Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 688 572
  • 17 056

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä en kyllä edelleenkään näe Patessa potentiaalia maailman parhaaksi jääkiekkoilijaksi. Sen sijaan olen yllättynyt, jos ei vie maalikuninkuutta seuraavien 3 kauden aikana. Tälläkin kaudella vielä saumoja, mutta taitaa tuo Ovien kaula pitää kuitenkin.
Aika pitkälti samoilla linjoilla. Laine on huikea täsmäase jo nyt. Oletettavasti maailman paras maalintekijä jossain vaiheessa. Mutta maailman paras pelaaja? En pidä todennäköisenä. En itse asiassa pidä edes täysin varmana, että Laine on missään vaiheessa paras suomalainen pelaaja. Barkov kirittää sen verran vahvasti kokonaisvaltaisella dominanssillaan, että paljon saa Laine mennä eteenpäin edelleen. Pelkkä maalinteko ei riitä. En pitäisi yllätyksenä, jos Barkov ja Laine päätyvät "samaan koriin" supertähdiksi, mutta ei kuitenkaan sinne McDavid tasolle. Onhan se tietenkin mahdollista, että Laine löytää vielä uuden, hiukan jyrkemmän kehityskäyrän ja nousee sinne ihan terävimmälle huipulle. Itse laittaisin silti rahani McDavidiin tällä hetkellä, kun lunastamatonta potentiaalia lienee sielläkin jäljellä.

Tuo Laineen laukaus on tosin aivan käsittämätön, joten eväitä on. Lähivuosina Laineen on kuitenkin pakko keskittyä parantamaan luisteluaan, jos haluaa edes haaveilla siitä "maailman parhaan" tittelistä. Ei se luistelun parantaminen tietenkään mahdotonta ole, kun vertaa vaikka Barkoviin ja Barkovin ottamiin kehitysaskeliin. Lainetta on usein verrattu Ovechkiniin, mikä laukauksen puolesta on ymmärrettävää. Laineen laukaus -arsenaali lienee NHL:ssä jo nyt Ovien jälkeen kovin. Siihen hyökkäyspään dynamoon, joka Ovie nuorena oli, on kuitenkin pitkä matka vielä. Suurimpana ongelmana saman dynaamisuuden tavoittamisessa on Laineen luistelu. Vertailu nuoreen Ovieen on tietenkin epäreilua. Ei keneltäkään junnulta pitäisi odottaa samaa. Se ei odotusarvona olisi missään määrin realistista. Jos kuitenkin Laineen näkee muutaman vuoden sisällä kehittyvän parhaaksi pelaajaksi maailmassa, niin nuori Ovie lienee se pelaaja, johon pitää verrata. Jos Laine kykenee sen dynaamisuuden, sen pelillisen tason ja dominanssin tavoittamaan, niin voidaan ehkä oikeasti puhua maailman parhaasta pelaajasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä olen jo jonkin aikaa pitänyt Ahoakin selkeästi Patea parempana pelaajana. Mutta lahjakkuutta on niin monenlaista. Patelle se on annettu laukauksen muodossa. Kun se on tuollainen pelote, ei edes tarvitse olla kokonaisvaltainen pelaaja. Eikä Pate siinäkään mikään nolla ole. Jännä nähdä, mihin asti muut osa-alueet saadaan kehitettyä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Parasta on se että näitä supertalentteja on nyt useampi yhtä aikaa. Antaa maajoukkueellekin enemmän nappuloita käyttöön, kun kaikki ei niin raskaasti nojaa muutaman pelaajan harteilla. Variaatioita pyöritellä ketjuja on monia erilaisia eikä tarvitse lyödä kaikkia munia samaan koriin.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Hyvää poimintaa HFboardsilta. Laineen viime kauden laukaisuprosentti 17.6%. Monet täälläkin sanoivat sen vain olevan yhden kauden tilastoharhaa. Nyt laukaisuprosentti on tällä kaudella 18.6%.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Hyvää poimintaa HFboardsilta. Laineen viime kauden laukaisuprosentti 17.6%. Monet täälläkin sanoivat sen vain olevan yhden kauden tilastoharhaa. Nyt laukaisuprosentti on tällä kaudella 18.6%.

Pieni offtopic mutta tuo VGK:n Karlssonin 24% on aivan järjetön.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Hyvää poimintaa HFboardsilta. Laineen viime kauden laukaisuprosentti 17.6%. Monet täälläkin sanoivat sen vain olevan yhden kauden tilastoharhaa. Nyt laukaisuprosentti on tällä kaudella 18.6%.

Ei helvetti onko meikä nyt se eka joka tulee ketjuun rauhoittelemaan odotuksia...

Noh, Patella kuitenkin nyt niin kuuma putki, että ok varmaan vaikuttanut lukemiin ja noista tullaan hieman alas. Ihan järjettömässä vireessä ollut ja varmaan puolet laukaksista mennyt maaliin plus ne tolpat vielä päälle mitä on aika monta tullut hiljattain.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse laittaisin silti rahani McDavidiin tällä hetkellä, kun lunastamatonta potentiaalia lienee sielläkin jäljellä.

Mä en ole McDavidistäkään aivan varma, vaikka totta kai huikaisevan hyvästä kaverista on kysymys. En vaan oikein ole vielä päässyt perille siitä, mikä on se talentin määrä pelinäkemys/taktiikka- puolella. Fyysiset ominaisuudet ja taito ovat ehkä parasta mitä on nähty koskaan, mutta miten käy vauhdin tippuessa aikanaan? Mutta nää on näitä, tuleehan tuo joka tapauksessa maailman TOP kolmosessa heilumaan lähivuodet. Aikasen sama, mikä se sija kenenkin mielestä on.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä olen jo jonkin aikaa pitänyt Ahoakin selkeästi Patea parempana pelaajana. Mutta lahjakkuutta on niin monenlaista. Patelle se on annettu laukauksen muodossa. Kun se on tuollainen pelote, ei edes tarvitse olla kokonaisvaltainen pelaaja. Eikä Pate siinäkään mikään nolla ole. Jännä nähdä, mihin asti muut osa-alueet saadaan kehitettyä.

Näkisin että taitoa ja pelisilmääkin on Laineelle suotu ihan Ahoon verrannollisissa mitoissa. Kuten kokoa ja ulottuvuutta tietysti myös. Laukaus on tietysti niin spesiaalijuttu, että se kiinnittää väkisinkin huomion itseensä. Mutta onhan tuossa muutenkin mainio hyökkäyspään paketti kasassa silloin kun homma sujuu, ja muutamassa viime pelissä on sujunut. Kokonaisvaltaisesti.

Kehityskohteita tietysti on, kuten liikkeen parantaminen ja enempi aktiivisuus molemmissa päissä kenttää, kikkailujen ja kuningassyöttöjen suurempi onnistumisprosentti jne. Eiköhän kehitystä myös tapahdu, mutta eipä Laineesta kai odotetakaan mitään Selke-voittajaa, eli pikku puutteita sinne saa jäädäkin kunhan hyökkäyspeli on niin tehokasta kuin viime peleissä.
 

Elchubagabra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Pakko kirjoittaa itsekin pari riviä. Olen lukenut palstaa sen helposti 15 vuotta ja kirjoitusoikeudetkin on ollut pitkään. En ole mikään aktiivi mutta varsinkin suomalaisten otteita tulee seurattua paljon. Selänteen ketju vuodesta -06 alkaen, Granlundin HIFK-aikainen ketju yms on näiden uusimpien ohella sellaisia että on tullut luettua kaikki viestit läpi.

Urheiluhulluuteen ja varsinkin suomalaiseen penkkiurheiluun kuuluu vahva mustavalkoisuus. Tässä Laine-keskustelussa se näkyy parhaiten. Muutama multigoal peli putkeen ja kaveri tulee dominoimaan tulevat vuosikymmenet. Laukaus on maailman paras ja kattoa ei ole näkyvissä. Arvuuttelu käy lähinnä sen välillä, onko maalimäärä uran lopussa lähempänä 500 vai 1000 maalia.

Sitten jos on nahkeampaa kuten viime kaudella pariin otteeseen tai tämän kauden syksypuolisko: Jumi, menetetty itseluottamus, LeKi, paskat sentterit, KHL, you name it. Huonosti mennessä päävalmentaja bussin alle, fyssavalmentaja bussin alle, pelaaja itse LeKiin ja sielläkin hätinä kolmosketjuun.

Erilaisuus on rikkaus ja ääripäissä on voimaa. Tämä keskustelu kuitenkin on jo saavuttanut niin naurettavia piirteitä että oli pakko kommentoida. 19-vuotiaan kaverin tuleva ura on täysin kiinni 5-10 viimeisestä pelistä. Ei mistään muusta, sillä tuo näyttää totuuden maailman tappiin asti.
 

teppana

Jäsen
Pakko kirjoittaa itsekin pari riviä. Olen lukenut palstaa sen helposti 15 vuotta ja kirjoitusoikeudetkin on ollut pitkään. En ole mikään aktiivi mutta varsinkin suomalaisten otteita tulee seurattua paljon. Selänteen ketju vuodesta -06 alkaen, Granlundin HIFK-aikainen ketju yms on näiden uusimpien ohella sellaisia että on tullut luettua kaikki viestit läpi.

Urheiluhulluuteen ja varsinkin suomalaiseen penkkiurheiluun kuuluu vahva mustavalkoisuus. Tässä Laine-keskustelussa se näkyy parhaiten. Muutama multigoal peli putkeen ja kaveri tulee dominoimaan tulevat vuosikymmenet. Laukaus on maailman paras ja kattoa ei ole näkyvissä. Arvuuttelu käy lähinnä sen välillä, onko maalimäärä uran lopussa lähempänä 500 vai 1000 maalia.

Sitten jos on nahkeampaa kuten viime kaudella pariin otteeseen tai tämän kauden syksypuolisko: Jumi, menetetty itseluottamus, LeKi, paskat sentterit, KHL, you name it. Huonosti mennessä päävalmentaja bussin alle, fyssavalmentaja bussin alle, pelaaja itse LeKiin ja sielläkin hätinä kolmosketjuun.

Erilaisuus on rikkaus ja ääripäissä on voimaa. Tämä keskustelu kuitenkin on jo saavuttanut niin naurettavia piirteitä että oli pakko kommentoida. 19-vuotiaan kaverin tuleva ura on täysin kiinni 5-10 viimeisestä pelistä. Ei mistään muusta, sillä tuo näyttää totuuden maailman tappiin asti.

Ainahan urheiluhullu kansa on elänyt voimakkaasti onnistumisen ja epäonnistumisen mukana. Mutta Laineen kohdalla ollaan niin vahvassa aaltoliikkeessä että en ole ennen itse nähnyt. Oliko edes Teemu-mania samanlainen?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Näkisin että taitoa ja pelisilmääkin on Laineelle suotu ihan Ahoon verrannollisissa mitoissa.

Minun mielestäni Aho on kyllä valovuosia edellä pelinlukemisessa. Laine osaa toki hakeutua vetopaikkoihin ja löytää ketjukavereitakin ihan ok, mutta Aho on aina siellä mihin kiekko seuraavaksi tulee, häiritsee vastustajan hyökkäykseenlähtöä erittäin tehokkaasti, karvaa älykkäästi jne.

Vertaisin Ahon pelisilmää ennemminkin Barkoviin kuin Laineeseen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Laine on maalintekijä joka tekee näyttäviä maaleja ja se liikuttaa sekä saa suuret massat klikkailemaan linkkejä ihan eri tavalla kuin Barkovin aloitusprosentit, kiekonriistot, blokkaukset ja virheetön puolustuspelaaminen. Viihdettä kun tuo lätkä loppujen lopuksi on. Sama pätee tietysti myös Ahoon.

Persoonallisuus on minusta ehkä vähän yliampuva peruste. Ihan tavallinen janarihan tuo Laine loppujen lopuksi kaikissa haastatteluissa on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minun mielestäni Aho on kyllä valovuosia edellä pelinlukemisessa. Laine osaa toki hakeutua vetopaikkoihin ja löytää ketjukavereitakin ihan ok, mutta Aho on aina siellä mihin kiekko seuraavaksi tulee, häiritsee vastustajan hyökkäykseenlähtöä erittäin tehokkaasti, karvaa älykkäästi jne.

Vertaisin Ahon pelisilmää ennemminkin Barkoviin kuin Laineeseen.
Jos tätä vastakkainasettelua vielä hiukan haluaa harrastaa, kaikki nuo kolme ovat hyviä kiekonriistäjiä. Vaikka Laine on aavistuksen kankea liikkeissään, käsi-silmä-koordinaatio toimii pahuksen hyvin. Mutta kiekon suojaamisessa Aho on kokoonsa nähden suorastaan ällistyttävä. Pieni käännös, vastataklaus ja sen jälkeen kiekon kanssa jonnekin peliä edistävään suuntaan. Saa olla niin isoa kaveria vastassa kuin NHL:stä löytyy ja aina toimii. Tässä kohtaa Patella on paljon opittavaa. Jos ja kun oppii, tulee olemaan vielä vaarallisempi.
 

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Ainahan urheiluhullu kansa on elänyt voimakkaasti onnistumisen ja epäonnistumisen mukana. Mutta Laineen kohdalla ollaan niin vahvassa aaltoliikkeessä että en ole ennen itse nähnyt. Oliko edes Teemu-mania samanlainen?

Hieman on vaikeaa vertaa 1990-luvun alkupuolen ja vuoden 2018:n tiedonsiirtoa. Käytännössähän access dataan on kuitenkin ihan eri planeetalta nyt kuin tuolloin. Vaikea allekirjoittaneen muistella Teemu-aikoja kun taisin opetella konttaamaan herran paukuttaessa 76 maalia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla on hämärä muistikuva siitä että Saku Koivukin oli aikamoisessa hypessä kun aikanaan lähti NHL:ään. Voin vaikka vannoa että Lehtisen Jere ei saanut samanlaista huomiota, kun samoihin aikoihin sinne meni. Lähtikö ne jopa samalla kaudella? Maajoukkueessa sekä TPS:ssä pelasivat kuitenkin samassa ketjussa.
 

teppana

Jäsen
Hieman on vaikeaa vertaa 1990-luvun alkupuolen ja vuoden 2018:n tiedonsiirtoa. Käytännössähän access dataan on kuitenkin ihan eri planeetalta nyt kuin tuolloin. Vaikea allekirjoittaneen muistella Teemu-aikoja kun taisin opetella konttaamaan herran paukuttaessa 76 maalia.

Aivan totta. Teukkaa seurattiin teksti-tv:n kautta ja katsottiin josko sieltä olis maali tullut. Laineen kanssa taas on jokaisesta pelistä HD kuvaa livenä ja tallenteena. Aivan erilaillahan sitä nykypäivänä voi urheilijaa seurata.
 

MeeVee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Mulla on hämärä muistikuva siitä että Saku Koivukin oli aikamoisessa hypessä kun aikanaan lähti NHL:ään. Voin vaikka vannoa että Lehtisen Jere ei saanut samanlaista huomiota, kun samoihin aikoihin sinne meni. Lähtikö ne jopa samalla kaudella? Maajoukkueessa sekä TPS:ssä pelasivat kuitenkin samassa ketjussa.
Koivu sekä Kipru olivat melkoisessa pyörityksessä kun yhtäaikaa lähtivät Montrealiin. Raportti Kiprun takatukan välittömästä leikkaamisesta harmittaa vieläkin.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hyvää poimintaa HFboardsilta. Laineen viime kauden laukaisuprosentti 17.6%. Monet täälläkin sanoivat sen vain olevan yhden kauden tilastoharhaa. Nyt laukaisuprosentti on tällä kaudella 18.6%.

Täällä taidettiin keskustalla Laineen laukaisuprosentin yläkantissa olemisesta siinä kohtaa, kun se oli yli 20:nen, ja silloin käytännössä yhtä kirjoittajaa lukuunottamatta oltiin yhtämieltä siitä, että se TODENNÄKÖISESTI tulee laskemaan.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Laine on maalintekijä joka tekee näyttäviä maaleja ja se liikuttaa sekä saa suuret massat klikkailemaan linkkejä ihan eri tavalla kuin Barkovin aloitusprosentit, kiekonriistot, blokkaukset ja virheetön puolustuspelaaminen. Viihdettä kun tuo lätkä loppujen lopuksi on. Sama pätee tietysti myös Ahoon.
Kyllähän Barkovkin tekee todella hämmästyttäviä harhautuksia ja maaleja, ei hän ole ollenkaan tuollainen pelaaja kuin kuvailit. Hänen hyökkäyspelinsä on myös todella korkealla tasolla. Minun mielestäni ainakin Barkov tekee usein jopa hienompia maaleja kuin Laine, jonka maalit ovat usein aika samantapaisia. Tosin tuollahan nyt ei ole mitään merkitystä, kaikki lasketaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän Barkovkin tekee todella hämmästyttäviä harhautuksia ja maaleja, ei hän ole ollenkaan tuollainen pelaaja kuin kuvailit. Hänen hyökkäyspelinsä on myös todella korkealla tasolla. Minun mielestäni ainakin Barkov tekee usein jopa hienompia maaleja kuin Laine, jonka maalit ovat usein aika samantapaisia. Tosin tuollahan nyt ei ole mitään merkitystä, kaikki lasketaan.
Nojoo, pitää kieltämättä paikkansa mitä sanoit noiden maalien näyttävyyden suhteen.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saadaan Patu Laine ja Barkov Jr. Suomeen ensi syksynä. Nyt joku noheva tekemään tapahtumalle oma ketju. Itse voisin tehdä mutta kone paskana ja puhelimella ei jaksa rämpyttää
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös