Parhaimmat drinkit

  • 108 447
  • 227

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Puolassa törmäsin kerran shottiin nimeltään Mad Dog, se oli aika perkeleen hyvä. Ymmärtääkseni se koostuu vodkasta, vadelmalikööristä ja tabascosta, ja se kaadetaan shottilasiin kerroksittain siten että vodka menee pohjalle, vadelmalikööri sen päälle ja tabascotujaus pinnalle. Kivan makea tujaus josta jää semmonen mukava lämmin jälkipolte suuhun tabascon takia.

Parista paikasta Suomessa oon tota tajunnu kysellä, mutta eivät ole koskaan moisesta kuulleetkaan.

Ainesosat saattavat hyvinkin pitää paikkansa, mutta vadelmalikööri sisältää vodkaa enemmän sokeria, joten likööri pohjalle ja vodka päälle.

Omiin lempidrinksuihin kuuluvat Bull Shot ja Bloody Mary. Todella harvakseltaan tulee drinksuja vedettyä, olutta ja jallua enimmäkseen. Duunissa tulee väännettyä mitä kummallisimpia hörppyjä mitä asiakkaat tahtovat. Karmeimpana mieleen tulee tequila-carillo-cola, ilman jäitä.
 

Masentaja

Jäsen
Harvoin tulee noissa ravitsemusliikkeissä törpöttelemässä käytyä, mutta tässä yleisimmät keitokset:

Jallu-Cola. Need say more? Mielellään yksi tähti ja oikea kokis. Pepsillä ei hyvä.

Wirtanen. Kirkas viina+battery. Ei Ediä, ei mitään muita, vaan Battery. Viina voi olla vodka/esim kossu, ei merkkaa niin paljon. Ja kylmää on oltava.

Graveyard eli Hautausmaa. Bacardi-Battery. Melko mielenkiintoinen makuelämys, nimi tulee siitä kun oltiin kaverin luona hautausmaalla juopottelemassa. Kaveri asui sillon hautausmaalla. Ihan talossa jne ja hengissäkin vielä :D

Etelän lämmössä jotain kylmää ja raikasta. Yleensä siellä tulee listalta kateltua, Tequila Sunrise ja Sex on the beach.

Shottirintamalla yleensä jallu tai Sambuca-baileys. Kyllä noilla kännin saa jo viritettyä.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Shottirintamalla yleensä jallu tai Sambuca-baileys. Kyllä noilla kännin saa jo viritettyä.

Kas, ensimmäinen ihminen lisäkseni jonka tiedän juovan Sambuca-Baileysta. Perkeleen hyvää jäillä, mutta shottinakin toki menee. Suosittelen ehdottomasti muitakin kokeilemaan.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Siitä on aikaa, kun on tullut baarissa drinksuja juotua, mutta pari klassikkoa ovat:

- Absolut Blackcurrant + Sprite
- 2cl Jägermeister + 2cl Baileys

Jälkimmäinen tunnettaneen nimellä Mummon Tohveli - tai sitten MT:ssä on Jekun paikalla Salmari.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Tuli saatua synttärilahjaks pullo Old Hopkingin valkoista rommia, mutta en oikein tiedä mihin tuota pitäisi käyttää. Ei erityisen hyvänmakuista mielestäni, mutta jos tuon pullon saisi jossain vaiheessa kumottua jollain siedettävällä drinkillä.

Olisiko kellään mitään hyviä (tai huonoja) ehdotuksia?
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Panssarivaunu. Hemmetin hyvää.

2 cl Absintti
2 cl Jägermeister
10 cl Energiajuomaa
 

Masentaja

Jäsen
Kas, ensimmäinen ihminen lisäkseni jonka tiedän juovan Sambuca-Baileysta. Perkeleen hyvää jäillä, mutta shottinakin toki menee. Suosittelen ehdottomasti muitakin kokeilemaan.

Sambucaan tuli tutustuttua joku reilu 5v sitten Corfulla. Saatavuus meinaa suomessa olla vähän hankala ja laivalla ei baarista saanut koska kuulemma sambucasta tehdään "liekkidrinkkejä". Minähän en juotavaksi kelpaavaa viinaa polta muuallakuin maksassa...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...En kyllä huomaa säädyllisten ginien kesken niin suurta eroa, etteikö itse kukin sopisi GT:n rakentamiseen. No, jotain kyllä. Paljon isompi kynnys muodostuu jos juoma on väärän lämpöistä tai jos tonic on paskaa.

Samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä lauseestasi. Kolmas asia, mikä ainakin allekirjoittaneella vaikuttaa olennaisesti drinkin makuun, tai ylipäätään siihen, tilaanko edes kyseistä juomaa, on ilman lämpötila. Itse kuulun siihen koulukuntaan, että GT (laadukas) maistuu kyllä lämpimässä tropiikissa, mutta Suomessa koleassa säässä (olkoonkin, että sisätiloissa), se ei vain maistu samalta, siis yhtä hyvältä. Muitakin vastaavia juomia löytyy. Ehkä perinteisempi esimerkki vastaavasta on, että monille punaviinit kuuluvat syksyyn ja talveen ja valkoviinit kesään. Tämä taas itselle ei ole ollenkaan kynnyskysymys.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bloody Mary on ylivoimainen ykkönen. Laadukas GT menee toki aina myöskin.

Joskus nuorena jantterina tuli festareille tai muuhun kesäpäivään lähdettyä kattauksella, joka sisälsi jallua ja kuivaa siideriä. Erittäin hyvin kesäpäivään soveltuva juoma, joka saa asiat luistamaan. Ja festariaamuhan alkoi noihin aikoihin hedelmäcocktail-säilykkeellä, jonne sekaa lorautettiin hyvä tujaus vodkaa tai oikeastaan mitä tahansa.

Nykyään ei kyllä juurikaan tulee drinkkejä vedettyä. Baari-illan ratoksi voi vetäistä Jallun shottina ja muissa ympäristöissä sitten laadukasta konua.
 

scholl

Jäsen
Aikalailla totta mielestäni, varsinkin jos tykkää juoda GT:nsä pitkänä. Ihan paskimmat ginit eivät kyllä maistu oikein ginille ensinkään, lähinnä heikolle pontikalle. Hyvien kesken tonicin kanssa nauttiessa löytyy vivahde-eroja, joita ei minun suu huomaa kuin vierekkäin maistellessa.

Baareissa ongelma on mielestäni se, että monesti laittavat ties mitä sieltä hanasta blandiksena. Ei tiedä, mitä moskaa se on. Jotenkin siistimpää, jos kaatavat pullosta. Sama muuten pätee cokiksiin ja muuhunkin, vihaan niitä hanamoskia, mitkä jostain pistoolista puolihuolimattomasti roiskitaan.

Mulla on himassa vain Bombayta pelkästään sen takia, koska se sininen pullo on jotenkin siistin mallinen ja näköinen. Yksi juttu mitä ei ole vain tullut vielä testattua on Stefan Richterin ohje. Siis se joku suomalainen kokki, joka asuu Losissa, teki GT:n Hansin Matkassa -ohjelmassa niin että laittoi sekaan jonkun verran Hartwallin lonkeroa. Toi pitää testata.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Baareissa ongelma on mielestäni se, että monesti laittavat ties mitä sieltä hanasta blandiksena. Ei tiedä, mitä moskaa se on. Jotenkin siistimpää, jos kaatavat pullosta. Sama muuten pätee cokiksiin ja muuhunkin, vihaan niitä hanamoskia, mitkä jostain pistoolista puolihuolimattomasti roiskitaan.

Sieltä pistoolista tulee tonic-tiivistettä, hanavettä ja hiilidioksidia sekoitettuna paikan päällä. Periaatteessa samaa tavaraa kuin pullokama, mutta hygienia voi olla monessa paikassa vähän niin tai näin. Nuo vehkeet kun pitäisi putsata päivittäin.

Toisaalta hanatavara tulee aina viileänä siihen jäiden päälle, kun taas pullo-/tölkkitavara on monesti jossain siinä pöydällä lämpimässä. Tällöin tuote laimenee heti alkuunsa jonkin verran kun sulavettä sekoittuu joukkoon.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Itse olen aina tykännyt Long Island Ice Tea -drinkistä mutta ongelmana on vain sen hinta, maksaa miltei viskipaukun verran. Laivalla tuota herkkua saa vielä vahvempana ja vaikutukset illan mittaa voivat olla petollisia. ;)
 

H.J.Simpson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça, Tahko, Flyers
Perusvarmat kelkka, jallucola ja vodkarussian yleensä riittävät, mikäli tulee drinkkejä tilattua. Iso LIIT toki toimii myös erittäin hyvin. Useammin tulee kuitenkin vain baareissa juotua mallasjuomaa/lonkeroa ja siinä ohessa shottina jallua tai kylmää jägermaisteria.

Se mitä en ole koskaan taas itse ymmärtänyt on tuo energiajuomien käyttö drinkeissä. Toki peittää viinan maun, mutta eihän noista hyvän makuisia saa yrittämälläkään. Tosin eipä noita tule muutenkaan juotua juurikin maun vuoksi. Mutta makuasioita sanoi musti, kun pallejaan nuoli...
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Virgin Cuba Libre.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Tietääkö joku mitä absinttipirtelöön kuuluu? Absintin lisäksi tietty.

En varmana tiedä, mutta jos puhutaan ravintola-annoksista niin esim 2cl absinttia, 2cl jotain citruslikööriä, softista, jäitä ja blenderiin.

Pirtelöistä puheenollen, suosittelen maistamaan Jallupirtelöä, sangen kesäinen juoma:
- 3cl jallua
- 1cl cointreuta tai 43 likööriä
- softista ja jäitä
- blenderiin

Lisäksi, ehdoton suosikkini Jalluomena ansaitsee maininnan tässä ketjussa.
Itse olen havainnut Tropicin omenamehun parhaaksi yhdistelmäksi tähtisen kanssa.
 

Dängleri

Jäsen
Oma kokeilu, jolle myöhemmin joku baarimestari tiesi kertoa nimenkin; 2cl vodkaa, 2cl Sour Applea, omenamehua (+ halutessaan jotain poreilevaa, esim. sprite)
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Tässä tulee juhannuksen mehuhetken voittaja: Bisselonkero!

Yksi tölkki peruslageria eli bisseä ja yksi tölkki ginilonkeroa samaan litran tuoppiin.

Makuhermoja voi koetella lisäämällä joko yhden bissen tai yhden lonkeron tuoppiin, kun siellä on vielä juomalle tilaa jäljellä ja tällöin sekoitussuhde sekä maku muuttuvat selvästi.

Sanoin muistaakseni "hirveetä paskaa" ennen maistamista, mutta olin väärässä. Nautittuani parissa tunnissa kolme näitä kahden-suhde-yhteen "drinkkejä" - olin sopivassa kännissä, eli homma toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös