På svenska

  • 48 173
  • 214

flogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Roligt att se att det finns så många som inte har fått trauma av pakkosvenska!

Själv håller jag på Esbo Blåa, före detta Puck-Esbo. Det har gett mej många nervsammanbrott med åren, tror att jag också har varit ganska nära magsår.

Jag vet inget bättre än att Esbo vinner Stora Röda Kattorna, tyvärr sker det ganska sällan. Inte fast kissorna skulle spela med damlaget...

Men ja litar på Kadavret Summanen!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante kirjoitti:
papperingeniörer

Ett av de roligaste orden i hela världen - det ser ut som talman Mao's pappertiger och låter liksom en person som gör ingenting men behöver mycket papper.

Och du, flogi, låt bli att paukuttaa hängslena :)
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Svante kirjoitti:
Det heter väl ef-morsa?
Du har annars en helvetes kiva underskrift (=signatur). Tami är min favorit.

Vet int hu grejen e me dendä morsa-juttun. Tami är annors inte min favorit, men stadisvenskan tycks vara bra för Tamminen, efter som grabben helt bokstavligen e wannabe-tvåspråkig (ännu mer än vad seeyou@jäähalli).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
IFFK-spelarna borde ha en attityd som en av mina kompisar. Vi kom från Tavastehus och bastade hos mig. Därefter somnade han på soffan.

Då jag gick till balkången vaknade han, sa åt mig, att han kommer med, tog sin IFK-speltröja med och sa, att denhär tröjan bör man ha på sig!!!

I dag fanns det ingen spelare på iset i Tavastehus, som skull vara stolt att ha den röda (eller vita idag) tröjan på.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
seeyou@jäähalli kirjoitti:
IFFK-spelarna borde ha en attityd som en av mina kompisar.

Såhär sett från Tölö så tycker också jag att Idrottsföreningen Finströms Kamraterna, IFFK, borde ha en attityd som din kompis :-)
Heh, heh.. språkpolisen slog till - igen!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lekatterna vann Essen i går. Gratulerar.

Men tyvärr dumaren var från fittan.

Satan och helvete!

Varför har vi sådant linjen i FM-ligen, att dumaren viskor spelarna till duschen mycket lätt?
 
Jag kan inte svenska. Heja heja. Men det här är min första meddelande på Förlängd Tid (?) sedan maj, tror jag. Ni andra är turgubbena att jag inte skriver här så ofta än jag brukade skriva för ett par år sedan.

Ååh, heja Hammarby, I-F,
heja Hammarby, heja Hammarby,
heja Hammarby!
 

LKM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Montreal Canadiens
teemu73 kirjoitti:
Men tyvärr dumaren var från fittan.

Nej, är det sant? Varifrån är du?

Denhär kedjan är det roligaste jag har läst här på övertiden på länge. Speciellt "Flickornas stora tuttarna" fick mig på bra humör :)
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Smoerrebroed kirjoitti:
Ååh, heja Hammarby, I-F,
heja Hammarby, heja Hammarby,
heja Hammarby!
...
Hjärtat som glöder
Systrar och bröder
Kommer från Söder
På Söder vi sjunger
Sjunger för Bajen
Kom igen hoppa
Hoppa för Bajen
Hammarby, Hammarby, Hammarby, Hammarby...

Ikväll drack jag bara litet öl. En i Ilmala, några i Hagnäs och då en vitryssan i Främre Tölö. Det skulle - och det måste - ha gått bättre, men konditionen var inte på den högsta nivån.

Får se om det blir nån framgång imorgon. Då skulle jag försöka dricka öl i Hertonäs.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Så här bra har jag inte skrattat på länge! Hittade först nu den här kedjan. Absolut en 10-i-topp av allt jag läst i mitt liv på internet! Jag visste inte att så många finskspråkiga kan skriva så bra svenska. Kaikki osaa jos haluaa! Det här är kielikylpy på ett riktigt sätt. Humor förlänger livet! Ha en trevlig lördagskväll!

Terv. Rantaruottalainen
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Det ursprungliga topicööpnare är tillbaka.I Fredag hade vi en 20-år jubilerande tekniska studerande möte.Ja minns bra de första timmarna men inte als de sista.
När jag vaknade ja visste inte var jag var.Men snabbt finnade jag toiletten och hade dåligt tid där.
Jag var mycket lång bort från hemma och kunde inte röra mig.Entligen var jag tvungen att telefonera min hustru och hon hämtade mig.Lyckligt var de inte liksom HIFK-hämtning.
I dag har jag varit mycket snäll och gjort hemarbetarna och varit tyst.
 
Kolmas Johannes kirjoitti:
Hjärtat som glöder
Systrar och bröder
Kommer från Söder
På Söder vi sjunger
Sjunger för Bajen
Kom igen hoppa
Hoppa för Bajen
Hammarby, Hammarby, Hammarby, Hammarby...

Ah, jag tror jag har aldrig tidigare hört den där delen av Hammarby-"låten". Så det var kul att läsa det. Tack ska du ha, Den Tredje Johan. Men även bättre skulle vara att se Stockholm-derbyn i fotboll någon tid. Full Råsunda utan att tvungen stå på de korta sidorna. Jag hatar det när stolar har inga ryggstöd! Egentligen ska de spränga Norra och Södra läktaren och bygga de om. Vad synd att jag har inte tillräckligt spänn att besöka Stockholm och se mera fotboll. Stämningen kan verkligen vara bättre än i "grandios" England.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hejssan! Och välkommen till nya vecka.

Vi hade fester i förra torsdag och man fick fri alcohol så mycket som orkade dricka.

Jag tåg rövar till axlarna. Det var helvete att vara i arbete på fredag. På veckoslutet jag drickade bara läsk och vatten.

Nu har livet vunnit igen.
 

Rocco

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Så här bra har jag inte skrattat på länge! Hittade först nu den här kedjan. Absolut en 10-i-topp av allt jag läst i mitt liv på internet! Jag visste inte att så många finskspråkiga kan skriva så bra svenska. Kaikki osaa jos haluaa! Det här är kielikylpy på ett riktigt sätt. Humor förlänger livet! Ha en trevlig lördagskväll!

Hej. Spelar du bodybuilding?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Rocco kirjoitti:
Hej. Spelar du bodybuilding?
Nej, jag tittar bra ut genom fönstret
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hej, vi hade morotskaka i dag på jobbet. En arbetskollega hade vunnit en resa till Venedig och ville dela sin glädje med oss andra.

Oj du Foppa, du är som en orkan,
du har spolat den hemska måltorkan.

Dig kan man hålla inte ens med en böja
vad fin du ser ut i din vit-orange tröja.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Förlåt mig..

Härifrån tvättas också.

Jag har läst den där kedjan från start och nu jag kan börja att känna mig snopen och börja tala om mitt kontakter mot svenska talande bättre folk. Även jag tycker om HIFK och jag är IFK- fan från året -68, jag har inte haft många svensk språkiga vänner. Jag tror att de är så för jag kan inte tala svenska.

Jag måste berätta om ett sak, som inverkade i mitt livet många år efteråt men inte ännu. Jag var cirka 25 år gammal och vi hade talat med min hustru att gå och se min kompis som borde i Stockholm så tiden.

Så måste jag telefonera till min kompis och säga att vilken båt vi kommer. Men han var inte hemma. Min vän talar finska men hans hustru är från Skåne och talar ingen någon än svenska. Och inte även engelska. Så måste jag berätta henne i telefon hur och när ska vi gå till Sverige. Jag hade just kommit ut från bastu och efter den telefondiskussion jag måste gå till bastu igen, får jag hade svettade så mycket. Och nu, du förstår varför.

Pensionär, den där kedjan är en av de bästa här i Fri-idrotten.

58
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Sju sjösjuka sjukskötterskor i skeppet av Shanghai.
Nu ska vi rita en man ett huffvud första har han...
Det skulle vara dags att skriva till kalsöngdruckhet- kädjan, men efteråt jag har flytande svenska väljar jag den här andra inhämska.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jag bytte arbetsgivare på sommaren (inom konsernen - från dotter till modern). Igår mötte jag min f.d. boss, och han sa åt mig, att jag blivit fetare.

I dag såg jag mig i spegeln, då jag var på väg till bastu. Och för helvetes skull, jag har blivit fet.

Med den nya jobben har jag inte haft tid (läs: velat ta tid) för att motionera. Men fr.å.m. i morgon ska jag göra det.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Idag i Helsingfors, imorgon i Vasa. Det gäller att gå till Vaasa Arena, som ligger nära Sandviken (om jag minns rätt)... Det kommer inte att bli skoj, men hur som helst.

Just nu dricker jag öl, estnisk öl (Saku), och lyssnar på Absoluuttinen Nollapiste, ett jättetrevligt Tammerforsband. Ursprungligen kommer dom ju från Rovaniemi.

Måste gå nu. Hata Sport, hata Sport, hata Sport...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Julen kommer! Är ni färdiga?

Hejssan alla pojkar och flickor.

Nu är tid att stiga den här kedjan up, eftersom julen kommer. Och jag tänkte att människorna tycker mycket diskutera, tilexempel hurdana jultraditioner har man.

Har ni redan julsex köpt? Vi ska inte köpa en egen sex, eftersom vi är inte hemma på julen. Vi ska fara till min flickväns mamma och pappa och till min mamma och pappa. Möjligtvis ska jag ta liten Koskenkorva brännvinn med glög men inte mycket.

Eller vilken är den bästa julmat? Jag tycker att det är naturligtvis en KINKA.

I går vi paketerade några paketter och vi lyssnade julsånger. Jag tycket att KINKAN är också mycket bra julsång.

Jag hoppas att ni alla ska ha mycket GOD JUL!!
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
ååå,ååå,jåååå det är gott att julen kommer. Jag ska fira det i Tahkoberg i mitten av Finland. Därför ska vi inte ha någon julsex, men vi kan åka skidor och kalkulera slalom.
Före veckan var jag i situation där jag var tvungen att prova att jag kan tala svenska.
Så började vi tala litet svenska. Jag hade poker ansiktet och talade flytande Timo Soini – svenska. Efter ett par minuter sade dom att det räcker till, vi se att din svenska är tilräkligt gott. Jag hade just sagt i praktik allt jag kan i svenska.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
ååå,ååå,jåååå det är gott att julen kommer. Jag ska fira det i Tahkoberg i mitten av Finland. Därför ska vi inte ha någon julsex, men vi kan åka skidor och kalkulera slalom.

Hah, jag föll, kalkulera slalom. Det är ju nästän som att sägä härifrån tvättas. Jag är i flunssa och har fäber, borde vara på jobbet men läkaren skrev sjukledigt tills torsdagen.
 
Viimeksi muokattu:

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Hejsa alla pojkar och flickor!

jag revs på bitar när jag läste den här palstan. Väldig fin tanke att öpna nånting sådan.

Köp en gata (på engelska by the way), vår julsex har gjort av plast. Men vi är annorlunda familj i alla fall.

som ung man var jag i Sundsvall som ingenjörpraktikant. Ingenjör menade naturligtvis att jobba ingenting. Det var min absolutiskt bäst tid. Jäg har glömmt mycket ordena men kommer ihåg att i restaurant måste säga: " en stor och stark" om man vill att dricka nånting .

fortsättä på den inslagna vägen!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hejsan på alla er!!

Det är så, att jag måste också komma och testa mitt språkkunst här. Jag skrattade ganska mycket, när jag såg den svenska versionen av by the way. OikeaPakki, tack så mycket.

Det är jul igen. Idag var jag på stan och försökt att välja några julklappar. I morgon måste jag görä det åter, eftersom jag hade i dag något, vad min familj kallar på "kaupparaivo". Julmarknaden är inte för mig.

Åja, nu är det tid att gå på gym och spela innebandy. Vi ses igen, och jag vill önskä på er alla här den bästa jultiden och lyckligt ny år.

Till slut på finska "Älkää ny itteenne teloko!!"

EDIT

Dumma finska pojken behöver det här.

http://www.raahe24.net/sanakirjat/index.html
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös