Petteri Orpon hallitus

  • 1 234 227
  • 15 494

rpeez

Jäsen
Ehkä monet niistä, jotka pelkäävät, että heti kun irtisanomista helpotetaan työnantaja antaa potkut, kärsivät huijarisyndroomasta. Toisaalta ne, jotka ovat varmoja, että niin hyvällä työntekijällä kuin he ei ole mitään pelättävää, saattavat kärsiä ylivertaisuusvinoumasta.
Varmaan hyvin paikkansa pitävää.

Itselläni sotii oikeustajua vastaan, että työnantajaa "määrätään" lailla tai vastaavalla pitämään tuottamaton ihminen töissä (poislukien äitiys- ja sairauslomat). Huijarisyndrooma ja ylivertaisuusvinouma eivät mielestäni ole asioita joiden pitäisi liittyä työnantajan työssäpitovelvoiteperusteisiin, vaan ongelmia joihin voi yrittää hakea apua jos siltä tuntuu (reality check esimieheltä, kehityskeskustelut, työpsykologi).

Olen aika jyrkkä työntekijän oman vastuun kannattaja. MInusta työntekijä on pienyrittäjä, joka myy omaa työpanostaan toiselle yritykselle. Äärimmäisena esimerkkinä omalla kohdallani se johti siihen, että vietin koko joululomaviikon opiskellen nettikursseista asioita joita tiesin tarvitsevani heti tammikuussa töissä ja kompetenssini ei olisi riittänyt muuten. Toki poikkeuksellista, koska ilmaista työtäkään ei pidä tehdä.
(Eli päätoiminen taustani on normaali palkansaaja, mutta myönnettävä on etten ole koskaan joutunut tukalaan tilanteeseen elämässäni tai väärin kohdelluksi asioissa, jotka liittyy työsuhteeseen.)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DrE

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
MInusta työntekijä on pienyrittäjä, joka myy omaa työpanostaan toiselle yritykselle
Täydellisessä maailmassa, kyllä. Epätäydellisessä maailmassa tilanne on huomattavasti monimutkaisempi, koska työt ovat erilaisia. Kärjistäen suorittavissa töissä tulisi työajan kattaa se, mitä työ vaatii eli jos yritys tarvitsee jotakin osaamista niin heidän pitää järjestää aikaa sen hankkimiselle. Erikseen sitten ovat sellaiset työt, joissa on paljon omaa vastuuta, joissa jokainen työntekijä tekee itse ratkaisunsa panostuksesta. Esimerkiksi aineenopettajalta on ihan okei odottaa sitä, että hän valmistelee ja tuottaa omat tuntinsa. Siihen ei ole merkitty työaikaa, mutta työaika on muutoin verrattain vähäinen verrattuna esimerkiksi 7,5 h toimistossa.

Suorittavissa töissä taas oman kokemukseni mukaan usein työntekijältä odotetaan jonkinlaisia ponnisteluja vapaa-ajalla, vaikka sille ei ole mitään perustetta. Pääsääntöisesti Suomessa on kuitenkin tilanne, että työntekijät ovat enemmänkin valmiita tekemään liikaa kuin liian vähän. Työ kattaa monella ison osan elämästä, mutta toisinaan on hyvä miettiä myös tasapainoa. Itse olen opetellut sen vähän kantapään kautta, että työt kannattaa jättää töihin jossakin vaiheessa viikkoa ja vapaa-ajalla keskittyä palautumiseen. Jos nyt karkeasti sanon niin ihmistyö kuormittaa usein ja paljon, vaikka monella alalla sitä tehdään sen kummemmin ymmärtämättä, että sosiaaliset tilanteet ovat omiaan luomaan kuormitusta.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Olen aika jyrkkä työntekijän oman vastuun kannattaja. MInusta työntekijä on pienyrittäjä, joka myy omaa työpanostaan toiselle yritykselle.

Niin minäkin olen melkoisen kärkkäästi huutelemassa työntekijän vastuun perään. En silti oikein ymmärrä rinnastusta pienyrittäjyyteen. Ei työntekijältä voi, eikä pidäkään odottaa samanlaista omistautumista työlle tai omalle tehtävälleen kuin yrittäjältä. Aika saakelin työkeskeinen ja pahoinvoiva yhteiskunta meillä olisi, jos jokainen olisi samassa asemassa kuin muut pienyrittäjät kilpailemassa siitä, kuka haluaa ostaa sen tarjotun resurssin yritykselleen käytettäväksi.

Jossain konsulttitoimistoissa ja lääkäriasemilla tuo ajatusmalli jotenkuten toimiikin, mutta valtaosassa työyhteisöjä ei.

T: kokoomuslainen pienyrittäjä
 

Redimor

Jäsen
Niin minäkin olen melkoisen kärkkäästi huutelemassa työntekijän vastuun perään. En silti oikein ymmärrä rinnastusta pienyrittäjyyteen. Ei työntekijältä voi, eikä pidäkään odottaa samanlaista omistautumista työlle tai omalle tehtävälleen kuin yrittäjältä. Aika saakelin työkeskeinen ja pahoinvoiva yhteiskunta meillä olisi, jos jokainen olisi samassa asemassa kuin muut pienyrittäjät kilpailemassa siitä, kuka haluaa ostaa sen tarjotun resurssin yritykselleen käytettäväksi.

Jossain konsulttitoimistoissa ja lääkäriasemilla tuo ajatusmalli jotenkuten toimiikin, mutta valtaosassa työyhteisöjä ei.

T: kokoomuslainen pienyrittäjä
Miedän yhteiskunta on täysin työkeskeinen jo nyt. Ei siihen mitään yrittäjyyttä tarvita. Ihmiset elävät viikon töissä ja ovat viikonlopun vapaalla niin että tuntuu. Viikko eletään sohvalla katsomassa puhelinta televisio taustalla.
Koko systeemi on rakennettu hallintaan mitä 1% vähemmistö pyrkii vastustamaan.

Mikä sitten olisi vaihtoehto? Ei tänä päivänä enää mikään koska ihmiset eivät pysty itsestään huolehtimaan. Parempi siis keskittyä siihen työmaailmaan. Nuorisolla kuitenkin on vähän ilmassa sitä, ettei elämäänsä tarvi työlle tuhlata ja tykkäävät osapäiväisestä hommasta tai kausitöistä. Saa sitten nähdä miten tämä tulee toimimaan tulevaisuudessa.

Jos tästä maasta pyrittäisiin tekemään ihmisille parempi niin kokoomuslaisella sosialistisella viheraatteella sitä ei tule. Veroja kerätään jotta niitä saadaan tuhlata asiattomuuksiin joilla ei ole mitään tekemistä ihmisten hyvinvoinnin kanssa. Sama lopputulema todennäköisesti saataisiin aikaiseksi köyhäintaloilla ja 0% verotuksella.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Itse en usko että työelämässä käytännössä hirveästi mikään muuttuu vaikka SAK hyperventiloikin tuossa. Asumistuen ehtojen kiristys saattaa pakottaa jotkut muuttamaan, toisaalta monella voi olla vaihtoehtoja lisätienestien suhteen, eli pärjäävät kyllä. Eihän asumistuki kokonaan poistu hallituksen mukaan.

Tulevat keskustelut ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuuden kanssa käydään varmasti perusteellisesti, että onko hyvä idea sellasta tehdä. Ymmärrän pointin ja tarkoituksen tuossa, itse jättäisin tämän muutoksen kuitenkin pois.

Varsinkin demografian kannalta taas se palkkaamisen kynnyksen madaltaminen ja irtisanomisen helpottaminen ongelmatilanteissa on hyviä muutoksia. Ei olisi firmalle enää niin kova stressi palkata ihmisiä. Varsinkin pienehköille firmoille helpotus ja takaportti.
Vähän tuntuu että näissä uudistuksissa lähdetään yleistyksestä että työnantaja on moitteeton sankari ja rehellisyyden perikuva ja työntekijä sitten aina vilppiin valmis ketku jota on vahdattava vierestä ettei varasta aikaa tai muita resursseja. Alla kärjistävä esimerkki siitä, miltä julkinen keskustelu nykyisen hallitusohjelman perusteista kovasti vaikuttaa.

Tarkoitan siis sitä että täälläkin monessa viestissä on mainittu, miten "ahkerilla" työntekijöillä ei ole mitään hätää jatkossakaan ja ei työnantajat varmasti lähde työntekijöiden tilannetta heikentämään lyhytnäköisten voittojen toivossa mm. pistämällä porukkaa pellolle ja palkkaamalla halvempaa väkeä tilalle omalla ilmoituksella. Tai vaikka putkettamalla pätkäsopimuksia jotta työntekijän on aina koeajalla ja oikeudeton kokemuslisiin. Jostain syystä työnantajat kollektiivisesti pystyvät siis näkemään sitoutuneiden työntekijöiden arvon pelkän kvartaalituloksen sijaan, vaikka aiemmin eivät ole uutisoinnin perusteella siihen juuri kyenneet. Siis kollektiivina, luonnollisesti on hyviä ja sitten heikompia työnantajia ja ala määrittää todella paljon, millaisissa suhteissa noita löytyy.

Vaihtoehtoisesti sitten työntekijä on se lusmu ja varas, kenen ainoa hupi elämässä on pitää palkallisia rokulipäiviä työnantajan piikkiin ja elää vielä herroiksi sairaspäivän palkan lisäksi asumistuilla sekä nauraa porvareille räkäisesti ja pilkallisesti. Siis vain hieman parempi verrattuna siihen suurimpaan saatanaan, eli työttömään. Sitä huonompi ja epäluotettavampi työntekijä on kyseessä, mitä matalampipalkkaisesta työstä on kyse.

En tiedä miten suuri ongelma nuo feikkisairaspäivät on, mutta lähes varmasti tuon pandemia-aikana parantuneen "kyllä pienessä flunssassa pitää voida töihin tulla" ajattelumallin paluu heikentää tuottavuutta kun sen yhden sairastajan sijaan sama päiväkotiflunssa siirtyy päiväkotilapsen vanhemmasta koko työyhteisöön.

Disclaimerina että olen itse yrittäjäperheestä ja itsekin tässä yrittäjästatuksella touhuilen täysin vastuullisena omasta tekemisestäni. Työhistoriaa löytyy eri rooleista yksityiseltä ja hieman julkishallinnonkin puolelta duunarista erityisasiantuntijaan.
 

rpeez

Jäsen
Niin minäkin olen melkoisen kärkkäästi huutelemassa työntekijän vastuun perään. En silti oikein ymmärrä rinnastusta pienyrittäjyyteen. Ei työntekijältä voi, eikä pidäkään odottaa samanlaista omistautumista työlle tai omalle tehtävälleen kuin yrittäjältä. Aika saakelin työkeskeinen ja pahoinvoiva yhteiskunta meillä olisi, jos jokainen olisi samassa asemassa kuin muut pienyrittäjät kilpailemassa siitä, kuka haluaa ostaa sen tarjotun resurssin yritykselleen käytettäväksi.

Jossain konsulttitoimistoissa ja lääkäriasemilla tuo ajatusmalli jotenkuten toimiikin, mutta valtaosassa työyhteisöjä ei.

T: kokoomuslainen pienyrittäjä
Ei sitä "yrittäjyyttä" nyt noin kirjaimellisesti pitänyt ottaa, anteeksi huono ilmaisuni. Hain enemmänkin vastakohtaa sille ajattelulle, että työnantajan pitäisi pitää työntekijä töissä, joka ei tuota mitään eikä välitäkään tuottaako mitään.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jatkossa potkut voi saada mm. yhdestä myöhästymisestä, olkoon sitten syy mikä tahansa. Käsi ylös sille joka ei joskus jonkun syyn takia ole myöhästynyt töistä.
Jatkossa se onkin herran käsissä tuleeko monoa.

Tälläiset jutut ovat ihan maapallo on litteä -tason soopaa, jotka jostain syystä pyörivät paljon AY- ja vasemmistopiireissä. Ihan oikeasti yksikään ihminen joka kykenee ajattelemaan omilla aivoillaan ei voi olla sitä mieltä, että yrittäjät/yritykset ensin palkkaisivat ja sitten potkisivat ihmisiä muuten vain pihalle. Siis käyttäisivät kymmeniä tuhansia euroja tälläiseen touhuun. Nyt ihan oikeasti.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tälläiset jutut ovat ihan maapallo on litteä -tason soopaa, jotka jostain syystä pyörivät paljon AY- ja vasemmistopiireissä. Ihan oikeasti yksikään ihminen joka kykenee ajattelemaan omilla aivoillaan ei voi olla sitä mieltä, että yrittäjät/yritykset palkkaisivat, ja sitten potkisivat ihmisiä muuten vain pihalle. Siis käyttäisivät kymmeniä tuhansia euroja tälläiseen touhuun. Nyt ihan oikeasti.
Juuri näin, tuo ei ole eikä tule olemaan mahdollista. Kyllä siellä jatkossakin on tietyt prosessit ja varoituksien kautta voisi irtisanominen tapahtua. Tällä hetkellä irtisanominen on lähes mahdotonta, eikä se ole jatkossakaan helppoa, vaikka siihen voisi olla syytäkin.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tällä hetkellä irtisanominen on lähes mahdotonta, eikä se ole jatkossakaan helppoa, vaikka siihen voisi olla syytäkin.

Näin. Eikä tällä hetkellä matalapalkka-aloilla ole työnantajapuolella halua irtisanoa edes sitä ei-niin-pätevää työntekijää, kun työvoimapula on niin huutava. Aika lahjakkaasti saa tällä hetkellä perseillä, jos monoa onnistuu hankkimaan.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kai siellä kunnassa on muitakin töitä/työnantajia kuin tuo hoitola tai sitten pitää perustaa kilpaileva hoitola. Nämä nyt ovat niitä ikuisuusjuttuja, onko yhteiskunta vastuussa ja miten paljon vai pitääkö yksilön itse ottaa vastuuta itsestään/toimeentulostaan.

Ei nyt tarvitse hirveä "näkijä" olla, että olipa hallituksessa jatkossa mitkä puolueet tahansa, tulevaisuudessa pitää olla valmis yhä enemmän vaihtamaan paikkakuntaa ja/tai ammattia työllistyäkseen, koulutusta unohtamatta.
Valitettavasti nykyisessä päätöksenteossakin näkyy asioiden kapeakatseisuus harvaan asutussa maassamme.

Otetaan esimerkiksi Kalle Koneistaja*, joka on ammattikoulusta valmistuttuaan työskennellyt pienen paikkakunnan metalliverstaalla. Elämä on rakennettu palkkatyön varaan, muutaman kilometrin työmatka taittuu mukavasti vanhahkolla käyttöautolla ja rivarikaksiosta maksellaan lainanlyhennystä. Työt ovat menneet hyvin ja tulotaso on saatu yli 20€/h koneistajan hommissa.
Maailmantilanne (viimeisenä iskuna Ukrainan sota) keikauttaa markkinaa sen verran, että tämä vuosikymmeniä paikkakunnalla toiminut metallipaja ja kohtalaisen suuri työllistäjä joutuu sulkemaan ovensa ja paikkakuntaa kohtaa yhtäkkiä yli sadan henkilön työttömyys.

Kalle Koneistaja alkaa etsiä omaa koulutusta ja kokemusta vastaavaa työtä. Paikkoja löytyykin, lähin esimerkiksi suuresta kaupungista 110 kilometrin päässä kotoa.
Viikossa edestakaisiin töissä kulkemisissa kertyy siis kilometrejä 1100. Kallen käyttöauto kuluttaa 7 litraa/100km.
Jos ajatellaan bensan maksavan 2€/litra, niin kuluja tulee töissä kulkemiseen 154€ viikossa, eli 616€/kk. Julkisia ei kaikissa paikoissa kulje sellaisiin aikoihin, että aamulla olisi mahdollisuus olla ajoissa töissä.

Vuokratyönä alkavasta työsuhteesta maksetaan 14€/h, eli bruttona 2257€ (työajan lyhennys laskettu mukaan). Kalle ilmoittaa luonnollisesti kilometrit heti verottajalle, eikä odota pottia veronpalautuksiin. Tästä jää käteen ~1800€/kk, josta voi vähentää yli 600€ töissä kulkemiseen. Asunnostaan Kalle maksaa 650€/kk. Siinä on muiden laskujen ja kulujen jälkeen kauheasti jää palveluihin rahaa. Ja käsi sydämelle, kuka käyttää päivästään ainakin 11 tuntia, että saa ajaa omalla kustannuksella yli 200 km päivässä, sen takia, että saa käydä töissä kehnolla palkalla?

Hallituksen ja sen kannattajien lääke tähän on muuttaa lähemmäs työpaikkoja. Kallellakin työhaluja olisi, eikä perheettömänä muuttaminen olisi mahdottomuus, mutta kuka ostaa asunnon muuttotappiopaikkakunnalta? Tiedän tapauksia, joissa pikkupaikkakuntien kerros- ja rivitalojen osakkeet ovat myynnissä viidettä vuotta ilman potentiaalisia ostajia.
Toinen ”ratkaisu” työllistymiseen on alkaa yrittäjäksi. Jos paikkakunnalla pyörinyt metallialan yritys joutuu sulkemaan ovensa, niin onko Kallen ratkaisu perustaa oma metallialan yritys? Mistä alkupääoma laitteisiin, tiloihin yms? Mistä asiakaskunta ja yrittäjyydessä tarvittavat tiedot ja taidot? Harva hihnalla työskentelevä duunari taitaa valmis yrittäjä olla.
Tokihan voi aina sanoa, että menee muihin töihin. Jos sattumoisin kunnan työpaikat ovat täynnä ja kylän ainut kauppakaan ei palkkaa juroa metallimiestä nollakokemuksella kaupan alalta, koska työvoiman suoranaista tarvetta ei ole ja vähäisetkin paikat menevät tutuille.

Viisasten kiveä tähän ongelmaan ei taida löytyä miltään hallitukselta, mutta yksinkertaistavat ”muuta lähemmäs työpaikkoja”, tai ”työllistä itse itsesi yrittäjänä” avaukset ovat äärimmäisen yksioikoisia.
Juuri tällaisia tapauksia kohtaan hallituksen toimet iskevät työmatkojen kallistuessa. Ihmisiä elää syrjäkylillä asuntoloukuissa, lisäksi perheellisille tilanne on vielä tukalampi, kun sitä kumppania ja lapsia ei vain jonain päivänä pakata autoon ja lähdetä leventämään elämää kasvukeskuksiin.

*Nimeä muutettu, mutta viestissä oleva tarina on totta ja luvutkin tosielämästä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vuokratyönä alkavasta työsuhteesta maksetaan 14€/h, eli bruttona 2257€ (työajan lyhennys laskettu mukaan). Kalle ilmoittaa luonnollisesti kilometrit heti verottajalle, eikä odota pottia veronpalautuksiin. Tästä jää käteen ~1800€/kk, josta voi vähentää yli 600€ töissä kulkemiseen. Asunnostaan Kalle maksaa 650€/kk. Siinä on muiden laskujen ja kulujen jälkeen kauheasti jää palveluihin rahaa. Ja käsi sydämelle, kuka käyttää päivästään ainakin 11 tuntia, että saa ajaa omalla kustannuksella yli 200 km päivässä, sen takia, että saa käydä töissä kehnolla palkalla?

Hallituksen ja sen kannattajien lääke tähän on muuttaa lähemmäs työpaikkoja

Olisiko sinulla mennyt hallitus ja oppositio sekaisin? Vähän pelkään, sillä opposition ja sen kannattajien lääke on vaatia muuttamaan lähemmäksi työpaikkoja ja siirtyä vihreämpiin kulkuvälineisiin kuin oma fossiilinen auto.

Hallituksen kanta on laskea polttoaineen hintaa ja käyttvöeron hintaa. Tukea ei tälle juuri tule, mutta näin hallitus tulee tekemään:

"Esityksessä valmisteveron alennuksen arvioidaan pudottavan bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta."


On laajemman keskustelun aihe, mikä on järkevää yksittäisen työntekijän ja toisaalta ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta. Orpon hallitus vaikuttaa näkevän yksittäisen ihmisen autoilun aiempia hallituksia tärkeämmäksi mm. työmatkojen osalta.
 

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko sinulla mennyt hallitus ja oppositio sekaisin? Vähän pelkään, sillä opposition ja sen kannattajien lääke on vaatia muuttamaan lähemmäksi työpaikkoja ja siirtyä vihreämpiin kulkuvälineisiin kuin oma fossiilinen auto.

Hallituksen kanta on laskea polttoaineen hintaa ja käyttvöeron hintaa. Tukea ei tälle juuri tule, mutta näin hallitus tulee tekemään:

"Esityksessä valmisteveron alennuksen arvioidaan pudottavan bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta."


On laajemman keskustelun aihe, mikä on järkevää yksittäisen työntekijän ja toisaalta ilmastonmuutoksen hillitsemisen kannalta. Orpon hallitus vaikuttaa näkevän yksittäisen ihmisen autoilun aiempia hallituksia tärkeämmäksi mm. työmatkojen osalta.

Voi kai asiaa pyöritellä miten haluaa hallituksen hyväksi, mutta omalla autollaan työmatkoja kulkevien kustannukset tulevat nousemaan. Matkakuluvähennysten omavastuuosuuden kasvattaminen ja edellisen hallituksen antamat määräaikaiset päättyvät korotukset todellisuudessa nostavat työmatkojen kustannuksia, vaikka pumppuhintoja lasketaankin.


Ilmaston kannalta toki olisi ihanteellista kulkea ”lonkkavolvolla” kustannuspaikalleen, mutta tämä ei valitettavasti ole mahdollista kaikkialla. Mistä muuten eräs bensan hinnan alentaja-puolue mainitsi toistuvasti ennen vaaleja.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voi kai asiaa pyöritellä miten haluaa hallituksen hyväksi, mutta omalla autollaan työmatkoja kulkevien kustannukset tulevat nousemaan. Matkakuluvähennysten omavastuuosuuden kasvattaminen ja edellisen hallituksen antamat määräaikaset päättyvät korotukset todellisuudessa nostavat työmatkojen kustannuksia, vaikka pumppuhintoja lasketaankin.

Tätä epäilen edelleen. Vaikutusarviolaskelmat yhdessä poliittisen linjauksen kanssa tuskin mahdollistavat sitä, että Orpon hallitus vaikeuttaa työn valitsemista tukien sijasta. No, pian se nähdään. Jos todella käy niin, että työmatkasta tehdään selvästi aiempaa kalliimpi omalla autolla, se olisi vastoin hallituspuolueiden kannattajien ja puolueidenkin näkemystä. En osta ennen kuin näen budjettilaskelmat.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
...
Viisasten kiveä tähän ongelmaan ei taida löytyä miltään hallitukselta, mutta yksinkertaistavat ”muuta lähemmäs työpaikkoja”, tai ”työllistä itse itsesi yrittäjänä” avaukset ovat äärimmäisen yksioikoisia.
Juuri tällaisia tapauksia kohtaan hallituksen toimet iskevät työmatkojen kallistuessa. Ihmisiä elää syrjäkylillä asuntoloukuissa, lisäksi perheellisille tilanne on vielä tukalampi, kun sitä kumppania ja lapsia ei vain jonain päivänä pakata autoon ja lähdetä leventämään elämää kasvukeskuksiin.
Yritin tuota asuntoloukkuasiaa joskus selittää yhdelle työntekijälleni, joka nuoruuden suomalla itsevarmuudella oli sitä mieltä, että jokaisella on mahdollisuus asua Tampereen kokoisen kaupungin keskustassa vuokralla ja käyttää julkisia. Omistusautoa ei ihminen tarvitse mihinkään.
Kerroin, että tässä maassa on paljon omistusasuntoja, niin omakoti-, rivitalo- kuin kerrostaloasuntojakin, joilla on täysi käyttöarvo kohtuullisilla asumiskustannuksilla, mutta ei minkäänlaista myyntiarvoa. Huonoimmillaan niissä asuvilla ihmisillä on vielä asuntolainaa, ja vastikkeet pitää kuitenkin maksaa. Eli Tampereelle lähtemisen kynnys on korkea, jopa ylitsepääsemätön.
Siihen hänen näkymyksensä oli, että "Se on sitten voi-voi!"
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Tätä epäilen edelleen. Vaikutusarviolaskelmat yhdessä poliittisen linjauksen kanssa tuskin mahdollistavat sitä, että Orpon hallitus vaikeuttaa työn valitsemista tukien sijasta. No, pian se nähdään. Jos todella käy niin, että työmatkasta tehdään selvästi aiempaa kalliimpi omalla autolla, se olisi vastoin hallituspuolueiden kannattajien ja puolueidenkin näkemystä. En osta ennen kuin näen budjettilaskelmat.

Minun ei tarvitse katsella budjettilaskelmia todetakseni, että työssäkäynti nykyisessä työpaikassa tulee vähemmän kannattavaksi 150e omavastuun nousun myötä. Sitä ei riitä korvaamaan neljän sentin litra-alennukset.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Ei kai tässä käy niin, että Perussuomalaiset pettävät maaseudun ihmiset, sen jälkeen kun ovat syyttäneet siitä Keskustaa ensin vuosia?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minun ei tarvitse katsella budjettilaskelmia todetakseni, että työssäkäynti nykyisessä työpaikassa tulee vähemmän kannattavaksi 150e omavastuun nousun myötä. Sitä ei riitä korvaamaan neljän sentin litra-alennukset.

Itselleni olisi edelleen yllätys, jos näin kävisi. Ei yksinkertaisesti istu Kok ja PS linjauksiin ja omaa autoa koskeviin näkemyksiin. Jos menee läpi, käytännössä ihmisiä ohjataan asumaan lähempänä työpaikkoja tai luopumaan työpaikastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Minun ei tarvitse katsella budjettilaskelmia todetakseni, että työssäkäynti nykyisessä työpaikassa tulee vähemmän kannattavaksi 150e omavastuun nousun myötä. Sitä ei riitä korvaamaan neljän sentin litra-alennukset.
Jep. Käsittääkseni tuo alennus astuu voimaan tammikuussa. Kannattaa laittaa muistiin mitä bensa maksaa nyt ja katsoa, mitä se maksaa tammikuussa. Mielestäni on todennäköisempää, että bensa tammikuussa maksaa yli neljä senttiä enemmän kuin nyt, kuin alle. Täten tuo veronalennus ei näkyisi missään muualla kuin valtion kassassa alentuneena veronkertymänä.

Tuo persujen "pensan pumppuhinta alas" lupaus oli ehkä yksi maamme historian typerimmistä vaalilupauksista, samaa sarjaa sen 80 luvun "poistamme työttömyyden parissa kuukaudessa" kanssa. Taisi olla vielä sama puoluekin asialla.

Syy siihen, miksi tuo lupaus on ihan vitun typerä on se, että se "pensan pumppuhinta" määräytyy raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan perusteella, ei Suomen polttoaineveron. Tätä markkinaa kontrolloi n. viisi valtiota, joissa ihmisoikeudet ja demokratia ei ole kovinkaan paljon muodissa. Jos öjlyn hinta niiden mielestä tippuu liian alas, niin niille ei tuota minkäänlaisia tunnontuskia laittaa öljyhanaa pienemmälle, kunnes hinta on taas kohdillaan. Tämän vuoksi fossiilisista polttoaineista tulisi luopua niin pian kuin mahdollista. Vaikka se ei ilmastonmuutokselle mitään tekisikään. Ei pystyisi paskavaltiot kiristämään yhtään ketään.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yritin tuota asuntoloukkuasiaa joskus selittää yhdelle työntekijälleni, joka nuoruuden suomalla itsevarmuudella oli sitä mieltä, että jokaisella on mahdollisuus asua Tampereen kokoisen kaupungin keskustassa vuokralla ja käyttää julkisia. Omistusautoa ei ihminen tarvitse mihinkään.
Tällainen ihminen usein edellyttää, että jos jonnekin ei pääse julkisilla niin kyllä joku kaveri, jolla on auto, heittää hänet määränpäähän. Vaikka kukaan ei tarvitse autoa niin on kiva, kun kaverilla on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuo persujen "pensan pumppuhinta alas" lupaus oli ehkä yksi maamme historian typerimmistä vaalilupauksista, samaa sarjaa sen 80 luvun "poistamme työttömyyden parissa kuukaudessa" kanssa. Taisi olla vielä sama puoluekin asialla.

Syy siihen, miksi tuo lupaus on ihan vitun typerä on se, että se "pensan pumppuhinta" määräytyy raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan perusteella, ei Suomen polttoaineveron. Tätä markkinaa kontrolloi n. viisi valtiota, joissa ihmisoikeudet ja demokratia ei ole kovinkaan paljon muodissa. Jos öjlyn hinta niiden mielestä tippuu liian alas, niin niille ei tuota minkäänlaisia tunnontuskia laittaa öljyhanaa pienemmälle, kunnes hinta on taas kohdillaan. Tämän vuoksi fossiilisista polttoaineista tulisi luopua niin pian kuin mahdollista. Vaikka se ei ilmastonmuutokselle mitään tekisikään. Ei pystyisi paskavaltiot kiristämään yhtään ketään.

Ottamatta kantaa persujen vaalilupaukseen (en yksinkertaisesti tunne kaikkia, Kokoomuksenkin lupauksissa on riittävästi), tämänkin hallituksen kannattaisi tukea enemmän fossiilisista irtaantumista. Yksi syy on tuottajavaltiot, toinen ilmastonmuutos ja kolmas on Suomen ja EU:n allekirjoittamat sopimukset.

Toisaalta, jos oman auton käyttö tulee kalliimmaksi pidemmillä työmatkoilla, sekin vaikuttaa liikenteen osalta ilmastonmuutosta hillitsevästi olettaen, että päätöksellä on yksityisautoilua vähentävä vaikutus. Kokonaisuudessaan tämä rajaus olisi kuitenkin hassu, jos ns. huviajelu kallistuisi vähemmän hallituksen toimien seurauksena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minun ei tarvitse katsella budjettilaskelmia todetakseni, että työssäkäynti nykyisessä työpaikassa tulee vähemmän kannattavaksi 150e omavastuun nousun myötä. Sitä ei riitä korvaamaan neljän sentin litra-alennukset.
Onneksi tukiakin leikataan, niin työnteko pysyy edelleen kannattavana. Hyvä vaan, että jokainen osallistuu tahollaan valtion budjetin korjaamiseen. Tämä iskee kyllä itseenkin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Syy siihen, miksi tuo lupaus on ihan vitun typerä on se, että se "pensan pumppuhinta" määräytyy raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan perusteella, ei Suomen polttoaineveron. Tätä markkinaa kontrolloi n. viisi valtiota, joissa ihmisoikeudet ja demokratia ei ole kovinkaan paljon muodissa. Jos öjlyn hinta niiden mielestä tippuu liian alas, niin niille ei tuota minkäänlaisia tunnontuskia laittaa öljyhanaa pienemmälle, kunnes hinta on taas kohdillaan. Tämän vuoksi fossiilisista polttoaineista tulisi luopua niin pian kuin mahdollista. Vaikka se ei ilmastonmuutokselle mitään tekisikään. Ei pystyisi paskavaltiot kiristämään yhtään ketään.
Toki Suomessakin verotuksella vaikutetaan hintaan, mutta ilman merkittävää veronalennusta hinta jää korkeaksi. Ja kun ei oikein voi tietää millaisia markkinähäiriöitä tulee niin paha on ennustaakaan miten paljon veroa pitäisi laskea, että se olisi nykyisiä hintoja alempi.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Onneksi tukiakin leikataan, niin työnteko pysyy edelleen kannattavana. Hyvä vaan, että jokainen osallistuu tahollaan valtion budjetin korjaamiseen. Tämä iskee kyllä itseenkin.
Mutta voitko sitten kertoa, että miksi vapaa-ajan matkailua tuetaan, mutta pakollisia työmatkakuluja ei? Asia mihin varmasti ollaan myös johtoa myöten tyytymättömiä. Eikö prioriteettien pitäisi olla työn kannattvuudessa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta voitko sitten kertoa, että miksi vapaa-ajan matkailua tuetaan, mutta pakollisia työmatkakuluja ei? Asia mihin varmasti ollaan myös johtoa myöten tyytymättömiä. Eikö prioriteettien pitäisi olla työn kannattvuudessa?
Hyvä pointti. Olen samaa mieltä kanssasi. Luulen, että takana on se, että peruspulliaiselle on helpompi puhua bensan hinnasta kuin työmatkakuluvähennyksistä, joka on hankalampi asia tajuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös