Päävalmentaja Mikko Heiskanen – JYPin pelitavan uudistaja

  • 168 540
  • 1 494

koutsikaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun KeuPa HT voitti kaudella 2017-18 Mestiksen mestaruuden Mikko Heiskasen luotsaamana, niin samoihin aikoihin keväällä 2018 käytiin vilkasta polemiikkia ja arvailua että kuka on JYPin uusi tuleva liigavalmentaja. Itse olin silloin sitä mieltä että annettaisiin Pönölle mahdollisuus näyttää kykynsä JYPissä ja harmitti kun mies menikin KooKoon liigajoukkueen kakkoskoutsiksi. Mikä virhearviointi tuo olikaan meikäläiseltä, sillä eihän mies ole vieläkään valmis ykköskoutsiksi.
Noh silloin valittiin uudet ei niin ahdistavat pelitavalliset ja henkiset "tuulet" mukanaan tuova Lauri Merikivi, ja kaikki valitettavasti muistamme miten siinä kävi, ja todennäköisesti Heiskaselle olisi ollut sama lopputulos jos hänet olisi pestiin valittu. Varmasti Pönöllä tietoa on, mutta hänelle ei olet vielä suht nuorena koutsina kertynyt riittävää kokemusta, uskottavuutta, karismaa, arvostusta ja semmoista otetta pelaajiin mitä päävalmentajan pestissä vaadittaisiin jotta joukkue olisi koutsin hyppysissä. Niin pitäisihän käytännössä valmennustietoa olla tarttunut koska valmentanut KooKoossa Jussi Ahokkaan sekä Olli Salon kakkosena!
Pettynyt olen siihen miten "löysästi" ja munattomasti "Atu Selin mäisesti" pelaajia neuvomatta on Pönö joukkojaan peleissä johtanut (vrt. koko ajan neuvoja antanut Rautakorpi) ja pelien jälkeiset vaivautuneet valmentajahaastattelut tuovat ainakin meikäläiselle semmoisen tunteen että mies haluaisi paeta paikalta eikä oikein tiedä miten tästä mentäisiin eteenpäin, ja että kunhan tämä koko loppukauden paska vaan nopeasti loppuisi ja sarjapelit päättyisivät.
Mikon puolustukseksi on tosin sanottava että hänet kyllä heitettiin pahaan paikkaan - vähän Merikiven tyyliin "bussin alle" - ja jos työpaikkansa haluaisi säilyttää niin ykköskoutsina olisi loppukausi vedettävä tai sitten toisena vaihtoehtona olisi potkut kuten JR:lle ja Nemolle. Ja annettiinko Pönölle oikeaa realistista mahdollisuuttakaan onnistua kun ei riittäviä vahvistuksia syystä tai toisesta saanut.

Itselle mieluisin uusi JYP-koutsi olisi Jarno Pikkarainen, mutta häntä ei varmasti tulla saamaan koska hän on vielä JR:ää ja RD:täkin äijämäisempi ja boheemimpi tyyppi Seppäselle ja omaa erilaisen pelikirjan kuin Seppäsen haluama, ja lisäksi hän uskaltaa ilmaista oman mielipiteensä kuvia kumartelematta!
Olen varma että Pikkarainen olisi saanut nostettua Rautakorven potkujen jälkeen vielä JYPin sääleihin, niin rautaisella otteella ja puolustuspää edellä hän yleensä pitää joukkuettaan hyppysissään. Mutta eihän se tietenkään 'uuden aallon pelisysteemin' pääideologi Jukka Seppäselle olisi käynyt, koska mitä järkeä olisi ottaa suht samanlaista 'play off' -maista pelikirjaa toteuttavaa koutsia uudeksi valmentajaksi kun justiin oltiin päästy Rautakorvesta eroon kun nyt halutaan rakentaa tulevaisuutta varten erilaista pelitapaa noudattavampi joukkue?
Mielestäni Rautakorven olisi pitänyt saada toteuttaa omaa pelikirjaansa siten millä menestystä on aikaisemmin todistetusti tullut. Menestystä olisi kyllä tullut vieläkin ihan tälläkin rosterilla juuri se maximaalinen lopputulos mihin tuon joukkueen kapasiteetti olisi riittänyt jos hän olisi saanut vetää kauden loppuun, mutta hänet pakotettiin heittämään sinne näitä Seppäsen&Viitasen ja ehkäpä myös Hämäläisenkin lanseeraamia "pelipaikattomia" vapaampia pelitapasysteemejä ja siten joukkueen peliajatus katosi eikä pakka oikein kokonaisvaltaisesti viisikkotasolla toiminut.
Alunperinkin Rautakorpi oli vääräntyyppinen valmentajavalinta siihennähden minkälaista peliä tulevaisuudessa JYPin johto (tai Seppänen) halusi joukkueen tulevaisuudessa pelaavan!

Jos halutaan tulevina kausina pelata Seppäsen ja Viitasen haluamaa ns. "pelipaikatonta" reagointikiekkoa niin mistä tähän joukkueaihioon löytyvät nopeat ja liukkaat peliälykkäät pelaajat jotka pystyvät toteuttamaan tätä pelisysteemiä, mistä saadaan JOUKKUEELLINEN Turkulaisia, Honkia ja Nikuja sitä toteuttamaan...?
Rahaa pöytään sitten 'nuukailija Seppänen' ja uusia pelitapaan kykeneviä pelaajia rosteriin jos tästä uneksit!

Kelpaisikohan tulevaisuuden liikkuvaan ja nopeutta vaativaan pelipaikattomaan reagointikiekkoa pelaavaan joukkueeseen ja sitä toteuttamaan hidas ja kömpelö puukätinen vajaavaisen pelikäsityksen omaava Peltola kun kerran hänelle juuri jatkosopimuskin tehtiin?
Ilmeisesti kelpasi, no ei mitään järkeä tässä koko touhussa kun puheet ja teot eivät kohtaa.
Voi vittu sanon minä!

EDIT !
Tuo ylläolevassa kirjoituksessani käyttämäni mielestäni jo inflaation kärsinyt sanonta "pelipaikaton pelitapa" ei suinkaan tarkoita sitä että mennään ja luistellaan edestakaisin pelipaikoista riippumatta vailla järjenhäivää, vaan pelaajien parempaa reagointia toisen pelaajan vapaaksi jääneen pelipaikan täyttämisessä siihen nopeasti reagoimalla. Mutta tähänhän jo kaikki joukkueet pyrkivät !!!
Mutta kysymys kuuluukin että mistä löytyy tähän supernopeaan suht viiveettömään pelitapaan sopiva pelaajamateriaali?
 
Viimeksi muokattu:

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun KeuPa HT voitti kaudella 2017-18 Mestiksen mestaruuden Mikko Heiskasen luotsaamana, niin samoihin aikoihin keväällä 2018 käytiin vilkasta polemiikkia ja arvailua että kuka on JYPin uusi tuleva liigavalmentaja. Itse olin silloin sitä mieltä että annettaisiin Pönölle mahdollisuus näyttää kykynsä JYPissä ja harmitti kun mies menikin KooKoon liigajoukkueen kakkoskoutsiksi. Mikä virhearviointi tuo olikaan meikäläiseltä, sillä eihän mies ole vieläkään valmis ykköskoutsiksi.
Noh silloin valittiin uudet ei niin ahdistavat pelitavalliset ja henkiset "tuulet" mukanaan tuova Lauri Merikivi, ja kaikki valitettavasti muistamme miten siinä kävi, ja todennäköisesti Heiskaselle olisi ollut sama lopputulos jos hänet olisi pestiin valittu. Varmasti Pönöllä tietoa on, mutta hänelle ei olet vielä suht nuorena koutsina kertynyt riittävää kokemusta, uskottavuutta, karismaa, arvostusta ja semmoista otetta pelaajiin mitä päävalmentajan pestissä vaadittaisiin jotta joukkue olisi koutsin hyppysissä. Niin pitäisihän käytännössä valmennustietoa olla tarttunut koska valmentanut KooKoossa Jussi Ahokkaan sekä Olli Salon kakkosena!
Pettynyt olen siihen miten "löysästi" ja munattomasti "Atu Selin mäisesti" pelaajia neuvomatta on Pönö joukkojaan peleissä johtanut (vrt. koko ajan neuvoja antanut Rautakorpi) ja pelien jälkeiset vaivautuneet valmentajahaastattelut tuovat ainakin meikäläiselle semmoisen tunteen että mies haluaisi paeta paikalta eikä oikein tiedä miten tästä mentäisiin eteenpäin, ja että kunhan tämä koko loppukauden paska vaan nopeasti loppuisi ja sarjapelit päättyisivät.
Mikon puolustukseksi on tosin sanottava että hänet kyllä heitettiin pahaan paikkaan - vähän Merikiven tyyliin "bussin alle" - ja jos työpaikkansa haluaisi säilyttää niin ykköskoutsina olisi loppukausi vedettävä tai sitten toisena vaihtoehtona olisi potkut kuten JR:lle ja Nemolle. Ja annettiinko Pönölle oikeaa realistista mahdollisuuttakaan onnistua kun ei riittäviä vahvistuksia syystä tai toisesta saanut.

Itselle mieluisin uusi JYP-koutsi olisi Jarno Pikkarainen, mutta häntä ei varmasti tulla saamaan koska hän on vielä JR:ää ja RD:täkin äijämäisempi ja boheemimpi tyyppi Seppäselle ja omaa erilaisen pelikirjan kuin Seppäsen haluama, ja lisäksi hän uskaltaa ilmaista oman mielipiteensä kuvia kumartelematta!
Olen varma että Pikkarainen olisi saanut nostettua Rautakorven potkujen jälkeen vielä JYPin sääleihin, niin rautaisella otteella ja puolustuspää edellä hän yleensä pitää joukkuettaan hyppysissään. Mutta eihän se tietenkään 'uuden aallon pelisysteemin' pääideologi Jukka Seppäselle olisi käynyt, koska mitä järkeä olisi ottaa suht samanlaista 'play off' -maista pelikirjaa toteuttavaa koutsia uudeksi valmentajaksi kun justiin oltiin päästy Rautakorvesta eroon kun nyt halutaan rakentaa tulevaisuutta varten erilaista pelitapaa noudattavampi joukkue?
Mielestäni Rautakorven olisi pitänyt saada toteuttaa omaa pelikirjaansa siten millä menestystä on aikaisemmin todistetusti tullut. Menestystä olisi kyllä tullut vieläkin ihan tälläkin rosterilla juuri se maximaalinen lopputulos mihin tuon joukkueen kapasiteetti olisi riittänyt jos hän olisi saanut vetää kauden loppuun, mutta hänet pakotettiin heittämään sinne näitä Seppäsen&Viitasen ja ehkäpä myös Hämäläisenkin lanseeraamia "pelipaikattomia" vapaampia pelitapasysteemejä ja siten joukkueen peliajatus katosi eikä pakka oikein kokonaisvaltaisesti viisikkotasolla toiminut.
Alunperinkin Rautakorpi oli vääräntyyppinen valmentajavalinta siihennähden minkälaista peliä tulevaisuudessa JYPin johto (tai Seppänen) halusi joukkueen tulevaisuudessa pelaavan!

Jos halutaan tulevina kausina pelata Seppäsen ja Viitasen haluamaa ns. "pelipaikatonta" reagointikiekkoa niin mistä tähän joukkueaihioon löytyvät nopeat ja liukkaat peliälykkäät pelaajat jotka pystyvät toteuttamaan tätä pelisysteemiä, mistä saadaan JOUKKUEELLINEN Turkulaisia, Honkia ja Nikuja sitä toteuttamaan...?
Rahaa pöytään sitten 'nuukailija Seppänen' ja uusia pelitapaan kykeneviä pelaajia rosteriin jos tästä uneksit!

Kelpaisikohan tulevaisuuden liikkuvaan ja nopeutta vaativaan pelipaikattomaan reagointikiekkoa pelaavaan joukkueeseen ja sitä toteuttamaan hidas ja kömpelö puukätinen vajaavaisen pelikäsityksen omaava Peltola kun kerran hänelle juuri jatkosopimuskin tehtiin?
Ilmeisesti kelpasi, no ei mitään järkeä tässä koko touhussa kun puheet ja teot eivät kohtaa.
Voi vittu sanon minä!
Tässä on asiaa ja ihan vastaavat ajatukset itselläkin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
hänet pakotettiin heittämään sinne näitä Seppäsen&Viitasen ja ehkäpä myös Hämäläisenkin lanseeraamia "pelipaikattomia" vapaampia pelitapasysteemejä ja siten joukkueen peliajatus katosi eikä pakka oikein kokonaisvaltaisesti viisikkotasolla toiminut.

Tämä kyllä särähtää pohdinnassa. Ainakaan minä en nähnyt edes isukin silmien vilkettä lapsen saantiin pelitavassa. Missään vaiheessa. Olipa sitten mitä mieltä tahansa, niin se mitä näkyi, oli pyrkimys viisikkopuolustaa, viisikkopuolustaa ja viisikkopuolustaa ja luottaa että taitopuoli räppää pari tarvittavaa.

Mun silmiin tuo on tuhoon tuomittu tapa yrittää tulokseen. Ittelleni oon selitellyt tätä niin, että Rautakorven pelikirja oli kun rippipuku nelikymppisellä istuvuudeltaan. Samoin mua mietityttää nuo koko Rautakorven ajan ja tietysti myös Heiskasen ajan tämän jatkumona asemoidut ränni avaukset. On käsittämätöntä, että vastaanottaja seisoo sinisen ja maaliviivan puolivälissä kuin kiinni pultattuna ja vastaan ei osaa luistella kiekon tullessa (tai saa) ja 5/5 pintsaaja saa luistella eteen ottamaan kiekon ja lopuissa 5/5 pintsaaja pakottaa kiekon ja miehen laitaan odottelemaan menetystä ja vastustajan jatkopeliä. Mikäli puhutaan modernista pelikirjasta tai jopa siitä paikattomasta, tämmöistä ei vaan saa tapahtua oikeassa pelitavassa.

Ihmetyttää asiana myös tämän kauden alkuun ulos lausuttuja kommentteja, että nyt saa pelata vapaasti virheitä pelkäämättä, koska mulle tuo kertoo, että pelaajat todella saavat palautetta virheistä, jotka aiheuttaa pelkoa ja siltä nuo paniikit ja virheiden pelko sulamisineen kyllä on näyttäneetkin.

Ikäväkseni, kun taaksepäin katsoo, kyllä, alkuun puolustelin Rautakorpea ja uskoin työn tuottavan, huomaan ihan päinvastaisen pelitavan suhteen. Mitään viisikkopeliä ei Rautakorpi luonut koko joukkueelle. Siellä haettiin puolustamista luomulätkän hyökkäämisellä ja mitään viisikkotasolla tuo ei pelillisesti tuota, tai voi edes tuottaa.

Sen verran kurillisesti vielä termistöä korjaisin, että nykypelitavat pyrkivät proaktiivisuuteen, reagointi on so last season ja sillä olet aina perässä pelissä, se on sitä puolustamista ilman suunnitelmaa hyökätä.

Omana näkemyksenä siihen, että tarviiko joka jätkän olla ylikylän seppä, jos modernia kiekkoa haluaa joukkueen pelaavan, niin ei missään nimessä. Siitä näet todisteita jopa liigasta, jos katsoa haluat. Mihin homma perustuu enemmän, on toisteinen viisikkotyö, joka tukee yksittäistä pelaajaa yltämään parhaaseensa kaukalossa. Tahtoo myös sanoa, että ihan kaikki modernit pelitavat perustuvat toisteen kautta tulevaan tukeen valinnoissa, ei nämä naureskellut paikattomat siitä mihinkään poikkea, niissä vaan organisointi viisikkotyössä rakennetaan toisin kuin aiemmin. Samalla siinä vaade nousee pelaajatasolla, että pelaajan on paremmin kyettävä lukemaan pelin virtaus ja osata tehdä omaa peliä tukevia valintoja sen perusteella.

Yllä oleva on varsin yleisellä tasolla esitetty, tiedän, mutta ei sitä ole tarkoitus varsinaisesti tähän ryhtyä purkamaankaan osiinsa, eli tämä on yleisesitys jokaisen itse pääteltäväksi asiaan. Tuohon kuitenkin minun ymmärtääkseni Seppäsen (jos tämä nyt on Seppänen, joka tätä ajaa, eikä pelkkä kasvot asialle) ajatus perustuu, eli saada maksimaalinen hyöty omista kasvateista ja sitä kautta säästää kustannuksista menettämättä kilpailukykyä sarjassa, koska tosiaan ei tuokaan yhtään mahdottomampaa vaadi, kuin mikä tahansa toimiva pelitapa liigassa, eikä siksi tarvitse ostella ja kilpavarustaa pärjätäkseen.

Toki niin on, että toisille lasi on aina puoliksi tyhjä ja toisille puoliksi täysi ja tämä vaikuttaa paljolti kommentoinneissa näistä asioista, ei niinkään objektiivinen puolien ja puolien tarkastelu ja sen pohjalta luotu näkemys.
 

Janilzki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Forza Azzurri
Ai että tuo Dufvan aikalisä on legenda. Kaihoisin mielin katselin (taas) ja kyllä JYP tarvitsee äijää sinne penkin taakse, jota pelaajat arvostaa, eivätkä uskalla seistä selkäsuorana. Vaan hommia tehdään, tai et pelaa.

Samaa mieltä Koutsikaitsun kanssa, että Pikkarainen saattaisi olla, kuin ollakin sopiva koatsi meille.
Saisi pelaajat runtuun. Ellei sitten Ruotsista tule joku OIKEASTI pätevä.
Ja Seppäsen mielipidettä ei kysellä.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä kyllä särähtää pohdinnassa. Ainakaan minä en nähnyt edes isukin silmien vilkettä lapsen saantiin pelitavassa. Missään vaiheessa. Olipa sitten mitä mieltä tahansa, niin se mitä näkyi, oli pyrkimys viisikkopuolustaa, viisikkopuolustaa ja viisikkopuolustaa ja luottaa että taitopuoli räppää pari tarvittavaa.

Mun silmiin tuo on tuhoon tuomittu tapa yrittää tulokseen. Ittelleni oon selitellyt tätä niin, että Rautakorven pelikirja oli kun rippipuku nelikymppisellä istuvuudeltaan. Samoin mua mietityttää nuo koko Rautakorven ajan ja tietysti myös Heiskasen ajan tämän jatkumona asemoidut ränni avaukset. On käsittämätöntä, että vastaanottaja seisoo sinisen ja maaliviivan puolivälissä kuin kiinni pultattuna ja vastaan ei osaa luistella kiekon tullessa (tai saa) ja 5/5 pintsaaja saa luistella eteen ottamaan kiekon ja lopuissa 5/5 pintsaaja pakottaa kiekon ja miehen laitaan odottelemaan menetystä ja vastustajan jatkopeliä. Mikäli puhutaan modernista pelikirjasta tai jopa siitä paikattomasta, tämmöistä ei vaan saa tapahtua oikeassa pelitavassa.

Ihmetyttää asiana myös tämän kauden alkuun ulos lausuttuja kommentteja, että nyt saa pelata vapaasti virheitä pelkäämättä, koska mulle tuo kertoo, että pelaajat todella saavat palautetta virheistä, jotka aiheuttaa pelkoa ja siltä nuo paniikit ja virheiden pelko sulamisineen kyllä on näyttäneetkin.

Ikäväkseni, kun taaksepäin katsoo, kyllä, alkuun puolustelin Rautakorpea ja uskoin työn tuottavan, huomaan ihan päinvastaisen pelitavan suhteen. Mitään viisikkopeliä ei Rautakorpi luonut koko joukkueelle. Siellä haettiin puolustamista luomulätkän hyökkäämisellä ja mitään viisikkotasolla tuo ei pelillisesti tuota, tai voi edes tuottaa.

Sen verran kurillisesti vielä termistöä korjaisin, että nykypelitavat pyrkivät proaktiivisuuteen, reagointi on so last season ja sillä olet aina perässä pelissä, se on sitä puolustamista ilman suunnitelmaa hyökätä.

Omana näkemyksenä siihen, että tarviiko joka jätkän olla ylikylän seppä, jos modernia kiekkoa haluaa joukkueen pelaavan, niin ei missään nimessä. Siitä näet todisteita jopa liigasta, jos katsoa haluat. Mihin homma perustuu enemmän, on toisteinen viisikkotyö, joka tukee yksittäistä pelaajaa yltämään parhaaseensa kaukalossa. Tahtoo myös sanoa, että ihan kaikki modernit pelitavat perustuvat toisteen kautta tulevaan tukeen valinnoissa, ei nämä naureskellut paikattomat siitä mihinkään poikkea, niissä vaan organisointi viisikkotyössä rakennetaan toisin kuin aiemmin. Samalla siinä vaade nousee pelaajatasolla, että pelaajan on paremmin kyettävä lukemaan pelin virtaus ja osata tehdä omaa peliä tukevia valintoja sen perusteella.

Yllä oleva on varsin yleisellä tasolla esitetty, tiedän, mutta ei sitä ole tarkoitus varsinaisesti tähän ryhtyä purkamaankaan osiinsa, eli tämä on yleisesitys jokaisen itse pääteltäväksi asiaan. Tuohon kuitenkin minun ymmärtääkseni Seppäsen (jos tämä nyt on Seppänen, joka tätä ajaa, eikä pelkkä kasvot asialle) ajatus perustuu, eli saada maksimaalinen hyöty omista kasvateista ja sitä kautta säästää kustannuksista menettämättä kilpailukykyä sarjassa, koska tosiaan ei tuokaan yhtään mahdottomampaa vaadi, kuin mikä tahansa toimiva pelitapa liigassa, eikä siksi tarvitse ostella ja kilpavarustaa pärjätäkseen.

Toki niin on, että toisille lasi on aina puoliksi tyhjä ja toisille puoliksi täysi ja tämä vaikuttaa paljolti kommentoinneissa näistä asioista, ei niinkään objektiivinen puolien ja puolien tarkastelu ja sen pohjalta luotu näkemys.
Silmäsi näkee juuri sitä, mitä se haluaa nähdä. Alkukaudesta Jypillä oli todella hyvää pelin rakentelua, omista lähdettiin viisikkona lyhyin etäisyyksin ja hyvällä lapatarjonnalla. Tämä ei tosin päde Rooban ketjuihin, niissä ei mikään ole toiminut missään vaiheessa. Ongelma tuossa lyhytsyöttöpelissä niin Jypillä kuin muillakin on se, että sillä ei saada paikallista ylivoimaa hyökkäyspäähän, koska lähtö on liian hidas. Toinen ongelma varsinkin Jypillä on ollut se, että sitä lyhyttä syöttöä viljeltiin vielä keskialueella ja hyökkäyssinisellä, kun pitäisi pelata syvään. Mutta syvään pelaaminen ei Seppäselle ja Viitaselle sopinut, koska se on liian tavallinen pelitapa. Eilisessä Lukko -pelissä Jyp pelasi punaviivalta syvään aina 5-2 tilanteeseen asti, sen jälkeen alkoi kikkailut, roiskimiset ja tappionkutsupeli. Siinä olisi ollut aikalisän paikka ennen Lukon kolmatta maalia, mutta ilmeisesti Heiskanen ei nähnyt sitä huolimatonta kiekolla pelaamista. Sen jälkeen alkoi olla myöhäistä, kun paniikki hiipi päälle.

Väitteesi pelkkään viisikkopuolustukseen panostamisesta ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Silmäsi näkee juuri sitä, mitä se haluaa nähdä.

Tällä kertaa kyllä kaikki tilastot puoltavat sitä, minkä silmällä kentällä on nähnyt, surku kyllä.

Mun silmään pelitapa tuotti hyökkäykseen pelkästään sen syvään dumppauksen ja repaleisen karvauksen, huonosti täytetyn keskialueen ja omissa tulipaloja sammutellen kunnes tuli hupsis maali. Toinen vaihtoehto oli, että homma tukehtui keskialueelle, kun kiekoton työ ei sitä riittänyt voittamaan ja kääntyi siitä organisoimatonta puolustusta vastaan kunnes taas tuli hupsis maali.

Kärki omalla tasokkuudellaan kykeni luomaan ja suhteellisen tehokkaasti tuottamaan, mutta noin ei pitkässä sarjassa ikävä kyllä saa juuri mitään, kun terävinkään kärki ei pysty kuittaamaan muiden viisikoiden pelitavan vajautta. Vaikka kuinka pitäisi JYPin runkoa laaduttomana tai nimeäisi yhden Rooban kaiken syyksi, niin eihän se noin ole. Jokaisessa, niissä rikkaammisakin joukkueissa, kurvailee saman tasoista pelaajaa ja sitä paremmin tuloksin, mitä paremmin pelitapa on luotu heidän peliään tukemaan. Ei tätä karkuun pääse pelaajia syyllistämällä. Ollaan muuten tämän kanssa saman äärellä, kuin Ruusun haukkumisessakin, jolle sillekin vissiin jokaisen on tunnustettava olleen muut syyt kuin huonous henkilötasolla.

Kyse näkemyksestä, ei väitteestä. Tuota pelitapaa kutsun altavastaaja kiekoksi, joka on ihan oma termini, mutta minusta kuvaa sitä parhaiten. Sen ehkä olen sanoittanut huonosti, että kovin viisikkona JYP ei ole puolustanut missään vaiheessa, mutta miten on pelattu, niin erittäin puolustusvoittoisesti. Pelkästään jo päästettyjen maalien määrä perustelee tätä aika pätevästi.

Sanotaan nyt niin, jos eilistä pelkästään miettii, että Lämsä oli kyllä täysin oikeassa siinä, että numerot ei ihan vastanneet pelin tapahtumia ja yksittäisessä pelissä näin voi olla monestikin, mutta eihän siihen kahteen erään JYP millään tavoin pelillisesti dominoinut, vaan aika tasavääntöä mentiin, ehkä voi ajatella, että kerrankin JYPille pomppi. Mutta siihen kolmanteen kyllä minusta iski puhdas voittamisen pelko ja paniikki, eikä siinä ollut siksi edes sellaista kiekollista hallintaa mihinkään dumppaamiseen asti ja toisaalta, niin vapaasti vastustaja sai pelaajien jäätymisen ansiosta nousta, että tuskin sillä "syvään" pelaamisellakaan mikään olisi muuttunut, se on muutama sekunti, kun kiekko on taas omissa pyörimässä. Iso tekijä minun silmään on se pelitavan puute, johon pelaajat tiukassa paikassa voisi nojata, kun sitä ei ole, tulee sulamisia ja hengetöntä neppailua joukkueelta.
 

Rostislav

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heiskasen kommentti
Ai että tuo Dufvan aikalisä on legenda.
JYPin Missio 2007 -alhonpohjassa mikkeliläinen tuttu kannusti, että meininki kyllä muuttuu kun tuo Dufva tulee teille valmentamaan. Ja niin totisesti muuttui!

Jotain samantapaista sytyttäjää tarvittaisiin nyt penkin taakse ja muutenkin sähköistämään organisaation aika väsyneeksi mennyttä touhua. Isoin este taitaa olla Seppäsen ego jonka pitäisi osata väistyä 1600+ ottelun visioineen takaisin taustalle.
 
Viimeksi muokattu:

Timeout

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heiskasen kommentti

JYPin Missio 2007 -alhonpohjassa mikkeliläinen tuttu kannusti, että meininki kyllä muuttuu kun tuo Dufva tulee teille valmentamaan. Ja niin totisesti muuttui!

Jotain samantapaista sytyttäjää tarvittaisiin nyt penkin taakse ja muutenkin sähköistämään organisaation aika väsyneeksi mennyttä touhua. Isoin este taitaa olla Seppäsen ego jonka pitäisi osata väistyä 1600+ ottelun visioineen takaisin taustalle.
Mutta tässähän oli se ero, että koko organisaatio pelasi samaan maaliin.
 

manageri6969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaavat Jääkiekko-organisaatiot, Jypinkylä
Jos Pike olisi tulossa, homma olisi jossain yhteydessä putkahtanut esille.
Ruotsista toisin yhden kaverin, tän Frölundan Rönnbergin, mutta Seppäsen lompakko ei riitä edes Kampaviineri kahville tän kaverin kanssa.

Jos tonne äijä pitäisi kaivaa, Matikaisen Petulle ei edes Jukka uskaltaisi avata mielipiteitään, vaan aika äkkiä toimistolta, keskeiseltä paikalta löytyisi WC-pytty...
 

Baldrick

Jäsen
Petu kanssa kävi mielessä, mutta tarvitsisi sitten jonkun pelitapavelhon kakkoskoutsiksi. Petu pitäisi huolen, että asenne on kunnossa niin peleissä kuin harjoituksissakin. Tavallaan joku Matikainen + Turunen + Haataja voisi olla ihan ok kolmikko.

Pikkarainen kävisi kyllä myös hyvin minulle Petun lisäksi. Ongelma vaan on, että nämä tuskin käyvät Seppäselle. Mutta eiköhän sieltä joku Ruotsin 2. divarin visionääri jää lopulta käteen.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Se on se Bertel Korvström
 

Rostislav

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta tässähän oli se ero, että koko organisaatio pelasi samaan maaliin.
Juu, kyllä omasta mielestä kaikki lähtee Seppäsestä jolla on näppinsä ilmeisesti vähän joka asiassa. Esimerkiksi ilman Jukan tukea ei taida yksikään valkku nähdä sopimuskautensa loppua penkin takana. Puheenjohtajan vaihtumiseen en usko ellei mies itse halua luopua ko. roolista.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Pönö sen siinä viime hetkillä sitten keksi, että heitetääs yksi pirteimmin pelanneista pelaajista Varga penkille ja kentälle vetämään Malinen ja Rooba käytännössä joka toista.

Kyllä tässä varsinkin viime aikoina on tullut selväksi, että ihan höpöhöpö ukko kyseessä.

Varga oli tänään JYPin paras pelaaja ykkösketjun ulkopuolelta. Pelisilmää tosiaan laittaa totaaliturhakkeet pyörimään kentälle ja Varga penkille....
 

Coutinho

Jäsen
Varga oli tänään JYPin paras pelaaja ykkösketjun ulkopuolelta. Pelisilmää tosiaan laittaa totaaliturhakkeet pyörimään kentälle ja Varga penkille....
Jep, uskaltaa pelata kyllä hienosti varsinkin kiekolla. Sen lisäksi luistelee ja pelaa fyysisesti. Sitten penkille istumaan.. Ei voi ymmärtää, on sekavia seppiä pönöt ja Kököt
 

Rostislav

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tappara-matsissa JYPin valmennus oli telkkarin välityksellä ihan puhdasta Kummelia: Hämäläisellä silmät seisoi kuin Aimo Nivaskalla pikku napanderien jälkeen ja Pönö pönötti otsa vain enenevästi kurtussa. Haatajan kävi pelaajia niin sääliksi, että yritti edes parhaansa mukaan fläppitaululla näyttää kuvioita.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tappara-matsissa JYPin valmennus oli telkkarin välityksellä ihan puhdasta Kummelia: Hämäläisellä silmät seisoi kuin Aimo Nivaskalla pikku napanderien jälkeen ja Pönö pönötti otsa vain enenevästi kurtussa. Haatajan kävi pelaajia niin sääliksi, että yritti edes parhaansa mukaan fläppitaululla näyttää kuvioita.
Haataja on ainoa uskottava pukumies koko aitiossa.
 

avjk

Jäsen
Suosikkijoukkue
No mitä näitä nyt on...
Kukahan tuon alivoiman JYP:sdä hoitaa? Jukka Jalonenkin sanoi studiossa, että neliö pelaa todella huonosti. Pari maalia Tappara sitten teki ja oikeastaan syy tuon passiivisen neliön
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varga oli tänään JYPin paras pelaaja ykkösketjun ulkopuolelta. Pelisilmää tosiaan laittaa totaaliturhakkeet pyörimään kentälle ja Varga penkille....
On kyllä helvetin outoa, että tietyt pelaajat saa luottoa alivoimalla ja lopun tärkeillä hetkillä, vaikka ovat siellä jokainen kerta katsomassa kun maali tulee omiin. Ehkä tässä on joku suurempi viisaus mitä tavallinen tallaaja ei vaan ymmärrä.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ollut mielestäni tuo kolmeen ketjuun tiivistäminen hyvä ratkaisu Pönöltä. Näki selvästi, että siellä terävimmältä käreltä alkoi se terä tylsymään kolmannen erän loppupuolella. Huomila pelasi 4:11, Lassila 24:08. Kyllähän se niin menee, että kun tulosta tehdään, niin tulosmiehille tarjotaan roolia, mutta tänään tuo balanssi vähän kusahti.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kukahan tuon alivoiman JYP:sdä hoitaa? Jukka Jalonenkin sanoi studiossa, että neliö pelaa todella huonosti. Pari maalia Tappara sitten teki ja oikeastaan syy tuon passiivisen neliön
Kiekolliset lähdöt, ali- ja ylivoimat jne voi hioa täydellisiksi fläpillä ja treenata jäällä, mutta suoritusvastuu on pelaajien kun on vastustaja kentällä. Ei tuo rakettitiedettä ole, siellä on vaan heikkoja pelaajia toteuttamassa. Ja lopulta, hyvät jengit rankoo, niinhän mekin tehdään paitsi meillä on vaan yksi hyvä kenttä
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp

Minusta Jypin kannattaisi lopettaa mullistamiset ja keskittyä ihan jääkiekon perusasioihin. Huolellisesti ja työteliäästi illasta toiseen pelaamalla oltaisiin oltu sijoilla 5-7. Tämä ei tietysti neropateille kelpaa, kun pitäisi voittaa runkosarja ja nostaa kauden päätteeksi kannua ja siihen tähdätään kaikenlaisilla mullistuksilla.
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
”– Alivoimaa pitää parantaa. Lupaan, että teemme sellaisen laboratorion, että alivoimasta tulee aggressiivisempaa ja mullistamme alivoimapelaamisen suomalaisessa kiekkoilussa, Mikko Heiskanen sanoo.”

Hahhah, nyt on kyllä jo kunnon trollaamista Heiskaselta :D :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös