Opetuslupa (ajokorttiasiaa)

  • 6 136
  • 20

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niinpä on jo tuon perillisistäni vanhimman 17-vuotissynttäreistä hetki kulunut. Siksipä yksi kuuma puheenaihe perheessä onkin ajokortti ja se kuinka kortti hankitaan ja kuinka se rahoitetaan.

Yksi vahva vaihtoehto kortin hankintaan onkin opetuslupa. En nyt ole laskelmia suorittanut siitä mikä taloudellisesti kannattaa ja mikä ei. Kuitenkin tässä on sekä iskällä että pojalla ollut monenmoista kiirusta ja yhteinen aika ollut enemmän tai vähemmän kortilla. Siksi itsellä suuri motivaatio onkin että vielä kerran ennen kuin jätkä on lähdössä omille teilleen saataisiin viettää yhteistä aikaa autoilua opetellen.

Eli onkos Jatkoajan kirjoittelijoilla kokemusta opetusluvalla ajokortin hankinnasta. Kaikki kokemukset ovat tervetulleita, olivatpa ne sitten ajokokelaan tai opettajan näkökulmasta tulleita. Mieluusti kuulisin.

Old TJ
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulle aikoinaan juuri opetusluvalla opetettiin tämä autolla ajaminen. Ihan hyvät muistot siitä jäi. Vaikka äiti aikoinaan epäilikin, että kun isä mua alkaa opettamaan niin auto jää keskelle risteystä ja molemmat lähtee eri suuntiin. Selvittiin kuitenkin ilman riitoja ja muutenkin oli mukavaa aikaa.

Siihen aikaan tuli urheiluakin harrastettua tosissaan niin joka tapauksessa mua olisi pitänyt kuskata treeneihin iltasin niin samallahan sitten ajelin itse ne. Hinnoista en kyllä muista, koska silloin oli vielä markat käytössä, mutta oli se muistaakseni useiota tuhansia halvempi kun autokoulu. Tokihan siihen tulee bensakulut päälle, mutta kuten sanoin niin aika paljon ajelin niitä perheen yleisiä ajoja, jotka olis muutenki ajettu.

Itse ainakin suosittelen tuota opetusluvalla opettamista, mikäli vaan innostusta löytyy ja uskoo, että tulee toimeen opetettavan kanssa. Vaatiihan se molemmilta kärsivällisyyttä ja aikaa, mutta on se opettajallekin varmasti palkitseva kokemus kun oma poika/tyttö kortin saa.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
kaakko kirjoitti:
Mulle aikoinaan juuri opetusluvalla opetettiin tämä autolla ajaminen. Ihan hyvät muistot siitä jäi. Vaikka äiti aikoinaan epäilikin, että kun isä mua alkaa opettamaan niin auto jää keskelle risteystä ja molemmat lähtee eri suuntiin. Selvittiin kuitenkin ilman riitoja ja muutenkin oli mukavaa aikaa.

Sama epäilys tuolta mamman tahdolta heitettiin täälläkin eli että ei samaan autoon mahduttais, mutta sekä minä että poika ollaan eri mieltä.

Ja kiva kuulla että hyvät muistot jäi, koska se tässä on yksi suuri motivaatio kuten avauksessa sanoinkin.

Old TJ
 

Jeffrey

Jäsen
Voin varauksetta suositella tätä opetus muotoa autokoulun suorittamiseksi. Parivuotta sitten itse olin opetettavana tällä synsteemillä. Faija muistaakseni laski, että about 2000e (*3 sisarusta) tuli säästöä tällä menetelmällä. Riippu vähän kuinka paljon ajaa. Tosin meillä oli opetusajot juurikin ajan puutteen takia pitkälti sellasia matkoja jotka olisi tehty joka tapauksessa esim. treeni matkat ja vaikkapa äitienpäivä lounas matka Helsinki-Turku-Helsinki.

Semmonen asia joka kannattaa ottaa huomioon on se millä autolla homman suorittaa. Jos sulla on joku silmäterä niin ei välttämättä kannata sitä laittaa pojalle alle. Kytkin nimittäin saattaa mennä remonttiin. Eikä uusimmilla autoilla opi ajamaan samalla tavalla kuin esim. 90-luvun alun autoilla. Uusilla autoilla kun ajaminen on yritetty tehdä mahd. helpoksi. Meillä homma onnistui hyvin kun faija oli joka tapauksessa vaihtamassa autoa niin vaihtoa siirrettiin vain sen verta, että saatin mun autokoulu pois alta.

Taitaa olla jopa ihan tutkittu juttu, että opetusluvalla autokoulun käyneet ovat parempia ja varmempia kuskeja kuin normi autokoulun käyneet. Tähän tietysti vaikuttaa se, että operusluvalliset yleensä ajavat autokoulu vaiheessa enemmän kuin autokoululaiset.

Ja sitten sellainen pointti opetettavan kannalta niin teoriatunnit suoriutuu tällä menetelmällä rutkasti letkeemmin. Meillä se meni niin, että pelailin tollasta "autokoulu peliä" tietokoneella ja sitten faija vain tarkisti, että tieto on mennyt perille.

Aiheeseen vielä linkki: http://www.opetuslupa.fi/

Edit: Turha lainaus pois.
 

Sheriffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Itsellä juuri viimeisiä tunteja meneillään. Kirjoitukset pukkaa päälle, niin ei ole kauheasti ehtinyt ajelemaan viime aikoina.

Ajajan näkökulmasta + ja -

+ Paljon halvempi kuin autokoulu
+ Hyödyllinen (voi ajaa myös ns. hyötymatkoja, jotka samalla ovat ajotunteja)
+ Voi ajaa koska itselle sopii
+ Pystyy ajamaan enemmän kuin autokoulussa (kirjanpidon ohi)
+ Jos inssi ei mene läpi, niin siitä seuraavat ylimääräiset ajotunnit eivät maksa-->ei vituta niin paljoa

- Riita-altis (itse tosin suuremmilta selkkauksilta olen välttynyt)
- Teoria opetus jää omalle kontolle

Eli selvästi jää plussalle. Näistä lähtökohdista suosittelen kyllä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Old TJ kirjoitti:
Sama epäilys tuolta mamman tahdolta heitettiin täälläkin eli että ei samaan autoon mahduttais, mutta sekä minä että poika ollaan eri mieltä.

Ja kiva kuulla että hyvät muistot jäi, koska se tässä on yksi suuri motivaatio kuten avauksessa sanoinkin.

Old TJ

Opetuslupakortti tulee paaljon halvemmaksi kuin autokoulussa hankittu. Omassa tapauksessani, joka päättyi onnellisesti ykkösellä läpäistyihin inssiin ja kirjalliseen kokeeseen, isäni opetti minulle auton käsittelyn ihmeellisen maailman sisällön.

Välillä tuli kieltämättä ahdasta, kun luulin olevani isääni parempi kuski 10 tunnin ajokokemuksen viisaudella ja väitin että kyllä tuosta voi ajaa ja että ajan ihan vitun hyvin. Heh. No asiaan.

Opetusluvalla ajamisessa on hinnan lisäksi yksi ihan ylivoimainen hyvä puoli:

autolla ajamista voi opettaa niin paljon kuin sielu sietää. Ajokoulussahan on ajotunteja tietty pienehkö määrä jolloin ollaan itse asiassa. Kun minä opettelin kepittämään pirssiä isäni opastuksella, oltiin tien päällä noin viisinkertainen määrä siihen verrattuna, mitä se olisi autokoulussa ollut. Se on niin simppeliä, isäntä halusi lähteä käymään vaikka Kemissä Oulusta. Ei muuta kuin kolmio kiinni autoon ja menoksi. Meikä kuskina ja isäntä neuvoi ja vittuili. Eipä siinä.

Hintahan on tietenkin ihan eri luokkaa, siihen aikaan v. 1998 koko paska tuli maksamaan vajaat 2000 markkaa, mikä oli kolmasosa halvimmankin ajokoulun taksasta. Tuolloin hinta koostuu opetuspolkimen ja -peilien asennuksesta ja hankinnasta, lupa-asiakirjojen laatimisesta, kirjallisesta ja ajokokeesta, sekä liukkaan kelin radan treenistä. Jos jotakin unohtui, voi korjata. Opetusluvalla radalle voi mennä milloin lystää, eikä silloin kun siellä on 15 muuta autokuntaa kepittämässä. Sekin hyvä puoli siinä on.

Monesti puhutaan, että inssit ovat vittumaisempia opetuslupalaisille kuin ajokoulun käyneille. Totta osa. Osa insseistä todellakin on tällaisia. Oulussa on eräs vittumainen insinööri sukunimeltään Nygård aka Nocard. Tämä jehu on melko legendaarinen tapaus, mutta ei siitä enempää. Omalle kohdalleni sattui asiallinen inssi. Tämä vieläpä kehui jopa ainutlaatuiseksi sitä, kuinka hyvin otin kevyen liikenteen huomioon insinööriajossa.

Summa summarum: suosittelen jyrkästi.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Sheriffi kirjoitti:
- Teoria opetus jää omalle kontolle

Eli selvästi jää plussalle. Näistä lähtökohdista suosittelen kyllä.
Jos on ajanut prätkäkortin ennen B-korttia niin ns. teoria-opetusta ei enää pitäisi tarvita. Etenkin tällaisessa tilanteessa suosittelen opetuslupaa vahvasti.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Opetusluvalla ajettu

Itselläni on 18kk nuorempi pikkuveli, joten meidän perheessä oli aikoinaan kaksi ajokorttia hinkuvaa kohtuullisen lyhyellä välillä. Opetusluvathan ovat muistaakseni luokkaa 2 vuotta voimassa kerrallaan, eli meidän tapauksessa oli ääretön säätö ( useita tuhansia €ja) kun ajoimme molemmat opetusluvilla.

Itse olen äärettömän tyytyväinen päätökseen suorittaa ajotunnit opetusluvilla. Kuten moni muukin tuossa on jo vastannut, monet tunnit meilläkin meni näihin "hyötajoihin" ( mikä ei todellakaan ole huono homma! ) töihin, kotiin, kauppaan, kouluun, harrastuksiin etc sekä sitten kesäiset ajot Turkuun, Jyväskylän ajoihin yms. Ja tulipa muuten sitten kerralla opetusaikana opeteltua mm taskuparkkeerauksen jalo taito.

Muistot opetusajoista ovat äärettömän hyviä ja vaikka äiti aikoinaan epäili ettei kahta meidän perheen tulisinta ihmistä voi laittaa samaan autoon tekemään tuollaista hommaa niin hyvin se meni. Rehellisesti; Emme taistelleet keskenämme kertaakaan!

Isän ja veljeni välinen opetusaika ei sujunut aivan niin kivuttomasti, mutta kaikilta suuremmilta hässäköiltä kyllä vältyttiin.

Suosittelen kaikille. Ehdottomasti : )
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rinoa kirjoitti:
Suosittelen kaikille. Ehdottomasti : )

Sama täällä.

Itse opetin kilipään ex-muijani takavuosina ajamaan, ja olosuhteisiin nähden tuo onnistui suorastaan loistavasti. Opetusauto oli kyllä aika karu laitos, mm. käsijarru siinä ei toiminut laisinkaan ja öljyä pirulainen tiputteli melkein litran viikossa, mutta kyllä se asiansa ajoi.

Mutta muistaakseni vain yhden kerran ajelu keskeytyi ovien paiskomiseen. Inssit ja sekä muijan että itseni kirjalliset ekalla läpi. Se, mitä fröken ei jostain syystä ole varmaan oppinut vieläkään on se, että kun autoa peruutetaan pois kahden muun auton välistä, rattia EI SAA KÄÄNTÄÄ ennen kuin ajokki on siirtynyt riittävästi taaksepäin! Muuten tulee pellinoikaisutoimia!

Että jos tuo ajatusten Keravanjoki sai ajokortin tämän opettajan hermoilla ja kärsivällisyydellä, niin kyllä siihen pystyy kuka hyvänsä. Omat vekarani tulen varmuudella opettamaan ajamaan.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse olen parhaillaan opetusluvalla opetettavana. Ainakin itselleni paljon autokoulua sopivampi ratkaisu, koska ajamista tulee paljon enemmän. Siinä täytyy vaan ottaa realiteetit huomioon, siis että opetettava ei ole mikään ammattikuljettaja 10v kokemuksella, sekä tietysti toisinpäin, että ei opettajallakaan hirveästi ole kokemusta. Kun vain päättää ottaa rauhallisesti, ei hermotkaan mene niin helposti. Ainoan kerran olen menettänyt hermoni, kun takapenkiltä Äiti rupesi neuvomaan.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
lenno kirjoitti:
Ainoan kerran olen menettänyt hermoni, kun takapenkiltä Äiti rupesi neuvomaan.
Oih tuo on niin totta! Oman äitini bravuuri olivat omituiset kauhistuneet erittäin kovaääniset henkäykset .. nyt huvittaa muistella niitä, silloin ei : )
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Taisi tuossa yhdessä edellä olevassa viestissä jo tullakin esiin, mutta opettajan on suoritettava teoriakoe ennen kuin opetuslupa myönnetään. Minä en varmaan enää pääsisi läpi ;).

Työkaveri on opettanut lapsikatraansa ajamaan viime vuosien aikana ja hyvinhän tuo on näköjään sujunut. Jokaisella on kortti ja säästöä on tullut, kun ajotkin on ajettu firman autolla.

Taisi tuo työkaveri puhella hiljattain sellaista, että koko opetuslupakäytäntö oltaisiin lähiaikoina poistamassa, eli jokaisen olisi pakko suorittaa ajokortti autokoulussa. Missä vaiheessa tuollainen uudistus mahtaa olla, ei aavistustakaan.
 

scholl

Jäsen
Vakio kirjoitti:
Taisi tuossa yhdessä edellä olevassa viestissä jo tullakin esiin, mutta opettajan on suoritettava teoriakoe ennen kuin opetuslupa myönnetään. Minä en varmaan enää pääsisi läpi ;).

Teoriakoe on helpottunut huomattavasti. En väitä, että se olisi ollut vaativa silloin, kun me se lyijykynä kädessä Haagassa suoritimme, mutta nykyäänhän (tai oli ainakin '98 kun kävin tekemässä teorian uudelleen prätkäkorttia varten) se on suorastaan lastenleikkiä. Siellä on tietokoneruudulla sellaisia kuvia, joissa suurin osa on ajotilanteita tutuissa paikoissa, joten virheiden mahdollisuus on korkeintaan teoreettinen.

Itse en kannata tuollaista itseopiskelua. Onhan totta, ettei kaikista voi tulla yhtä päteviä kuljettajia, eikä kaikkialla ole edes samanlaisia vaatimuksia liikenteen suhteen. Niinpä on luonnollista, että esim. maalla on huonompia kuljettajia, vaikka kuinka olisivat autokoulun käyneitä, mutta jos verrataan helsinkiläisiä niin täällä mielestäni on paikallaan mennä autokouluun, jossa ajo-opettaja neuvoo kunnollisen ajoasennon, opettaa pysäköimään päivittäin ahtaisiinkin väleihin, opettaa ajamaan sujuvasti liikenteessä (tarvittaessa kehottaa kunnolla kiihdyttämään) ja ajattaa nimenomaan vaikeissa paikoissa ja tilanteissa jopa ruuhka-aikanakin sekä katsoo lisäksi, että liikennettä tulee seurattua, eikä kaistanvaihtoja, väistämisiä tai kääntymisiä tule tehtyä katsomatta kunnolla muuta liikennettä, jolloin tilanne on silloin mm. moottoripyöräilijöille turvallisempaa.

Toki itseopiskelullakin voi oppia, mutta silti on aika omituista touhu, jossa kirurgiksi tullaan summittain leikkelemällä.

Itselläni autokoulusta oli ainoana haittana se, että ajotunnit osuivat aika usein fysiikan tuntien kanssa päällekäin, joka aiheutti sen, että sähköfysiikan kurssi meni täysin pieleen. Aihe oli tosin muutenkin aika kuiva, mikä johti luonnollisesti siihen, etten jaksanut sitä himassa lukea. Ydinfysiikka taisi tulla onneksi seuraavana, joten mielenkiinto ja arvosanat hyppäsivät jälleen kattoon.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kartellit jyrää

Autokoulut ovat muodostaneet viranomaisten säädöksillä tuetun kartellin mikä tulisi mitä pikimmiten hajoittaa. Ajokortti maksaa nykyisellään tuhansia euroja. Mitään järkevää perustelua moiseen ei ole. Itse ajoin kortin opetusluvalla eikä ole tullut kertaakaan kolaroitua tai ole saanut sakkoja. Kortti pitäisi voida suorittaa lukioissa/ammattioppilaitoksissa pikkurahalla. Pitäköön teoriakoe ja inssiajo huolen siitä, että taso pysyy hyvänä.

Kaikkinaiset pakolliset hämäräajot ja liukkaan kelin harjoitukset eivät ikinä kykene valmistamaan todellisiin ajotilanteisiin siten, etteikö käytännön kokemus olisi sittenkin se kaikkein tärkein opin lähde.

Ajokortin tulisi maksaa kaikkineen 500€, ei 5.000€. Kartellit ja yhteiskunnan liiallinen holhoaminen hiiteen.
 

scholl

Jäsen
Jeda kirjoitti:
Kortti pitäisi voida suorittaa lukioissa/ammattioppilaitoksissa pikkurahalla. Pitäköön teoriakoe ja inssiajo huolen siitä, että taso pysyy hyvänä.

Ajokortin tulisi maksaa kaikkineen 500€, ei 5.000€.

Itsekin olen sitä mieltä, että ajokortti voisi kuulua lukion opintosuunnitelmaan ja olla edullisempi. En toki usko millään, että se kortti maksaa 5000e. Itselläni on jonkinlainen muistikuva siitä, että kesällä 91 kun olin autokoulussa, tuli homma maksamaan joku 7000-8000 markkaa. Sen jälkeen on sitten tullut suoritettua II vaihe ja ison pyörän prätkäkortti, mutta ne ovat olleet marginaalisia kustannuksia muistaakseni.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Itsekin ajelin autokoulun aikoinaan opetusluvalla. Lähinnä tuli ajeltua isän työajoja, joten ylimääräisiä polttoainekustannuksia ei siten syntynyt. Yllättävän kivuttomasti tuo kuitenkin meni, ja sekä kirjalliset että inssi menivät kerrasta läpi.

Teoriaopetusta sain minäkin sen kymmenkunta sekuntia, kun kirja lyötiin käteen ja sanottiin että lue ite.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakio kirjoitti:
Taisi tuossa yhdessä edellä olevassa viestissä jo tullakin esiin, mutta opettajan on suoritettava teoriakoe ennen kuin opetuslupa myönnetään. Minä en varmaan enää pääsisi läpi ;).
Juu tuo opetusluvan saaminen taisi meilläkin olla se vaikein urakka. Iskä opetti ensin velipuolen ajamaan ja pari vuotta myöhemmin minut. Faija alkoi opiskelemaan teoriaa jotta saisi sen opetusluvan, ja varsinkin näiden diakuvien kohdalla taisi eniten tehdä tiukkaa. Faijan mielestä oli vaikeaa kun kuvissa tilanne "räpsähtää" hetkessä silmien eteen, liikenteessä tilanne kehittyy pikkuhiljaa. Toki dioissa on 10 sekuntia aikaa miettiä, liikenteessä 10 sekunnin miettimisen jälkeen on pelti varmasti rutussa. Faija kuitenkin kävi autokoululla opettelemassa niitä sarjoja, aluksi taisi olla puolet väärin 50 kuvan sarjasta. Opetusluvan se kuitenkin sai.
Opetusluvan hyviä puolia tosiaan on selkeä säästö ja se, että halutessaan saa melkein ilmaiseksi reilusti ajokokemusta ennen inssiä. Miinuspuolena voi pitää sitä, että ainakin meillä teoriapuoli jäi kokonaan omalle vastuulle, faija sitten täytteli sitä opetus-ja ajopäiväkirjaa sen mukaan mitä opetussuunnitelma vaati.
Itse ajoin koko ajan pimeällä ja liukkaalla, kun marraskuun puolella aloitettiin ja tammikuun puolivälissä sain kortin. Ekalla meni läpi kirjalliset ja inssi. Voisin kuvitella että joskus loka-marraskuussa autokoulun kautta kortin saaneet ovat todella kusessa kun ensimmäiset liukkaat tulee, ajokokemusta ei ehdi kertyä nimeksikään ennenkuin joutuu ekoille liukkaille.
Tuli muuten kirjallisista mieleen hauska juttu. Dioissa kysyttiin "Onko kuvan punainen auto pysäköity oikein?". Ei siinä kuvassa ollut punaista autoa, lähin väri oli ruskea ja vastasin sen mukaan. Sitten parin viikon päästä joku himovalokuvaaja yleisönosastokirjoituksessa valitti niiden kuvien huonosta laadusta. Mulla kävi jo mielessä että olenko värisokea tai muuten vaan tumpelo kun en sitä punaista autoa kuvasta bongannut.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Opetusluvalla itsekin aikanaan ajoa opettelin. Mitään isompia välikohtauksia ei faijan kanssa eteen tullut ja erittäin positiiviset mielikuvat ylipäätään koko touhusta.

Ensinnäkin tietysti huomattavasti halvempi kuin perinteinen autokoulu. Toisekseen ajokilometrejä tulee melkeinpä väkisinkin enemmän kuin autokoulussa, se on fakta. Meilläkin oli se tilanne, että kun oli jotain menoa kauppaan tai kyläilemään tai mitä tahansa, niin ei muuta kun kolmio kiinni ja meikäläinen rattiin. Eli tuommoisestahan ei voi laskea edes mitään ylimääräisiä bensakuluja.
Teoriapuoli nyt tuli sitten opittua liikenteessä ajellessa. Tarkasti en tiedä miten paljon teoriaa käydään autokoulussa läpi, mutta se saattaa olla puoli, joka jää opetusluvalla ajettaessa vähemmälle.

Joka tapauksessa varaukseton suositus. Kannattaa.
 

Särki

Jäsen
Itse ajoin B-kortin opetusluvalla ja isä toimi opettajana. Varsin hyvä tapa oppia ajamaan, ajotunteja paljon enemmän kuin autokoulussa ja tuli ajettua varsin paljon ns. normaaleista kauppareissuista tai muista matkoista mitä silloin tehtiin. Tämä kortti tuli maksamaan, ilman bensakuluja, 1950mk sisältäen opettajan ja opetettavan teorioakoemaksut, polkimen ja peilien hinnat ja kaikki muutkin maksut mitä asiaan kuului. Ainoa huono puoli mitä opetusluvasta löysin oli nämä teoriakokeen diakuvat, jota silloin katsottiin (katsotaan varmaan vieläkin), näitä kun ei tullut kotioloissa harjoiteltua kertaakaan. Ensimmäisen kerran näin diakuvia teoriakokeessa ja tuloksena oli yksi virhe liikaa! Toisella kerralla tulos oli sitten parempi. Ilmeisesti näitä kuvia voi tänä päivänä harjoitella myös kotioloissa? Suosittelen.

Ajoin sitten vuoden päästä autokoulussa C-kortin ja pakolliset 4-5 teoriatuntia sekä kaksi ajokertaa ennen inssiä maksoivat enmmän kuin tämä koko B-kortti!

Yksi hassu tapaus kävi myös opetusluvan aikana. Olimme Lappajärvellä ajelemassa ja autossa oli kyytissä opettajan lisäksi äiti ja setäni emäntänsä kanssa takapenkillä. Oltiin menossa Kivitippuun ja LP suoritti puhallusratsiaa ja puhalsin ensimmäisen kerran (nollat) tällöin, no ajokorttia ei luonnostikaan ollut näyttää kun poliisi sitä kysyi, eikä ollut isälläkään omaa ajokorttiaan mukana. Kun poliisi näki että oltiin opetusluvalla liikkeellä, häntä kiinnosti enemmän vain apupolkimien asentaminen ja teoriakoe. Jännitti kovasti omaa teoriakoettaan kun pitäisi kuulemma omaa tytärtää opettaa, mutta ei ollut päässyt teoriakokeesta ensimmäisellä kerralla läpi!
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Rinoa kirjoitti:
Oih tuo on niin totta! Oman äitini bravuuri olivat omituiset kauhistuneet erittäin kovaääniset henkäykset .. nyt huvittaa muistella niitä, silloin ei : )

Taitaa olla äitien erikoisalaa. Itsekkin muutaman kerran hermostuin takapenkiltä kuuluville äänille opetusluvalla ajamaan opetellessani. Isäni kanssa tulin ajoharjoittelunkin aikana erittäin hyvin toimeen, etupenkin suhteen siis ei ongalmaa. Oli erittäin tietoinen ratkaisu, että opetusluvan hankki isä, ei äiti.

Ajot suoritettiin melkein kaikki niin, että kun oltiin johonkin menossa, minä ajoin. Vaan pari kertaa käytiin ennen inssiä kaupungissa, jossa inssin ajoin, harjoittelemassa "varta vasten". Ajoa ennen inssiä tuli minulle monta kertaa enemmän kuin kavereilleni autokoulussa. Inssi-täti (joka on tunnettu siitä että opetuslupalaiset ei ekalla korttia saa), sanoi että kyllä sen huomaa heti, että ajokilometrejä on enemmän takana. Ja sekä minä että pikkuveljeni saatiin molemmat ekalla kerralla kortti, eli se siitä "tunnettavuudesta".

Yksi hyvä asia mikä vielä tulee mieleeni on, että opetusluvalla ajamisen voi todella aloittaa silloin 6 kuukautta ennen syntymäpäivää. Autokoulussa voi olla hankalaa saada riittämään ajokerrat ja samalla saada kuitenkin opetus tehokkaaksi (jos ei vaikka ennen ole mitään vempelettä ajanut, voi pitkät tauot ajotunneissa kadottaa yllättävän paljon edellisellä kerralla hankituista taidoista ja varsinkin ajovarmuudesta). Tällä on merkitystä varsinkin silloin jos haluaa pelata vuodenaikojen kanssa. Itse halusin aloittaa jo aikaisin syksyllä, jotta ajaminen sujuisi jo kun liukkaat tulevat. Helmikuussa sitten inssiin ja kortti tuli :)

Teoriaopetus tosiaan oli sitä, että rompulta harjoittelin liikennemerkkejä, tilannekuvia ym. Ja isä ajon aikana selosti jotain juttuja liikennesäännöistä ja liikenteestä yleensäkin. Mitä kavereiltani olen kuullut, osa autokoulun teoriatunneilla vain nukkui, joten ei ne varmaan paljoa minua enempää siellä oppineet.
 
Viimeksi muokattu:

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vajaa vuosi sitten tämän ketjun aloitin ja tänään käytiin konttorilla inssi ajelemassa ja läpihän se meni.

Maaliskuussa siis hommasin tuon opetusluvan. Omassa teoriakokeessa tuli kirjallisessa osuudessa (20 kysymystä) yksi virhe (kolme sallitaan) ja kuvakysymyksissä (50 kysymystä) myös yksi virhe (kahdeksan sallitaan).

Vaikka olenkin sitä mieltä että yleensä palvelut kannattaa ostaa osaajilta eikä yrittää tehdä itse niin tässä tein poikkeuksen. Meilläkään ei tuo rahan säästäminen ollut se suurin motivaatio vaan suurin oli se, että saadaan tällainen yhteinen harrastus ennen kuin jätkä lähtee pois kotoa.

Opetusaika meni todella loistavasti vaikka pojan pinna yleensä ei kovin pitkä olekaan. Kuitenkin motivaatio kortin saamiseen oli niin korkealla että mitään ongelmia ei opetuksessa ollut.

Ajamassa käytiin aina silloin tällöin ihan vaan opetuksen vuoksi, mutta paljon tuli kilometrejä ihan tuollaisessa perheen arkiajossa kauppareissuineen ja muine ajoineen.

Teoriatunteja ei kovin erityisesti pidetty, mutta koko Autokoulun oppikirja käytiin yhdessä läpi ja tankattiin niitä kohtia, jotka olivat pojalle epäselviä. Sekä teoria- että ajo-opetusta helpotti paljon se, että poika on kolme vuotta ajellut skootterilla, joten liikennesilmä oli kehittynyt jo opetuksen alkaessa.

Tästä kaikesta tuloksena sitten mentiin konttorille maanantaina. Teoriakokeen (10 kirjallista ja 50 kuvallista kysymystä) poika veti läpi ilman yhtään virhettä. Niin - suoriutui siitä siis paremmin kuin minä - opettajansa.

Tänään sitten oli inssiajo. Siis ajokoe noin virallisemmin sanoen. 40 minuuttia oli poika tutvon kanssa liikenteessä ja tuloksena kolmella H:lla (H=hyvä) ja yhdellä V:llä (V=virhe) suoritettu ajo. (Kolmas mahdollinen merkintä on K=konflikti.) Hyvä-maininnat tulivat kevyen liikenteen huomiomisesta, risteysajosta (tähän tutvo sanoi että osasi kiihdyttää liikenteen mukaan) ja kaista-ajosta. Tuo yksi virhemerkintä tuli kun yksi risteys tuli jätettyä vähän liian myöhään eli vasemmalle käännyttäessä ei tultu uuden tien keskiviivan viereen vaan noin metrin päähän keskiviivasta.

Kaiken kaikkiaan voin todella suositella opetuslupaa ajokortin hankintaan ainakin siinä tapauksessa, että suurin motiivi ei ole rahan säästäminen vaan yhteinen puuhapiste ja harrastus isän/äidin ja pojan/tytön kanssa. Itselläni kyseinen kundi on perheen vanhin, mutta jos vaan lainsäätäjä suo niin tätä opetusmenetelmää aion harrastaa jatkossakin.

Old TJ
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös