Pelipaitamainokset NHL:ssä – onko mikään enää pyhää?

  • 3 417
  • 22

Olisitko valmis näkemään NHL-paidoissa mainoksia?


  • Äänestäjiä
    115
Suosikkijoukkue
MacKinnon & Rantanen
En tiedä minne tämä oikein kuuluisi, enkä vielä nähnyt kenenkää tästä puhuvan joten tein kyselyn.

NHL on siis tehnyt uuden sopimuksen pelipaitojen kanssa. 2016-17 kaudesta lähtien pelipaidat ovat Adidaksen kädenjälkeä. Sopimus kattaa NHL:lle ~35 miljoona/kausi. Liiga myös arviolta kaksinkertaistaa tulonsa.

Seuraava kopioitu Jatkoajan uutisesta:
"Sivuston lähteiden mukaan myös tulevan World Cupin paidat tulevat todennäköisesti samalta valmistajalta.

Muutoksen uskovan valmistelevan NHL:ää taas lähemmäksi mainoksien tuomista pelipaitoihin. Viime vuonna pidetyn NHL-seurojen johtajien kokouksessa arvioitiin, että joukkueet saattaisivat tienata mainoksilla noin neljä miljoonaa dollaria per vuosi − siis yhteensä 120 miljoonaa dollaria kaikille joukkueille."

Olisitko sinä valmis näkemään pelipaitamainoksia NHL:ssä, jos se muuten rahan myötä toisi liigaan näkyvyyttä ja viihtyvyyttä?

Toivon avointa keskustelua pelipaitamainoksien kuuluvuudesta NHL:ään. Itse sanon ehdoton ei. Etukäteen anteeksi kömpelöstä avauksesta, kirjoitin kännykältä tämän avausviestin herätessäni yöunilta.
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Ehdoton ei, myös täältä. Muutenkin kiekkoa huorataan ja myydään sellaisille jotka sitä ei ymmärrä saatika halua. Pidetään edes se viimeinen idealistisen puhtauden pyhättö puhtaana.
Omistajat saa massia muutenkin, jää on jo kuin euroopassa, puhumattakaan laitamainoskista. TV-time outtia pukkaa joka välissä tuhoamassa pelin flowta ja kommentaattorit mainostaa enempi paikallista Fordi liikettä kuin itse ottelua.
Joku raja se on minunkin kapitalistisuudella!
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Hirveetä paskaa. Legendaariset Original Six -paidat mainosten peitossa, ajatuskin tekee pahaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Idealistisen puhtauden pyhättö..."

PA:n isojen sarjojen paidat pysyvät puhtaan tasan niin kauan kuin omistajat uskovat mainoksettomuuden olevan taloudellisesti heille edullisempi/edukkaampi(?) ratkaisu.

Minun näkemykseni mukaan oikea ratkaisu on se, joka hyödyttää omistajia ja myös pelaajia eniten. Jalkapallon esimerkin myötä uskon paitamainostamisen olevan oikea ratkaisu. Ihmiset tottuvat ja hyväksyvät mainokset nopeasti ja seuraavat sukupolvet eivät myöhemmin osaa edes kuvitella paitoja ilman mainoksia. Näin on käynyt jalkapallon parissa paitamainosten ja esim. NHL-kiekon parissa jää- ja laitamainosten kanssa.

Fanit ostavat, mitä ikinä ne omat suuret urheilusankarit kantavat päällään pelikentillä.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minun näkemykseni mukaan oikea ratkaisu on se, joka hyödyttää omistajia ja myös pelaajia eniten. Jalkapallon esimerkin myötä uskon paitamainostamisen olevan oikea ratkaisu. Ihmiset tottuvat ja hyväksyvät mainokset nopeasti ja seuraavat sukupolvet eivät myöhemmin osaa edes kuvitella paitoja ilman mainoksia.

Tämä on erittäin totta, mutta en oikein näe miten se tekee ratkaisun oikeaksi. Miksi kaikesta pitää nyhtää se viimeinen kolikko irti. Ensimmäisen kauden muutosvastaisuuden jälkeen ja muutamien "vittu en kato enää koskaan yhtään peliä" -purkausten jälkeen ketään ei lopulta kiinnosta ainakaan negatiivisesti jos siinä paidassa joku pulju lukee.

Harmittaa vain tämä sillisalaatti, kun niitä sponsoreita on niin helvetisti joka puolella. Jos se pysyy kurissa ja tyylikkäänä, niin miksipäs ei. Minusta on kiva juoda KOFFia, koska IFK, vaikka samalta se maistuu kuin muutkin. Olen tietoisesti mainosten uhri enkä pidä sitä välttämättä kovin pahana.

Jos tästäkin otetaan lisätuloja, niin maksaisivat sitten parempaa palkkaa niille kioskitytöille ja muille, mutta eihän se kannata, kun halvemmallakin saadaan joku sinne töihin.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Mainokset tulee vielä, koska maailmassa jossa elämme ei ole mitään niin pyhää etteikö sitä rahalla voitaisi sivuutta. Kyllähän minäkin voisin ottaa otsaani Satamunan logon, jos siitä maksaisivat miljoonan per vuosi.

NHL on kuitenkin yhä se vielä voitettu rintama pelipaitojen suhteen. Mainokset eivät sinänsä haittaisi, koska niihin tottuu ja jotkut ookkonat jopa tykkäävät niistä tilkkutäkeistä. Mutta periaate on periaate, ja joskus pienikin voitto rahaa ja kaiken mahdollisen kaupallistamista vastaan tekisi ihmisyydelle hyvää.
 

Rocco

Jäsen
Ei ikinä. Pelipaidan pitää olla puhdas, edustaa joukkueen värejä, sen logoa ja pelaajan nimeä selässä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurinpiirtein kaikki muu siellä jo menee puhtaasti mainostajien pillin mukaan, niin eipä tuo juuri muuta asiaa mihinkään suuntaan, jos mainokset pysyvät kohtuullisuuden rajoissa kuten vaikkapa Euroopan suurissa futissarjoissa. Jos paitamainokset edes hieman vähentäisivät muuta ylikaupallisuutta, voisi ottelulähetyksistä tulla mukavampia katselukokemuksia. Vastaan siis reunaehdoin kyllä.
 

Ralph

Jäsen
En näe mitään ongelmaa tässä, jos mainoksien asettelu on kuten kotoisessa liigassa Espoon Bluesilla. Eli yksi isompi mainos logon yläpuolelle ja logon koko ei tästä kärsi. Sitten ehkä olkapäihin yksi tai kaksi pienempää mainosta lisää. Tärkeää tässä on, ettei mainoksen väritys vie liikaa huomiota. Eli joku sellainen, joka sopii paidan muuhun väritykseen. Joku sinivihreä mainos Red Wingsin paidassa olisi katastrofi.

Jos Avalanchella lukisi paidassaan logon yläpuolella "Pepsi" ja vieressä olisi pienemmällä Pepsin logo, ei se minua haittaisi.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Jos niiden paitamainosten avulla saisi vaikka puolet nykyisistä erien mainoskatkoista pois, niin se olisi askel oikeaan suuntaan. Jos taas mainokset tulee paitoihin ja tv-taukojen määrä sekä pituus jää entiselleen, niin kai se sitten menisi miinuksen puolelle.

En kyllä tajua tota amerikkalaisten tekopyhää peliasun palvomista. Joukkueita siirrellään rahan perässä eri osavaltioihin ja perustetaan tarvittaessa uusia joukkeita tyhjästä, jos jostain löytyy hyödyntämätön markkinarako. Silti näiden joukkueiden - joiden tarkoitus on tuottaa rahaa omistajilleen - peliasut pitää säilyttää puhtaana kapitalismin propagandasta tradition nimissä.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Riippuu tosin millaisia nuo mainokset tulisivat olemaan. Jos ne ovat mallia Kärppien paita, pelkkä ajatuskin tekee pahaa. Jos taas tyyliin parikolme max mainosta, esim. Tim Hortonsin ja NBC:n mainokset hyvin paitaan sulautettuna niin eiköhän se nyt menisi. Tuskin niistä mitään tilkkutäkkejä kuitenkaan tulisi. Eli riippuu paljon mainostuksen toteutuksesta ja niiden määrästä.

Vastasin kuitenkin "En".
 
"Idealistisen puhtauden pyhättö..."

PA:n isojen sarjojen paidat pysyvät puhtaan tasan niin kauan kuin omistajat uskovat mainoksettomuuden olevan taloudellisesti heille edullisempi/edukkaampi(?) ratkaisu.

Ja näin. Jos NHL:llä olisi yhtään mitään tekemistä jonkun idealistisen puhtauden kanssa, tuotetta ei kaupattaisi tänne tuhansien mailien päähän, eikä siitä keskusteltaisi internetissä suomen kielellä. Silloin jatkoaikalaisetkaan eivät osaisi närkästyä mahdollisista paitamainoksista.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Paljon riippuu mainosten asettelusta. Jos paidassa on sellaiset kaksi mainosta hyvin aseteltuina, käy minulle. Sensijaan vastustan, jos pelipaitamainokset johtaisivat ns. tilkkutäkkiversioihin.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Itseäni kiinnostaa tässä mainosjupakassa NHL:n rooli. Onko mainokset tarkoitus toteuttaa sarjan kautta kollektiivina vai saako jokainen seura itse neuvotella omat sopimuksensa. NHL:n rooli single entitynä antaa erinomaisen mahdollisuuden neuvotella ison mainossopimuksen, mikä tuo mainostajalle laajan näkyvyyden. Tällöin myös varoja olisi mahdollista ohjata siten, että ne ihan aidosti hyödyttävät koko sarjaa ja sen joukkueita. Tälläista mainostamista kohtaan suhtaudun varovaisen positiivisesti.

Mikäli taas jokainen seura neuvottelee itse mainossopimuksensa, olen ehdottomasti mainoksia vastaan. Ensinnäkin tälläinen kehitys johtaa jollain tasolla jälleen organisaatioiden eriarvoistumiseen. Pohjois-amerikkalaisessa ammattiurheilussa on menty todella pitkälle tasaisuuden tavoittelussa, drafteista ja single entityistä lähtien aina lipputulojen jakoon saakka. Koen jokaisen seuran itseneuvottelemat paitamainokset askeleena juuri päinvastaiseen suuntaan. Suurempana syynä vastustukselleni on kuitenkin se, että ilman kollektiivista sopimista on olemassa ihan aito pelko siitä, että mainostulot ohjautuvat suoraan omistajien taskuihin, eikä mainoksista luopuminen näin johda itse tuotteen paranemiseen mitenkään.

Koska uskon NHL:n olevan sekä riittävän vahva että fiksu single entity, olen varovaisen positiivinen mahdollisten mainosten suhteen.
 
Suosikkijoukkue
MacKinnon & Rantanen
Onko mainokset tarkoitus toteuttaa sarjan kautta kollektiivina vai saako jokainen seura itse neuvotella omat sopimuksensa.
Muistelen lukeneeni jostain, että pelipaitamainokset toteutettaisiin luultavasti niin, että jokainen seura kantaa saman sponsorin logo(j)a. Eli siis sopimus tehtäisiin periaatteessa liigan ja sponsoreiden välillä, ettei joukkueilla olisi vaikutusvaltaa tässä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eiköhän tuolla rapakon takana tälle asialle löydy suurempi vastustus kuin täällä Jatkoajassa. Kuitenkin tottuneet katsomaan noita maintoksettomia paitoja kun me suomalaiset ollaan nähty kotoisassa liigassa oksettavia tilkkutäkkipaitoja, joten heille toi muutos on suurempi. Ymmärtääkseni mainoksia ei ole NFL, NBA ja MLB joukkueiden paidoissa, joten uskaltautuuko NHL sitten erottautua joukosta onkin mielenkiintoinen kysmys.

Oma veikkaus on että jos mainokset tulee niin se on sitten siinä olkapään ja hihanumeron välissä. Monella joukkueella on tossa kohtaa joku pikkulogo joten varmaan se sitten korvaantuis mainoslapulla.
 
Eiköhän palloilujoukkueiden idealismi mainosten suhteen mennyt siinä vaiheessa kun Barcelonan paitaan otettiin Qatarilaisen lentoyhtiön nimi.

Siihenkin tottui, kuten varmaan tottuu jonkun Huyndain mainokseen Nashville Predatorsien pelipaidassa. Ei toki sillä että tätä toivoisin.
 
Muistelen lukeneeni jostain, että pelipaitamainokset toteutettaisiin luultavasti niin, että jokainen seura kantaa saman sponsorin logo(j)a. Eli siis sopimus tehtäisiin periaatteessa liigan ja sponsoreiden välillä, ettei joukkueilla olisi vaikutusvaltaa tässä.
Tämä varmasti olisikin helpompi saada läpi, kun kaikilla olisi saman firman nimi ja logo siinä paidassa, eikä kaikilla eri.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tottakai on ihan okei, mikäli änäripaitoihin tulee mainokset.

Vähän hymyilyttää joidenkin pelaajienkin perustelut mainosvastaisuudelleen: on kuulemma niin suuri kunnia kantaa oman seuransa paitaa jne.

Todellisuudessa pelaajilla ei ole mitään suurta seurauskollisuutta ja kokonaisuutena änäri on yksi maailman tuotteistetummista sarjoista. Tervetuloa vaan mainoksille.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai on ihan okei, mikäli änäripaitoihin tulee mainokset.

Vähän hymyilyttää joidenkin pelaajienkin perustelut mainosvastaisuudelleen: on kuulemma niin suuri kunnia kantaa oman seuransa paitaa jne.

Todellisuudessa pelaajilla ei ole mitään suurta seurauskollisuutta ja kokonaisuutena änäri on yksi maailman tuotteistetummista sarjoista. Tervetuloa vaan mainoksille.
Niin, ja kyllä mielestäni oman seuransa värejä voi ihan suurella kunnialla kantaa mainoksista huolimatta, jos olisin esim. brittifutaaja ja kasvattina joku päivä pääsisin vetämään sen Manchester Unitedin paidan päälleni, olisi ylpeys ja kunnia varmasti ihan mitoissaan siitä huolimatta, että rintaa koristaa iso Chevroletin logo.

Mulle aika sama, kun melkein arvaan että mitään tilkkutäkkejä noista paidoista ei tehdä.

Omalla tavallaan pieni mainos tuo urheilupiireissä asusteeseen jopa lisää tyylikkyyttä, johtuen tietenkin siitä että niihin on silmä niin tottunut ja esim. futiksen puolella paita ilman logoa on jo vähän ns. köyhän näköinen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä varmasti olisikin helpompi saada läpi, kun kaikilla olisi saman firman nimi ja logo siinä paidassa, eikä kaikilla eri.

Tuo näyttäisi ihan helvetin tyhmältä. Pitäähän sitä oma sponsori olla ja vituttaa nähdä KOFF muillakin kuin IFK:lla. Vielä tyhmemmältä se näyttäisi, jos pelistä toiseen kaikilla joukkueilla olisi sama logo paidassa.
 
Tuo näyttäisi ihan helvetin tyhmältä. Pitäähän sitä oma sponsori olla ja vituttaa nähdä KOFF muillakin kuin IFK:lla. Vielä tyhmemmältä se näyttäisi, jos pelistä toiseen kaikilla joukkueilla olisi sama logo paidassa.
No jos vaihdetaan sitä mainosta vaikka kaksi kertaa kaudessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös