Pelipaidat kaudella 2013–2014

  • 166 886
  • 319

sorbo82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä ainakin Ilveksellä (vaikka pelipaita mainoksilla onkin raiskattu ) jokaisen pelaajan peliasu oli mainosten osalta täysin identtinen. Poikkeuksen teki ainoastaan tuo pelinumeron alla oleva nimikkofirman logo. Täysin sama periaate on käytössä myös mm. Pelicanseilla, Tapparalla ja Jokereilla.

Edit. 100% varmuudella en tosin ole varma oliko viime kaudella noilla Ilveksen työsulkupelaajilla joitain ylimääräisiä mainoksia paidoissaan, mitä muilla ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:

red&white

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Philadelphia Flyers, CFC
Olen ihmetellyt miksei sponsorit hae enemmän näkyvyyttä itse otteluissa, olemalla esim paikan päällä tuotteensa kanssa. HIFK:lla oli viime kaudella
otteluissa illan pääsponssi esim. Elisa, Harley Davidson, snacky. En muista oliko muitakin. HD:lla oli ihan hyvä ulos tulo kun täräytti mopon käyntiin hallissa ja kuskas sen kiekonkantaja daamin jäälle. (tosin F 5 katsomossa haisi pakokaasu ekan erän loppu puoliskolle.)

Eli jos siirtäis sen mainostamisen jäältä ja paidoista hallien käytäville ja luomaan sellaista tapahtumaa koko ottelu päivälle.

Tullaan nyt huutelemaan vähän vieraisiin pöytiin, mutta täysin samaa mieltä Massimon kanssa. Vaasassakin toteutettiin (pienessä mittakaavassa toki) tuota kyseistä pääsponssi kaavaa. Usean vuoden ajan on ollut "otteluisäntä", jonka edustaja käy tiputtamassa avauskiekon ym. Viime kaudella oli VAKK (Vaasan aikuiskoulutuskeskus) toimipisteineen esillä muutamissa peleissä.

Voin olla tyhmä, mutta en ymmärrä mitä kongreettista hyötyä paitamainoksista on yrityksille. Jos IFKn paidassa lukee Koff ja Kärppien paidassa Lapin Kulta niin ei se vaikuta siihen mitä olutta juon. Ymmärrän toki sen, että firma/yritys saa näkyvyyttä, mutta kuinka paljon se kongreettisesti vaikuttaa heidän myyntiinsä. En usko, että kovinkaan merkittävästi.

Samaa pätee kyllä ihan tv-mainoksiinkin. Vaikka siellä kuinka tulisi AXEn, Coca-Colan ja Pampersin mainoksia, niin se ei vaikuta siihen mitä tuotetta kaupasta ostan. Ymmärrän kyllä uutuus tuotteet ja tarjoukset, mutta en hirveästi muita. Nyt menee jo offtopiciksi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Eihän pelipaitojen tilkkutäkkisyyden ongelmana ole esim. TVO:n iso mainos logon yläpuolella, joka kaiken lisäksi sopii mainiosti seuran värimaailmaan. Ongelmana ovat pienet ja hyvinkin kirjavat mainokset, joita on viljelty ympäri pelipaitaa. Ne rikkovat harmonisen kokonaisuuden.
Tähän TVO:n logoon tai siitä käytyyn keskusteluun nyt ei kannata niin hirvittävästi puuttua. Toin sen esille lähinnä siksi, että en edelleenkään ymmärrä, mitä konkreettista hyötyä TVO:lle on yrityksenä tuosta mainoksesta, koska jäähallilla/jääkiekko-otteluissa nyt ei niin hirvittävästi ole tuota TVO:n potentiaalista asiakaskuntaa. Kuten jo aiemmin totesin ymmärrän hemmetin hyvin jonkun McDonald'sin mainoksen pelipaidoissa. Tällöin jokaisessa (koti-/vieras-) ottelussa on se 3.000-9.000 potentiaalista asiakasta ja "mainoksen uhria".

Onkohan sitä joskus pohdittu TVO:n johtokunnassa, että miksi meidän logomme on Rauman Lukon pelipaidassa? Enkä nyt tarkoita siltä kannalta, että koska he tukevat rahallisesti Rauman Lukon toimintaa, vaan ihan käytännön tasolla. Onko TVO:n logon näkyminen Rauman Lukon pelipaidassa jotenkin välttämätöntä vai onko se siinä, koska... niin... koska se on "aina" ollut siinä? Mielipiteeni ja keskustelunavaukseni on enemmänkin kannanottoa ei niinkään yksittäisestä mainoksesta vaan enemmänkin koko (suomalaisesta?) mainostamiskulttuurista.
Eli jos muutoksia halutaan, täytyisi pelipaita rauhottaa vain isojen toimijoiden mainoksia varten ja tarjota pienille toimijoille (ovat yleensä myös paikallisia toimijoita) mainosratkaisuja, jotka tavoittavat lähinnä vain sen kotiyleisön, kuten äänimainonta, kaukalomainokset, nettisivut jne. Luulisi, että tämä palvelisi myös näitä paikallisia pieniä toimijoita, jotka tavoittavat näkyvyydellä heille tärkeää asiakaskuntaa. Ei Rauman Lihis ja Nakki hyödy juurikaan siitä, että se näkyy pienenä mainoksena paidassa SaiPan kotipelissä.
Tämä on juuri se idea, jota olen yrittänyt kertoa! En vain millään osannut pukea ajatuksiani näin hienosti sanoiksi. Erityisesti tuo viimeinen lauseesi tuo väkisinkin hymyn huulilleni...

"Ei Rauman Lihis ja Nakki hyödy juurikaan siitä, että se näkyy pienenä mainoksena paidassa SaiPan kotipelissä."
Tarvitaan siis selkeää suunnitelmallisuutta ja ajatusta pelipaitoja suunnitellessa. Kunnioitetaan seuran värejä ja paidan asettelua (ei esim. rikota paidan viivoja mainoksilla) sekä mietitään yhdessä sponssien kanssa rohkeasti miten teidän mainos voisi saada parhaimman näkyvyyden seuran toiminnassa. Jos se on pelipaita, on kaikkien etu, että mainos vedetään kenties eri värillä kuin mitä yrityksen logo on. Tämä täytyisi sisäistää myös firmoissakin eikä kynsin ja hampain pitää kiinni omasta värimaailmastaan. Nyt on kyse urheilumainonnasta ja siinä pätee tietyt lainalaisuudet, etenkin pelipaidoissa. Laadukas mainos on tärkeämpi seikka kuin juuri sen tietyn värin säilyttäminen. Esim. FC Lahdella on ollut mainokset samalla värillä paidassa ja homma toimii.
Yksi varmasti tyylikkäimpiä ratkaisuita on ollut Ruotsin maajoukkueen ja paikallisen veikkauksen (Oddset) välinen yhteistyö joskus 90-luvun puolivälissä. Kuinka hienosti se Oddset-teksti lukikaan Tre Kronorin paidoissa? Mielestäni paras versio oli se, jossa kaunokirjoitettu Oddset-teksti oli ikäänkuin suoraa jatkumoa sille paidan alahelman siniselle koristeraidalle. Tästä en kuitenkaan pikaisella haulla löytänyt mallikuvaa, mutta ei tämä löytämänikään versio mikään paha ole. Samoihin aikoihinhan Suomen sinivalkoisiin Leijona-paitoihin alkoi ilmestyä paidan värimaailmaan "lähes täydellisesti" sointuvia puna-keltaisia Karjala-logoja...
 

Liitteet

  • Tre Kronor - Oddset.jpg
    Tre Kronor - Oddset.jpg
    9,7 KB · kertaa luettu: 1 271

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
... Ymmärrän toki sen, että firma/yritys saa näkyvyyttä, mutta kuinka paljon se kongreettisesti vaikuttaa heidän myyntiinsä. En usko, että kovinkaan merkittävästi.

Samaa pätee kyllä ihan tv-mainoksiinkin. Vaikka siellä kuinka tulisi AXEn, Coca-Colan ja Pampersin mainoksia, niin se ei vaikuta siihen mitä tuotetta kaupasta ostan. Ymmärrän kyllä uutuus tuotteet ja tarjoukset, mutta en hirveästi muita. Nyt menee jo offtopiciksi.

Kyllä se vaikuttaa, vaikket sinä sitä välttämättä tiedostakaan. Ei firmat huvin vuoksi laita mainostamiseen niin suuria summia, jos ne eivät siitä hyötyisi. On helppo ajatella, että yksittäinen mainos ei saa ostamaan jotain, mutta kun mainoksia näkee päivästä ja vuodesta toiseen, niin se luo tunnettavuutta, mielleyhtymiä ja tietynlaisen mielikuvan tuotteesta/yrityksestä. Noilla on jo aika lailla vaikutusta ihmisten toimintaan ja ostopäätöksiin.

Paitamainoksista puheen ollen, minne on kadonnut monien liigajengien peliasuja dominoinut Sunny Trading? Menikö lafka jo konkkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Entäpä jos... tämäkin yhteistyö hoidettaisiin toisella tavalla? Unohdetaan se Marjaanan Nakkiputka™ logo sieltä pelipaidan helmasta ja mietitään jotain muita yhteistyökuvioita. Marjaanan Nakkiputka™ saisi edelleen logonsa KalPa:n kausikirjaan sekä KalPa:n nettisivuille, mutta ei enää KalPa:n peliasuun. Tästä eteenpäin kauden aikana vaikkapa joka torstain aamutreenien jälkeen kaksi KalPa:n pelaajaa lähtee Siilinjärvelle Marjaanan Nakkiputkaan™ syömään purilaiset. Aterioinnin yhteydessä pelaajista otetaan autenttisia valokuvia vuodenaikojen vaihteluineen jne.

Näitä valokuvia sitten Marjaanan Nakkiputka™ hyödyntää perjantain Savon Sanomien mainoksissaan. Mainokseen Marjaanan Nakkiputkan™ logon viereen KalPa:n logo sekä teksti "Mekin syömme täällä - syö siekin!". Uskoisin vahvasti, että jo jostain tämäntyyppisestä mainonnasta toisi Marjaanan Nakkiputkalle™ enemmän positiivista julkisuutta kuin jostain 5x10cm logosta KalPa:n pelipaidan helmassa. Jopa ihan konkreettisia uusia asiakkaitakin saattaisi löytyä, kunhan tuosta KalPa:n poikien edustussessio tiedotettaisiin riittävän hyvin. Takuuvarmasti sinne Siilinjärven Marjaanan Nakkiputkaan™ saapuisi aina torstai-iltapäivisin ainakin pari mopopoikaa tai teiniritsaa ihmettelemään ihan oikeita jääkiekon pelaajia.

Keskustelusta puuttuu Tykkää-nappi. Tämä on loistava esimerkki siitä, kuinka sponsorointia voisi hoitaa tekemättä pelipaidoista helvetin rumia tilkkutäkkejä.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Nolointahan hommassa on se että monet näistä pikkutilkkutäkki-mainoksista on myyty ihan pilkkahintaan. Todennäköisesti ainakin muutaman seuran pääsponssorilta olisi voinut saada lupaamalla puhtaamman paidan sen saman kymppitonnin mikä tulee nyt tilkkutäkeistä ja näille pikkusponssoreille olisi voinut myydä muuta.

Lämmin peukku tyylikkäille paidoille, kuten Jokerit tai Blues.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mun mielestä Ässien paitoja pitäisi jotenkin freesailla. Ollut nyt iät ja ajat likipitäen sama paita. Pientä tuunausta ja paidasta vieläkin vähän komeampi ja modernimpi. Esim. Lukon uudemmat paidat ovat paljon hienompia kuin vanhat.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
SaiPalle tulossa uudet paidat, ei ole vielä esitelty. Vai onkohan sitten kyseessä samat, jotka löytyy NHL-pelin kannesta.
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
SaiPalle tulossa uudet paidat, ei ole vielä esitelty. Vai onkohan sitten kyseessä samat, jotka löytyy NHL-pelin kannesta.

Pohja on ainakin sama, sillä noissä NHL14 pelin kannessa olevassa kuvassa on paitamerkkinä Bauer, kun taas viime kaudella se oli Reebok. SaiPahan teki aiemmin kesällä sopimuksen Bauerin kanssa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mun mielestä Ässien paitoja pitäisi jotenkin freesailla. Ollut nyt iät ja ajat likipitäen sama paita. Pientä tuunausta ja paidasta vieläkin vähän komeampi ja modernimpi. Esim. Lukon uudemmat paidat ovat paljon hienompia kuin vanhat.

Mielestäni Ässien paitoja on kyllä nimenomaan "tuunattu", taisi olla kaudelle 2004-2005, jos en väärin muista.

Nykyinen värihän on lähellä Ässien "alkuperäistä", tummempaa punaista sieltä 70-luvulta ja mielestäni näyttää kyllä huomattavasti paremmalta, kuin mm. 90-luvulla käytetyt, kirkkaamman ja vaaleamman punaiset paidat.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tähän TVO:n logoon tai siitä käytyyn keskusteluun nyt ei kannata niin hirvittävästi puuttua. Toin sen esille lähinnä siksi, että en edelleenkään ymmärrä, mitä konkreettista hyötyä TVO:lle on yrityksenä tuosta mainoksesta, koska jäähallilla/jääkiekko-otteluissa nyt ei niin hirvittävästi ole tuota TVO:n potentiaalista asiakaskuntaa. - - -

Voi olla hakuammuntaakin, mutta minusta vaikuttaisi TVO:n osalta aikoinaan tehdystä imagomarkkinoinnista, joka on jatkunut siitä asti. Ydinvoimalaitokset ovat aina herättäneet voimakasta vastakkainasettelua, TVO haluaa vaikuttaa ympäristöön hyväntekijänä. Vaikka viherpipertäjät eivät kai laajasti kuulukaan jääkiekkofaneihin, tai ei ainakaan kuulunut silloin kun TVO lähti sponsoriksi.

"Teollisuuden Voima Oyj eli TVO on ydinvoimaa tuottava suomalainen yhtiö."
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monet kuvittelevat että näillä paitojen pikkumainoksilla olisi suurikin merkitys seurojen talouteen. Ei todellakaan ole. Seurat myyvät näitä pikkulappuja naurettavan halvalla. Ja kokonaisuutenakin pelipaita mainoksista tulee seuran kassaan yleisesti alle 10% seuran tuloista. Vähänkin kun seuroissa nähtäisiin vaivaa, päästäisiin joka joukkueessa Bluesin kaltaiseen lopputulokseen ilman talodellisia tappioita.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Aika omituiselta ja epärealistiselta vaihtoehdolta kuulostaa.

Tarkoitin sitä, että vuosia joukkueen paidassa mainostanut pikkufirma ei välttämättä koe kovin mielekkääksi teoksi, jos seura ilman Liigan yleistä ohjeistusta päättää siirtyä mainostamaan paidassa vain yhtä suurta sponsoria. On sitä herneitä vedetty nenään pienemmistäkin asioista. Eikä kysymys ollut nyt yhdestä pikkujouluehtoosta, vaan koko kauden pituisesta aitiovuokrasta. Kun jokin firma ei ole enää nähtävillä joukkueen peliasussa, niin mitä sitä kyseiseltä seuralta aitiotakaan vuokramaan, sillä näkee ne pelit halvemmallakin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tarkoitin sitä, että vuosia joukkueen paidassa mainostanut pikkufirma ei välttämättä koe kovin mielekkääksi teoksi, jos seura ilman Liigan yleistä ohjeistusta päättää siirtyä mainostamaan paidassa vain yhtä suurta sponsoria. On sitä herneitä vedetty nenään pienemmistäkin asioista. Eikä kysymys ollut nyt yhdestä pikkujouluehtoosta, vaan koko kauden pituisesta aitiovuokrasta. Kun jokin firma ei ole enää nähtävillä joukkueen peliasussa, niin mitä sitä kyseiseltä seuralta aitiotakaan vuokramaan, sillä näkee ne pelit halvemmallakin.
No ei kai siinä mitään yksipuolista ilmoitusta olisikaan tarkoitusta tehdä - neuvottelemalla asiat ratkaistaan.

Kevään ja kesän aikana sopimusneuvotteluissa joukkueen markkinointihenkilöt toisivat tukijoilleen esille selkeästi joukkueen tavoitteen siirtyä "puhtaampiin" pelipaitoihin. Kysyttäisiin suoraan tukijoilta minkälaiseen yhteistyöhön heillä olisi mahdollisesti tarvetta sekä tuotaisiin esille markkinoinnin kehittämiä uusia ideoita. Jotenkin musta vain tuntuu, että tässä paitamainonnassa vain pitäydytään siinä vanhassa kaavassa eikä edes "uskalleta" yrittää/ehdottaa mitään uutta. "Näin tehdään, koska näin ollaan aina tehty!"

Lisäksi uskoisin noiden yhteistyöpakettien olevan aina monipuolisempia kuin vain se yksi ainoa logo pelipaidassa. Käsittääkseni se "näkyvyys pelipaidassa" on vain yksi osa tätä kokonaisvaltaista yhteistyösopimusta. Nyt yritysten kanssa pitäisikin neuvotella yhteistyössä, että JOS tuosta paketista poistettaisiin se "näkyvyys pelipaidassa" kohta - MITÄ yritykset haluaisivat siihen tilalle. Joillekin yrityksille voisi kelvata vaikkapa yrityksen liput hallin ulkopuolisissa lipputangoissa aina otteluiltoina. Toiset yritykset saattaisivat olla tyytyväisiä näkyvyyteen ottelun käsiohjelmassa. Kolmas yritys voisi vaihtaa pelipaitamainoksensa hallin äänimainokseen, neljäs mainintaan ottelun radiomainoksen yhteydessä, viides ehkä lehtimainonnan yhteyteen... Mahdollisuuksia takuuvarmasti on - kyse on vain siitä kuinka rohkeasti näitä uskalletaan ehdottaa sekä ollaan valmiita toteuttamaan. Käytin jo aiemminkin sanontaa, että joukkueiden markkinoinnissa mennään tällä hetkellä yli sieltä mistä aita on matalin.

Olettaisin näin, että tuo esimerkkinä mainitsemasi pikkuyritys on tehnyt kokonaisvaltaisen paketin, johon siis tällä hetkellä kuuluvat pelipaitamainos sekä koko kauden aitiovuokra. Todennäköisesti pakettiin kuuluu vielä jotain muutakin. Kuulostaako se sinusta aivan mahdottomalta, että kyseisen yrityksen edustajien kanssa ei voitaisi neuvotella muutoksista seuraavan kauden pakettiin? Miksi sillekin pikkuyritykselle on se oma logo joukkueen pelipaidan kainalossa niin tärkeä, etteikö mahdollisesti paremmasta ratkaisusta voitaisi edes neuvotella?
Nolointahan hommassa on se että monet näistä pikkutilkkutäkki-mainoksista on myyty ihan pilkkahintaan. Todennäköisesti ainakin muutaman seuran pääsponssorilta olisi voinut saada lupaamalla puhtaamman paidan sen saman kymppitonnin mikä tulee nyt tilkkutäkeistä ja näille pikkusponssoreille olisi voinut myydä muuta.
Monet kuvittelevat että näillä paitojen pikkumainoksilla olisi suurikin merkitys seurojen talouteen. Ei todellakaan ole. Seurat myyvät näitä pikkulappuja naurettavan halvalla. Ja kokonaisuutenakin pelipaita mainoksista tulee seuran kassaan yleisesti alle 10% seuran tuloista. Vähänkin kun seuroissa nähtäisiin vaivaa, päästäisiin joka joukkueessa Bluesin kaltaiseen lopputulokseen ilman talodellisia tappioita.
Tämä on myös oma käsitykseni näistä tilkkutäkeistä. Pienimmät logot myydään pelipaitoihin käytännössä muutamalla tonnilla. Mielestäni tämä on vain ja ainoastaan seurausta siitä, että seuran markkinointihenkilöt eivät "osaa" tarjota pienimmille tukijoilleen lähes mitään muuta kuin "näkyvyyden pelipaidassa". Siitähän se tilkkutäkkiefekti syntyykin, kun näitä pikkumainoksia on joka paikka täynnä.

Esimerkkinä jälleen tuo aiemmin mainitsemani Lahden Pelicans. Lahtelaiset ovat esimerkkinäni siitä syystä, että sattuivat olemaan ainoa joukkue, jolta löysin helposti tuon mediakortin netistä. Pelicansin pelipaidoissa on siis tarjolla 16 mainospaikkaa, joista kuusi on vielä kaksiosaisia.

- hartiat vasen/oikea 5x23cm
- kaulus vasen/oikea 2,5x12cm
- hiha vasen/oikea 5x20cm
- kummiyritys hiha vasen/oikea 5x20cm
- hiha alaosa vasen/oikea 5x20cm
- kylki vasen/oikea 7x20cm

Toisin sanoen jo Pelicansin pelipaidoissakin on 22 erillistä mainospaikkaa. Omien mielikuvieni mukaan heittäisin, että ainakin Ilveksen, KalPa:n ja Kärppien pelipaidoissa olisi vieläkin enemmän mainospaikkoja. Nämähän ovat perinteisesti myös olleet pahimpia tilkkutäkkijoukkueita. Ainakin Kärpillä tilannetta pahentaa vielä se, että pers'tuntumalta noin puolet pelipaidan mainoksista ovat pelaaja- tai ketjukohtaisia.

Näistä määristä oikeasti kun lähtee laskemaan noiden pienimpien mainospaikkojen mahdollisia hintoja, niin kovin suuria lukemia niistä eivät yritykset joudu maksamaan. Eikö joukkueiden markkinointihenkilöt oikeasti keksi mitään muuta vastinetta yritysten sijoittamille niille parin tonnin sponsorisummille kuin "näkyvyyden pelipaidassa"?
 

sorbo82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toisin sanoen jo Pelicansin pelipaidoissakin on 22 erillistä mainospaikkaa. Omien mielikuvieni mukaan heittäisin, että ainakin Ilveksen, KalPa:n ja Kärppien pelipaidoissa olisi vieläkin enemmän mainospaikkoja. Nämähän ovat perinteisesti myös olleet pahimpia tilkkutäkkijoukkueita. Ainakin Kärpillä tilannetta pahentaa vielä se, että pers'tuntumalta noin puolet pelipaidan mainoksista ovat pelaaja- tai ketjukohtaisia.

Jos tuosta nyt nopeasti tsekkasin jotain kuvia, niin Ilveksellä mainoksia paidoissaan on yhteensä 18 kpl, joista osa "samoja"(molemmissa olkapäissä sama logo jne.).

Ilveksellä siis tuo mainosten lukumäärä ei välttämättä ole se suurin syy tuohon "tilkkutäkkimäisyyteen" vaan ihan yleisesti mainosten huono asettelu ja niiden värimaailman sopimattomuus paidan väreihin. Menneen kauden kotipaidoissa pohjaväri on vihreä, keskelle paitaa on laitettu musta raita, jonka sisään valkoinen mainos jossa sinistä tekstiä; siinä yksi kaunis esimerkki.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos tuosta nyt nopeasti tsekkasin jotain kuvia, niin Ilveksellä mainoksia paidoissaan on yhteensä 18 kpl, joista osa "samoja"(molemmissa olkapäissä sama logo jne.).
Mä taas laskin 19 - tosin niskassa taitaa olla paidan valmistajan (Reebok?) merkki.

Pelicansiin verrattuna tuo 18 saattaisi hyvinkin pitää paikkaansa - Ilveksen paidoissa ei nimittäin ole erillisiä kauluksia (kaksi mainospaikkaa) eikä käsivarsissa hihanumeroiden alla ole mainoksia (kaksi mainospaikkaa). Tosin tietyillä pelaajilla (mm. Ville Koistinen) näyttäisi olevan tuon etumuksen KOFF -tekstin molemmin puolin jotkut kellertävät pikkulogot. Ainakin olettaisin näin, että ne eivät ole esim. ilveksen pään tupsukorvat tms.
Ilveksellä siis tuo mainosten lukumäärä ei välttämättä ole se suurin syy tuohon "tilkkutäkkimäisyyteen" vaan ihan yleisesti mainosten huono asettelu ja niiden värimaailman sopimattomuus paidan väreihin. Menneen kauden kotipaidoissa pohjaväri on vihreä, keskelle paitaa on laitettu musta raita, jonka sisään valkoinen mainos jossa sinistä tekstiä; siinä yksi kaunis esimerkki.
Totta kai väripaletti on aivan hirvittävä, mutta kyllä tuossa määrässäkin on ainakin puolet liikaa.
 
Ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna yritykset varmasti hakevat sponsoroinnilla muutakuin kuin uusia henkilöasiakkaita yksityishenkilöiden parista. Patria on hyvä esimerkki jo mainitun TVO:n lisäksi yrityksestä, jonka intressit ovat varmasti muualla kuin yksityissektorilla tai ylipäätään maamme rajojen sisäpuolella. Patriahan sponsoroi aiemmin (vai sponssaako vieläkin?) HPK:ta paitamainoksella sekä myös ostamalla paikallisen jäähallin nimen. Muitakin vastaavia esimerkkejä varmasti löytyy jos jaksaa hetken aikaa pohtia.
 

Luke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva mestari
Eikös Nike ostanu jokunen vuosi sitten narrinutun puhtaaksi mainoksista? Sehän oli ihan tyylikäs.
Karmeampi esimerkki on tietysti kun postipankki sponssas leijonia aikoinaan ja teki logonkin paitaan.
Yrityksethän laskee mainosaikoja ja näkyvyyttä ja hyötyvät tunnettuvuudesta vaikka lyhyellä tähtäimellä vaikuttaakin hullulta jos paidassa lukee TVO.

Theo Fleuryhan muisteli Tappara ajoiltaan paitaa missä oli kana, (Saarioisten kukko) ja kypärää missä luki äiti. (MOM, mouhijärven osuusmeijeri)
Varmasti erikoista kun on tottunut NHL paitoihin mainoksettomiin ja tyylikkäisiin.
Suomessahan äkkiä saattaisi tulla ongelmiakin jos seura myisikin yhtäkkiä kaiken paitatilan yhdelle yritykselle. Luulen että sitä ei edes haluta tehdä. Muut pian suuttuu...
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Täysin mainoksettomista paidoista en itsekään jaksa enää haaveilla, vaikka olisihan se hienoin tilanne. Huvittavaa on myös, että "pyhä" pelipaita tungetaan usein täyteen mainoksia, mutta bisnesimagoa korostava valmentajan kauluspaita ja pikkutakki selviävät yleensä jollain kaulusmainoksella. Minulle olisi ihan sama, vaikka valmentaja häviäisi mainostilkkutäkkinsä kanssa haastatteluseinän mainosruudukon sisään.

Esimerkiksi kaiken kaupallistavassa ja myyvässä Amerikassa on pidetty NHL-paidat puhtaina mainoksista ja pääsääntöisesti pelikatkotkin vapaina äänimainoksista. Tokihan sieltä löytyy sitten peliin upotettuna kaikenlaisia Gatorade-ylivoimia ja Budweiser-paitsioita, mutta myymisessä otetaan kuitenkin aina kokonaisuus huomioon. Pelikatkomusiikit pitävät tunnelman paremmin yllä kuin mainokset. Hyvä tunnelma tuo ihmisiä peliin uudelleen varsinkin, jos suosikkijoukkue ei ota turpaansa jokaisessa pelissä.

Mainosten lukumäärää soisi tietysti vähennettävän, mutta Ilveksen kohdalla on jo vuosia ärsyttänyt eniten mainosten sommittelu, kirjava värimaailma ja valkoiset taustalaatikot vihreällä pohjalla. Vähänkään isommilla yrityksillä löytyy logoistaan valmiiksi myös kaksiväriset versiot, joita pystyisi hyödyntämään pelipaidoissakin. Huvittavintahan esimerkiksi Ilveksen kohdalla on, että kotisivujen oikeasta reunasta löytyy kyllä palkki mainoksia, joista kaikki on toteutettu vihreinä valkoisella pohjalla. Pelipaitoihin tuo ei kuitenkaan näyttäisi onnistuvan.

SaiPallakaan ei Ilveksen tavoin liene varaa olla ottamatta vastaan sponsorieuroja, mutta Lappeenrannassa on jo vuosia osattu sommitella mainokset vähintäänkin tyydyttävästi peliasuun. Parhaimmin on jäänyt mieleen maalivahdin Eri Keeper -patjat, jotka sopivat joukkueen ja tuotemerkin värimaailmaa myöten täydellisesti yhteen.

Enemmän mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä peliin, eikä vain euronkuvat silmissä läpi sieltä, mistä aita on matalin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minulle on toisaalta ihan sama, onko pelaajien paidoissa mainoksia vai ei, koska kysymys on muustakin kuin siitä, miltä paita näyttää. Mutta sitä en ymmärrä, että kannattajat pukeutuvat samoihin mainosriepuihin, ja vielä maksavat siitä. Olen samaa asiaa ihmetellyt täällä ennenkin, mutta en ole vielä saanut järkevää selitystä, miksi joukkueen kannattajat haluavat maksaa mainoksilla pilatuista paidoista. Eikö mainoksen kantajille pitäisi maksaa siitä, eikä päinvastoin.

Mahtaako kaikkien joukkueiden fanituotekaupassa ei ole edes saatavana paitaa ilman mainoksia. Ainakin pitäisi olla. Silloinhan paidan tyylikkyyttä voi ihailla, vaikka pelaajien paidat olisivakin vuorattu mainoslapuilla. Minä en nimittäin mainoksellista paitaa osta, enkä ilmaiseksi ylläni kanna, vaikka se olisi ainoa tarjolla oleva suosikkijoukkueeni paita.
 

luotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Die Mannschaft, Bayern München
Mielestäni Ässien paitoja on kyllä nimenomaan "tuunattu", taisi olla kaudelle 2004-2005, jos en väärin muista.

Nykyinen värihän on lähellä Ässien "alkuperäistä", tummempaa punaista sieltä 70-luvulta ja mielestäni näyttää kyllä huomattavasti paremmalta, kuin mm. 90-luvulla käytetyt, kirkkaamman ja vaaleamman punaiset paidat.

Muistan Ässien perustamisen yhteydessä 1967 ilmoitetun, että seuran peliasu tulee olemaan puolukanpunaisen värinen. Tästä pidettiinkin pitkään kiinni. Jossakin vaiheessa väri on kirkastunut jopa aivan kirkkaanpunaiseksi. Puolukanpunainen jätti jotenkin hieman samean vaikutelman, mutta toisaalta en kyllä pidä myöskään kovin kirkkaastakaan väristä. Nykyinen on vielä vähän räikeä, löytyisiköhän väriskaalasta kompromissina sopivampaa punaista. Mustiin housuihin siirtyminen oli aikanaan positiivinen muutos, se taisi tulla aurinkokuninkaan toimariaikana.
 

sorbo82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessahan äkkiä saattaisi tulla ongelmiakin jos seura myisikin yhtäkkiä kaiken paitatilan yhdelle yritykselle. Luulen että sitä ei edes haluta tehdä. Muut pian suuttuu...

Lähinnä tuossa yhden sponsorin paidassa on muutama ongelma joukkueen kannalta: Mistä löytää sponsori, joka on valmis maksamaan tuosta riittävän määrän (0,3- 0,5 milj. euroa).

Vaikka tuo sponsori pitkän etsimisen ja vääntämisen jälkeen löytyisikin, niin entäs sitten kun yhtenä kauninaana keväisenä päivänä se ilmoittaakin etteivät pysty sponsoroimaan enää seuraavalla kaudella. Voisin kuvitella, että myyntipuolella lienisi jonkinlainen paniikki, kun kauden alkuun ei olisi kuin 4 tehokasta työkuukautta ja jostain pitäisi raapia satojentuhansien sponssi.

Myöskään nämä jo nykyisellään olevat suurimmat sponsorit ovat harvemmin mukana pelkästään rahalla ja haluamassa näkyvyyttä. Jos joukkueen pääkumppanina häärii esim. tietty urheiluvälinemerkki se tarkoittaa automaattisesti sitä, että kyseinen seura tilaa(ostaa) mm. pelaajien mailat yms. automaattisesti sieltä. Jos taas tietty automerkki sponsoroi seuraa niin myös pelaajat (joilla autoetu on) ovat saaneet käyttöönsä seuran liisaamat autot.

Toisin sanoen Suomessa lienee erittäin vaikeaa haalia sponsori, joka on valmis maksamaan erittäin suuren nipun euroja ( yli 100 000€ ) pelkästään oman imagonsa ja näkyvyytensä takia, ilman mitään vastasuorituksia seuralta.
 

lebak

Jäsen
Monet kuvittelevat että näillä paitojen pikkumainoksilla olisi suurikin merkitys seurojen talouteen. Ei todellakaan ole. Seurat myyvät näitä pikkulappuja naurettavan halvalla. Ja kokonaisuutenakin pelipaita mainoksista tulee seuran kassaan yleisesti alle 10% seuran tuloista. Vähänkin kun seuroissa nähtäisiin vaivaa, päästäisiin joka joukkueessa Bluesin kaltaiseen lopputulokseen ilman talodellisia tappioita.

Tämä on täysin totta, mutta pitää myös ottaa sivuvaikutukset mukaan huomioon kuten joku jo mainitsikin.
Esim. Yrittäjät ovat olleet pienestä pitäen seuran kannattajia ja haluavat olla mukana tukemassa seuraa pienellä panostuksella. Tällä kuitenkin luodaan myös yhteisöllisyyttä ja saadaan pidettyä seurasta kiinnostuneet ajattelemaan seuraa yhä useammin ja tuomaan myös lisätuloja muita kautta esim. perheiden kausareilla, oheismyynnillä yms. joka vaikuttaa taas seuran mielenkiintoon kaupungilla. Varsinkin pienimmissä kaupungeissa SM-Liiga seurat ovat keskustelun keskiössä usein ja siitä halutaan pitää myös kiinni.
Rajahyödyn piirtäminen ja oikean ratkaisun löytäminen on varmasti vaikeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös