Pelicans kaudella 2014–2015

  • 496 029
  • 1 477
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyvin on onnistunut kehoitukset kesäkirjoittelun vähentänisestä. Jo ennestään hiljainen Pelilcans -osasto on kuollut kokonaan. Odotamme siis innolla syyskuuta ja sarjan alkua, jolloin voidaan jatkaa keskustelua.

Sen verran uskallan kuitenkin kirjoittaa, että ennustusketjussa Pelicans on ottamassa taas "omaa" paikkaansa sarjan hänniltä. Viime kaudella saatiin todistettua arviot väääriksi, onnistuuko tänä vuonna, varsinkin mikäli nykyisellä rosterilla lähdetään kokeilemaan?

Kivaa kesää kaikille!

En minä pysty Pelicansia asettamaan mitenkään hännille.
Jotain positiivistakin voisin yrittää viritellä lähinnä negan ympärillä pyörivään ketjuun.

Redenbach on mielestäni takuuvarma mies. Ei sieltä varmaan mitään maagista tai uutta voi odottaa, mutta ei tämä mies kyllä petäkkään.

Mustonen on minun papereissa se toinen offensiivinen sentteri. Tämän kaverin potentiaali tiedetään ja ensi kaudella tämä mies lyö isosti läpi.

Sopanen parantaa vielä piirun viime kaudesta ja on ensi kaudella liigan ehdotonta eliittiä mitä tulee laitahyökkääjiin.

Smotherman on oikeasti vahvistus ja painii kiekkoja sisään siitä paikasta, josta Smolenak on poistunut

Hakulinen kehittyy kauden aikana valtavasti ja on jo joulun jälkeen vakiinnuttanut paikkansa kahdessa ensimmäisessä ketjussa

Pietilä on ensimmäistä kertaa jo syksyllä valmis kauteen ja kauden alusta asti takuutavaraa Latvalan, Kudelkan ja Leimun ohella.

Laurila on palannut entiselleen ja on se mies, jota Kalpa ja Blues fanit kehuivat ennen miehen paluuta Lahteen

Myllyniemi jatkaa siitä mihin viime kaudella jäi, maalivahtiin me ei kaaduta.

Ei mainitut jatkavat omalla tasollaan ja toivottavasti vähän petraavatkin. Muutama nuorempikin tulee keräämään vastuuta kauden aikana.

Puolustuksessakin hyvää vääntöä kolmikon Manelius, Tuhkanen, Hurri kanssa, joista Tuhkanen tullee aloittamaan kauden Turkooseissa, kuinkas muuten kun nestori Latvalan rinnalla.

(Sit mä heräsin)

Ei Pelicansin tilanne nyt oikeasti mikään huono ole vuodenaikaan nähden? Vai... Monella muulla on pakka pahemmin levällään. Meiltä puuttuu kuitenkin vain se yksi tai kaksi miestä, jota kaikki muutkin tavoittelevat. Jos heitä ei kuitenkaan löydy, ei se ole mikään täyskatastrofi.

Idässäkin tapahtuu vielä. Miten Sibir? Kyllä tänne liigaan vielä miehiä tulee, meillekkin.

Hyvää kesää vaan sinne lainatullekkin ja tasapuolisesti muillekin.

Hymyillään edes kesällä ja mökötetään sitten talvella jos siihen on aihetta.
 

Saucer

Jäsen
Mielestäni on ihan fiksua Pelicansin katsoa rauhassa markkinoita ja kilpailuttaa harjoituspeleissä pelipaikkoja. Itse näkisin, että esimerkiksi yhdellä kahden ensimmäisen ketjun laituripaikalla pitäisi testauttaa Alanne, Hakulinen ja Tyrväinen.
Alanteella on mainio kuti, mutta mielestäni fysiikka ei ollut viime kaudella riittävällä tasolla. Liigan vauhdissa teki myös välillä tiukkaa pysyä mukana, ja välillä syötöt karkailivatkin minne sattuu. Joonas omaa kuitenkin sitä arvostettua maalintekopotentiaalia, joten näkisin hänelle annettavan sauman hyvien pelikaverien viereltä syksyllä.
Hakulista en pysty pahemmin arvioimaan, sillä kaverin otteita ei ole tullut ollenkaan nähtyä. Sen verran kuitenkin kaikki tietävät, että kaverin mukavuusalueeseen ei kuulu jarruketjuissa pelaaminen, ja hyökkäyspotentiaalin vuoksi kaverihan tänne hommattiinkin.
Jullessa näen paljon samaa kuin Max Wärnissä: ylemmissä ketjuissa voidaan välillä testauttaa kuinka tiuhaan tahtiin verkko heiluu, mutta jos ruuti on märkää, on Julle mainio bottom-6 hyökkääjä. Kuitenkin toivoisin näkeväni Jullen saavan mahdollisuuden (omasta mielestä laidassa!).
 

Bobby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mielestäni on ihan fiksua Pelicansin katsoa rauhassa markkinoita ja kilpailuttaa harjoituspeleissä pelipaikkoja. Itse näkisin, että esimerkiksi yhdellä kahden ensimmäisen ketjun laituripaikalla pitäisi testauttaa Alanne, Hakulinen ja Tyrväinen.
Alanteella on mainio kuti, mutta mielestäni fysiikka ei ollut viime kaudella riittävällä tasolla. Liigan vauhdissa teki myös välillä tiukkaa pysyä mukana, ja välillä syötöt karkailivatkin minne sattuu. Joonas omaa kuitenkin sitä arvostettua maalintekopotentiaalia, joten näkisin hänelle annettavan sauman hyvien pelikaverien viereltä syksyllä.
Hakulista en pysty pahemmin arvioimaan, sillä kaverin otteita ei ole tullut ollenkaan nähtyä. Sen verran kuitenkin kaikki tietävät, että kaverin mukavuusalueeseen ei kuulu jarruketjuissa pelaaminen, ja hyökkäyspotentiaalin vuoksi kaverihan tänne hommattiinkin.
Jullessa näen paljon samaa kuin Max Wärnissä: ylemmissä ketjuissa voidaan välillä testauttaa kuinka tiuhaan tahtiin verkko heiluu, mutta jos ruuti on märkää, on Julle mainio bottom-6 hyökkääjä. Kuitenkin toivoisin näkeväni Jullen saavan mahdollisuuden (omasta mielestä laidassa!).

Kyllähän tilanne on se, että ne left wingerit 1-2 ketjuissa ovat Hakulinen ja Smotherman. No doubt about it. Oikeelle laidalle tarvitaan yks tekijämies. Thats it.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Lähtökohtaisesti Pelicansin tilanne on mielestäni huomattavasti parempi kuin viime kaudella eli runkoa on kasattu "nuorilla ja nälkäisillä", "vanhojen ja väsyneiden" sijaan. Tämä toki herättää samalla paljon kysymysmerkkejä, koska esim. Hakulinen ja Smotherman ovat aika isoja kysymysmerkkejä, jos siis mietitään joukkueen ratkaisuvoimaa.

Toisaalta seuralta ei ole tullut mitään indikaatiota onko tämä kausi projeketin ensimmäinen vuosi vai onko olemassa mitään projektia? Eli lähinnä näin kannattajan näkökulmasta on vaikea hahmottaa mitä haetaan, sijoitusta kuuden sakkiin vai säälipleijaripaikkaa?

Jos haetaan säälipaikkaa, voidaan lähteä vaikka nykyisellä rosterilla ja säästää rahat pahan päivän varalla (itse uskon tähän skenaarioon, varsinkin kun ei vielä ole viime vuoden tulosta julkistettu). Mikäli haetaan jotain muuta on joukkuetta vahvistettava ainakin yhdellä, mielellään kahdella oikeasti kovalla pelurilla.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
No nyt löytyi sisäpiireissä pyörivä kirjoittelija. Olen jo aikaisemmin yrittänyt kysellä yhteistyöstä Peliittojen kanssa tulevalla kaudella. Kysäseppäs, että jatkuuko yhteistyösopimus Heinolan kanssa vai olisiko mahdollisesti joku muu mestis-seura?

Yhteistyön pitäisi jatkua normaalisti Heinolan kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Sen verran uskallan kuitenkin kirjoittaa, että ennustusketjussa Pelicans on ottamassa taas "omaa" paikkaansa sarjan hänniltä. Viime kaudella saatiin todistettua arviot väääriksi, onnistuuko tänä vuonna, varsinkin mikäli nykyisellä rosterilla lähdetään kokeilemaan?

Tein tilastoa siitä millaisille sijoitukselle Pelicansia on veikkailtu todistaakseni väitteesi vääräksi. Totuus näyttää tältä:

4. x2
5. x2
6. x3
7. x5
8. x3
9. x4
10. x11
11. x9
12. x6
13. x3

Huomioita:

-Viime kaudella lähes joka kolmas ennusti meitä jumboksi. Tänä kesänä ei tähän mennessä kukaan ;)
-Sijalle 13. meitä veikanneista yksi on Kärppäfani ja toinen on randomgeneraattorin arpoma sijoitus.
-Valta-osa uskoo meidän taistelevan viimeisestä wild card-paikasta, mikä on selvä parannus viime vuodesta jolloin suurin osa odotti meidän tappelevan jumbosijan välttämisestä!
-Jopa viisi ihmistä uskoo että Pelsu uusii tänä keväänä saavutetun 7. sijansa.

Analyysini? Sinä olet perus suomalainen pessimisti (ihan ku en ois jo ennestää sitä tienny viestihistorias tuntien :D)

Let's face the facts. Arvostus on ansaittava ja edellisen kauden sijoitus on aina merkittävä faktori ennakkoluulojen syntymisessä. Toissa kaudella oli sijoituksemme 13. ja ennakkoketjussa "menestys" oli sen mukaista. Kuten arvata saattoi, kovin moni sokaistui siitä tosiseikasta että kauden 2012-13 Pelicans oli syyskaudella täynnä tyhjiksi arvoiksi osoittautuneita "jokerikortteja" eikä monikaan huomioinut tulevaa kautta puntaroidessaan sitä, että Pelicans oli floppien poistuttua kuin uudesti syntynyt joukkue ja yksi sen kevään kuumimmista. Itse olin joukkuetta aktiivisesti seuraavana fanina koko ajan luottavainen että kymppiviivan alle ei Pelicans tulisi jäämään tuolla rutinoituneella rosterilla, joten yksinkertaisesti ignoorasin sen ettei meihin uskottu. Koin että fanina näin tilanteen todenmukaisempana ja tiesin paremmin kuin ulkopuoliset. Olen varma että moni muu Pelsufani täällä voi samaistua edelliseen.

Oikeastaan ei mun persettä nytkään hetkauta yhtään sen enempää millaisille sijoille meitä aavistellaan. Veikkaukset on veikkauksia ja niihin ei kannata suhtautua liian kriittisesti, sillä todellinen sijoitus ratkaistaan pelaamalla eikä kukaan meistä voi tietää mitä tulevaisuus pitää sisällään. Juuri sen takia veikkaaminen on mielenkiintoista!

On myös ihan hyödyllinen elämäntaito ettei alistu muiden mielipiteille vaan osaa olla rohkeasti omaa mieltä asioista ja myös perustella mielipiteensä. Siispä olen sitä mieltä, että laituri puhuu nyt potaskaa. Pelicans ei suinkaan ole ottamassa veikkauksissa "omaa" paikkaansa sarjan hänniltä. Kuten tekemäni tilasto todistaa, meitä on veikattu monipuolisesti sijoille 4-13. Mielestäni se on jo ihan hyvin että yli puolet veikkausketjuun kirjoittaneista uskoo meidän yltävän vähintään kymppisakkiin. Vuosi sitten tilanne oli täysin päinvastainen.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
On hauska huomata, että tuon muukalaislegioona-ajan kaikki tahtoi meille omia kavereita ja pidempijänteistä duunia joka osa-alueella. Puhuttiin välikausista ja siitä kuinka omat pojat on muualla. Nyt kun on otettu ensiaskel siihen että aletaan rakentamaan lahtelaista kiekkoilua pitkäjänteisesti eteenpäin, niin samat jampat huutaa kovaan ääneen niiden muukalaisten perään.

Mä olen todella luottavainen siihen, että nykyinen valmennusjohto kera parjatun Saarisen luo pitkästä aikaa Lahteen junnuista edustukseen osuvan pelitavan, ja että meidän junnuista alkaa hiljalleen nousta pelaajia edustukseen niin, että case-Männiköt/Koskenkorvat jne jää historiaan.

Ei toi porukka paperilla ole paras, mutta on siellä monin verroin kovempi tahto tehdä asioita logolle kuin aiemmin. Joku viimekauden Ara on ihan vitsi verrattuna tämän hetken Lämsään vaatimustasolla ja sillä miten tohon hommaan osallistutaan.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tein tilastoa siitä millaisille sijoitukselle Pelicansia on veikkailtu todistaakseni väitteesi vääräksi. Totuus näyttää tältä:

4. x2
5. x2
6. x3
7. x5
8. x3
9. x4
10. x11
11. x9
12. x6
13. x3

Huomioita:

-Viime kaudella lähes joka kolmas ennusti meitä jumboksi. Tänä kesänä ei tähän mennessä kukaan ;)
-Sijalle 13. meitä veikanneista yksi on Kärppäfani ja toinen on randomgeneraattorin arpoma sijoitus.
-Valta-osa uskoo meidän taistelevan viimeisestä wild card-paikasta, mikä on selvä parannus viime vuodesta jolloin suurin osa odotti meidän tappelevan jumbosijan välttämisestä!
-Jopa viisi ihmistä uskoo että Pelsu uusii tänä keväänä saavutetun 7. sijansa.

Analyysini? Sinä olet perus suomalainen pessimisti (ihan ku en ois jo ennestää sitä tienny viestihistorias tuntien :D)

Let's face the facts. Arvostus on ansaittava ja edellisen kauden sijoitus on aina merkittävä faktori ennakkoluulojen syntymisessä. Toissa kaudella oli sijoituksemme 13. ja ennakkoketjussa "menestys" oli sen mukaista. Kuten arvata saattoi, kovin moni sokaistui siitä tosiseikasta että kauden 2012-13 Pelicans oli syyskaudella täynnä tyhjiksi arvoiksi osoittautuneita "jokerikortteja" eikä monikaan huomioinut tulevaa kautta puntaroidessaan sitä, että Pelicans oli floppien poistuttua kuin uudesti syntynyt joukkue ja yksi sen kevään kuumimmista. Itse olin joukkuetta aktiivisesti seuraavana fanina koko ajan luottavainen että kymppiviivan alle ei Pelicans tulisi jäämään tuolla rutinoituneella rosterilla, joten yksinkertaisesti ignoorasin sen ettei meihin uskottu. Koin että fanina näin tilanteen todenmukaisempana ja tiesin paremmin kuin ulkopuoliset. Olen varma että moni muu Pelsufani täällä voi samaistua edelliseen.

Oikeastaan ei mun persettä nytkään hetkauta yhtään sen enempää millaisille sijoille meitä aavistellaan. Veikkaukset on veikkauksia ja niihin ei kannata suhtautua liian kriittisesti, sillä todellinen sijoitus ratkaistaan pelaamalla eikä kukaan meistä voi tietää mitä tulevaisuus pitää sisällään. Juuri sen takia veikkaaminen on mielenkiintoista!

On myös ihan hyödyllinen elämäntaito ettei alistu muiden mielipiteille vaan osaa olla rohkeasti omaa mieltä asioista ja myös perustella mielipiteensä. Siispä olen sitä mieltä, että laituri puhuu nyt potaskaa. Pelicans ei suinkaan ole ottamassa veikkauksissa "omaa" paikkaansa sarjan hänniltä. Kuten tekemäni tilasto todistaa, meitä on veikattu monipuolisesti sijoille 4-13. Mielestäni se on jo ihan hyvin että yli puolet veikkausketjuun kirjoittaneista uskoo meidän yltävän vähintään kymppisakkiin. Vuosi sitten tilanne oli täysin päinvastainen.

Sarjan hännillä tarkoittaa itselleni jäämistä ulos sääleistä. Ei tuo sinun tilastosi ei mielestäni kerro sitä, että Pelicansia pidetään kotietujoukkueena. Minulle on aivan sama mitä joukkueesta veikkaillaan ja kuten sanoin, nykyisellä rosterilla voidaan lähteä kauteen, jos ei haeta suoraa paikkaa auringossa. Eli olen siis pessimisti.

Olen myös hieman huono fani, koska käyn katsomassa noin 90% joukkueen kotipeleistä ja odotan myös seuralta hieman indikaatiota missä mennään tai mihin ollaan menossa.
 

Purezone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei toi porukka paperilla ole paras, mutta on siellä monin verroin kovempi tahto tehdä asioita logolle kuin aiemmin. Joku viimekauden Ara on ihan vitsi verrattuna tämän hetken Lämsään vaatimustasolla ja sillä miten tohon hommaan osallistutaan.

Tämä on juuri sitä mitä itse tämän joukkueen kannattajana tahdon nähdä, pelataan logolle edessä eikä nimelle selässä. Vaikka viime kausi meni sijoituksellisesti hyvin, allekirjoittanutta ainakin vitutti katsoa Aran muniinpuhaltelukiekkoa. Mutta en siltikään pistä pahakseni jos ennen kauden alkua löydetään ykkösketjun oikealle laidalle Lämsän palapeliin sopiva palanen. 18 päivää ja kauden ensimmäiset tahdit lyödään Raumalla!
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ihmettelen kovasti että Sopanen on saatu pidettyä turkoosinutussa vielä tähänkin saakka. Putin -liigaan on siirtynyt kehnompiakin talentteja. Ilmeisesti sopimuksensa formaatti on tämän mahdollistanut.

Muutoin hyökkäyksen osalta Mustonen,Alanne, Hakulinen ja Smoterhman edustavat sitä osastoa joilla on potentiaalia nousta "johtotähdiksi" kannattelemaan hyökkäysosastoa jos lisärekrytointeja ei tehdä. Redenbachin 3+35 taso tuskin heilahtelee merkittävästi. Paakkis ja Saarenheimo hoitavat myöskin omat ruotunsa, mutta mitään tähän saakka nähtyä parempaa en uskalla tai osaa heiltä odottaa.

Molareista Juvoselle soisi annettavan rehdin näytönpaikan.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Kousa olisi itselleni maistunut, vaikkakin on ollut melko lapanen viimeiset pari kautta ja hintalappu korkeahko. Tosin ei Pelicans puolustus varsinaisesti Kousaa tarvitse, mutta ainahan se olisi mukava saada paluumuuttajia Lahteen.

Viimeakaisten tietojen perusteella Pelicans lienee vielä haikalevan yhden ison kalanperään, koska Laschillä on tarjous pyödällä Pelicansilta. Pelicansin kannalta tässä kisassa voi auttaa KHL -pelureiden ylitarjonta markkinoilla KHL-joukkueiden ongelmien myötä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tein tilastoa siitä millaisille sijoitukselle Pelicansia on veikkailtu todistaakseni väitteesi vääräksi. Totuus näyttää tältä:

4. x2
5. x2
6. x3
7. x5
8. x3
9. x4
10. x11
11. x9
12. x6
13. x3

Kuten tekemäni tilasto todistaa, meitä on veikattu monipuolisesti sijoille 4-13. Mielestäni se on jo ihan hyvin että yli puolet veikkausketjuun kirjoittaneista uskoo meidän yltävän vähintään kymppisakkiin. Vuosi sitten tilanne oli täysin päinvastainen.

Tilasto osoittaa, että yli puolet veikkaajista uskoo Pelicanssin sijoittuvan sijoille 10-12. Toivottavasti ovat väärässä, mutta materiaali ei juuri parempaan ilman lisähankintoja kyllä riitäkkään, eikä kymppisija toki riitä allekirjoittaneelle alkuunkaan.
 

IcyPredator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, 49ers
On hauska huomata, että tuon muukalaislegioona-ajan kaikki tahtoi meille omia kavereita ja pidempijänteistä duunia joka osa-alueella. Puhuttiin välikausista ja siitä kuinka omat pojat on muualla. Nyt kun on otettu ensiaskel siihen että aletaan rakentamaan lahtelaista kiekkoilua pitkäjänteisesti eteenpäin, niin samat jampat huutaa kovaan ääneen niiden muukalaisten perään.

Mä olen todella luottavainen siihen, että nykyinen valmennusjohto kera parjatun Saarisen luo pitkästä aikaa Lahteen junnuista edustukseen osuvan pelitavan, ja että meidän junnuista alkaa hiljalleen nousta pelaajia edustukseen niin, että case-Männiköt/Koskenkorvat jne jää historiaan.

Ei toi porukka paperilla ole paras, mutta on siellä monin verroin kovempi tahto tehdä asioita logolle kuin aiemmin. Joku viimekauden Ara on ihan vitsi verrattuna tämän hetken Lämsään vaatimustasolla ja sillä miten tohon hommaan osallistutaan.
Sanasta sanaan samaa mieltä. Lämsän aikakaudella halutaan rakentaa jatkuvuutta lahtelaiseen kiekkoiluun ja sitä kautta nykyinen tilanne ei tunnu juurikaan pöllömmältä. Kyllä joku tai jotkut noista nuorista breikkaa ens kaudella ja siinä on yksi suuri juttu, miksi tätä kotimaista lätkää jaksaa enää jossain määrin seurata.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Floppi? Useamman kaverin perässä oltu, mutta ei ole tarttunut vaan haaviin. Ihan turha vielä heittää kirvestä kaivoon, aikaa kauden alkuun on, ja itsellä takaraja sen yhden laiturin hankintaan on sinne. Sen jälkeen voi sanoa homman menneen reisille. Sitä ennen en pidä floppina sitä, ettei ole jokaiseen tarjouskilpailuun menty takkiauki.

Sanoin, että se on floppi, jos ei kesän aikana saada kärkilaituria. Totta, aikaa on syyskuuhun asti, mutta mielestäni tämän kanssa ei voida odottaa minnekään verorajalle, ellei kyseessä ole sitten joku todellinen tähti, jota ei muuten tänne saada.

En ole heittänyt kirvestä kaivoon. Ihmettelen vain näitä tilanteiden "muutoksia". Yhtäkkiä hankinnan todennäköisyys onkin 50/50, kun sitä ennen on oltu verenmaku suussa laitureiden perässä. Ja mistä tällainen 50/50 edes tulee ja mitä se tarkoittaa? Onko se 50/50 halutaanko laituria hankkia vai onko onnistumisprosentti 50/50? Ei kai nyt kukaan voikaan antaa 100% varmuutta mistään, ennen kuin se on toteutunut. Sen puolesta täysi nollainformaatio.

Kesä on vielä pitkä, laitureita on markkinoilla runsaasti ja Pelicansilla pitäisi olla rahaa enemmän vielä käytettävänä, kuin monella muulla kotimaisella seuralla. Kyllä nämä seikat huomioiden on aikamoinen floppi, jos kauden alkuun lähdetään nykyisellä rosterilla. Hitto, kerrankin on runko koottu "oikein" nuorista ja potentiaalisista kavereista, niin silloin ei pidä ryssiä hommaa siten, että jätetään kärki hankkimatta.

Mielenkiintoista muuten, ettei Lasch ole vieläkään tehnyt sopimusta mihinkään. Luulisi tuon tason pelaajan saavan valita seuransa päältä ja parhaista tarjouksista.
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
On hauska huomata, että tuon muukalaislegioona-ajan kaikki tahtoi meille omia kavereita ja pidempijänteistä duunia joka osa-alueella. Puhuttiin välikausista ja siitä kuinka omat pojat on muualla. Nyt kun on otettu ensiaskel siihen että aletaan rakentamaan lahtelaista kiekkoilua pitkäjänteisesti eteenpäin, niin samat jampat huutaa kovaan ääneen niiden muukalaisten perään.

Mä olen todella luottavainen siihen, että nykyinen valmennusjohto kera parjatun Saarisen luo pitkästä aikaa Lahteen junnuista edustukseen osuvan pelitavan, ja että meidän junnuista alkaa hiljalleen nousta pelaajia edustukseen niin, että case-Männiköt/Koskenkorvat jne jää historiaan.

Ei toi porukka paperilla ole paras, mutta on siellä monin verroin kovempi tahto tehdä asioita logolle kuin aiemmin. Joku viimekauden Ara on ihan vitsi verrattuna tämän hetken Lämsään vaatimustasolla ja sillä miten tohon hommaan osallistutaan.

Tuota yhtenäistä, junnuista edustukseen kattavaa "lahtelaista" pelitapaa on haikailtu ja peräänkuulutettu ainakin 90-luvun lopulta saakka. Jo silloinen toiminnanjohtaja Hannu Kuisma ja päävalmentaja Kari Eloranta ainakin herättelivät ajatusta henkiin, olihan jo suhteellisen nuorissa junnuissa nähtävissä selkeästi esim. Ilvesläinen tai Tapparalainen pelitapa. En tiedä miksi tätä pelitapaa ei ole näihin päiviin mennessä syntynyt, enkä ole ollenkaan vakuuttunut sen syntymisestä myöskään Saarisen tai Lämsän toimesta.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Tuota yhtenäistä, junnuista edustukseen kattavaa "lahtelaista" pelitapaa on haikailtu ja peräänkuulutettu ainakin 90-luvun lopulta saakka. Jo silloinen toiminnanjohtaja Hannu Kuisma ja päävalmentaja Kari Eloranta ainakin herättelivät ajatusta henkiin, olihan jo suhteellisen nuorissa junnuissa nähtävissä selkeästi esim. Ilvesläinen tai Tapparalainen pelitapa. En tiedä miksi tätä pelitapaa ei ole näihin päiviin mennessä syntynyt, enkä ole ollenkaan vakuuttunut sen syntymisestä myöskään Saarisen tai Lämsän toimesta.

Saarinen on aloittanut homman uudelleen herättämisen heti tänne tultuaan ja Lämsä on nyt täysillä tässä kelkassa mukana. Aiemmista yrityksistä ei itsellä ole suuremmin ollut tietoa, mutta tästä on. Ideana on juurikin poistaa nämä kolmos ja neloskentän muukalaiset, jotka verottavat budjettia liikaa. Lisäksi yritetään tehdä nousu junnuista liigarinkiin mahdollisimman kivuttomaksi.

Onnistuuko tämä, sitä en tiedä, mutta ainakin tätä nyt kovasti yritetään.


Sanoin, että se on floppi, jos ei kesän aikana saada kärkilaituria. Totta, aikaa on syyskuuhun asti, mutta mielestäni tämän kanssa ei voida odottaa minnekään verorajalle, ellei kyseessä ole sitten joku todellinen tähti, jota ei muuten tänne saada.

En ole heittänyt kirvestä kaivoon. Ihmettelen vain näitä tilanteiden "muutoksia". Yhtäkkiä hankinnan todennäköisyys onkin 50/50, kun sitä ennen on oltu verenmaku suussa laitureiden perässä. Ja mistä tällainen 50/50 edes tulee ja mitä se tarkoittaa? Onko se 50/50 halutaanko laituria hankkia vai onko onnistumisprosentti 50/50? Ei kai nyt kukaan voikaan antaa 100% varmuutta mistään, ennen kuin se on toteutunut. Sen puolesta täysi nollainformaatio.

Kesä on vielä pitkä, laitureita on markkinoilla runsaasti ja Pelicansilla pitäisi olla rahaa enemmän vielä käytettävänä, kuin monella muulla kotimaisella seuralla. Kyllä nämä seikat huomioiden on aikamoinen floppi, jos kauden alkuun lähdetään nykyisellä rosterilla. Hitto, kerrankin on runko koottu "oikein" nuorista ja potentiaalisista kavereista, niin silloin ei pidä ryssiä hommaa siten, että jätetään kärki hankkimatta.

Mielenkiintoista muuten, ettei Lasch ole vieläkään tehnyt sopimusta mihinkään. Luulisi tuon tason pelaajan saavan valita seuransa päältä ja parhaista tarjouksista.

Juu, ollaan asiasta samaa mieltä. Floppi on jos ei ole kauden alkaessa kunnon laituria hankittuna, mutta sitä ennen en jaksa asiasta stressata, koska omien tietojen mukaan sitä keskelläkin viihtyvää laituria haetaan.

Itse en koko 50/50 hommasta ole kuullut kun täältä eikä oma lähde ole maininnut asiasta sanaakaan.

Toivotaan että Laschin sopimuksettomuus johtuu Kaarnan kovista väännöistä (hymiö tähän).
 

Quattro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyräsmiehet
Oletko Kaani tietoinen nimenomaan junnupuolesta, eli onko siellä todellakin aloitettu lahtelaisen pelitavan ajaminen jo nuorista asti? Ja onko tätä pelitapaa yleensä edes vielä kehitetty? Kyllä minäkin olen Saarisen suusta kuullut, että näin aletaan toimimaan, mutta entä käytännössä?
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Oletko Kaani tietoinen nimenomaan junnupuolesta, eli onko siellä todellakin aloitettu lahtelaisen pelitavan ajaminen jo nuorista asti? Ja onko tätä pelitapaa yleensä edes vielä kehitetty? Kyllä minäkin olen Saarisen suusta kuullut, että näin aletaan toimimaan, mutta entä käytännössä?

Kyllä oma oma lähde nimenomaan puhui junnuista, se että mistä ikäluokasta lähtien, ei ole tiedossa. Tähtäimenä kuitenkin helpottaa nousua ja tulemista mukaan liigajengiin.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Toivotaan että Laschin sopimuksettomuus johtuu Kaarnan kovista väännöistä (hymiö tähän).

Kaarna on tarjonnut samanlaista pahvia mistä Ryanin kanssa oli sovittu ennen äijän Änäriin lähtöä. Eli ei 400 tuhatta, mutta Pelicansin kannalta ison summan. Se riittääkö se mihinkään, jää nähtäväksi.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Kaarna on tarjonnut samanlaista pahvia mistä Ryanin kanssa oli sovittu ennen äijän Änäriin lähtöä. Eli ei 400 tuhatta, mutta Pelicansin kannalta ison summan. Se riittääkö se mihinkään, jää nähtäväksi.
Niin Pelicans tarjosi maalis-huhtikuussa jo samanlaista pahvia kun mitä Laschin soppari olisi ollut ennen lähtöä. Ei riittänyt, koska Pelsun tarjouksen ja vaatimuksen välissä oli n. sata kiloa näkemyseroa.
Tarjous jätettiin auki, mutta sen jälkeen ei aktiivisesti Laschin perään ole huudeltu. Tästä kirjoitin toukokuussa.

Tokihan siellä on tämä "suuri diili" Vivuksen kanssa josta ei ole mitään kuulunut, liekö sittenkään liitoksissa pelaajabudjettiin. Tuskin, sillä tällä hetkellä näyttäisi vahvasti siltä että tuo tieto piti paikkaansa että toistaiseksi ketään ei ole signattu.
 

Spike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Niin Pelicans tarjosi maalis-huhtikuussa jo samanlaista pahvia kun mitä Laschin soppari olisi ollut ennen lähtöä. Ei riittänyt, koska Pelsun tarjouksen ja vaatimuksen välissä oli n. sata kiloa näkemyseroa.
Tarjous jätettiin auki, mutta sen jälkeen ei aktiivisesti Laschin perään ole huudeltu. Tästä kirjoitin toukokuussa.

Tokihan siellä on tämä "suuri diili" Vivuksen kanssa josta ei ole mitään kuulunut, liekö sittenkään liitoksissa pelaajabudjettiin. Tuskin, sillä tällä hetkellä näyttäisi vahvasti siltä että tuo tieto piti paikkaansa että toistaiseksi ketään ei ole signattu.
Yhtä miestä hyökkäykseen siellä haetaan. Kuka se sitten loppujen lopuksi on, niin sen näyttää seuraavat viikot. Ja kyllä siellä Laschiinkin se tarjous on vielä vetämässä.

Onko jossain ollut puhetta että tuo diili 4financen kanssa olisi jollain tavalla liitoksissa pelaajabudjettiin? Minkä takia olisi? Tämä siis ihan yleisesti.

ps. Tarkoittaako tuo jälkimmäinen kappaleesi, että ilman noita rahoja ei olisi varaa palkata enää pelaajia? :)
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tokihan siellä on tämä "suuri diili" Vivuksen kanssa josta ei ole mitään kuulunut, liekö sittenkään liitoksissa pelaajabudjettiin. Tuskin, sillä tällä hetkellä näyttäisi vahvasti siltä että tuo tieto piti paikkaansa että toistaiseksi ketään ei ole signattu.

Ja miten nämä asiat liittyvät suoraan toisiinsa? Vaikka Vivuksen rahat tulisivat suoraan pelaajahankintoihin, ei se sitä tarkoita, että nyt olisi pitänyt hankkia joku. Voihan ne rahat käyttää viikon päästä.

Ja totta vivus ne rahat ovat tavalla tai toisella liitoksissa pelaajabudjettiin.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Ja miten nämä asiat liittyvät suoraan toisiinsa? Vaikka Vivuksen rahat tulisivat suoraan pelaajahankintoihin, ei se sitä tarkoita, että nyt olisi pitänyt hankkia joku. Voihan ne rahat käyttää viikon päästä.

Ja totta vivus ne rahat ovat tavalla tai toisella liitoksissa pelaajabudjettiin.
Ei välttämättä liity, mutta se on mahdollista. Niin se toimi Bluesissa, tosin nyt voi olla jotain täysin muuta.

Siitä vain uutisoitiin on suuri diili tehty. Jos se olisi viitannut yksittäiseen pelaajaan, olisi se joku tietty pelaaja jonka ottavat "kummikseen" niinkuin Ikosen tapauksessa. Tuskin sieltä vaan heitetään jotain summaa että hankkikaa joku pelaaja. Se pelaaja olisi jo hankittu, yhteistyösopimukseen kun todennäköisesti on summat kirjoitettu, paljonko valuuttaa liikkuu.

Spikelle:
Budjetissa on tilaa vielä 1-2 pelaajaan, muttei Laschiin ellei vaatimus tipu roimasti.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joukkueen rakentumisesta...

Budjetissa on tilaa vielä 1-2 pelaajaan, muttei Laschiin ellei vaatimus tipu roimasti.

Jos lainattu osuus pitää paikkansa, Pelicans voi jatkaa mahdollisesti tulevaa pelaajahankintatiedotettaan seuraavin sanoin: "Pelicansin joukkue on tämän pelaajahankinnan myötä valmis liigakauden alkuun, ja joukkue lähtee tavoittelemaan 10. sijaa liigan pienimmällä pelaajabudjetilla."

Jos lainattu osuus pitää paikkansa, arvioisin Pelicansin toteutuvan pelaajabudjetin pyörivän jossain 1,5 - 1,7 miljoonassa eurossa. Tämän hetkiseen - pääosin nuorista pelaajista koottuun - pelaajarunkoon ei yksikään osaava toimitus- ja urheilutoimenjohtaja tuhlaisi rahaa yli puoltatoista miljoonaa euroa.

Mielestäni Pelicansin pelaajahankintojen nykysuuntaus on ollut positiivinen siltä osin, että nuorien lahtelaisten pelaajien rekrytoiminen mahdollistaa uuden pelaajarungon muodostamisen 1-3 liigakauden aikajänteellä. Jos Pelicans aikoo tyytyä tähän uuden pelaajarungon rakentamiseen, tulisi se mielestäni julkistaa avoimesti. Tällöin Pelicans voisi tiedottaa julkisuuteen keskittyvänsä tietyllä aikajänteellä nuorten pelaajien kehittämiseen ja pelaavansa tulevat kaudet "saipamaisesti" 1,5 - 1,7 miljoonan euron pelaajabudjetilla.

Jos Pelicans haluaa asettaa todellisia urheilullisia tavoitteita tulevalle kaudelle, on joukkuetta vahvennettava vielä merkittävästi. Jotta nuorelle pelaajarungolle rakentuva joukkue voisi arvioni mukaan taistella menestyksesta, edellyttää se rosterilta seuraavia asioita:
- liigan mittapuulla huipputason maalivahtia (Pelicansilla ei ole)
- isoja minuutteja pelaamaan pystyviä puolustuksen kärkinimiä (Pelicansilla ei ole / on vain varauksin)
- terävää hyökkäyksen kärkeä (Pelicansilla ei ole)
- laadukasta valmentajaa (Pelicansilla saattaa olla).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös