Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 693 415
  • 17 056

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Islanders vastaan Jets meni vieraille 4-2. Pate ei päässyt tehoille, tai olis päässyt syöttäjänä yhteen maaliin mutta se hylättiin paitsiona.

Muuten aika tasapaksua vääntöä pojalta, ei paljoa kentällä erottunut kun Jetsin ykkönen taas erottui.

Poika takasin ykköseen mutta tuskin sellaista tapahtuu kun valmennus on mitä on. Voittopelin jälkeen ainakin on ykkönen muurautunut kiinni.. kunnes parin sössintäpelin jälkeen Pate löytää itsensä taas Scheifelin vierestä ja pojoja tulee.
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Islanders vastaan Jets meni vieraille 4-2. Pate ei päässyt tehoille, tai olis päässyt syöttäjänä yhteen maaliin mutta se hylättiin paitsiona.

Muuten aika tasapaksua vääntöä pojalta, ei paljoa kentällä erottunut kun Jetsin ykkönen taas erottui.

Poika takasin ykköseen mutta tuskin sellaista tapahtuu kun valmennus on mitä on. Voittopelin jälkeen ainakin on ykkönen muurautunut kiinni.. kunnes parin sössintäpelin jälkeen Pate löytää itsensä taas Scheifelin vierestä ja pojoja tulee.
Rasittavaahan tässä Paten pelien seuraamisessa on se, että kun hän ei ole luomassa tai itse maalipaikoissa siinä määrin kuin moni muu +60 pistettä saalistanut pelaaja. Kun on katsonut esim. Ahon pelejä (10-15kpl), ihmetyttää ettei kaverilla ole enempää pisteitä, kun tuntuu että luo paikkoja ja on itsekin niissä paremmin kuin Pate. Toki voi olla, että olen katsonut niistä juuri parhaimmat, mutta toisaalta tuntuisi vähän vaikeasti toistettavalta(™) katsoa juuri sellaiset pelit. Toivotaan, että 70 pisteen raja vielä jotenkin ylittyisi, se olisi kova suoritus Laineelle. Vielä jos niistä 7 olisi maaleja, niin jäisi Crosbyn 2000-luvun (draft-ikäisten) maaliennätys taakse. Taitaa olla vähän liian iso kakku kuitenkin, kun pelejä on jäljellä enää 11.
 

Siniharmaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
@psychodad, En viitsi koko viestiä lainata, mutta kommentoin nyt muutamaa kohtaa tästä ja muista edellisistä viesteistä.
Maksimaaliset rajat siirtyvat kun joku niita siirtaa. 100 metrin sprintterit juoksee varmasti keskiarvoisesti huonompia aikoja kuin Usain Bolt.
Jääkiekkoa on ihan turha verrata 100 metrin juoksuun. Sprintterit kisaavat yksin aikaa vastaan. Jääkiekkoilijat pelaavat muita vastaan. Vaikka pelaajien absoluuttinen taso nousee jatkuvasti, niin yksittäiset pelaajat eivät pysty erottumaan joukosta samaan tapaan kuin aiemmin, sillä myös vastustajat kehittyvät koko ajan.
Kuten varmaan huomaat noista tilastoista, Laineen kaytto ylivoimalla on valitettavasti vahentynyt kauden edetessa. Kaytannon syita sille on lahes mahdoton loytaa.

Voisikohan tällainen käytännön syy olla se, että Jets tekee vain 5.32 maalia per 60 minuuttia, kun Laine on ylivoimalla kentällä. Tuo on Jetsin 8. paras lukema. En pitäisi mitenkään ihmeellisenä sitä, että esim. Littleä (7.98) ja Perreaultia (7.15) peluutetaan ykkösylivoimassa, sillä heillä nuo luvut ovat paljon paremmat. Sitä toki ihmettelen, että miksi joitain muita kuten esim. Ehlersiä (3.59) peluutetaan niin paljon ylivoimalla.

nama ihmisia eniten kummastuttavat ja arsyttavat faktat, eli vertaukset Lemieux:n tulokaskauteen 19 vuotiaana, Laineen vaikutus ketjukavereiden laukausprosentteihin, tilastolliseen paremmuuteen McDavidin suhteen, Gretzkya parempaan maalitehtailuun jne argumentteihin jotka saattavat kuulostaa intuitiivisesti hulluilta vaitteilta.

Olisihan se hyva olla takataskussa, jotta sen voisi sitten heittaa aina vastauksensa takaisin kun joku kuitenkin ne "hullut vaitteet" kyseenalaistaa. Luotan kuitenkin siihen etta jos ihmiset epailevat naita esitettyja faktoja (siis kun sanon etta joku asia on miten se on), he sitten kysyvat rehellisesti tarkennuksia ja todisteita.
Jos sulla on tilastot tiedossa, joiden perusteella Laine on (tai tulee olemaan) parempi kuin Lemieux, McDavid tai Gretzky, niin laita nyt ihmeessä ne tännekin näytille.

Rehellisin ja idioottivarmin tapa on tuijottaa tilastoja, koska siina ei ole mitaan subjektiivista.
Tästä olen eri mieltä. Nykyään jääkiekosta tilastoidaan lähes kaikki mahdollinen, jolloin olennaiseksi nousee kysymys siitä, että mitä tilastoja nostetaan esiin ja miten näitä tulkitaan. Kaikilla tilastoilla ei välttämättä ole mitään merkitystä pelin kannalta, toiset tilastot kertovat pelistä mahdollisesti jotain, mutta tulkinnat näistä tilastoista vaihtelevat, joissain tapauksissa eri pelaajien vertailu tilastojen perusteella on täysin tyhjänpäiväistä, sillä lähtökohdat ovat aivan erilaiset, ja joissain tapauksissa tilastolla ei ole minkäänlaista tilastollista arvoa otoksen pienuuden takia. Tähän ketjuun niin sinä kuin monet muutkin käyttäjät ovat linkittäneet erilaisia tilastoja, joilla pyritään todistelemaan omaa mielipidettä, vaikka itse tilastolla ei olisikaan välttämättä minkäänlaista arvoa. Täten näiden tilastojen esittäminen on erittäinkin subjektiivista.

Laine on mennyt eteenpain laukojana (kuten lahes kaikki junnut tekee) ja han on ollut ikaluokkansa paras laukoja aina. Han teki U-17 maajoukkueen kutsuturnauksessa 50% suomen maaleista (8) kun esim. Matthews teki yhden maalin (5% yhdysvaltain maaleista).

Malliesimerkki noista subjektiivisista tilastoista. Otetaan yksittäinen turnaus, jossa on pelattu kourallinen otteluita ja tätä pidetään todisteena sille, että Laine on ollut ikäluokkansa paras laukoja aina. Ylipäänsä pelaajien uran ennustaminen noiden junnukausien perusteella on lähes mahdotonta, sillä vaihtelua tapahtuu niin paljon. Tuossa oli jo joku listannut ihan pelkästään suomalaisten junnutähtien pisteitä eri sarjatasoilta. Ei Laineen tilastot olleet merkittävästi paremmat kuin kellään muullakaan noista pelaajista eikä heistäkään kaikista ole tullut tähtiä NHL:ssä.

Itse uskon, että monia ärsyttää tämä liioittelu, mitä tässä ketjussa harrastetaan. Laineesta puhutaan "pomminvarmana säännöllisenä 50 maalin tekijänä", "seuraavana 70 maalin ylittäjänä" tai "mahdollisesti kaikkien aikojen paras pelaaja". Nuo on oikeasti erittäin isoja väitteitä, joille on vaikea löytää tilastollista pohjaa. Itse lasken ainoastaan Ovechkinin tuohon säännölisiin 50 maalintekijöihin eikä hänkään tuota ole säännöllisesti ylittänyt, varsinkaan tämän vuosikymmenen puolella. 70 maalia on ylitetty viimeksi kaudella 1992-1993 Selänteen ja Mogilnyn toimesta eikä mikään tilasto puolla sitä, että tuota tultaisiin ylittämään välttämättä enää koskaan. Toki nuo on mahdollisia saavutuksia, mutta itse en ainakaan ole nähnyt yhtään tilastoa, joka puoltaisi niiden toteutumista. Samoin on mahdollista, että Laineesta tulee kaikkien aikojen paras pelaaja, mutta tilastot eivät sitä tällä hetkellä tue.

Täytyy vielä tähän loppuun todeta, että onhan tämä aika poikkeuksellista, että pääsee edes puolitosissaan keskustelemaan siitä, että tuleeko suomalaisesta 18-vuotiaasta pelaajasta maailman paras pelaaja. Hienoa aikaa suomalaisen jääkiekon kannalta, kun pääsee seuraamaan pitkästä aikaa pelaajia, joista voi käyttää termiä "supertähti".
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kiitos positiivisista kommenteista @Aanri ja @Razzers , mukava lukea tuollaisiakin joskus!




Niissa juoksukilpailuissa joita itse olen joskus katsonut, yleensa lahdossa on 8 miesta rinnakkain ja voittaja on se joka maaliviivan ensimmaisena ylittaa. Kai tuo on samalla tavalla muita vastaan kisaamista?

Siita olen samaa mielta etta mitaan Gretzkyn tai Marion kaltaista dominointia ei enaa jaakiekossa tulla nakemaan koska pelaajien yleinen taso ja varsinkin maalivahtien taso on noussut valtavasti niista paivista kun jotkut viela pystyivat 190-200 pisteen kausiin. Se ei ole odotuskaan. Jos nykypaivana pystyy 130-140 pisteeseen, sanoisin sen olevan verrannollinen. Mutta tuo on tietysti mielipide, en laskenut esim aikakauteen suhteutettuna.


[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Voisikohan tällainen käytännön syy olla se, että Jets tekee vain 5.32 maalia per 60 minuuttia, kun Laine on ylivoimalla kentällä. Tuo on Jetsin 8. paras lukema. En pitäisi mitenkään ihmeellisenä sitä, että esim. Littleä (7.98) ja Perreaultia (7.15) peluutetaan ykkösylivoimassa, sillä heillä nuo luvut ovat paljon paremmat. Sitä toki ihmettelen, että miksi joitain muita kuten esim. Ehlersiä (3.59) peluutetaan niin paljon ylivoimalla.
[/quote]

Laine karsii peluutuksesta kuten olen sanonut. Jos katsoit esim. eilista pelia niin sama kaava toistui kuin lahes jokaisessa pelissa viime kuukausien aikana. Ykkosylivoima pelasi noin 1:15 ensimmaisesta ylivoimasta , jossain 45 sekunnin kohdalla tuli purkukiekko ja miehet vaihtoon. Wheeler on aina viimeisena vaihdossa, suht laiskahkosti sielta myos tulee pois. Laineen ketju sai siis tulla lentavalla lahdolla sisaan, tosin viettivat ainakin 10 sekuntia omalla alueella yrittaen loytaa vaylan ulos. Vastustajan alueelle kiekko tuli 25 sekuntia jaahyn loppumisesta, ja Laine loi siinakin ajassa yhden loistavan maalipaikan. Seuraavassa ylivomassa Wheelerin ketju oli juuri ollut jaalla, joten Laineen ketju paasi aloittamaan. Pari tilannetta, peli poikki molarin hanskaan n. 30 sekuntia ylivoiman alkamisesta....jaaha, Wheelerin ketju tulee taas sisaan. He sitten pelasivat loput 1:30 ylivoimasta ja aloittivat hyokkayspaasta.

Voisikohan tuolla olla jotain tekemista sen kanssa, etta Laineen ylivoimapisteet ovat kaytannossa kuolleet sen jalkeen kun hanet poistettiin tilanteista joissa han oli ylivoimaisesti joukkueensa paras?

Lainehan luonnollisesti kuuluisi Wheelerin paikalle ykkoseen (vasemalla, viivalla). Wheeler toki voisi siina ketjussa edelleen pysya mutta ei viivalla, koska han ei ole siina yhta hyva kuin Laine. Byfuglienin peluuttaminen ykkosylivoimassa ja muutenkin koko ajan on myos itselleni mysteeri. Kai se on joskus ollut hyva, minakin kuvittelin ennen kautta etta Big Buff olisi kovan luokan pakki. Petyin aika pahasti, karmea hasardipakki. Toki johtunee siita etta ei koskaan ole missaan timmissa kunnossa, ja pelaa eniten minuutteja koko liigassa. Se varmasti nakyy hanen tasossaan.


[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]Jos sulla on tilastot tiedossa, joiden perusteella Laine on (tai tulee olemaan) parempi kuin Lemieux, McDavid tai Gretzky, niin laita nyt ihmeessä ne tännekin näytille.
[/quote]

Laitoin viestia Michael J. Foxille ja pyysin tilastokirjaa vuodelta 2027. Suosittelin etta han kavisi myos hieman pidemmalla tulevaisuudessa tsekkaamassa jos Parkinson olisi selatetty. Ihme ettei jannu itse tullut tuota ajatelleeksi. Laitan sitten yksityisviestia jos tulee vastauksia. Kyselin hanelta myos jos voisi loytaa laakkeita luetun ymmartamisen parantamiseen, koska kyselet minulta tulevaisuudesta vaikka juuri totesin lainaamassasi kirjoituksessa etta tulevaisuutta ei voi tietaa.

McDavidin viime kausi tuotti 1.06 pistetta per peli. Laine on karvan alle 1.00 talla hetkella, pari paivaa sitten oli viela tasassa 1.00. Laine tekee enemman maaleja, ja maalit ovat tarkeampia jaakiekkopelin voittamisen kannalta kuin syotot. McDavidin kausi oli vain 45 pelia, kun Laine on tahan mennessa pelannut jo yli 60 pelia. Jotkut laskivat heidan pistetahtinsa perusteella koko 82 ottelun kauden molemmille ja perustivat [URL='http://hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=2196991']kyselyn[/URL], jonka Laineen kausi suhteutettuna vei ylivoimaisesti. Luonnollisesti, koska jokaista maalia kohtaan tehdaan 1.7 syottopistetta NHL:ssa.

Laine on siis vetanyt paremman tulokaskauden 18 vuotiaana kuin McDavid. Hanella on myos enemman potentiaalia fyysisesti. Siksi pidan hyvin mahdollisena etta nama kaksi kisailevat tulevaisuudessa maailman parhaan pelaajan tittelista, ja Matthews ja Eichel saestavat.

Nopealla etsintatoiminnolla HFboardsilta, kiitos @ijuka

Lemieux's rookie season(19yo season):

43+57=100 in 73 gp

Laine's rookie season(18yo season) thus far, adjusted for era and for 73 gp:

56+47=103 in 73 gp


(Tuo on viime viikolta, jos tuon tekisi uudelleen talla viikolla niin pisteet olisivat jotakuinkin varmaan tasoissa mutta maalit silti Laineen hyvaksi)


Gretzky's 18yo season in 1979-1980:

51+86=137 in 79 gp

Laine's 18yo season thus far adjusted for 1979-1980 scoring as well as for 79 games played:

55+45=100

Gretzky vie pisteet selvasti, Laine vie maalit. Ja minahan sanoin viestissani jota lainailit "Gretzkya parempaan maalitehtailuun", eiko?


[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Malliesimerkki noista subjektiivisista tilastoista. Otetaan yksittäinen turnaus, jossa on pelattu kourallinen otteluita ja tätä pidetään todisteena sille, että Laine on ollut ikäluokkansa paras laukoja aina.
[/quote]

Otin vain yhden esimerkin, koska en kuvitellut etta talle asialle loytyisi yhtaan vastavaittajaa. JOKAINEN junnuturnaus ja MM-kisat joissa Laine on pelannut nayttaa saman asian. Tuo nyt vaan sattui olemaan ensimmainen josta olen itse nahnyt tilastoja. Siksi sen tarjosin. Miksi edes vaitat mitaan tuollaista, kuka Laineen ikaluokassa on mielestasi ollut parempi laukoja missaan vaiheessa heidan uraansa? Kuka ja koska? Tama olisi itselleni aivan uutta tietoa. Miksi he eivat ole lahellekaan yhta hyvia enaa tana paivana?
[/user][/user][/user]
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Jatkuu....



No shit, Sherlock. Joku muukin taisi sanoa jotain tuon suuntaista.

[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Tuossa oli jo joku listannut ihan pelkästään suomalaisten junnutähtien pisteitä eri sarjatasoilta. Ei Laineen tilastot olleet merkittävästi paremmat kuin kellään muullakaan noista pelaajista eikä heistäkään kaikista ole tullut tähtiä NHL:ssä.
[/quote]

Mina puhuin kansainvalisista turnauksista ikaluokkansa maailman huippuja vastaan. En jostain C-junnuista. Lainehan pelasi 12 vuotiaaksi asti maalivahtina. Jos mennaan 11 vuotiaaksi asti niin eihan han saanut juuri mitaan hyokkaystulosta kentalla aikaan vaikka pelasi koko matsin.

[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Itse uskon, että monia ärsyttää tämä liioittelu, mitä tässä ketjussa harrastetaan. Laineesta puhutaan "pomminvarmana säännöllisenä 50 maalin tekijänä", "seuraavana 70 maalin ylittäjänä" tai "mahdollisesti kaikkien aikojen paras pelaaja". Nuo on oikeasti erittäin isoja väitteitä, joille on vaikea löytää tilastollista pohjaa.
[/quote]

Miksi edes vaivauduit vastaamaan, kun et kerran vaivautunut lukemaan tai ainakaan ymmartamaan viestiani?

Lainaan nyt itseani, sita viestia jonka sina muka luit...

[I]"En ole missaan vaittanyt etta Laine varmuudella on Lemieux:n kaltainen kiekkojumala jatkossa. Olen vain sanonut etta 18 vuotiaana on jopa edella, koska sen tilastot kertoo. Se on sitten ihan eri asia mita tulevaisuudessa tapahtuu. En nae tulevaisuuteen. Voin vain veikata, ja paras tapa veikata on tutkia mahdollisimman paljon historiaa jotta sinulla on mahdollisimman paljon vertailukelpoista dataa. Voisinhan mina olla asiasta taysin hiljaakin, ja antaa sen vain tapahtua ja katsoa vieresta, mutta mita iloa siita olisi? Miksi en saisi tehda veikkauksia kun kaikki muutkin niin tekee? Pyrin siihen etta minun veikkaukseni ovat rationaalisella pohjalla"[/I]

Arvaa mika minua arsyttaa? Etta tuhlaan aikaa siihen etta kirjoitan viesteja ja sitten joku niista "loukkaantuu" jostain kasittamattomasta syysta, ja laittaa aivot narikkaan ja alkaa kyselemaan asioita jotka on alkuperaissessa viestissani selkeasti katettu.

Ensinnakin, perusteet on nyt sinullekin toimitettu. Toiseksi, kukaan ei ole vaittanyt mitaan varmaa koska kukaan ei tulevaisuutta tieda. Kai ihmiset saa perusteltuja veikkauksiaan heittaa, vaikka sina et uskaltaisikaan?



[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Samoin on mahdollista, että Laineesta tulee kaikkien aikojen paras pelaaja, mutta tilastot eivät sitä tällä hetkellä tue.
[/quote]

Tilastot eivat myoskaan ole sita vastaan.

Itse asiassa tilastot kylla tukevat sita mutta otanta on helvetin pieni. McDavid on tilastollisesti kovin kilpailija. Selkea trendi ylospain molemmilla, tulokaskausi menee Laineen eduksi, MM-kisat 18 vuotiaana menee Laineen eduksi. En muista mutta todennakoisesti myos U-20 kisat meni Laineelle, fysiikan oletettu kehittyminen menee Laineen eduksi koska hanella on paljon isommat raamit ja fyysisessa kontaktiurheilussa se on etu (Tuskin McDavid tuosta enaa pituutta kasvaa, kuten ei varmaan Lainekaan).

[QUOTE="Siniharmaa, post: 6958292, member: 111957"][USER=6297]
Täytyy vielä tähän loppuun todeta, että onhan tämä aika poikkeuksellista, että pääsee edes puolitosissaan keskustelemaan siitä, että tuleeko suomalaisesta 18-vuotiaasta pelaajasta maailman paras pelaaja. Hienoa aikaa suomalaisen jääkiekon kannalta, kun pääsee seuraamaan pitkästä aikaa pelaajia, joista voi käyttää termiä "supertähti".
[/QUOTE]

Joo, itse seurasin lahinna teksti-tv:sta Teemun tulokaskautta ja sekin oli huikeaa. Tata uutta superstaraa tulee nahtya telkkarista paljon enemman, toivottavasti tulee sauma kayda livenakin muutamissa peleissa. Harvemmin tulee Winnipegissa asioitua kun nuo lennot taalta Kanadan itarajalta sinne maksavat maltaita. Mutta ehka jonain paivana.
[/user][/user][/user][/user]
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
@Siniharmaa , se olin minä joka listailin suomalaisten junnutähtien pistekertymiä eri sarjoista ja turnauksista. Homman juju olikin siinä kuka tai ketkä ovat onnistuneet siirtämään tehonsa junnusarjoista miesten peleihin. Parhaiten tässä ovat onnistuneet Granlund ja Laine, Sashalle pronssia.
 

Defensefirst

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Gylfi Sigurdsson
Kiitos positiivisista kommenteista @Aanri ja @Razzers , mukava lukea tuollaisiakin joskus!




Niissa juoksukilpailuissa joita itse olen joskus katsonut, yleensa lahdossa on 8 miesta rinnakkain ja voittaja on se joka maaliviivan ensimmaisena ylittaa. Kai tuo on samalla tavalla muita vastaan kisaamista?

Siita olen samaa mielta etta mitaan Gretzkyn tai Marion kaltaista dominointia ei enaa jaakiekossa tulla nakemaan koska pelaajien yleinen taso ja varsinkin maalivahtien taso on noussut valtavasti niista paivista kun jotkut viela pystyivat 190-200 pisteen kausiin. Se ei ole odotuskaan. Jos nykypaivana pystyy 130-140 pisteeseen, sanoisin sen olevan verrannollinen. Mutta tuo on tietysti mielipide, en laskenut esim aikakauteen suhteutettuna.


[USER=6297]

Laine karsii peluutuksesta kuten olen sanonut. Jos katsoit esim. eilista pelia niin sama kaava toistui kuin lahes jokaisessa pelissa viime kuukausien aikana. Ykkosylivoima pelasi noin 1:15 ensimmaisesta ylivoimasta , jossain 45 sekunnin kohdalla tuli purkukiekko ja miehet vaihtoon. Wheeler on aina viimeisena vaihdossa, suht laiskahkosti sielta myos tulee pois. Laineen ketju sai siis tulla lentavalla lahdolla sisaan, tosin viettivat ainakin 10 sekuntia omalla alueella yrittaen loytaa vaylan ulos. Vastustajan alueelle kiekko tuli 25 sekuntia jaahyn loppumisesta, ja Laine loi siinakin ajassa yhden loistavan maalipaikan. Seuraavassa ylivomassa Wheelerin ketju oli juuri ollut jaalla, joten Laineen ketju paasi aloittamaan. Pari tilannetta, peli poikki molarin hanskaan n. 30 sekuntia ylivoiman alkamisesta....jaaha, Wheelerin ketju tulee taas sisaan. He sitten pelasivat loput 1:30 ylivoimasta ja aloittivat hyokkayspaasta.

Voisikohan tuolla olla jotain tekemista sen kanssa, etta Laineen ylivoimapisteet ovat kaytannossa kuolleet sen jalkeen kun hanet poistettiin tilanteista joissa han oli ylivoimaisesti joukkueensa paras?

Lainehan luonnollisesti kuuluisi Wheelerin paikalle ykkoseen (vasemalla, viivalla). Wheeler toki voisi siina ketjussa edelleen pysya mutta ei viivalla, koska han ei ole siina yhta hyva kuin Laine. Byfuglienin peluuttaminen ykkosylivoimassa ja muutenkin koko ajan on myos itselleni mysteeri. Kai se on joskus ollut hyva, minakin kuvittelin ennen kautta etta Big Buff olisi kovan luokan pakki. Petyin aika pahasti, karmea hasardipakki. Toki johtunee siita etta ei koskaan ole missaan timmissa kunnossa, ja pelaa eniten minuutteja koko liigassa. Se varmasti nakyy hanen tasossaan.


[USER=6297]

Laitoin viestia Michael J. Foxille ja pyysin tilastokirjaa vuodelta 2027. Suosittelin etta han kavisi myos hieman pidemmalla tulevaisuudessa tsekkaamassa jos Parkinson olisi selatetty. Ihme ettei jannu itse tullut tuota ajatelleeksi. Laitan sitten yksityisviestia jos tulee vastauksia. Kyselin hanelta myos jos voisi loytaa laakkeita luetun ymmartamisen parantamiseen, koska kyselet minulta tulevaisuudesta vaikka juuri totesin lainaamassasi kirjoituksessa etta tulevaisuutta ei voi tietaa.

McDavidin viime kausi tuotti 1.06 pistetta per peli. Laine on karvan alle 1.00 talla hetkella, pari paivaa sitten oli viela tasassa 1.00. Laine tekee enemman maaleja, ja maalit ovat tarkeampia jaakiekkopelin voittamisen kannalta kuin syotot. McDavidin kausi oli vain 45 pelia, kun Laine on tahan mennessa pelannut jo yli 60 pelia. Jotkut laskivat heidan pistetahtinsa perusteella koko 82 ottelun kauden molemmille ja perustivat [URL='http://hfboards.hockeysfuture.com/showthread.php?t=2196991']kyselyn[/URL], jonka Laineen kausi suhteutettuna vei ylivoimaisesti. Luonnollisesti, koska jokaista maalia kohtaan tehdaan 1.7 syottopistetta NHL:ssa.

Laine on siis vetanyt paremman tulokaskauden 18 vuotiaana kuin McDavid. Hanella on myos enemman potentiaalia fyysisesti. Siksi pidan hyvin mahdollisena etta nama kaksi kisailevat tulevaisuudessa maailman parhaan pelaajan tittelista, ja Matthews ja Eichel saestavat.

Nopealla etsintatoiminnolla HFboardsilta, kiitos @ijuka

Lemieux's rookie season(19yo season):

43+57=100 in 73 gp

Laine's rookie season(18yo season) thus far, adjusted for era and for 73 gp:

56+47=103 in 73 gp


(Tuo on viime viikolta, jos tuon tekisi uudelleen talla viikolla niin pisteet olisivat jotakuinkin varmaan tasoissa mutta maalit silti Laineen hyvaksi)


Gretzky's 18yo season in 1979-1980:

51+86=137 in 79 gp

Laine's 18yo season thus far adjusted for 1979-1980 scoring as well as for 79 games played:

55+45=100

Gretzky vie pisteet selvasti, Laine vie maalit. Ja minahan sanoin viestissani jota lainailit "Gretzkya parempaan maalitehtailuun", eiko?


[USER=6297]

Otin vain yhden esimerkin, koska en kuvitellut etta talle asialle loytyisi yhtaan vastavaittajaa. JOKAINEN junnuturnaus ja MM-kisat joissa Laine on pelannut nayttaa saman asian. Tuo nyt vaan sattui olemaan ensimmainen josta olen itse nahnyt tilastoja. Siksi sen tarjosin. Miksi edes vaitat mitaan tuollaista, kuka Laineen ikaluokassa on mielestasi ollut parempi laukoja missaan vaiheessa heidan uraansa? Kuka ja koska? Tama olisi itselleni aivan uutta tietoa. Miksi he eivat ole lahellekaan yhta hyvia enaa tana paivana?
[/user][/user][/user]

Ei jaksa tuosta sekamelskasta lainata oikeaa kohtaa, mutta kirjoitit siitä kuinka Wheeler tulee viimeisenä laiskahkosti vaihtoon niin päätin tarkistaa asian kun se on niin helppoa, nhl.tv:stä katsoin ylivoimat.

Kolmessa ensimmäisessä YVssä Wheeler tulee ensimmäisenä vaihtoon (kolmannessa ykkösyv pelaa lähes koko yvn), neljännessä Wheeler tulee toisena. Viides ylivoima alkoi 15 sekuntia ennen pelin loppua niin en viitsinyt sitä tarkistaa.

Luulisi että voisi edes pidättäytyä faktoissa kun yrittää todistaa jotain.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Lemieux's rookie season(19yo season):

43+57=100 in 73 gp

Laine's rookie season(18yo season) thus far, adjusted for era and for 73 gp:

56+47=103 in 73 gp


(Tuo on viime viikolta, jos tuon tekisi uudelleen talla viikolla niin pisteet olisivat jotakuinkin varmaan tasoissa mutta maalit silti Laineen hyvaksi)

Kannattaa Super Marion kohdalla katsoa minkälaiseen joukkueeseen mies aikanaan varattiin. Penguins oli täynnä NHL:n kiertolaisia tai nuoria pelaajia joiden tulevaisuus oli korkeintaan kiertolaisena. Joukkueessa ei käytännössä ollut yhtään tulitukea. Joukkueen toiseksi paras pistemies teki lähes puolet NHL pisteistään pelatessaan Marion kanssa. Warren Young 236 72+79=149, joista Marion kanssa 72 pistettä 80 ottelussa. Niin huonoa NHL joukkuetta ei ole pitkään aikaan ollut kuin tuo 80-luvun puolivälin Penguins johon Mario varattiin.

Laine tuli joukkueeseen jota lähes kaikki analyytikot povasit potentiaaliseksi playoff joukkueeksi. Joukkueessa oli kuitenkin valmiina jo 2-kentällistä hyviä hyökkääjiä ja hyvä puolustus.

edit. Yksi sana unohtui.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Niissa juoksukilpailuissa joita itse olen joskus katsonut, yleensa lahdossa on 8 miesta rinnakkain ja voittaja on se joka maaliviivan ensimmaisena ylittaa. Kai tuo on samalla tavalla muita vastaan kisaamista?
Onko niissä juoksukisoissa ollut myös se tilanne, jossa puolet juoksijoista yrittää estää toista puolta pääsemästä maaliviivan yli? Tää olisi vallan relevantti vertaus, mikäli jääkiekossa kisattaisiin vai toisiaan vastaan siitä, kuka vaikkapa laukoo kovimmin tai tarkimmin ilman, että kukaan tekee jatkuvasti parhaansa estääkseen tai häiritäkseen tätä suoritusta.
Ymmärräthän eron? Kaikki asiat eivät ole verrattavissa toisiinsa. Verrata saa, sitä ei kukaan estä, mutta se vain on älyllistä epärehellisyyttä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kannattaa Super Marion kohdalla katsoa minkälaiseen joukkueeseen mies aikanaan varattiin. Penguins oli täynnä NHL:n kiertolaisia tai nuoria pelaajia joiden tulevaisuus oli korkeintaan kiertolaisena. Joukkueessa ei käytännössä ollut yhtään tulitukea. Joukkueen toiseksi paras pistemies teki lähes puolet NHL pisteistään pelatessaan Marion. Warren Young 236 72+79=149, joista Marion kanssa 72 pistettä 80 ottelussa. Niin huonoa NHL joukkuetta ei ole pitkään aikaan ollut kuin tuo 80-luvun puolivälin Penguins johon Mario varattiin.

OT, muttei kaukana aiheesta:

Eikä Lemieux edes halunnut joukkueeseen, mitä nyt ei voi ihmetellä.

Voisi myös vertailla Edmonton Oilersia, kun 99 paikkakunnalle saapui, ja Pittsburghia 1984. Tai Edmontonia 2015. Jne. Nämä vertailut tuovat syvyyttä näihin "hyvyyksiin".

Näin mututuntumalla sanoisin, että Lemieux teki kanssapelaajistaan todella paljon parempia. Ihan tulee mieleen samoilta ajoilta eräs Maradona ja Napoli. Mitä tulee Kurriin niin Kurri oli pelimiehiä aina.
 
Kannattaa Super Marion kohdalla katsoa minkälaiseen joukkueeseen mies aikanaan varattiin. Penguins oli täynnä NHL:n kiertolaisia tai nuoria pelaajia joiden tulevaisuus oli korkeintaan kiertolaisena.

Onhan Lainekin joutunut kiskomaan Scheifelen ja Ehlersin kaltaisia tusinajannuja perässään. Että siinä suhteessa ei eroa Lemieux'n tulokaskauteen merkittävästi ole.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tää on siitä hauskaa keskustelua, että kun Laine pelaa ykkösessä, niin moni väite on luokkaa "katsokaa nyt Scheifelen tehoja - pelkästään Laineen ansiota", mutta kun pelaa kakkosessa ja tulos on heikkoa, niin "ketjukavereista johtuu, että tulosta ei tule". Näin kärjistetysti...

Toki ei Ovechkinkaan olisi ollut se tuttu Ovechkin, jos ei olisi saanut pelata valtaosaa tähänastisesta urasta Bäckströmin kanssa. Mutta sitten on erikseen Joe Thorntonit, jotka tekevät ihan kenestä vain helvetisti paremman pelaajan. Toki Lainetta nyt pelaajaroolin vuoksi ei voi edes verrata Jumboon, mutta siinä vaiheessa, kun aletaan puhua "mahdollisesta maailman parhaasta pelaajasta", niin vaaditaan kyllä sekin, että saa kaikenmaailman chriskunitzit ja pascaldupuisit näyttämään oikeilta ykköskentän hyökkääjiltä.

Laineella on potentiaalia nousta sinne aivan kärkeen, mutta jo tuo tehojen riippuvuus ketjukavereista tällä kaudella kertoo sen, et paljon on vielä matkaa kärkeen. Siis kaiken muun paitsi laukauksen osalta - siellähän Laine kiistatta on jo.


Ps.

Statistiikka voi purkaa loputtomiin ja tehdä ihan minkälaisia johtopäätöksiä vain. Suurin osa niistä pelkkää arvailua kuitenkin. Mutta lisätään nyt pelkkänä huomiona tällainen: Laine on tehnyt 0-2 maalia kaikkia muita joukkueita paitsi Dallasia ja Torontoa vastaan. Näiden verkko on heilunut Laineen toimesta yhteensä 13 (/33) kertaa. Kyseessä on eniten ja 10. eniten maaleja päästäneet joukkueet. Sen sijaan viittä parhaiten puolustavaa joukkuetta (WAS, CLS, SJS, MIN, LA) vastaan Laine on tehnyt 10 pelissä yhden maalin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Onhan Lainekin joutunut kiskomaan Scheifelen ja Ehlersin kaltaisia tusinajannuja perässään. Että siinä suhteessa ei eroa Lemieux'n tulokaskauteen merkittävästi ole.

Niin...onhan nuo hyvia pelaajia. Mutta Laine heita kuitenkin perassaan vetaa ja tekee heista parempia pelaajia. Otan muutaman otannan @ijuka :n postaamista tilastoista.

Onnistumisprosentti:

Scheifele without Laine 9.52%, with Laine 26.32%

Ehlers without Laine 10.77%, with Laine 12.50%

Vaikutus kentalla maalisuhteeseen:

Jets' top 6 in 5v5:

Laine 50 goals for, 37 against

Scheifele 55 goals for, 44 against

Perreault 28 goals for, 37 against

Wheeler 37 goals for, 43 against

Little 30 goals for, 26 against

Ehlers 48 goals for, 46 against


Ja lisaa:


5v5

Scheifele with Laine:

505min, 10+20=30 - 3.56 p/60

Scheifele without Laine:

455min, 4+8=12 - 1.58 p/69

Scheifele's scoring increase with Laine:

+125.32%

Laine with Scheifele:

505min, 16+11=27 - 3.21 p/60

Laine without Scheifele:

316min, 2+7=9 - 1.71 p/60

Laine's scoring increase with Scheifele:

+87.72%


Summary:

Scheifele's 5v5 scoring increases by +125.32% when he's with Laine vs when he's without. Laine's 5v5 scoring increases by +87.72% when he's with Scheifele vs when he's without.


Conclusion:

Both benefit from playing with each other, but Scheifele is the one who benefits more.



Aina voi argumentoida jotain ympariston tuomia etuja toiselle ja unohtaa ne toiselta. Ihan yhta hyvin voisi sanoa etta Laine karsii idioottivalmentajasta, siina missa Lemieux todellakin oli se joukkueen "go to guy". Laineen pitaisi sita olla Winnipegissa, mutta nain ei kaytannossa ole. Laine on tilastojen valossa joukkueen paras pelaaja ja nostaa muiden tasoa eniten, mutta han ei kaytannossa pelaa eniten tai edes lahelle.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei jaksa tuosta sekamelskasta lainata oikeaa kohtaa, mutta kirjoitit siitä kuinka Wheeler tulee viimeisenä laiskahkosti vaihtoon niin päätin tarkistaa asian kun se on niin helppoa, nhl.tv:stä katsoin ylivoimat.

Kolmessa ensimmäisessä YVssä Wheeler tulee ensimmäisenä vaihtoon (kolmannessa ykkösyv pelaa lähes koko yvn), neljännessä Wheeler tulee toisena. Viides ylivoima alkoi 15 sekuntia ennen pelin loppua niin en viitsinyt sitä tarkistaa.

Luulisi että voisi edes pidättäytyä faktoissa kun yrittää todistaa jotain.

Okei. Voin katsoa yv tilanteet viimeisen muutaman pelin kohdalta uudelleen ja puuttua tuohon Wheelerin vaihtoontulemisen jos se sinua tuossa riepoo.

Kun kerran katsoit viime ottelun kaikki ylivoimatilanteet uusiksi, voisitko myos ottaa kantaa sitten siihen vaittamaani, etta Laineen peluutus noissa tilanteissa on huomattavasti vahempi kuin ykkosylivoiman, ja etta han paasee sen useimmiten aloittamaan omasta paasta lentavalla lahdolla, paljon useammin kuin ykkosylivoima? En tieda miksi et alkuperaisessa viestissasi kommentoinut myos tuota aspektia, vaan keskityit siihen vaittamaan etta Wheeler yleensa luistelee viimeisena vaihtoon.

Anna ihan rehellinen kuvaus siita miten esim. viime pelissa (kun sita tarkastelit) ylivoimat menivat jakoon. Oliko vaittamani asiasta virheellinen, vai oikea?
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen sijaan viittä parhaiten puolustavaa joukkuetta (WAS, CLS, SJS, MIN, LA) vastaan Laine on tehnyt 10 pelissä yhden maalin.

Kertaatko vielä, miksi nämä joukkueet ovat parhaiten puolustavia joukkueita? Siksikö, että päästävät vähiten maaleja? Eli mikä oli pointtisi?
 

snowsii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei jaksa tuosta sekamelskasta lainata oikeaa kohtaa, mutta kirjoitit siitä kuinka Wheeler tulee viimeisenä laiskahkosti vaihtoon niin päätin tarkistaa asian kun se on niin helppoa, nhl.tv:stä katsoin ylivoimat.

Kolmessa ensimmäisessä YVssä Wheeler tulee ensimmäisenä vaihtoon (kolmannessa ykkösyv pelaa lähes koko yvn), neljännessä Wheeler tulee toisena. Viides ylivoima alkoi 15 sekuntia ennen pelin loppua niin en viitsinyt sitä tarkistaa.

Luulisi että voisi edes pidättäytyä faktoissa kun yrittää todistaa jotain.
Herrana "Laine tekee max 5 maalia ja laitetaan farmiin" en kävisi huutelemaan..
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
McDavidin viime kausi tuotti 1.06 pistetta per peli. Laine on karvan alle 1.00 talla hetkella, pari paivaa sitten oli viela tasassa 1.00. Laine tekee enemman maaleja, ja maalit ovat tarkeampia jaakiekkopelin voittamisen kannalta kuin syotot. McDavidin kausi oli vain 45 pelia, kun Laine on tahan mennessa pelannut jo yli 60 pelia. Jotkut laskivat heidan pistetahtinsa perusteella koko 82 ottelun kauden molemmille ja perustivat kyselyn, jonka Laineen kausi suhteutettuna vei ylivoimaisesti. Luonnollisesti, koska jokaista maalia kohtaan tehdaan 1.7 syottopistetta NHL:ssa.

Eli olet sitten vissiin täysin samaa mieltä että Alex Ovechkin pesee mennen, tullen, lähtiessä että palatessa Sidney Crosbyä lähes joka kausi NHL:ssä? Ovechkinilla oli nuo pari heikompaa, 32 ja 38 maalin kaudet jolloin päästiin jotenkin samaan tuolla 1,7 syöttöpiste kertoimella.

En kyllä tiedä edes miksi vastaan, mutta siinä vaiheessa kun Laine on 18-vuotiaana Lemieuxia edellä, maailman toisiksi paras neverever hyökkääjä 18-vuotiaana.. ( Arvostan itse Lemieuxin tähän toiseksi ) No, söisin lääkkeet ja menisin nukkumaan. Ja tähän on turha sanoa mistään Howesta, Richasrdista jne. niitä on ihan täysin mahdotonta vertailla, koska en ole nähnyt heidän edes pelaavan.

Lisäksi toistelet kokoajan miten "pelissä näkee", katso pelejä. Olen nähnyt Lemieuxilta varmaan 100+ peliä, katso niitä pelejä ja vertaa vaikka sitä kautta.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kertaatko vielä, miksi nämä joukkueet ovat parhaiten puolustavia joukkueita? Siksikö, että päästävät vähiten maaleja? Eli mikä oli pointtisi?

Niin? Ts. parhaita puolustamaan / hyvällä maalivahdilla varustettuja. Eikös se puolustamista tarkoita, että pidetään oma maali puhtaana? Kuten sanottua, en yritä argumentoida puolesta tai vastaan, koska tilastoilla tehdään yleensä aivan liian hätiköityjä johtopäätöksiä. Toin noi vain esille, kun ihan omasta mielenkiinnosta tuli tsekattua splittiä.


PS.
Jatkoin myös laukaisuvertailuun, johon otin myös Crosbyn mukaan. Sinänsä kertoo jo jotain Laineesta, että tätä voi surutta verrata #87:ään.

Näissä 10 pelissä "top-5 puolustavia" vastaan Laine on laukonut keskimäärin 2,2 kertaa kun koko kauden KA on 2,8. Laukaisuprosentti siis 4,5.

Sen sijaan noissa 7 pelissä Dallasia ja Torontoa vastaan Laine on päässyt vetämään peräti 4,1 KA:lla. Kun vertailun otetaan päästettyjen maalien bottom-6:ssä olevat joukkueet (ilman WPG:tä ne on DAL, COL, ARI, NYI ja DET), niin näitä vastaan Laine on pääsyt laukomaan 2,9 kertaa per peli. Laukaisuprosentti n. 27.

Vertailuna: Sidney Crosbyn kauden keskiarvo on 3,4. Viittä "parhaiten puolustavaa joukkuetta" vastaan Crosby on kuitenkin päässyt laukomaan keskimäärin 3,5 kertaa - eli yli oman keskiarvonsa. Sen sijaan Bottom-6:ta (ilman WPG:tä) vastaan Crosby on laukonut vain 2,5 KA:lla. Maaleja Crosby on tehnyt noita top-5 joukkueita vastaan 11 ottelussa 7. Laukaisuprosentti 17,9. Sen sijaan heittopussien verkko on heilunut 5 kertaa 11 ottelussa. Laukaisuprosentti 17,8.

Kuten sanottua, ei tällaisista tilanteista lyhyellä otannalla vielä kannata johtopäätöksiä vetää - varsinkin, kun pienen ottelumäärän vertailussa yksittäiset pelit painavat todella paljon. Harmi kuitenkin, että Lainetta ei nähdä kevään peleissä - olisi mielenkiintoista nähdä millä tahdilla pyssy laulaa tai miten Laine muuttaa peliään, kun vastassa ei ole ollenkaan Dallasin ja Coloradon tasoista miesmerkkausta (tai siis sen puutetta), ja peli perustuu enemmän vastapeluutukseen kuin runkosarjassa.


Lisään vielä loppuun, että en yritä tuoda yhtään mitään pointtia esille. Mainittava erikseen, kun tämä ketju tuntuu olevan NHL-puolen mittapuulla poikkeuksellisen tulenarka...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Eli olet sitten vissiin täysin samaa mieltä että Alex Ovechkin pesee mennen, tullen, lähtiessä että palatessa Sidney Crosbyä lähes joka kausi NHL:ssä? Ovechkinilla oli nuo pari heikompaa, 32 ja 38 maalin kaudet jolloin päästiin jotenkin samaan tuolla 1,7 syöttöpiste kertoimella.

En kyllä tiedä edes miksi vastaan, mutta siinä vaiheessa kun Laine on 18-vuotiaana Lemieuxia edellä, maailman toisiksi paras neverever hyökkääjä 18-vuotiaana.. ( Arvostan itse Lemieuxin tähän toiseksi ) No, söisin lääkkeet ja menisin nukkumaan. Ja tähän on turha sanoa mistään Howesta, Richasrdista jne. niitä on ihan täysin mahdotonta vertailla, koska en ole nähnyt heidän edes pelaavan.

Lisäksi toistelet kokoajan miten "pelissä näkee", katso pelejä. Olen nähnyt Lemieuxilta varmaan 100+ peliä, katso niitä pelejä ja vertaa vaikka sitä kautta.

Laine-Matthews looking like rivalry for the ages - NHL on CBC Sports - Hockey news, opinion, scores, stats, standings

"Actually my dad had a pretty good comparison," Perreault said. "He thinks (Laine) looks a lot like what Mario Lemieaux looked like when he came in the league. Tall guy, not overly fast, but fast- it doesn't look fast but he is. Tall, lanky, good hands. My dad thinks he looks a lot like Mario Lemieaux."

Ymmärrätkö eron termien "looks like" ja "equals" välillä? Ja by the way, Mario on paras pelaaja joka on koskaan pelannut peliä nimeltä jääkiekko.

edit. kiitos @Kuppi kehuista.
 
Viimeksi muokattu:

Kuppi

Jäsen
eniten kummastuttavat ja arsyttavat faktat, eli vertaukset Lemieux:n tulokaskauteen 19 vuotiaana, Laineen vaikutus ketjukavereiden laukausprosentteihin, tilastolliseen paremmuuteen McDavidin suhteen, Gretzkya parempaan maalitehtailuun jne argumentteihin jotka saattavat kuulostaa intuitiivisesti hulluilta vaitteilta.

Olisihan se hyva olla takataskussa, jotta sen voisi sitten heittaa aina vastauksensa takaisin kun joku kuitenkin ne "hullut vaitteet" kyseenalaistaa.
Ei minua ärsytä vertailut Lemieuxiin ja Gretzkyyn tippaakaan. Suhteutettuna aikakauteen Laineen maalimäärät ovat sitä luokkaa että voi pistää tässä vaiheessa samaan kategoriaan.

Sen sijaan käytät jatkuvasti noita laukaisuprosentteja jonain luotettavina argumentteina vaikka itsekin nyt myönsit että eivät ole hyvän maalintekijän mittari.

Toinen asia on se että tilanteen mukaan valikoi mitä kelpaa ja mitä ei. Jos joku haluaa arvioida laukauksen vaarallisuutta eri etäisyyksiltä niin tilastoista ei saa poistaa tyhjät maalit mutta jos taas joku sanoo ylivoimatehon olevan huono niin silloin saa kyllä poistaa kakkosylivoiman aiheuttamaa vääristymää. Mielestäni tilastoja saa rukata jos siihen on perusteltu syy. Maalipörssissä tyhjät maalit ovat yhtä ansaittuja kuin muut, mutta laukausten vaarallisuutta arvioidessa totta kai haluan vain ne maalit mukaan jossa maalivahti on yrittänyt estää maalin. Samoin ylivoimissa voi kurkkia tilaston taakse, tosin se että väittää että Laine pääsee pelaamaan vain 30s ylivoiman lopusta ei riitä argumentiksi kun tilastot näyttävät että Laine viime aikoinakin on pelannut selkeästi enemmän kuin neljäsosan YV-ajasta.

Otin vain yhden esimerkin, koska en kuvitellut etta talle asialle loytyisi yhtaan vastavaittajaa. JOKAINEN junnuturnaus ja MM-kisat joissa Laine on pelannut nayttaa saman asian. Tuo nyt vaan sattui olemaan ensimmainen josta olen itse nahnyt tilastoja. Siksi sen tarjosin.
Lisäksi on vielä näitä rusinat pullasta tyyppisiä tilastoja kuten että aivan sattumalta päätit valita muutaman pelin kutsuturnauksen jossa Matthewsille saa mahdollisimman huonot lukemat. Koko otanta olisi ollut yhtä helposti saatavilla ja kuka vaan joka tilastoista jotain ymmärtää ja haluaisi tarjota rehellisemmän vertailun olisi tarjonnut sitä. On helppo nähdä että päällimmäisenä tavoitteena ei ole objektiivisuus vaan jotain muuta.

Koko otannalla Laineellahan on edelleen paremmat maalitilastot kuin Matthewsilla mutta myös Matthewsin tilastot ovat kyllä huikeita. Itse en peleistä huomaa että Matthewsilla olisi mikään erikoinen laukaus mutta kuitenkin maaleja on syntynyt aikamoinen kasa. Laineella kuitenkin paremmat tilastot ja on nuorempi niin pidän tällä hetkellä todennäköisempänä hän tekee urallaan enemmän maaleja kuin Matthews. Minusta myös Calder kuuluisi tällä hetkellä Laineelle. Sitä en ymmärrä miksi Matthewsia pitää väheksyä vaikka myös hänellä on erinomaiset tilastot. Itse asiassa hänenkin maalisaldot ovat verrattavissa Lemieuxiin ja Gretzkyyn joten voisi myös pistää tuohon lokeroon vaikka Laineen perässä mielestäni tuleekin.

Mitä tulee Laineen taitoihin ollaan siis aika lailla samoilla linjoilla kuten sanoin, vaikken osaakaan tulevaisuutta juurikaan veikata, liian paljon muuttujia. En vaan pidä tavasta millä argumentoit. Välillä on jotain järkeviä argumentteja mutta usein myös vastaat argumenttiin vähintään yhtä tulkinnanvaraisella argumentilla ja loppuun vaan että sinun väitteesi on tunneperäinen mutta minun on fakta! BOOM! Voitto himaan! Ei siinä, sallittua sekin, ei vaan muhun uppoa tuollainen.

Henk.koht. pidän sellaisesta keskustelusta jossa on sauma oppia jotain uutta. Sanon oman mielipiteeni, kuuntelen toisen vastaavan ja jos siinä on järkeä niin se saattaa vaikuttaa omaan mielipiteeni. Parastahan itse asiassa on juuri se kun muuttaa oman mielipiteensä sen takia että keskustelun seurauksena tajuaa jonkun uuden asian mitä ei aikaisemmin ollut tullut mieleen. Jonkun väittelyn voittaminen on ihan yhdentekevää. Jankkaamisessa yritetään vaan jatkuvasti kaivaa jotain omaa mielipidettä tukevaa joka menee hukkaan oli sitten oikein tai väärin koska toinen on jo päättänyt olla kuuntelematta.

Täytynee jättää tämän ketjun vähemmälle huomiolle jatkossa, tänne tulee aina innoissaan Laineen hyvän pelin jälkeen mutta ne muutamat hyvät viestit aika lailla hukkuu tohon juupas-eipäs kohinaan johon nyt onnistuin itsekin sotkeutumaan. Esimerkkinä hyvistä: @bebeto on pistänyt tänne aika paljon hyviä linkkejä, kiitos niistä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Eli olet sitten vissiin täysin samaa mieltä että Alex Ovechkin pesee mennen, tullen, lähtiessä että palatessa Sidney Crosbyä lähes joka kausi NHL:ssä? Ovechkinilla oli nuo pari heikompaa, 32 ja 38 maalin kaudet jolloin päästiin jotenkin samaan tuolla 1,7 syöttöpiste kertoimella.

Ovechkin on kuvottavan huono puolustussuuntaan yleensa. Han on myos mielialapelaaja. Jos Ovechkin on onnistunut parempaan kuin Crosby GF/60 ja GA/60 tilastoissa, sanoisin hanen silloin olleen merkityksellisempi (parempi) pelaaja. En ole vertaillut mutta sina voit sen theda jos haluat. Mutta Ovechkin ei ole vienyt joukkueitaan mestaruuksiin joten siina on sekin.

Lisäksi toistelet kokoajan miten "pelissä näkee", katso pelejä. Olen nähnyt Lemieuxilta varmaan 100+ peliä, katso niitä pelejä ja vertaa vaikka sitä kautta.

Olen ehka kaksi kertaa sanonut, ja lisannyt peraan viela etta en pida siita argumenttina koska se on subjektiivinen nakemys.

Missa mina olen sita toistellut, tai pitanyt sita tilastoja tarkeampana argumenttina? Vai poimitko vaan jonkun lauseen sielta, huomioimatta lauseen loppua, etta paasisit sanomaan oman subjektiivisen nakemyksesi?

Olen itsekin nahnyt helvetisti Lemieuxn peleja koska pidan hanta kaikkien aikojen parhaana jaakiekkoilijana. Ei siita kauaa ole kun katsoin yhden pelin (NHL.tv:n kautta, siella oli joku historiaosio ja mielellani aina kyttaan Lemieuxta) jossa han teki 5 maalia Madison Square Gardenissa. Asuin viela suomessa kun Lemieux palasi pitkan tauon jalkeen tositoimiin joskus 2000 luvun alkupuolella, valvoin ja katsoin pelin ihan vain Marion takia.

Montako NHL pelia olet nahnyt 18 vuotiaalta Mariolta? Mina kun en ole nahnyt yhtaan. Joten suoraa vertailua Laineen nykytasoon on taysin mahdoton tehda. Ensi kauden Laine on saman ikainen kuin tulokas Mario. Mina ainakin odotan etta Laine nayttaa ensi kaudella vahintaan yhta hyvalta kuin Mario naytti tulokaskaudellaan. Onhan han siihen yltanyt vuoden nuorempanakin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Sen sijaan käytät jatkuvasti noita laukaisuprosentteja jonain luotettavina argumentteina vaikka itsekin nyt myönsit että eivät ole hyvän maalintekijän mittari.

Laukausprosentit eivat kerro suoraan yhtaan mitaan siita onko joku maalintekija. Voihan jollain olla vaikka 100% jos on vetanyt kerran ja se on mennyt sisaan. Maalintekijan mittari on maaliporssi. Kaksi eri asiaa. Toki ylivertainen laukaus auttaa maalinteossa.

Toinen asia on se että tilanteen mukaan valikoi mitä kelpaa ja mitä ei. Jos joku haluaa arvioida laukauksen vaarallisuutta eri etäisyyksiltä niin tilastoista ei saa poistaa tyhjät maalit

Ei tietenkaan saa, koska joidenkin maalien poistaminen joillain omilla kriteereilla on subjektiivista eika objektiivista. Maalit on maaleja. Se etta joku muu ei ole osunut, kokeillut tai paassyt kokeilemaan tyhjaan maaliin omasta paasta ei ole merkityksellinen asia tuollaista mitatessa.

mutta jos taas joku sanoo ylivoimatehon olevan huono niin silloin saa kyllä poistaa kakkosylivoiman aiheuttamaa vääristymää.

Koska haluat lukea tilastoja jotain tiettya agendaa tukeaksesi. Ei minulla ole mitaan sanottavaa siihen etta Laineen ylivoimaprosentit ovat huonoja. Naen vaan sen selvan syyn miksi niin on, ja se on tullut selitettya ja pitaisi kayda selvaksi jos peleja katsoo. Ei kyse ole Laineen huonoudesta ylivoimalla, han luo edelleen tilanteita paremmin kuin ykkosylivoiman jannut, mutta han paasee harvemmin hyokkayspaasta aloittamaan ja harvemmin pelaa pitkia ylivoimavaihtoja. Jos suhteuttaa koko kauteen niin han ei ole viela tassa vaiheessa ihan hirvittavasti ykkosylivoiman jannuja perassa ylivoima-ajassa, mutta mita pidemmalle kausi menee sita suuremmaksi tuo erotus kasvaa koska Laine ei enaa pitkaan aikaan ole ollut ykkosylivoimassa.

En muutenkaan ymmarra etta miksi ihmiset jaksavat tasta jauhaa. Etteko te katso Jetsien peleja? Defensefirst tuossa aiemmin koitti loytaa jotain vittuiltavaa viestistani, han ei kommentoinut sitten ollenkaan vaitettani siita etta Laine pelaa niita ylivoimien loppuja ja huonommista lahtokohdista alkavia ylivoimatilanteita. Miksi han ei yrittanyt niista vittuilla? Koska ei PYSTY. Hankin naki mika todellinen tilanne talla hetkella on, koska han meni ja tarkisti nuo viime pelin ylivoimat ja miten ne meni. Suosittelen samaa kaikille, niin voidaan sitten ihan rehellisesti ainakin olla samalla viivalla sen ymmarryksen kanssa etta mika Laineen ylivoimapelissa tuottaa noin helvetin huonoa tulosta hanen normaalitasoonsa verrattuna. Kyse ei ole hanen osaamisensa puutteesta.

Mielestäni tilastoja saa rukata jos siihen on perusteltu syy.

Jokaisella on aina omat syynsa sille miksi niita rukattaisiin. Se on subjektiivista, ja vaikka rukkaaja kuvittelisin olevansa jaavi kaikelle puolueellisuudelle, todellisuudessa niin ei kuitenkaan ole. Toki tilastojen taakse saa katsoa ja loytaa syita tietyille ilmioille, esimerkiksi jos jonkun laukausprosentti on 1% mutta ei koskaan lauo hyokkayspaasta niin onhan se ymmarrettavaa etta prosenttikin on pieni. Tosin kysymys siina vaiheessa sitten kuuluu etta miksi ko. henkilo laukoo vain keskialueelta tai omasta paasta, sita voi sitten tarkastella.

Maalipörssissä tyhjät maalit ovat yhtä ansaittuja kuin muut, mutta laukausten vaarallisuutta arvioidessa totta kai haluan vain ne maalit mukaan jossa maalivahti on yrittänyt estää maalin. Samoin ylivoimissa voi kurkkia tilaston taakse, tosin se että väittää että Laine pääsee pelaamaan vain 30s ylivoiman lopusta ei riitä argumentiksi kun tilastot näyttävät että Laine viime aikoinakin on pelannut selkeästi enemmän kuin neljäsosan YV-ajasta.

Maali on maali. Osuminen omalta puolustusalueelta on taito jota kaikilla ei ole. Laine pelaa niita tilanteita koska Maurice tietaa etta haneen voi luottaa, todennakoisemmin tekee maalin kuin etta omissa soi.

Taytyypa tehda pienta tutkielmaa esim. viime pelien osalta ja katsoa etta mihin ne ajat ja aloitukset ihan oikeasti sijoittuvat koska tama tuntuu nyt olevan niin helvetin iso asia, ja monet nayttavat tosiaan lukevan tata tilannetta pelkastaan tilastoista uskomatta ja ymmartamatta etta Laine tosiaan pelaa selvasti vahemman ja huonommista lahtokohdista.


Lisäksi on vielä näitä rusinat pullasta tyyppisiä tilastoja kuten että aivan sattumalta päätit valita muutaman pelin kutsuturnauksen jossa Matthewsille saa mahdollisimman huonot lukemat.

Ah, nyt selvisi mika sinua viesteissani riepoo. Olet Leafs fani ja odotit etta Matthews olisi ollut parempi kuin Laine. Gotcha.

Ei todellakaan ollut rusinat pullasta tilanne, koko pulla kertoo ihan saman johtopaatoksen. Voit ottaa kaikki junnuturnaukset missa jannut pelasivat samaan aikaan. Laine oli niissa edella. Eika se tilanne, yllatys yllatys, ole muuttunut NHL:ssa mihinkaan.


Koko otanta olisi ollut yhtä helposti saatavilla ja kuka vaan joka tilastoista jotain ymmärtää ja haluaisi tarjota rehellisemmän vertailun olisi tarjonnut sitä. On helppo nähdä että päällimmäisenä tavoitteena ei ole objektiivisuus vaan jotain muuta.

Ei ole minun tyoni. Ja itse asiassa tuo koko otanta on niin monta kertaa jo viime kesana ollut HFboardsilla syynissa, etten nae sille mitaan tarvetta enaa. Laine on koko otannalla parempi.

Koko otannalla Laineellahan on edelleen paremmat maalitilastot kuin Matthewsilla mutta myös Matthewsin tilastot ovat kyllä huikeita.

No niin, miksi minun siis olisi pitanyt tehda se ylimaarainen tyo kun kerran sinakin tiedat? Jokainen voi googlettaa ihan yhta hyvin jos epailyttaa.

Sitä en ymmärrä miksi Matthewsia pitää väheksyä vaikka myös hänellä on erinomaiset tilastot.

En minakaan ymmarra. Matthews on loistava pelaaja, tulee olemaan yksi parhaista tassa sukupolvessa. On jo nyt aivan helvetin hyva ja valmis NHL pelaaja. Mina en hanta vaheksy. Se etta toteaa Laineen olevan parempi ei ole Matthewsin vaheksyntaa, vaan tilastojen tutkimista. Sekin jarjestys voi viela joskus muuttua, tahan mennessa vaan ollut noin. Olen itse vertaillut heita Lemieux-Sakic kaksikkoon. Loistavia pelimiehia.



En nyt ehdi vastailla enempaa kun on kotiin menon aika.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei jaksa tuosta sekamelskasta lainata oikeaa kohtaa, mutta kirjoitit siitä kuinka Wheeler tulee viimeisenä laiskahkosti vaihtoon niin päätin tarkistaa asian kun se on niin helppoa, nhl.tv:stä katsoin ylivoimat.

Kolmessa ensimmäisessä YVssä Wheeler tulee ensimmäisenä vaihtoon (kolmannessa ykkösyv pelaa lähes koko yvn), neljännessä Wheeler tulee toisena. Viides ylivoima alkoi 15 sekuntia ennen pelin loppua niin en viitsinyt sitä tarkistaa.

Luulisi että voisi edes pidättäytyä faktoissa kun yrittää todistaa jotain.

En ole pitkään aikaan kirjoittanut JA:han, ainoastaan lueskellut, mutta tähän piti vastata. Paljon on tullut Jetsien matseja tällä kaudella seurattua ja olen kyllä täysin samaa mieltä @psychodad kanssa siitä, että Wheeler tulee laiskasti vaihtoon ja pelaa todella pitkiä vaihtoja ja ei pelkästään YV:llä vaan joka pelissä - ei joka vaihdossa, mutta usein näin. Ensin kuluttaa itsensä kentällä yli ja sitten liukuu vaihtoon kuolemaa tehden. Muutenkin olen aika peleistä suurimman osan nähneenä pitkälle kaikessa samoilla linjoilla Psychon kanssa, hänellä on ihan oikeita pointteja siitä mitä kentällä tapahtuu ja siitä mitä pitäisi tapahtua kuten myös tilastot tätä tukevat. Kyllä Laine tulee olemaan jos ei NHL:n paras niin top5 hyökkääjä aivan varmasti ja ei tarvitse edes paljon parantaa, jo pelkkä kokemus ja vähän lisää lihasmassaa takaavat tämän jos vaan välttyy loukkaantumisilta.

Ei mulla muuta, jatkakaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös