Onko se teistä ihan ok, kun bussikuski.....

  • 25 881
  • 99

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä etten perseelleni lentänyt, kun matkakortin piippautuksen jälkeen olin suuntaamassa istumaan, mutta kuski tarttuukin olkapäästä kiinni. "Hei, mihis sä oot menossa? Tää menee Espooseen ja sulla on sisäinen lippu.". Ensiksi olin vähän, että "häh, nyt ne rasvanäpit irti musta " mutta tajusin sitten kertoa jääväni Ruohiksessa pois. "Mä sit seuraan, et kans jäät.".
Muuten sama tapahtunut minullekin muutamia kertoja, mutta eivät sentään ole kiinni käyneet. Voi ulkopuolisesta tuntua pieneltä asialta, mutta kyllä se turhauttaa ruveta selittelemään ylimääräistä, kun ajaa normaalin matkan ja maksaa siitä normaalin hinnan. Ei Tampereelle junalla mennessäkään koduktööri tule selittämään, että "mä sit seuraan, et kans jäät Tampereel, etkä aja Rovaniemelle."

Eivät ole koskaan olleet ulkomaalaisia nämä yli-innokkaat kyylääjät...
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Muuten sama tapahtunut minullekin muutamia kertoja, mutta eivät sentään ole kiinni käyneet.

Eivät ole koskaan olleet ulkomaalaisia nämä yli-innokkaat kyylääjät...

Ei tuo nyt tavallaan kiinni käynyt, mutta en jotenkin odottanut yhtään tuota nykäystä olkapäästä. Oikeasti meinasin olla perseelläni, joka toki nyt jo hieman naurattaa. Meikäläisellä oli ensimmäinen kerta ja siksi varmaan olinkin aluksi aika kujalla, että mitä nyt?

Jep, ja ei ollut ulkkari tämäkään, vaan sellainen himonussijaviiksiä sporttaava nelikymppinen perussuomalainen/perussuomalainen vatipää. Ihme ukko... .. . Tosin on niitä mukaviakin suomalaisia kuskeja. Viimeeksi kun oli kausi loppunut, ja en ollut huomannut sitä viikonlopun aikana, niin kuski käski vaan mennä istumaan ja toivotti hyvää matkaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tarkastajat on sitten sitä varten, jos joku yrittää ajella sisäisellä kunnasta toiseen.

Enpä tiedä. Ainakin junan konduktöörillä on oikeus poistaa liputon matkustaja, eiköhän bussikuskeillakin ole. Totta kai hän toimi väärin, mutta varmastikin heillä on velvollisuus asiaa tarkkailla yhtä lailla kuin tarkastajilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin on kyllä aihe lähtenyt tässäkin ketjussa rönsyilemään vaikka pitää kyllä sanoa että aika outo ketjunavaus muutenkin. Jos kusettaa niin sitten kusettaa, pirunkos sille mahtaa. ja jos kusettaa niin parempi on sitten mennä kuselle vaikka pysäkin taakse kuin kusta housuunsa. Ihmisiähän nuo bussikuskitkin ovat ja kuka voi väittää etteikö joskus olisi itsellekin tullut sellainen tilanne että joko ykkös- tai kakkoshätä on päässyt yllättämään jossain hyvin epämukavassa ja huonosti sopivassa tilanteessa.

Lankomies ajoi joskus kaukoliikenteen bussia ja kerran oli pieniä vatsavaivoja ollut kesken vuoron joten eipä siinä muu ollut auttanut kuin iskeä pariin otteeseen kesken matkan bussi parkkiin tien varteen ja juosta kyytiläisiltä anteeksi pyydellen auton omaan WC:hen paskomaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Busseista kun on kyse tässä, niin tulikos se jo selväksi, että onko sillä bussilla kaksikaistaisella tiellä taajamassa etuajo-oikeus bussipysäkiltä siihen toisellekin kaistalle, kuten on siis siihen "omalle kaistalleen"? Vai täytyykö ns. normaalisti vaihtaa kaistaa oikealta tähän? Joskus oli puhetta tästä jossain, mutta en muista mihin lopputulokseen tultiin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Totta kai hän toimi väärin, mutta varmastikin heillä on velvollisuus asiaa tarkkailla yhtä lailla kuin tarkastajilla.

Minulla oli kuitenkin HKI:n sisäinen kausilippu voimassa ja ihan vain Ruoholahteen olin Kampista menossa (sopiva bussi vaikutti metroa nopeammalta). En nyt viitsi mitään schollmaista avautumista pitää pukeutumisestani, mutta tuskin nyt ihan liputtomasta puliukosta menen. Vielä.

Olen mennyt tuon saman matkan satoja kertoja samalla rutiinilla, mutta ensimmäisen kerran tästä seutubussissa alettiin nillittämään. Ei oikein avautunut tämä bussikuskin toiminta, mutta ilmeisesti oli hänellä huono päivä. Noh, juntti mikä juntti, mutta itse enää lähinnä hymyilen tapahtuneella.

. .. ...Helan går sjung hopp faderallan lallan lej... .. .
 
Voi Jeesus mitä meininkiä.. Totta helvetissä seutubusseilla saa ajaa myös sisäisiä matkoja ja ei se todellakaan ole kuskin asia alkaa nikottelemaan sisääntuleville matkustajille mihin ovat menossa. Saati ruveta vaatteista repimään. Tarkastajat on sitten sitä varten, jos joku yrittää ajella sisäisellä kunnasta toiseen.

Eiköhän se ole nimenomaan kuskin asia jos jonkun. Tai no en tiedä pk-seudun paikallisbussin toimintatapoja, mutta ainakin täällä "ulko-Suomessa" bussilipun tarkastaja on juurikin vain ja ainoastaan bussikuski. Ei siellä busseissa erikseen mitään tarkastajia liiku. Vai liikkuuko Helsingissä ja lähiseuduilla?
 

#37

Jäsen
Ei siellä busseissa erikseen mitään tarkastajia liiku. Vai liikkuuko Helsingissä ja lähiseuduilla?
Omalla kohdalla viimeksi tänään aamulla bussissa linjalla 40, joka vieläpä liikkuu vain Helsingin sisällä. Kieltämättä hieman yllätti - luulisi että busseissa "iskut" kohdistuisivat juuri näihin kuntarajoja ylittäviin linjoihin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei siellä busseissa erikseen mitään tarkastajia liiku. Vai liikkuuko Helsingissä ja lähiseuduilla?

No nyt ollaan aika maalta.

HSL:n matkalippujen tarkastajat huolehtivat matkalippujen tarkastuksesta busseissa, junissa, raitiovaunuissa, metrossa ja Suomenlinnan lautalla.
 
No nyt ollaan aika maalta.

HSL:n matkalippujen tarkastajat huolehtivat matkalippujen tarkastuksesta busseissa, junissa, raitiovaunuissa, metrossa ja Suomenlinnan lautalla.

Kiitos sivistämisestä. Ei tällaiselle janarille tullut edes mieleen moinen. Paitsi tietty sporassa, mut se onkin eri juttu. Tai niin luulin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ei siellä busseissa erikseen mitään tarkastajia liiku. Vai liikkuuko Helsingissä ja lähiseuduilla?

Kuten pernis totesi, niin todellakin liikkuu. Tosin ratsiat taitavat keskittyä lähinnä juniin ja metroon mukavuuden maksimoimiseksi, mutta kyllä noita aina ajoittain myös busseissa näkee.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Busseista kun on kyse tässä, niin tulikos se jo selväksi, että onko sillä bussilla kaksikaistaisella tiellä taajamassa etuajo-oikeus bussipysäkiltä siihen toisellekin kaistalle, kuten on siis siihen "omalle kaistalleen"? Vai täytyykö ns. normaalisti vaihtaa kaistaa oikealta tähän? Joskus oli puhetta tästä jossain, mutta en muista mihin lopputulokseen tultiin.

Mielestäni ei, etuajo-oikeus on bussipysäkiltä lähtemiseen silloin kun rajoitus on alle 70kmh mutta ei mihinkään tupla kaistanvaihtoon. Tämä siis ihan mutuna.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vai täytyykö ns. normaalisti vaihtaa kaistaa oikealta tähän?

Itse joskus tätä täällä ainakin kirosin, kun meinasin ajaa bussin kylkeen juurikin tästä syystä.

Vahva muistikuva on, että täällä päädyttiin tulokseen, jonka mukaan bussi sai näin tehdä. Eli samalla vilkulla suoraan oikeanpuoleisen kaistan yli vasemmanpuoleiselle kaistalle ilman mitään vempautuksia välissä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tänään kävi kyllä näinkin rauhallista miestä hieman sylettämään yksi otsikossa mainitun ammattikunnan edustaja. Hyppäsin Kampista 105 (menee jonnekin Espooseen) ja tarkoitus oli ajella Ruoholahteen. Hyvä etten perseelleni lentänyt, kun matkakortin piippautuksen jälkeen olin suuntaamassa istumaan, mutta kuski tarttuukin olkapäästä kiinni. "Hei, mihis sä oot menossa? Tää menee Espooseen ja sulla on sisäinen lippu.". Ensiksi olin vähän, että "häh, nyt ne rasvanäpit irti musta " mutta tajusin sitten kertoa jääväni Ruohiksessa pois. "Mä sit seuraan, et kans jäät.".

Tais olla aika uusi kuski. Mulle ei ole vielä kukaan nipotellut, vaikka usein olenkin Espoon bussilla kotiin mennyt. Olisikohan syynä se, että aina on ollut kyseessä T-linja, joka ajaa Larun kautta. Niiden linjojen kuskit ovat varmaankin tottuneet Hesan sisäisiin kulkijoihin.

Sama pienimunainen nipottaja kävi vielä vittuilemaan (Eikö keskiovet toimi?), kun ensimmäisestä penkistä nousseena menin etuovesta ulos. Joo tiedän, että keskeltä tai takaa ulos, mutta mukana oli kantamuksia ja bussi lähes täyteen ammuttu. Ei mitään toivoa lähteä pujottelemaan käytävää pitkin.

Tuohon olisi voinut näsäviisaana kommentoida jotta: "pitihän sun nähdä, että jään Hesan puolella pois". No, joka tapauksessa, ainakin jostain busseista on hävinnyt "poistuminen takaovesta"-tarra pois. Usein olenkin jäänyt etuovesta, jos en ole peremmälle bussiin jostain syystä kulkenut. Eikä ole kuskit marisseet.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kerran olen nähnyt tarkastajan bussissa ja se tapahtui bussissa 512A, joka siis tosiaan menee Helsingistä Espooseen. Olin hieman hämmentynyt, mutta kuitenkin asianmukaisesti maksanut matkastani, joten se oli siinä.

Oma erikoisin bussikokemukseni on se, että olen joutunut opastamaan kuskia bussin reitillä. Vielä kaksi eri kertaa, eri kuskia. Onneksi kuljettaja on kysynyt neuvoa, koska muuten varmaan vieläkin kierrettäisiin Keilaniemessä ympyrää.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Eihän niitä tarkastajia juuri busseissa näy ja eiköhän siihen syynä ole juuri se, että bussissa täytyy lippua vilauttaa matkakortinlukijalle. Kaksi kertaa olen vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana kohdannut tarkastajan bussissa.
Outoa sakkia muutenkin, joskus katsotaan lippua järjettömällä innolla, kun taas joskus olen matkustanut junalla keskustasta Pukinmäkeen samassa aulassa tarkastajien kanssa, mutta eivät kysyneet lippua sen enempää minulta kuin muiltakaan.
"Katotaan niitä sit joskus" kuului vastaus.
Olen myös kuullut legendaa tuosta, että kuski tarkkailee seutubusseissa, kenellä on sisäinen lippu ja rähinä alkaa viimeisellä pysäkillä ennen rajaa. Itse en ole moista joutunut kokemaan.
Yksi seutubussi muuten on olemassa, jolla ei Helsingin sisäisiä matkoja voi tehdä. 615.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Vahva muistikuva on, että täällä päädyttiin tulokseen, jonka mukaan bussi sai näin tehdä. Eli samalla vilkulla suoraan oikeanpuoleisen kaistan yli vasemmanpuoleiselle kaistalle ilman mitään vempautuksia välissä.
Täällä on sitten päädytty väärään tulokseen. Eli noin ei saa tehdä ellei kyseessä ole joku erityistapaus. Tieto on peräisin opettajalta joka opettaa bussinkuljettajia, eli uskoisin että on oikein :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Täällä on sitten päädytty väärään tulokseen. Eli noin ei saa tehdä ellei kyseessä ole joku erityistapaus. Tieto on peräisin opettajalta joka opettaa bussinkuljettajia, eli uskoisin että on oikein :)

Piti oikein tarkastaa mihin silloin päädyttiin.

Kehu teiden ritareita/Hauku idiootit liikenteessä! - Sivu 181 - Jatkoajan keskustelupalsta
Tuon sivun viimeisestä pikkukatin viestistä alkaa väiteskely ja päättyy sannifanin viestiin numero 4557 muutamaa sivua myöhemmin. Mitään viimeistä sanaa siinä ei tullut.
Ja minä olin ja olen edelleen samaa mieltä kuin korkki ja bussikuskiopettaja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi seutubussi muuten on olemassa, jolla ei Helsingin sisäisiä matkoja voi tehdä. 615.

Ja kaikki lisäkirjaimet tuohon bussin perään, esim 615T, V tms... ja niitä pönttöjä jotka eivät osaa lukea sitä "HELSINGISTÄ LÄHTIESSÄ ENSIMMÄINEN POISTUMISPYSÄKKI VANTAALLA" näyttää riittävän, kun tuolla kyseisellä bussilla tulee aika usein työmatkat tehtyä. Kuskista riippuen toiset suostuvat päästämään Helsingin puolella bussista ulos, mutta olen myös nähnyt kiukkusta jengiä matkustavan Vantaalle asti, kun kuski ei ole suostunut päästämään heitä ulos Helsingin puolella. Omasta mielestä ihan oikein kuskilta, koska sen verran monessa paikassa tuo huomautus lukee, että tyhmä saa olla jos ei ymmärrä bussin olevan ns. pikalinja.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tulipa mieleen tätä ketjua selaillessa että ulkomailla olen huomannut olevan varsin yleistä ettei bussissa/ratikoissa myydä lippuja ja se nopeuttaa matkantekoa huomattavasti. Ei myöskään ole ongelmana ne tyypit jotka ruuhka-aikana koettelevat muiden sietokykyä läväyttämällä jonossa 50 euron setelin kuskille - johon kuski vastaa kaivamalla jostakin syrjästä vaihtorahakassan hyvin hitaasti ja suurieleisesti - ja takana jengi seisoo kausilippujensa kanssa odottamassa. Esim. Budapestissä, Munchenissä ja Berliinissä on pitkin kaupunkia ja keskeisillä pysäkeillä lippuautomaatteja joissa voi maksaa sekä seteleillä että kolikoilla. Budapestissa kuskin kanssa ei muutenkaan asioida lainkaan. Kuskille ei näytetä matkalippua, kyytiin vain noustaan; mutta tarkastajia kiertelee varsin tiheään joten liputta ei kannata matkustaa.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Tulipa mieleen tätä ketjua selaillessa että ulkomailla olen huomannut olevan varsin yleistä ettei bussissa/ratikoissa myydä lippuja ja se nopeuttaa matkantekoa huomattavasti.

Olen huomannut myös Torinossa saman. Lippuja tosin myydään tupakkikaupoissa ja lehtikaupoissa, joita silti on yleensä pysäkkien vieressä. Liput sitten leimataan bussissa, siellä on yleensä pari konetta missä tämä tehdään. Yksi aika fiksu juttu on siellä 24 tunnin lippu, mikä toimii myös raitiovaunuissa ja metrossa. Maksaa joku 4 €, joten ei ole kauhean kallis ja sillä tosiaan saa liikkua sen 24 tuntia niin paljon kuin lystää. Tosin lipputarkastaja en ole koskaan siellä nähnyt, vaikka on tullut varmaan jo päälle sata kertaa bussissa liikuttua, joten aika paljon ihmiset liikkuu pummilla (itsekin olen muutaman kerran, kun olen unohtanut ostaa lipun). Italiassa kuskit ovat lasiseinien sisässä turvassa ja tuo lippu juttu ei ole tehty matkanteon nopeuttamiseksi vaan bussikuskien turvallisuuden takia.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mielestäni Helsingissäkin on olemassa päivälippu (olikohan se joku turisti- yms lippu nimellä) jolla saa vetää julkisilla niin paljon kuin sielu sietää yhden päivän (vuorokauden?) ajan.
 
Piti oikein tarkastaa mihin silloin päädyttiin.

Kehu teiden ritareita/Hauku idiootit liikenteessä! - Sivu 181 - Jatkoajan keskustelupalsta
Tuon sivun viimeisestä pikkukatin viestistä alkaa väiteskely ja päättyy sannifanin viestiin numero 4557 muutamaa sivua myöhemmin. Mitään viimeistä sanaa siinä ei tullut.
Ja minä olin ja olen edelleen samaa mieltä kuin korkki ja bussikuskiopettaja.

Liikenneturvan asiantuntijat ovat kuitenkin eri mieltä. Ja itse taas uskon ennemmin heidän olevan oikeassa, kuin opettajan. Ja asiahan on tuossa lakipykälässä mainittu ihan selkeästi. Jos se ei koskisi sitä viereistäkin kaistaa, ei siinä niin lukisi. Tietysti jotkut nyt sitten tulkitsee noita lakipykäliä mielensä mukaan.. Ja mitä on ollut puhetta muiden kuskien kanssa ja pomojen kanssa, samaa mieltä hekin ovat. Ja tuossa vielä tuo linkki sinne liikenneturvan sivulle. Liikenneturva

Tuosta cottonmouthin tekstistä vielä. Täälläkin suunnalla saa matkustaa sillä kaupunkikortilla noissa lähiliikenteen autoissa. Silloin tällöin jotkut sitten koittaa niillä päästä kuntarajojen yli. Tosin täälläpäin nuo kortit yleensä kysyy kilometrejä, mitkä kuskin sitten pitää koneelle syöttää. Ja vaikka ei kysyisikään, ei liene asiakkaalta mahdoton tehtävä sanoa mihin on matkalla, kun korttinsa leimaa. Esim sanoo sen Ruoholahti, ei sitten sen kuskin tarvitse sitä kysellä.
Jotkut asiakkaat ovat toki sitten sitä mieltä että mitäs vittua se sulle kuuluu mihin oon menossa. Voin sanoa, ettei se kiinnosta tuon taivaallista noin henkilökohtaisesti, mutta jos bussi on menossa esim. Helsingistä Joensuuhun ja asiakas tulee kyytiin ja lyö kaksikymppisen tiskiin, niin ehkä siinä vaiheessa se vähän meikäläiselle kuuluu mihin asti sitä ollaan menossa. Tuollainenkin tapaus on työkaverille käynyt ja kuskin kysyessä määränpäätä, asiakas totesi että mitäs vittua se sulle kuuluu.. No, kuski sitten löi lipun niin pitkälle kuin tuolla rahalla voi. Asiakas sitten ihmetteli, miten sen noin paljon maksaa. Oli menossa Porvooseen tai johonkin lähiympäristöön.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Hahah, enpä ole ikinä törmännyt, että kuski käväisisi kusella kesken matkan. Muuten viimeaikoina bussilla kulkeneena, mutta sen onneksi lopettaneena voisi sanoa, että on ärsyttävää välillä kun jotkut kuskit on kuin perseeseen ammuttuja norsuja. Rupeaa vituttamaan vaan enemmän lähteä aamulla tai iltapäivällä bussilla johonkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös