Parhaat pizzatäytteet

  • 110 893
  • 378

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Anteeksi puuttuminen kulinaristiseen hurmioon mutta jos pizzan tekeminen on tuota luokkaa niin menee minusta hyvin lahjakkaasti snobbailun puolelle.
Ei mun mielestä. On kai se kuitenkin oleellista siinä mielessä, että minä en välttämättä pitäisi raa'aksi jääneestä tonnikalasta, ja nyt sain tietoa siitä, kuinka tuo ehtii kypsyä uunissa. Jos tuossa häiritsee kypsyysasteet, sitten ei voi mitään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä pizzan historia tosiaan lienee se, että lätyn päälle on heitetty sekalaisia tähteitä. Mutta aina pitää muistaa, että Italiassa ruuanlaittoon suhtaudutaan suurella antaumuksella ja raaka-aineiksi ei kelpuuteta mitä tahansa moskaa. Jos syö helppoa ruokaa, ei ole pakko syödä silti huonoa ruokaa. Ja sitä keskimääräinen kebab-liha on mitä suurimmassa määrin. Kunnon lammas-kebab ja tietenkin myös hyvälaatuinen lehmäperäinen ovat ihan ok syötävää, ei siinä mitään. Mutta "laadukas kebab-liha" ja "perus-pizza/kebaberia" eivät kyllä lyö karvaisia käsiään yhteen yli 80% tapauksissa. Voisin jopa väittää, että 95% on lähellä.
 

Aatos

Jäsen
En ihan ole jyvällä, miten alkuperäiset (tätä täälläkin näemmä yritetään arvostetaan) pizzat ovat saaneet alkunsa mutta luulen, ettei mama ole tunalättyä tehdessään ensin arvioinut kalan kypsyysastetta vaan heittänyt näppituntumalla kaapista löytyneet kamat päälle ja uuniin. Eikös tämä ole pizzan teon perimmäinen filosofi?

Tästä on juuri kyse. Italiassa Pizzat ovat hyvin pelkistettyjä, vaikka sielläkin törmää tähän "amerikan" suuntaukseen, varsinkin pohjoisessa. Alkuperäinen ideahan on kaivaa tähteet jääkaapista, tehdä siihen hyvä soosi ja heittää uuniin.

Parhaat - siis minun makuuni - olen syönyt pikku paikan pienessä Trattoriassa. Ja tällaiset paikat ovat usein hyvin vaatimattomia, mutta kodikkaita. Etelä-Italiassa (turistirysien ulkopuolella)nämä pienet perheravintelit kukoistavat positiivisessa mielessä.
Pienessä perhemättöpaikassa on mukava jutella pitäjien kanssa esim. jalkapallosta. Kerroin pienessä Minorin kylässä perheenpäälle ja Pizzamestarille diggaavani Paolo Maldinia .Ukko kaivoi esiin kuvan hänestä ja Paolosta. Ja loppujen lopuksi ei suostunut ottamaan hintaa kahdesta pizzasta. Näin voi käydä vain Italiassa.

Sitten on erikseen Ristorantet, jotka ovat monipuolisempia ruokapaikkoja.

Mutta niistä Pizzan täytteistä olen sitä mitä, että yksinkertaisuus on valttia.
Ja se pohjakastike on kaiken ydin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kunnon lammas-kebab ja tietenkin myös hyvälaatuinen lehmäperäinen ovat ihan ok syötävää, ei siinä mitään.

Jatkoajassa hehkutetaan asiantuntevasti alkuperäisen lammaskebun perään. Pienenä triviana perjantai-iltaan:

Millainen kastike alkuperäisessä kebabissa yleisemmin on? Eri maustein tämä kastike maustetaan mutta mitä sisältää perus raaka-aine?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei mun mielestä. On kai se kuitenkin oleellista siinä mielessä, että minä en välttämättä pitäisi raa'aksi jääneestä tonnikalasta, ja nyt sain tietoa siitä, kuinka tuo ehtii kypsyä uunissa. Jos tuossa häiritsee kypsyysasteet, sitten ei voi mitään.

Tuoretta tunaa voit heittää tosiaankin vaikka raakana ääntä kohti. Kypsyy uunissa hetkessä ja pienempänä siivuina ylikypsyy jos pizza on vaikkapa 10 minuuttia 300 asteessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Anteeksi puuttuminen kulinaristiseen hurmioon mutta jos pizzan tekeminen on tuota luokkaa niin menee minusta hyvin lahjakkaasti snobbailun puolelle.
Voi olla snobismia, lienet oikeassa. Mikä on snobismia yhdelle voi toiselle olla arkipäivää, ja kolmannelle ihan mennen talven lumia. No, taloudessamme syödään tonnikalaa noin 2-3 kertaa vuodessa, joten ei tuo nyt ihan keskiverto-keskiviikon apetta ole meilläkään.

Autenttiseen italialaiseen mama-pizzaan pyrkimisessä kuvailemallasi tavalla, hieman kärjistäen, voidaan siinäkin yltää snobismiin jos alkuperäisyyden tavoittelu viedään pitkälle.

Ymmärrän hyvin, jos joku kokee tuoreen tonnikalan snobistisena tai elitistisenä juttuna. Tonnikalaa saa nykyään kaikkien vähänkin parempien markettien kalatiskeiltä, tosin kilohinta on yleensä aika kova. Joskus harvoin kauppaan on ilmestynyt isohko erä tonnikalaa, ja sitä voi saada tarjoushintaan. Silloin kannattaa olla väijyssä, on tuo sen verran upeaa herkkua.

Panin merkille, että vakikaupassa oli eilen tarjolla mm. miekkakalaa. Voipa olla että huomenna poikkean kalatiskin kautta ja tekaisen, perkele ihan häijyyttäni, pizzan ja arvaattekin jo mitä tulee täytteeksi. Hekumoin jo etukäteen ajatuksella, että pääsen kysymään kalatiskin naisilta mitäkö he suosittelisivat pizzaani miekkakalan seuraksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ymmärrän hyvin, jos joku kokee tuoreen tonnikalan snobistisena tai elitistisenä juttuna.

Ei tuoreen tonnikalan käytössä mitään erikoista ole. Kiinnitin huomioni siihen, että sitä pitäisi paistaa vielä ennen kuin heittää pizzan päälle...tää menee jo hifistelyksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei tuoreen tonnikalan käytössä mitään erikoista ole. Kiinnitin huomioni siihen, että sitä pitäisi paistaa vielä ennen kuin heittää pizzan päälle...tää menee jo hifistelyksi.
No minusta lopputulema oli ihan maukas vaikken paistanut. Voi tulla hyvää paistamallakin, makuasiahan se on lopulta. Kerran olen vaan tuota tuoretunaa kokeillut pizzassa, joten kokemuspohja ei ole hääppöinen. Kokeilusta jäi kuitenkin positiivinen fiilis, tarina saanee vielä jatkoa.

Toisaalta kun sanot, että "pienempänä siivuina ylikypsyy jos pizza on vaikkapa 10 minuuttia 300 asteessa", niin tämä varmaan pitää kutinsa. Tuolta pohjalta jos pizzasi paistat niin tuskin tonnikalan pannuttamisessa on erityistä lisäarvoa. Omassa pizzani palaset olivat karkeasti peukalonvahvuisia tai jopa isompia, eli ei ihan pientä silppua sentään.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On se monimutkaista, Kebabin syöminen

Millainen kastike alkuperäisessä kebabissa yleisemmin on? Eri maustein tämä kastike maustetaan mutta mitä sisältää perus raaka-aine?
Kebabissa on kai kaksi kastiketta. Lihalle omansa ja salaatille omansa, luulen. Salaatin kasteike sisältää maustamatonta jogurttia, mausteina pippureita ja ylläri, ylläri -sokeria. Lihalle laitetaan kastike paksusta tomaattikeitosta tai paseeratuista tomaateista. Tomaattimössöön lisätään ruokakermaa ja mausteeksi basilikaa. Ainakin minulle on tarjottu tuolleen tehtyä kebaania alkuperäisväestön päivällisillä, jossa juuri painotettiin, että ruoka on kaikkia perinteitä vaalien tehty. Perinteitä vaalittiin myös siinä, että perheen isä laittoi ja tarjoili ruuan rouvansa ystävälle.
Sitä paitsi, tämä perheen isä joutui pyytämään kahdelta uskontokuntansa edustajalta luvan minun, eri uskontokuntaan kuuluvan, ruokavierailulleni.
Onneksi antoivat, ruoka oli erinomaista.

Terveisin koo
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners

Niin...kebabin alukuperä on lähes koko Lähi-Idän alue ja paikallisesti raaka-aineet varmasti eroavat toisistaan. En hakenut kumpaakaan näistä kastikkeista, jotka mainitsit. Siis tämä hakemani soosi on nimenomaan Turkissa käytetty. Aivan yleisesti paikallisissa kebupaikoissa (pikaruokaloissa).
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin...kebabin alukuperä on lähes koko Lähi-Idän alue ja paikallisesti raaka-aineet varmasti eroavat toisistaan. En hakenut kumpaakaan näistä kastikkeista, jotka mainitsit. Siis tämä hakemani soosi on nimenomaan Turkissa käytetty. Aivan yleisesti paikallisissa kebupaikoissa (pikaruokaloissa).
No huh, taas on mua huijattu.
Tämä perhe jossa olin ruokavieraana on alkujaan turkmenistanilaisia.
Luonnollisesti kokkina toiminut isäntä piti kebabia alkuperältään turkkilaisena ruokana, mutta, tiedä sitten mikä maa sen on ensiksi keksinyt.

Terveisin koo
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No huh, taas on mua huijattu.
Tämä perhe jossa olin ruokavieraana on alkujaan turkmenistanilaisia.
Luonnollisesti kokkina toiminut isäntä piti kebabia alkuperältään turkkilaisena ruokana, mutta, tiedä sitten mikä maa sen on ensiksi keksinyt.

Terveisin koo

Varmasti on vahvasti turkkilainen safka vaikka tätä syödään Irakissa ja Iranissakin. Kastike on nyt The Juttu. Uskon, että vastaus kysymykseeni tulee viimeistään huomenna.
 

Kaivanto

Jäsen
Ei tuoreen tonnikalan käytössä mitään erikoista ole. Kiinnitin huomioni siihen, että sitä pitäisi paistaa vielä ennen kuin heittää pizzan päälle...tää menee jo hifistelyksi.

Koskeeko vain tonnikalaa vai onko jauhelihankin käyttäminen pannulla ennen uuniin laittamista hifistelyä?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Koskeeko vain tonnikalaa vai onko jauhelihankin käyttäminen pannulla ennen uuniin laittamista hifistelyä?

Raakaa tunaa voi laittaa pizzaan mutta laittaisitko raakaa jauhelihaa pizzaan? Asialla voi saivarrella tai sitten et vain osaa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Syön todella harvoin pizzaa, mutta silloin kun innostun pizzan tilaamaan, otan yleensä saman mitä ennenkin. Yhdistelmä on: salami, pekoni, jauheliha, ananas ja aurajuusto. Sopivan lihaisaa ja täyttävää. Ehkä liiankin. Päälle yleensä pistän vielä Tabascoa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuolla aikaisemmin kysyin, mikä on perinteisen lammaskebabin tavallisin kastikepohja esim. Turkissa. Ehdotuksina on tullut luonnonjugurtti ja tomaattipyree. Näitä en kuitenkaan tarkoittanut. Mikähän se olisi? Nyt kebun asiantuntijat...laittakaa vastauksia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen sen koulukunnan miehiä, että pitsassa ei pidä olla liikaa täytteitä. Mitä enemmän siihen tunkee täytteitä niin sitä sekavammaksi se maku menee eikä siitä sitten saa loppujen lopuksi oikein mitään irti. No mahanhan se mukavasti tietty täyttää. Itse suosinkin yksinkertaisia ratkaisuja ja paras pitsa on mun mielestä tylsääkin tylsempi jauhelihapitsa.

Tuosta olen kyllä ihan samaa mieltä. Jauhelihapizza on paras pizza ja kaikki muu on turhaa hifistelyä. :)
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Pienestä pitäen ollu aina sama jauheliha, kinkku, ananas ja salami.

Noilla Ose^n mainitsemilla täytteillä tilasin jokunen viikko sitten pizzan. Tosin alkuun ilman jauhelihaa, mutta kun myyjä sanoi, että 40 sentillä saat vielä yhden täytteen ja koska oli aivan älytön nälkä, niin tottakai otin jauhelihan mukaan. Ja kyllä oli pizzalla painoa! Monesti ne pizzalaatikot tuntuvat siltä, ettei sisällä ole mitään, mutta tämä oli toista maata ja nälkä lähti. Juustoakin semmoinen kerros, että hyvä kun muita täytteitä näkyi.

Kuitenkin, mikäli teen itse pizzan, laitan siihen yleensä reilusti kinkkua, tonnikalaa tai jauhelihaa sekä ananasta ja tottakai juustoa. Päälle runsaasti oreganoa. Pizzeriassa useimmiten menee kinkku, salami, ananas.

Keski-Euroopassa matkustaessani olen pari kertaa vetäissyt pizzan ilmakuivatulla kinkulla, toiselta puolen paistetulla kananmunalla, juustolla ja oreganolla täytettynä italialaisissa pizzerioissa (ei tosin Italiassa, mutta henkilökunta italialaisia) ja ne ovat olleet varmaan parhaat pizzat, joita olen syönyt. Kyseisillä täytteillä olen syönyt myös calzone -tyyppisen pizzan ja toimii.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pizzan ongelmahan on juuri se, että se ei meinaa täyttää vatsaa sitten millään.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pizzan ongelmahan on juuri se, että se ei meinaa täyttää vatsaa sitten millään.

Höpsis! Polkaise Mikkeliin Ravintola Fernandoon. Tilaa "Pizza Fernando". Maistuu ja täyttää.

Sitten tuohon vatsan täyttämiseen... Eikös se ole niin, että kun syöt tarpeeksi, niin maha tulee täyteen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös