Onko se teistä ihan ok, kun bussikuski.....

  • 25 879
  • 99

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tämähän johtuu vain siitä, että bussikuskilla on tietty aloituskassa lähtiessään ajamaan ajoaan. Jos edes parikin ihmistä maksaisi 20e:n setelillä, ei kuski pystyisi antamaan vaihtorahoja enää kellekään.

Riippuu siis aikalailla kassasta, linjasta (moniko ihminen käyttää) ja varmasti kuskistakin.

Ja Vanha Len, kyllä näin ainakin täällä Espoossa tapahtuu.

Hieman ihmetyttää nämä bussikuskien raharengit (vaihtorahakassa). Itse olen ajoittain taksikuskin duunissa ja vaihtorahaa on ollut aina riittävästi. Jos on satkulla kymppejä, satkulla vitosia ja vaikkapa viidellä kympillä muita kolikoita pärjää melko pitkälle. Ei parin asiakkaan maksaessa 20 euron setelillä pitäisi vielä mennä sormea suuhun...tai jos näin on niin melko amatööritouhua.

Kukin tyylillään...On vaan kuskille paskamainen tilanne tuollainen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
No jos vaihtoehdot ovat että kuski käy koivun juurella pissalla tai pissaa housuihinsa niin ei ole vaikea arvata kumpi vaihtoehto on kaikkien osapuolten kannalta se parempi vaihtoehto...
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itsellenikin alkoi Tampereella joku bussikuski mussuttaa liian isosta setelistä, kun maksoin kaksikymppisellä. Ei meinannut suostua antamaan takaisin ennen kuin sen jälkeen, kun jäin kylmän viileästi seisomaan ja odottamaan. Rahaahan kassassa oli, joten sain vielä kaupan päälle kysymykset siitä, että mistäs sitten annetaan takaisin jos kauempaa keskustasta tulevalla on vain iso seteli. Helvettiäkö se keskustasta tulevan asiakkaan ongelma on, jos Liikennelaitoksella ollaan niin tampioita, että ei anneta koko linjalle riittävää vaihtokassaa.

Kotona katsoin TKL:n sivuilta, että ohjeistuksen mukaan 20 euron setelissä ei ole mitään ongelmaa maksuvälineenä.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman ihmetyttää nämä bussikuskien raharengit (vaihtorahakassa). Itse olen ajoittain taksikuskin duunissa ja vaihtorahaa on ollut aina riittävästi. Jos on satkulla kymppejä, satkulla vitosia ja vaikkapa viidellä kympillä muita kolikoita pärjää melko pitkälle.

Tuo nyt on jo hätävarjelun liioittelua. Itse aloittelen päivät sellaisella 60-80€ vaihtokassalla pieniä seteleitä. Yövuorossa ehkä 20€ enemmän. Vähimmillään vaihtokassassa on tainnut olla 15€ kun vuoron aloitin ja aina hyvin on pärjätty. Mahdolliset rahanavaihdot onnistuvat taukojen yhteydessä. Tätä vaihtoehtoa tosin ei taida bussikuskeilla olla, eli tauolle ei voi kurvata silloin kun huvittaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuo nyt on jo hätävarjelun liioittelua. Itse aloittelen päivät sellaisella 60-80€ vaihtokassalla pieniä seteleitä. Yövuorossa ehkä 20€ enemmän. Vähimmillään vaihtokassassa on tainnut olla 15€ kun vuoron aloitin ja aina hyvin on pärjätty. Mahdolliset rahanavaihdot onnistuvat taukojen yhteydessä. Tätä vaihtoehtoa tosin ei taida bussikuskeilla olla, eli tauolle ei voi kurvata silloin kun huvittaa.

Mulla on pari kertaa loppunut vaihtarit ja otin tästä opiksi. Ei lopu enää. Satkun vaihtareilla tulee hyvin toimeen mutta todellakin on nykyisin matkassa kovempi kassa.
 
No jos vaihtoehdot ovat että kuski käy koivun juurella pissalla tai pissaa housuihinsa niin ei ole vaikea arvata kumpi vaihtoehto on kaikkien osapuolten kannalta se parempi vaihtoehto...

Ei välttämättä kaikille ole parempi vaihtoehto. Mitäs jos on kiire esim. johonkin tärkeään tapaamiseen ja bussikuski päättääkin käydä kusella tuossa välissä? Seurauksena valitukset myöhästymisestä. Housut voi pestä, joten kuskoon housuihinsa. Bussikuskin pitää siis ennen kuselle menemistään tiedustella kaikilta kyydissä olevilta henkilöiltä, että onko näillä kiire mihinkään. Jos kaikilta tulee ei, niin kuselle, mutta jos yksikin huutaa kyllä, niin housut märäksi ja matka jatkuu.

Näin minä asian näkisin.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei välttämättä kaikille ole parempi vaihtoehto. Mitäs jos on kiire esim. johonkin tärkeään tapaamiseen ja bussikuski päättääkin käydä kusella tuossa välissä?

Kuka käyttää bussia jos on kiire tärkeään tapaamiseen?
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mulla on pari kertaa loppunut vaihtarit ja otin tästä opiksi. Ei lopu enää. Satkun vaihtareilla tulee hyvin toimeen mutta todellakin on nykyisin matkassa kovempi kassa.

Kammokassaa pidät kyllä. Voisi kuvitella, ettei ainakaan Turun seudun busseissa (kun siellä näitä ryöstöjä ollut) tai ylipäätään taksissa missään kannattaisi pitää tuollaisia summia. Tuohon päälle kun lisää asiakkaiden antamat setelit (tietenkin osa lähtee vaihtarina pois), niin on sulla kyllä paljon rahaa autossa.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Koskilinjat päristelee Oulun kaduilla. Vai mikähän savolaispuliju sen n. vuosi sitten osti?

Ei mikään savolais, vaan Koiviston auto Lahesta. Eikä varmaan matkustajille omistajanvaihdos näy suuremmin, luulisin. En tietty tiedä, kun en enää Oulussa vaikuta, mutta se mitä oon nähny busseja, nii Koskilinjoja ne tosiaan vielä on.

Ketjuun enemmän liittyen: itsekin muutamaan kertaan kuullut (myös täällä suunnassa) kuskin jurputtavan matkustajalle sanoin "et sitten pienempää seteliä löytänyt?" Ihime hommaa, sano.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kammokassaa pidät kyllä. Voisi kuvitella, ettei ainakaan Turun seudun busseissa (kun siellä näitä ryöstöjä ollut) tai ylipäätään taksissa missään kannattaisi pitää tuollaisia summia. Tuohon päälle kun lisää asiakkaiden antamat setelit (tietenkin osa lähtee vaihtarina pois), niin on sulla kyllä paljon rahaa autossa.

Mitähän tuohon raharenkiin menee kolikkoja...ehkäpä 150 euroa plus muutamat setelit päälle. Paljon rahaa joo mutta hyvin pienessä tilassa. Muutaman sentin nipussa vitosen kolikoita on jo satku kasassa. Se kannattaako vaihtorahaa pitää satanen tai kolme on yks hailee turvallisuuden kannalta. Jos napsahtaa kohdalle niin sitten napsahtaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuka käyttää bussia jos on kiire tärkeään tapaamiseen?

Miksi ei voisi käyttää, koska aikatauluhan on julkista tietoa ja sen kuuluu pitää? Meneehän ihmiset lentokoneillakin tapaamisiin ja ne saattavat jopa myöhästyä, bussien ei pitäisi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei nyt varsinaisesti liity bussiliikenteeseen vaan raitioliikenteeseen.

Meikäläinen on siis nyt vuoden ajanut raitiovaunua, ja yhden kerran on ollut tilanne, että vaunu on pitänyt pysäyttää ja käydä pikaisesti kusella.

Tilanne meni näin:

Ajoin linjaa 1A ja olin saapumassa Eiran päätepysäkille telakkakadulle. Tässä vaiheessa kusihätä antoi jo ensimmäisiä merkkejä itsestään. Siinä kuitenkin ajattelin, että hyvin tässä kestetään Hakaniemeen asti, niin käyn siinä sitten työnjohtajan kopilla heilauttamassa letkua.

No, hakaniemeen kun saavuttiin, olikin kusihätä salakavalasti häippässyt jonnekin, eikä oikeastaan tarvetta ollut käydä kusella enää. Jatkoin Hakaniemestä matkaa kohti Sörnäisiä(tämä oli siis jo sitä aikaa, kun Porthaninkadulla oli kiskotyöt meneillään). Kun lähestyin Kurvin pysäkkiä, heräsi se sama kusihätä uudelleen, kuitenkin voimakkaampana kuin aikaisemmin. Alkoi jalkaakin jo vipattamaan. Pysyin kuitenkin vahvana ja yritin sulkea koko hädän pois mielestäni. Ajattelin, että ehtiihän sitä Käpylässäkin käydä Park-hotellissa vessassa.

Köröttelin menemään Mäkelänkadulla siinä Uintikeskuksen kohdalla, kun se lopullisesti iski. Aivan tajuton kusihätä! Kylmä hiki valui otsalla, alkoi ahdistaa, nieleskelin, nyin, puristin alapäätä, mutta mikään ei auttanut. Nytkö se tapahtuu, ajattelin. Velodromin pysäkille oli niin vähän matkaa jäljellä, että ajattelin kestäväni sinne asti ja sitten voisi ottaa kallion ammattilaisista mallia ja kusasta pysäkkikatokseen. Lähdin Uintikeskuksen pysäkiltä kuin Usain Bolt ikään, ja yritin ehtiä seuraavalle pysäkille. Mutta ei, valo perkele vaihtui juuri sillä hetkellä S:lle. Ajattelin vaan, että mitä helvettiä sanon työnjohtajalle kun kävelen sisään housut alapäästä märkänä ja kuselta haisevana?

Viimeisenä oljenkortena, matkustajille mitään ilmoittamatta, hyppäsin valoissa ulos vaunusta, repäisin housut auki ja annoin virrata ensimmäisen eteen tulleen puun juurelle. Tapahtui siis keskellä Mäkelänkatua, pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä sitten hymyilin autoilijoille lähes ekstaasissa samalla kun annoin puun maistaa kultaista suihkua. Kun sain hommat tehtyä, jatkoin matkaa kohti käpylää.

Ai niin, tuohon vaihtoraha-asiaan ainakin meillä on se tietty pohjakassa, ja lipuista saadut rahat on käytävä tilittämässä periaatteessa kerran viikossa. Eli aina ei ole mahdollisuutta pitää paljoa vaihtorahaa. Tosin kyllä mullakin on muutaman kerran ollut varmasti yli 400€ kun on tilitys jäänyt vähemmälle:)
 
Sitä en tiedä mikä on pohjakassan suuruus siellä pääkaupunkiseudulla tai muissa isommissa kaupungeissa. Täällä se on kuitenkin ihan huikeat n.100 euroa. Edellisessä kaupungissa oli vielä pienempi. Joten kai se nyt vituttaa jos joku maksaa 20 setelillä. Tai yksi menettelee vielä, mutta yleensä niitä sitten sattuu useampi. Kerran heti aamusta tuli 3 ihmistä tarjoamaan kaksikymppistä. Ja kiva kun on 30 euron edestä vitosia... Kahdelle sain annettua vaihtorahat, suurin osa kolikkoina, mutta kolmas oli pakko päästää ilmaiseksi. Jos haluaa olla vittumainen asiakkaalle antaa hänelle vastakuitin, jolla saa noutaa rahansa meidän firman toimistolta. Kusella käymisestä taas... Kerran olen minäkin todistanut tuota pysäkin takana kusella käymistä, kun satuin kyytiin. Tuo nyt on ihan inhimillistä. Meillä kun on tauko vaan kerran päivässä, eli joutuu sen n.4 tuntia istumaan siinä autossa kerrallaan. Itseä taas usein vituttaa kun ei voi mennä kuselle jossain päätepysäkillä. Tai voisihan sitä, mutta ei ilkeä lähteä kyykkimään johonkin pusikkoon. Se isompi hätä on vielä pahempi, kun olet ajamassa jossain maaseudulla, eikä mitään vessan tapaisiakaan lähistöllä. Jos auto on tyhjä, voi vaikka jossain huoltoasemalla pysähtyä, mutta näin hyvä tuuri käy erittäin harvoin. Että se auto on tyhjä, sattuu vastaan huoltoasema johon pääsee vieläpä sen kokoisella autolla. Tuonpahan vaan mielipiteeni julki toisestakin näkökulmasta. Että tuskin ne kuskit tahallaan ovat vittumaisia esim. juuri noiden isojen setelien kanssa. Itse olen joskus antanut asiakkaan maksaa jopa 50 euron setelillä. Kun sattui olemaan kassassa useampi kaksikymppinen. Mutta joskus siellä kassassa ei tosiaan ole sitä vaihtorahaa. Helpompi sen asiakkaan on se raha rikkoa, kuin kuskin käydä sitä rahaa vaihtamassa kesken päivän. Keskustassa sitä aikaa kun jää ehkä se pari minuuttia ennen lähtöä, ja se kuluu helposti siinä kun uudet asiakkaat tulee kyytiin. Päätepysäkeillä taas ei ole mitään missä sitä rahaa voisi vaihtaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Itsellenikin alkoi Tampereella joku bussikuski mussuttaa liian isosta setelistä, kun maksoin kaksikymppisellä. Ei meinannut suostua antamaan takaisin ennen kuin sen jälkeen, kun jäin kylmän viileästi seisomaan ja odottamaan. Rahaahan kassassa oli, joten sain vielä kaupan päälle kysymykset siitä, että mistäs sitten annetaan takaisin jos kauempaa keskustasta tulevalla on vain iso seteli. Helvettiäkö se keskustasta tulevan asiakkaan ongelma on, jos Liikennelaitoksella ollaan niin tampioita, että ei anneta koko linjalle riittävää vaihtokassaa.
Onko sinulle kovinkin vaikeaa yrittää ymmärtää, että ei aina tarvitse tehdä palvelualalla olevalla dösäkuskille kaikkea vaikeaksi. Pitäisikö jonkun tulla tekemään oma työsi vaikeaksi? Maksa pankkikortilla kun se on mahdollista jokaisessa dösässä...

PS. Kusella käydään kun tarve siihen...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Onko sinulle kovinkin vaikeaa yrittää ymmärtää, että ei aina tarvitse tehdä palvelualalla olevalla dösäkuskille kaikkea vaikeaksi. Pitäisikö jonkun tulla tekemään oma työsi vaikeaksi? Maksa pankkikortilla kun se on mahdollista jokaisessa dösässä...

Ööö... Siis mitävitua? Joko minä olen kujalla, tai tämä edellinen kirjoittaja on todella kuutamolla. 20€ nyt vaan sattuu olemaan pienin seteli, jonka automaatista saa. Silloin harvoin, kun tulee bussilla matkustettua, ei käteistä tunnu ainakaan meikäläiseltä löytyvän muutoin kuin automaatista nostettuna.
 
Ööö... Siis mitävitua? Joko minä olen kujalla, tai tämä edellinen kirjoittaja on todella kuutamolla. 20€ nyt vaan sattuu olemaan pienin seteli, jonka automaatista saa. Silloin harvoin, kun tulee bussilla matkustettua, ei käteistä tunnu ainakaan meikäläiseltä löytyvän muutoin kuin automaatista nostettuna.

Sen setelin voi käydä halutessaan rikkomassa pienempään. Onnistuu esim. lähimmässä kioskissa. Ainakin jos keskustasta kyytiin nousee. Ja sitä pankkikorttia tosiaan voi käyttää myös, vaikka sekin toisinaan ketuttaa kun pitää sitä höylätä ihan parin euron takia. Aikaa kun siinä kuitenkin kuluu, ja sitä aikaa kun ei pahemmin olisi. Onneksi koulut loppui ja myös se kiire. Kesällähän tuo homma on rauhallista ainakin täälläpäin Suomea.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Maksa pankkikortilla kun se on mahdollista jokaisessa dösässä...

Ööö ymmärsinkö tämän nyt väärin että pankkikortilla voi maksaa jokaisessa dösässä? Vai pitikö ylläoleva olla muodossa "....SITTEN kun se on mahdollista..."
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Enpä ole vielä osunut bussiin, jossa voisi maksaa jollain muulla kuin käteisellä. Poikkeuksena Finnairin lentokenttäbussi Helsingissä, jossa voi maksaa kaikilla muilla maksutavoilla paitsi electronilla.
 
Kyllä ainakin meidän firman busseissa pystyy maksamaan pankkikortilla (ei kuitenkaan visa electronilla) Taitaa se sama firma liikennöidä siellä pääkaupunkiseudullakin ainakin parilla linjalla. Muilla yhtiöillä on käytössään hieman erilainen rahastuskone ja niistä en sitten tiedä pystyykö niissä maksamaan. Mutta kannattaa joskus vaikka kysäistä. Jossain on lukenut että pienin pankkikorttimaksu olisi 3 euroa, mutta kyllä se lipun myyminen on kuitenkin onnistunut vaikka summa on 2,80.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Sen setelin voi käydä halutessaan rikkomassa pienempään. Onnistuu esim. lähimmässä kioskissa.

Aika iso osa kioskeista ei enää nykypäivänä vaihda rahaa pienemmäksi, vaan jos rahan tahtoo pienemmäksi pitää ostaa joku mynttoniaski tai purkkapaketti samassa. Tämä taas on todella perseestä, muttei tietenkään kioskin vika, ei heidän tarvitse palvella bussiin meneviä asiakkaita / rahoja.

Suurin ongelmahan tässä taitaa olla juurikin se, että Suomessa käytetään käteistä nykyään melkoisen vähän, joten isolla osalla kansalaisista sitä ei ole juurikaan mukana. Joten niin kauan kuin automaatista saa pienimpänä setelinä 20 euroista, on se imho hyväksyttävä maksuvälineenä busseissakin. Tämä ei saisi olla asiakkaan ongelma ("käys poika vaihtaa setelis pienemmäks") , ei asiakaspalvelijan ongelma (tuskin ne kuskit huvikseen vittuilee rahoista), vaan bussiyhtiöiden pitäisi herätä tähän ja joko jakaa kuskeille enemmän pohjakassaa tahi kehittää muita maksutapoja. Taas vaihteeksi tuli viikonloppuna pyörähdettyä stadissa ja esim. kännykällä tilattava lippu oli vaihteeksi tämmöiselle satunnaisesti matkustavalle se helpoin tapa hankkia matkaan oikeuttava piletti. Milloin muualla (vai joko jossain muuallakin näitä saa)
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kännykällä tilattava lippu oli vaihteeksi tämmöiselle satunnaisesti matkustavalle se helpoin tapa hankkia matkaan oikeuttava piletti. Milloin muualla (vai joko jossain muuallakin näitä saa)
Turussa ainakin onnistuu, olen itse asiassa luullut, että se on jo hyvin yleistä. Ilmeisesti ei ole. Toisaalta luulin, että se lastenvaunuja työntävä tyyppi pääsee matkustamaan joka paikassa paikallisbussissa ilmaiseksi, mutta kyllä ne perkele siitäkin jossain rahaa kiskovat. Kai täällä sitten on tuo bussilla ajelu hoidettu suhteellisen hyvin.

Niin, muistaakseni kertalippua ei kännykällä saa tilattua, vaan pitää ottaa vuorokauden voimassa oleva lippu. Maksaakohan se nyt vitosen, plus tietenkin operaattori ottaa omansa. Mutta satunnaisesti bussilla ajelevalle tai turistille todella hyvä vaihtoehto. Toki voi olla, että kertalipunkin saa tilattua, itse kuukausikortin haltijana ei ole tuota palvelua tullut testattua.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ööö ymmärsinkö tämän nyt väärin että pankkikortilla voi maksaa jokaisessa dösässä? Vai pitikö ylläoleva olla muodossa "....SITTEN kun se on mahdollista..."
Kyllä se nykyaikana pitää olla mahdollista ihan jokaisessa firmassa. Jos kuljettaja ei kelpuuta sitä, niin maksa vaikka 500 €uron setelillä, jos et pienempää valuuttaa jaksa mukanasi kuljettaa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ööö... Siis mitävitua? Joko minä olen kujalla, tai tämä edellinen kirjoittaja on todella kuutamolla. 20€ nyt vaan sattuu olemaan pienin seteli, jonka automaatista saa. Silloin harvoin, kun tulee bussilla matkustettua, ei käteistä tunnu ainakaan meikäläiseltä löytyvän muutoin kuin automaatista nostettuna.
Ainahan allekirjoittanut on kujalla, mutta jokainen kerta kun itse dösällä kuljen, niin varaan lähes tasarahan taskuun. Ja pankkikortti on todellakin aina mukana, jos ei käteistä ole tullut otettua mukaan. Yleensäkin yritän tehdä asiat mahdollisimman helpoiksi, jottei joudu ikäviin tilanteisiin. Jos minä - kuutamolla oleva kirjoittaja - osaan tämän etukäteen ajatella, niin ei se voi olla kovinkaan vaikeaa sinun tasoisellesi älykölle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös