Pelipaidat

  • 230 036
  • 727

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Sledge Hammer! kirjoitti:
Ainoa mitä siihen paitaan todella kaipaan on IFK-tähdet hartioihin. Lisäksi markkinointiosastolta olisi fiksu veto tehdä 90-luvun NHL-tyyliin ns. kolmospaidat, IFK-vaakunalla toki.

Tästä aivan samaa mieltä. Pelicans on onnistunut mielestäni hyvin tässä lauantai-illan kotipelin teemassaan, johon oleellisesti kuuluvat myös nämä 3. pelipaidat. HIFK:lta toivoisi samaa sapluunaa käyttäen vaakuna logolla varustettuja paitoja, joista löytyvät myös ne aidot nelisakaraiset tähdet.

Jos niihin pitäisi myydä mainoksia, niin tekisin niin, että jokaiseen paitaan (siis joka pelaajalle) oma mainos, siten että se mainos myös näkyy. Tyyliin Jere ja HD-moottoripyörät. Eli eksklusiivinen mainostamisoikeus tietylle firmalle/tuotteelle. Näin saataisiin ehkä mukaan niitäkin, jotka haluavat näkyvyyttä tai oman pelaajan mainostamaan tuotteitaan, mutta eivät halua siitä maksaa samaa hintaa kuin esim. normaalit yhteistyökumppanit. Jos ei kaikkien pelaajien paitoja saada myytyä, niin tarjotaan niihin sitten pääyhteistyökumppanien mainoksia.

Kauden päätteeksi paidat voitaisiin myydä esim. risteilyllä huutokaupalla tai Kollien tyyliin. Menisivätköhän tällaiset keräilyharvinaisuudet kaupaksi?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Sledge Hammer! kirjoitti:
Lisäksi markkinointiosastolta olisi fiksu veto tehdä 90-luvun NHL-tyyliin ns. kolmospaidat, IFK-vaakunalla toki.

Lawless kirjoitti:
Mielestäni Pelicans on onnistunut tuossa kolmospaita-hommassaan ihan hyvin.

Mikäs on SM-Liigan kanta kolmospaitaan? Kuinka monta (arvatenkin koti)ottelua sillä saa pelata? Eikös ottelumäärä ainakin NHL:ssä ole suht tarkkaan rajoitettu?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
wezq kirjoitti:
Aika erikoinen ajatusmaailma jos jotain tuotetta ei voi ostaa koska se sponssaa jotain urheilujoukkuetta. Et varmaan myöskään käy koskaan musiikkikonserteissa Areenalla, juo mitään Hartwallin tuotteita (limut, alkoholijuomat, kivennäisvedet), syö Hesburgerin tuotteita eikä tilisi ole ainakaan Osuuspankissa?

Noinhan se nimenomaan kohderyhmän kohdalla menee, ei siinä ole mitään erikoista.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Nuorempi Nelson kirjoitti:
Ei ole. Minulla on vain sellainen mielikuva että Karjala maistuu kummolalta ja hjallikselta.

En halua tietää miten tiedät kyseisten herrojen "maun".
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorempi Nelson kirjoitti:
Nyt on kyllä aika raju väite.

Matti Nykänenkään ei voisi tehdä hallaa KOFF:in imagolle?

Et sitten mitenkään kykene erottamaan yksityshenkilön sponssausta tai seuran sponssia. KOFF ei kai sponssaa Jereä, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorempi Nelson kirjoitti:
No yksinkertainen esimerkki lienee paikallaan. En osta Karjalaa koska yhdistän sen Jokereihin ja Leijoniin.

Mutta et kuitenkaan yhteen yksittäiseen pelaajaan, joka jommassa kummassa jengissä pelaa vai ?

Kun Jere pelasi Leijonissa yhdistitkö Karjalan Jereen?

Ja mitä KOFFiin ja Jereen tulee, niin KOFF saisi lahjoittaa Jerelle loppuelämäksi oluet, kukaan ei ole myynyt KOFFin tuotteita siihen tahtiin kuin Jere. KOFF saa olla Jerelle ikuisesti kiitollinen menneistä vuosista.
 
Viimeksi muokattu:

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Analyytikko_ kirjoitti:
Olisiko mahdollista että:

- KOFF haluaa keskittyä myös muihin lajeihin? Esim. Battery-sponssi formuloissa ei liene hirveän halpa.

- HIFK:n paidassa on muitakin mainoksia, jotka taas vievät näkyvyyttä KOFF-mainokselta.

- Vastaako yhteistyön hinta sitä, mitä KOFF saa vastalahjaksi (näkyvyys, tunnettuisuus yms. seikat)

- Pitkä yhteistyösopimus HIFK:n kanssa, onko näkyvyys enää paras mahdollinen? Huomataanko se mainos HIFK:n paidasta vai huomataanko se vasta, kun sitä ei enää ole?

Joku markkinointia lukenut osannee sanoa vielä paremmin, ja onhan tuo dude:n viesti sinänsä ihan informatiivinen, tuosta alkoholi-mainonnasta ja sen sopivuudesta urheilun fair playhin käydään jatkuvaa kädenvääntöä.

Tuohon Jeren töppäilyt-sopimuksen katkaiseminen-skenaarioon on vaikea uskoa. Mitähän tapahtuisi tällöin relaatiossa Jere-HIFK liittyen pelaajasopimuksessa mainittuihin ehtoihin.
Markkinointipäätöksethän tehdään tosiaan vähän laajempi kuva huomioonottaen kuin vain yksi laji (ainakin toivottavasti). Ja pääsääntöisesti eurot suunnataan tosiaan sinne, mistä saa, tai on ainakin laskettu saatavan suurin vastine rahoille.

Mitä yleensäkin tulee Suomalaiseen urheilusponsorointiin niin aika tilkkutäkkimäistähän se touhu on. Toki Suomessa on vähän asukkaita jne. Mutta en koskaan ole täysin ymmärtänyt sitä, että mitä moni firma luulee saavansa sillä, että on yksi tilkku muiden joukoissa. Koff on onnistunut tämän aika hyvin välttämään ja onnistunu erottumaan paidoista, toki silläkin saralla niin Hifk:n kuin muidenkin seurojen peliasujen (lienee parempi puhua peliasuista, kun nykyään on mainoksia varmaan luistimien terien pohjassakin) kohdalla näkyvyys on heikentynyt.

Suurinta osaa peliasujen mainoksista ei näe/tiedä kuin ehkä kovimmat fanit. Itsekään en osaa luetella Hifk:n osalta mainoksia juuri Koffia ja DNA:ta pidemmälle. Tosin nehän onkin ne, jotka ovat suurimmat, kalleimmat ja siten parhaimmin erottuvilla paikoilla.

Suomessa tuntuu olevan myös vähän pelokkuutta sitä kohtaan, että maksettaisiin siitä, että saisi vaikka yksinoikeuden peliasuun. Toki jossain Valioliigassa on eri asia, kun kilpaillaan siitä yhdestä mainoksesta jonkun Manun paidassa. Mutta, jos Sonyillä ja muilla on varaa ottaa se riski, että muutama tuhat hc-fania Englannissa ei sitten osta heidän telkkariaan, niin Suomessa ei luulisi olevan suhteessa kamalampaa se, että pari lippalakkipäätä ei juo jotain tiettyä kaljaa.

Tuo onkin silti ehkä paras kysymys, että saako yleensä kukaan firma rahoilleen kunnollista vastinetta suomalaisessa urheilusponsoroinnissa/sijoittamisessa. Kyse kun on usein muustakin kuin parista kausarista ja ja kännykän kokoisesta mainoksesta perseessä. Siitä muusta oheistoiminnasta se raha Ruotsissakin revitään, ei useimmilla yhteistyökumppaneilla ole yhtään mainosta asussa, tai välttämättä koko hallissa.
 

tkks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson kirjoitti:
kukaan ei ole myynyt KOFFin tuotteita siihen tahtiin kuin Jere. KOFF saa olla Jerelle ikuisesti kiitollinen menneistä vuosista.
Tai ostanut :) Ei pidä ottaa liian vakasti, ei varmaan Jerekään ota.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tkks kirjoitti:
Tai ostanut :) Ei pidä ottaa liian vakasti, ei varmaan Jerekään ota.
Eiköhän tuo ei-niin-vakavasti ottaminen sovi ihan toisen olutmerkin brändiin. :)

Itse olen kyllä sitä mieltä, että HIFK:n pitäisi valita sponsorinsa niin, että yksi tärkeimmistä kriteereistä olisi logon sopivuus peliasuun. Tosin en tiedä, kuinka hyvin HIFK pääsee näitä sponsoreita valitsemaan, että miten kovaa se tunku loppujen lopuksi onkaan. Onneksi sellaisia hirvityksiä harvemmin enää näkee SM-liigassa, että joukkue on valmis vaihtamaan peliasunsa väriä sponsorin takia, niin kuin esim. Ilves aikoinaan mainostaessaan Säästöpankkia.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Toivottavasti tulee isoja rahakkaita sopimuksia. Aivan sama kenen kanssa. Ja jos paita on sen jälkeen rumempi, se on aivan sama jos sillä kustannetaan esimerkiksi hyvä sentteri ja/tai pakki.

Koff varmasti saa ja on saanut hyvää näkyvyyttä IFK:n kautta. Kukkahattutädit/terveysintoilijat/raittiusihmiset ei kuitenkaan ole kohderyhmää. Ne, jotka ottaa bisseä, tietää, että joskus voi jotain tapahtuakin. Niin Jerelle kuin itsellekin.

Itsellä se on jokin rock-ifk-koff mielleyhtymä, joka on positiivinen. Tosiasiassa juon sitä bisseä mikä on halvinta. Jos eroa ei ole, kesäisin kun lätkä ei ole mielessä, ostoskoriin on tainnut tulla enempi Karjalaa kuin Koffia. Karjala on oikeasti parempaa. Lätkäkautena sitä ehkä tunnustaa paremmin väriä, edellyttäen tietty ettei se Karjala ole tarjouksessa.
 

scholl

Jäsen
Kyllä mainoslogot on mahdollista laittaa niin, että värit eivät riitele peliasun kanssa. Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa tennisturnausten päädyt. On se tausta sitten vihreä tai sininen niin valkoiset mainokset ovat istuneet niihin hyvin. Samoin KOFFin logo sinisellä pohjalla on Bluesin asuissa istunut hyvin ja vaikka ei ole ollut kyseessä perinteiset Koffin värit niin kellekään ei ole tullut epäselvää, mistä on ollut kysymys.

Mielestäni on älytöntä, jos kokonaisuuteen epäsopivat mainosvärit sallitaan. Mielummin kokonaisuus, joka on hyvällä maulla suunniteltu. Se kyllä poikii takaisin ja varmasti sponsoritkin ymmärtävät.

Ei ole ollut enää aikoihin niin, että yhteistyö olisi ollut mallia IFK ja KOFF Stadin ykköset, vaan panimon puolelta on haluttu palvella puolta Suomea ja mainostettu hyvin monen joukkueen asuissa. Ei siis ilmeisesti ole haluttu hankkia vihamiehiä, vaan markkinaosuutta. Nyt KOFF on jälleen markkinaosuudella mitattuna oluiden ykkönen Suomessa ja kun se on pitkälti otettu olemalla mukana hintakilpailussa niin tuollainen sponsoripanostus ei ole varmaankaan ajankohtaista. Tuote on tunnettu ja nyt kilpaillaan hinnoilla. Sponsorointi sopii ehkä enemmänkin premiumtuotemarkkinointiin kuten Koffin tapauksessa Carlsbergiin, mutta siinä menee panostukset vähän toisiin lajeihin. Sama tilanne juuri energiajuomissa.

Sinänsä ymmärrettävää, jos panimo on jäänyt pois, vaikka onhan se valitettavaa. Olisi mukavaa, jos tilalle löytyisi pääsponsori, joka ensinnäkin olisi valmis sijoittamaan kunnolla rahaa ja toisaalta olemaan mukana pitkäjänteisesti.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
scholl kirjoitti:
Olisi mukavaa, jos tilalle löytyisi pääsponsori, joka ensinnäkin olisi valmis sijoittamaan kunnolla rahaa ja toisaalta olemaan mukana pitkäjänteisesti.

Tämänkin keskustelun aiheena olevan, pöhnää aiheuttavan juoman edustajat käyttivät jo edellisen lööppiepisodin jälkeen oikeuttaan tarkistaa sopimusta. Eikä jatkokaan yhtään sen paremmin ole sujunut. Sopimus olisi vaatinut niin voimakkaat sanktiot, jos taas lipsahtaa, ettei toisella osapuolella ollut juurikaan mieltä kyseisen sopimuksen allekirjoittamiseen ko. muodossa.
Poissuljettu se ei täysin ole, jossain muodossa ehkä. Yhteistyö meinaan.
lähde: Keravan firman toimisto.
 

scholl

Jäsen
Target kirjoitti:
Poissuljettu se ei täysin ole, jossain muodossa ehkä. Yhteistyö meinaan.

Hyvä jos niin on, mutta sen verran vastenmieliseltä se kuitenkin kuulostaa isommassa mittakaavassa, että ainakin pääsponsori pitää olla joku muu, energisempi firma. Niinhän se on jalkapallossakin, että oli seura kuinka suuri tahansa niin yleensä joskus tulee tilanne eteen, jolloin paitasponsori vaihtuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson kirjoitti:
Mutta et kuitenkaan yhteen yksittäiseen pelaajaan, joka jommassa kummassa jengissä pelaa vai ?

Kun Jere pelasi Leijonissa yhdistitkö Karjalan Jereen?

Ja mitä KOFFiin ja Jereen tulee, niin KOFF saisi lahjoittaa Jerelle loppuelämäksi oluet, kukaan ei ole myynyt KOFFin tuotteita siihen tahtiin kuin Jere. KOFF saa olla Jerelle ikuisesti kiitollinen menneistä vuosista.

En yhdistänyt Jereen, koska IFK:n kannattajana hän edustaa minulle IFK:ta. Voit olla täysin varma siitä, että joku Leijona fanaatikko yhdistää hänet maajoukkueeseen ja sitä kautta mieleen pulahtaa olutmerkki karjala.

Ja mitä Karalahteen tulee, niin päihdeongelmainen ei kyllä ole paras mahdollinen edustaja alkoholijuomalle.(Poislukien tietenkin jotkut Matti-siiderit) En ole mainosmies, mutta uskallan väittää että imago jota pyritään kyseiselle tuotteelle rakentamaan ei vahvistu Karlahden avulla. (vaikka hän onkin vain IFK:n yksittäinen pelaaja)


edit: Tämä on hyvä esimerkki pro-liikkeestä. Onhan se päivänselvää, että Jere Karalahti on paras mahdollinen pelaaja myymään kaljaa. Herra kyllä myy sitä kaljaa niin paljon että pitäisi olla ikuisesti kiitollinen, mutta hänen toimintansa ei aiheuta kielteistä julkisuutta. Suoraan sanoen en ymmärrä taaskaan sinua.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuorempi Nelson kirjoitti:
edit: Tämä on hyvä esimerkki pro-liikkeestä. Onhan se päivänselvää, että Jere Karalahti on paras mahdollinen pelaaja myymään kaljaa. Herra kyllä myy sitä kaljaa niin paljon että pitäisi olla ikuisesti kiitollinen, mutta hänen toimintansa ei aiheuta kielteistä julkisuutta. Suoraan sanoen en ymmärrä taaskaan sinua.

Yhtä mieltä siitä, että päihdeongelmainen ei tietenkään ole paras KOFFin mannekiini. Lähinnä tarkoitin sitä, että Jere on kymmenkunta vuotta ollut isossa roolissa IFK:n näkyvyyden kanssa eikä nyt todellakaan aina "hukassa". Kyllä KOFF saa Jereä kiittää monesta ja paljon.
 

tiki10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nybbe Ja Tobbe All-Stars
Ketä kiinnostaa joku KOFF? Uutta matoa koukkuun. On Sinebrychoffin oma moka, jos eivät tajua KOFFin arvoa HIFK:n pelipaidassa. Täällä on ainakin heti yksi, joka lopettaa KOFFin ja Sinebrychoffin tuotteiden käytön.

Nyt olisi paikka jollekin muulle olutpanimolle?!? Näkyvä paikka....kiinnostaako? Olvi?
 

Belsebuubi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Niiralanmonttu, United
tiki10 kirjoitti:
Nyt olisi paikka jollekin muulle olutpanimolle?!? Näkyvä paikka....kiinnostaako? Olvi?
No eikai se joillekkin sovi laatuun koska olvihan on tiältä mualta. Elikä siis panimo sijaitsee SydänSavossa Iisalmessa. Mutta iso menetys mielestäni KOFF:in poistuminen paidoista on, ellei pelkästään rahallisesti mutta muuten. Itse ainakin yhdistän KOFF->IFK ja toisinpäin. Tiedä sitten. Mutta tuohon paidan paraatipaikalle pitää koettaa löytää yhteistyökumppani, joka tekee mielikuvan kuten edellämainitsevani kaksikko

edit. siis mikäli yhteistyö koffin kanssa on ohi
 
Viimeksi muokattu:

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Periaatteessa on hieno homma kun olut-merkki lähtee.
Tilalle sopisi hienosti Cokis tai sitten joku urheilujuoma.
 

Kalonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philo Beddoe, H.I.F.K
Aatellaan nyt hyviäkin puolia. Aina ennen aidon HIFK fanin oli pakko juoda koffia. Nyt jos lähtee paidasta, niin voidaan juoda melkeinpä mitä vaan..
Paitsi jaffa-yhtiön tuotetta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Belsebuubi kirjoitti:
Elikä siis panimo sijaitsee SydänSavossa Iisalmessa.

Eli siis jossain Keravan vieressä. Sandels on itseasiassa helvetin hyvää olutta. Hakkaa KOFF:n mennen tullen.

Petologo paidassa lienee brändi eikä sitä (kai) sovi muuttaa, itse kuitenkin toivoisin siitä luopumista vaakunalogon tieltä.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Sledge Hammer! kirjoitti:
Petologo paidassa lienee brändi eikä sitä (kai) sovi muuttaa, itse kuitenkin toivoisin siitä luopumista vaakunalogon tieltä.

Vaakuna on tyylikäs ja arvokas, sitä on vaikea tuotteistaa, ja parempi niin. Peto sopii hyvin HIFK-tuotemerkiksi. Kilpivaakuna olkoon se seuran suojeltu ja kunnioitettu symbooli, jolle pelataan.

Markkinoinnista vastaavat tuskin suostuisivat vaihtamaan Petoa kilpeen. Mielestäni kummatkin voivat hyvin hyvin elää rinnakkain ja samassa pelipaidassa.

TÄHTILOGO?

Toinen asia on sitten tähdet... Voisiko joku valoittaa hieman tarkemmin tähtilogon historiaa.

Muistan emo-HIFKin ja lätkä-HIFKin kärhämistä, jolloin lätkä-HIFK siirtyi vaakunasta tähteen, mutta miksi tähti?

EDIT:
Jaaha tuossahan se lukeekin:

Svante kirjoitti:
Vuosi oli muistaakseni 1993 (ehkä 1992) ja emoseuran ja Ligaföreningen HIFK rf:n väliseen sopimukseen haluttiin emoseuran taholta x-% lipputuloista. Ja se oli selvää, että haluttiin kattaa muita kuluja, joita syntyi muissa lajeissa.
Sittemmin kaikki jaostot ovat itsenäisiä laji ry:itä seuran sisällä.
Kun sopimukseen ei päästy kehitti Moberg uuden tähti-logon, jota kutsuttiin Itäblokin-tähdeksi. Tästä ei Moberg tykännyt koska hänen mielestä se oli Amerikan-tähti, joka komeili USA:n jääkiekkomaajoukkueen peliasussa.
Tähän samaan aikaan markkinoitiin IFK:n jääkiekkojoukkuetta ns. Roomalaisella sotilaalla, joka muistutti yllättävän paljon Asterix -sarjan ko. sotiulaita. No, osuma oli loistav koska roomalaiset sotilaat saivat aina turpiinsa ja niin sai myös IFK.
Pientä muisteloa vain.

Tosin onhan tuolla kuvia mm. 70-luvun paidoista, joissa tähdet hartioilla...
 
Viimeksi muokattu:

Fist of God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charleston Chiefs
Ioota Rhoo kirjoitti:
Muistan emo-HIFKin ja lätkä-HIFKin kärhämistä, jolloin lätkä-HIFK siirtyi vaakunasta tähteen, mutta miksi tähti?

AIka heikot muistikuvat mutta kyse oli rahasta: emo ifk halusi oman siivunsa jokaisesta myydystä logo -fanituotteesta ja jääkiekko siirtyi tähtilogoon. Sinänsä ihan ymmärrettävää, muut ifk:n joukkueet myivät varmaan saman verran fanituotteita koko vuonna kuin ifk:n jääkiekko yhdellä erätauolla.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mixu kirjoitti:
Periaatteessa on hieno homma kun olut-merkki lähtee.
Tilalle sopisi hienosti Cokis tai sitten joku urheilujuoma.

Red Bull?

Kunhan saadaan se Sunny Trading -logo pois koko paidasta niin hyvä.

Periaatteessa paras vaihtoehto olisi kun koko peliasussa esiintyisi vaan yksi sponsori. Hintakin olisi sitten sen mukainen kun saa kokonaisuuden haltuun. Tällä HIFK erottautuisi myös muista liigan joukkueista. Vielä parempi jos peliasut pyhitettäisiin kokonaan vain seuralle mutta se tuskin on vaihtoehto täällä suomessa, tilkkutäkkimäisten peliasujen liigassa.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
jounster kirjoitti:
Periaatteessa paras vaihtoehto olisi kun koko peliasussa esiintyisi vaan yksi sponsori. Hintakin olisi sitten sen mukainen kun saa kokonaisuuden haltuun.

Kyllä pelipaitaan useampi sponsori mahtuu, kunhan se tehdään hyvällä maulla.

Yksi logon päälle rintaan, niin kuin KOFF aiemmin. Yksi kumpaankin hihaan, niin kuin Xerox kuluneella kaudella ja yksi vaikka numeron alle selkään. Tärkeintä olisi, että mainosten taustana olisi pelipaidan väri. (punainen tai valkoinen) ja teksti/kuvio joko musta, valkoinen (punainen) tai tummansininen.

Housut saavat olla värikkäämpiä, kunhan eivät 7päivääsateenkaaren värisiä.

Näin siis, jos seura voisi sanella ehdot, mutta logoasiat ovat yrityksille ehkä jopa tärpeämpiä, kuin seuroille. Harvat suostuvat maksamaan mainoksesta, joka ei käytä yrityksen värejä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös