että jatkossakin Suomesta turvapaikan saaneet voivat työskennellä ja opiskella kuten pitääkin. Nyt halutaan nopeammin maasta ulos ne, joilla on lainvoimainen kielteinen päätös turvapaikasta. Siis ne, jotka ovat maassa laittomasti. Hallituksen turvapaikanhakijoita koskevassa esityksessä on myös muita kohtia, joista en ihan ole samaa mieltä. Mutta tätä tuen.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Urjalan makeistukulta suht suorasanainen mielipide OrpoPurrasta:

 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykyinen työterveysjärjestelmäkin on eriarvoistava. Itse pääsen lääkäriin tai vähintään lääkärin kanssa etätapaamiseen samana päivänä. Sitten joku työelämän ulkopuolella voi joutua odottamaan päiviä, viikkoja tai joutuu jonottamaan päivystyksessä. Vaikka itse hyödyn tästä, niin järjestelmä pitäisi räjäyttää rikki (toki joskus eläkeläisenä putoan minäkin sinne jonoihin).

Se nyt ainakin on selvää, että vakuutuspohjainen terveydenhuolto on sekä tehoton että kallis, ihan kuten jenkeissä. Siihen suuntaan ei pidä ottaa askeltakaan. Itsekin huomaan, että työterveyshuollossa ollaan valmiita tekemään mitä tahansa kokeita ja testejä, koska vakuutus maksaa. Julkisella puolella on periaatteessa hyvä tarveharkinta, ainakin niin kauan kuin tutkimuksia ei jätetä tekemättä rahan puutteen takia.

Iso murhe on Lääkäriliiton liian kova sanavalta. Moni tyrmää SAKn ja AKTn toimet, mutta sanoisin että Lääkäriliitto tekee pahempaa hallaa estäessään mm. riittävän määrän lääkärien aloituspaikkoja yliopistoissa. Jos saisin päättää, niin lääkäreille tulisi samanlainen karenssi ja palvelusitoumus kuin Ilmavoimien lentäjille. Vasta tietyn ajan jälkeen pääsisi rahastamaan yksityiselle puolelle. Tämä on perusteltua lääkäripulan ja Sote puolen taloustilanteen takia.

En kyllä luota edes vähän alusta, että tämä hallitus osaisi ottaa asiassa oikean suuntaisia askelia. Toisaalta miksi kokoomus ja Satonen eivät voisi olla taas yhden liiton kanssa napit vastakkain? Ei ole ollut ongelma tähänkään asti.
Tätähän olen tässä puhellut, että niin vakuutusjärjestelmä kuin työterveyshuoltokin pitäisi alalsajaa, ja sijoittaa kaikki se raha julkiseen terveydenhuoltoon. Kun tuon kaikki tämän hetkiset kustannukset siirtyvät kokonaisuudessa julkiseen terveydenhuoltoon, onkin se SOTE-ongelma hyvin pitkälle sillä ratkaisut, ja hoito on kaikille tasapuolista iästä, ja asuinpaikasta riippumattomasti.
Mutta kun täytyy niin aattellisesti, sekä AY:n että EK:n pitää kiinni tästä paskasta, joka nielee rahaa jonnekin mustaan aukkoon, ja sitten ihmetellään ja pöpötetään kaikkea paskaa siitä, kun ei se vanhus saa hoitoa. Idiootit!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätähän olen tässä puhellut, että niin vakuutusjärjestelmä kuin työterveyshuoltokin pitäisi alalsajaa, ja sijoittaa kaikki se raha julkiseen terveydenhuoltoon. Kun tuon kaikki tämän hetkiset kustannukset siirtyvät kokonaisuudessa julkiseen terveydenhuoltoon, onkin se SOTE-ongelma hyvin pitkälle sillä ratkaisut, ja hoito on kaikille tasapuolista iästä, ja asuinpaikasta riippumattomasti.
Mutta kun täytyy niin aattellisesti, sekä AY:n että EK:n pitää kiinni tästä paskasta, joka nielee rahaa jonnekin mustaan aukkoon, ja sitten ihmetellään ja pöpötetään kaikkea paskaa siitä, kun ei se vanhus saa hoitoa. Idiootit!
Oletko oikeasti sitä mieltä, että työterveyshuollossa hoidettavat flunssat ja pikkuvaivat hoituisivat tehokkaammin julkisella puolella?

Rohkenen olla eri mieltä. Nykyään yksikään ihminen ei mene terveyskeskukseen, ellei ole todellinen hätä. Ei kuitenkaan kiireellinen, koska silloin mennään päivystykseen. Tämä on ollut tilanne jo vuosikymmeniä. Oma nyt 27 vuotias lapseni ei päässyt tuskissaan terkkarille, koska ei ole akuutti, vaikka oli tuskallinen korvatulehdus. Muistan puhelunkin kun kysyin, että pääsisikö jos olisi jalka irti, niin sanottiin, että silloin joo. Totesin, että on siis ok kiduttaa, mutta ei saa antaa vuotaa kuivaksi. Menimme päivystykseen tai yksityiselle, en muista, mutta molemissa käytiin.

Tämä nykyinen resurssipula ei ollut keskusteluissa samassa mittakaavassa vielä tuolloin 90-luvulla ja silloin jo oli onnistuttu perseilemään perusasiat. Julkinen hallinto on läpikoruptoitunut, amatöörien johtama, järkyttävän tehoton laitos täynnä poliittista vaikuttamista ja hyväveliverkostoa. Paljon ennemmin pitäisi lopettaa koko julkinen ensimmäisen vaiheen arvauskeskukset ja keskittyä erikoissairaanhoitoon.
 

rpeez

Jäsen
Urjalan makeistukulta suht suorasanainen mielipide OrpoPurrasta:

Kannattaa katsoa ko puljun muukin "Liittyvät tuotteet" tuoterepertuaari, sanoisinko hyvän maun vastainen :).

Ihan järkevää, että karamellien syönti ajettaisiin niin ahtaalle kuin mahdollista. Sokeri on myrkkyä, ties vaikka terveyskustannuksissa tulevaisuudessa tulisi suuriakin säästöjä kun sen syöntiä vähennetään. Tosin ALVin muutos tuskin haittaa karkkipersoja merkittävästi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Juu, eiköhän tuolla olekin varaa karsia kaikenlaisesta turhuudesta. Positiivinen suunta.

Yksi asia, josta ei ole pitkään aikaan kuulunut, olisi kuntien määrän radikaali vähentäminen. Sieltä olisi otettavissa ihan konkreettisia säästöjä, mutta valitettavasti tuo kohtaa myös niin suurta vastustusta, kun siellä on monella oma lehmä ojassa vallan ja etuisuuksien suhteen.

 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa katsoa ko puljun muukin "Liittyvät tuotteet" tuoterepertuaari, sanoisinko hyvän maun vastainen :).

Ihan järkevää, että karamellien syönti ajettaisiin niin ahtaalle kuin mahdollista. Sokeri on myrkkyä, ties vaikka terveyskustannuksissa tulevaisuudessa tulisi suuriakin säästöjä kun sen syöntiä vähennetään. Tosin ALVin muutos tuskin haittaa karkkipersoja merkittävästi.
Suomalaisesta makeisteollisuudesta puhuminen kuulostaa vähän turhan hienolta. Tässä on kyse kuitenkin makeistukusta. Ei sillä, että se enempää osumaa juuri siksi ansaitsisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Näin virkamiehenä totean, että uskon leikkausten osuvan kaikkeen muuhun paitsi turhuuteen, mutta varmasti virastokohtaisia eroja tässä miten toteutukset onnistuvat. Omasta PALLISTANI en ole ainakaan vielä huolissani.
Kohdentaminenhan näissä on aina ongelma ja siinä sitten tuleekin se poliittinen puoli esiin, joka voi vesittää koko alkuperäisen tarkoituksen. Hyvä kuitenkin, että jotain yritetään, kun tilanne on se mikä se on.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Avovaimo on valtiolla töissä ja heidän puolellaan on ainakin aivan liian vähän työvoimaa - moni tekee kahden jopa 3 ihmisen duunia. Oli ennen tätä työtä toisessa valtion virastossa ja siellä taas meno oli ihan päinvastainen - samaa virkaa hoiti 5 ihmistä, kun tuolla nykyisessä taas vaan yksi (eli hän itse.)
 

Jeffrey

Jäsen
Juu, eiköhän tuolla olekin varaa karsia kaikenlaisesta turhuudesta. Positiivinen suunta.

Yksi asia, josta ei ole pitkään aikaan kuulunut, olisi kuntien määrän radikaali vähentäminen. Sieltä olisi otettavissa ihan konkreettisia säästöjä, mutta valitettavasti tuo kohtaa myös niin suurta vastustusta, kun siellä on monella oma lehmä ojassa vallan ja etuisuuksien suhteen.


Tämä on ehdottomasti todella positiivinen asia toteutuessaan ja Suomen poliittisessa kentässä aivan ennenkuulumattoman rohkea ja hieno teko. Toki toteutus vasta ratkaisee onnistuuko muutos vai epäonnistuuko, mutta julkisesta hallinnosta karsiminen on ehdottomasti niitä asioita joissa Suomen on onnistuttava.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on ehdottomasti todella positiivinen asia toteutuessaan ja Suomen poliittisessa kentässä aivan ennenkuulumattoman rohkea ja hieno teko. Toki toteutus vasta ratkaisee onnistuuko muutos vai epäonnistuuko, mutta julkisesta hallinnosta karsiminen on ehdottomasti niitä asioita joissa Suomen on onnistuttava.
Ei se nyt kovin ennenkuulumatonta ole. Jatkuvasti virastoissa on ollut 2000-luvulla YT-neuvotteluita ja väkeä on vähennetty. Se tosin on sitten yleensä johtanut ostopalveluiden ja konsulttien käytön lisäämiseen, koska virastojen on omat lakisääteiset velvoitteensa hoidettava. Jos oikeasti haluttaisiin karsia, niin hallitus kävisi läpi ja perkaisi valtionhallinnosta vähemmän tärkeät toiminnot pois.

Selvennykseksi, että en vastusta näitä toimia.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyinen työterveysjärjestelmäkin on eriarvoistava. Itse pääsen lääkäriin tai vähintään lääkärin kanssa etätapaamiseen samana päivänä. Sitten joku työelämän ulkopuolella voi joutua odottamaan päiviä, viikkoja tai joutuu jonottamaan päivystyksessä. Vaikka itse hyödyn tästä, niin järjestelmä pitäisi räjäyttää rikki (toki joskus eläkeläisenä putoan minäkin sinne jonoihin).
Käsittääkseni työterveyspalveluiden lakisääteinen minimitaso ei taida kovin kattava olla. Eriarvoisuus syntyy työnantajan anteliaisuudesta- eli siitä minkä se katsoo hinta/hyötysuhteen perusteella optimaaliseksi.
 

rpeez

Jäsen
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
Riippuu miten asia toteutetaan, toivottavasti todella hyvin.

Voisin kuvitella että vuosien saatossa nurkkiin on jumiutunut henkilöstöä, joiden tuottavuus on nollaluokkaa tai muuttunut sellaiseksi ajan kuluessa. Samoin aika voi olla ajanut ohi jonkin osaston työalueesta.

Sellaisista hommista ei tietenkään pidä ottaa ihmisiä pois joiden päivittäinen työpanos on tärkeä, ja jonkun muun pitäisi uupumuksen rajoilla tehdä.
 

Jeffrey

Jäsen
Ei se nyt kovin ennenkuulumatonta ole. Jatkuvasti virastoissa on ollut 2000-luvulla YT-neuvotteluita ja väkeä on vähennetty. Se tosin on sitten yleensä johtanut ostopalveluiden ja konsulttien käytön lisäämiseen, koska virastojen on omat lakisääteiset velvoitteensa hoidettava. Jos oikeasti haluttaisiin karsia, niin hallitus kävisi läpi ja perkaisi valtionhallinnosta vähemmän tärkeät toiminnot pois.

Selvennykseksi, että en vastusta näitä toimia.

Ainakin tuolta 1980-1990 lukujen taitteesta toimintoja tehostamalla kyettiin laskemaan Valtion työntekijöiden määrää varsin reilusti. Vuodesta 2015 alkaen tuo kehitys tasaantui, jonka jälkeen 2018-2019 Valtion työntekijämäärä lähtikin jälleen reiluun nousuun. Vuodesta 2018 vuoteen 2022 kasvua tuli 7,7 %, vuoden 2023 tilastoa ei ole ymmärtääkseni vielä julkaistu.

Eli muutama vuosi sitten alkanut Valtion hallinon varsin nopea kasvutrendi oli sangen huolestuttava, ja toivottavasti tämä saadaan hyvällä tavalla kontrolliin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millä ihmeen logiikalla virkamiesten massapotkut ovat hyvä asia? En ole valtiolla töissä, mutta kansalaisena toivon, että lait on valmisteltu hyvin ja niiden vaikutuksia on arvioitu etukäteen kunnolla. Ja kenen etu sekin on, että töihin jäävät ajetaan työuupumukseen, kun vedetään suurta työmäärää läpi liian pienillä resursseilla?

Ihan kuin joidenkin virkamiesten poistamisella olisi suurikin vaikutus valtiontalouteen. Lyhytnäköistä toimintaa.
Ei ne muiden potkut täällä niin kovasti ketään huoleta, jos itsellä on työpaikka ja työvoiman vähentäminen ei näyttäisi koskettavan itseä.

Ainahan niistä tarpeettomista virkamiehistä voi kouluttaa vaikka lähihoitajia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös