Online Sharing - elämän jakaminen

  • 3 290
  • 10

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Online-elämä jatkaa kasvuaan. Jatkoaika ei sittenkään sijaitse e-universumin reunalla. Ehdimme jo tottua blogeihin. Jopa mummoni mesettää jo sujuvasti ja soittelee ulkomaanpuhelunsa Skypen kautta. Myspacen ja Youtubenkin tuntee jo kaikki. Irccaamisen merkityksetkin on nykyään ihan muuta kuin kymmenen vuotta sitten.

Mitä enää voisi kuvitella jaettavaksi muille? Paljonkin. Koko elämän. Kuinka moni jatkoaikalaisista on siirtänyt elämänsä sähköiseen muotoon ja jakaa arkipäiväänsä ystäviensä tai ehkä koko maailman kanssa? Itsellä on hiukan kokemusta allamainituista (suurimmaksi osaksi fotojen ja niihin liittyvien kommenttien sekä erilaisten viestihistorian jakamista) mutta totuuden nimissä on sanottava että työssäkäyvältä perheenisältä ei tahdo löytyä riittävästi reaaliaikaa online-elämän syöttämiseen ja ylläpitämiseen, joten se tahtoo jäädä pistäytymisten tasolle. Silti en pidä mahdottomana, että toimintojen automatisoituessa ja kaiken tullessa mobiilin härpäkkeen ulottuville tuohonkin menisi enemmän aikaa.


Mahdollisuudet:

http://flickr.com/ Maailman suosituin (?) fotojen ja niihin liitettyjen kommenttien jakopiste.

http://picasa.google.com/ Flickrin kanssa kilpaileva google-tuote.

http://www.orkut.com Suomalaisia hymyilyttävän nimen takana on suljetun piirin sosiaalisten suhteiden verkottamisavaruus.

http://www.jaiku.com/ Liikkuvan ihmisen kuva-paikannus- ja kommenttipiste

http://r2.nokia.com/nokia/0,,71739,00.html Nokian Lifeblog, joka yhdistää mobiilin, pc:n, fotot ja blogit.

http://lifelogger.com Elämäblogi.

http://multiply.com/ Vähemmän tunnettu yhteisö kaiken mahdollisen jakamiseen.

En halua avata porttia erilaisten pelimaailmoiden mukaan liittämiseksi, koska siellä liikutaan niin eri sfääreissä, mutta mainitsen silti nämä kaksi online-elämää joissa reaalimaailman kahleita ei tarvitse muistaa:

http://www.activeworlds.com/worlds/alphaworld/ Alphaworld. Se ensimmäinen oikesti virtuaalinen maailma, jonne voi siirtyä jos tämänpuoleinen rajoittaa/kyllästyttää.

http://secondlife.com/ Kaupallisesti menestyneempi tulokas. Toinen elämä nykyisen rinnalle... vai tilalle?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä ole paljon uuden ajan kansalaisia Jatkoajassa. Perinteistä pohojammaalasta puupirttisakkia?

Muualla vauhti näyttää kasvavan.

http://digitoday.fi/page.php?page_id=11&news_id=200720366

Web 2.0 eli sosiaalinen netti kasvaa hurjaa vauhtia. Samalla se haalii yhteisiin palveluihin kävijöitä ympäri maailmaa. Alan johtava palvelu MySpace kasvatti kuukausikävijämääräänsä vuodessa 72 prosenttia. Viime kesäkuussa sillä oli 114 miljoonaa eri kävijää.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Kyllähän minä elämääni jakaisin, mutta kukaan ei ole kiinnostunut.

No eipä vaan, mahdollisuuksia on tällä hetkellä vaikka kuinka. Kaikelle web2.0 -tauhkalle yhteistä tuntuu olevan se, että voit poimia toiminnallisuutta sieltä täältä. Jos esim. heität pitkän ulkomaanmatkan, niin voit perustaa sille blogi-tyylisen matkapäiväkirjan. Kuvat siirrät flickeriin, josta voit linkitellä ne näkymään blogissa ja google mapsista voit linkata karttoja käymistäsi paikoista. Jos otat vaikka videopätkää, niin uppaat(anteeksi) youtubeen ja nekin voi linkata näkymään suoraan blogissasi.

Suosituista yhteisöpalveluista tarjottavat summat ovat valtavia. Tulee mieleen, että onko tässä kuplan aineksia, sillä esim. huhut Facebookin kahden miljardin taalan myyntihinnasta kuulostavat aika lailla mielettömiltä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosituista yhteisöpalveluista tarjottavat summat ovat valtavia. Tulee mieleen, että onko tässä kuplan aineksia, sillä esim. huhut Facebookin kahden miljardin taalan myyntihinnasta kuulostavat aika lailla mielettömiltä.

Tuskin kuplaa kuitenkaan, ehkä ylisanoja ja kovia odotuksia. Ainakin isommat firmat (myös kotimaisia asialla) näyttävät satsaavan melkoisesti siihen, että ihmiset loadaavat materiaalinsa verkkopalvelimille kiinteiden sijaan. Yritykset ottavat materiaalin käytöstä kertyvän tiedon (mitä, missä, milloin, miksi jne) itselleen ja myyvät sitä edelleen kolmannelle taholle, ja raha tuleekin tästä transaktiosta. Ei ole ihme, että suurin hakukonefirma on ankkuroitunut tukevasti tälle viipaleelle.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Yritykset ottavat materiaalin käytöstä kertyvän tiedon (mitä, missä, milloin, miksi jne) itselleen ja myyvät sitä edelleen kolmannelle taholle, ja raha tuleekin tästä transaktiosta. Ei ole ihme, että suurin hakukonefirma on ankkuroitunut tukevasti tälle viipaleelle.

Onko tosiaan näin, että tällaista tietoa myydään laajalti? Itse ainakin ruksaan rekisteröityessäni sen "älä jaa tietojani eteenpäin" -kohdan. Google sinänsä on todistanut, että pelkillä mainostuloilla saadaan jo melkoisen muhkea kassavirta.

Mitä tulee mahdolliseen kuplaan, niin saas nähdä kuinka paljon tällaisia sivustoja aletaan laittamaan pystyyn riskirahalla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko tosiaan näin, että tällaista tietoa myydään laajalti? Itse ainakin ruksaan rekisteröityessäni sen "älä jaa tietojani eteenpäin" -kohdan.

Kyse ei siis missään nimessä ole sinun tietojesi (mitä ikinä oletkin tallentanut) eteenpäin luovuttamisesta, vaan käyttäytymisestäsi lokiin jäävistä merkinnöistä. Mitä haet, kuinka usein katselet/kuuntelet, mihin aikaan, missä jne. Voit saada käsityksen tästä metainfosta kurkistamalla mitä Google on jo hauistasi tallentanut:

http://www.google.fi/history/?hl=fi

Ainakin kaikki omat hakuni löytyvät nätisti ja niitä voi tutkiskella ja luokitella. Juuri näin Googlekin tekee myydessään palveluita kolmansille osapuolille.

edit: Esimerkiksi kun otat käyttöön Googlen työkalupalkin, saat eteesi tällaisen ilmon asennuksen yhteydessä:

"LUE TÄMÄ HUOLELLISESTI. TÄMÄ EI OLE SITÄ TAVANOMAISTA JANKUTUSTA.

Kun käytät Google työkalupalkin lisätoimintoja, saatat lähettää vierailemiesi sivustojen tietoja Googlelle...

Google antaa henkilökohtaisia tunnistetietoja kolmansille osapuolille ainoastaan Googlen tietosuojakäytännön mukaisesti..."
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ainakin kaikki omat hakuni löytyvät nätisti ja niitä voi tutkiskella ja luokitella. Juuri näin Googlekin tekee myydessään palveluita kolmansille osapuolille.

Itselläni ei ole tuo historia käytössä, joten ei siellä mitään näy. Google ei siis tosiaan myy tuota tietoa eteenpäin, käyttää sitä ainoastaan kohdentamaan omia mainoksiaan, jos olen oikein ymmärtänyt. Sinänsä tässä ei ole mitään uutta, bannerifirmat ovat vastaavaa tehneet melkein kymmenen vuotta, tosin hakukoneen tiedot ovat mielestäni arvokkaampaa dataa kuin pelkkä selailuhistoria.

Googlen mainostaminen ei muuten aina ole kovin eettistä.
http://www.google.fi/search?q=fulltiltpoker

iGooglea tulee myös käytettyä nykyään. Mukavasti näkee uutiset niiltä sivuilta, jotka kiinnostavat ja kaiken duunin ulkopuolisen maililiikenteen hoidan GMaililla, joten uusimmat viestitkin näkyvät samalla sivulla. Google Calendar on myös käytössä, tuo mukavasti ryhmäkalenterin toiminnallisuudet vapaa-aikaan, eikä enää tarvitse hirvittävää meilirumbaa kun kyselee osallistujia.

edit: Seuraava Googlen tietosuojakäytännöstä kopioitu:

Kerätyt ei-henkilökohtaiset tiedot ovat tietoja, jotka on tallennettu käyttäjistä ja kerätty ryhmiin niin, ettei yksittäistä käyttäjää voi enää tunnistaa niiden perusteella.

Tämä on siis tietoa, jota Google voi antaa kolmansille osapuolille. Ihan järkevältä kuulostaa, kyllähän mainostajan pitää tietää, että millaisia käyttäjäprofiileja löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itselläni ei ole tuo historia käytössä, joten ei siellä mitään näy. Google ei siis tosiaan myy tuota tietoa eteenpäin, käyttää sitä ainoastaan kohdentamaan omia mainoksiaan, jos olen oikein ymmärtänyt. Sinänsä tässä ei ole mitään uutta, bannerifirmat ovat vastaavaa tehneet melkein kymmenen vuotta, tosin hakukoneen tiedot ovat mielestäni arvokkaampaa dataa kuin pelkkä selailuhistoria.

....
Tämä on siis tietoa, jota Google voi antaa kolmansille osapuolille. Ihan järkevältä kuulostaa, kyllähän mainostajan pitää tietää, että millaisia käyttäjäprofiileja löytyy.

Juuri näin, ei siis tarvitse kuvitella mitään orwelleja pomppimaan katonrajaan. Se, mikä kuitenkin tulee muuttumaan, on juuri tämän kertyvän metadatan määrä ja tarkkuus. Sitä mukaa kun Googlen (tai X:n) tarjoamat palvelut (itsellä käytössä iGoogle, Page creator, Gmail, Calendar, Earth & Maps, Picasa, Youtube, Maps for mobile) lisääntyvät niin myös käyttäytymisestäsi jäävä tieto tarkentuu ja tulee kolmannelle osapuolelle kiinnostavaksi. Ei Google ole lainkaan tällä sektorilla ainoa. Myös Nokialla on pitkälle viedyt suunnitelmat tämän suhteen.

edit: Olen jonkin aikaa jo miettinyt tiettyjen dokumenttien siirtämistä verkkopalvelimelle ja Googlen tarjoama Docs and spreadsheets olisi mainio juuri tähän tarkoitukseen. Vielä en ole tähän ryhtynyt koska jokin tietoturvaskeptikko minussa haraa vastaan. Googlehan ilmoitti tässä jokin aikaa sitten, että se yrittää lanseerata uudestaan nämä virtuaaliohjelmistot, jotka elivät lyhyen aikaa 90-luvulla. Omalla koneella ei siis sijaitsisi juuri mitään muuta kuin nettiselain, jonka kautta pääsisi käyttämään mitä hyvänsä ohjelmistoa verkon kautta (silloin kun se pelaa).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
http://digitoday.fi/data/2007/11/06/Sosiaalinen+tulikettu+t%E4ytti+1.0/200727844/66

Firefox vastaa online-jakamiseen kasvaneiden käyttäjien toiveisiin integroidusta alustasta eniten käytetyille toiminnoille:

Yhteisöllisen Flock -web-selaimen versio 1.0 on saatu valmiiksi. Muun muassa Facebookin, Youtuben ja Flickrin toimintoja selainkäyttöliittymään integroiva Flock perustuu avoimen lähdekoodin Mozilla Firefox -selaimeen.

Myös Nokian Mosh näyttää pikkuhiljaa saavan tuulta siipiensä alle:

http://mosh.nokia.com/

Mielenkiintoisen pörisevältä näyttää tämän alueen kehitysmahdollisuudet juuri nyt.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kymmenen vuotta sitten syksyisessä Suomessa vasta alettiin kohista Facebookista ja itsekin pidin sitä muihin ketjun aloitusviestissä heiteltyihin toimijoihin nähden altavastaajana tai ainakin jokseenkin tylsänä kilpailijana. Paljon on sen jälkeen tapahtunut ja osuuksia jaettu uusiksi kovalla kädellä. Noksun edelläkävijäsovellukset ovat siirtyneet hautausmaalle ja odottelevat uudelleensyntymistä jonkun toisen toteuttamana. Twitter tuli jostain takavasemmalta eturiviin. Google söi Jaikun, kokeili leikitellä markkinoiden kanssa Glassillaan ja nyt lanseeraa seuraavaa askelta jota tiedettiin odotella jostain suunnalta jo 2007. Ehkäpä nyt suhtautuminen on jo vähemmän paranoidista kuin silloin. Ainakin suhtautuminen oman elämänsä (puoli) julkiseen jakamiseen on olennaisesti muuttunut.
Mukana kulkeva Google Clips-kamera tallentaa automaattisesti valokuvia esimerkiksi kasvontunnistamiseen pohjautuen. Tunnistusprosessiin ei tarvita verkkoyhteyttä vaan se on rakennettu kameraan sisään. Systeemin voi siis valjastaa tallentamaan snäppeinä vaikka koko elämäsi POV-näkökulmasta. Kiehtovaa ja hyödyllistä!

Google’s Clips camera is powered by a tailor-made AI chip - The Verge

Elon Musk manaa kaikkia mahdollisia pelkokuvia uudestaan esiin. Ilmeisesti siihen saakka kunnes saa sopivan diilin sen asentamiseksi Tesloihin.
Elon Musk tyrmää Googlen uutuuden: "Ei edes vaikuta viattomalta" - Tivi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös