Perussuomalaiset

  • 5 443 738
  • 43 791

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Plagiointisyytöksille alkaa näytöt löytymään, eli on. Mikään rikos kyseessä ei varsinaisesti kuitenkaan ole (vaatisi aika laajaa tulkintaa tekijänoikeusrikkomukseksi).

Mieluummin suvakki kuin persu.

Odotellaan mitä Jyväskylän yliopisto lausuu asiasta. Et kai tuomitse YLE:n tutkinnan perusteella?

Oletan, että et ole tehnyt gradua.

Ähäkutti sulle. Olen tehnyt, enkä edes minkään humanistisen oppiaineen. Lähinnä vihjailin Vapaavuoren suuntaan nuoruuden hölmöilyillä ja anteeksiannolla.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
yliopiston osalta ei voi kuin todeta, että olisipa hallituksen säästölinja vaikka lakkauttanut koko yliopiston.
Aamen. Nämä Kepun masinoimat provinsiaaloyliopistot on kyllä surullisia esimerkkejä yrityksestä laajentaa akateemisuutta älylliseen tyhjiöön.
 

Tuamas

Jäsen
Odotellaan mitä Jyväskylän yliopisto lausuu asiasta. Et kai tuomitse YLE:n tutkinnan perusteella?

Todistusaineisto on jokaisen itse luettavissa. Jyväskylän yliopisto ei huomannut, tutkinnasta huolimatta, että gradusta yli 30% on plagioitu.

Tällöin lähteistetty ”Ylen tutkinta” kahden professorin kommentein varustettuna on luotettavuudeltaan melkoisesti kovempi kuin Jyväskylän yliopiston lausunnot.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Todistusaineisto on jokaisen itse luettavissa. Jyväskylän yliopisto ei huomannut, tutkinnasta huolimatta, että gradusta yli 30% on plagioitu.

Tällöin lähteistetty ”Ylen tutkinta” kahden professorin kommentein varustettuna on luotettavuudeltaan melkoisesti kovempi kuin Jyväskylän yliopiston lausunnot.
Nimeomaan näin. Voin lyödä merkittävän kokoisia rahavetoja, että Ylen löytö pitää paikkaansa sillä sen pystyy kuka tahansa verfifoimaan. Paitsi ehkä Huhtasaari itse koska hänelle tuntuu kokonaan epäselvää olevan, että mitä plagiointi tarkoittaa. En jaksa uskoa, että tuota voi yleistää muihin sanan ajan jkl:n humanisteihin, vaikka on yritetty esittää että heidän ohjeistuksensa olisi tuollainen ollut.

Minä sain oman graduni valmiiksi aika lailla niitä aikoina kun täytin 24v. Toki olin pitänyt sitä ennen yhden välivuoden ja viettänyt armeijassa 11 kuukautta. Minun olen nuoruudessa hölmöyksiäkin tehnyt, mutta en kyllä enää tuossa iässä ja tuolla koulutuksella olisi voinut plagiointia tai vastaavaa tekoa nuoruuden piikkiin laittaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Huhtasaari todistetusti johonkin syyllinen? Noh, niin tai näin nuoruuden hölmöilyä. Onhan noita isompiakin syntejä annettu anteeksi.

Eikä se ole EVVK kuin sinun omasta mielestäsi, ehkä oletkin ns. suvakki tai vasemmistolainen, jolloin YLE:n juttua onkin kiva jakaa Facessa. Lisää tutkivaa journalismia YLE:n palkollisilta Hakaniemen suuntaan?
Nämähän ovat toki vain pikkuvikoja siihen verrattuna, että YLE ja muu punavihersuvakkimedia jättävät raiskaajien ihonvärit mainitsematta.

Persujen keskuudessa luotto mediaan tuntuu muutenkin olevan vähän hakusessa, joten on mahdollista, että nämä Lauran pienen pienet koijaamiset sälytetään puolueellisen median syyksi. Jokohan Turkkilalla näppäimistö syyhyää vastinetta kirjoittaessa?

Tästä Suomen Kuvalehden parin vuoden takaisesta jutusta käy ilmi, että luottamus Hesariin on persujen keskuudessa suunnilleen samalla viivalla kuin luottamus MV-lehteen. YLE tuskin on hirveästi korkeammalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kansan syvät rivit ovat arvostelleet YLE:ä milloin suvakkimediaksi ja milloin vihervassarimediaksi.
Sinulla on ihan oma tulkinta termistä "kansan syvät rivit"... Oikeasti Yle on valtavan enemmistön mielestä asiallinen ja luotettava media, jota vastustavat pääasiassa perussuomalaiset (heidän kannatus 8-9%).
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Joku Huhtasaari on plagoinut gradussaan? Ja tästä saadaan paskamyrsky? Eiköhän suurin osa käytä ainakin plagioinniksi luonnehdittavaa tekstiä näissä hommissa.

En siis ole todellakaan mikään Huhtasaaren fani (ihan jo uskontohippiyden takia) mutta on se jännää kun näistä saadaan ihan kauhea show aikaan ja vain siksi, että kyseessä on kansanedustaja ja joku antipatioissaan päättää omistaa elämänsä asian tutkimiselle.
 
Minä sain oman graduni valmiiksi aika lailla niitä aikoina kun täytin 24v. Toki olin pitänyt sitä ennen yhden välivuoden ja viettänyt armeijassa 11 kuukautta. Minun olen nuoruudessa hölmöyksiäkin tehnyt, mutta en kyllä enää tuossa iässä ja tuolla koulutuksella olisi voinut plagiointia tai vastaavaa tekoa nuoruuden piikkiin laittaa.

Itse olin paljon vanhempi ja kyse oli ammattikorkeakoulusta mutta pidin puhtaasti fiksuna että plagioin ja tein niin minimimäärän kuin mahdollista. Siitä koulusta nyt kuitenkaan niin paljon hyötyä ollut, kunhan sai paperit käteen. Ehkä nuorempana ja tyhmempänä olisin valinnut vaikeamman reitin samalla lopputuloksella. Työelämässä sitten toisin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän suurin osa käytä ainakin plagioinniksi luonnehdittavaa tekstiä näissä hommissa.

mutta pidin puhtaasti fiksuna että plagioin ja tein niin minimimäärän kuin mahdollista

Se on aina käsittämätöntä kun ihmiset osoittautuvat epärehellisiksi loosereiksi, tai ainakin sellaisien kannattajiksi, tapahtui se sitten nimimerkin takaa tai oikeassa elämässä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse olin paljon vanhempi ja kyse oli ammattikorkeakoulusta mutta pidin puhtaasti fiksuna että plagioin ja tein niin minimimäärän kuin mahdollista. .


Pidin plagioinnintarkastustyökalun (turnit) tuloa yliopistoon vähän hölmönä... mutta olin väärässä. Jos siis tämmönen on ollut yleistäkin. .. olla ylpeä siitä että huijaa?


Mää kun luulin että lätkäpalstalla omanedun vuoksi filmaajat ja kaatuilijat olis alinta pohjasakkaa.
 
Se on aina käsittämätöntä kun ihmiset osoittautuvat epärehellisiksi loosereiksi, tai ainakin sellaisien kannattajiksi, tapahtui se sitten nimimerkin takaa tai oikeassa elämässä.

Pekka Herlin on muistaakseni samanlainen epärehellinen looseri kuin meikäläinen. Vaikka ihan hyvin silläkin on pyyhki eikä tässä itselläkään valittamista ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse olin paljon vanhempi ja kyse oli ammattikorkeakoulusta mutta pidin puhtaasti fiksuna että plagioin ja tein niin minimimäärän kuin mahdollista. Siitä koulusta nyt kuitenkaan niin paljon hyötyä ollut, kunhan sai paperit käteen. Ehkä nuorempana ja tyhmempänä olisin valinnut vaikeamman reitin samalla lopputuloksella. Työelämässä sitten toisin.
Jos se lohduttaa, niin en minä jaksa ottaa stressiä jonkun jatkoaikalaisen AMK:n käymisestä. Olen minäkin peruskoulussa ja lukiossa luntannut, lintsannut ja käyttänyt samaa esitelmää useampana vuonna niin historiassa kuin äidinkielessä. Näiden kanssa en vain vedä yhteensuuruusmerkkejä gradun plagioinnille. Se on dopingiin verrattavissa oleva stigma, siinä missä edellämainitut ovat jääkiekossa paidasta kiinnipitämistä tai viheltämättä jääneitä vääriä vaihtoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pekka Herlin on muistaakseni samanlainen epärehellinen looseri kuin meikäläinen. Vaikka ihan hyvin silläkin on pyyhki eikä tässä itselläkään valittamista ole.
Pekka Herlin onnistui sukunsa perimisestä paremmin kuin ihmiset onnistuvat keskimäärin. Toki hän ei epäonnistunut omaisuuden kasvattamisessa, mutta niin harvat saavat sellaisia lähtökohtia että sitä voisi nostaa samalle tasolle kuin nollasta lähteneiden menestystä.
 
Jos se lohduttaa, niin en minä jaksa ottaa stressiä jonkun jatkoaikalaisen AMK:n käymisestä. Olen minäkin peruskoulussa ja lukiossa luntannut, lintsannut ja käyttänyt samaa esitelmää useampana vuonna niin historiassa kuin äidinkielessä. Näiden kanssa en vain vedä yhteensuuruusmerkkejä gradun plagioinnille. Se on dopingiin verrattavissa oleva stigma, siinä missä edellämainitut ovat jääkiekossa paidasta kiinnipitämistä tai viheltämättä jääneitä vääriä vaihtoja.

No en kyllä ajatellutkaan että ottaisit stressiä. Ja tosiaan mainitsinkin erikseen että kyse ei ole varmastikaan samasta mittakaavasta. Pointtina oli lähinnä että en ole sen parempi tai huonompi työelämässä olisinko sen tehnyt vai en. Suomessa vaan pitää olla joku helvetin paperi kädessä että työelämässä aukeaa paremmat urat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kasvatustieteen gradun tekeminen ei ole kovin ihmeellinen työ, plagiointi kertoo tekijän laiskuudesta ja epärehellisyydestä.

Näitä plagiointeja löytyy varmasti takavuosilta, jolloin gradut eivät olleet talletettu sähköisessä muodossa, ainostaan kirjana yliopiston kirjastossa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Se on aina käsittämätöntä kun ihmiset osoittautuvat epärehellisiksi loosereiksi, tai ainakin sellaisien kannattajiksi, tapahtui se sitten nimimerkin takaa tai oikeassa elämässä.

Jaa että nyt ollaan epärehellisiä luusereita ja huijaamisen kannattajia? Aika keltaisen lehdistön tavalla vedit suoraan mutkista eteenpäin.

Jumalauta varmaan 99% tollasista papereista saa väännettyä plagiointisyytöksiä, kun miljoonat on sellasen jo vääntänyt. Eiköhän tässäkin ole vain halu tehdä jonkun elämästä vaikeaa. Tai miksi ei samalla tutkita suurennuslasilla kaikkia muidenkin "merkkihenkilöiden" graduja? Niin, kunhan nyt keskitytään yhdelle ihmiselle aiheuttamaan huonoa mainetta.

Plagioitu tai ei, ei ole mikään ainutkertainen tai pelkkä persujen etuoikeus kopioida tällaisissa papereissa. Mutta sehän nyt ei tällä kertaa kiinnostakaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Karhunkulta

Siitä sitten vaan etsimään ja osoittamaan muiden presidenttiehdokkaiden opinnäytetyövilppejä, jos niitä kerran noin paljon löytyy. Ei luulisi olevan vaikea homma.

Tässäkin käy nyt aika selväksi, ettei tämä tapaus olekaan tietyissä piireissä ollenkaan vakava juttu. Mikähän olisi ollut reaktio, jos kyseessä olisi Sipilä, Niinistö tai vaikka joku maahanmuuttaja? Ei vaadita kummoistakaan päättelykykyä tämän asian ratkaisuun...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos Huhtasaareen tässä välillä palaisi, niin olisihan se outoa, jos YLE tai joku muu media ei tutkisi presidenttiehdokkaan ja puolueensa varapuheenjohtajan gradun suoraa kopiointia, kun yliopisto ei siihen kyennyt ja tietoa ilmeisesti oli, että yliopiston teettämä selvitys ei pidä paikkaansa. Oleellista on vain se, että tämä tapahtuisi myös silloin, jos Huhtasaaren tilalla olisi esimerkiksi joku toinen pressaehdokas. Tätä en epäile.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jumalauta varmaan 99% tollasista papereista saa väännettyä plagiointisyytöksiä, kun miljoonat on sellasen jo vääntänyt...

Ei tässä mittakaavassa, 30% kopioitua tekstiä on todella paljon. Jos Huhtasaari olisi jäänyt kiinni opiskelijana, hän olisi saanut vähintään varoituksen tai jopa erotettu määriajaksi.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@Rommeli missä kohdassa tässä vedetään pelkät pressaehdokkaat kehiin? Ei, puhuin ihan kaikista "julkisuuden" henkilöistä tai yritysjohtajista. Tai sitten tämä on ainutkertaista koko Suomen historiassa, jota uskoisi vain totaalinen pölkkypää.

Eikö se nyt mene kaaliin, että täällä päässä ihmetyttää miten helvetin iso juttu jostain Huhtasaaren graduiluista tehdää, niinkuin se olisi joku poikkeuksellinen petos alallaan? En minäkään huijaamista hyväksy, mutta ymmärrän että kaikki eivät ole 100% rehellisiä ja palgiointisyytökset alkaa muutenkin olla arkipäivää kun monet ovat jo samat paperit, ja musiikissa samankuuloiset biisit, tehneet että todella monesta asiasta saa jo syytökset aikaan.

Ihme viehätys muutenkin joillain edelleen vetää pätevyys = joku opiskeluajan papru. Ilman sitä lappua et osais mitään.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Ei tässä mittakaavassa, 30% kopioitua tekstiä on todella paljon. Jos Huhtasaari olisi jäänyt kiinni opiskelijana, hän olisi saanut vähintään varoituksen tai jopa erotettu määriajaksi.

Niin on. Sekin taas että onko se 100% sanasta sanaan kopioitu vai lainattu asioita sieltä sun täältä?

No en nyt ala enempää vauhkoamaan, kun Huhtasaarta en halua suoraan kyllä puolustaa ja oma mielipide asiaan tuli sanottua, meni se jakeluun tai ei.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niin on. Sekin taas että onko se 100% sanasta sanaan kopioitu vai lainattu asioita sieltä sun täältä?

No en nyt ala enempää vauhkoamaan, kun Huhtasaarta en halua suoraan kyllä puolustaa ja oma mielipide asiaan tuli sanottua, meni se jakeluun tai ei.

Jos vaivauduit viimeisen uutisen edes lukemaan, niin todella härskiä suoraa kopiointia on runsaasti ja jopa kirjoitusvirheet on kopioitu sellaisenaan.

Et halua suoraan puolustaa, mutta puolustelet silti minkä ehdit.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En malta olla tägäämättä nimimerkkiä @BigRedCat, joka ehti ensin ennustaa seuraavasti.

Eli juttu meni melko tarkalleen juuri niin kuin itse uumoilin ja hyvää tieteellistä käytäntöä on rikottu muutamissa kohdissa (yhdessä osiossa ja siinäkin osuus alle 10%) gradu pysyy voimissaan ja maisteri maisterina, eikä empiirisen aineiston autenttisuuden epäilyyn ole perusteita. Ja täällä joku vauhkoilija oli jo jakamassa nerokkaan paljastuksen tehneelle toimittajalle journalistista palkintoa.

Ei mennyt juttu melko tarkalleen niin kuin itse uunoilit. Eikä tainnut Tiainen tietää, minkälaisen lumipalloefektin hän saa aikaiseksi. Tuntuu erikoiselta, että Ylen työtä väheksytään, vaikka kysymyksessä on yliopiston luotettavuus.


Niin on. Sekin taas että onko se 100% sanasta sanaan kopioitu vai lainattu asioita sieltä sun täältä?

Kysymys ei ole pelkästään kopioidun tekstin prosenttimäärästä, vaan myös niistä kohdista, joita Huhtasaari on kopioinut. Hän ei ole kopioinut pelkästään kirjallisuuskatsausta, joka perustuu lainauksiin muista julkaisuista, vaan tämän lisäksi toisen tutkimuksen tuloksia. Näyttää siis vahvasti siltä, että Huhtasaari ei ole tehnyt lainkaan tutkimusta, jota hän pyrkii gradullaan osoittamaan tehneensä.

Huhtasaaren huijausta tunnutaan vähättelevän vähän joka paikassa, eikä ketään tunnu kiinnostavan se henkilö, jonka gradua on käytetty väärin. Miettikää nyt omalle kohdallenne, että teette vuoden verran työtä pro gradu -tutkielman eteen, ja joku toinen kopioi sitä tutkimustuloksia myöden vain päästääkseen helpommalla. Tai päästääkseen ylipäätään, koska omat avut eivät riitä.

En ymmärrä sitä, että joidenkin mielestä tämän tapauksen takia kaikkien poliitikkojen gradut pitäisi käydä läpi. Ei pidä, mutta ehkä kaikki saman tarkastajan hyväksytyt gradut pitäisi.


Ihme viehätys muutenkin joillain edelleen vetää pätevyys = joku opiskeluajan papru. Ilman sitä lappua et osais mitään.

Oletko koskaan valmistunut yliopistosta?


Lisäys.

Joitakin tuntuu häiritsevän myös se, että näin vanhoja asioita kaivellaan. Kun Jyväskylän yliopisto aloitti asian tutkinnan, kuului siihen osana Huhtasaaren oma vastine. Tuo vastine ei selvästikään ole vastannut todellisuutta, joten kyseessä ei ole enää pelkästään 15 vuotta vanha gradu, vaan muutaman kuukauden vanha valheellinen vastine.

Huhtasaari on samaa sarjaa kuin ne urheilijat, jotka dopingista kiinni jäädessään jatkavat valehtelemista.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös