Perussuomalaiset

  • 5 535 037
  • 44 405

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lapsellista eivät tässä ole eriävät mielipiteet vaan se miten kaivamalla kaivetaan todisteita jostakin "korkeiden tahojen" masinoimasta salaliitosta monikultuurillisen idyllin luomiseen. Pelkästään se että sanat monikulttuurillisuus ja suvaitsevaisuus esiintyvät jossakin tuntuu kelpaavan todisteeksi riippumatta siitä missä kontekstissa ao. sanat esiintyvät. Ikään kuin noita sanoja ei voisi jo itsessään tulkita hyvin monella tavalla.

Onko yleisradiosta kuultu/nähty paljonkin juuri maahanmuuttajille suunnattua ohjelmaa?
En kaivellut sen kummemmin mitään, vaan vastasin tuolla jonkun kysymykseen "Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?" -joka tosin ei juuri minulle ollut suunnattu.

Jos tuo yleisradiolaissa oleva kohta on jotenkin väärässä kontekstissa, niin kerrotko mikä siinä mättää tai mitä nuo sitten mielestäsi tarkoittavat? Ensin ne oli jotain saamelaisjuttuja, mutta nyt ilmeisesti ei enää?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En kaivellut sen kummemmin mitään, vaan vastasin tuolla jonkun kysymykseen "Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?" -joka tosin ei juuri minulle ollut suunnattu.

Asetettu kysymys huomioiden vastauksesi oli perseestä. Ihanko tosissasi väität että mainittu yleisradiolain kohta "julistaa maahanmuuton ja monikulttuurisuuden hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi"?

Jos tuo yleisradiolaissa oleva kohta on jotenkin väärässä kontekstissa, niin kerrotko mikä siinä mättää tai mitä nuo sitten mielestäsi tarkoittavat?

Ei tuolla ainakaan näiden maahanmuuttoasioiden kanssa ole mitään tekemistä. Jos taas noita sanoja lähdetään pyörittelemään, niin mitä ovat suvaitsevaisuuden ja monikulttuurillisuuden vastakohdat? Voiko Yleisradio oikein lakisääteisesti lähteä tukemaan sellaisia?
 
Jokaisen täysi-ikäisen ja täysipäisen odotetaan työllistyvän jossakin vaiheessa.

Olen tästä eri mieltä. Jos ihmisellä on esim. niin paljon perittyä varallisuutta, että sen turvin elelee mukavasti koko ikänsä, niin ei töihin ole mielestäni mikään pakko pyrkiä, vaan elämän voi ottaa ihan chillaillen.

Työvoimapulaa ei kuitenkaan pidä ottaa vastustamisen perusteluksi kun puhe on humanitäärisestä maahanmuutosta. Kaksi vähän eri asiaa.

Onko kovin yleistä, että humanitaarista maahanmuuttoa vastustetaan työvoimapulan perusteella? En muista juuri tällaiseen törmänneeni.

Jos taas noita sanoja lähdetään pyörittelemään, niin mitä ovat suvaitsevaisuuden ja monikulttuurillisuuden vastakohdat?

Tuo "monikulttuurillisuus" taitaa muuten olla aika harvinainen termi, yleensä mielestäni puhutaan monikulttuurisuudesta. Mutta yleensä kai suvaitsevaisuuden vastakohtana voidaan pitää köyhälistölähiöiden asukkaiden ajattelutapaa, jota usein markkeeraavat esim. Kiitos-paidat, Karjala-lippikset ja formulafanitus. Suvaitsevaisuus taas kukoistaa alueilla, joissa asuminen on hieman hintavampaa.
 

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Asetettu kysymys huomioiden vastauksesi oli perseestä. Ihanko tosissasi väität että mainittu yleisradiolain kohta "julistaa maahanmuuton ja monikulttuurisuuden hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi"?
Esitettyyn kysymykseen ei tietystikään pysty vastaamaan juuri täsmällisesti niin, että kaikki siihen olisivat tyytyväisiä. Vastaus oli ns. "close enough". Jos jotain oikein lakipykälän voimalla tuetaan, niin silloin voisi äkkiseltään kuvitella, että ko. tilanne on lainsäätäjän näkökannasta hyväksyttävä ja ehkä jopa ihannoitava ja tavoiteltava olotila.


Ei tuolla ainakaan näiden maahanmuuttoasioiden kanssa ole mitään tekemistä. Jos taas noita sanoja lähdetään pyörittelemään, niin mitä ovat suvaitsevaisuuden ja monikulttuurillisuuden vastakohdat? Voiko Yleisradio oikein lakisääteisesti lähteä tukemaan sellaisia?
Viimeinen lauseesi on hyvä ja asiallinen kysymys, johon on muidenkin tahojen toimesta pyydetty vastausta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esitettyyn kysymykseen ei tietystikään pysty vastaamaan juuri täsmällisesti niin, että kaikki siihen olisivat tyytyväisiä. Vastaus oli ns. "close enough". Jos jotain oikein lakipykälän voimalla tuetaan, niin silloin voisi äkkiseltään kuvitella, että ko. tilanne on lainsäätäjän näkökannasta hyväksyttävä ja ehkä jopa ihannoitava ja tavoiteltava olotila...

Voisitko selittää minulle tuon Yleisradionlain monikulttuurisuus -ilmaisun ajatuksen? Mitä eduskunta on ajatellut, kun on tuollaisen lakiin kirjannut?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tunne pykälän taustoja, enkä viitsi lähteä välttämättä arvailemaankaan.

Niin, Perussuomalaiset ovat demonisoineet monikulttuurisuus -termin, jonka seurauksen sen tulkinta on negatiivinen. En tiedä koska ylelakiin on tuollainen pykälä kirjattu, mutta voisihan olla mahdollista, että monikulttuurisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa maamme omia (saame, romaani) ja naapurimaiden (ruotsinkielisyys, inkeriläisyys) kulttuureja?
 

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, Perussuomalaiset ovat demonisoineet monikulttuurisuus -termin, jonka seurauksen sen tulkinta on negatiivinen. En tiedä koska ylelakiin on tuollainen pykälä kirjattu, mutta voisihan olla mahdollista, että monikulttuurisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa maamme omia (saame, romaani) ja naapurimaiden (ruotsinkielisyys, inkeriläisyys) kulttuureja?
Kuten jo tuolla aiemmin lainasinkin, niin noille löytyy ihan omat pykälänsä.

Tuo monikulttuurisuus -sana on kieltämättä saanut aika huonon kaiun. Tiedä sitten perussuomalaisten vai kenen toimesta. Itselle on usein keskusteluissa kovasti hämärää, että mitä kukin edes tuolla termillä tarkoittaa.... ehkä sitä juuri siksi vastustetaankin - varmuuden vuoksi.
 
En tiedä koska ylelakiin on tuollainen pykälä kirjattu, mutta voisihan olla mahdollista, että monikulttuurisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa maamme omia (saame, romaani) ja naapurimaiden (ruotsinkielisyys, inkeriläisyys) kulttuureja?

Romaanikulttuuriahan Yle kyllä käsittelee varsin kiitettävästi. Siellä on ollut esim. nämä mainiot ohjelmasarjat "Kymmenen kirjaa rahasta" ja "Kymmenen kirjaa vallasta".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En kaivellut sen kummemmin mitään, vaan vastasin tuolla jonkun kysymykseen "Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?" -joka tosin ei juuri minulle ollut suunnattu.

Niin vastasit, ja kiitos siitä. Tosin kun kysymyksen ja vastauksen sisältöjä tarkastelee, niin eipä niillä juuri yhteistä ole. Vastauksesi on siis sinänsä hyvä, muttei ole vastaus siihen kysymykseen, jonka esitin. Harmi, kun Kisapuisto hävisi tästä keskustelusta jonnekin. Hänelle se kysymys varsinaisesti oli esitetty (tottakai kaikilla on oikeus vastata, en minä sillä) ja hän myös varmasti osaa vastata siihen, koska se koski ihan suoraan hänen sananvalintaansa.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?

Ensinnäkin sananmukainen monikulttuurisuus on valtiotieteellinen termi, jolla kuvataan eri kulttuurien rinnakkaiseloa saman valtion sisällä, ja paikkana voivat olla yhtä hyvin länsimaat kuin valtiot muillakin mantereilla. Tällaisia valtioita on ollut jo vuosisatoja (esim. Sveitsi) ja niiden toimivuus on vaihdellut kulloistenkin reunaehtojen ja sattumien seurauksena. Sen sijaan jos yrittää ymmärtää poliittista radikalismia kuten monikultturismia, niin pitää huomioida jotain ihmisaivojen toiminnasta.

Enemmistö ihmisistä tarkastelee tietenkin maailmaa "tavallisesta" näkökulmasta. Tämä tarkoittaa sitä että lapsesta asti nämä ovat kiinnostuneita siitä, millaisia asioita käytännön elämässä ja yhteiskunnassa tulee vastaan ja kuinka nämä hommat tulee hoitaa asiallisesti. Heillä saattaa olla jo parikymppisinä paremmat tiedot ja taidot reaalimaailman asioista kuin muulla tavalla maailmaa hahmottavilla. Monet opettajat, poliisit, portsarit, aliupseerit, menestyvät naistenmiehet yms. ovat tyyppiesimerkkejä ihmisistä, joilla on korkeatasoinen käsitys siitä, mikä on korrekti tapa toimia kussakin tilanteessa ja miten asiat yleensä ovat reaalimaailmassa.

Koska suurin osa ihmisistä hahmottaa maailmaa ns. kokemusperäisesti, niin siksi kaikki maailman valtakulttuurit ovat muodostuneet kokemusperäisten käsitysten pohjalta. Eli ne ovat ns. tapakulttuureita. Tavat vaihtelevat tietenkin maantieteellisyyden mukaan. Sananmukainen monikulttuurisuus tarkoittanee yksinkertaisesti sitä, ettei valtion sisällä ruveta väkisin tunkemaan mitään yksittäistä kulttuuria elämänohjeeksi muiden kulttuurien edustajille. Näin kaikki voivat säilyttää oman ryhmänsä käsitykset siitä, kuinka reaalimaailman asioita kannattaa hoitaa. Kaikista ryhmistä löytyy kokemusperäisesti hahmottavia tyyppejä joilla on universaalista arvostelukykyä siitä loukkaako jokin asia kohtuullisuuskäsityksiä. Tavismuslimin mielestä naisten pukeutuminen kaapuun saattaa olla asiallista pukeutumista ja tavis länsimaalaisen mielestä saattaa olla että kaapuun pukeutuminen ei ole asiallista pukeutumista. Kulttuurinen konflikti syntyy siinä tilanteessa kun eri kulttuurit kohtaavat elämän sellaisilla osa-alueilla, joilla universaalin arvostelukyvyn prosenttiosuus henkilökohtaisesta kokemusperäisen tiedon kokonaisarviosta on kulttuurisia perinteitä pienempi ja joilla siten aitojen ristiriitojen todennäköisyys on suurempi - kuten esimerkiksi naisille sallitun pukeutumiskoodin perusteella.

Tietty osuus ihmisistä sen sijaan ei ole kiinnostunut kokemusperäisesti tiedosta, vaan käyttää aikansa mieluummin pohdiskelemalla. Näistä voidaan erottaa kolme alaryhmää: 1) teoreettisesti maailmaa mallintavat 2) eettisistä huolenaiheista kiinnostuneet ja 3) uskonnollisten asioiden pohdiskelijat. Esimerkkejä näistä kolmesta ryhmästä voisivat olla vaikkapa 1) ammattivedonlyöjät ja sijoittajat 2) kasvissyönnistä ja reilusta kaupasta kiinnostuneet sekä 3) herätyskokousten tyypilliset osallistujat. Monikultturismi perustuu erityisesti ylläolevien ryhmien 2 ja 3 ajattelutapaan (joka siis poikkeaa "tavallisesta" näkökulmasta). Niinpä monikultturismissa painotetaan eettisiä ja (uus)uskonnollisia käsityksiä. Esimerkki eettisestä käsityksestä on se, että "yksikään ihminen ei ole laiton" eli jokaisella ihmisellä on synnynnäinen yhtäläinen ihmisarvo vapaaseen liikkumiseen, jota ei voida rajoittaa millään luokittelu- tai lakijärjestelmällä. Esimerkki uususkonnollisesta käsityksestä taas on se, että eri kulttuurien edustajien kohtaaminen saa aikaan "rikastuttavan" kokemuksen, jonka myötä päästään korkeammalle inhimilliselle tasolle ihmiskunnan edistyksessä.

Koska nämä monimutkaiset ajatusrakennelmat ovat lähteneet liikkeelle alun perin 1960-luvun kapinakeskuksista, lähinnä Pohjois-Amerikan ja Euroopan yliopistokaupungeista, niin luultavasti muilta mantereilta ja Itä-Euroopasta saapuneet maahanmuuttajat pitävät niitä käsittämättöminä hörhöyksinä, koska muilla mantereilla ei ole ehditty omaksua sen pohjalla olevaa mytologiaa eikä ole muodostettu tätä mytologiaa ylläpitävää eliitin alakulttuuria. Monikultturistit taas saattavat vähintäänkin alitajuisesti pitää kaikkia (näiden kulttuurista riippumatta) juntteina, jotka eivät tajua tätä elämän korkeampaa merkitystä.

Lähtökohtaisesti tyyppiesimerkkeinä kysymyksen "Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi? vastauksena voisivat olla esimerkiksi Pakolaisneuvonnan jäsenjärjestöinä radikaalivasemmistolaisuuteen linkittyneet Demla, Ihmisoikeusliitto ja Amnesty (yltiöeettisyys) ja kristillisyyteen linkittyneet Kirkon Ulkomaanapu ym. (yltiöuskonnollisuus), joiden toimintaa ohjaa jonkinlainen viehtymys arkkityyppiseen ajatteluun ja eskatologiaan. Revisionistinen historiankirjoitus "kollektiivisesta velasta kehitysmaille" ja muut mytologiset käsitteet, kuten maahanmuutto "taakanjakamisen" perusteella. Mielenosoitukset, joille ei näy yksilöitävää kohdetta. Maahanmuuttopolitiikan pohjapiirrustuksia esittelevät tutkijat, joiden lähdeaineisto on priorisoitunut poliittisesti.

Sananmukaisen monikulttuurisuuden ja monikultturismin ero lienee siis hahmottamisessa. Tavisten kokemusperäinen käsitys maailman toimivuudesta ja pohdiskelijoiden uskonnolliset ja eettiset ajatusrakennelmat. Monikultturismissa ei siis taida olla kysymys niinkään yhteiskuntamallista vaan tunnelmasta. Jokaisen uuden maahanmuuttajaerän tuoman värinän ansiosta voidaan jatkaa ammoin syntynyttä kapinahenkeä vielä yksi suvaitsevaisuuskierros eteenpäin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jaa, meni kehut väärään osoitteeseen. Otetaan ne sitten takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Ja jokainen sitten lukee tuon Espenin kirjoituksen ajatuksella läpi vähintään kerran. En muista, milloin viimeksi olen lukenut täällä yhtä hyvän kirjoituksen. Espen, tässä virtuaalinen kädenpaiskaus. Kyllä, sain vastauksen kysymykseeni, eikä minulla ole jatkokysymyksiä.

Jos haluat lukea aidon ja alkuperäisen kirjoituksen, suuntaa Hommaforumille. Kirjoitus näyttäisi olevan muunnelma nimimerkki "Anti-Utopistin" postauksesta, mitä nyt muutamia värinöitä ja rikastuksia on muunneltu.

Sananmukainen monikulttuurisuus tarkoittanee yksinkertaisesti sitä, ettei valtion sisällä ruveta väkisin tunkemaan mitään yksittäistä kulttuuria elämänohjeeksi muiden kulttuurien edustajille.

Niin. Esimerkiksi Suomessa saattaa olla erilaisia alakulttuureja, kuten gootteja tai downsiftaajia, punkkareita tai hiphoppareita, maailmanparantaja-kasvissyöjiä tai maahanmuuttokriitikoita, joille monikulttuurisuutta tukeva yleisradio antaa mahdollisuuden päästä ääneen ja esitellä omaa kulttuuriaan. Eikä nosta mitään tiettyä kulttuuria muiden yläpuolelle tai kuten Anti-Utopisti kirjoittaa, mitään kulttuuria ei aleta väkisin tunkemaan kaikille elämänohjeeksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jos haluat lukea aidon ja alkuperäisen kirjoituksen, suuntaa Hommaforumille. Kirjoitus näyttäisi olevan muunnelma nimimerkki "Anti-Utopistin" postauksesta, mitä nyt muutamia värinöitä ja rikastuksia on muunneltu.

Kiitos tiedosta. Sen kerran kun täällä on joku kirjoitus, jossa asioita on pohdittu, niin sitten se ei ole postaajan oma teksti. Pläh.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Samalla tavalla Suomesta on lähedetty ja lähdetään ulkomaille hanttihommin.

Haluaisin tarkennuksen tähän. Suomesta on lähdetty aikanaan hanttihommiin ulkomaille, kyllä. Mutta että lähdetään vieläkin? Mihin maihin? Ja mitkä ovat näitä hanttihommia, joita suomalaiset lähtevät ulkomaille tekemään?

En ole tältä palstalta löytänyt yhtään monikulttuurisuutta ihannoivaa kirjoittajaa, ainostaan ihmisiä, jotka ymmärtävät muuttuvaa maailmaa.

Jos kokee maailman muuttuvan väärään suuntaan, niin miksei sitä saisi yrittää muuttaa? Pitääkö kaikki vain kiltisti hyväksyä, vaikka asiat menisivät päin persettä?

On silkkaa houretta kuvitella että kaiken aikaa globalisoituvassa maailmassa voisi olla joku Suomen kaltainen kärpäsenpaska joka tekee ihan omat sääntönsä näihin asioihin liittyen samaan aikaa kun täältä tullaan ja mennään niin kuin huvittaa.

Niin kauan kuin Suomi kuuluu EU:hun, niin näin toki onkin. EU päättää Suomenkin asioista. Mutta kyllä maailmassa on vielä sellaiset valtiot enemmistöinä, jotka päättävät ihan itse ketä maahansa hyväksyvät ja millä ehdoilla.

"Mitä hyvää on monikulttuurillisuudessa?" Mitä on monikulttuurillisuus, sinun mielestäsi?

Yleisesti monikulttuurisuus tarkoittaa mielestäni erilaisten kulttuurien elämistä rinnakkain, mikä on osittain ihan hyvä juttu. Monikulttuurisuus tarkoittaa lopulta myös kulttuurien sotkemista keskenään, mikä taas ei välttämättä ole hyvä asia. Esimerkiksi vaikkapa aikanaan pikaruokakulttuuri oli Suomessa aika olematonta. Snägäri löytyi kaupungista ja kylästä, jos löytyi. Nykyään on kebab-pizzerioita joka nurkassa, ja se on ihan hyvä juttu. Sitten taasen jos ajatellaan vaikkapa sitä, että suomalaiskouluissa ei saa laulaa suvivirttä, koska se on jonkun maahanmuuttajan mielestä loukkaavaa, niin se on väärin. Pointtina se, että jos maahanmuuttaja tuo oman lisänsä suomalaiseen kulttuuriin, niin mikäs siinä. Mutta jos maahanmuuttaja tulee tänne ja haluaa muuttaa suomalaisia käytäntöjä ja kulttuuria oman kulttuurinsa mukaisesti, niin eihän siinä ole mitään mieltä.

Kun ihminen kasvaa siihen, ettei toisen ihmisen erilainen etninen tausta tee siitä ihmisestä avaruusoliota tai ratkaisematonta arvoitusta, vaan ihmisen, joka ilmeisesti toimii tietyissä tilanteissa eri tavoin kuin itse tai on oppinut ajattelemaan tietyistä asioista eri tavalla, niin se ihminen saattaa huomata, että moni niistä aiemmin uhkina tuntuneista asioista onkin oikeastaan ihan harmittomia juttuja. Jokainen muslimi ei vaadi kaikkia muita syömään samoin kuin hän tai muutenkaan elämään sen yhden kirjoituksen mukaan, eikä muuten vaadi jokainen kristittykään. Ajatusmaailma laajenee. On jokaisen henkilökohtainen asia arvottaa, onko se hyvä vai huono asia.

Parasta on kuitenkin nähdä oman jälkikasvun kasvavan siihen ajatukseen, että jokainen muu ihminen on todennäköisesti hyvä tyyppi, jonka kanssa kannattaa jutella ja johon kannattaa tutustua. Lapsista tulee värisokeita. Ei kiinnitetä huomiota ihon- tai hiustenväriin, vaan ehkä takin tai repun väriin. Erilaisuuden ymmärtämisestä - tai siis pikemminkin sen faktan ymmärtämisestä, että maailmassa on niitä erilaisia ihmisiä - tulee sisäänrakennettua. On jokaisen henkilökohtainen asia arvottaa, onko se hyvä vai huono asia.

Kerron uudestaan aimminkin kertomani esimerkin. Olen todistanut valmentajana (olen valmentanut 11-15-vuotiaita poikia futiksessa) sellaista tilannetta, että vastustajan tummaihoinen pelaaja kutsui oman joukkueeni valkoihoista pelaajaa hyppy-apinaksi (koko kenttä ja harvalukuinen yleisö kuuli tämän), kun tämä ko. joukkueeni pelaaja kieltämättä tehosti vastustajan taklausta hyppäämällä ja hankki vaparin. Oma pelaajani hieman hymyili takaisin ja tuomari ei reagoinut mitenkään. Sitten kun tämä ko. vastustaja teki maalin, niin sama oma pelaajani heitti että "kato osaa se vastustajan apinakin näköjään jotain" tarkoittamatta yhtään mitään rasistista. Tästä kehkeytyi mielenkiintoinen tilanne, jossa tämä vastustaja ja hänen vanhempansa repivät pelihousunsa täysin käyden lähes käsiksi pelaajaani ja tuomari antoi pelaajalleni keltaisen kortin. Miten tässä selität ko. pelaajalleni tai joukkueelleni, että hänen tekonsa oli tuomittavampaa kuin vastustajan sanominen?

Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?

Tahosta en tiedä, mutta tälläinen ilmapiiri Suomessa tällä hetkellä on. Jos kritisoi yhtään maahanmuuttoa tai monikultturisuutta, on heti umpimielinen rasisti. Vaikka ei siis kritisoisi maahanmuuttoa tai monikulttuurisuutta kokonaisuudessaan, vaan vain joitakin asioita niissä. Esimerkiksi juuri sitä että onko oikein, että joissakin kouluissa muutetaan joulu- tai kevätjuhlaperinteitä sen takia, että (jopa isona) vähemmistönä olevat maahanmuuttajat niin vaativat? Tai että onko oikein, että maahanmuuttajilta ei välttämättä vaadita mitään turvapaikan vastineeksi? Esim. kielen oppimista ja kouluttautumista.

Juuri niin. "Niitä muita" ovat esim. se hiukan reilu 50 % afganistanilaisista, irakilaisista ja somaleista, jotka eivät onnistu kielenoppimisessa eivätkä työnhaussa.

Tämä on yksi asia, mitä kritisoin. Kyllä ymmärrettävä suomenkieli pitää oppia kohtuullisessa ajassa. Minusta kohtuullinen aika on 2 vuotta, jos sinä aikana ei tee mitään muuta kuin opiskelee sitä kieltä. Ja jos ei kolmen vuoden jälkeenkään ole suomenkieltä oppinut niin, että kommunikointi onnistuu, niin tällaiselle laiskurille lippu kouraan ja synnyinmaahan. Eri asia tietenkin, jos työllistyt englannilla tai omalla kielellä, mutta jos kolmenkin vuoden jälkeen työnsaannin este on se, ettei osaa sanaakaan suomea, niin ei sellaista ihmistä tarvitse edes yrittää ymmärtää. Ei se suomi niin vaikea kieli ole, itsestä se on kiinni.

Edit. Tuosta työn takaamisesta tosin vielä sellainen mielipide että kyllähän yhteiskunta järjestää kaikenlaista aputyötä esim. pitkäaikaistyöttömille tai henkilöille joilla on osittainen työkyvyttömyys. Miksei jotain vastaavaa voisi olla myös maahanmuuttajille jos perusajatuksena on että työ on paras tapa integroida heidät yhteiskuntaan. Tietyt maahanmuuttajaryhmät ovat vaikeasti työllistyviä jo ihonväristä ynnä muista tekijöistä johtuen. Kai yhteiskunta voi tulla myös pikkuisen vastaan? Erinäistä työpajatoimintaa on käsittääkseni järjestettykin.

Paskat se ihonväristä johdu. Tuo on maailman kulunein ja typerin tekosyy työttömyydelle. Ajatellaan vaikkapa turkkilaisia. Monenko turkkilaisen tiedät Suomessa olevan työttömänä? Minä en tiedä yhtään, mutta esim. somaleita sen sijaan on paljon. Mikseivät he voisi ruveta yrittäjiksi kuten turkkilaiset ovat tehneet? Kai somaliassakin osataan ruokaa tehdä, mutta yhtäkään somalialaista ravintolaa Suomessa en tiedä olevan. Tai jos tuntee olevansa hyvä maalaamaan taloja, mutta ei mukamas saa töitä mistään firmasta, niin miksei laita omaa firmaa pystyyn ja ala maalaamaan. Tuskin missään maassa on yksityisyrittämisen aloittaminen ja firman pystyttäminen tehty niin helpoksi kuin Suomessa. Mutta kun ei viitsi, ei viitsi pistää firmaa pystyyn koska ei osaa suomea koska ei viitsi opetella sitä. Ja vaikka se suomenkieli ei mitään merkitsisikään, niin siltikään ei viitsi.

Ketään en ole ihonvärin, uskonnon tai kulttuurin takia heittämässä maasta ulos, peukkua ylös kaikille niille, jotka sen kielitaidon, koulutuksen ja työn ovat hankkineet.

Samoin. Mutta muille sitten paluulippua kouraan.

Mainituista maista saapuvat ihmiset kuuluvat pääosin humanitäärisen maahanmuuton piiriin. Aika levottomia maita jos et ole sattunut huomaamaan. Maahanmuuttoa ei voida millään harjoittaa pelkistä hyötynäkökohdista, ei vaikka persut vinkuisivat kuinka asian perään.

Olkoon maahanmuuton laji mikä tahansa, niin kyllä siltä ihmiseltä voidaan myös vaatia jotain vaikkapa sen pakolaispaikan vastineeksi. Kuten se kielen opettelu ja työllistyminen/kouluttautuminen. Jos ei kiinnosta, niin kyllä silloin voidaan ihminen lähettää takaisin mihin maailmakolkkaan tahansa, hän on silloin ihan itse valintansa tehnyt.

Ainakin ehkäisyvalistus on tärkeää. Pitkäaikaistyöttömyys ja köyhyys ovat nimittäin periytyviä tauteja.

Päteekö vain suomalaisiin?

Humanitäärisistä syistä maahamme tulleet ovat saapuneet tänne humanitäärisistä syistä eikä heidän oletetakaan sopeutuvan tai työllistyvän.

Miksei? Jos ihminen tulee tänne humanitäärisistä syistä, niin onko se Suomen vika? Kuinka kauan hän voi olla Suomessa ilman, että ei edes odoteta sopeutuvan? Puoli vuotta? Vuosi? Entäs kun se ihminen on ollut täällä vajaat 10 vuotta eikä vieläkään halua sopeutua?

Harmi, kun Kisapuisto hävisi tästä keskustelusta jonnekin. Hänelle se kysymys varsinaisesti oli esitetty (tottakai kaikilla on oikeus vastata, en minä sillä) ja hän myös varmasti osaa vastata siihen, koska se koski ihan suoraan hänen sananvalintaansa.

Sori, työnteko haittaa mielipiteiden vaihtoa. ;) Mutta vastaus aiemmin tässä viestissä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tahosta en tiedä, mutta tälläinen ilmapiiri Suomessa tällä hetkellä on. Jos kritisoi yhtään maahanmuuttoa tai monikultturisuutta, on heti umpimielinen rasisti. Vaikka ei siis kritisoisi maahanmuuttoa tai monikulttuurisuutta kokonaisuudessaan, vaan vain joitakin asioita niissä. Esimerkiksi juuri sitä että onko oikein, että joissakin kouluissa muutetaan joulu- tai kevätjuhlaperinteitä sen takia, että (jopa isona) vähemmistönä olevat maahanmuuttajat niin vaativat? Tai että onko oikein, että maahanmuuttajilta ei välttämättä vaadita mitään turvapaikan vastineeksi? Esim. kielen oppimista ja kouluttautumista.

Minä en muista tuollaista ilmapiiriä Suomessa kokeneeni, mutta ehkä se on sitten nopeasti muuttunut. Sen kyllä muistan, että asiallista ja maltillista keskustelua maahanmuutosta siellä käytiin hyvin vähän. Valitettavasti maahanmuuttokeskustelussa on äänekkäimpinä kaksi leiriä: toinen on valmis hyväksymään minkä tahansa ilmiön maahanmuuton seurauksena ja peräänkuuluttaa loputtomasti ymmärtämistä ja - ah, tätä herkkutermiä pääsen käyttämään minäkin - suvaitsevaisuutta, kun taas toinen leiri näkee maahanmuuton hallitsemattomana muukalaisvyörynä joka on muuttamassa koko Suomea yhdeksi Rinkebyksi.

Kumpikaan noista ei edistä tilannetta yhtään, ei kenenkään kannalta. Lopettaisivat huutamisen edes vartiksi ja kuuntelisivat, mitä sillä toisella leirillä on sanottavaa. Ei ne toiset ole pelkkiä kaiken suvaitsevia vihervasemmistohörhöjä, ja ne toiset ei ole pelkkiä punaniskaisia umpimielisiä juntteja. Molemmilla on pointti, jota toisten kannattaisi hetki miettiä. Ties vaikka löytyisi se yhteinen sävel, jolloin maahanmuutto lakkaisi olemasta sen enempää tie paratiisiin kuin kuilu helvettiin. Ja kas, kaikki hyötyisivät!

Oma kantani tässä kulttuurien sekoittumisessa on, että kannattaa yrittää poimia rusinat pullasta. Kokeilla niitä "toisten" kulttuurien juttuja, koska niistä voi löytää aika hienoja asioita. Etniset ruoat tästä ehkä helpoin esimerkki. Sitten taas toisaalta, mitä tahansa ei tarvitse hyväksyä. Esimerkiksi juuri joulu- ja kevätjuhlilla on suomalaisissa kouluissa pitkät perinteet, ja maahanmuuttaoppilaiden vanhempien tulee ymmärtää ja hyväksyä se. Itse en pakottaisi vaikka muslimilasta joulujuhlaan, mutta kaikilta sitä ei pidä kieltää siksi, että kaikkien lasten kulttuuriin se ei kuulu. Ja suvivirsi on oodi keväälle ja alkavalle kesälle, ei se ole mikään jumalanpalvontalaulu, ettäs tiedätte!

Mjaa, mutta tämä ei nyt oikein liity persuihin enää mitenkään. Paitsi jotkut heistä saattavat saada närästysoireita jostain mitä olen kirjoittanut, jolloin toki otan tapahtuneesta juuri niin ison vastuun kuin minulle kuuluukin.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yleisesti monikulttuurisuus tarkoittaa mielestäni erilaisten kulttuurien elämistä rinnakkain, mikä on osittain ihan hyvä juttu. Monikulttuurisuus tarkoittaa lopulta myös kulttuurien sotkemista keskenään, mikä taas ei välttämättä ole hyvä asia. Esimerkiksi vaikkapa aikanaan pikaruokakulttuuri oli Suomessa aika olematonta. Snägäri löytyi kaupungista ja kylästä, jos löytyi. Nykyään on kebab-pizzerioita joka nurkassa, ja se on ihan hyvä juttu. Sitten taasen jos ajatellaan vaikkapa sitä, että suomalaiskouluissa ei saa laulaa suvivirttä, koska se on jonkun maahanmuuttajan mielestä loukkaavaa, niin se on väärin.

En minä kyllä näe että Suomi ja suomalainen kulttuuri olisivat muuttuneet jotenkin kohtuuttomasti siksi että meille on tullut maahanmuuttajia. Jostakin suvivirrestäkin on tehty ihan älytön numero vaikka sen laulamista vastustavat myös monet suomalaiset. Välillä tuntuu suorastaan koomiselta millaisena uhkana koko maahanmuutto nähdään kun maahanmuuttajia on kuitenkin Suomessa alle kolme prosenttia. Kyllä meillä on täällä pikkuisen varaa joustaa eikä niuhottaa jokaisesta pikkuasiasta. Ongelmiakin tietysti on, sitä on turha kieltää, mutta monikulttuurisuus sinänsä ei ole saatanasta; jotkut yksilöt varmasti ovat. Demonisointia voisi hiukan hillitä.


Paskat se ihonväristä johdu. Tuo on maailman kulunein ja typerin tekosyy työttömyydelle. Ajatellaan vaikkapa turkkilaisia. Monenko turkkilaisen tiedät Suomessa olevan työttömänä?

Moniko turkkilainen on Suomessa töissä muualla kuin kebab-pitseriassa? Eikä sitä porukkaa voi muutenkaan verrata esim. somaleihin. Tuosta ihonväristä taas sanoisin että nojatuolissa on varmasti kivaa. Kiva heitellä arvioita sieltä käsin. Ei muuta lankkia naamaan ja kokeilemaan, niin näet kuinka käy. Toinen juttu on, ettei se suomi ole ihan niin helppoa kuin tunnut uskovan. Vai mistäköhän johtuu että jopa korkeasti koulutetuilla mamuilla, esim. lääkäreillä on ollut vaikeuksia kielen oppimisessa?

Ehdottamasti samaa mieltä siitä että töihin joka iiikka, mutta pitäisi pikkuisen ajatellakin ennen kuin lähdetään tuomitsemaan. Suomessa on joka tapauksessa korkea työttömyys. Eikö ole aika luonnollista että se koskee myös maahanmuuttajia?

Tuskin missään maassa on yksityisyrittämisen aloittaminen ja firman pystyttäminen tehty niin helpoksi kuin Suomessa. Mutta kun ei viitsi, ei viitsi pistää firmaa pystyyn koska ei osaa suomea koska ei viitsi opetella sitä. Ja vaikka se suomenkieli ei mitään merkitsisikään, niin siltikään ei viitsi.

Tämä nyt on paksuinta paskaa mitä olen hetkeen kuullut. Juuri missään maassa ei ole yrityksen perustaminen ja pyörittäminen yhtä vaikeaa kuin Suomessa. Varsinkin kun toimitaan ravintola-alalla. Tarvitaan pirusti pääomaa ja kaikkien mahdollisten pykälien tuntemusta. Ei moni suomalainenkaan pistä firmaa pystyyn vaikka sen luulisi olevan niin kovin helppoa. Toki turkkilaiset ja kiinalaiset pärjäävät aika hyvin eli varmasti on kyse myös kulttuurillisista eroista.

Olkoon maahanmuuton laji mikä tahansa, niin kyllä siltä ihmiseltä voidaan myös vaatia jotain vaikkapa sen pakolaispaikan vastineeksi.

Pakolaispaikan vastineeksi ei paljon voida vaatia, ne perustuvat kuitenkin kansainvälisiin sopimuksiin. Yleisesti, totta kai, pitää vaatia. Mutta pitäisi antaa myös työkaluja vaatimusten toteuttamiseen. Esimerkiksi kielenopetuksessa olisi paljonkin parantamisen varaa ja enemmän työpaikkoja jotka räätälöitäisiin juuri mamuille.
 
Niin, Perussuomalaiset ovat demonisoineet monikulttuurisuus -termin, jonka seurauksen sen tulkinta on negatiivinen.
Eriävä mielipide. Monikulttuurisuus-termi demonisoituu, jos sille on olemassa perusteita. Ne, jotka eivät jäisi kaipaamaan esim. somali - ja/tai romanikulttuurin poistumista Suomesta, tulkitsevat uskoakseni monikulttuurisuus-termin negatiivisemmin kuin mainittujen kulttuurien läsnäolosta nauttivat.

Angela Merkel on sanonut: "Yritys rakentaa monikulttuurinen yhteiskunta ja elää rinnakkain on epäonnistunut, täydellisesti epäonnistunut."

Edit. linkki korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt ei, Veikko hyvä, linkki toimi.

Jatkoajassa ei tarvitse kuin katsoa monikulttuurisuus-ketjua nähdäkseen yleisnegatiivisen arvolatauksen. Joillekin koko termi on yhtä kuin rikollisuus jolloin voitaneen puhua aika kapeasta tulkinnasta.

Edit. Vähän huvittava linkitys, yksi Merkelin kommenteista kuuluu "Islam on osa Saksaa".
 
Viimeksi muokattu:

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Esimerkiksi kielenopetuksessa olisi paljonkin parantamisen varaa ja enemmän työpaikkoja jotka räätälöitäisiin juuri mamuille.

Aina varmaan olisi jossain parantamisen varaa, mutta tunnettu tosiasiahan on, että joillakin ryhmillä ei ole juurikaan kokemusta opiskelemisesta, sekä myöskin aikakäsitykset ovat kovasti toisenlaisia. Tunneille tullaan, kun jaksetaan/viitsitään ja niistä lähdetään täsmälleen samalla lailla. Lisäksi varsinkin vanhemmilla henkilöillä ei ole motiivia uuden ja vaikean kielen opiskeluun. (vanhempi henkilö= n. 40 vee).
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aina varmaan olisi jossain parantamisen varaa, mutta tunnettu tosiasiahan on, että joillakin ryhmillä ei ole juurikaan kokemusta opiskelemisesta, sekä myöskin aikakäsitykset ovat kovasti toisenlaisia. Tunneille tullaan, kun jaksetaan/viitsitään ja niistä lähdetään täsmälleen samalla lailla. Lisäksi varsinkin vanhemmilla henkilöillä ei ole motiivia uuden ja vaikean kielen opiskeluun. (vanhempi henkilö= n. 40 vee).

Tunnettu tosiasia on se, että jotkut ihmiset ovat ahkerampia ja reippaampia kuin toiset riippumatta taustasta. Ja tosiaan jos "vanhempi ihminen/40v" kuvittelee pärjäävänsä toisessa maassa ilman sen kohdemaan kielitaitoa (edes välttävästi), niin sitten kerjää vaikeuksia itselleen. Mutta niinkuin kaikkien kohdalla elämän suhteen, siten makaa miten petaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aina varmaan olisi jossain parantamisen varaa, mutta tunnettu tosiasiahan on, että joillakin ryhmillä ei ole juurikaan kokemusta opiskelemisesta, sekä myöskin aikakäsitykset ovat kovasti toisenlaisia. Tunneille tullaan, kun jaksetaan/viitsitään ja niistä lähdetään täsmälleen samalla lailla.

Nämä kuuluvat niihin asioihin joita juuri tulisi petrata, yksi kielen opetuksen ongelmista kun kuuluu olevan että mamuja käsitellään yhtenä klönttinä, taustoista riippumatta.
 

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nämä kuuluvat niihin asioihin joita juuri tulisi petrata, yksi kielen opetuksen ongelmista kun kuuluu olevan että mamuja käsitellään yhtenä klönttinä, taustoista riippumatta.
Lähtötaso kai kaikilla alkuvaiheessa on sama, eli nolla. Ongelma on tavoissa/kulttuurissa ja opiskelijoiden asenteessa. Näitä ongelmia on jo vuosikausia yritetty ratkoa, mutta viisasten kiveä ei löydy. Asiasta löytyy paljon tieoaa ihan netistäkin. Asiaa hoitavat tahot ottavat varmasti ilolla vastaan, jos jollain ihan oikeita kehitysideoita löytyy.
 
Niin kuuluu. Ei siinä ole mitään uutta. Islam on osa mitä tahansa valtiota, jossa asuu yksikin islaminuskoinen. Oleellisinta on kuitenkin se, että rinnakkaiselo on Merkelin mukaan epäonnistunut.

Toinen lainaus: Merkel myös korosti, että maahanmuuttajien on opittava saksaa sopeutuakseen yhteiskuntaan.

Merkelin mukaan maahanmuuttajien on siis sopeuduttava yhteiskuntaan. Ei siten, että yhteiskunnan on sopeuduttava maahanmuuttajiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös