Peliesitykset kaudella 2014–2015

  • 672 285
  • 3 844

waakneri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Kingit IFK ja Penguins, ManU
Oli kyllä oksettava peli IFKlta, täysin voitettavissa jos olis ollu hieman erillainen peli ilme. Syötöt meni mihin sattui ja Goldin sokkosyötöistä/menetyksistä ja Husson ripareista kerhon kaksi ekaa maalia, myös puolustus ulapalla. Nyt ei toiminut oikeen mikään.
Jotenkin mä inhoon tota kiekko päätyyn siniseltä peliä jota IFK harrastaa, kontrolloitu hyökkääminen ja syöttöjen hakeminen olisi mukavampaa katsella eikä näyttäisi tuolaiseslta roiskimiselta, harvoin edes ehditään sinne sitä kiekkoa voittamaan. Yäk!
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään ei HIFK:lta onnistunut oikein mikään oman pelisysteemin huolellisessa toteuttamisessa. Kaikki HPK:n maalit tulivat yksilötason virheistä, jotka olisi voitu välttää hiukan huolellisemmalla pelaamisella. En tiedä, mitä perjantain jälkeen oli tehty mutta otteluun lähtö ja eka erän luistelu yms. olivat suhteellisen nihkeää. Viisikoiden etäisyydet olivat monesti todella levällään ja hyökkäyspäässä yritettiin turhan usein turhan riskialttiita ratkaisuja (kulmasta paineistettuna kiekkoa heikossa asemassa olevalle pakille viivaan jne.). Ottelu olisi ollut täysin voitettavissa ja viimeistään 4-4 tasoituksen jälkeen olisi ollut syytä palata 'lähtöruutuun' ja pelata nähtyä nöyremmin.

Perjantaiksi Jyväskylään on löydettävä toisenlainen, selvästi tämäniltaista huolellisempi ja taistelutahtoisempi peli-ilme. Taklauksetkin loistivat tänään lähes kokonaisuudessaan poissaolollaan. Myös eräiltä kärkipelaajilta vaaditaan selvää tason nostoa.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakistossa näkyi puutteita ja Honkaheimo oli etenkin aivan pihalla, kuten hän on nyt ollut pari viimeistä peliä. Taipalus on alkanut pelkäämään virheitä, eikä häneltä olla nähty enää alkukauden tapaisia suorituksia. Teppo on tällä hetkellä ''ok'' kolmannenparin rotaatiopuolustaja, ja Auvitu on puhdas rotaatiopuolustaja Nyqvistin tapaan. Grilleri on pakistossa ainoa, joka pystyy pitämään tasonsa vakaana pelistä toiseen.

Mikä muuten Puustista vaivaa? HIFK:n kesäkuvista oli selvästi aistittavissa ylimääräistä Puustisen lanteilla, joten jos huono kesätreeni selittäisi kehnot otteet? Vaiko loukkaantuminen?

Goldobin on vähän ristiriitainen hahmo tällä hetkellä. Jotenkin jää semmoinen kuva, ettei pelaaminen HIFK:ssa kiinnostaisi vitun vertaa, mutta sitten kun hän saa ne kädet rullaamaan... Jos hän ei saa ''ammattimaisuutta'' kaivettua jostain, niin ura jääkiekkoilijana ei tule ottamaan tuulta alleen. Tämä sanottua on kuitenkin todettava, että minun puolestani kaveri saa opetella tuota ''ammattimaisuutta'' juurikin HIFK:ssa, sillä tähtien osuessa kohdilleen Goldobin on kerta heitolla Liigan paras pelaaja.

HPK oli pirun hyvä tänään. Parempi voitti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Goldobin on vähän ristiriitainen hahmo tällä hetkellä. Jotenkin jää semmoinen kuva, ettei pelaaminen HIFK:ssa kiinnostaisi vitun vertaa, mutta sitten kun hän saa ne kädet rullaamaan... Jos hän ei saa ''ammattimaisuutta'' kaivettua jostain, niin ura jääkiekkoilijana ei tule ottamaan tuulta alleen. Tämä sanottua on kuitenkin todettava, että minun puolestani kaveri saa opetella tuota ''ammattimaisuutta'' juurikin HIFK:ssa, sillä tähtien osuessa kohdilleen Goldobin on kerta heitolla Liigan paras pelaaja.

Huomaa kyllä hyvin, että aikuisten pelejä on nyt takana 2. Edelleen opettelemista joukkueen pelisysteemin kanssa, joka näkyy kentällä haahuiluna, joka tukehduttaa koko ketjun pelin. Olen pettynyt toistaiseksi vain luisteluun. Ennakkotiedot kertoivat loistavasta luistelijasta, mutta kovin on verkkaista meno. Fyysisesti Goldie on ihan vitsi, selvästi jopa pelkää kontakteja. Tällä hetkellä ihan liian isossa roolissa kykyihin nähden, vaikka potentiaali onkin valtava. No, toisaalta lihaketjun pelin sotkisi ihan täysin, joten sikäli noissa muissa ketjuissa kuitenkin luontevampi peluuttaa.

Kerho teki 3 ekaa identtisesti. Veto maalille, Husso sylki suoraan maalin eteen, ja HPK- pelaaja ensimmäisenä riparissa ja tyhjiin. Ei voi vittu tulla kolmea tuollaista reiluun 20 minuuttiin! Huonoa työskentelyä niin Hussolta, puolustukselta kuin hyökkäysketjultakin. Kaksi ekaa meni muuten kakkosketjulle, jonka kohdalla saattoi ihmetellä jo etukäteen, että kuka mahtaa puolustaa...?

Tyypillinen juhlapeli. Heikolla asenteella mukana ollut HIFK otti pataan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
...Olen pettynyt toistaiseksi vain luisteluun. Ennakkotiedot kertoivat loistavasta luistelijasta, mutta kovin on verkkaista meno. Fyysisesti Goldie on ihan vitsi, selvästi jopa pelkää kontakteja. Tällä hetkellä ihan liian isossa roolissa kykyihin nähden, vaikka potentiaali onkin valtava...

Goldobin on varmasti tulevaisuuden tähti NHL:ssä, mutta kyllä tässä täytyy "Granlundit" tapahtua sitä ennen. Tällä hetkellä Goldobinillä on aivan liian pysty luistelutyyli, ja lähtönopeus vaatii räjähtävyyttä ihan selkeästi. Toisaalta tollanen talentti voi jo parissakin kuukaudessa ottaa sellasen harppauksen, että siinä on moni ihmeissään. Mutta tällä hetkellä tilanne on mielestäni se, että luisteluasentoa alemmas, ja voimaa/zemppiä lisää, niin pääsee taitokin paremmin oikeuksiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Goldobin on varmasti tulevaisuuden tähti NHL:ssä, mutta kyllä tässä täytyy "Granlundit" tapahtua sitä ennen..

Tässä on kyllä perää. Ei ole niin valmis kuin uskoin.

Tuli katsottua puolet ottelusta HIFK-HPK (ja toinen puoli sitten tiedätte mistä) niin lähetettiinkö Goldobin nyt sittenkään oikeaan seuraan? Jos HIFK:n viisikkopelin organisointia ja hyökkäyspelaamista luonnehtisi kahdella sanalla, sanat ovat: karmeaa pystypaskaa. Kiekkoa pelataan pystyyn joko kuljettamalla (ja samalla poikittaiskurvaus riskillä) tai pyritään hakemaan pystysyöttöä tai pistetään kiekkoa ränniin tai ristikulmaan tai vaan puretaan päätyyyn/keskialueelle. Pelin rytmittämisestä ei tietoakaan puhumattakaan, että hyökkääminen rakennettaisiin systemaattisesti jolloin jokainen hyökkäys ei varioituisi. Aina kun omissa saadaan (heh, HIFK saa) kiekko, äkkiä vajaalukuisena ylös.. Aivan hirveää pelaamista tuolla rosterilla, jossa on taitoa ja liikettä Liigatasolle riittämiin. Nyt se taito purkautuu jonkun Auvitun koko kentän sooloon jossa ei ketään mukana ja tietenkään hän ei laukaisupaikkaan pääse.

Kauden aikana olen nähnyt HIFK:n CHL-otteluita ja jotain kaksi kolmasosaa Liigapeleistä. Tämä oli pelitapa mielessä erittäin heikko ja näyttäisi siltä, että HIFK:n viisikkopelaaminen on pudonnut useamman asteen kauden aivan alusta katsoen. Välillä tuli mieleen pihapelit, niin heikosti joukkueen ihan peruspelaaminen oli organisoitu. Mutta toivotaan että oli poikkeus. Uskon niin, ainakin vielä.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokonaisuudessaan kehno esitys, ykköskentän ylivoimaa lukuunottamatta ja sitä ei auttanut yhtään se, että Husso pelasi ehkäpä aikuisuransa huonoimman pelin. Pakeilta ei toki tullut paskaakaan apua reboundeihin, mutta Husson normi-iltana, tästä olisi aika varmasti tullut voitto. Ei maalivahtipeli toki ollut kovin ihmeellistä myöskään toisessa päässä. Goldi oli huono, oikein huono. En silti rupea vetelemään vielä ranteita auki. Pari palaa tästä palapelistä puuttuu vielä, lähinnä puolustuspäästä, ja kun Zaborsky saa vihdoin pelinsä auki ja Goldobin saa suorituksensa tasaantumaan, hyvä tulee.
 

Lindfors

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, YNWA
Olipas ehkä kauden huonointa tänään. Ei maistunut ei, viikonloppuna tosin tais maistua senkin edestä. Omiin 9 kahteen matsiin, aika huono homma. Kolmella maalilla pitäisi jo voittaa matseja. Huomenna kunnolla viivoja , että kaverit palautuvat maan pinnalle. Viisi seuraavaa matsia vieraissa, joihin ilmeisesti lähdetään enemmän puolustusvoittoisesti, joten omiin ei toivottavasti mene noin helposti.
 
Eipä ole HIFK:n trendi ihan toivotunlainen. Kauden ekoissa peleissä HIFK karvasi korkealta, pelasi fyysisesti ja rohkeasti. Ajoituksissa oli toki viilattavaa, mutta sehän on ymmärrettävää kauden alussa, kun on uusia ketjukavereita yms. Nyt karvaamisesta puuttuu röyhkeys ja se tietynlainen "mä otan ton kiekon" -mentaliteetti puuttuu. Fyysisesti ei ehditä pelaamaan ja ajoitukset ovat entistä pahemmin pielessä. Hyökkäyspelaamisessa on juuri tuota Cobolin mainitsemaa ongelmaa. Pakkien ja hyökkääjien välimatka on aika pitkän oloinen ja hyökkääjät vetävät taas yleensä niin pystysuoraan ylöspäin, että se on helppoa pelata pois. Toki silloin jää tilaa näille Auvitun veiveille. Hyökkäysalueella pelatessa tuntuu, että jätkät pyörii pienessä sumpussa.

Laitetaan pieniä pointteja pitkästä aikaa.

- Löytäisiköhän se Tomppa pikkuhiljaa sieltä pakkimarkkinoilta jotain? Tällä hetkellä kokoonpanossa on mun papereissa kolme pakkia, joiden paikka on kiistatta kokoonpanossa: Taipalus, Grillfors, Teppo. Sitten tietysti Söde, kun tulee takaisin. Teppokin on taantunut pahasti viime aikoina. Honkaheimo, Auvitu, Nyqvist voivat kiertää jokainen omalla vuorollaan kokoonpanon ulkopuolella. Honkaheimo on ihan hyvä peruspelaaja, ei enempää, Auvitulla on hyvät jalat ja komeita veivejä, mutta vedot on täysin luokattomia. Nyqvist on pelannut lupaavasti ja voi tulevaisuudessa nousta vakiokokoonpanoon

- Alivoima on ollut paskaa. Ja niitä maaleja on tehty maalin edestä aika iso prosentti. Eli ilkeyttä perkele!

- Zaborskystä mä diggaan, vaikkei verkot ole vielä heiluneet odotettuun tahtiin. Asenne on kohdillaan ja tulosta rupeaa vielä ihan varmasti tulemaan, kun apina putoaa olkapäiltä. Ramun ohella ainoa korkean profiilin hyökkääjämme, joka saa puhtaat paperit. Ei mene ihan odotusten mukaan, jos kuuden parhaan pistemiehen joukossa on nimet Ikonen, Nykopp, Lamberg. Ja kaikilla vielä jäänyt pelejä väliin. Ei tosin mitään triolta pois, hienoa duunia koko kolmikolta!

- Mä jollain pervolla tavalla diggaan Raskista, vaikka välillä kritisoinkin. Monipuolinen pelaaja, jonka soisi löytävät ne Ilvesvuosien kädet. Vähän huolellisuutta ja tarkkuutta, niin on hyvinkin kakkosketjun kamaa.

- Pitäisiköhän vetää jotkun laukaisutreenit? Meidän viisi eniten laukonutta pelaajaa (Puustinen, Zabo, Auvitu, Taipalus, Grillfors) ovat laukoneet 271 kertaa ja tehneet 7 maalia. Laukaisuprosentti on siis huimaava 2,6%! Jos lukuun laskettaisiin Auvitun blokatut ja ohi menneet, prosentti laskisi varmaan alle yhteen.

- Edelliseen liittyen, HIFK:n pelitapa ja laukaisukartat eivät tue toisiaan. Vetoja lähtee helvetisti viivalta, mutta maalin edessä ei olla kyllä 1) päivystämässä 2) hereillä. Meillä on yksi liigan taitavimmista jengeista, eikö oikeasti keksitä muuta kuin viivalta ensimmäisen miehen polveen roiskiminen?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos HIFK:n viisikkopelin organisointia ja hyökkäyspelaamista luonnehtisi kahdella sanalla, sanat ovat: karmeaa pystypaskaa. Kiekkoa pelataan pystyyn joko kuljettamalla (ja samalla poikittaiskurvaus riskillä) tai pyritään hakemaan pystysyöttöä tai pistetään kiekkoa ränniin tai ristikulmaan tai vaan puretaan päätyyyn/keskialueelle. Pelin rytmittämisestä ei tietoakaan puhumattakaan, että hyökkääminen rakennettaisiin systemaattisesti jolloin jokainen hyökkäys ei varioituisi.

No ihan noin rajusti en sitä sentään dumaisi, koska ainakin itse olen aina tykännyt nopeasta suunnanmuutos-pelistä, ja Törmänen hallitsee sen hyvin. Mutta tuo ränni/ristikulma -roiskiminen ei kyllä pidemmän päälle kannata (tuossa määrin siis), sillä peli menee aikamoiseksi puurtamiseksi tuolla tavalla. Törmäsellä on taitava nippu käsissä, ja paljon on tosiaan vielä töitä edessä sen kanssa, että se saadaan täysillä hyödynnettyä. Nythän maalipaikkoja saadaan jokaisessa pelissä aika paljon tälläkin systeemillä, mutta omissa kolisee myös paljon. Kolmessa kotipelissä Lukko ja TPS tekivät 4 maalia meille, ja HPK eilen jopa 5. Ei ihan kuulosta tiiviiltä paketilta vielä. Ja mun mielestä alakertaan voisi hankkia asap voimaa lisää. Liikaa menee vääntötilanteita vastustajalle oman maalin edessä.

Eilinen tappio nollattu, mutta toivon että Stögö/pelaajat katsovat pikkusen videolta läpi noita ripareiden jälkitilanteita, josta 4 maalia kumahti omiin...
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Olen pettynyt toistaiseksi vain luisteluun. Ennakkotiedot kertoivat loistavasta luistelijasta, mutta kovin on verkkaista meno.

Verkkaisuus saattaa johtua siitä että pelaajalla pitää olla kiire jonnekin että hän luistelisi rivakasti. Nyt Goldiella ei kiirettä minnekään kun hän ei tiedä missä hänen pitäisi olla mahdollisimman nopeasti.
Kaverilla kyllä on jalkoja, mutta nyt hän ei pääse tätä vahvuutta käyttämään. Törmäsen pitää opettaa pojalle ja joukkueelle miten pojan parhaita avuja käytetään hyväksi.
Pahoin pelkäänn että ennen tulee joulu ennenkuin tämä projekti on pulkassa. Kärsivällisyyttä tarvitaan sinä aikana sekä kentällä että katsomossa.
 

Petrell#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Mikael Granlund
Eilinen tappio nollattu, mutta toivon että Stögö/pelaajat katsovat pikkusen videolta läpi noita ripareiden jälkitilanteita, josta 4 maalia kumahti omiin...

Nuo eiliset maalit(viimeistään) paljastivat ifk:n heikkoudet puolustuksessa. Täysin ilmaisia tontteja jaettiin vastustajalle oman maalin edessä. Ja nyt oli kyseessä lokakuun runkosarjamatsi Kerhoa vastaan. Mites sitten keväällä, kun vastaan tulee kärkijoukkue, joka pelaa kiekkoa kahta kauheammin maalille? Söden paluuta odotan, ja vielä enemmän uutta isäntää maalin eteen. Honkaheimo ei ole todellakaan odoittanut olevansa se oman pään päällikkö.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
No ihan noin rajusti en sitä sentään dumaisi, koska ainakin itse olen aina tykännyt nopeasta suunnanmuutos-pelistä, ja Törmänen hallitsee sen hyvin.

Myös itse olen pitänyt tuosta IFK:n pelitavasta, kun se toimii niin on erittäin viihdyttävää seurattavaa verrattuna moneen muuhun joukkueeseen kotoisessa Liigassamme ääriesimerkkinä Kalpan jätön jätön jättö, myös monen muun joukkueen kuin Kalpan peli perustuu hitaisiin ja verkkaisiin lähtöihin, himmailuun jne.

Mutta eilinen peli oli umpisurkea ja nyt on edessä pitkä ja vaikea vieraskiertue, hyvä tulos olisi 10+ pistettä tulevista viidestä matsista.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eilinen peli oli alusta loppuun aivan penaalista olevaa hiihtelyä. Ainoat positiiviset asiat olivat Lambergin kaksi tahtomaalia ja hieno yv-maali 1. erässä Luttisen toimesta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eilinen peli oli alusta loppuun aivan penaalista olevaa hiihtelyä. Ainoat positiiviset asiat olivat Lambergin kaksi tahtomaalia ja hieno yv-maali 1. erässä Luttisen toimesta.

Tässäpä eilinen matsi hyvin kiteytettynä. Jos joku olisi oikeasti yrittänyt, niin voitto olisi saatu kotiin. Näytti taas siltä, ettei huvittanut vitun vertaa ja ensimmäiset neljä maalia oltaisiin voitu estää ihan peruspuolustamisella. Ei ollut Hussollakaan mikään paras mahdollinen peli, mutta veskarin torjuessa eteen olisi hyvä, jos joku jaksaisi siivota niitä kiekkoja.
Pari pakkia tarvitaan, ei sille mitään voi.
 

Stigu

Jäsen
Kiekkoa pelataan pystyyn joko kuljettamalla (ja samalla poikittaiskurvaus riskillä) tai pyritään hakemaan pystysyöttöä tai pistetään kiekkoa ränniin tai ristikulmaan tai vaan puretaan päätyyyn/keskialueelle. Pelin rytmittämisestä ei tietoakaan puhumattakaan, että hyökkääminen rakennettaisiin systemaattisesti jolloin jokainen hyökkäys ei varioituisi. Aina kun omissa saadaan (heh, HIFK saa) kiekko, äkkiä vajaalukuisena ylös.. Aivan hirveää pelaamista tuolla rosterilla, jossa on taitoa ja liikettä Liigatasolle riittämiin. Nyt se taito purkautuu jonkun Auvitun koko kentän sooloon jossa ei ketään mukana ja tietenkään hän ei laukaisupaikkaan pääse.

Kauden aikana olen nähnyt HIFK:n CHL-otteluita ja jotain kaksi kolmasosaa Liigapeleistä. Tämä oli pelitapa mielessä erittäin heikko ja näyttäisi siltä, että HIFK:n viisikkopelaaminen on pudonnut useamman asteen kauden aivan alusta katsoen. .
Tässä on kyllä aika hyvin kiteytetty IFK:n alkukauden pelitapa: Nopeaa suunnanmuutospeliä, hyökkäyksiin lähdetään riippumatta siitä onko vastassa miesylivoima vai ei, ja onko oma viisikko ryhmittäytynyt. Eli erittäin vähän nähdään esim. viivelähtöjä (on näitäkin matseja tosin ollut). Tämän johdosta hyökkäspäässä pelataan usein päätyyn tai ristikulmaan ja (aivan kuten Cobol sanoo) , jokainen hyökkäys on erilainen!

Itse olen kuitenkin digannut tästä pelityylistä, koska se on ollut pääosin voittavaa, ja esim. vauhdin osalta myös viihdyttävää. HIFK ei ole tällä pelityylillä ollut vielä yhdessäkään ottelussa jyrän alla, jokainen matsi (myös eilinen) olisi ollut voitettavissa. Lisäksi, jos miettii kolmen edellisen valmentajan pelityylejä, niin kukaan tuskin kaipaa takaisin Ramin MNH-hockeytä, Sopan viivästetty viivelähtö neljällä taaksepäinsyötöllä-peliä tai edes Paskansyöjän käsijarru päällä-peliä.

Itse sanoisin, että Stögö on oikealla tiellä, nykyiseen pelityyliin hieman enemmän kontrolloituja hyökkäyksiä ja valppautta molempien maalien edessä, niin hyvä tulee.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on kyllä aika hyvin kiteytetty IFK:n alkukauden pelitapa: Nopeaa suunnanmuutospeliä, hyökkäyksiin lähdetään riippumatta siitä onko vastassa miesylivoima vai ei, ja onko oma viisikko ryhmittäytynyt. Eli erittäin vähän nähdään esim. viivelähtöjä (on näitäkin matseja tosin ollut). Tämän johdosta hyökkäspäässä pelataan usein päätyyn tai ristikulmaan ja (aivan kuten Cobol sanoo) , jokainen hyökkäys on erilainen!

Itse olen kuitenkin digannut tästä pelityylistä, koska se on ollut pääosin voittavaa, ja esim. vauhdin osalta myös viihdyttävää. HIFK ei ole tällä pelityylillä ollut vielä yhdessäkään ottelussa jyrän alla, jokainen matsi (myös eilinen) olisi ollut voitettavissa.

Sen verran olen eri mieltä, että ottelussa Skellefteata vastaan vieraissa HIFK oli jyrän alla eikä pelannut tuolla pelitavalla voitosta. Siinä ottelussa näkyi ehkä eniten se, kuinka tärkeää nykykiekossa on pelata myös kiekkokontrollia. Vastaavaa ottelua Helsingissä en nähnyt, mutta muistaakseni alkulohkon voitto oli jo mennyt Ruotsiin ja Skellefteålla siten lepuutuksia (?). Pidän eniten NHL-kiekosta jossa varsinkin huippujoukkueet pystyvät siirtymään pelitavasta toiseen vaikka kesken ottelun. Kun ei liikoja palautella, kiekkokontrolli voi olla myös vauhdikasta, viihdyttävää eikä se estä taklauksia. Toki pieni laatikko siellä, vielä selvästi pienempi kuin HIFK:lla. Törmänen on erittäin lupaava valmentaja ja toivon että vie HIFK:n päätyyn asti. Näkisin kuitenkin, että pelitapaan on löydyttävä vähintään enemmän ns. hybridia eli ominaisuuksia kiekkokontrollista jotta keväällä tulee iso onnistuminen.

Seurataan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En mä tuota pystysuunnan kiekkoa myöskään dumaisi. Katsoin tänään Detroit-Boston matsin, ja juuri Cobolin kuvailemalla kaavalla painettiin 65 minuuttia päästä päähän. Hyökkäys lähti poikkeuksetta heti, vaikka olisi ollut vain 1-2 äijää mukana hyökkäyksessä. Ja aivan helvetin viihdyttävä peli oli kyseessä, hakkasi viivelähtö- hutun 100-0. Toki ymmärrän, että liigassa, jossa useimmat joukkueet harrastavat viivelähtöjä ja palautuksia, tuo ei ole kuitenkaan välttämättä se paras ja toimivin pelitapa. Pelaajatkin ovat vähän eri puusta.

Mutta, minulle on tullut mieleen, että NHL:ssä on ymmärretty pelin viihdyttävyyden merkitys lajin suosiolle ja bisneksen tekemiselle. Seurat ovat puhaltaneet yhteen hiileen palkkakatto asiassa, ja olisiko tässäkin vähän sopimustakin mukana? Ei lähdetä tappamaan peliä tylsällä peruuttelulla ja trapilla, vaan pelataan nopeaa, viihdyttävää ja taklaavaa kiekkoa. NHL:n suosiohan oli alimmillaan juuri 90- luvulla trapin kulta- aikana, jolloin vielä estämispeliä ei oltu alettu kitkeä pelistä pois. NHL tuskin haluaa palata noihin vuosiin, kun jo tv- sopimuksen myyminen oli työn ja tuskan takana. Myönnän, että voi olla salaliittoteoria, mutta tuli mieleen. Toisaalta juuri oli juttua NHL- puolustajista, mikä viittaisi taas siihen, että tämä "nykyaikainen" tapa pelata kiekkoa on rantautumassa änäriinkin. Mielenkiintoista nähdä, miten vaikuttaa yleisömääriin jos näin tapahtuu.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n nopea suunnanmuutos ja pystysuunta kiekko on ollut parhaimmillaan todella tehokasta ja viihdyttävää, maaleja isketään todella paljon mutta myös omissa soi aika kovaa. Tähän auttaisi jo paljon 1-2 varmaa peruspakkia hankintoina, Teppo Salmi Nyqvist kolmikosta vain yksi sopii tällähetkellä laadukkaaseen pakistoon ja Honkaheimokin on viime peleissä ollut aika pihalla. Varsinkaan kun Söden paluustakaan ei ole tarkkaa tietoa(?), luulisi että toimiston puolella etsitään puhelinlangat kuumana uutta pakkia.

Kyllähän tämän kauden IFK lätkä on viihdyttävintä sitten Kojon aikojen, en vaihtaisi viivelähtöihin jätönjättöihin tai prosenttikiekkoon missään nimessä.
NHL:ssä ei tosiaan juurikaan näe näitä viivelähtöjä, träppejä tai alaspäin pelaamisia, itse uskon kans että kyseessä voi olla osittain kirjoittamaton sääntö pelin viihdearvon säilyttämiseksi. Tampa Bay pärjäsi 2011 - 2012 kaudella härskillä 1-3-1 träpillä, Philadelphia pilkkasi tätä Tampan kotipelissä aika hienosti: https://www.youtube.com/watch?v=nWaHqp-vWBo linkki vie Youtubeen.

Tämän päivän JYP peliin odotan IFK:lta sitä tuttua tiivistä mutta samalla vauhdikasta vieraspelaamista. HPK teki meidän 5v5 pelistä aikamoista reikäjuustoa, toivottavasti Stögö on antanut toimivan palautteen viisikon tiiveydestä ja pakkien sota-alueen pelaamisesta.
 

F#21

Jäsen
Kyllähän tämän kauden IFK lätkä on viihdyttävintä sitten Kojon aikojen, en vaihtaisi viivelähtöihin jätönjättöihin tai prosenttikiekkoon missään nimessä.
Kyllä mua ainakin keskiviikon pelissä turhautti se, että joka tilanteessa lähdettiin mahdollisimman nopeasti ylöspäin, vaikkei ketjukaverit ollu mukana. Tuli paljon turhia alivoimahyökkäyksiä, jotka jäivät keskialueelle. Samoin Kerho karvasi useamman kerran hyvin, kun tiedettiin ettei HIFK rauhoita peliä maalin taakse.

Olen muuten samoin mieltä, että ihan viihdyttävää kiekkoa tuo nopea suunnanmuutospeli on, välillä tilanne pitäisi vain osata rauhoittaa ja lähteä pikkasen organisoidummin. Tällöin pystyy rikkomaan vastustajan karvauksen ja hyvällä vauhdilla myös trapin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä mua ainakin keskiviikon pelissä turhautti se, että joka tilanteessa lähdettiin mahdollisimman nopeasti ylöspäin, vaikkei ketjukaverit ollu mukana. Tuli paljon turhia alivoimahyökkäyksiä, jotka jäivät keskialueelle. Samoin Kerho karvasi useamman kerran hyvin, kun tiedettiin ettei HIFK rauhoita peliä maalin taakse.

Olen muuten samoin mieltä, että ihan viihdyttävää kiekkoa tuo nopea suunnanmuutospeli on, välillä tilanne pitäisi vain osata rauhoittaa ja lähteä pikkasen organisoidummin. Tällöin pystyy rikkomaan vastustajan karvauksen ja hyvällä vauhdilla myös trapin.

Ilman muuta näin. Ei HIFK voi hirttäytyä yhteen pelitapaan ja lahjoittaa samalla kaikkia taktisia aseita vastustajalle. Pitää olla mahdollisuus ja valmius myös hidastaa peliä, jos nopea suunnanmuutospeli johtaa pään hakkaamiseen kiveen. Totta kai katsoisin itse mieluummin nopeaa peliä, mutta liigan tosiasiat pitää hyväksyä, jos haluaa pärjätä. Nopeakin peli kadottaa äkkiä viihdearvonsa, jos se ei tehoa vastustajiin ja johtaa tappioihin, joissa kiekkoa on jouduttu viskomaan liikaa päätyyn.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kysehän on nimenomaan hyökkäämisestä ja sen oikeasta rytmittämisestä tilanteen mukaan. NHL:ssä esimerkiksi Los Angeles Kings ja Chicago Blackhawks pelaavat nopeita ja puolinopeita hyökkäyksi isolla enemmistöllä (luokkaa 70-30, 80-20, jopa 90-10), mutta ottelun tai tilanteen niin vaatiessa pudottavat niiden määrän esimerkiksi yhden erän ajaksi 60-40 suhteeseen eli siirtyvät astetta enemmän kiekkokontrolliin kun vastustaja on tukkinut keskialueen ja estää syöttösuunnat. Olympialaisissa ja MM-kisoissa tänä vuonna USA ja Kanada pelasivat enemmän kiekkokontrolliin pohjautuvaa jääkiekkoa kuin koskaan. Enkä muista että joku olisi moittinut pelaamista tylsäksi... Se että painetaan päättömästi 2vs5 pystyyn johtaa vain siihen, että kiekko menetetään verrattuna siihen, että peliä rytmitetään ja kootaan viisikko eikä hyökätä alivoimaisena. Tällöin sekä tavoitteena olevan oman maalipaikan mahdollisuus kasvaa että puolustaminen on valmiimpaa kun viisikko on kasassa. HIFK kontrolloisi paremmin pelin virtausta ja maalimäärien omaan päähän tulisi pudota.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilman muuta näin. Ei HIFK voi hirttäytyä yhteen pelitapaan ja lahjoittaa samalla kaikkia taktisia aseita vastustajalle. Pitää olla mahdollisuus ja valmius myös hidastaa peliä, jos nopea suunnanmuutospeli johtaa pään hakkaamiseen kiveen.

Itse vähän ennustelin silloin, kun HIFK oli liigan kärkipaikalla, että alas tullaan ja kovaa ellei peliin löydetä muutakin lähestymistapaa, kuin jatkuva pystyyn hyökkääminen. Pelitkin kun meni ihan OK, niin aloin jo miettimään, että katsotaan nyt miten tällä menestytään, vaikka järki sanoo koko ajan, että ilman organisoituja rintamahyökkäyksiä ei voi tämän päivän kiekossa voi pitkässä juoksussa menestyä. HIFK:han on kieltämättä tehnyt paljon maaleja tällä kaudella jopa sellaisista tilanteista, että pakki on omalta maalilta laittanut esim. Jasse Ikosen vauhtiin yksinäisenä piikkinä ja on saatu tästä röyhkeän nousun kautta maali. Vastapainona sitten hyökätään helvetin paljon alivoimaisena. Ajoittain erittäin näyttävän näköistä pelaamista, mutta nyt alan olemaan aika varma siitä alkuperäisestä mielipiteestäni, että kyllä siihen pelaamiseen pitää myös muita rytmejä löytyä. Esimerkiksi HPK oli aika hyvin opiskellut HIFK:n pelaamista ja he saivat todella vaarallisia vastaiskuja, kun HIFK menetteli kiekkoja kentän kriittiisillä alueilla. Osa kiekonmenetyksistä tuli juurikin sen takia, että ei ollut rintamahyökkäys, vaan alivoimainen hyökkäys.

HIFK:n lähishistoriastahan on yksi loistava esimerkki siitä, että mitä näin yksipuolisella hyökkäämisellä saavutetaan, vaikka runkosarja menisikin ihan hyvin. Petri Matikaisen HIFK. Runkosarjan loppu jopa niin hyvin, että mestaruusviiriä viritteli osa hallin kattoon. Lopputulos oli se, että Jokerit otti täysin pois HIFK:n ainoan aseen hyökätä pudotuspeleissä, eikä HIFK löytänyt mitään aseita murtaa Jokereiden 5 pelaajan passiivista keskialuetta. Miettikää nyt pudotuspeleissä, kun vastustaja pelaa niin, että aina pelin alla on passiivisesti 5 pelaajaa, niin eihän Törmäsen HIFK pysty hyökkäämään nopeilla. Mitäs sitten tehdään, jos ei ole mitään muita ratkaisumalleja?

Olen aika varma, että tiettyjen avanpelaajien vaisut tehopisteet ja peliesitykset johtuvat osittain siitä, että pelitapa ei anna aseita tuoda omia vahvuuksia esiin. Toki esim. Puustinen vetää täysin alta riman, vaikka pelitapa olisi mikä. Zaborskystä sentään näkee, että jättää jäälle kaikkensa. Tietylle pelaajaprofiilille, kuten Jasse Ikonen tämän tyyppinen pelitapa sen sijaan varmasti sopii.

Siitäkin on puhuttu paljon, että HIFK on aloittanut kauden jotenkin hyvin. Enpä tiedä. Se hyvä alku tällä hetkellä vähän vääristää sarjataulukkoa.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
olemaan aika varma siitä alkuperäisestä mielipiteestäni, että kyllä siihen pelaamiseen pitää myös muita rytmejä löytyä. Esimerkiksi HPK oli aika hyvin opiskellut HIFK:n pelaamista ja he saivat todella vaarallisia vastaiskuja, kun HIFK menetteli kiekkoja kentän kriittiisillä alueilla. Osa kiekonmenetyksistä tuli juurikin sen takia, että ei ollut rintamahyökkäys, vaan alivoimainen hyökkäys.

Voihan olla että Stögö ajaa asioita vaiheittain sisään? Ensin hoidettiin tuo pystysuunnan pelaaminen kuntoon. Nyt oli selkeästi ylivoiman vuoro. Ehkäpä seuraavaksi tuodaan tuota hitaampaa lähtöä mukaan.
En mä olisi huolissani, meillä on osaava koutsi siellä pohtimassa näitä juttuja.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan olla että Stögö ajaa asioita vaiheittain sisään? Ensin hoidettiin tuo pystysuunnan pelaaminen kuntoon. Nyt oli selkeästi ylivoiman vuoro. Ehkäpä seuraavaksi tuodaan tuota hitaampaa lähtöä mukaan.
En mä olisi huolissani, meillä on osaava koutsi siellä pohtimassa näitä juttuja.

No sitähän minä tässä itsekin toivon, että pelitapaa ajetaan vaiheittain sisään. Jotain merkkejä pelaamisessa nähnyt myös pelin rytmittämisestä ja hidastamisesta, mutta lähinnä satunnaisesti. Toisaalta mitä esim. Sportin pelaamisesta Törmäsen ajalta olen kuullut, niin aika rohkeata pystysuunnan kiekkoa, jossa vastustajalle aukesi tilanteita, vetivät loppuun asti. Käsittääkseni myös Keski-Euroopassa yleinen pelitapa on raju pystysuunnan jääkiekko, joten Törmäsen valmennustapa on saattanut sopia varsin hyvin Sveitsiin. Shedden valmensi pitkään Sveitsissä ja muutenkin Saksassa ja Sveitsissä paljon P-Amerikkalaisia. Se pelityyli on ajoittain erittäin näyttävää ja sillä saa joukkueen parhaimmillaan melkoiseen flow-tilaan. Eikä itselläni olisi mitään sitä vastaan, että HIFK pelaisi vauhdikasta flow-jääkiekkoa ja voittaisi. Voiko sillä sitten tässä trap-liigassa menestyä? Lisäksi HIFK ei pelaa tällä hetkellä mitään erityisen näyttävää jääkiekkoa. Viihdepisteillä saisi jonkun verran anteeksi.

Toisaalta olihan HPK-pelikin sellainen, että osan voi ehkä pelityylin piikkiin pistää, mutta sekin hävittiin lähinnä henk. koht. virheisiin. Ilman Goldobinin karmeita virheitä HIFK olisi saattanut lähteä pienelle karkumatkalle. Husso pelasi ehkä kauden huonoimman pelinsä ja irtokiekoille oli helppo päästä. Maalejahan HIFK teki 4, joka pitäisi aina riittää voittoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös