Osaatko vislata?

  • 27 362
  • 26

Osaatko vislata?

  • En osaa

    Ääniä: 92 51,4%
  • Osaan ilman sormia

    Ääniä: 58 32,4%
  • Osaan sormilla

    Ääniä: 17 9,5%
  • Osaan sormilla/ilman sormia

    Ääniä: 12 6,7%

  • Äänestäjiä
    179

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kerrottakoon heti aluksi että minä en tätä jääkiekko-ottelussakin usein tarvittavaa taitoa osaa.

Tavallinen viheltely kyllä onnistuu, mutta kova-ääninen Vislaus on taito, mitä en ole pienestä harjoittelusta huolimatta onnistunut itselleni hankkimaan. Ihailen pienellä kateudenpoikasella höystettynä näitä, jotka tämän osaavat. Kesäkadullakin minihameen perään olisi joskus nasta päräyttää kunnon vislaus!

Jotkut käyttävät apuna sormia, jotkut taas eivät tarvitse edes niitä avukseen.

Miten sen teette? Onko taito synnynnäinen, vaaditaanko suulta/kieleltä jotain spesiaaliominaisuuksia? Vai olenko vaan tumpelo! Vai onko meikäläisellä ollut huonoja vislauksen opettajia..? Veikkaan ensimmäistä.

Eli, ei muuta kuin tarinaa kehiin..
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaan, mutta en sormia käyttäen. Luulisin, että vislatakseen ihmisen täytyy osta laittaa kieli rullalle. Muistaakseni vajaa puolet ihmisistä saa kielen rullalle... Siis sillä tavalla, että sivuilta menee keskelle.
 

TML

Jäsen
Sormen/sormien kanssa en osaa mutta ilman kyllä.
Olisi hienoa vetää samalla tavalla pikkurillillä kuin eräs futisvalmentaja (oliko muuten Hizfield?).
 

jonsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En.. Joskus pentuna oli kova yritys oppia, mutta kun ei luonnistunut silloin, eikä sitä enään jaksa opetella :)
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisättäköön vielä että kun peilin edessä yrittää treenata, niin on siinä naurussa pitelemistä. Naama punottaa, räkä lentää, kieli väärinpäin suussa jne.

Siinä näyttää pahimmillaan aivovaurion saaneelta rabiespotilaalta. Ei ihme että on jäänyt treenaamiset liian vähille.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen paras vislaaja.

Olen mitä todennäköisimmin Raksilan paras vislaaja. Paras vislaus lähtee kummankin käden keski- ja etusormiyhdistelmällä, eli suupieliin menee yhteensä neljä sormea. Anteeksi vain tinnituksesta.

T. Se kaveri jolla on numeroton ja nimetön kärppäpelipaita päällä ja 04-mestaruushuivi kaulassa fanikatsomossa.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse vastasin en osaa, vaikka itseasiassa kadet "kupiksi" siis tollain sisakkain asettelemalla suun eteen ja peukaloiden valiin puhaltamalla saankin kumean, huuhkajamaisen huhuamisaanen aikaan... aika kaukana kylla vislauksesta se, mutta aanta lahtee :D
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Osaan vislata ilman sormia. Sormien kanssa olen joskus yrittänyt opetalla, kun sillä tavalla pystyy vislaamaan kovemmin, mutten ikinä sitä oppinut. Mikä siinä on jujuna?
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Lisättäköön vielä että kun peilin edessä yrittää treenata, niin on siinä naurussa pitelemistä. Naama punottaa, räkä lentää, kieli väärinpäin suussa jne.

Siinä näyttää pahimmillaan aivovaurion saaneelta rabiespotilaalta. Ei ihme että on jäänyt treenaamiset liian vähille.

Joo, vislaus (= viheltäminen) on hieno laji ja jalo taito. Noi perus-jutut sormia apuna käyttäen (jäähalli-vislaus) on ok, ja vallan helppoa. Se on ihan sama jos käyttää 1 tai 2 kättä kunhan laitat 2 sormea V-asentoon kielen päälle ja puhallat... (Pienellä reenillä pitäisi lähteä soundia..)
"Ilman sormia" vaatiikin vähän erilaista tekniikkaa, eli kieli jotenkin rulla-möykkynä ja ei kun puhaltelemaan... (Vaatii jo enemmän reeniä..)

Pusu-tekniikka, eli perinteinen vislaaminen varmaan perusäänenä helpoin, mutta se mikä nuorempana tuotti ongelmia oli tuo Whittaker vibran lisääminen http://www.youtube.com/watch?v=i2aX9k6pbGg
mutta sekin onnistuu treenaamalla (Et tarvitse tähän peiliä, vaan kielen päätä kitalakeen).


Aluksi samaiset ongelman nauramisen kanssa, ja muistelen että harjoittelin vislausta paljonkin. Jotenkin ne soundit vaan sitten lähtee ja varmaan vähän tuuriakin..

Kev
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
"Ilman sormia" vaatiikin vähän erilaista tekniikkaa, eli kieli jotenkin rulla-möykkynä ja ei kun puhaltelemaan... (Vaatii jo enemmän reeniä..)

Itse vedän leuan hieman taakse ja alahuuli samaten sisäänpäin, sitten puhallusta. Ei lähde kovian kimeänä, mutta voimakkaana kyllä. Sitä varsinaista sormitekniikkaa en hallitse, enkä sitä juuri tarvitsekaan "ilman sormia"-vihellyksen lisäksi.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Joo, vislaus (= viheltäminen) on hieno laji ja jalo taito. Noi perus-jutut sormia apuna käyttäen (jäähalli-vislaus) on ok, ja vallan helppoa. Se on ihan sama jos käyttää 1 tai 2 kättä kunhan laitat 2 sormea V-asentoon kielen päälle ja puhallat... (Pienellä reenillä pitäisi lähteä soundia..)
Kev
Itse osaan viheltää, ja vislata ilman sormia. Jotenkin vedän alahuulta suuhun sisälle päin, ja kielen siihen päälle. Sitten ku puhallan ja säädän kielen asentoa, niin saan äänen. Sormilla haluan oppia vislaamaan, mistä saan kunnolliset ohjeet? 2 sormea kielen päälle v asentoon on epämääräinen, kokeilin äskön, enkä edes ollut lähellä mitään vislausta. Eiköhän se tästä!
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Yläasteella eräällä matematiikan tunnilla tämän taidon opettelin. Onnistuu sormilla mutta ilman ei, enkä ole jaksanut sitä edes opetella. Oikean käden peukalo etusormi, tai sitten vasurista yksi ja oikeasta toinen. Kunhan kaksi sormea ja toinen vähintään oikeasta, lähtee aika saatanan kovaa ja puhtaasti. Hyödyllinen taito. Pelissä ja koiran kanssa. Kerran kännipäissäni baarissa ja aika hiljaakin vielä ja palvelua en enää saanut ollenkaan ja meinasivat heittää ulos. Ja tiskillä en edes ollut vaan siitä parin metrin päässä sohvalla kavereiden kanssa ja tarkoitus ei ollut tilata mitään. Jostain syystä vain aloin vislaamaan..
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Ilman sormia vislaus onnistuu, mikäli sormia koitan apuna käyttää ---> räkä lentää ja ympärilläolevia vituttaa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei skulaa. Ja vituttaahan se, kun jäähallissa tämä olisi oleellinen taito.

Opettelin kovasti minäkin tätä joskus peilin edessä. Samalla treenasin purkkapallojen puhaltamista ja se sentään lopulta onnistui.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Ossaan vislata, mutta vain sormia apunakäyttäen..

Opettelin itekseni tuonkin taidon joskus ala-asteen tietämillä. Ja menee millä sormipareilla tahansa - siis etusormilla, keskareilla, nimettömillä tai pikkusormilla. :) [Dam I'm, good!]

tuota ilman sormia vislaamista oon yrittäny silloin tällöin opetella, mutta laihoin tuloksin. Vaimo osaa kyllä tuon vislauksen taidon, mutta ei taivu mulla kieli/suu tuohon.


Eipä tuota vislaamista tarvi muualla ku koirien kans ulkona ollessa, jos meinaavat lähteä paahtamaan metikköön karkuun.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joskus nuorena, vaahtosammuttimen korkuisena, tämä sormivihellys tuli myöskin opeteltua, ja täytyy kyllä sanoa, että ääntä lähtee niin paljon ettei oikein sisällä voi edes vislata. Korvat siinä menevät yksinkertaisesti lukkoon. Sormiyhdistelmillä ei ole mitään väliä, vaan kaikki käyvät aivan yhtä hyvin.

Ilman sormia se on sitten sitä normaalia vihellystä paremminkin, eikä siinä äänen voimakkuus ihan riitä esimerkiksi jäähallikäyttöön.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Äänestin vahingossa ylimpään kohtaan ja sen jälkeen tajusin, että osaanpa sittenkin vislata. Ilman sormia, ääni ei tosin ole mikään kova.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuh, osaan sormilla.

En tiedä miten muut tuon tekevät, mutta mulla on tekniikka seuraava:
1) Avataan suu (ei apposen auki, vaan sillä lailla, että sormet mahtuvat sinne)
2) Yhdistetään peukku ja etusormi (keskisormi tai nimetön käyvät yhtä hyvin) sormenpäistään renkaaksi.
3) Kieli on alussa suht rentona alaetuhampaissa kiinni, jonka jälkeen tällä "sormirenkaalla" sitä työnnetään vähän taaksepäin niin että hampaiden ja kielen väliin jää pienehkö rako, josta ilma pääsee (ja muodostaa äänen).
4) puhalletaan

Vaihtoehto 3b) Kielen kärki laitetaan alaetuhampaiden päälle n. puoli senttiä, "sormirengas" tungetaan kielen kärjen alle, ja sormirenkaalla painetaan kielen kärki kaksinkerroin kielen päälle.

Kummassakin vaihtoehdossa alahuuli tulee laittaa alahampaiden päälle, jotta ilma ei tulisi alahampaiden välistä pois.
 

#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en ollut koskaan aiemmin osannut vislata sormilla.
Tänään sitten tuli kokeiltua ja yllättävän helppoa sen on. Itse opin parhaiten kahdella pikkusormella. Taitetaan kielen kärki hieman ylös päin ja pikkusormet v-asentoon sinne alas ja puhalletaan niin jo lähtee.
Toinen vaihtoehto on laittaa pikkusormet samanlailla kielen kärjen päälle. Ja kuten Dynamo totesi, alahuulten on oltava koko ajan tiukasti alahampaiden päällä.
 

Miguel

Jäsen
Molempien käsien etu- ja keskisormia käyttäen helppo homma. Joskus kakarana sen opin eräältä perhetutulta, ja kaikki muutkin paikalla olleet lapset oppivat tekniikan hetkessä, kun neuvoja osasi antaa oikeanlaiset vinkit.

Muut sormitekniikat ja pelkällä kielellä vislaaminen ovat ihan tuuripeliä. Joskus lähtee pieni mylväys, useimmiten ei mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös