Taas on julkaistu
raportti (Yle), tällä kertaa matematiikan osaamisesta.
Monen yhdeksäsluokkalaisen matematiikan taidot ovat alakoulun tasolla. Heikoimmat oppilaat ovat 3.–4.-luokkien tasolla matematiikan laskemisen sujuvuudessa, parhaimmat oppilaat taas voivat saavuttaa jopa lukion pitkän matematiikan keskiarvon.
Tulokset selviävät tuoreesta Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin raportista.
– Osaamisen erot yhdeksännelle luokalle tultaessa ovat ihan valtavia, sanoo johtava tutkija Juha Metsämuuronen.
Tässäkin selvityksessä korostuvat oppilaiden väliset valtavat erot ja kotitaustan merkitys. Samaan aikaan hallitus tekee valintoja, jotka vahvistavat eroja entisestään.
Tulevaisuudessa älyllisen suoriutumisen merkitys ainoastaan kasvaa erityisesti Suomen kaltaisessa korkean elintason maassa. Meistä ei ole kilpailemaan halpamaiden palkkoja vastaan, vaikka kuinka polkisimme duunaria, vaan tarvitsisimme osaamista ja kaupaksi meneviä korkean jalostusasteen tuotteita.
Tämä huomioiden en ymmärrä talousvastuuta huutavan ja talouden asemaa korostavan oikeistohallituksen valintoja, koska en pysty hahmottamaan hallituksen tekemien valintojen taustalle
tietoon perustuvaa logiikkaa.
Jos tahdomme vahvan talouden, johon tarvitaan mahdollisimman paljon korkean osaamisen tekijöitä ja mahdollisimman vähän elätettäviä ja matalatuottoisia, miksi hallitus pyrkii valinnoillaan juuri päinvastaiseen.
Ainoa mieleeni tuleva selitys on se, että oikeisto olettaa saavansa osaajat ulkomailta, koska nykymallilla Suomi on matkalla Itä-Euroopaksi. Kurjistuvassa yhteiskunnassa nöyrien tai alistuneiden sinnittelijöiden määrä kasvaa, kun taas osaajien määrä vähenee.
Työtä tulee edelleenkin valumaan halpamaihin. Niin ikään kehittyvä tekniikka ja kehittyvät prosessit tulevat hävittämään työpaikkoja. Tätä kehitystä vastaan voi taistella vain tasa-arvolla ja koulutuksella.
Tuntuu, että maata johdetaan kuin SaiPaa. Keksittiin tällainen säästämisen idea, mutta ei tullut mieleen miettiä, että onkohan tämä homma ihan realistisella perustalla vuosikymmenten mitalla.