Pahimmat tavat provota?

  • 1 998
  • 18

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Provoilu hyvin useassa tapauksessa on rinnastettavissa syöväksi keskusteluissa, sillä se hyvin usein vie koko keskustelun sivuraiteelle pilaten siis muuten hyvän tai mielenkiintoisen aiheen. Olen sitä mieltä että pieni provo, tai sanotaanko omien mielipiteiden särmittäminen tai vahvistaminen on aloitusviestissä aivan hyväksyttävää hyvin käytettynä, mutta ruikkimalla muuten aiheeseen paneutuneiden ihmisten sekaan lerssi kädessään omia tippaisia kommenttejaan saa meikäläisen näkemään punaista.

Tästä minulla on kissanomistajana muuten assosiaatio. Nään provoilijat samalla tavoin kun kissani kun sillä on ripuli. Se juoksee päättömästi pitkin taloa (provo hyppii eri ketjuihin) ja laahaa persettään pitkin mattoja jättäen pitkiä ruskeita vanoja (provo kirjoittaa ketjuihin). Tosin kissa on viisas, se pyyhkii perseensä mattoon eikä lattiaa: se tietää että liukkaalle lattialle ei tartu mitään.

Itselleni yksi provoilun tyyppi on punainen vaate. Se ei välttämättä ole edes tarkoituksellista provoilua. Kun joku heittäytyy asiantuntijaksi ja esittää jotain jumalan sanana viitsimättä katsoa muita perusteluidensa arvoiseksi, tai on vaan lyhytsanainen ja asettautuu toisen tai toisten yläpuolelle, niin meikäläisen on vaikea olla hiljaa.

Jos jostain timanttikallosta ei löydy nöyryyttä, on aika ottaa sanallinen timanttipora ja yrittää istuttaa sitä sinne.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Näin puhuu henkilö, joka käyttää toistuvasti tasavallan presidentistä nimitystä Tavja. Avausviestisi vaikuttaa jeesustelulta.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti lihaani
Näin puhuu henkilö, joka käyttää toistuvasti tasavallan presidentistä nimitystä Tavja. Avausviestisi vaikuttaa jeesustelulta.

...viestisi on kohtuullisen taitava provo. Siinä otat epäolennaisen, teet siitä merkityksellisen ja dissaat viestin aloituksen.


EDIT: Lauseesta tehty vähemmän toistava.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti solamnic76
...viestisi on kohtuullisen taitava provo. Siinä otat epäolennaisen, teet siitä merkityksellisen ja dissaat viestin aloituksen.

Siis oma provoilusi, sillä sitähän tämä tavjoittelu puhtaasti on, on epäolennaista. Mikä on olennaista?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti lihaani
Siis oma provoilusi, sillä sitähän tämä tavjoittelu puhtaasti on, on epäolennaista. Mikä on olennaista?

Onko oma siviilinimesi Tarja, koska vedit palkokasvin nenärööriin nimiväännös Tavjasta ja katsoit asian provoksi?

Tavja ei ollut tuossa ketjussa mikään provo, vaan halveksunnan osoitus hänen ryssäkosiskeluistaan joista miinoista luopuminen on yksi pieni lisä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Halonen ei ole ollut miina-asiassa presidenttinä tekemästä päätöstä, vaan hallitus ja eduskunta päätti asiasta.

Myös oikeistopuolueet kannattivat asiaa. Ovatko hekin ryssän kosiskelijoita ?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Halonen ei ole ollut miina-asiassa presidenttinä tekemästä päätöstä, vaan hallitus ja eduskunta päätti asiasta.

Myös oikeistopuolueet kannattivat asiaa. Ovatko hekin ryssän kosiskelijoita ?

Kun presidentti avaa suunsa, on hänellä valtava painoarvo puheissaan. Nyt hän tasavallan armeijan ylipäällikkönä esitti vahvana mielipiteenään miinoista luopumista. Lähes maanpetturuuteen verrattava asia.

Mitä taas oikeistopuolueisiin tulee, niin poliittisen kädenväännön ja lehmänkauppojen jälkeen hallitus oli lopulta yhtenäinen niinkuin tämän maan demokratiassa tapaa olla.

Vaan miksi tässä ketjussa puhutaan Tavjasta tai miinoista?
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti solamnic76
Onko oma siviilinimesi Tarja, koska vedit palkokasvin nenärööriin nimiväännös Tavjasta ja katsoit asian provoksi?

Tavja ei ollut tuossa ketjussa mikään provo, vaan halveksunnan osoitus hänen ryssäkosiskeluistaan joista miinoista luopuminen on yksi pieni lisä.

Lue ylläoleva viestisi huolella. Tämähän on avoimen provoilun kouluesimerkki, väität mitä hyvänsä.

Pikkulapsikin tajuaa, että ryssäkosiskelu on halventavaksi tarkoitettu termi. Ja kirjoittajan nimen arvuuttelu vaikka provomielessä on Jatkoajan keskustelun säännöissä kielletty (pykälä 10).

Ja sinä avasit ketjun provoilusta!? Voi elämän kevat!

Käsitänkö oikein? Sinä saat provoilla ja ladella törkeyksiä niin kuin haluat, mutta muilta vaadit korrektia kirjoittelua. Miksi?

Edit: muutettu sanamuotoa
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti solamnic76
Tavja ei ollut tuossa ketjussa mikään provo, vaan halveksunnan osoitus hänen ryssäkosiskeluistaan joista miinoista luopuminen on yksi pieni lisä.

Mielenkiintoista miten aikuiset ihmiset vajoavat ulkomuodon tai muiden fyysisten ominaisuuksien haukkumiseen silloin, kun joku sanoo tai toimii tavalla jota emme itse hyväksy. On sitten kyse Tarja Halosen ärräviasta, Hjalliksen leuasta, Marko kiprosoffin naamasta/tukasta, Petrellin naamasta etc. Ilmeisesti tämä hiekkalaatikolta opittu tapa, ei katoa ihmisestä vaikka ikää tulisi kuinka paljon.

Sitä en sitten tiedä miten tästä tavasta pääsisi eroon, en edes itseni kohdalla. Kyseessä on kuitenkin jonkinlainen puolustusmekanismi silloin, kun ihminen tunteee itsensä loukatuksi. Loukkaukseen pitää aina vastata isommalla loukkauksella ja mikä sen parempi tai helpompi tapa kuin mennä henkilökohtaisuuksiin tai fyysisiin ominaisuuksiin.

Niin kuin joku fiksu on joskus tälläkin palstalla sanonut, ennen enterin painallusta olisi itse kunkin syytä miettiä, pystyisikö asian ilmoittamaan asianomaiselle samassa muodossa face-to-face kuin sen on tänne kirjoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti solamnic76
Kun presidentti avaa suunsa, on hänellä valtava painoarvo puheissaan. Nyt hän tasavallan armeijan ylipäällikkönä esitti vahvana mielipiteenään miinoista luopumista. Lähes maanpetturuuteen verrattava asia.

Mitä taas oikeistopuolueisiin tulee, niin poliittisen kädenväännön ja lehmänkauppojen jälkeen hallitus oli lopulta yhtenäinen niinkuin tämän maan demokratiassa tapaa olla.


Eli kun oikeisto tekee poliittisen päätöksen hyväksyä asia, se onkin lehmänkauppa, mutta kun joku puhuu asiata, kyse on lähes maanpetturuudesta.

Eikö se oikeiston poliittinen päätös sitten ollut maanpetturuutta ?olisivat kaataneet esityksen tai jääneet pois hallituksesta, jos asia oli heille niin tärkeä.

kyllä minusta teko on paljon pahempi asia kuin teosta puhuminen...
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Ohmi
Mielenkiintoista miten aikuiset ihmiset vajoavat ulkomuodon tai muiden fyysisten ominaisuuksien haukkumiseen silloin, kun joku sanoo tai toimii tavalla jota emme itse hyväksy. On sitten kyse Tarja Halosen ärräviasta, Hjalliksen leuasta, Marko kiprosoffin naamasta/tukasta, Petrellin naamasta etc. Ilmeisesti tämä hiekkalaatikolta opittu tapa, ei katoa ihmisestä vaikka ikää tulisi kuinka paljon.


No tässähän on yleensä kyse siitä, että asiapohjaisia argumentteja ei löydy, mutta väittely halutaan voittaa keinolla millä hyvänsä.

Tai vastaavasti yrityksestä olla hauska, mutta huumorintaju keskittyy lähinnä erilaisten ruumiintuotteiden ympärille.

Provoilu on kamppailu laji, jonka voittaa useimmiten se joka säilyttää malttinsa eikä alennu käyttämään aseenaan muiden henkilökohtaisia ominaisuuksia tai fyysistä olemusta.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Ohmi
Niin kuin joku fiksu on joskus tälläkin palstalla sanonut, ennen enterin painallusta olisi itse kunkin syytä miettiä, pystyisikö asian ilmoittamaan asianomaiselle samassa muodossa face-to-face kuin sen on tänne kirjoittanut.
Hyvä pointti. Toinen tärkeä pointti jonka yllättävän moni unohtaa on se, että ei tällaisella keskustelupalstalla keskustella kahden kesken. Ei voi kirjoittaa suoraan toiselle, pitää muistaa että viestin lukevat sadat (!) muutkin. Perustelu "kyllä mä voin kirjoittaa noin koska se tuntee mut" ei siis toimi. Eivät muut lukijat voi tietää joidenkin välillä olevaa historiaa. Jos oikeasti haluatte keskustella (=kinastella) kahden kesken tehkää se yksityisviestein.

Ja tuo vika on itselläni, erittäin voimakkaasti jopa.

Vika jota itselläni ei ole on tapa päättää viestinsä: "keskustelu on osaltani päättynyt / viimeinen kerta kun kirjoitan tähän ketjuun". Siinä luullaan että sanotaan "olen niin hyvä että pistänpä nyt totuuden tiskiin ja en alennu kommentteihinne vastaamaan". Oikeasti sanotaan "enpähän ainakaan häviä kinaa koska turha väittää muiden saaneen viimeisen sanan kun kerran etukäteen ilmoitin että en enää puhu".

Tärkeät neuvoni teille muille kanssakirjoittajille ovat:
1) Kun olet väärässä, myönnä se.
2) Kun olet oikeassa, älä lällättele.

Yritän toteuttaa itsekin. En tule enää lukemaan tätä ketjua, olen sanottavani sanonut...
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti Ohmi
Mielenkiintoista miten aikuiset ihmiset vajoavat ulkomuodon tai muiden fyysisten ominaisuuksien haukkumiseen silloin, kun joku sanoo tai toimii tavalla jota emme itse hyväksy. On sitten kyse Tarja Halosen ärräviasta, Hjalliksen leuasta, Marko kiprosoffin naamasta/tukasta, Petrellin naamasta etc. Ilmeisesti tämä hiekkalaatikolta opittu tapa, ei katoa ihmisestä vaikka ikää tulisi kuinka paljon.

Itseasiassa en käyttänyt nimeä "Tavja" hänen ärrävikansa takia, vaan siksi että "Tavja" on mielestäni hyvin venäläismainen nimi, ja hänhän on pahimman luokan hyssyttelijä suomettumisen malliin.

Muutan siis heti termin "Tavja" nimeksi "Tarjushka"

Sitä en sitten tiedä miten tästä tavasta pääsisi eroon, en edes itseni kohdalla. Kyseessä on kuitenkin jonkinlainen puolustusmekanismi silloin, kun ihminen tunteee itsensä loukatuksi. Loukkaukseen pitää aina vastata isommalla loukkauksella ja mikä sen parempi tai helpompi tapa kuin mennä henkilökohtaisuuksiin tai fyysisiin ominaisuuksiin.

Kyllähän se on sitä kun asiaperusteet loppuu niin aletaan nostamaan epäolennaisia asioita pöydälle. Aika primitiivinen puolustusreaktio uskoisin.

Niin kuin joku fiksu on joskus tälläkin palstalla sanonut, ennen enterin painallusta olisi itse kunkin syytä miettiä, pystyisikö asian ilmoittamaan asianomaiselle samassa muodossa face-to-face kuin sen on tänne kirjoittanut.

Toisaalta tämä palsta olisi silloin puolet hiljaisempi paikka.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti lihaani
Lue ylläoleva viestisi huolella. Tämähän on avoimen provoilun kouluesimerkki, väität mitä hyvänsä.

Tuleehan niitä esimerkkejä... huomaatko itsesi: "Se on näin, väität mitä hyvänsä" :D

Olen eri mieltä siitä että kyseessä olisi avoimen provoilun kouluesimerkki. Haluatko todella tuon nostaa avoimen provoilun kouluesimerkkien joukkoon, ja jos haluat, perusteletko etkä sälytä tulkintavastuuta minulle ollessani eri mieltä?

Pikkulapsikin tajuaa, että ryssäkosiskelu on halventavaksi tarkoitettu termi. Ja kirjoittajan nimen arvuuttelu vaikka provomielessä on Jatkoajan keskustelun säännöissä kielletty (pykälä 10).

Miksi tunsit itsesi halvaksi Tarjushkalle suunnattuun kritiikkiin? Kirjoittamani on provoilua vain sellaiselle joka ottaa asiakseen provoutua Tarjaa kohtaan suunnattuun kovaan kritiikkiin.

Ja sinä avasit ketjun provoilusta!? Voi elämän kevat!

Lisää hyviä esimerkkejä provoilusta. "Sinä, Solamnic76, provoilun ylipappi suvaitsit avata keskustelun aiheesta". Ja pointtisi oli mikä...? Sekö että vain harvat ja valitut voivat aiheesta avata ketjun, ja ainostaan kutsutut siitä keskustella?

Käsitänkö oikein? Sinä saat provoilla ja ladella törkeyksiä niin kuin haluat, mutta muilta vaadit korrektia kirjoittelua. Miksi?

Jos nyt vaikka rauhoittuisit ja keskustelisit asiasta. Tuollaiseen provoeskalaatioon ei ole mitään syytä lähteä yhtään enempää.

Ja minä vaadin korrektia kirjoittelua koska asiapohjaista keskustelua on paljon mukavampi seurata ja osallistua. Sen sijaan minä EN VÄITÄ että olisin itse pulmu puhtoinen tässä asiassa. Mutta toisaalta on hassua että ensimmäinen vastaus lähtee eksyttämään itse aihetta. Olen itse sitä mieltä että sinä olet malliesimerkki provoilijasta, en minä. (HUOM: VAIN MIELIPIDE)
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Eli kun oikeisto tekee poliittisen päätöksen hyväksyä asia, se onkin lehmänkauppa, mutta kun joku puhuu asiata, kyse on lähes maanpetturuudesta.

Lyhyesti totean että asiaa seuranneena meidän pitää tästä miinaratkaisusta kiittää vasemmistoa, etunenässä Tuomioja sekä Halonen sekä ulkoministeriön kansliapäällikkö. Kaikki kolme kuuluivat aikanaan ns. "ei aseille partaradikaaleihin".

Ja sanon vielä että tämä on minun käsitykseni, ei enempää eikä vähempää joten lienee turha tehdä tästä yhtään suurempaa numeroa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Uskon aivan vuorenvarmasti, että käytät presidentin nimiväännöstä viittaamaan hänen puhevikaansa. Tämä hänen nimiväännöksensä venäläisyysväite tulee näissä keskusteluissa vastaani ensi kertaa.

Hänen kuten muidenkin poliitikkojen politiikan arvostelu on aivan ok. Hänen maamiinakannanottonsa on minustakin reserviläisenä aivan käsittämätön ja olen tuonutkin mielipiteeni esille. Mutta vähin vaatimus ASIAkirjoittajana itseään pitävältä on, että kovankin kritiikin kohteesta käytetään hänen omaa nimeään, eikä muka hassua nimiväännöstä.

Ja siitä et pääse mihinkään, että edes leikkimielinen kirjoittajan nimen arvailu on Jatkoajan säännöissä ankarasti kielletty. Tarkista vaikka!
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti solamnic76
Provoilu hyvin useassa tapauksessa on rinnastettavissa syöväksi keskusteluissa, sillä se hyvin usein vie koko keskustelun sivuraiteelle pilaten siis muuten hyvän tai mielenkiintoisen aiheen. Olen sitä mieltä että pieni provo, tai sanotaanko omien mielipiteiden särmittäminen tai vahvistaminen on aloitusviestissä aivan hyväksyttävää hyvin käytettynä, mutta ruikkimalla muuten aiheeseen paneutuneiden ihmisten sekaan lerssi kädessään omia tippaisia kommenttejaan saa meikäläisen näkemään punaista.

Tästä minulla on kissanomistajana muuten assosiaatio. Nään provoilijat samalla tavoin kun kissani kun sillä on ripuli. Se juoksee päättömästi pitkin taloa (provo hyppii eri ketjuihin) ja laahaa persettään pitkin mattoja jättäen pitkiä ruskeita vanoja (provo kirjoittaa ketjuihin). Tosin kissa on viisas, se pyyhkii perseensä mattoon eikä lattiaa: se tietää että liukkaalle lattialle ei tartu mitään.

Itselleni yksi provoilun tyyppi on punainen vaate. Se ei välttämättä ole edes tarkoituksellista provoilua. Kun joku heittäytyy asiantuntijaksi ja esittää jotain jumalan sanana viitsimättä katsoa muita perusteluidensa arvoiseksi, tai on vaan lyhytsanainen ja asettautuu toisen tai toisten yläpuolelle, niin meikäläisen on vaikea olla hiljaa.

Jos jostain timanttikallosta ei löydy nöyryyttä, on aika ottaa sanallinen timanttipora ja yrittää istuttaa sitä sinne.

Mites kissan kuseskelu? Noh, inhoan kyseisiä elukoita aika massalla anyway.

Toisessa ketjussa puhuttiin ilmeisesti jo valmiiksi tästä Tarja-asiasta. Ja toisessa, palstan tasoa koskevassa muistaakseni muutaman kerran neuvottiin harkitsemaan sitä ignore-näppäimen käyttöä kirjoittajan mielestä epäolennaisten palstalaisten kohdalla. Suosittelen.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Viestin lähetti lihaani
Uskon aivan vuorenvarmasti, että käytät presidentin nimiväännöstä viittaamaan hänen puhevikaansa. Tämä hänen nimiväännöksensä venäläisyysväite tulee näissä keskusteluissa vastaani ensi kertaa.

Minulla ei olisi mitään syytä olla tunnustamatta jos asia olisi noin. Bongasin tuon nimityksen toisessa miinakeskustelussa toisella foorumilla ja luin sen vain jotenkin venäläiseksi nimeksi. Eikö muuten ole niin että jokainen vastaan tuleva väite tulee joskus eteen ensi kertaa?

Kieltämättä Tavja näyttää enemmän puhevikaisen sanomalta Tarjalta kun sitä miettii, en tiedä miksi luin tuon nimen venäläiseksi :o

En ole mitenkään aktiivisesti edes ajatellu että Tarjalla olisi ärrävika, eikä hänellä mielestäni erityisen huomattavaa sellaista olekaan.

Hänen kuten muidenkin poliitikkojen politiikan arvostelu on aivan ok. Hänen maamiinakannanottonsa on minustakin reserviläisenä aivan käsittämätön ja olen tuonutkin mielipiteeni esille. Mutta vähin vaatimus ASIAkirjoittajana itseään pitävältä on, että kovankin kritiikin kohteesta käytetään hänen omaa nimeään, eikä muka hassua nimiväännöstä.

Tuota, olet kovin herkkä väittämään asioita. Oletko huomannut että tässä ketjussa en ole mitenkään väittänyt että olisin asiakirjoittaja, sen sijaan vaalin sellaisen tavoittelua. Sen sijaan provoilustakin on hyvä keskustella ja ehkä ihmisten siitä oppia. Niin sinun kuin minunkin, ja kymmenien muiden tälläkin foorumilla viipottavalla.

Ja siitä et pääse mihinkään, että edes leikkimielinen kirjoittajan nimen arvailu on Jatkoajan säännöissä ankarasti kielletty. Tarkista vaikka!

Anteeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös