Onnettomuudet

  • 52 032
  • 286

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
GPS-paikannus ei toimi vedessä, joten paikkatieto voitaisiin saada selville vain siitä kohdasta, jossa alus on lopettanut pinnassa kulkemisen. Sen jälkeen alus on voinut ajelehtia vielä vaikka kuinka kauas.

Sitten toinen haaste tulee vedenalaisesta kommunikoinnista. Radioaallot vaimenevat vedessä tehokkaasti, etenkin noilla taajuuksilla, joita maan päällä käytetään. Sama syy estää osaltaan GPS:n käytön veden alla, mutta vaikuttaa siihen muukin. Sukellusveneiden välinen radiokommunikaatio taas vaatisi todella matalat taajuudet, ja ne taas vaatisivat aivan järjettömän kokoiset antennit.

Akustinen tietoliikenne on mahdollinen, mutta sitä teknologiaa en tunne. Haasteita on siinäkin.

Nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen.
Kiitos, tämä palveli vastauksena alkuperäiseen kysymykseeni. En olisi rehellisesti uskonut, että veden alla sijainnin mainostaminen / paikantaminen olisi vielä nykypäivänä noin vaikeaa.
 

Vatso

Jäsen
Lentokoneet nyt yleensä onnistutaan merenpohjastakin löytämään, ihan mielenkiinnosta katsoin mikä tekniikka siellä on käytössä:

"Jos musta laatikko joutuu mereen lentokoneen pudotessa, auttaa etsinnöissä sen vedenalainen ultraäänipulssi. Laite lähettää signaaleja sekunnin välein 30 päivän ajan heti jouduttuaan kosketuksiin veden kanssa. Musta laatikko toimii merivedessä jopa 6 000 metrin syvyydessä."

Ilmeisesti tuollaisen lisääminen tähän härveliin oli sitten mahdotonta?
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Lentokoneet nyt yleensä onnistutaan merenpohjastakin löytämään, ihan mielenkiinnosta katsoin mikä tekniikka siellä on käytössä:

"Jos musta laatikko joutuu mereen lentokoneen pudotessa, auttaa etsinnöissä sen vedenalainen ultraäänipulssi. Laite lähettää signaaleja sekunnin välein 30 päivän ajan heti jouduttuaan kosketuksiin veden kanssa. Musta laatikko toimii merivedessä jopa 6 000 metrin syvyydessä."

Ilmeisesti tuollaisen lisääminen tähän härveliin oli sitten mahdotonta?

Sukellusveneessä, jota ohjataan peliohjaimella on varmaan Googlen "find my phone" -tyylinen paikannus.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Lentokoneet nyt yleensä onnistutaan merenpohjastakin löytämään, ihan mielenkiinnosta katsoin mikä tekniikka siellä on käytössä:

"Jos musta laatikko joutuu mereen lentokoneen pudotessa, auttaa etsinnöissä sen vedenalainen ultraäänipulssi. Laite lähettää signaaleja sekunnin välein 30 päivän ajan heti jouduttuaan kosketuksiin veden kanssa. Musta laatikko toimii merivedessä jopa 6 000 metrin syvyydessä."

Ilmeisesti tuollaisen lisääminen tähän härveliin oli sitten mahdotonta?

Ei varmasti olisi ollut mahdotonta, mutta kun tuo purkki on tehty yksityisellä rahalla ja mahdollisimman halvalla, niin musta laatikko (tai sen paikannusjärjestelmät) eivät ole kiinnostaneet rakentajaa.

Karmea tilanne kaikkiaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos, tämä palveli vastauksena alkuperäiseen kysymykseeni. En olisi rehellisesti uskonut, että veden alla sijainnin mainostaminen / paikantaminen olisi vielä nykypäivänä noin vaikeaa.

Tulee ihan fysiikan lait vastaan. Ensimmäisenä on radiosignaalin vaimeneminen. Sitten merivesi vielä on kerroksista, joten se vaikuttaa eri tavalla eri suunnista tuleviin signaaleihin. Muistaakseni, mutta voin olla väärässäkin, GPS-paikannus perustuu ainakin osin aika-eroihin eri satelliiteista saaduissa signaaleissa, joten merivedessä tapahtuvat heijastumat sotkisivat tuotakin pahasti.

En ole pätkääkään vedenalaisen kommunikaation asiantuntija, ja nämä ovat parinkymmenen vuoden takaisia muistikuvia yliopiston kursseilta, joissa asiaa ei edes kovinkaan syvällisesti käsitelty, joten saa korjata, jos meni pahasti pieleen.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Testailen aina silloin tällöin omaa mieltäni kuvittelemalla itseni tiettyihin tilanteisiin ja kyllä hiukan pisti ihokarvat pystyyn kun miettii tota tilannetta missä saattavat olla...

Tollanen pikkunen kippo missä ei ole paljoa tilaa ja happi käy vähiin etkä pääse sieltä ulos ja odottelet että apua saapuisi paikalle ja samalla kuitenkin tiedostat senkin että elämäsi saattoi olla tässä ja pitäisi yrittää pitää itsensä myös rauhallisena...

Mutta mietityttää kyllä aivan järjettömästi sekin että miksi joku edes lähtee tollasella vehkeellä mikä on kasattu niin ja näin ja vielä ohjataan jollain plekeohjaimella ja sitten vielä maksaa siitä... Ite en lähtis tolla vehkeellä mihinkään vaikka mulle maksettais...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ite mietin kumpi olisi karmeampi kohtalo. Olla tuossa purkissa muutama päivä meren pohjassa ja tukehtua sinne, tai olla viikkotolkulla hengissä kuten Villisika-joukkueen jalkapalloilijat umpipimeässä Thaimaan tulvaluolassa, vaikka pelastuivat..
 
Onko tuo kyseinen viritys tehnyt aiemmin noita onnistuneita Titanicin hylyn turistimatkoja vai oliko tämä neitsytmatka? Jos oli, niin eikö ole kornia, että purkki uppoaa neitsytmatkalla tarkoituksena pällistellä neitsytmatkalla uponnutta purkkia?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
GPS-paikannus ei toimi vedessä, joten paikkatieto voitaisiin saada selville vain siitä kohdasta, jossa alus on lopettanut pinnassa kulkemisen. Sen jälkeen alus on voinut ajelehtia vielä vaikka kuinka kauas.

Mitenköhän tässä laitteessa toimii muuten paikannin jos alus olisikin sattunut tulemaan ehjänä pintaan, pitäisikö jotain ääntä itsestä pitää? olisi aika karmeaa kuolla siihen että et pääse aluksessa ulos mutta olisit pari päivää ajelehtinut merellä ja tukehdut pikkuhiljaa.
 

Surtr

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko tuo kyseinen viritys tehnyt aiemmin noita onnistuneita Titanicin hylyn turistimatkoja vai oliko tämä neitsytmatka? Jos oli, niin eikö ole kornia, että purkki uppoaa neitsytmatkalla tarkoituksena pällistellä neitsytmatkalla uponnutta purkkia?
Itse olin siinä käsityksessä että tuon vehkeen kanssa on jo tehty noita reissuja. Kuten aikaisemmin mainittiin joku entinen työntekijä oli ilmaissut huolensa koska tuon purkin ikkunaa ei oltu suunniteltu kestämään noiden syvyyksien painetta. Tuntuisi vaan helvetin typerältä jos tuo pitäisi paikkansa koska tuon nyt luulisi olevan se ensimmäinen perusasia mikä tulisi olla kunnossa jos lähdetään noihin syvyyksiin sukeltamaan.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suunnitteluvirhe ?


Jos asia on ollut tiedossa, siitä on erikseen varoitettu ja markkinoilla olisi saatavilla oikea tuote niin ei tuo ole enää suunnitteluvirhe vaan laiminlyönti. En tiedä faktoja, mut voisin veikata, että tuollainen 1300 metrin paineen kestävä ikkuna on paljon halvempi kuin yli 4000 m paineeseen tarkoitettu. Koko juttu jättää sellaisen kuvan, että ihan ei ole nyt turvallisuus edellä menty.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jos asia on ollut tiedossa, siitä on erikseen varoitettu ja markkinoilla olisi saatavilla oikea tuote niin ei tuo ole enää suunnitteluvirhe vaan laiminlyönti. En tiedä faktoja, mut voisin veikata, että tuollainen 1300 metrin paineen kestävä ikkuna on paljon halvempi kuin yli 4000 m paineeseen tarkoitettu. Koko juttu jättää sellaisen kuvan, että ihan ei ole nyt turvallisuus edellä menty.
Ei siellä ole näköjään välitetty yhtään mistään. Surullinen tarina kaikkineen, mutta olisi tuossa niille kuuluisille peileillekin käyttöä, jos vaikka ne syylliset löytyisivät niihin katselemalla.

Aluksen omistavan ja sitä elämysturistimatkoilla operoivan Ocean Gate -yhtiön silloinen työntekijä havaitsi ongelmat ja raportoi niistä. Erityisesti työntekijä varoitti, ettei alus kestä sellaisia syvyyksiä kuin mihin sillä oli tarkoitus matkustaa. Tämän jälkeen hän sai potkut. Tiedot käyvät ilmi The New Republicin haltuunsa saamista oikeudenkäyntidokumenteista.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muutaman tunnin päästä sieltä ilmeisesti on happi loppumassa, eli näyttää siltä että ei hyvältä näytä. Sitäkin tuossa mietin että mitenkähän tajuissaan siellä porukka ylipäätään enää edes on, jos nyt miettii että siellä on oltu useampi vuorokausi ja tuo sillipurkki ei niin kovin kummoinen ole niin tuskin esim. vettä tai mitään ravintoa on ainakaan kovin paljon mukana. "Hyvällä" tuurilla siellä on jo taju lähtenyt ja kovin paljon ei enää tunneta kun ollaan menossa kohti vääjäämätöntä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Muutaman tunnin päästä sieltä ilmeisesti on happi loppumassa, eli näyttää siltä että ei hyvältä näytä. Sitäkin tuossa mietin että mitenkähän tajuissaan siellä porukka ylipäätään enää edes on, jos nyt miettii että siellä on oltu useampi vuorokausi ja tuo sillipurkki ei niin kovin kummoinen ole niin tuskin esim. vettä tai mitään ravintoa on ainakaan kovin paljon mukana. "Hyvällä" tuurilla siellä on jo taju lähtenyt ja kovin paljon ei enää tunneta kun ollaan menossa kohti vääjäämätöntä.
Olisi se kyllä edes jollain tavalla armollisempaa, jos tajuttomuus "pelastaisi", vaikka kyllähän siellä on ollut varmaan aikaa miettiä loppuaan. Enkä tiedä toki, että vaikka menisi tajuttomaksi, niin palaako siitä hereille siksi hetkeksi, kun happi loppuu. Näin graafisesti ilmaistuna, että vaikka sukellusveneessä joku wc:n virkaa toimittava ämpäri onkin kuulemma varusteena, niin eiköhän koko purkki ole täynnä kaikkia ihmisruumiin tuotoksia ja ilma senkin myötä hirvittävää hengittää, sen vähän mitä siellä enää hengitettävissä on. Karmea tapa mennä ja jääkö sitten ikuiseksi arvoitukseksi, että mitä lopulta tapahtui. Tuon yhtiön tarinan soisi olevan tätä myöten lopussa ja päitä putoilevan oikeusasteissa, jos jotain vastuuhenkilöitä vielä löydetään. Eikö koko puulaakin CEO ollut purkissa myös?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Yksi veemäisimmistä ja samalla julmimmista tavoista kuolla, mitä pystyn kuvittelemaan. Se, että maailmassa on tuhansia ukkoja ja naisia, jotka pystyvät ja myös joutuvat työskentelemään sukellusveneissä, on sekä suuri tekninen saavutus ihmiskunnalta että myös osoitus heidän rohkeudestaan, sillä ainakin minua alkoi ahdistamaan jo pelkästään Vesikon sisällä käynti ja pelkkä ajatuskin siitä, että viettäisi viikkokaudet useamman sadan metrin syvyydessä keskellä aavaa merta, aiheuttaa minulle ahdistusta.

Valtameret ovat tunnetusti ne viimeiset erämaat, joita ihminen ei ole pystynyt kesyttämään eikä myöskään valloittamaan, joten tämä on karu muistutus jälleen kerran luonnon mahdista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko muuten ollut mitään somemielenpahoituksia siitä, miten paljon enemmän tämä miljardööriin ja parin kaverinsa kohellus saa palstatilaa kuin Välimerellä pohjaan mennyt pakolaislaiva?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onko muuten ollut mitään somemielenpahoituksia siitä, miten paljon enemmän tämä miljardööriin ja parin kaverinsa kohellus saa palstatilaa kuin Välimerellä pohjaan mennyt pakolaislaiva?

Kyllä ainakin Twitterissä noita on jokunen.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Onko muuten ollut mitään somemielenpahoituksia siitä, miten paljon enemmän tämä miljardööriin ja parin kaverinsa kohellus saa palstatilaa kuin Välimerellä pohjaan mennyt pakolaislaiva?
Twitterissä ainakin yksi tuli vastaan muutama päivä sitten. Näitä riittää.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko muuten ollut mitään somemielenpahoituksia siitä, miten paljon enemmän tämä miljardööriin ja parin kaverinsa kohellus saa palstatilaa kuin Välimerellä pohjaan mennyt pakolaislaiva?
Meidän tavallisten ihmisten oma elämä on kaukana sekä upporikkaista seikkailijoista että pakolaislaivan matkustajista, mutta länsimaisen ihmisen on helpompi identifioitua rikkaan seikkailijan vaiheisiin.

Mieltäni sen enempää pahoittamatta on helppo myöntää, että maailma on välillä kohtuuttoman julma paikka.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
vaikka sukellusveneessä joku wc:n virkaa toimittava ämpäri onkin kuulemma varusteena
Titania hallinnoiva OceanGate-yritys kannustaa noudattamaan tiukkaa dieettiä ennen matkaa, jotta vessatarve olisi mahdollisimman pieni. Jos vessaa tarvitsee kuitenkin käyttää, pöntön eteen vedetään verho ja aluksen kuljettaja laittaa musiikkia soimaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meidän tavallisten ihmisten oma elämä on kaukana sekä upporikkaista seikkailijoista että pakolaislaivan matkustajista, mutta länsimaisen ihmisen on helpompi identifioitua rikkaan seikkailijan vaiheisiin.

Mieltäni sen enempää pahoittamatta on helppo myöntää, että maailma on välillä kohtuuttoman julma paikka.

Niin upporikkaita ja näitä pakolaisia ei oikein voi verrata keskenään. Ekat eivät keksi käyttökohteita rahalleen kun sitä on. Jälkimmäiset puolestaan käyttävät oletettavasti hyvin suuren osan omaisuudestaan siihen että koettavat päästä Välimeren yli...

Nämä sukellusveneessä olevat ottivat tietoisen riskin sukelluksessaan, mutta samalla tavalla riskin ottavat nämä "ylittäjätkin"

Terveellä järjellä kukaan ei mene tuohon purkkiin ja meren pinnanalle, mutta terveellä järjellä oleva ei mene samaan veneeseen 300 muun kanssa kun näkee heti, että se ei ole merikelpoinen?

Toiset hauskuuttavat itseään ja toiset ovat rikollisjärjestöjen uhreja.

Tuota Afrikasta rahtaamista Euroopan "markkinoille" ei koskaan saada kuriin. Sitä ei halutakkaan saada kuriin, siinä pyörii niiiiin valtavat rahat.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Titania hallinnoiva OceanGate-yritys kannustaa noudattamaan tiukkaa dieettiä ennen matkaa, jotta vessatarve olisi mahdollisimman pieni. Jos vessaa tarvitsee kuitenkin käyttää, pöntön eteen vedetään verho ja aluksen kuljettaja laittaa musiikkia soimaan.
Onhan tuo ihan ymmärrettävää, että ikävintä tuossa pienessä suljetussa kopissa veden alla liikkumisessa ovat mahdolliset muiden osallistujien kuulemat lirinät ja pörinät.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös