Peluutus ja kokoonpanot kaudella 2014–2015

  • 111 708
  • 504

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Zamorsky puolestaan pelasi ehkä kauden parhaan matsinsa, joskin minua vähän ärsyttää tuo mailan naputtaminen, vaikka mies olisi kuinka vapaana siniviivalla.
Kuinka näin pieni asia voikin ärsyttää? Ärsytti nimittäin itseänikin. Eikä pelkästään se ärsytys, vaan Pelicans-pelin ekassa YV:ssä Zamorsky naputteli ja Giliati meni syöttämään. Kiekonmenetyshän siitä tuli. Toivottavasti kyseinen herra tyytyisi naputtelemaan vain silloin kun on oikeasti joku ajatus mitä kiekon kanssa tehdä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tämä toimi erittäin hyvin ja etenkin O'Connorin oikeaan aikaan tehdyt nousut takanurkalle olivat todellinen ase. Enää tosin ROC ei ylivoimalla esiinny, joka on minun mielestä aikamoinen sääli.
Niin kauan kun meidän ylivoima on liigan parasta, en näe mitään syytä muuttaa sitä tai pohtia, millaisia koostumuksia harjoitusotteluissa käytettiin. Ylivoimatilastosta löytyy muutenkin mielenkiintoisia nippeliasioita, kuten mm. se että Blues on saanut kahden miehen ylivoimamahdollisuuksia vähiten koko liigassa, vain kolme kappaletta. Ylivoima-aikaa Bluesin saanut yhteensä kolmanneksi vähiten, silti ylivoimamaaleja on syntynyt kolmanneksi eniten. Koti- ja vierasylivoimassa on edelleen aika iso ero, mutta se on mielestäni lähtenyt kaventumaan. Toiseksi paras ylivoima on Lukolla, jolla on muuten sama syndrooma, eli kotona ylivoima ei kulje läheskään yhtä hyvin kuin vieraspeleissä. Erikoista..

Mailan naputtamisesta vielä sellainen pieni huomio, että Juuso Ikonen harrasti tätä myös hyvin paljon, muistaakseni heti ekasta liigakaudestaan lähtien. Junnukisoissa naputteli edelleen, joten oletan hänen tekevän samaa myös JYPin peleissä.. Itse en ole koskaan pitänyt moisesta, ennemmin sitten vaikka huutaa jonkun sovitun sanan tms. Mailan naputtaminen kuuluu johonkin E-junnujen peliin...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Niin kauan kun meidän ylivoima on liigan parasta, en näe mitään syytä muuttaa sitä tai pohtia, millaisia koostumuksia harjoitusotteluissa käytettiin.
Siis kyllähän alkukaudesta oli kasassa toi YV-kenttä jossa oli Giliati - O'Connor- Kantola-Rantakari - Hirschovits. Toimi ihan helvetin hyvin aina siihen asti kunnes Kantola loukaantu, Zamorsky palasi rapakon takaa ja sille piti saaada paikka ykkös YV:ssä ja Aho sai päähänsä että Rantakaria & O'Connoria on kiva penkittää. Ykkös YV parani heti kun Rantakari palasi siihen ja en usko että se on sattumaa.

En mäkään ykkös YV:tä hajottas just nyt kun homma toimii. Mutta kakkos YV:tä mä kyllä muokkaisin ja laittaisin O'Connorin Kaijomaan tilalle. Ensinnäkin O'Connor on selkeesti peliälykäämpi hyökkäysuuntaan kun Kaijomaa ja omaa paremman vedon. Lisäksi hyvänä luistelijana pystyy tuomaan sitä kiekkoa ylivoima tilaneteissa parmmin kuin Kaijomaa. Sen lisäksi että kakkos YV:stä tulisi vaarallisempi niin O'Connorin peluutaminen tiputtaisi pikkaisen Kaijomaan minuuteja. Tietenkin toi muutos vaatisi myös sen että O'Connorilla ois vakkaripaikka kokoonpanossa.

Mitä tulee pakkien kätisyyteen YV-kentissä niin mä olen siinä sitten vanhan liiton mies jonka mielestä rightin pakit pitäs olla vasemalla ja leftin oikealla. Toki ymmärrän mitä edut siinä on että ne on toisin päin, mutta omasta mielestä pakkien vedot on vaarallisempia jos ne tulee keskemmältä maalintekosektorista ja myös suoraan syötöstä vetäminen on helpompaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuosta ylivoimasta vielä: oon ollut huomaavinani että viime aikoina nuo ylivoimamaalit eivät ole niinkään tulleet pakkien vedoista vaan tilanteista joissa kiekko on pelattu boxin sisään (tyylin Liivikin maali viime pelissä) tai yhden henkilön (eli Giliatin) läpiajoista. On siellä toki Rantakarin laukaustakin. Mutta tosiaan ei kaikissa yvkuvioissa se pakkien kätisyys ole niin olennainen asia ja hyvähän se on että meillä on useanlaisia variaatioita pelata ylivoimaa - toisin kuin vaikkapa Suomen junnujen maajoukkueella.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ensin O'Connorin pitäisi pysyä pelaavassa kokoonpanossa, sitten hänelle voidaan antaa myös YV-aikaa. Jos pelaa yhden pelin siellä täällä, ylivoima voi mennä vain sekaisin lisäämällä hänet yhtälöön hajanaisissa otteluissa. Ylivoiman kuviot näyttävät olevan aika pitkälti pelaajien itsensä harteilla, en usko että Aho tai muu valmennus on laittanut kovin tiukkoja raameja sen pyörittämiseen. Ainakin ykkös- ja kakkosylivoima pelaavat ihan eri tavalla, mikä johtuu tietysti myös siitä, että meillä on vain yksi Hirso..
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Niin kauan kun meidän ylivoima on liigan parasta, en näe mitään syytä muuttaa sitä tai pohtia, millaisia koostumuksia harjoitusotteluissa käytettiin. Ylivoimatilastosta löytyy muutenkin mielenkiintoisia nippeliasioita, kuten mm. se että Blues on saanut kahden miehen ylivoimamahdollisuuksia vähiten koko liigassa, vain kolme kappaletta. Ylivoima-aikaa Bluesin saanut yhteensä kolmanneksi vähiten, silti ylivoimamaaleja on syntynyt kolmanneksi eniten. Koti- ja vierasylivoimassa on edelleen aika iso ero, mutta se on mielestäni lähtenyt kaventumaan.

Tottahan sekin, mutta osaatko sanoa, että kuinka suuren osan Hirschovitsin ylivoimaketju on tehnyt maaleista. Sanoisin mutulla, että todella suuren. Siksi O'Connor + Zamorsky paria voisi siellä toisessa ylivoimassa käyttää Kaijomaa + Tikkinen/hyökkääjä parin sijaan. Pyöritys sielläkin kuitenkin tapahtuu järjestään oikeasta siivestä jolloin rightin ukkoja ei ole ikinä liikaa kentällä.
 
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
HIFK-matsi mun silmin:
  • Hirso pelasi taas hyvän matsin
  • Kuten myös Silli-Sailio, jolle ilman muuta jatkosopimus kouraan. Tärkeä jätkä eikä tollaisia ole Liiga pullollaan vaikka moni niin tällä sanookin.
  • Rantakarilla alkaa olemaan aika virhealtista pelaamista. Ehkä väsy painaa. Vois olla rotaatiossa ens matsin
  • Eipä näkynyt Kantolan poissaolo mitenkään ja jopa kokonaisuutena jengin liike oli parempaa
  • Mikä siinä on kun Zamorskyn on niin vaikeaa saada vedot maalikehikon sisään, jolloin todennäköisyys maalille kasvaisi eksponentiaalisesti? Vedot viuhuu joko ohi tai yli kun tuntuu yrittävän vetää maailman kovimman vedon, jossa näköjään tarkkuus kärsii paljon.
Oliko Giliati rotaatiossa vai saikulla?
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Oliko Giliati rotaatiossa vai saikulla?

Saikulla on.

Mun silmin erityisesti Liivikin ketju oli todella kova. Tosin Pitkänen alkais kyllä tarvita onnistumisia maalin tai edes syöttöpisteen muodossa. Kiikaritehoin koko alkukausi SaiPassa ja täälläkin vielä kuparinen rikkomatta.
 

Enslaved

Jäsen
Rantakarilla alkaa olemaan aika virhealtista pelaamista. Ehkä väsy painaa. Vois olla rotaatiossa ens matsin
Mulla on sellainen kutina, että se on O'Connor, joka pääsee katselemaan seuraavia pelejä katsomosta. Ryanin mies kuitenkin tasoitti pelin 4-4-tilanteeseen ja tuskin Jykä sitä katsoo hyvällä, kun muutenkin ollut pois peleistä viime aikoina. Muuten kyllä pelasi tänään ihan hyvin omiin silmiin paitsi tuo harmittava tasoitusmaali. Iossafovin palveluksia toivottavasti ei enää jatkossa tarvita. On se vaan liian pehmeä ja hidas Liigapeleihin. Rutasta kehiin jo seuraavalla kerralla, kun on vastaava tilanne. Vaikka ei ole sen kummemmin tietoa miten Rutasen pelit ovat menneet Vantaalla.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Hyvää peliä kyllä myös Roobalta ja Tiivolalta. Tuonne jos saisi kolmanneksi lenkiksi jonkun vähän kokeneemman, vaikkapa Kantolan. Rooba varsinkin on alkanut haastaa välillä todenteolla. On vain (lyhyen) ajan kysymys, kun niitä maaleja alkaa tulla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Näinkö ihan omiani vai pelattiinko kolmas erä kolmella ketjulla? Aho ei tuohon syntiin ole sortunut koskaan Espoossa, joten ehkä toi kakkoskoutsin vetovastuu selittää sit sen. Olin vain kattovinani, että Lahtista ja Tiivolaa ei kentällä enää näkynyt. Roobahan siellä pelasi lopussakin.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Näinkö ihan omiani vai pelattiinko kolmas erä kolmella ketjulla? Aho ei tuohon syntiin ole sortunut koskaan Espoossa, joten ehkä toi kakkoskoutsin vetovastuu selittää sit sen. Olin vain kattovinani, että Lahtista ja Tiivolaa ei kentällä enää näkynyt. Roobahan siellä pelasi lopussakin.

Kyllähän Aho useinkin tällä kaudella on pelannut viimeisen 10 minuuttia kolmella ketjulla. Oli sitten varmistelu tai takaa-ajo menossa. Iossafov, Tiivola ja Lahtinen olivat tänään kolmannessa erässä vilttivuorossa.

Pakko kyllä sanoa, että oli kiva saada Virkkunen matkoihinsa Bluesista, mutta tuo Iossafov on kyllä melkosen samaa kaliiberiä. Ei ainuttakaan oikeaa ratkaisua tai kaksinkamppailun voittoa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ok, en ole sitten vain kiinnittänyt huomiota aiemmin. Joo, Iossafovin taso ei tällä hetkellä riitä liigaan. Vielä kehittymään Mestikseen tai ensi kaudeksi jonnekin Kouvolaan, voisi tehdä ihan hyvää.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Mulla on sellainen kutina, että se on O'Connor, joka pääsee katselemaan seuraavia pelejä katsomosta. Ryanin mies kuitenkin tasoitti pelin 4-4-tilanteeseen ja tuskin Jykä sitä katsoo hyvällä, kun muutenkin ollut pois peleistä viime aikoina. Muuten kyllä pelasi tänään ihan hyvin omiin silmiin paitsi tuo harmittava tasoitusmaali. Iossafovin palveluksia toivottavasti ei enää jatkossa tarvita. On se vaan liian pehmeä ja hidas Liigapeleihin. Rutasta kehiin jo seuraavalla kerralla, kun on vastaava tilanne. Vaikka ei ole sen kummemmin tietoa miten Rutasen pelit ovat menneet Vantaalla.

O'Connorhan painoi hyökkääjän mailaa maahan kokoajan, mutta kiekko tulee todella hyvin juuri siihen lapaan. Enemmän ihmetytti Laurikaisen sijoittuminen. "Veto" oli menossa etunurkasta ohi ja silti Laurikaisella oli melkolailla koko nurkka auki. Toki hieno ohjaus, mutta normaalisti Laurikaisen loistava sijoittuminen olisi ollut liukunut jo peittämään etunurkkaa. Nyt ei vaan ehtinyt tai teki virhearvion.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Iossafov laitettiin vilttiin kolmannessa erässä, ja Rooba tuli hänen tilalleen kakkoseen. Samalla nelosketju putosi pois peluutuksesta. Johtui varmasti paljon myös siitä, että kolmannessa erässä oli niin paljon erikoistilanteita. O'Connor tosiaan joutunee jälleen pois kokoonpanosta, koska kyllä itsekin laittaisin tuon maalin hänen piikkiinsä ainakin puoliksi. Mailan jäähän painaminen ei riitä, se pitää pelata kokonaan pois esim nostamalla. Pelsu-matsi meni Ryanilta hyvin, eilen oli vähän haastavampi matsi ja kun panos ei jäänyt plussalle, antaisin Westermarckille seuraavan mahdollisuuden kokoonpanossa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Niin, O'Connor piti näennäisesti miehensä (joka oli ekaa liigaotteluaan pelaava junnu) ja lopputulos näkyy taululla. Valitettavasti O'Connor tekee virheitä jotka näkyvät. Kaikki (myös minä) tuntuvat näkevän O'Connorissa potentiaalia parempaan mutta kun se potentiaali ei realisoidu en tällä hetkellä itse näe mitään syytä miksei Westermarckia peluutettaisi O'Connorin sijaan. Westermarck pelaa jo tällä hetkellä paremmin ja on lisäksi sijoitus tulevaisuuteen.

Iossafovin esitys oli eilen niin heikko että todella toivon että huomenna miehen paikan kakkosketjusta saisi esimerkiksi Rooba joka nyt on mielestäni ottamassa sitä kaipaamaani seuraava askelta. Tämä siis olettaen että Giliati on huomennakin sivussa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Iossafovin esitys oli eilen niin heikko että todella toivon että huomenna miehen paikan kakkosketjusta saisi esimerkiksi Rooba joka nyt on mielestäni ottamassa sitä kaipaamaani seuraava askelta. Tämä siis olettaen että Giliati on huomennakin sivussa.

Mä kokeilisin huvikseni Iossafovin tilalle hyökkäykseen O'Connoria. Nyt kun on hyökkääjää saikulla / pelikiellossa, ja kun o'connorille ei välttämättä pakin paikkaa ole tarjolla ensi otteluun, voisi olla otollista kokeilla tuollaista mahdollisuutta. Ryanilla kuitenkin löytyy käsiä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Minusta olisi kiva nähdä Rutanen vihdoin Blues-paidassa ja heti tulosketjussa. Ei voi olla ainakaan pahaksi miehen kehityksen kannalta.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mä kokeilisin huvikseni Iossafovin tilalle hyökkäykseen O'Connoria.
Mä olen tismalleen samaa mieltä. Sen lisäksi että O'Connorilla löytyy käsiä/peliälyä niin on paljon parempi luistelija kuin Iossafov ja varmasti myös puolustussuuntaan parempi pelaaja.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Komppaan teitä kaikkia yllekirjoittaneita. O'Connor, Rutanen, Kangasniemi tai kuka tahansa junnu kehiin ennemmin kuin Iossafov seuraavan kerran kun on vajausta. Tuo kaverihan liikkuu yhtä liukkaasti kuin Malmivaaran Olli puolentoista minuutin vaihdon jälkeen eikä pääse lainkaan peliin kiinni. Mahdollisuus annettu, mahdollisuus jätetty käyttämättä.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Otteluketjusta lainattua:

#25 Jussi Makkonen - #76 Bracken Kearns - #16 Kai Kantola

Taisin vähän aikaa sitten vitsillä heittää tuolla peluutusketjussa että nää kaverit pistäis pistää yhteen niin saataisin todella "nopeajalkainen" ketju.
Tuo oli kyllä heikko idea Aholta. Ketju oli käytännössä jopa pelättyä hitaampi. Pelotti ihan perkeleesti joka kerta kun joutuivat pyöritykseen omassa päässä.
En oikeastaan ole tajunnutkaan kuinka kapea meidän hyökkäyksemme on kun loukkaantumisia ei ole juurikaan ollut. Nyt yksikin puuttuva Talaja näkyy vähän turhan selvästi tuon kakkosen muodossa.


Asiasta toiseen: Hirsolta hieno ele Rooban maalin jälkeen. Hirso hyppäsi siis sekuntia ennen osumaa kentälle hyvän vaihdon pelanneen Tiivolan paikalle. Maalin jälkeen Hirso kääntyi heti ympäri, luisteli takaisin aitioon ja lähetti Tiivolan kentälle juhlimaan maalia jota oli ollut rakentamassa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Mikähän ihme tota Kantolaa oikein vaivaa? Tuntuu että jaloissa on vähintään 5kg lyijypainoja tai jotain, mutta luistin ei liiku ei sitten millään. Hänen vieressä Kearns näyttää Pekka Koskelalta...
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo oli kyllä heikko idea Aholta. Ketju oli käytännössä jopa pelättyä hitaampi. Pelotti ihan perkeleesti joka kerta kun joutuivat pyöritykseen omassa päässä.
Just tällaisten aivopieruratkaisujen takia mun on välillä vaikea pitää Ahoa edes ok valkkuna. Oikeasti ton ketjun luistelunopeus on täysi vitsi. Tota ketjua kun vastaan pistää parhaat luistelijat niin onhan se suurissa ongelmissa.

Kaikkein fiksuinta ois että noi nopasajalat Makkonen, Kearns ja Kantola pitäis pistää eri kenttiin. Mutta jos Aho haluaa pitää tossa Liivkin ketjussa Sailion ja Giliatin niin se sitten tarkoittais että jonkun noista nopsajaloista pitäisi olla sitten Tiivolan nelosessa.

Näin mä ratkaisisin ongelman:

Kearns - Hirschovits - Korhonen
Giliati - Liivik - Sailio
Aaltonen - Makkonen - Pitkänen
Rooba - Tiivola - Kantola

1. Kearnsia voitais kokeilla laidassa. Hirschovits ja Korhonen on pelannut hyvin yhteen joten pitäisi yhdessä.
2. Tää ketju toimii, joten en rikkois.
3. Aaltonen ja Kearns ei tunnu löytävän toisiaan joten kokeillaan taas Makkosta ja Aaaltosta. Pitkänen stunttaa oikella laidalla Talajaa. Aaltonen - Makkonen - Talaja oli kakkosena pitkään ennekuin Kearns tuli kuvioihin.
4. Rooba ja Tiivola pelaa hyvin yhteen. Kantola on ollut aika vaisu viimeaikoina joten on noista nopsajaloista se joka ansaitsee nelosketju komennuksen. Lisäetuna tässä on se että Kantola voisi ottaa noi aloitukset jotka taas on Tiivolalle ns. kehityskohde.

Mutta eiköhän toi Aho jatka noilla samoilla ketjuilla myös tänään. Sen verran kauan sai se Malimavaara - Seppälä pakkiparikin olla kasassa vaikka kaikki muut näki että ei se vaan toimi.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Mitenkäs se menikään, voittavaa joukkueitta ei muuteta? Minusta tällä hetkellä ei ole tarvetta muutokseen, ellei sitten joku kaveri putoa kokonaan pois kokoonpanosta. Eihän tuo ketju kovin vauhdikas ole, mutta Aho ei selvästi muutenkaan vaadi mitään rakettipelaajia ainakaan sentteriksi. Jos jotain muutosta itse lähtisin hakemaan, se olisi Aaltosen ja Kantolan paikkojen vaihto. Hirso voisi saada Kaitsun uudestaan kunnon vireeseen, olettaen että niistä lyijyjaloista löytyisi vielä joku vähän vauhdikkaampi vaihde.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös