Onko sinulla kirjastokortti?

  • 3 204
  • 26

Onko sinulla kirjastokortti?

  • On

    Ääniä: 164 87,7%
  • Ei

    Ääniä: 23 12,3%

  • Äänestäjiä
    187

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olin tuossa vähän aikaa sitten ensimmäistä vuottaan lukiossa olevan tyttäreni vanhempainillassa. Monenmoista ihan asiallista keskustelua käytiin, mutta itselleni oli kyllä järkyttävä tieto kun yksi äidinkielen opettajista sanoi, että läheskään kaikilla lukiolaisilla ei ole kirjastokorttia.

Kyllähän sen tiedän että lukemista löytyy muualtakin, mutta itse lapsuudessa/nuoruudessa kun erään pienen kirkonkylän kirjaston luin kutakuinkin kokonaan läpi niin tuo vaan todellakin ihmetytti. Oman jälkikaartinikin olen kyllä opettanut kirjaston käyttöön ja lukemaan.

Otsikon ohi sen verran että tuo maintsemani pienen kirkonkylän kirjasto tarjosikin sitten hyvän palvelun. Itse kun olin, jos en nyt ahkerin niin ainakin yksi ahkerimmista kirjastonkäyttäjistä niin monta kertaa kirjastonhoitaja kyseli, että mitä kannattaisi ostella. Tai sitten kun oli tilannut uusia kirjoja niin pisti tiskin alle sellaiset mitkä itseä kiinnostivat ja pääsin niihin ensimmäisenä käsiki.

Ja tuossa lukiossa siis kyse eräästä Pohjolan Valkean Kaupungin eli Paska Kaupunnin lukioista.

Eli miten on jatkoaikalainen - onko sinulla kirjastokortti?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kysy vaan, kuinka monta läpyskää löytyy - nopealla laskutoimituksella kuusi. Opiskelijan kirjat löytyvät sieltä sun täältä, joten kortteja tulee olla. Välillä on tullut vietyä kirjoja vääriin kirjastoihin, onneksi sentään tarkastavat mitä sinne yritetään palauttaa..
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kortti löytyy (useampikin), vaan enpä ole koko armon vuonna 2007 tarvinnut kertaakaan. Viimeksikin hävetti kun lainatessa jotain löin virkailijalle vahingossa plussa-kortin käteen.

Muistan kyllä omastakin lapsuudesta/nuoruudesta, jolloin kirjastossa tuli käytyä about joka toinen päivä. Urheiluosaston kirjat tuli lainattua melkein kaikki, osa useampaan kertaan. Kylkiäisenä raahasin jotain lp-levyjä sekä joitakin kuuntelin kirjastossa lukien samalla lehteä/kirjaa. 2000-luvulla en ole kirjoja enää lainannut kuin 2 kpl: HIFK:n ja Ilveksen historiikit, kun ei tohon lukemiseen meinaa aikaa riittää koskaan. Levyjä kyllä olen kantanut kassikaupalla edestakaisin.

On tietysti huolestuttavaa jos tämäkin on katoavaa kansanperinnettä. Nykynuoret kun saavat kaiken tiedon netistä, niin ei tarvitse juosta kirjastossa tietoa hakemassa. Tietysti lukutaito on ihan hyvä asia ja kirjasto on muutenkin yksi harvoista suht rauhallisista julkisista paikoista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä löytyy, ja todella kovassa käytössä on. Kirjastossa tulee käytyä lähes joka päivä, keskimäärin ehkä n. 4-5 kertaa viikossa. Jostain syystä kirjastosta on tullut sellainen paikka johon on mukava mennä vain istumaan ja miettimään, ottaa jonkun lehden syliin, istuskelee kaikessa rauhassa ja "kuuntelee hiljaisuutta".

Ainoa minus tässä kotikaupunkini uudehkossa kirjastossa, kuten muissakin uusissa kirjastoissa, on se että se "kirjaston haju" puuttuu. Se vanhan rakennuksen ja vanhojen kirjojen haju yhdessä luo näihin vanhoihin kirjastoihin ainutlaatuisen tunnelman. Mutta tärkeintähän kirjastossa silti on se mitä se sisältää, eli kotikaupunkini kirjaston valikoimassa ei ole mitään valittamista - sen enempää kirjojen, lehtien kuin musiikki-/DVD-valikoiman suhteenkaan. Eikä siinä yhdessä nätissä kirjastontädissäkään ole mitään valittamista...

Eikö nykyisin sitten enää hommata kirjastokorttia ala-asteella, kuten minun lapsuudessani oli tapana? Meillä pidettiin ala-asteella, muistaakseni 2. tai 3. luokalla joku "kirjastopäivä" jolloin lähdettiin porukalla kirjastoon ja kaikille kenellä kirjastokorttia ei vielä ollut, hommattiin kortti. Tämä oli meidän kylällä ihan yleinen tapa ja tällä tavoin kaikki saivat kortin ja opastuksen kirjaston käyttöön. Minusta tuon pitäisi edelleen kuulua ala-asteen opetussuunnitelmaan, että tuollainen päivä järjestettäisiin kaikille oppilaille.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Löytyy, löytyy. Jopa kaksin kappalein, sekä Hattulan ja Kauhajoen kirjastoihin. Vähässä käytössä ovat vaan olleet.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Eikö nykyisin sitten enää hommata kirjastokorttia ala-asteella, kuten minun lapsuudessani oli tapana? Meillä pidettiin ala-asteella, muistaakseni 2. tai 3. luokalla joku "kirjastopäivä" jolloin lähdettiin porukalla kirjastoon ja kaikille kenellä kirjastokorttia ei vielä ollut, hommattiin kortti.

Samaan tapaan toimittiin myös omassa koulussani. Ala-asteen kolmosluokan huippuhetkiä oli kun pääsimme bussilla(!!!) koululta kirjastolle, jossa sitten kaikki halukkaat saivat kortin. Itselläni kortti tietenkin oli jo, se taisi tulla hommattua silloin kun olin ekalle luokalle menossa. Kotimatka koulusta olikin aika tuskaista taapertamista, kun oli reppu täynnä Aku Ankan taskukirjoja ja muita sarjakuvia.

Nykyään on tosin tuo kirjastossa käynti vähentynyt aikalailla. Noin kuukausi sitten kävin lainaamassa Red Hot Chili Peppersin "elämänkerta"- kirjan, mutta ennen sitä oli varmaan pari vuotta väliä ettei kirjastossa tullut käytyä ollenkaan..
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Löytyy kolme kappaletta. Järvenpään, Helsingin ja EVTEKin. Moneen vuoteen noita kahta jälkimmäistä käyttänyt...

- Tinke-80
 

scholl

Jäsen
Kyllä on. Helsingin kirjastokortti. Viimeksi lainasin sieltä lukiossa joskus 80/90-luvun vaihteessa. En kyllä yhtään muista, missä se kortti on.

Nykyään ostan kirjat kirjakaupoista, netistä tai lentokentiltä, mitkä luen.

edit. Heleconiin on toki kortti
 
On kaksin kappalein. Mikkelissä tosin ainakin pystyy lainaamaan myös kelakortilla tai ajokortilla. Varmaan monissa muissakin kaupungeissa. Tulee käytyä ehkä 1-2 viikon välein.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole ainakaan tietääkseni eli olen hukannut enkä ole jaksanut hommata uutta. Penskana kirjastossa tuli ravattua melko ahkeraan milloin lukemaan uusinta mikrobittiä (joka piti jostain syystä pyytää tiskiltä vaikka vanhemmat löytyivät hyllystä) tai pelaamaan jotain pelejä. Vanhemmiten ensikosketus nettiin tapahtui kanssa kirjastossa mutta nyt en ole keksinyt mitään syytä käyttää kyseistä laitosta. Lehtiä voisi tietysti käydä lueskelemassa mutta ei vaan saa niin paljon aikaiseksi.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Jostain syystä kirjastosta on tullut sellainen paikka johon on mukava mennä vain istumaan ja miettimään, ottaa jonkun lehden syliin, istuskelee kaikessa rauhassa ja "kuuntelee hiljaisuutta".

I wish! Olen huomannut että se on aika tuurista kiinni. Pari teiniä puheripulin kourissa niin sali raikaa kuin välitunnilla. Mutta sitten hyvänä päivänä selailu meidän uuden kirjastomme mukavissa tuoleissa on toki hyvinkin leppoisaa. Vaan kaipa koko lukuharrastus* taistelee olemassaolostaan siinä missä kaikki muutkin ajanvietteet vaihtoehtojen meressä. Oma pikkuvelipuolikin on oppinut (koulussa?) inhoamaan koko hommaa huolimatta siitä mitä pitäisi lukea. Jostain kuulin myös teorian että lapselle runsas satujen lukeminen kehittää kielellistä luovuutta ja oppimiskykyä.

*Potterit kai jonkun sortin poikkeus vähentyvän trendin keskellä,
ainakin yhdelle sukupolvelle.
 
Viimeksi muokattu:

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Kirjastokortti on ollut toiselta luokalta lähtien. Käyttöäkin on ollut, sillä viimeksi tänään kävin kaupunginkirjastossa. Muutama vuosi sitten kortteja oli yhtäaikaa kolmekin, mutta nyt Jyväskylän ja Äänekosken kirjastoissa pystyy kahdeksan muun kirjaston tavoin asioimaan samalla kortilla. Yliopiston kirjastoissa korttina toimii opiskelijakortti, joten yhdellä varsinaisella kirjastokortilla pärjää, vaikka useita kirjastoja käytänkin.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No totta hemmetissä mulla on kirjastokortti. Ollut siitä asti kun se iän puolesta joskus myönnettiin. Siitä asti olen kirjastossa käynyt vähintään kerran kuukaudessa.
Kirjasto on parhaita asioita joita verorahoilla ylläpidetään.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
"Oikean" kirjastokortin hukkasin joskus vuonna 1995, mutta tänä syksynä löivät ammattikorkean kortin kouraan, ja samainen läpyskä toimii ilmeisesti myös kaupunginkirjastossa. Tämän lisäksi myös bussikorttina toimiva Oulucard ilmeisesti pelittää lainaamoissa. Eli parikin kappaletta kortteja löytyy Ouluun, yksi Kajaaniin.
 

Eager

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Eagles, HPK ja Barça
Kyllähän se Hyvinkään kaupungin kirjastoon löytyy ja tulevaisuudessa varmaan niiden määrä tullee kasvamaan. Ja viimeks eilen kävin tosin tälläkertaa vain palauttamassa. En ole mikään suuri lukumies, mutta aina silloin tällöin on ihan mukavaa kun voi paneutua hyvän kirjan pariin ja vielä hyvää ja rentouttavaa musiikkia kuunteluun niin...
 

Simba

Jäsen
Pakkohan se on olla, kun lukiossa täytyy kirjoja äidinkielen kurssien yhteydessä lukea aika paljon. Onneksi täällä on sellainen kortti, että pärjää samalla kortilla kaikissa lähikuntienkin kirjastoissa.
 

Erik Loka

Jäsen
Totta kai nyt kirjastokortti löytyy. Ehdottomasti lompakkoni tärkeimpiä kortteja. Itse kun en kirjoja osta, niin kortti on erittäin hyödyllistä omistaa, eikä täällä Jyväskylän alueella tarvitse enää edes useampaa läpyskää kun sama käy niin maalaiskunnan, kuin kaupungin kirjastoissa.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omistan Rauman, Turun, Porin ja Euran kirjastokortit. Myös Turun amk:n korti on hallussa. Kirjoja koskee kohdallani sama asia kuin elokuviakin, eli en jaksa kahta kertaa samaa kirjaa lukea/ elokuvaa katsoa. Kirjan tai elokuvan ostaminen itselleni on siis turhaa. Siksi on hyvä olla kirjastoja, teattereita ja videofirmoja.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Ei enää. Kortti hävisi joskus aikanaan känniseikkailun seurauksena eikä ole ollut tarvetta hommata uutta korttia tilalle. En ole oikeastaan koskaan tarvinnut kirjastokorttia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kun piti käydä lainaamassa jotain materiaalia kouluun liittyvissä asioissa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Toki. En lue mitenkään järin paljon, mutta sen verran, että ei näillä tuloilla mitään kirjoja ostelemaan aleta kuin erikoistapauksissa. Esim. en ole vuoden sisällä ostanut mitään muuta kirjaa kuin viimeisen Potterin. Ja vaikka tuloja vähän enemmän olisikin, niin kyllä silti kirjastoa käyttäisin, miksi en käyttäisi.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Totta kai nyt kirjastokortti löytyy. Ehdottomasti lompakkoni tärkeimpiä kortteja. Itse kun en kirjoja osta, niin kortti on erittäin hyödyllistä omistaa, eikä täällä Jyväskylän alueella tarvitse enää edes useampaa läpyskää kun sama käy niin maalaiskunnan, kuin kaupungin kirjastoissa.
Erittäin hyvin sanottu! Vaikka kirjojakin tulee ostettua muutamia vuoden mittaan. Kirjastoa tulee käytettyä todella paljon (tänäkin vuonna jo n. 270 lainaa). Varsinkin työttömänä ollessa kirjasto on niitä ainoita paikkoja jossa voi käydä ilmaiseksi virkistäytymässä, kun alkaa tuntua siltä että seinät kaatuvat päälle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsinkin työttömänä ollessa kirjasto on niitä ainoita paikkoja jossa voi käydä ilmaiseksi virkistäytymässä, kun alkaa tuntua siltä että seinät kaatuvat päälle.

Juurikin noin. Ja toimii myös työssä ollessa. Ainakin minulle kirjastolla tosiaan on jotenkin "terapeuttinen vaikutus".
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Kirjastokortti löytyy sekä Turkuun että kotipuolen kirjastokimppaan. Kirjastossa tulee käytyäkin ainakin pari kertaa viikossa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Neljä eri kirjastokorttia, joita voi käyttää yli kolmenkymmenen paikkakunnan kirjastossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös