Petteri Orpon hallitus

  • 1 151 060
  • 14 790

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Sotepuolen leikkaukset harmittavat, mutta se on kuitenkin valtiontalouden kallein yksittäinen lohko. Se myös kasvaa koko ajan palveluntarpeen lisääntyessä väestön vanhetessa sekä toisaalta keskimääräisen eliniän yhä noustessa. Ei kiva, mutta tässä tilanteessa pakko.
Se on kiva jatkuvasti kuunnella miten tämä on pakko repiä minun ja kollegoiden selkänahasta. Sotepuolella varmasti olisi siellä isojen kihojen ja bytokratian puolella säästettävää mutta nyt se jälleen revitään sen pienipalkkaisimman duunarin selkänahasta. Samaan aikaan kun mitoitusta lasketaan ne vanhukset jotka edes palvelutaloon päätyvät ovat valmiiksi todella heikossa kunnossa. Aivan mahdoton yhtälö, muta enhän minä niille ole kuin numero. Orpohan sanoi että tärkein asia nostaa hoitoalan asemaa on arvostus. Kyllä on taas saatana arvostettu olo.
 
Itse olen työllistänyt sekä jeesannut asiakkaita jotka ovat työllistäneet suoraan amistaustaista porukkaa.

Ongelma on sipilöinnin jälkeen ollut lähiopetuksen heikko laatu sekä ennen kaikkea sen vähäinen määrä.
Tällöin, kun ei ole tullut toistoja, iso osa porukasta ei osaa niitä käytännön taitoja joita alalla tarvittaisiin. Yleisesti ei pitkälle kädentaitoihin perustuvia juttuja opi etänä tai omatoimisesti ilman ohjausta.

Toki siellä on niitä jotka pärjäävät ja oppivat, koska ovat omatoimisia ja nohevia, mutta usein se on kiinni lähinnä siitä, kuinka hyvin opiskelija onnistuu haalimaan hyviä harjoittelupaikkoja joissa oppia niitä käytännön taitoja. Koulusta tarttuu aiempaa selkeästi vähemmän mitään käteen.
Minun näkemykseni mukaan koko toinen aste pitäisi pistää remonttiin. Suunnitelmat mitä olen opetushallituksessa työskennellessä aikanaan asiasta nähnyt, ovat kylläkin olleet tosi karuja epärealistisuutensa puolesta. Esim. lukio- ja ammatillisen koulutuksen perusosien yhtenäistämistä. Siinä olisi mielenkiintoinen tilanne kun vaikka äidinkielen lukion opettaja saisi "amiksen pojat" opiskelijoikseen. Paljon siis sellaista mitä voisi luokitella unelmoinniksi, ja joka tyssää käytännön ongelmiin väistämättä. Onneksi näitä ei tällä tavalla toteutettu. Mutta jonkinlaiseen oppisopimustyyppiseen työssä oppimiseen sen kuuluisi mennä. Nyt kuten totesit, on ammatillisia oppilaitoksia joissa on hyvin vähän lähiopetusta ja on aivan täysin opiskelijan itsensä vastuulla hankkia osaamista. Ja tämä vastuu on aivan liikaa kun puhutaan kuitenkin vielä lapsista.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sopii tulla palvelutaloon kokeilemaan edes nykyisillä mitotuksilla. Siellä on oikeasti hoitajat katkeamispisteessä jo valmiiksi.

En epäile ollenkaan etteikö näin olisi. Asialle ei taida vain olla paljonkaan tehtävissä kun tilanne on päästetty näin huonoksi.

Niinkuin Orpo totesi juuri: ”Voi kun nämä toimet olisi aloitettu aiemmin”.

Naulan kantaan. Marinin hallitus meinasi kaatua 300 miljoonan leikkauksiin. Tuli törsääminen kalliiksi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Se on kiva jatkuvasti kuunnella miten tämä on pakko repiä minun ja kollegoiden selkänahasta. Sotepuolella varmasti olisi siellä isojen kihojen ja bytokratian puolella säästettävää mutta nyt se jälleen revitään sen pienipalkkaisimman duunarin selkänahasta. Samaan aikaan kun mitoitusta lasketaan ne vanhukset jotka edes palvelutaloon päätyvät ovat valmiiksi todella heikossa kunnossa. Aivan mahdoton yhtälö, muta enhän minä niille ole kuin numero. Orpohan sanoi että tärkein asia nostaa hoitoalan asemaa on arvostus. Kyllä on taas saatana arvostettu olo.
Edellinen hallitushan juurikin lisäsi sitä johtajien ja muiden virkaheittojen määrää sekä byrokratiaa. Siinä sitä on perintöä maksettavaksi pitkäksi aikaa ja kun se rahankin määrä on valitettavasti rajallinen, joudutaan nyt tekemään kipeitä päätöksiä.
 

Analyzer

Jäsen
Se on kiva jatkuvasti kuunnella miten tämä on pakko repiä minun ja kollegoiden selkänahasta. Sotepuolella varmasti olisi siellä isojen kihojen ja bytokratian puolella säästettävää mutta nyt se jälleen revitään sen pienipalkkaisimman duunarin selkänahasta. Samaan aikaan kun mitoitusta lasketaan ne vanhukset jotka edes palvelutaloon päätyvät ovat valmiiksi todella heikossa kunnossa. Aivan mahdoton yhtälö, muta enhän minä niille ole kuin numero. Orpohan sanoi että tärkein asia nostaa hoitoalan asemaa on arvostus. Kyllä on taas saatana arvostettu olo.

Se on väärin, mutta tuota mitoitusta ei edes pystytä toteuttamaan, koska tekijöitä ei ole tarpeeksi.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on kiva jatkuvasti kuunnella miten tämä on pakko repiä minun ja kollegoiden selkänahasta. Sotepuolella varmasti olisi siellä isojen kihojen ja bytokratian puolella säästettävää mutta nyt se jälleen revitään sen pienipalkkaisimman duunarin selkänahasta. Samaan aikaan kun mitoitusta lasketaan ne vanhukset jotka edes palvelutaloon päätyvät ovat valmiiksi todella heikossa kunnossa. Aivan mahdoton yhtälö, muta enhän minä niille ole kuin numero. Orpohan sanoi että tärkein asia nostaa hoitoalan asemaa on arvostus. Kyllä on taas saatana arvostettu olo.
Kun Vennamo oli Postin johtaja lama-aikana niin hänen uudesta edustus-Mersustaan nousi iso kohu ja mielipaha. Vennamo ei tästä hätkähtänyt vaan sanoi: että ei Mersun hankinta tunnu missään. Mutta jos luvattaisiin että jokaisen postinkantajan työtakkiin ommeltaisiin yksi nappi lisää, se maksaisi miljoonan ja vaarantaisi koko postinjakelun.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on kiva jatkuvasti kuunnella miten tämä on pakko repiä minun ja kollegoiden selkänahasta. Sotepuolella varmasti olisi siellä isojen kihojen ja bytokratian puolella säästettävää mutta nyt se jälleen revitään sen pienipalkkaisimman duunarin selkänahasta. Samaan aikaan kun mitoitusta lasketaan ne vanhukset jotka edes palvelutaloon päätyvät ovat valmiiksi todella heikossa kunnossa. Aivan mahdoton yhtälö, muta enhän minä niille ole kuin numero. Orpohan sanoi että tärkein asia nostaa hoitoalan asemaa on arvostus. Kyllä on taas saatana arvostettu olo.

Rajua touhua. Vaimo tuossa juuri totesi, että sopisi jonkun päätöstä tekevän yrittävän edes yhden päivän pysyä mukana työtahdissa ja samalla kantaa samaa vastuuta. Saattaisi tulla Orpo olo, hehhe.

Hulluksi menee. Sääliksi käy hoitajia.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Illan A-studiossa vakuuttava esiintyminen tiukassa paikassa pääministeri Orpolta.

Muutenkin vakuuttavaa esiintymistä & tekemistä hankalassa ympäristössä nykyiseltä hallitukselta. Hienoa, että joku vihdoin ottaa vastuuta maastamme kuten kuuluu.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Se on väärin, mutta tuota mitoitusta ei edes pystytä toteuttamaan, koska tekijöitä ei ole tarpeeksi.
Ne on kuitenkin tavoite. Ongelmat tulevat pääosin siinä kohdin kun sijaista ei nopealla aikataululla löydy. Nyt sitten ne mitoitukset suunnitellaan vielä pienemmiksi ja hoitajan ollessa poissa ei edelleenkään saada sitä yksihuoltajahoutajatuuraria nopealla aikataululla pois ja sitten se vuoro tehdään vielä pienemmällä porukalla. Porukka väsyy ka rikkoo itsensä saikulle ja kierre on valmis.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Illan A-studiossa vakuuttava esiintyminen tiukassa paikassa pääministeri Orpolta.

Muutenkin vakuuttavaa esiintymistä & tekemistä hankalassa ympäristössä nykyiseltä hallitukselta. Hienoa, että joku vihdoin ottaa vastuuta maastamme kuten kuuluu.

Pitkälti näin ja samaa kirjoitin aiemmin a-studion ketjuun. Vakavia ja ikäviä leikkauksia aiemmin, nyt veronkorotuksia ja leikkauksia. Orpo perusteli asiallisesti, miksi näihin päädyttiin. Eikä ollut huono heitto loppuun: kunpa Suomen tilanteeseen olisi reagoitu aiemmin.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Rajua touhua. Vaimo tuossa juuri totesi, että sopisi jonkun päätöstä tekevän yrittävän edes yhden päivän pysyä mukana työtahdissa ja samalla kantaa samaa vastuuta. Saattaisi tulla Orpo olo, hehhe.

Hulluksi menee. Sääliksi käy hoitajia.
Aika lannistettu olo kyllä. Tuntuu että mikään mitä siellä kentällä tehdään ei ole tarpeeksi saati että sitä arvostettaisiin.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mitenkäs ne eläkeleikkaukset menikään? Ainakin Ylen laskelmassa 4000 eläkkeestä suurin veronkorotus euroina ja siitä ylöspäin taas eipä paljon mitään. Vai oliko siinä unohdettu jotain?
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Rajua touhua. Vaimo tuossa juuri totesi, että sopisi jonkun päätöstä tekevän yrittävän edes yhden päivän pysyä mukana työtahdissa ja samalla kantaa samaa vastuuta. Saattaisi tulla Orpo olo, hehhe.

Hulluksi menee. Sääliksi käy hoitajia.

Yhtään hoitajia väheksymättä mutta ihan oikeasti, mitä lottoat pääministerin kantamasta vastuutaakasta ja vuotuisesta kokonaistyömäärästä?

Järki käteen tuon valittamisenkin kanssa.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Siis mä vinkkaan kaikille hoitajille, että mekään nyt äkkiä vittuun sieltä vanhustenhoidosta ja antakaa omaisten hoitaa omat sukulaisensa. Lasuun töihin vaan. Asiakkaat ei näillä päätöksillä lopu ja asiakaspaikkojen päivähinnat on jotain 350 euroa per pää. Eli reippaasti yli satatonnia vuodessa mitä valtio maksaa yhdestä sijoitetusta nuoresta. Kannattaa vaan kattella vähän minkä firman alle menee mutta ihan mukavia etujakin alkaa olla millä kilpailevat työntekijöistä.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Yhtään hoitajia väheksymättä mutta ihan oikeasti, mitä lottoat pääministerin kantamasta vastuutaakasta ja vuotuisesta kokonaistyömäärästä?

Järki käteen tuon valittamisenkin kanssa.
No voi vittu sentään. Onhan heidän palkat myös aivan eri tasolla. Toiselle vastuusta ja kuormittavasta työstä maksetaan vain helvetin paljon enemmän.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhtään hoitajia väheksymättä mutta ihan oikeasti, mitä lottoat pääministerin kantamasta vastuutaakasta ja vuotuisesta kokonaistyömäärästä?

Järki käteen tuon valittamisenkin kanssa.

Mitä lottoat tuosta saadusta korvauksesta ja eduista?

Lyödään pääministerille sama palkka ja katsotaan onko vielä töissä rakkaudesta lajiin. ;)

Pääministeri ei ole työssään vastuussa yhdestäkään ihmishengestä.
 

eddy28

Jäsen
Suosikkijoukkue
IPK, KalPa
Tämä on kyllä merkillinen ketju. Tekee hallitus mitä tahansa ja sopeuttaa miten tahansa aina on karmea valitus.
Tismalleen samat ajatukset taisi olla itsellä, kun lueskelin Jatkoajassa Marinin hallituksen ketjua. Nythän täällä saa pääosin lukea kiitosta ja ymmärrystä nykyisen hallituksen toimia kohtaan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mitä lottoat tuosta saadusta korvauksesta ja eduista?

Lyödään pääministerille sama palkka ja katsotaan onko vielä töissä rakkaudesta lajiin. ;)

Pääministeri ei ole työssään vastuussa yhdestäkään ihmishengestä.

Noh, minun kummipojan äiti on hoitsu, veljen vaimo on hoitsu ja lankomiehen vaimo on hoitsu. Onneksi ne eivät ole noita saatanan piipittäjiä vaan pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kaikesta koulutuksesta leikkaaminen on yksi mielenkiintoisimpia juttuja tässä. Miten ihmeessä pienemmillä resursseilla saadaan parempaa osaamista aikaan? Ammattikoulu on jo nyt monella alalla iso vitsi, jossa oppilaita juoksutetaan harjoittelusta toiseen (ja en väheksy harjoittelua millään tavalla), mutta itse koulussa ei opeteta yhtikäs mitään.

Valtio heräsi siihen, että siinä hetkessä, kun oppimateriaalit muuttuivat ilmaisiksi niin lukiolaiset rupesivat tekemään yhä useammin nelivuotisena tämän suorituksen. 10 vuodessa lukiossa on tullut neljästä vuodesta uusi normaali, kun aikaisemmin reilusti yli 80 % teki sen kolmessa vuodessa.

Samaan aikaan opiskelijoiden osuutta tästä kaikesta nostetaan entisestään: opiskelija voi opiskella Helsingissä, muttei voi asua siellä. Palautus takaisin 200 €:n maksimiin takaa sen, ettei Helsingissä ilman subventointia asuta. Opiskelijan täytyy itse luoda aika sille opiskelulle ja järjestellä kulkemisensa kauempaa tai etsiä soluasuntoja asuttavaksi.
Itse olen aina kannattanut opiskelijoihin sijoittamista. Toki tässä on myös olemassa tuo ikiopiskelijat, mutta ne on taidettu blokata jo tukijärjestelmästä ihan ok pois. Tavoitteena kuitenkin saada opiskelijat työkentälle tienaamaan.

Ja iso kysymys kuuluu, että kuinka paljon meidän suomalaisessa yhteiskunnassa on varaa suojella hyväosaisia? Voitte vapaasti haukkua minua idiotiiksi, mutta miten ihmeessä oikeasti se on oikeudenmukaista jonkun mielestä, että kaikkien toimenpiteiden kohteena ovat koko ajan kaikista heikoimmassa asemassa olevat? Onko Suomi tarkoitus palauttaa oikeasti luokkayhteiskunnaksi ihan väkisin?
Tässä hyväosaisten suojelussa on mielestäni ihan kiva nyanssihomma. Itse koen olevani hyväosainen kun tienaan sen 40k vuodessa. Se on minusta ihan kiva määrä rahaa ja tulen toimeen, joten koen olevani hyväosainen. En kuitenkaan hirveästi tykkäisi karsia omaa elintasoani, vaikka tiedän maasamme olevan heikommassa asemassa olevia. Toki voit kertoa paljonko minun tuosta omasta tulostani pitäisi antaa heikompi osaisille? Toivottavasti ei sellaista summaa, että minustakin tulisi heikommassa asemassa oleva henkilö.
Olen hyvin vakavasti huolestunut näiden säästöjen toimeenpanosta sekä niiden tahdista. Missä ihmeessä ovat kompensaatiot? Siis jotakin kompensointia niille ihmisille, joilta leikataan samaan aikaan työttömyysturvaa, lapsiturvaa ja heidän elämisensä vielä ALV:n korotuksella synkistetään entisestään. Köyhät köyhtyvät ja rikkaat sopeuttavat kulutustaan.
No minusta erilaisten päätösten vaikutus menee roskiin, jos niiden vaikutus kompensoidaan. Yksi vaihtoehto ihmisillä on sopeuttaa sitä kulutustaan vaikka se oikeasti voi olla vaikeaa.
 
Yhtään hoitajia väheksymättä mutta ihan oikeasti, mitä lottoat pääministerin kantamasta vastuutaakasta ja vuotuisesta kokonaistyömäärästä?

Järki käteen tuon valittamisenkin kanssa.
Ymmärrän täysin mitä tarkoitat tällä viestillä. Mutta yhtäaikaa ihan faktuaalinen totuus on, että se joka siellä alemmalla suorittavalla tasolla on esimerkiksi hoitoalalla, ei pysty ilman uhriutumista tätä viestiä ymmärtämään haluamallasi tavalla. Eikä kyse ole edes siitä, että se ymmärtämättömyys olisi kiinni koulutustasosta tai tuloluokasta. Se mukamas loukattu uhriutuu, koska se on opittu ja pysyvä tapa reagoida. Ylläpitää omaa häpeämekanismiansa ja someen kun jakaa omaa uhriutumistaan, löytyy aina sielunkumppaneita jotka vahvistavat sitä pahoinvointiansa.

Pääministerin todellisuus on jotain mitä kukaan meistä ei pysty edes käsittämään ilman ihmisjohtamisen ja vastuun kokemisen kokemusta. Se vaatii mielettömän määrän esihenkilötyötä vuosikausien ajan, jotta siitä ymmärtäisi edes hitusen verran.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Noh, minun kummipojan äiti on hoitsu, veljen vaimo on hoitsu ja lankomiehen vaimo on hoitsu. Onneksi ne eivät ole noita saatanan piipittäjiä vaan pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä.
Tai sitten eivät keskustele alan ongelmista sinun kanssa. Tai sattuvat olemaan sellaisessa yksikössä missä se kiire ja vastuu ei niin näy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös