Pekka Virta SaiPan peräsimeen

  • 174 322
  • 913

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jos lähtökohtaisesti runkosarjan top-6 sijoitus on ns. itsestäänselvyys kenellä tahansa ammattivalmentajalla niin kyllähän se vähän outoon valoon asettaa sen faktan, että SaiPa on tuohon pystynyt viimeisen reilun 20 vuoden aikana 2000-luvulla tasan 2 kertaa.

Samoin jos mitaleja pääsarjatasolta löytyy tasan yksi jostain reilun 50 vuoden takaa niin aika kovat on vaatimukset, jos suhteellisen pienillä resursseilla mitali lyödään projektin tavoitteeksi ja ratkaisee ns. sen onko projekti onnistunut vai ei.

Varmaan yksi keskeisimmistä projektin onnistumisen kriteereistä tulee olemaan se, että pystyykö Markkanen jollain mahtavilla myyntimiehen taidoillaan myymään tämän projektin yhteistyökumppaneille houkuttelevana kaikista koronoista, Venäjän sodista tai ensimmäisen kauden kyykkäämisistä huolimatta. Että usko siihen säilyy, että vaikka pohjilla kynnetään niin tässä on silti edelleen jotain poikkeuksellista rakenteilla.

Sitten toinen ratkaiseva kysymys on varmasti se, että saako P. Virran nimellä siirtomarkkinoilla jotain sellaista imua aikaan mitä normaalisti SaiPa ei välttämättä pystyisi saamaan. Jos näin ulkopuolisena katsoo viime kesän hankintoja (en tosin muista tarkkaa ajankohtaa Virran sopparin julkaisemisen osalta, että kuinka paljon hänen nimellään on viime kesänä päästy markkinoilla vahvistuksia hakemaan) niin ei siellä ihan hirveästi (jos yhtään) ainakaan kotimaisten pelaajien osalta ole sellaisia nimiä ketä SaiPa ei olisi voinut hankkia vaikka Lehterä valmentajanaan. Ellei nyt Maalahden paluu takaisin kotiin ole ns. Virran myötä tapahtunut vai onko kyseessä ollut enemmän normaalia elämänkulkua ja paluuta takaisin kotinurkille.

Loputtomiin ei kuitenkaan voi hankkia vain vastustajien rotaatiomiehiä ja pienen vastuun pelaajia, joista sitten odotetaan kaudessa tai kahdessa kasvavan realistisesti mitalista taisteleva porukka. Edellisessä huikeaan menestykseen päättyneessä Lukon projektissa nämä ns. samat hankinnat kuitenkin pystyttiin heidän resursseillaan ja Lukon vetovoimalla hakemaan sieltä AHL-akselilta (Saarijärvi, Saarela, Repo, Audette jne.)

En ole sitä mieltä, että se kuudes sija on itsestäänselvyys. Olen sitä mieltä, että se on realistinen tavoite kellä vaan ns oikealla valmentajalla. Viime kauden Ville Hämäläinen esim ei ollut tällainen, mutta joku jolle sorvataan SaiPaan useamman vuoden paperi, sen pitäisi olla.

Nyt tosiaan onkin hyvä kysymys, miksi täällä pelataan Liigaa? Mitä palstaveljet hakevat tältä hommalta? Itse seuraan sen takia, että toivon SaiPan voittavan edes jotain. En seuraa sen takia, että SaiPa on kuudes runkosarjassa tai että kiekko on ihan jees näköistä, että voi analysoida tappion jälkeen mikä oli hyvää. En myöskään ole kiinnostunut oikeastaan siitä, että montako NHL-varausta alakierroksille SaiPa tuottaa tai kuten yllä mainittu, kenet muiden rotaatiokavereista saadaan projektiin.

Kai tässä jonkun sortin idiootti on, kun ei ymmärrä realiteettejä vaan toivoo jotain.
 

Jugger77

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Karri Kivi vertaus on erinomainen. Kivi on urallaan valmentanut Ässät Suomen Mestariksi ja Nuoret Leijonat maailmanmestariksi. Liigassa on tällä hetkellä viisi valmentajaa, joilta löytyy vyöltä Suomen Mestaruus valmentajana. Jussi Tapolan Tappara johtaa sarjaa ja Marjamäen Kärpät myös tulee todennäköisesti sijoitustaan nostamaan. Vastaavasti Dufvan Sport, Virran SaiPa sekä Kiven Ässät ovat jo kaikki varmistaneet aikaisen kesäloman. Tämä vaan kertoo karua kieltään, että ilman omistajien pelaajabudjettiin tehtäviä panostuksia, on ihan sama kuka ukko penkin takana seisoo. Lopputulos on edelleen sama.
Kivi toki joutui niin sanotusti tekemättömän urakan johtoon. Eli sikäli ei täysin samat lähtökohdat kuin muilla.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
En ole sitä mieltä, että se kuudes sija on itsestäänselvyys. Olen sitä mieltä, että se on realistinen tavoite kellä vaan ns oikealla valmentajalla. Viime kauden Ville Hämäläinen esim ei ollut tällainen, mutta joku jolle sorvataan SaiPaan useamman vuoden paperi, sen pitäisi olla.

Nyt tosiaan onkin hyvä kysymys, miksi täällä pelataan Liigaa? Mitä palstaveljet hakevat tältä hommalta? Itse seuraan sen takia, että toivon SaiPan voittavan edes jotain. En seuraa sen takia, että SaiPa on kuudes runkosarjassa tai että kiekko on ihan jees näköistä, että voi analysoida tappion jälkeen mikä oli hyvää. En myöskään ole kiinnostunut oikeastaan siitä, että montako NHL-varausta alakierroksille SaiPa tuottaa tai kuten yllä mainittu, kenet muiden rotaatiokavereista saadaan projektiin.

Kai tässä jonkun sortin idiootti on, kun ei ymmärrä realiteettejä vaan toivoo jotain.
Boldaus minun. Tässä osut kyllä naulan kantaan. SaiPan fanittamisessa ei oikeasti ole yhtään mitään järkeä. Samaa voidaan sanoa vähintään puolesta liigajoukkueista, ehkä 1/3 joukkueista on sellasia joita edes kannattaa fanittaa. Saattaa joskus edes joku mitali tulla pitkän kauden palkkioksi. Eikä niin että vuosikymmenien odotuksella välieräpaikka melkein.

eli kyllä hyvin mahdut meidän muidenkin idioottien joukkoon tänne.
 

ks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,HPK
Kun Ässissä ollaan samanlaisessa tilanteessa kuin SaiPassa, ainakin ihan hännillä ollaan, niin sallittaneen muutama kommentti.

Molemmissa seuroissa pyritään pääsemään vakaan kehityksen tielle, eikä menneisyyden haikailu siinä paljoa auta. Ei myöskään nykyisyyden surkuttelu. Pitkäjänteisyys on valitettavasti juuri sitä, pitkäjänteisyyttä. Ei voida koko ajan vaihtaa pitkäjänteisyydestä toiseen, siitähän ei mitään tule. Ässissä jonkinlaisia tuloksia voi jo nähdä junioripuolella, siinä ollaan hyvissä asemissa. SaiPaa ei U20 taulukossa näy, en tiedä kuinka omavarainen seura pystyy olemaan.

Meillä on nuoria, joita ottaa edustukseen, ja entinen mestarivalmentaja puikoissa, joten toivoa on paremmasta. SaiPassa Virta rakentaa runkoa, jonka varaan kehittää joukkuetta. Hän on maan hyvin siinä. Toivoa on sielläkin.

Pelit päättyvät runkosarjaan pikapuoliin, ja se vituttaa aivan oikeutetusti. Kannattajilla on oikeus vaatia parempaa, jo ensi kaudella.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
Joo ehdottomasti myös tämän prosessin tulee tuottaa nyt jotain pitkässä juoksussa. Silloin puhutaan kuitenkin jo 2020-luvun puolivälistä ja loppupuolesta. Jos tällöinkään ei olla saavutettu muuta, kuin keskikastin paikka ja vaikkapa neljäs sija kerran, niin voidaan varmaan ihan asiallisesti kysyä, että miksi edes yritetään mitään tällä kylällä?
Nyt tosiaan onkin hyvä kysymys, miksi täällä pelataan Liigaa? Mitä palstaveljet hakevat tältä hommalta? Itse seuraan sen takia, että toivon SaiPan voittavan edes jotain. En seuraa sen takia, että SaiPa on kuudes runkosarjassa tai että kiekko on ihan jees näköistä, että voi analysoida tappion jälkeen mikä oli hyvää. En myöskään ole kiinnostunut oikeastaan siitä, että montako NHL-varausta alakierroksille SaiPa tuottaa[...]

Miun mielestä isossa kuvassa kuulostaisi ihan hyvältä tasonnostolta, jos 2020-luvun puoliväliin mennessä pystyttäisiin saavuttamaan asioita kuten neljäs sija kerran ja/tai kuudes sija runkosarjassa. Pitkässä juoksussa olisi sitten parasta, jos tuollaista tasoa pystyttäisiin pitämään yllä riippumatta siitä, kuka joukkuetta valmentaa. Mielestäni juuri tästä on kyse siinä Virran mainitsemassa positiivisessa kierteessä jonka hän haluaa saada aikaan, ettei jatkossa hullujen Tirkkos-vuosien jälkeen tulisi sitä puolen vuosikymmenen konttausta vaan homma saataisiin kestävälle pohjalle jolta sitten voi nappisuorituksella ja pienellä tuurilla yltää mitaleille. Nuo mainitsemasi NHL-varaukset ovat myös osa tätä prosessia, ei sillä ajatuksella että NHL-varausten kasvattaminen olisi itsessään tavoite, vaan että seuran toiminta saataisiin sille tasolle että nuo NHL-varaukset tulevat ikään kuin sivutuotteena hyvän juniorityön tuloksena josta saataisiin nauttia pari-kolme vuotta myös SaiPan edustuksessa.

Sinänsä tästä kokonaisuudesta puhuminen Pekka Virran omassa ketjussa on hieman harhaanjohtavaa, kun tarvetta olisi tasonnostolle koko organisaation leveydeltä. Virta on vain yksi mestari omalla osa-alueellaan, ja esimerkiksi Markkasella on suurempi tarve selkeälle tasonnostolle.
 

emz1

Jäsen
Nyt tosiaan onkin hyvä kysymys, miksi täällä pelataan Liigaa? Mitä palstaveljet hakevat tältä hommalta? Itse seuraan sen takia, että toivon SaiPan voittavan edes jotain. En seuraa sen takia, että SaiPa on kuudes runkosarjassa tai että kiekko on ihan jees näköistä, että voi analysoida tappion jälkeen mikä oli hyvää. En myöskään ole kiinnostunut oikeastaan siitä, että montako NHL-varausta alakierroksille SaiPa tuottaa tai kuten yllä mainittu, kenet muiden rotaatiokavereista saadaan projektiin.
Totta kai ihan loppu viimein voitoista pelataan, mutta itse katson SaiPaa myös aika paljon liiketoiminnallisesta näkökulmasta ja siltä kantilta että millä keinoin SaiPa pystyisi kasvattamaan tuota nykyisen kioskin toimintaa isommaksi ja ammattimaisemmaksi.

Sen vuoksi minä en ainakaan pidä missään arvossa sellaista toimintaa, että lyötäisiin yhdelle kaudelle ns. all-in ja hankittaisiin jostain 0,5-1M lisäbudjetti pelaajiin ja tavoiteltaisiin ehdoin tahdoin mitalia jonka jälkeen palattaisiin takaisin "normaaliin arkeen" ja sijoille ynnä muut. SaiPa on toki tehnyt oman kantansa selväksi, että kehitys on pitkäjänteistä ja kasvuun ei olla hakemassa mitään pikavoittoja vaan edetään johdonmukaisesti kehittäen ja tehostaen nykyisiä puutteita ja toimintoja ja itse ainakin olen tyytyväinen siihen strategiaan.

Jos täytyy valita, että otanko minä seuraavalle 5 vuodelle yhden mitalin jonka aikana organisaatiossa ei tapahdu merkittävää kasvua ja kehitystä vai ilman mitalia, mutta SaiPa nostaa itsensä taloudellisesti ja imagollisesti vetovoimaiseksi ja varteenotettavaksi seuraksi joka kamppailee vuodesta toiseen suurseurojen vanavedessä (Ilves, Tappara, Kärpät, HIFK, TPS) runkosarjan sijoista 6-8 pelaten säännöllisesti puolivälierässä ja joskus myös välierissä niin kyllä minä otan sen jälkimmäisen vaihtoehdon. Pitkäjänteisellä kasvulla ja kehityksellä palkinto tulee varmasti tulevaisuudessa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
SaiPa on toki tehnyt oman kantansa selväksi, että kehitys on pitkäjänteistä ja kasvuun ei olla hakemassa mitään pikavoittoja vaan edetään johdonmukaisesti kehittäen ja tehostaen nykyisiä puutteita ja toimintoja ja itse ainakin olen tyytyväinen siihen strategiaan.
Ihan hyvä strategia sinällään, mutta kun miettii muutamaa edellistä kautta, niin aika outoon valoon asettuu. Toisaalta jos tämä on vasta Virran myötä otettu käytäntöön, niin hyvä. Joku voisi ajatella tuon myös todelliseksi win-win tilanteeksi SaiPan kannalta; ei tarvi (kunnolla) panostaa ja menestymättömyyden voi aina laittaa jonkun häilyvän kasvuprosessin taakse (kärjistys). Toki, jos saa hilattua itsensä sellaiseksi joukkueeksi, jonka ei tarvitsisi aina lähteä hirveältä takamatkalta kisoihin, tai aloittaa joka kausi kaikkea alusta, niin totta kai tämä vaihtoehto, koska sitten iskun paikkojakin tulee varmasti enemmän ja sitä mahdollista menestystä. Ensi kausi, kuten meillä on yleensä aina tapana sanoa tässä vaiheessa kevättä, tulee olemaan kyllä mielenkiintoinen. Haluttiin tai ei, projektia, tai ei, niin pieni tulosvastuun poikanen alkaa ihan tahtomattamme tulla mukaan kuvioihin. Missä menee prosessi, mitä tekee toimisto, kuka scouttaa pelaajat, nähdäänkö uusi Rau, riittääkö mittanauhassa metrit kehitysloikkia mittaamaan?
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Totta kai ihan loppu viimein voitoista pelataan, mutta itse katson SaiPaa myös aika paljon liiketoiminnallisesta näkökulmasta ja siltä kantilta että millä keinoin SaiPa pystyisi kasvattamaan tuota nykyisen kioskin toimintaa isommaksi ja ammattimaisemmaksi.

Sen vuoksi minä en ainakaan pidä missään arvossa sellaista toimintaa, että lyötäisiin yhdelle kaudelle ns. all-in ja hankittaisiin jostain 0,5-1M lisäbudjetti pelaajiin ja tavoiteltaisiin ehdoin tahdoin mitalia jonka jälkeen palattaisiin takaisin "normaaliin arkeen" ja sijoille ynnä muut. SaiPa on toki tehnyt oman kantansa selväksi, että kehitys on pitkäjänteistä ja kasvuun ei olla hakemassa mitään pikavoittoja vaan edetään johdonmukaisesti kehittäen ja tehostaen nykyisiä puutteita ja toimintoja ja itse ainakin olen tyytyväinen siihen strategiaan.

Jos täytyy valita, että otanko minä seuraavalle 5 vuodelle yhden mitalin jonka aikana organisaatiossa ei tapahdu merkittävää kasvua ja kehitystä vai ilman mitalia, mutta SaiPa nostaa itsensä taloudellisesti ja imagollisesti vetovoimaiseksi ja varteenotettavaksi seuraksi joka kamppailee vuodesta toiseen suurseurojen vanavedessä (Ilves, Tappara, Kärpät, HIFK, TPS) runkosarjan sijoista 6-8 pelaten säännöllisesti puolivälierässä ja joskus myös välierissä niin kyllä minä otan sen jälkimmäisen vaihtoehdon. Pitkäjänteisellä kasvulla ja kehityksellä palkinto tulee varmasti tulevaisuudessa.

Toivottavasti omista jutuistani nyt ei tullut sellaista kuvaa, että haluan jonkun yhden all-in kauden ja se siitä. Tietenkin haluan, että ollaan keskikastissa ja toiminta on kestävällä pohjalla. Mielestäni se ei kuitenkaan ole kilpaurheilun tavoitetila lopulta. Kukin saa olla tästä mitä mieltä haluaa, mutta itse kaipaan jotain muuta, kuin menestyvää bisnestä jos se ei tuota minulle mitään. En saa rahaa siitä, että bisnes toimii ja jos en saa siitä myöskään menestystä urheilussa, niin mitä se antaa minulle?

Mutta eiköhän tämä tästä omasta puolestani, tuskin päästään mihinkään yhteisymmärrykseen.
 

emz1

Jäsen
Kukin saa olla tästä mitä mieltä haluaa, mutta itse kaipaan jotain muuta, kuin menestyvää bisnestä jos se ei tuota minulle mitään. En saa rahaa siitä, että bisnes toimii ja jos en saa siitä myöskään menestystä urheilussa, niin mitä se antaa minulle?

Mutta eiköhän tämä tästä omasta puolestani, tuskin päästään mihinkään yhteisymmärrykseen.
Aki Hintsahan sen on hyvin kiteyttänyt että menestys on hyvinvoinnin sivutuote, eikä toisinpäin. Perusasiat pitää olla ensin kunnossa että menestymisen on mahdollista ja niitähän SaiPakin tässä nyt jumppailee.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Tällä kaudella Pexi ei ole hävinny varmaa kertaakaa lehdistötilaisuuspeliä. Aina ekana puhumassa ja varmaan aina pisimmät jutut. Tästä kun pidetään kiinni, niin kyllä tuo voiton tahto ja tapa suorittaa sillä vaatimustasolla mitä vaaditaan tarttuu joukkueeseenkin ja jokaiseen pelaajaan.
 

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Tällä kaudella Pexi ei ole hävinny varmaa kertaakaa lehdistötilaisuuspeliä. Aina ekana puhumassa ja varmaan aina pisimmät jutut. Tästä kun pidetään kiinni, niin kyllä tuo voiton tahto ja tapa suorittaa sillä vaatimustasolla mitä vaaditaan tarttuu joukkueeseenkin ja jokaiseen pelaajaan.

Peksin jutut on parhaita. En katso lehdistötilaisuuksista kuin Peksin ja RD:n jutut. Välillä aina TPS:n ja Lukon lehdistötilaisuudet. Peksi on sellainen sanaseppo, että mahtavaa kuunneltavaa. Saipan peli parantunut kummasit loppua kohden ja Vesterholm on maalilla tod kova. Nykyisellä pelillä kuuluisi sääleihin, mutta liian paljon oli mustia pekkoja ulkkien joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Lepranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vaasan Sport, Philadelphia Flyers
Pekka selkeästi nyt luottaa joukkueeseen ja se on hyvä uutinen. Viime kaudella painotti vielä rakentumista mutta nyt tuosta paistoi jo sellainen usko tekemiseen.

Lupaa hyvää, sillä Peksi jos joku toisi asian ilmi aikaisessa vaiheessa jos taso ei vielä riitä.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tärkein kysymys on, montako 15 maalin miestä Pekalla on käytettävissä ensi kaudella kiekon tippuessa jäähän?
Sanoisin että Pospisil, Meskanen, Loimaranta, Ojantakainen ja sentteri x lähtökohtaisesti
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika kovan tasoisia paluumuuttajia on tullut ja ilmeisesti vielä on tulossa, joten ei ole ihme että vähän puntti tutisee mutta eiköhän olo helpota Pitsi turnauksen voiton jälkeen
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Aika kovan tasoisia paluumuuttajia on tullut ja ilmeisesti vielä on tulossa, joten ei ole ihme että vähän puntti tutisee mutta eiköhän olo helpota Pitsi turnauksen voiton jälkeen
Mitäs tämä nyt on, lämmitelläänkö me taas Kunykin paluuhuhua? En tiedä riittäisikö Cody enää kiiman tässä vaiheessa, kun sillä ei taida olla edes yhtään Stanley Cup -sormusta?!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös