Onko täällä lääkäriä?

  • 787 882
  • 2 678

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole lääkäri, mutta itselläni murtunut varvas vain teipattiin viereiseen varpaaseen kiinni. Tosin kyseessä ei ollut isovarvas, vaan joku noista statistivarpaista.

Minä muistelen että eräällä tutulla leikattiin ja kipsattiin murtunut isovarvas. Eli kai ne sen pystyy kipsaamaan? Noille "statistivarpaillehan" eivät tosiaan tee mitään, minullakin pari kertaa murtunut mutta toisella kerralla en edes enää käynyt lääkärillä vaan teippasin vaan sen itse naapurivarpaaseen kiinni.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Silmätulehdusko?

Tulin tuossa hetki sitten pilkiltä ja matkalla alkoi tuntua, niin kuin olisi roska silmässä. Kotiin päästyäni sitten vilkaisin peilistä, että mitä näkyy silmässä. Koko alaluomi on punainen ja turvoksissa ja silmämunan alla menee tummanpunainen paksu ura nenän vierestä alkaen koko alaluomen matkan. Silmä on vetinen ja hiertää, ja näkökyky on sameampi kuin vasemmassa silmässä. onkos tämä nyt joku silmätulehdus vai mikä?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Aiemmin murtuneeksi tjsp epäilemäni isovarvas alkaa näin vajaat kaksi kuukautta tapaturman jälkeen olla suunnilleen ok. Koska en mene lääkärille ennen kuin on pakko, kyselen taas täällä.

Ristiselkä siis on ollut kipeä jo useamman vuoden, johtuen ainakin siitä, että edellisen työnantajani mukaan sillä "ei ole paskankaan väliä, missä asennossa työntekijä istuu, kunhan hommat tulee hoidettua".

Lääkärille pitäisi varmaan jossain välissä vaivautua, mutta onko viisaammilla hyviä veikkauksia tulevasta tuomiosta? Välillä sattuu istuessakin, ja kipu siis on "jossain tuolla ristiselässä", ei lihaksissa.

Ryhti on kävellessä ja istuessa (työskentelyasennon salliessa) ollut aina hyvä. Liikunta oli joskus aiemmin vähäistä, mutta nykyään melko runsasta. Määrään en haluaisi puuttua, sillä toivon painoni pysyvän suunnilleen näissä lukemissa, mutta haluan jatkossakin syödä ja juoda ihan mitä tahansa ja ihan kuinka paljon tahansa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, Barça, KuPS
Aiemmin murtuneeksi tjsp epäilemäni isovarvas alkaa näin vajaat kaksi kuukautta tapaturman jälkeen olla suunnilleen ok. Koska en mene lääkärille ennen kuin on pakko, kyselen taas täällä.

Ristiselkä siis on ollut kipeä jo useamman vuoden, johtuen ainakin siitä, että edellisen työnantajani mukaan sillä "ei ole paskankaan väliä, missä asennossa työntekijä istuu, kunhan hommat tulee hoidettua".

Lääkärille pitäisi varmaan jossain välissä vaivautua, mutta onko viisaammilla hyviä veikkauksia tulevasta tuomiosta? Välillä sattuu istuessakin, ja kipu siis on "jossain tuolla ristiselässä", ei lihaksissa.

Ryhti on kävellessä ja istuessa (työskentelyasennon salliessa) ollut aina hyvä. Liikunta oli joskus aiemmin vähäistä, mutta nykyään melko runsasta. Määrään en haluaisi puuttua, sillä toivon painoni pysyvän suunnilleen näissä lukemissa, mutta haluan jatkossakin syödä ja juoda ihan mitä tahansa ja ihan kuinka paljon tahansa.

Mitään varmaa en pysty sanomaan ja lääkäri en ole, mutta vahvistamalla syviä vatsa- ja selkälihaksia sekä venyttelemällä etu- ja takareisiä sekä pakaroita (voin kasata paketin ja laittaa vaikka YV:llä) saattaisi jonkinasteista apua saada. Itse vaiva voi olla melko lailla mitä vain, ja luultavasti vasta tutkimukset paljastaa mistä kyse. Niin ja tosiaan, selän lepo-asennot voivat avittaa, voin laitella niitä kanssa YV:llä jos tarvitsee.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mitään varmaa en pysty sanomaan ja lääkäri en ole, mutta vahvistamalla syviä vatsa- ja selkälihaksia sekä venyttelemällä etu- ja takareisiä sekä pakaroita (voin kasata paketin ja laittaa vaikka YV:llä) saattaisi jonkinasteista apua saada. Itse vaiva voi olla melko lailla mitä vain, ja luultavasti vasta tutkimukset paljastaa mistä kyse. Niin ja tosiaan, selän lepo-asennot voivat avittaa, voin laitella niitä kanssa YV:llä jos tarvitsee.

Jestas täällä on hyvä palvelu, missä on JA:n tippikuppi?

Treenin seurauksena vatsa- ja selkälihakset alkavat olla hyvässä kunnossa, ja jalkojen lihaksisto on aina ollut timmissä kunnossa (hävettää myöntää, mutta mulla on naiseksi ehkä liiankin isot sääri-, pohje- ja reisilihakset). Venyttely sen sijaan on jäänyt vähiin, tai pikemminkin tekemättä kokonaan, jos ei pohjelihaksia lasketa... Samaten selän lepoasennoissa varmasti on parantamisen varaa. Jos millään jaksat ja viitsit, niin otan kyllä kaikki vinkit erittäin kiitollisena vastaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jestas täällä on hyvä palvelu, missä on JA:n tippikuppi?

Treenin seurauksena vatsa- ja selkälihakset alkavat olla hyvässä kunnossa, ja jalkojen lihaksisto on aina ollut timmissä kunnossa (hävettää myöntää, mutta mulla on naiseksi ehkä liiankin isot sääri-, pohje- ja reisilihakset). Venyttely sen sijaan on jäänyt vähiin, tai pikemminkin tekemättä kokonaan, jos ei pohjelihaksia lasketa... Samaten selän lepoasennoissa varmasti on parantamisen varaa. Jos millään jaksat ja viitsit, niin otan kyllä kaikki vinkit erittäin kiitollisena vastaan.

Voit koittaa netistä hakea SI-nivel tai nikama hakusanoilla ja katsoa natsaako.
Itse kärsinyt ristiselän kivuista 5-6 vuotta ja nyt alkaa olla mallillaan.
Pari vinkkiä. Kävele paljon epätasaisessa maastossa, kuten metsässä. Tekee pidemmän päälle hyvää ristiselälle.
Oma vaivana parani kun pääsin HYVÄLLE työfysioterapeutille.
20 min käski taivutella eri suuntiin, katseli ja kokeili liikeratoja ja totesi vaivan johtuvan yliliikkuvasta ristiselästä. Pari kolme erilaista jumppaliikettä ja katso - kk päästä vaiva oli lähes kadonnut jo. Nyt satunnaisen säännöllisesti kun teen määrättyjä liikkeitä niin ei vaivaa. Osa lääkäreistä iski vaan heti piikkiä selkään (ei auttanut) ja määräämässä puukon alle (en halunnut).
Tsemppiä
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt sitten olen kokenut elämäni vittumaisimman kivun tunteen. Kävin eilen hierojalla...jo viidettä kertaa. Aamuyöllä ponkaisin pystyyn aivan kärjettömän kivun johdosta, joka paikallistui vasempaan sivureiteen. Aivan kuin olisi puukolla pistetty. Nyt on reilu kämmenen kokoinen hieman tunnoton alue samassa paikassa ja lievä jomotus päällä. Todennäköisesti johtuu tuosta hieronnasta ja siitä, että jokin hermo ärsyyntyi. Viikko sitten tapahtui hieronnan jälkeen sama vaiva mutta todella paljon pienemmässä mittasuhteessa. Myös vasemman jalan varpaita pistelee ja välillä tulee tunne, että pitkin jalkaa kävelisi muurahaisia. Tänään sitten lääkärille...
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Venyttely sen sijaan on jäänyt vähiin, tai pikemminkin tekemättä kokonaan, jos ei pohjelihaksia lasketa... Samaten selän lepoasennoissa varmasti on parantamisen varaa. Jos millään jaksat ja viitsit, niin otan kyllä kaikki vinkit erittäin kiitollisena vastaan.
Kokeile Pilatesta, sehän vahvistaa ja venyttää vartalon syviä lihaksia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Venyttely sen sijaan on jäänyt vähiin, tai pikemminkin tekemättä kokonaan, jos ei pohjelihaksia lasketa...
Kuutisen vuotta minua on jo vaivannut välilevyn pullistuma. Magneettikuvauksiin menin tietenkin perisuomalaiseen tyyliin vasta 4 vuotta välilevyn luiskahtamisesta ja siellähän ne Meilahdesta Kätilöopistolle antoivat ajan ja pullistuma varmaksi sitten todettiin. Jostakin Tark'ampujankadun lähettyviltä fysioterapiasta sitten sain ilmiselvästi työhönsä vittuuntuneelta fysioterapianaiselta kaikenmoisia venyttelyohjeita, pilatesliikkeitä ym.

Vaivahan vain paheni. Venyttelyliikkeet tein varovasti jne. Kokeile ja erehdy -periaatteen mukaan olen sitten huomannut, miten vaiva pysyy huomaamattomissa. Pitää tehdä joitain hyvin ryhdikkäitä liikkeitä. Esimerkiksi hauisliikkeitä pienillä painoilla aivan ylisuorassa seisten. Pilateksen puolellahan tuo menee mutta osa pilatesliikkeistäkin on kohdallani huonoja. En tee väärin! Ja venyttely, se aina vain pahentaa vaivaa, teki sen venyttelyn sitten kuinka kevyesti tahansa. Ole siis varovainen niiden uusien venyttelyliikkeittesi kanssa!
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli korvat on ollut lukossa pari viikkoa. Välillä vasen ja välillä oikea. Viime viikolla vasenta korvaa alkoi särkeä, jonka seurauksena korva myös alkoi inisemään eli siis tinnittämään. Kipu lähti pois, mutta perjantaina kävin lääkärissä ja molemmissa korvissa välikorvan tulehdus. Vasemmassa korvassa kuulemma huomattavasti pahempi tulehtuminen. Viikon antibiootti kuurin lykkäsi myös.

Kysyisin että onko tämä "vinkuminen" korvaan tullut jäädäkseen vai lähteekö se korvatulehduksen mukana? Tällä hetkellä korva on "tukossa" ja korva inisee eli siis tinnittää jatkuvasti. Missään kovassa melussa en ole ollut joten siitä tinnittäminen ei johdu. Jos jollain ollut samanlaisia vaivoja joskus tai tietää asiasta enemmän niin kertokoon :)
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysyisin että onko tämä "vinkuminen" korvaan tullut jäädäkseen vai lähteekö se korvatulehduksen mukana? Tällä hetkellä korva on "tukossa" ja korva inisee eli siis tinnittää jatkuvasti. Missään kovassa melussa en ole ollut joten siitä tinnittäminen ei johdu. Jos jollain ollut samanlaisia vaivoja joskus tai tietää asiasta enemmän niin kertokoon :)
En ole lääkäri eikä omaa kokemusta ole mainitsemastasi vinkunasta mutta jotain korvatulehduksista ja epämääräisistä oireista kun korva on tukossa.

Eka korvatulehdukseni oli kamala. Ei kipua, ei kuumetta mutta puolet päästä, myös kasvot ”tuntuivat” omituisilta. Oli kuin toinen puoli päästä olisi täytetty pumpulilla. Tuolloin tavallisen lääkärin kautta todettiin korvatulehdus ja tuo omituinen olo kesti 6 viikkoa. Antibioottikuurin loputtua kärvistelin ja odottelin normaalia olotilaa mutta jossain vaiheessa usko loppui ja hakeuduin korvalääkärille. Hänellä oli speciali instrumentit joita ainakaan siihen aikaan ei työterveyslääkärillä ollut ja niillä hän totesi, että tärykalvoa vasten oli hius. Hetkessä hän poisti hiuksen ja täsmälleen samassa hetkessä omituinen olo päästä häipyi. Samalla reissulla hän totesi korvan terveeksi.

Seuraavat korvatulehdukseni olen aiheuttanut itse ilman flunssaa, sillä rassaan pumpulipuikoilla korviani, jota ei todellakaan saisi tehdä. Ensin tulee korvakäytävän tulehdus ja siitä hoitamattomana välikorvan tulehdus.
Pahimmillaan korvakäytävä menee umpeen ja juuri silloin on mitä mielenkiintoisempia suhinoita, raksumisia ja paukkumisia korvassa. Toistaiseksi ne ovat menneet ohi antibiootilla. Näin ollen voisin kuvitella, että kyllä sinunkin vinkuna menee ohi kunhan korvan tukkoisuus paranee.

Terveisin koo
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Yskä

Osaisiko joku kertoa mistä voi johtua 4kk kestänyt yskä? Kyseessä on ärsyttävä kuiva yskä, missä ei irtoa limaa juurikaan ja aina välillä tulee yskäkohtauksia. Yöt kuitenkin pystyy nukkumaan ja elää normaalisti, mutta jo on ärsyttävää yskiä joka päivä paljon. Arvauskeskuksessa juostu nyt jo 6 viikon ajan ja kaiken maailman lääkettä saanut, mutta eipä ole auttanut. Yksi lääke (olisko ollut singulair) piti yskän 1kk lääkekuurilla viimeiset 2 viikkoa suht hyvin kurissa, mutta nyt se on taas palannut. Keuhkokuvat otettu, puhullalustestit käyty, eikä siis ole keuhkosyöpää, ahtaumaa tai astmaa, eikä poski- tai otsaonteloissa ole mitään poikkeavaa. Tulehduslääkettä mikä auttaa mykoplasmaan ja keuhkoklamydiaan ja muihin vastaaviin keuhkoviruspöpöihin kokeiltu ja vieläkin on yskä.

Alkaa mennä lääkäreiltäkin epätoivoiseksi kun aikovat ilmeisesti seuraavaksi laittaa astmalääkitykseen kuukaudeksi testiksi vaikka puhalluskokeen tulokset olivat hyvät. Onko kellään vastaavaa ollut? Voisiko kuitenkin olla sitkeä mykoplasma? Yskä jäi päälle marraskuussa koetun flunssan jälkeen.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Alkaa mennä lääkäreiltäkin epätoivoiseksi kun aikovat ilmeisesti seuraavaksi laittaa astmalääkitykseen kuukaudeksi testiksi vaikka puhalluskokeen tulokset olivat hyvät. Onko kellään vastaavaa ollut? Voisiko kuitenkin olla sitkeä mykoplasma? Yskä jäi päälle marraskuussa koetun flunssan jälkeen.

Mulla todettiin astma ihan pikkupentuna. Olen jatkuvan astmalääkityksen alaisena, siitepöly ja flunssa-aikaan tuplalääkitys. Teen säännölisesti PEF-mittarilla puhallustestejä ja jos pelkästään niihin olisi uskominen, minulla ei olisi astmaa, samoin keuhkokuvat on aina olleet puhtaat ;) Toisinaan kärsin pitkittyneestä yskästä, johon ei auta mikään muu kuin astmalääkityksen tuplaaminen, eikä sekään oireita poista kokonaan. Yskä sitten loppuu aikanaan. Itse käytän mm. Singulair 10mg tabuja astman hoitoon. Jos sulla kerran noi tabut autto, niin sinuna kokeilisin muutakin astmalääkitystä, esim. Seretide 50/250.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kun tuolla oli parikin selkävaivoista kyselijää, niin samoista vaivoista kärsineenä pientä neuvoa tulemaan:
Selkärankamanipulaatiota antavalle fysioterapeutille mars,mars, minulla oli alaselässä kaksi nikamaa pahasti jumissa ja ishiashermo säteili jalkaterään, sekä vasen reisi puutui laajalta alueelta. Avun sain selkärankamanipulaatiosta ja nyt puoli vuotta selkä on ollut oireeton, käyntikertoja oli kolme ja tuntuu hyvin riittävän toistaiseksi, vaikka lähetteeseen jäi vielä käyntikertoja jotka voi käyttää lähetteen voimassaoloaikana.
Työterveyslääkäriltä pyytää lähetteen, niin saa jopa kelakorvausta hoitomaksuista.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Singulair 10mg tabuja astman hoitoon. Jos sulla kerran noi tabut autto, niin sinuna kokeilisin muutakin astmalääkitystä, esim. Seretide 50/250.

Joo samat singulairit mullakin oli ja kyllä ne hieman lievitti. Kävin taas kerran lääkärissä ja tällä kertaa oli eri lääkäri. Epäili allergian (heinä- ja pölyallergia, mitkä minulla on) ja pakkasen, sekä viruksen aiheuttamaa pitkitynyttä yskää, mihin antoi allergia lääkettä, antipiottikuurin (avelox) sekä astmalääkettä. Astmalääkkeenä on joku flixotide kiekko. Katotaan nyt päästäänkö näillä eroon. Kolme viikkoa katotaan näillä ja jos ei vieläkään lähde niin seuraava antipiotti kierrokseen tai keuhkoputkitähystykseen. Mikä lukema sinulla on pef-mittarilla? Minulla näytti 22 ja lääkäri sanoi ettei jaksa uskoa astmaan kun puhallusvoimakkuudessakaan ei saatu selvää parannusta astmalääkkeen jälkeen. Puhallusvoimakkuus parani 8% ja sisään veto 6%. Astmapotilaalla tuo parannus kuuluisi olla 15% luokkaa vähintää. Lisäksi kurkkuni punoitti, mikä viittaa lekurin mukaan virukseen ja astmapotilailla nielu on kuulemma hieman vaalea?
 

Holkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tulin tuossa hetki sitten pilkiltä ja matkalla alkoi tuntua, niin kuin olisi roska silmässä. Kotiin päästyäni sitten vilkaisin peilistä, että mitä näkyy silmässä. Koko alaluomi on punainen ja turvoksissa ja silmämunan alla menee tummanpunainen paksu ura nenän vierestä alkaen koko alaluomen matkan. Silmä on vetinen ja hiertää, ja näkökyky on sameampi kuin vasemmassa silmässä. onkos tämä nyt joku silmätulehdus vai mikä?

vanhahan tää viesti jo on... mutta. olitko sinäpäivänä ottanut mitään särkylääkettä? buranaa, ibumax mitä nyt niitä on..
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Mikä lukema sinulla on pef-mittarilla? Minulla näytti 22 ja lääkäri sanoi ettei jaksa uskoa astmaan kun puhallusvoimakkuudessakaan ei saatu selvää parannusta astmalääkkeen jälkeen. Puhallusvoimakkuus parani 8% ja sisään veto 6%. Astmapotilaalla tuo parannus kuuluisi olla 15% luokkaa vähintää.

Millanenhan mittari sulla on ollut, jos se noin pieniä lukemia näyttää? PEF-mittarihan mittaa huippuvirtauksen litroissa per minuutti. Veikkaan että olet ollut hengitysseurannassa sairaalan koneeseen kytkettynä? Itse hönkäisen oireettomana ollessa sinne 690-720L/min ja tuolloin avaava lääke (Ventoline) ei tuo mitään parannusta. Kun oireet on päällä, näyttää mittari jotain välillä 580-620 ja avaavan jälkeen päästään lähelle oireettoman arvoja. Eli kun lääkitys on kunnossa, niin avaavalla lääkkeellä ei pitäisi olla käytännössä mitään vaikutusta, jos[/url] käyttää hoitavaa lääkitystä (Flixotide, Seretide jne). Huippuvirtauslukemiin taas vaikuttaa ihmisen ikä, sukupuoli ja pituus. Mitään prosentuaalista hengityslukemien nousua/laskua ei voi yksinään pitää astman diagnosoijana tai astman poissulkevana. Monesti ne lääkärit tuijottaa pelkkiä viitearvotaulukoita ja passittaa tämän jälkeen potilaan kotiin toteamalla ettei tämä sairasta astmaa. Menee vuosi-pari ja potilaalla todetaan astma jossain muualla.

Sitten on vielä eri allergiat astmaoirein, eli lääketieteellisesti kyseessä ei ole varsinainen astma. Potilas on allerginen jollekkin, usein siitepöly ja kärsii tästä astmaoirein. Tällöin hoitoon myös käytetään astmalääkkeitä.

Sitten vielä aika pitkälle samoilla oireilla kulkee vielä sydämen vajaatoiminta. Itse kävin vajaa vuosi takaperin tarkoissa tutkimuksissa kun pienikin liikunta sai pulssin nousemaan yllättävän nopeasti ja hengästyin todella helposti, vaikka lääkitys oli päällä. Lisäksi oli usein sängyssä levätessä yht'äkkisiä viiltäviä kipuja rinnassa ja näiden ollessa päällä pelkkä kääntyminen toiselle kyljelle sai puuskuttamaan. Onneksi mitään ei sydänfilmistä jakokeista löytynyt, mutta astmalääkitys tuplattiin kevät-kesä ajaksi ja oireet katosivat. Lääkäri jutteli, että nykyään yllättävän moni 80-luvulla lapsena diagnosoidusta astmasta diagnosoidaan tänäpäivänä tutkimuksissa sydämen lieväksi vajaatoiminnaksi, oireiden ollessa molemmissa niin samanlaiset.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Millanenhan mittari sulla on ollut, jos se noin pieniä lukemia näyttää? PEF-mittarihan mittaa huippuvirtauksen litroissa per minuutti. Veikkaan että olet ollut hengitysseurannassa sairaalan koneeseen kytkettynä?

Taisin hieman sekoittaa noita mittareita. Eli tuo 22 lukema oli toisesta mittarista, minkä nimeä en muista, mutta siitä mitattiin jotakin ainetta mitä astamapotilailla on tavallista enemmän hengityksessä. Lukeman pitäisi olla alle 30. Kiitos sinulle vastauksesta. Eli minulla voi hyvinkin olla alkava astma tai sitten kyseessä voi myös olla tämä allerginen reaktio, mitä lääkärikin epäili. Hengästy en mitenkään epänormaalisti, eikä ole ollut rintakipuja, muutenkin on happi aina kulkenut ja kulkee vieläkin yskästä huolimatta.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Nyt heräsikin kysymys, että onko homeongelma asuintiloissa täysin poissuljettu vaihtoehto?

On asuintiloissa koska tämä alkoi marraskuun lopussa ja joulukuun lopussa muutimme takaisin omaan kotiimme, missä tehtiin ph remontti joulukuun aikana. Asumme kerrostalossa. Mutta heräsikin tuosta ajatus, että mitenkäs työpaikka? Vanha kerrostalo, missä on kellaritila toimiston yhteydessä. Täällä on ainakin huono ilma, mutta miksi minä olisin ainoa joka oireilee, kun samoissa tiloissa työskentelee myös henkilö joka on todella herkkä homeelle jne.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Millanenhan mittari sulla on ollut, jos se noin pieniä lukemia näyttää? PEF-mittarihan mittaa huippuvirtauksen litroissa per minuutti. Veikkaan että olet ollut hengitysseurannassa sairaalan koneeseen kytkettynä? Itse hönkäisen oireettomana ollessa sinne 690-720L/min ja tuolloin avaava lääke (Ventoline) ei tuo mitään parannusta. Kun oireet on päällä, näyttää mittari jotain välillä 580-620 ja avaavan jälkeen päästään lähelle oireettoman arvoja. Eli kun lääkitys on kunnossa, niin avaavalla lääkkeellä ei pitäisi olla käytännössä mitään vaikutusta, jos[/url] käyttää hoitavaa lääkitystä (Flixotide, Seretide jne). Huippuvirtauslukemiin taas vaikuttaa ihmisen ikä, sukupuoli ja pituus. Mitään prosentuaalista hengityslukemien nousua/laskua ei voi yksinään pitää astman diagnosoijana tai astman poissulkevana. Monesti ne lääkärit tuijottaa pelkkiä viitearvotaulukoita ja passittaa tämän jälkeen potilaan kotiin toteamalla ettei tämä sairasta astmaa. Menee vuosi-pari ja potilaalla todetaan astma jossain muualla.

Sitten on vielä eri allergiat astmaoirein, eli lääketieteellisesti kyseessä ei ole varsinainen astma. Potilas on allerginen jollekkin, usein siitepöly ja kärsii tästä astmaoirein. Tällöin hoitoon myös käytetään astmalääkkeitä.

Sitten vielä aika pitkälle samoilla oireilla kulkee vielä sydämen vajaatoiminta. Itse kävin vajaa vuosi takaperin tarkoissa tutkimuksissa kun pienikin liikunta sai pulssin nousemaan yllättävän nopeasti ja hengästyin todella helposti, vaikka lääkitys oli päällä. Lisäksi oli usein sängyssä levätessä yht'äkkisiä viiltäviä kipuja rinnassa ja näiden ollessa päällä pelkkä kääntyminen toiselle kyljelle sai puuskuttamaan. Onneksi mitään ei sydänfilmistä jakokeista löytynyt, mutta astmalääkitys tuplattiin kevät-kesä ajaksi ja oireet katosivat. Lääkäri jutteli, että nykyään yllättävän moni 80-luvulla lapsena diagnosoidusta astmasta diagnosoidaan tänäpäivänä tutkimuksissa sydämen lieväksi vajaatoiminnaksi, oireiden ollessa molemmissa niin samanlaiset.


Totta lienee että astman diagnoosin antaminen ei ole niitä helpoimpia juttuja.
Itselläni on todettu astma pari vuotta sitten ja kyseessä ei ole allerginen astma.
Pitkittynyttä yskää ja hengenahdistusta oli tosi pitkään, kunne eräänä yönä heräsin siihen etten saanut hengitettyä. Helvetinmoinen tunne ja avautui samalla "kala kuivalla maalla" sanonnan merkitys.
No pef-mittarilla sitten kun muutama viikko testailtiin niin huonoimmillaan 380 oli arvot, avaavan lääkkeen kanssa 650. Nyt kun urheilee suht säännöllisesti ja parantanut elämäntapoja niin mittari näyttää 790-830 ilman lääkitystä.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Mutta heräsikin tuosta ajatus, että mitenkäs työpaikka? Vanha kerrostalo, missä on kellaritila toimiston yhteydessä. Täällä on ainakin huono ilma, mutta miksi minä olisin ainoa joka oireilee, kun samoissa tiloissa työskentelee myös henkilö joka on todella herkkä homeelle jne.

En kyllä sitten usko, että homeesta olisi kysymys. Lisäksi siitepöly on poissuljettu oireiden ajankohdan takia. Sitten on tietysti ihan ihan sellainen perusasia kuin kodin tekstiilit. Ensimmäisenä tulee mieleen, että käytätkö untuvapeittoa/tyynyä?

Nyt kun urheilee suht säännöllisesti ja parantanut elämäntapoja niin mittari näyttää 790-830 ilman lääkitystä.

Huh-heijaa noita lukuja! Sulla siis ei ole minkäänlaista hoitolääkitystä päällä, eli astma vaan kävi kääntymässä? Itse urheilen jonniin verran, mutta en älyttömästi. Tuli tupakoitua kymmenen vuotta ja samalla pelattua tennistä kesät ja lätkää talvet, päivittäin. Oireet pysyivät vähäisinä tupakoinnista huolimatta. Sitten tuli uusivuosi 2006-2007, jonka kunniaksi lopetin polttamisen. Kuinka ollakkaan, oireet paheni älyttömästi, vaikka jatkoin liikkumista. Tuli saatua lätkäkentällä aikamoinen kohtaus ja iski pieni pelko itsensä rasittamisesta. Mikä mielenkiintoista, niin keuhkot "eivät tykänneet" polttamisen lopettamisesta. No, tälle väitteelle lääkärit nauroivat, mutta totuus nyt on se, että lopettamisen jälkeen en ole pystynyt viemään rasitusta lähellekkään niitä pisteitä mitä takavuosina, en vaikka käyttäisin tuplalääkitystä ja avaavaa ennen urheilua.

Takavuosina en juurikaan ollut muutenkan kipeenä, ehkä flunssa kerran parissa vuodessa. Kun lopetin polttamisen, niin alkoi tulemaan poskiontelontulehduksia, angiinoita, influenssaa jne. Auttamatta tuli mieleen, että vastustuskyky jotenkin heikkeni kun elimistössä tapahtui puhdistusta tuon lopettamisen jälkeen. Tiedä sitten, mutta rehellisesti sanottuna en ole löytänyt röökin polttamisen lopettamisesta ainoatakaan terveyttä edistävää puolta. Rahaa säästyy kyllä ja syöpäriski on pienempi/pienenee, mutta faktaa on se, että taudit vaivaa useasti vuodessa ja rasituskynnys pieneni. Naurakoot lekurit aivan vapaasti.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
En kyllä sitten usko, että homeesta olisi kysymys. Lisäksi siitepöly on poissuljettu oireiden ajankohdan takia. Sitten on tietysti ihan ihan sellainen perusasia kuin kodin tekstiilit. Ensimmäisenä tulee mieleen, että käytätkö untuvapeittoa/tyynyä?

Untuvatyynyä kyllä. Olen käyttänyt untuvatyynyä jo monta vuotta. Yöllä minulla ei kyllä tätä yskää ole, vaan päivällä. Ilmeisesti tyynyt vaihtoon?

Tuosta urheilusta tuli mieleen, etten ole harrastanut liikuntaa kunolla vuoteen ja painoakin on tästä syystä tullut 10 kiloa. Voisiko siinä olla ratkaisu tähän yskään. Luin juuri että nuorista ikäluokista noin 3-6% kärsivät jossain vaiheessa elämäänsä astmanoireista.

E: Olen myös lukenut että pakkanen voi joillekin aiheuttaa astman oireita..
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En kyllä sitten usko, että homeesta olisi kysymys. Lisäksi siitepöly on poissuljettu oireiden ajankohdan takia. Sitten on tietysti ihan ihan sellainen perusasia kuin kodin tekstiilit. Ensimmäisenä tulee mieleen, että käytätkö untuvapeittoa/tyynyä?

Huh-heijaa noita lukuja! Sulla siis ei ole minkäänlaista hoitolääkitystä päällä, eli astma vaan kävi kääntymässä? Itse urheilen jonniin verran, mutta en älyttömästi. Tuli tupakoitua kymmenen vuotta ja samalla pelattua tennistä kesät ja lätkää talvet, päivittäin. Oireet pysyivät vähäisinä tupakoinnista huolimatta. Sitten tuli uusivuosi 2006-2007, jonka kunniaksi lopetin polttamisen. Kuinka ollakkaan, oireet paheni älyttömästi, vaikka jatkoin liikkumista. Tuli saatua lätkäkentällä aikamoinen kohtaus ja iski pieni pelko itsensä rasittamisesta. Mikä mielenkiintoista, niin keuhkot "eivät tykänneet" polttamisen lopettamisesta. No, tälle väitteelle lääkärit nauroivat, mutta totuus nyt on se, että lopettamisen jälkeen en ole pystynyt viemään rasitusta lähellekkään niitä pisteitä mitä takavuosina, en vaikka käyttäisin tuplalääkitystä ja avaavaa ennen urheilua.

Takavuosina en juurikaan ollut muutenkan kipeenä, ehkä flunssa kerran parissa vuodessa. Kun lopetin polttamisen, niin alkoi tulemaan poskiontelontulehduksia, angiinoita, influenssaa jne. Auttamatta tuli mieleen, että vastustuskyky jotenkin heikkeni kun elimistössä tapahtui puhdistusta tuon lopettamisen jälkeen. Tiedä sitten, mutta rehellisesti sanottuna en ole löytänyt röökin polttamisen lopettamisesta ainoatakaan terveyttä edistävää puolta. Rahaa säästyy kyllä ja syöpäriski on pienempi/pienenee, mutta faktaa on se, että taudit vaivaa useasti vuodessa ja rasituskynnys pieneni. Naurakoot lekurit aivan vapaasti.
1,5 vuotta oli Flixotide hoitavana lääkkeenä aamuin, illoin, samalla Bricanyl avaavana.
Tuon ajan jälkeen kävin tarkastuksessa ja lääkäri sanoi että voi kokeilla olla ilman hoitavaa ja avaavaa. Nyt puoli vuotta takana ja avaavaa olen tarvinnut ehkä kerran/2viikkoa. Olo on hyvä, mutta kun flunssaa tulossa ym niin otan kuurin hoitavaa (eli noin 2 viikon ajan.)
Kyllä se siellä taustalla on, tunnen sen, mutta toivotaan että pysyisi aisoissa esim vuosi hoitavaa/vuosi-kaksi ilman rytmillä.
Röökiä vetelen, tosin vähemmän kuin ennen mutta vetelen kuitenkin.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Untuvatyynyä kyllä. Olen käyttänyt untuvatyynyä jo monta vuotta. Yöllä minulla ei kyllä tätä yskää ole, vaan päivällä. Ilmeisesti tyynyt vaihtoon?

Tuosta urheilusta tuli mieleen, etten ole harrastanut liikuntaa kunolla vuoteen ja painoakin on tästä syystä tullut 10 kiloa. Voisiko siinä olla ratkaisu tähän yskään. Luin juuri että nuorista ikäluokista noin 3-6% kärsivät jossain vaiheessa elämäänsä astmanoireista.

E: Olen myös lukenut että pakkanen voi joillekin aiheuttaa astman oireita..

Kokeileppa piruuttas ihan perus tyynyllä ja niin, että niitä untuvatyynyjä ei ole lähelläkään. Itse en pysty untuvia käyttämään ollenkaan. Voi toki ottaa aikansa, ennen kun tulokset näkyy jos on näkyäkseen.

Pelkkä urheilun vähyys ei tuo yskää, kyllä siihen vaaditaan joku laukaiseva tekijä lisäksi. Jos on taipumusta astmaan niin parhaiten astma pysyy (pitäisi pysyä) kurissa lääkityksellä ja runsaalla liikunnalla. Liikunta taas ei tarkoita sitä, että haetaan maksimaalisia rajoja, vaan tasaista pitkää suoritusta säännöllisesti. Mulla on tuo tilanne se, että pystyn pitkiin suorituksiin, mutta heti kun otan "repäsyn" suorituksessa, niin huonosti käy useimmiten.

Pakkanen aiheuttaa astman oireita monille, kuten myös mulle. Pahimmat oireilijat eivät pysty edes menemään ulos yli 5 asteen pakkasilla. Nuo oireet ei kuitenkaan pitäisi tuntua sisätiloissa juuri lainkaan, vaan tilanne helpottaa lähes heti ulkoa siirryttäessä sisällä.

Lisäys: Kokeileppa jostain lainata ilmankostuttajaa ja laita se makkariin hönkimään yön ajaksi. Siinä vois olla yks avain tohon kuivaan yskään ja keuhkoputkien ärtymisen helpottamiseen. Toinen hyvä kikka, jos ei kostuttajaa ole tyrkyllä, niin pistä vettä kiehumaan kattilaan ja hengitä vesihöyryä suun kautta turvallisen etäisyyden päästä kattilan päältä 10min ajan pari kertaa päivässä vaikkapa viikon ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös