Ioota Rhoo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- The Broad Street Bullies
Suuret pelaajapalkkiot nostavat usein kohua. Alexander Ovechkin 13 vuoden ja 124 000 000 dollarin sopimus oli monen mielestä käsittämätön. Usein kuitenkin unohdetaan pelaajan tuoma arvo kaukalon ulkopuolella ja ajatellaan vain jäällä tapahtuneita suorituksia.
Washington on varmasti laskenut saavansa Ovechkinin sopimuksesta, myös paljon tuloja ja jos nuo laskelmat julkaistaisiin, niin ei tuo palkkakaan enää tuntuisi, niin suurelta.
Suomessa nämä pelaajien arvot jään ulkopuolella ovat vielä pienet tai oikeastaan niitä arvoja ei osata hyödyntää. Tuntuu jopa siltä, että ”pelaajia” ei myydä ollenkaan vaan kaikki arvo tulee suoraan kysynnästä, esimerkiksi tuotemyynnistä.
Miten arvo lasketaan?
Äkkiseltään keksin neljä tapaa hyödyntää pelaajan markkinointi arvoa:
Kohdista 3. ja 4. on täällä palstoilla keskusteltu aiemminkin ja niille on omat ketjunsa, joten en käsittele niitä sen enempää, mutta kohdista 1. ja 2. toivoisin kuulevani fanien mielipiteitä ja tietenkin jos jollain on ihan oikeita numeroita tai kokemuksia niin antaa tulla vain. Nämähän ovat myös sen tyyppistä tietoa mitä yritykset eivät halua julkisuuteen, joten arvailuiksi varmaankin menee.
Mikä kasvattaa markkinointi arvoa?
Tässä muutamia asioita:
Mitä muuta?
Sitten hieman kaudesta 2009-2010.
HIFK pelaajien arvo:
Tätä aihetta on silloin tällöin sivuttu eri keskusteluissa täällä palstalla. Viimeksi Scholl mainitsi asiasta tänään. IFK:n tilanne ei ole hyvä, siitä olen samaa mieltä, mutta itse pelaajien arvosta ole eri mieltä.
Nykyiset sopimuspelaajat:
Hyvä arvo:
Pieni arvo:
Loppujen arvo mitättömän pieni.
Kaksi viime kausien arvokkainta pelaaja on kuitenkin tällä hetkellä ilman sopimusta.
Markkinointi arvon näkyminen palkassa?
Arvon täytyy näkyä, mutta miten arvoa mitataan vai mitataanko ollenkaan, sitä en tiedä. Tässä on selvästikin, jopa Elitserieniin verratessa, sm-liigan joukkueilla paljon parannettavaa. Mutta jos verrataan esimerkiksi Haatajaa (24+26=50) ja Pikkaraista (24+13=37), niin Pikkarainen on markkinointiarvonsa takia IFK:oolle kokonaisuudessaan arvokkaampi pelaaja kuin Haataja. Tästä luonnollisesti seuraa, että kummankin pelatessa IFK:oossa Pikkaraiselle kuuluisi suurempi palkka. Oulussa tilanne olisi päinvastoin.
Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin IFK:n tilanne tässä suhteessa on aika huono. JYPillä on Immonen, Jokereilla Pirnes ja Hentunen, Kalpalla Kapanen, Tapparalla Ojanen, Mäntylä ja Saravo.
Ottaen huomioon IFK:n surulliset suoritukset jäällä, joukkueen markkinointi arvon nostaminen olisi nyt tärkeätä. Jere Karalahti olisi vahva nimi, tosin toisi varmasti myös negatiivista arvoa mukanaan. Ville Peltonen olisi täydellinen arvon palauttaja.
Washington on varmasti laskenut saavansa Ovechkinin sopimuksesta, myös paljon tuloja ja jos nuo laskelmat julkaistaisiin, niin ei tuo palkkakaan enää tuntuisi, niin suurelta.
Suomessa nämä pelaajien arvot jään ulkopuolella ovat vielä pienet tai oikeastaan niitä arvoja ei osata hyödyntää. Tuntuu jopa siltä, että ”pelaajia” ei myydä ollenkaan vaan kaikki arvo tulee suoraan kysynnästä, esimerkiksi tuotemyynnistä.
Miten arvo lasketaan?
Äkkiseltään keksin neljä tapaa hyödyntää pelaajan markkinointi arvoa:
- Mannekiini - Pelaajien käyttäminen sponsoreiden tilaisuuksissa, sponsoreiden mainoksissa. Maailmalla arvokkain tapa käyttää hyödyntää pelaajan markkinointi arvoa. Arvo pysyy koko sopimuksen keston ajan. Suomessa täysin hyödyntämättä.
- Media näkyvyys - Pelaajan tunnettavuus, esiintyminen julkisuudessa joukkueen ja sponsoreiden logot näkyvillä. Epäsuora arvo, joka muutetaan rahaksi sponsorointi sopimuksilla ja tuotemyynnillä. Arvo pysyy sopimuksen keston ajan. Voi kääntyä negatiiviseksi.
- Tuotemyynti - Pelaajan nimellä varustettujen tuotteiden myyntimäärät. Suomessa aika pienet, mutta pelaajien välillä suuretkin erot. Arvo ajan myötä laskeva.
- Lipunmyynti - Pelaajan tuomat lisäykset katsojamäärässä. Arvo kertaluontoinen, toisin sanoen uusi mielenkiintoinen pelaaja tuo uusia katsojia kerran, sen jälkeen vaaditaan jotain muuta.
Kohdista 3. ja 4. on täällä palstoilla keskusteltu aiemminkin ja niille on omat ketjunsa, joten en käsittele niitä sen enempää, mutta kohdista 1. ja 2. toivoisin kuulevani fanien mielipiteitä ja tietenkin jos jollain on ihan oikeita numeroita tai kokemuksia niin antaa tulla vain. Nämähän ovat myös sen tyyppistä tietoa mitä yritykset eivät halua julkisuuteen, joten arvailuiksi varmaankin menee.
Mikä kasvattaa markkinointi arvoa?
Tässä muutamia asioita:
- NHL, MM ja olympiakisat – On itsestään, että tämän tason pelaajalla on markkinointi arvoa.
- EHL-pelit - Maajoukkue status tuo medianäkyvyyttä ja tunnettavuutta.
Liigan tilastojen kärjessä kilpaileminen – medianäkyvyyttä ja jääkiekkoa enemmän seuraaville kiinnostavuutta.
- Fiksu ulospäin suuntautunut persoonallisuus – elintärkeää sponsori tilaisuuksissa ja televisiossa.
- Oman kylän poika – Kun voi sanoa seuranneensa jotain pelaajaa pojasta asti, niin varmasti aukeavat lompakot helpommin.
- Pelaajan ulkonäkö – Tätä ei pidä väheksyä. Jokerit keräsi aikoinaan paljon rahaa teinitytöiltä.
Mitä muuta?
Sitten hieman kaudesta 2009-2010.
HIFK pelaajien arvo:
Tätä aihetta on silloin tällöin sivuttu eri keskusteluissa täällä palstalla. Viimeksi Scholl mainitsi asiasta tänään. IFK:n tilanne ei ole hyvä, siitä olen samaa mieltä, mutta itse pelaajien arvosta ole eri mieltä.
Nykyiset sopimuspelaajat:
Hyvä arvo:
- Hirschovits – EHL-pelaaja. Pistepörssin kärkinimi. Tunteita herättävä.
- Granlund – Superjunnu, jonka arvo saattaa pudota nopeastikin, jos ei vastaa odotuksiin.
- Söderholm - Maajoukkueen arvokisapelaaja. Kolumnisti, kommentaattori. Fiksu, karismaattinen, suomenruotsalainen.
- Petrell - EHL-pelaaja. IFK-maskotti. Värikäs persoona, tunnettu jääkiekon seuraajien keskuudessa.
Pieni arvo:
- Liivik, Luttinen ja Wärn – Kolme sympaattista HIFK-näköistä omaa jätkää. Myyvät jonkun verran fanituotteita.
Loppujen arvo mitättömän pieni.
Kaksi viime kausien arvokkainta pelaaja on kuitenkin tällä hetkellä ilman sopimusta.
- Kuhta – EHL-pelaaja. IFK:n kasvot ja peilit. Oman kylän poika. Toimittajien suosikki.
- Pikkarainen - EHL-pelaaja. Värikäs ärsyttävä HIFK-näköinen pelaaja. Eri liigatilastojen kärkinimi.
Markkinointi arvon näkyminen palkassa?
Arvon täytyy näkyä, mutta miten arvoa mitataan vai mitataanko ollenkaan, sitä en tiedä. Tässä on selvästikin, jopa Elitserieniin verratessa, sm-liigan joukkueilla paljon parannettavaa. Mutta jos verrataan esimerkiksi Haatajaa (24+26=50) ja Pikkaraista (24+13=37), niin Pikkarainen on markkinointiarvonsa takia IFK:oolle kokonaisuudessaan arvokkaampi pelaaja kuin Haataja. Tästä luonnollisesti seuraa, että kummankin pelatessa IFK:oossa Pikkaraiselle kuuluisi suurempi palkka. Oulussa tilanne olisi päinvastoin.
Mutta niin kuin aiemmin kirjoitin IFK:n tilanne tässä suhteessa on aika huono. JYPillä on Immonen, Jokereilla Pirnes ja Hentunen, Kalpalla Kapanen, Tapparalla Ojanen, Mäntylä ja Saravo.
Ottaen huomioon IFK:n surulliset suoritukset jäällä, joukkueen markkinointi arvon nostaminen olisi nyt tärkeätä. Jere Karalahti olisi vahva nimi, tosin toisi varmasti myös negatiivista arvoa mukanaan. Ville Peltonen olisi täydellinen arvon palauttaja.
Viimeksi muokattu: