Paras naisdekkaristi?

  • 2 172
  • 7

Mielestäsi viihdyttävin naisdekkaristi?

  • Agahtha Christie

    Ääniä: 31 50,8%
  • Mary Higgins Clark

    Ääniä: 0 0,0%
  • Patricia Cornwell

    Ääniä: 9 14,8%
  • Karin Fossum

    Ääniä: 2 3,3%
  • Elizabet George

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tess Gerritsen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Tami Hoag

    Ääniä: 0 0,0%
  • Leena Lehtolainen

    Ääniä: 5 8,2%
  • Liza Marklund

    Ääniä: 2 3,3%
  • Danuta Reah

    Ääniä: 2 3,3%
  • Kathy Reich

    Ääniä: 1 1,6%
  • Minette Walters

    Ääniä: 2 3,3%
  • Joku muu? Kuka?

    Ääniä: 7 11,5%

  • Äänestäjiä
    61

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Agatha Christie on paras. En ole tuotantoa lukenut pitkään aikaan, mutta ainakin teininä nuo Kymmenen pientä neekerinpoikaa ja Kuolema Niilillä tuntuivat hyviltä kirjoilta. En tiedä sitten, miten niihin suhtautuisi nykyään. Pari muutakin Agathan kirjaa olen lukenut. Idän Pikajunasta en niin paljoa pitänyt, mutta menihän sekin. Yhden kirjan nimeä en enää muista. Muistaakseni se oli jonkin sortin vakoilutarina, mikä sijoittui jonnekin Marokon tienoille. Muistaakseni joku nainen lähetettiin selvittämään asioita jonkun lento-onnettomuudessa kuolleen naisen henkilöllisyydellä. Tuo kirja oli mielestäni hyvä.
 

anthony

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Jazz
Vaikeaa heittää valintaa omaan äänestykseen, koska kaikki yllä olevat kirjailijat ovat loistavia.

Ainoastaan Leena Lehtolaisen tuotantoa ei ole tullut luettua, mutta kai se oli pakko laittaa yks suomalainen äänetykseen mukaan?

Ääneni pitkän harkinnan jälkeen annoin Danuta Reahille kaksikosta Reah/Reich.
 
Viimeksi muokattu:

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei naisdekkaristit nappaa jatkoaikalaisia.
No keskimäärin tämä dekkarointi onkin vahvasti miesten alaa; mitään sukupuolikysymystähän tästä ei voi lähteä tekemään, mutta varsinkin Suomessa miesten kirjoittamat jutut ovat huomattavasti fiksumpia.

Paras naisdekkaristi on muuten Sujata Massey.
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Cornwell

Cornwellille meni ääni, tosin näistä en ole lukenutkaan kuin Christien, Cornwellin ja Gerritsenin kirjoja.

Cornwellille ääni meni lähinnä Köyhien Kalmiston perusteella. Tosin Gerritsenin Kirurgi oli myös vaikuttava, Taidonnäyte makaa edelleen lukematta kirjahyllyssä. Ehkä ääni olisikin mennyt Gerritsenille sen lukemisen jälkeen, kuka tietää... nykyään jää niin vähän aikaa lukemiselle, vaikka loistavia kirjoja olisi hyllyt väärällään.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Aika monta näistä on tullut luettua. Pistetään kuitenkin muutamia mietteitä muutamasta ehdokkaasta:

Oman ääneni saa Patricia Cornwell, tai rajatusti hänen Kay Scarpetta-tuotantonsa + Viiltäjä-Jack. Scarpetta on niin loistavasti luotu hahmo, ettei Cornwellin muilla hahmoilla ole mitään "jakoa". Tänä syksynä ilmestynyttä opusta lukuunottamatta koko tuotanto on luettu.

Christie on klassikko, mitä ei voi näissä koskaan sivuuttaa. Suurin osa ihmisistä tykkää, minä myös, vaikka kirjoissa aina onkin se perusjuoni. Murha suljetussa tilassa ja rajattu, jo ajoissa tiedetty joukko epäiltyjä. Idän pikajuna ehkä klassisin esimerkki tästä. On onnistunut myös luomaan useamman hyvän henkilöhahmon.

Danuta Reahin tekstistä näkee, että kyseessä on yliopistotason englanninopettaja ja kielitieteilijä - hienoa kieltä. Pelkkää pimeyttä oli hyvä, oikeastaan erinomainen, mutta Tummat vedet suuri pettymys. Tuotanto ei ilmeisesti ole kovin laaja, joten pitäisi tutustua muihinkin ennen lopullista tuomiota.

Ainoana kotimaisena tähän äänestykseen päässyt Leena Lehtolainen iskee myös meikäläiseen. Sinänsä erikoinen juttu, että lueskelin monta kertaa Lehtolaisen kirjojen takakansia, mutta päädyin aina johonkin muuhun ennen kuin Maria Kallio-sarja tuli tv:stä. Sen jälkeen ostin yhden Lehtolaisen paperbackinä ja jutut avautuivat ihan eri tavalla.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse olen melkoisen ihmeissäni jo siitä, että todennäköisesti hyvin miesvaltaisella Jatkoajan keskustelupalstalla ylipäätään ketään kiinnostavat naisdekkaristit. Hyvä niin.

Oma ääneni meni Patricia Cornwellille ja tämän Kay Scarpetta -sarjalle. Sen verran jännittävää ja mukaansatempaavaa viihdettä on rouva Cornwell saanut aikaiseksi, että koko tuotannon olen "joutunut" lukemaan.

Toinen varteenotettava ehdokas olisi ollut Elizabeth George, mutta hänen tuotantoonsa en ole vielä perehtynyt yhtä tarkasti kuin Cornwellin. Pari ensimmäistä kirjaa olen Georgelta lukenut, ja ne tekivät kyllä vaikutuksen. Erityisesti pidin Georgen tarkoista englantilaisen maaseudun kuvauksista. Jos ette vielä ole tutustunut, niin lukekaa ihmeessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös