Parhaat/heikoimmat biisit ”coverina”

  • 318 393
  • 1 749

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Amorphis-Light My Fire

Amorphiksen versio The Doors klassikosta. Löytyy Tales From The Thousand Lakes-levyltä. Coveri on ...erillainen. Tosin hiton hyvä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Black Sabbathin versio Crow-yhtyeen kappaleesta Evil Woman on aina ollut minulle originaalia läheisempi. Tanakamman kuuloinen, ja Ozzyn vokaalit ovat napakammat.

Suurin osa taitaa muutenkin pitää Evil Womania Black Sabbathin kappaleena. Johtuu ehkä siitä, ettei moni ole kuullutkaan mistään Crowista.

Tässä vertailua, eli originaaliversio vuodelta 1969, ja Black Sabbathin versio vuodelta 1970.

Sinänsä hyvänä osoituksena tämä toimii siitä, ettei Sabbath suinkaan ollut ainoa rouheilla soundeilla soittava blues-pohjainen rock-bändi noihin aikoihin. Vaikka minäkin allekirjoittaisin lauseen, että Sabbath (yhdessä LedZepin ja Purplen myötävaikutuksella) loi heavy metalin ja pohjan tuleville hevilevyille, niin noihin aikoihin ja ennenkin oli jo olemassa monia raskaasti soittavia hämyisiä bändejä, joihin kannattaa tutustua vaikka YouTuben välityksellä.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täytyy sanoa, että W.A.S.P. :in vuoden 1984 versio Paint It Blackistä on todella hyvä.

Linkki kyseiseen versioon tässä

Huomattavasti paljon kovempi kuin se minkälie versio parin vuoden takaa, joka soi alvariinsa radiossa.

edit: Niin ja linkkihän vie youtubeen.

Blackie osaa kyllä valita nuo coverit paljon paremmin kuin moni muu. Nämä suomalaisten rock-bändien coveroinnit ovat yleensä minun mielestäni mukahauskoja ja typeriä. Tuo Paint it Black on todellakin hieno coverointi ja Babylonilta löytyvä versiointi itsensä Puup dirplen Burnistä on myös loistava. Ei niinkään voi sanoa, että olisi parempi kuin alkuperäinen, mutta sopii tuohon Babylon-lätylle paremmin kuin hyvin. Tuo sellaisen mukavan yllätyksellisyyden tuohon väliin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Amorphis-Light My Fire

Amorphiksen versio The Doors klassikosta. Löytyy Tales From The Thousand Lakes-levyltä. Coveri on ...erillainen. Tosin hiton hyvä.

Minulla tuo taas menee ehdottomasti maailmanhistorian huonoimpien covereiden joukkoon, ja on Amorphikselta mielestäni todellinen rimanalitus joita bändiltä ei kovin usein olla totuttu näkemään. Jotkut biisit kun eivät vaan toimi örinämetalliversiona sitten mitenkään, paitsi muuttamalla koko biisin rakenne aivan erilaiseksi. Minusta siihen ei riitä että pistetään vaan tanakat särökitarat ja örinää lauluksi.

Mutta sellainen cover-biisi johono len tykästynyt viime aikoina, on tämä Kotiteollisuuden uuden (paskan) cover-levyn ainoa valopilkku, eli Motelli Skronkle -cover Kone. Eihän tuossa nyt hirveän erilaisille linjoille olla lähdetty alkuperäisversion kanssa mutta on tämä ehdottomasti piristävä poikkeus itseään viime vuodet pahasti toistaneen Kotiteollisuuden tuotannossa. Välillä sentään jotain vähän erilaista, ja biisi jossa Hynysen mörinä kuulostaa hyvältä ja sopivalta.

Tuolta levyltä löytyy kyllä sitten myös ihan päinvastainen esimerkki, eli tämä radiossa kovasti soitettu Haltin häät jossa ollaan taas menty kyllä yli sieltä missä aita on matalin. Aivan järkyttävän paska biisi, ja siksi en viitsi edes sitä linkittää tähän.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Black Stone Cherryn versio Adelen Rolling in the deepistä kuulostaa ainakin omaan korvaan todella hyvältä. Hieman rockimpi versio kuin alkuperäinen, mutta toimii mielestäni hyvin, vaikka nuo livevideot ei ihan huippuja olekkaan laadultaan.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minulla tuo taas menee ehdottomasti maailmanhistorian huonoimpien covereiden joukkoon...

Maku se on paskempikin maku.

Tässäpäs olisi toinen mielestäni hyvä coveri. Sentencedin versi Maidenin Trooperista.

Ja linkkihän menee SinäPutkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Maku se on paskempikin maku.

Niin näköjään...

Minulla nimittäin myös tuo Sentencedin Trooper menee ehdottomasti tuonne heikoimpien covereiden joukkoon mieluummin kuin parhaiden.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Minusta molemmat ovat yhtä hyviä. Stirlingin videossa esiintyvä naislaulaja teki sen verran ison vaikutuksen ulkoisella olemuksellaan (ja äänellään), että täytyykin googlettaa hänet.

Ihan vinkkinä että Lindsey Stirling on sitten tuo viulusti
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin näköjään...

Minulla nimittäin myös tuo Sentencedin Trooper menee ehdottomasti tuonne heikoimpien covereiden joukkoon mieluummin kuin parhaiden.

Uskallanko enään laittaa uusia ehdokkaita??

Laitan kuitenkin Metallican My Friend of Misery, Dark Tranquillityn esittämänä. Taas ihan onnistunut coveri.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uskallanko enään laittaa uusia ehdokkaita??

Laita vaan, niin minä dumaan niitä sitten sitä mukaa alas...

Ei vaan ihan vakavissaan: jokainen tykkää mistä tykkää ja mikäpä minä olen kenenkään mielipiteitä dumaamaan, kunhan vaan kerron omani. Minulle ei vaan oikein toimi tuon tyylinen lähestyminen covereihin, ja minun mielestäni metallibändien tekemistä covereista todella iso osa on aika pitkälti kuraa. Toki todellisia helmiäkin löytyy.

Ai niin, ei muuten tarvinne varmaan edes sanoa mitä mieltä olen tuosta Dark Tranquilityn Metallica-coverista...
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laita vaan, niin minä dumaan niitä sitten sitä mukaa alas...

Ei vaan ihan vakavissaan: jokainen tykkää mistä tykkää ja mikäpä minä olen kenenkään mielipiteitä dumaamaan, kunhan vaan kerron omani.

Olen huomannut tämän. Ja tähän sitten se hymiö.

Makuja on monia ja oman mielipiteen kertomisessa ei ole mitään väärää. Päinvastoin, olisihan se hel....n tyhmää jos kaikki olisi joka asiasta samaa mieltä.

Jos arvata pitää, mitä mieltä olit tästä Metallica-coverista, niin arvatenkin pidit siitä todella kovasti ja latasit sen heti omaan Ipadiin yms. walkmaneihin. Laitoit myös sen oman kännykkäsi soittoääneksi, että kuulisit sitä mahd. paljon.

Vai olenko kuitenkin arvannut väärin?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Maj Karman hienosta Rukous-klassikkokappaleesta on näemmä tehty mitä parhaimman "ois hyvin voinu jättää tekemättäkin" -kategorian cover-versio, jonka kuunteleminen tapahtuu omalla vastuulla:

... vaikka naurattihan tuo teos kieltämättä niiden 27 sekunnin ajan, joiden verran sitä pystyi kuuntelemaan. (Linkit ohjaavat YouTubeen.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös