Pesiskausi 2023

  • 291 752
  • 2 283

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Aikoinaan 100 vuotta sitten kun oli Kaisaniemen Tiikerit niin juttelin nuorena kloppina Simo ”isokello” Eerikäisen kanssa aiheena oli mm paineet. Simo sanoi että on pelaajia jotka lyövät hyvin, joukkue menestyy runkosarjassa mutta kun alkaa tosipelit ja 3000 kylän miestä huutaa alkaa joka maila tärisemään tai sitten hirveä yli suorittaminen. Tiikerit hävisi finaalit silloin Oulun Lipolle ja ”isokello” totesi suunnilleen että ero oli siinä että Oululla oli Mikko Vainionpää joka oli se persoona joka vaan ratkaisi pelit omalla tekemisellään tai olemuksellaan.
Tässä varmaan piilee se että Kempeleellä on persoona Tuomas Jussila, nimenomaan persoona joka sitten nostaa muiden tekemistä jo ihan sillä että saapuu paikalla.

Niko Korhonen on hyvä pelaaja mutta ei hän ole persoona samalla mittapuilla kun taas Roope Korhonen on persoona jonka mukana Sotkamo kaatuu tai ei …
Siksi uskon siihen että Kempele edelleen voi kammeta itsensä finaaliin, vaikka pikkuserkkuni myötä olen aina ollut Jymyn mies :)
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
@liigajyrä siinä kiteyttää loistavasti mikä on Tuomas Jussilan ja Niko Korhosen ero.

Uskoisin, että Roopen nouseminen esiin eilen oikeassa paikassa saattaa olla käänteentekevä asia sarjalle.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Nyt sitten Ruutu ja heidän väki sai tahtoaan läpi ja sen jäljiltä naisten finaalia pelataan puolilta päivin. Kyllä, useampi finaali alkaa klo 12.30. Vähemmän yllättäen naisjoukkueiden taustahenkilöt nostaneet päätään ja ääntään tämän myötä, ainakin somea selatessa tullut vastaan. Siitä voi toki jokainen normaaliarkea elävä laskeskella, mihin aikaan aamuheräämiset yms pitää tehdä, jotta klo 11 on valmis vieraspaikkakunnalla aloittamaan pelilämmittelyjä ja pelaamaan tosissaan ja parhaimmassa vireessään Suomen mestaruudesta.

Tähän asti on voitu pelata jopa kymmentä peliä päällekkäin, mutta nyt ilmeisesti seuroilta kysymättä on päädytty tällaiseen idearikkauteen.
 
Viimeksi muokattu:

NaPa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsurit
Hyvää ja laadukasta pohdintaa edellä tuosta Jymy-KeKi välieräsarjasta. Allekirjoitan etenkin nuo @erku analyysin ja johtopäätökset.

On ihan sanomattakin selvää, että Jymy ei ole pelannut omalla tasollaan tätä sarjaa. Ei olisi itse asiassa mikään vääryys, jos Kempele olisi noilla esityksillä vienyt tämän 3-0.

Mutta, voittamaan täytyy oppia ja sitä taakkaa Kempeleessä koittavat keventää eniten Jussila ja Haapakoski. Etenkin Jussila on noussut koko sarjan MVP:ksi ja näyttää jokaisessa tilanteessa muille esimerkkiä mitä voittamiseen vaaditaan. Ja on onnistunut siinä vieläpä äärimmäisen hyvin. Oli jotenkin surkuhupaisaa katsoa eilen kun Ojala sukelsi kaksi kertaa mainosaitojen taakse vaikka jo ensimmäisen kerran jälkeen olisi pitänyt tajuta että se vierii sieltä lyhyeltä kummulta takaisin. Jussila oli todistamassa molempia lähietäisyydeltä ja pallo sai sen mukaista kyytiä joista jälkimmäinen olisi ollut kortin paikka. Mutta kävihän jo PuPe-KaMa sarjassa esille, että pallo voidaan ihan surutta heittää muita ihmisiä kohti mitään välittämättä.

Loppuun vielä vuodatus: onhan nämä välipäivät hirveää kidutusta. Kun vaihtoehtoisesti voisi katsoa toisen parin peliä ja elää pesishuumaa päivittäin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Loppuun vielä vuodatus: onhan nämä välipäivät hirveää kidutusta. Kun vaihtoehtoisesti voisi katsoa toisen parin peliä ja elää pesishuumaa päivittäin.
Ihan naurettava tilanne. Toivottavasti liigan officella tajuavat jatkossa toimia toisin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Sotkamon Jymy
4.6.2023 KeKi-SoJy 0-2 (2-3, 3-8)
11.6.2023 SoJy- KeKi 1-2 (6-0, 2-3, 0-1)
18.7.2023 SoJy - KeKi 2-1 (1-2, 6-2, 3-0)
21.7.2023 KeKi-SoJy 1-2 (4-3, 5-14, 0-1)

Runkosarjan perusteella sarjan pitikin olla tasainen. Ja KeKin voittaa ainakin yksi peli. Näin on käynyt. En kyllä itse odottanut Jymyltä mitään paraatimarssia Vimpeliin. Aika moni pelaaja on kokematon SM-välierässä. Vai meinaatteko, että violetti-oranssin kun pukee päälle, on automaattisesti valmis pelaamaan mitalista saatikka mestaruudesta?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
4.6.2023 KeKi-SoJy 0-2 (2-3, 3-8)
11.6.2023 SoJy- KeKi 1-2 (6-0, 2-3, 0-1)
18.7.2023 SoJy - KeKi 2-1 (1-2, 6-2, 3-0)
21.7.2023 KeKi-SoJy 1-2 (4-3, 5-14, 0-1)

Runkosarjan perusteella sarjan pitikin olla tasainen. Ja KeKin voittaa ainakin yksi peli. Näin on käynyt. En kyllä itse odottanut Jymyltä mitään paraatimarssia Vimpeliin. Aika moni pelaaja on kokematon SM-välierässä. Vai meinaatteko, että violetti-oranssin kun pukee päälle, on automaattisesti valmis pelaamaan mitalista saatikka mestaruudesta?
No enemmän niitä välierissä kokeneita ratsuja Jymyssä on kuin Kekissä. Voitot ehkä odotusten mukaiset, mutta kyllä numerot saavat Jymyn näyttämään paremmalta kuin onkaan. Keki tässä on ollut niskan päällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Zohan

Jäsen
Ei merkittävästi, mutta kyllä itse valitsisin mieluummin Kekin numerot 1-5. Jos ajatellaan, että kuka Jymyn noista numeroista mahtuisi Kekiin vastaavalle numerolle sisäpeliin, niin ehkä numero 1.

Vikström vs Määttä menee Määtälle
N.Korhonen vs Jussila on aika tasan
Pekkinen vs A.Korhonen menee Möykylle
Huotari vs Haapakoski menee Haapakoskelle

Sama täällä. Kyllä minäkin tällä hetkellä valitsisin Kempeleen numerot 1-5 ennen Sotkamoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sama täällä. Kyllä minäkin tällä hetkellä valitsisin Kempeleen numerot 1-5 ennen Sotkamoa.
Mjoo. Määtän laittaminen Vikströmin edelle on silti erikoista. Katsoin kolmen edellisen kauden tilastot, niin ainakin prosenteissa Vikström on edellä jokaisella kaudella.

Tänä syksynä toki Vikström pelannut vain 54,9 prosentin tehoilla, mutta eipä Määtän 61,5 prosentin kärkilyöntitilastokaan mikään erityisen hyvä ole.

Jussilan ja Niko Korhosen prosentit ovat muuten lähes samat, kuten ovat myös Antti Korhosen ja Hannes Pekkisen. Huotarin ja Haapakosken prosentteja on turha vertailla kun Huotari pelannut vain 2 ottelua, mutta Huotarilla näistä korkeampi %... Nämä tämän syksyn prosentteja siis.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: NaPa

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itse tyydyn tähän keskusteluun toteamaan vain sen, että itse ottaisin tässä tilanteessa sen joukkueen, joka johtaa ottelusarjaa 2-1.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Itse tyydyn tähän keskusteluun toteamaan vain sen, että itse ottaisin tässä tilanteessa sen joukkueen, joka johtaa ottelusarjaa 2-1.

Siis multahan löytyy muutaman sivun takaa ennustus että Jymy vie välieräsarjan 3–1. Sanonpahan. Olen edelleen sitä mieltä. Jos kakkoskärjessä on K. Kuosmanen, niin onhan se kova joukkue. Tai kai se on kakkonen hihassa ensi pelissä. Mutta ymmärtänette huomioni.

Jymy voi ihan hyvin uiskennella onnellisena finaalien jälkeen siinä kylmän näköisessä järvessä Hiukan vieressä. Sapsojärvi? Iso-Sapsojärvi? Mistä minä tiedän ei meillä päin ole järviä on pari mäkeä ja tasaista kolme tietä.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Itse tyydyn tähän keskusteluun toteamaan vain sen, että itse ottaisin tässä tilanteessa sen joukkueen, joka johtaa ottelusarjaa 2-1.
Ainoa syy miksi Sotkamo johtaa sarjaa on Perttu Olli. Toki joukkue on niin heikko, kuin sen heikoin lenkki. Ja mitä näitä muita kliseitä on.

Keki on kärkietenijöitä (kentällemenot) ja koppareita lukuunottamatta ollut Jymyä edellä joka osa-alueella. Jopa lukkaripelissä Lassila on vienyt Aapoa parhaimmillaan mennen tullen.

Heitänpä vielä loppuun sellaisen ennustuksen (tai mielipiteen), että Keki olisi eniten hauiksia lyödä kapuloita Vedon rattaisiin finaaleissa. Jymyä vastaan riittää kun pimentää Roopen, eikä päästä palloa läpi.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Heitänpä vielä loppuun sellaisen ennustuksen (tai mielipiteen), että Keki olisi eniten hauiksia lyödä kapuloita Vedon rattaisiin finaaleissa. Jymyä vastaan riittää kun pimentää Roopen, eikä päästä palloa läpi.
Minusta Kempeleellä ei ole oikein mitään osa-aluetta, jolla sillä olisi kilpailuetu Vimpeliä vastaan. Vimpelillä on enemmän lyöntivoimaa, enemmän etenemisvoimaa, parempi ja tasaisempi ulkopelikooste, enemmän särkymävaraa kestää loukkaantumisia/sairasteluja jne.

Sotkamolla sentään olisi Vimpeliä vastaan etu etenemisvoimassa ja myös potentiaalissa olla laadukkaampi ulkopelijoukkue.

Ja eikös Sotkamo perjantaina hakenut ryöstön Sarkkirannasta, vaikka Roope pelasi vaisun pelin ja Jymy ei palloa lyönyt läpi?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Sotkamolla sentään olisi Vimpeliä vastaan etu etenemisvoimassa ja myös potentiaalissa olla laadukkaampi ulkopelijoukkue.
En kyllä saa Sotkamoa juuri Vimpelin edelle etenijöitä verratessa, kun mukaan toki huomioidaan myös sisäpelitaidoista ainakin kentällemenot.

Kanala 9½ > Vikström 9-
Heikkala 9- > Vihanto 8+
Saukko 9 > Piiponniemi 8
Vihriälä 8 << Purmonen 9+
Lassila 8+ = Kuosmanen 8
 
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, HIFK
Monessa viestissä sanotaan, että jos Olli ei olisi päästänyt palloja läpi niin KeKi johtaisi sarjaa. No jos Keinänen ei olisi ensimmäisessä pelissä lahjoitellut juoksuja olisiko KeKi ekaa peliä voittanut? Jymyllä siihen löytyi korvaaja ja on sen jälkeen molemmat pelit voittanut.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt sitten Ruutu ja heidän väki sai tahtoaan läpi ja sen jäljiltä naisten finaalia pelataan puolilta päivin. Kyllä, useampi finaali alkaa klo 12.30. Vähemmän yllättäen naisjoukkueiden taustahenkilöt nostaneet päätään ja ääntään tämän myötä, ainakin somea selatessa tullut vastaan. Siitä voi toki jokainen normaaliarkea elävä laskeskella, mihin aikaan aamuheräämiset yms pitää tehdä, jotta klo 11 on valmis vieraspaikkakunnalla aloittamaan pelilämmittelyjä ja pelaamaan tosissaan ja parhaimmassa vireessään Suomen mestaruudesta.

Tähän asti on voitu pelata jopa kymmentä peliä päällekkäin, mutta nyt ilmeisesti seuroilta kysymättä on päädytty tällaiseen idearikkauteen.
No, mitä mieltä itse olet? Onko hyvä pelata päällekkäin vai ei?

En ymmärrä itse tätä vinkumista (ihan yleisellä tasolla), kun koko syksy on haluttu, ettei pelit mene päällekkäin. Toki voidaan kysyä, miksi naisten pitää aina pelata aikaisemmin, mutta nyt se on hyvin perusteltua senkin vuoksi, että Tampereelta Poriin ja päinvastoin köröttelee reilussa tunnissa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En kyllä saa Sotkamoa juuri Vimpelin edelle etenijöitä verratessa, kun mukaan toki huomioidaan myös sisäpelitaidoista ainakin kentällemenot.

Kanala 9½ > Vikström 9-
Heikkala 9- > Vihanto 8+
Saukko 9 > Piiponniemi 8
Vihriälä 8 << Purmonen 9+
Lassila 8+ = Kuosmanen 8
Keskiviikon Ruudun lähetyksen ennakkostudiossa vertailtiin joukkueiden juoksuvoimaa. Välieräjoukkueista juoksuvoimat oli arvioitu seuraavasti:

Sotkamo 95
Vimpeli 90
Manse 90
Kempele 85

Käsittääkseni nuo arviot perustuivat pitkälti E-Pesiksen dataan etenemisajoista. Lähetyksessä oli myös eritelty etenemisaikoja kolmoselta kotiin. Sen perusteella Vihannon arvosana 8+ tuntuu todella matalalta, kun kolmoselta kotiin viiden parhaan ajan keskiarvo oli Vikströmiä parempi.

Lähetyksessä mainittiin myös, että Tikkakoski on toisen välieräsarjan nopein etenijä. Tässä mielessä epäilen vahvasti, onko Kanala nykyvireessä oikeasti 9,5 arvoinen etenijä, koska en ainakaan itse osaa pitää Tikkakoskea minään 10 tai 10- etenijänä.

Minusta tuntuu, että yliarvioit Vimpelin pelaajien etenemisvoimaa sen perusteella, että tuovat helvetisti juoksuja. Kun ainakin oman näkemykseni mukaan Vimpelin valtava tehtyjen juoksujen määrä perustuu enemmän siihen, että nykyinen ViVe on kaikkien aikojen paras lyöntijoukkue ja osaa myös maksimaalisesti hyödyntää Saarikentän spesiaalin kenttäolosuhteen.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juha Korhonen antaa aika kovaa rapaa Hyvinkään seurajohdolle somessa, kun nyt vasta tuli ilmoitus, että jatkoja ei tarjota. Siinä olisi vielä hyvä täyte jollekin jokeriosastolle. Kipa?
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Tahkosta lähtee:

Juha Korhonen
Eero Kuitunen
Joonas Tuomi
Riku Niemi
Ville Viita

Ensiksi mainittua seura ei edes kiittänyt vaan Korhonen postasi vuodatuksen omaan someen miten seura jahkaili sopimuksen kanssa eikä lopulta sitä tarjonnut.

Jollakin seuralla olisi ihan varmasti käyttöä miehelle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juha Korhonen antaa aika kovaa rapaa Hyvinkään seurajohdolle somessa, kun nyt vasta tuli ilmoitus, että jatkoja ei tarjota. Siinä olisi vielä hyvä täyte jollekin jokeriosastolle. Kipa?

Aika kova tilitys kyllä - ja onhan tuo aika erikoista, jos on yli 2 kk sitten kysellyt miten ensi kauden tilanne realistisesti on, ja nyt saanut tietää tänään ettei tule jatkoa. Toki Tahkon taustapalikatkin vaikuttavat olevan aika levällään.

Todettakoon paikka, eli tämä on Koren instassa tämä sisältö. ”Some” ohjaisi monet pesispuolella naamakirjaan.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Haimi voisi poimia vanhan luottoratsunsa Roopen pariksi Sotkamoon.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännää on tuo Tahkon johdon sekoilu. Saa nähdä, onko kuulemissani jutuissa perää, että Kuosan jo sovittu tulo Tahkoon olisi peruttu pelaajan toimesta.
 

friikki otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskomatonta! Juha Korhonen on yhtä kuin Tahko. Eihän tälläistä voi tapahtua, ellei pelaaja ole nyt täysin perseillyt joukkueen muroihin. Ja tuskin Juha Korhonen on.

Kelpaisi minun Joensuuhun. Vaikka tuskin tänne on tuloillaan. Sikäli mikäli jatkaa uraansa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Käsittämätön teko Tahkon johdolta. Ei mitään kunnioitusta. Asiallinen postaus Juha Korhoselta. Itse en olisi varmaan taipunut noin asialliseen käytökseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös